Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 769
  • 12 402

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Navigaattori pakolliseksi autoihin! Vituttaa ajaa letkassa 80 kilsan rajoitusalueella, kun kärjessä ajava ajaa mittarinsa mukaan juuri kahdeksaakymppiä, mutta oikeasti ajaakin n. 5 kilsaa/h hiljempaa eli alinopeutta. Luulisi ihmisten jo oppivan, että autojen mittarit näyttävät lähes kaikissa merkeissä tuon verran liikaa (lähde Esko Riihelä). Navigaattorin mittari taas näyttää yleensä oikein.

Minä ainakin tiedän, että mittarit näyttävät liikaa, mutta mitäs sitten? Ei se omaan nopeuteeni vaikuta mitenkään. Ajan aina noin 5 km/h alinopeutta, toisinaan (jos nopeusrajoitus on 120) 20 km/h alle sallitun.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joissain autokouluissa opetetaan jättämään kaikissa risteyksissä, ja kaikissa tapauksissa vähintään auton mitta edellä olevaan autoon / risteysalueen alkuun. Ainakin Lappeenrannassa monet risteykset täyttyvät varsin nopeasti tällä tavalla toimittaessa.

Näin juuri. Itsellenikin tuo systeemi opetettiin ja kyllä se ihan järkevä on, paitsi että jos tuota noudattaisi, tulisi joka toinen kuljettaja kysymään mitä pelleilet.

Lappeenrannan liikenne nyt on muutenkin niin sekaisin, ettei siihen enää tarvita edes YD-oppeja.

heavy kirjoitti:
Miten mahtaa mennä "väistämisvelvollisuudet" X risteyksessä, jossa sivuteiltä on suoraan eteenpäin ajajille sekä vasemmalle kääntyville liikennevalo-ohjaus ja oikealle kääntyjille pelkkä kärkikolmio, tilanteessa jossa samalle kaistalle on kääntymässä auto sekä kolmion takaa että vihreiden valojen takaa?

Nyt alkoi ihan oikeasti pelottaa. Miten huonosti ihmiset oikeasti tuntevat liikennesäännöt?

Muok: siis ainakin niissä risteyksissä missä olen itse tuohon törmännyt, menee homma niin, että oikealle kääntyjät ns. ohittavat koko risteyksen eli liittyvät suoraan menevään liikenteeseen kolmion takaa. Eli aivan kuin kääntyisit normiristeyksestä kolmion takaa oikealle. Nuo risteyksen kolmion takaa tulijat ovat omat väistettävänsä jo väistäneet.

Eli väistät kaikkia.

Tietysti tuo voi olla vähän vaikea hahmottaa jos oikealle kääntyjille ei ole selkeästi omaa erillistä kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Minä ainakin tiedän, että mittarit näyttävät liikaa, mutta mitäs sitten? Ei se omaan nopeuteeni vaikuta mitenkään. Ajan aina noin 5 km/h alinopeutta, toisinaan (jos nopeusrajoitus on 120) 20 km/h alle sallitun.

Lainataan guru Riihelää: "Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä." Ehkä tämä ehto ei kohdallasi täyty, mutta monen torvelon kohdalla täyttyy. Sitten ovat vielä nämä moottoritiellä ohituskaistalla köröttelevät, joita on tänä kesänä ollut harvinaisen paljon Hämeenlinnan moottoritiellä ennen Tamperetta. Sitten aina vedotaan siihen, että eihän tässä kiirettä....Laittaisivat sitten reput selkään ja vaikka samoilisivat kotiinsa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Oikealta tulevalla on etuajo-oikeus.

Ihan samalla tavalla kuin risteyksessä, jossa käännyt vasemmalle ja sinulla ja vastakkaisesta suunnasta tulevilla on yhtä aikaa vihreät valot.
Pasilan tienoilta löytyy parikin paikkaa, joissa oikealle kääntyessä joutuu väistämään vastakkaisesta suunnasta samaan suuntaan kääntyvää.

Paikka 1 (piiiitkä linkki, toivottavasti toimii). Tuossa on suoraan kulkeville valot, mutta oikealle sillalle kääntyville pelkkä kolmio. Minä ymmärrän tuon niin, että vastakkaisesta suunnasta eteen kääntyviä on väistettävä.

Paikka 2. Kuva on vanha, mutta tuo risteys kyseessä. Tuossa on nykyään tietöitä joka suunnassa ja liikenneympyrä heti risteyksen alapuolella. Risteyksessä on nyt järjestely josta kuvassa vasemmalta alhaalle kääntyvät joutuvat väistämään kuvassa oikealta alhaalle kääntyviä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu vain kääntyvien kaistalla olevalla kolmiolla.

Molemmissa paikoissa oikealle kääntyville on yritetty helvetin huonolla menestyksellä rakentaa tavallaan parin metrin "liittymä" risteävälle tielle, jolloin tielle "liittyvä" joutuu "luonnollisesti" väistämään. Käytännössä noissa risteyksissä kuitenkin käännytään, eikä liitytä, joten sekaannus on selvä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pasilan tienoilta löytyy parikin paikkaa, joissa oikealle kääntyessä joutuu väistämään vastakkaisesta suunnasta samaan suuntaan kääntyvää.

Paikka 1 (piiiitkä linkki, toivottavasti toimii). Tuossa on suoraan kulkeville valot, mutta oikealle sillalle kääntyville pelkkä kolmio. Minä ymmärrän tuon niin, että vastakkaisesta suunnasta eteen kääntyviä on väistettävä.

Mitäs siellä autokoulussa on sanottu kolmiosta =). No joo, eli olet siis tulossa kuvan 1. alareunan suunnasta ja käännyt tuonne sillalle, ratikkakiskojen päälle olet väistämisvelvollinen, koska tulet tuon kolmion takaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mitäs siellä autokoulussa on sanottu kolmiosta
Mikä edellisessä viestissäni laittoi sinut käsittämään, etten osaisi ajaa noissa risteyksissä? Seuraa edes vähän keskustelua, kuka vastasi mitä kenelle ja lue viestit loppuun ennen viisastelua.

Minä totesin, että olen törmännyt vastaaviin risteyksiin kuin heavy ja että minun mielestä mokoma järjestely on sekava, elikkäs paska ja aiheuttaa siksi vaaratilanteita. Esim. ekassa esimerkissä näkyy jatkuvasti kahdenlaisia tilanteita. Joko joku jää jumittamaan turhaan "punaisiin" tai sitten ei ymmärrä väistää vasemmalta eteen kääntyviä. Molemmissa tapauksissa torvet soivat.
 

Rocco

Jäsen
Miten mahtaa mennä "väistämisvelvollisuudet" X risteyksessä, jossa sivuteiltä on suoraan eteenpäin ajajille sekä vasemmalle kääntyville liikennevalo-ohjaus ja oikealle kääntyjille pelkkä kärkikolmio, tilanteessa jossa samalle kaistalle on kääntymässä auto sekä kolmion takaa että vihreiden valojen takaa?
Itse olen siinä uskossa, että kun ajat tuota liikennevalojen ohi menevää oikealle kääntyvien kaistaa, et kuulu väistämisvelvollisuuksien rajoissa tuon risteyksen valo-ohjauksiin tms. mitenkään.

Sinun kaista "ohittaa" valo-ohjatun risteyksen, jolloin olet tulossa tielle kuin mistä tahansa liittymästä missä on kolmio. Eli väistät kaikkia.

EDIT: Ja tuo uskon asia on siis "uskomani selitys sille, että väistät kaikkia."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Navigaattori pakolliseksi autoihin! Vituttaa ajaa letkassa 80 kilsan rajoitusalueella, kun kärjessä ajava ajaa mittarinsa mukaan juuri kahdeksaakymppiä, mutta oikeasti ajaakin n. 5 kilsaa/h hiljempaa eli alinopeutta. Luulisi ihmisten jo oppivan, että autojen mittarit näyttävät lähes kaikissa merkeissä tuon verran liikaa (lähde Esko Riihelä). Navigaattorin mittari taas näyttää yleensä oikein.
Olet ilmeisen tyytyväinen elämääsi ja Suomen liikenteeseen, jos 5 kilsan alinopeudesta kitiset.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mikä edellisessä viestissäni laittoi sinut käsittämään, etten osaisi ajaa noissa risteyksissä? Seuraa edes vähän keskustelua, kuka vastasi mitä kenelle ja lue viestit loppuun ennen viisastelua.

Minä totesin, että olen törmännyt vastaaviin risteyksiin kuin heavy ja että minun mielestä mokoma järjestely on sekava, elikkäs paska ja aiheuttaa siksi vaaratilanteita. Esim. ekassa esimerkissä näkyy jatkuvasti kahdenlaisia tilanteita. Joko joku jää jumittamaan turhaan "punaisiin" tai sitten ei ymmärrä väistää vasemmalta eteen kääntyviä. Molemmissa tapauksissa torvet soivat.

Pahoittelen jos viestini oli sellainen että loukkaannuit siitä. Se ei ollut tarkoitus.
 
Sitten toinen juttu jota tänään viimeksi ihmettelin, on se kun jotkut vanhat ukot jättävät autonsa liikennevaloissa pari-kolme autonmittaa sen pysähtymispaikkaa osoittavan viivan taakse. Eikö sitä nyt ihan suoraan vaan voisi ajaa siihen viivaan saakka, miksi helvetissä se auto pitää pysäyttää monen metrin päähän?

Itse taas saan kirota monta kertaa päivässä niitä jotka ajaa yli siitä viivasta, tai muuten vaan liian lähelle, esim. suojatien päälle tai sen yli. Koska sillä bussilla ei aina pysty kääntymään niin että se pysyisi kokoajan siellä omalla kaistalla. Ilmeisesti se on sitten kivaa alkaa sitä pakkia etsimään kun se bussi tuleekin sieltä, koska itse en enää jaksa näyttää sieltä merkkiä että menisivät alta pois. Koska siitä ne vaan oppii sen että niin voi tehdä jatkossakin. Hyvin usein siellä aletaan sitä pakkia etsimään, vaikka ei olisi tarvettakaan, eli siitä mahtuu ihan hyvin menemään. Monella vaan tuntuu olevan ihan hukassa nuo isomman auton mitat ja minkä tilan se vaatii. Toki ihan ymmärrettävää, tuskin sitä tajuaa, jos ei itse ole sellaista ajanut. Toisaalta olen vaan miettinyt opetetaanko autokoulussa yhtään mitään raskaamman ajokin mitoista ym. Joo, itse kun en ole autokoulua edes käynyt, vaan ammattikoulussa ajoin kortit ja opetus tietenkin painottui tuonne raskaampaan kalustoon.
Onneksi kohta alkaa loma ja ei tarvitse moneen viikkoon ajella kuin satunnaisesti ja sekin henkilöautolla.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noita mopoilijoita pelkään nykyään liikenteessä, erityisesti näitä skootterityttöjä. Mopoilijat ajelevat kaupungissa viereikkäin, siksakkia, heittävät läppää ja sitten kolisee.

Näitä skootterijengejä saa kyllä tosissaan pelätä. Liikennesäännöistä ei tunnu useinkaan olevan minkäännäköistä käsitystä tai sitten niistä ei välitetä. Yllättävät suunnanmuutokset ja äkkipysähdykset ovat ihan jokapäiväisiä. Yritän aina jättää reilun turvavälin noihin porukoihin ja ohittaessa pitää todellakin olla hereillä. Kun ei haluaisi ajaa sitä pientä skootterityttöä littanaksi.

Lisäksi harmittaa Turun ohikulkutiellä liikkuvat autot, joissa ei ole peilejä eikä vilkkuja. Saako näitä ostaa autoliikkeistä normaaleja karvalakkimalleja halvemmalla vai miksi niitä on niin paljon? Onneksi on vaihtoehtoisia reittejä, koska tuo baana on oikea joustavan liikennekäytöksen malliesimerkki. Minä itte, ..ttu!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta olen vaan miettinyt opetetaanko autokoulussa yhtään mitään raskaamman ajokin mitoista ym. Joo, itse kun en ole autokoulua edes käynyt, vaan ammattikoulussa ajoin kortit ja opetus tietenkin painottui tuonne raskaampaan kalustoon.

Heh, toi onkin melkein pahempi kuin muropaketista, bingosta tai arpajaisista voitettu ajokortti. "Amiksestako oot korttisi saanut, häh?" Vitsivitsi.
Ei sillä, onhan niitä B-kortteja ajettu armeijassakin kai, kun fiksusti on kortiton sijoitettu henkilöauton kuljettajaksi (Tornihuhu).

Ei se bussin kääntyminen tällaiselle maallikolle todellakaan ole ihan selvää, joskus on tullut bussissa edessa matkustaessa jännitettyä, meinaako se somali oikeasti kääntää tämän bussin tähän väliin ilman että pyyhkäisee mummon rolloineen suojatien reunalta, ja kyllähän se aina sen on kääntänyt ilman mummoa, kepeästi.

Kultainen keskitie on kai tässä viivautumisessa se paras, eli ei yli, eikä pahasti taakse, vaan niin että auton nokka on siinä viivalla about. Ja jonossa pysäksissä olisi kai ihan hyvä pitää semmonen väli, että just saisi auton käännettyä jonosta pois, jos vaikka edessä olevan auto hajoaa, tai täytyy antaa ambulanssille tilaa tms. Toki läheskään aina ei tule jätettyä väliä kuin parikymmentä senttiä. Ja joku aamu tässä moottoritien ekoissa valoissa Turkuun tullessa näytin taitoni nuo ja ajoin normaalisti edessä olevan perään jonottamaan, ainoa vaan että enpäs viitsinyt sitten ihan pysäyttää koslaani (autokoulussahan käsketään liu'uttaa valoihin, häh). Onneksi edessä olleella autokauppiaalla oli vetokoukku, selvisimme kumpikin lievällä huvituksella. Kuinka moni täällä on muuten tunnustanut yksittäisen törttöilynsä? Vai olenko minä nyt se Suomen ainoa keskivertoa huonompi kuljettaja?

Häkkinenhän otti muuten aina turhan varman päälle lähtöruutuun ajamisen ja jätti etusiiven reilusti lähtöruudun viivan taakse. Schumi sikasaksalaiseen tapaansa taas ajoi renkaat viivan päälle, ja se harmitti, huijari.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Näitä tapauksia on ollut kymmeniä tässäkin ketjussa, mutta ensimmäisen kerran osui omalla kohdalle:

Eli, olin avopuolisoni kanssa pyörällä liikenteessä. Olimme taluttamassa suojatien yli, koska eräs ystävällinen Volvo-kuljettaja pysähtyi vasemmalle kaistalle antaen meidän ylittää tien. Yhtäkkiä Volvon takaa oikeaa kaistaa kiihdyttää joku elämäänsä kyllästynyt vanha Accord-mies, joka tyttöystäväni huomattuaan tekee paniikkijarrutuksen ja pysähtyy noin 30 senttimetrin päähän hänen jaloistaan.

Siis eikö jumalauta voi vähän miettiä, jos viereisellä kaistalla on auto pysähtyneenä? Pitäisi käydä jokaisen mielessä silloin, että jotain erikoista on tapahtumaisillaan, ei kukaan pysähtele ihan turhan takia. Tilanteesta aikaa reilu puoli tuntia, mutta pulssi huitelee 150 paikkeilla vieläkin.

Vai olenko minä nyt se Suomen ainoa keskivertoa huonompi kuljettaja?

Olet. No ei, olen minäkin kolme päivää kortin saamisen jälkeen vetäissyt isäpapan Mersun ojaan. Onneksi oli lunta sen verran paksusti, ettei Meppeen tullut minkäänlaista naarmuakaan. Takaveto on ihmisen vihollinen.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Liikenteessä on valitettavan paljon idiootteja (pahimpina ylimieliset keski-ikäiset citymaasturinousukkaat ja toisaalta amisjampat tuunattuine corolloineen), joten välillä pitää kehuakin.

Tässä jokin aika sitten tuli ajeltua mutkaista maantietä (kantatie 62) ja saavutin edellä ajaneen autoletkan. Peräkärry-yhdistelmähän siellä oli ensimmäisenä. Juuri kun ehdin manata mielessäni ko. kuljettajan alimpaan helvettiin siitä hidastelemasta, tämäpä koukkasikin bussipysäkille ja antoi koko letkalle tietä. Kun menin hänen ohitseen, nostin kättä kiitokseksi. Voi, kun tällaisia olisi enemmänkin!

Sitä en viitsi sitten edes sanoa suoraan mitä mielessä käy, kun näen liikenneympyrässä hieman vatsakkaan keski-ikäisen miehen citymaasturissa kännykkään puhuen. Tekisi mieleni suorittaa ns. etninen puhdistus, kun kyseisessä citymaasturissa on ilmeisesti vilkun polttimo palanut. Ylimielisyydestä liikenteessä pitäisi antaa siihen syyllistyneelle kuolemantuomio hitaasti hirttämällä ja samalla hirtettävää muistuttaen, mihin hän on syyllistynyt.
 

Rocco

Jäsen
Itse taas saan kirota monta kertaa päivässä niitä jotka ajaa yli siitä viivasta, tai muuten vaan liian lähelle, esim. suojatien päälle tai sen yli. Koska sillä bussilla ei aina pysty kääntymään niin että se pysyisi kokoajan siellä omalla kaistalla.
Vaasassa on ainakin yksi tällainen ahkerasti bussien käytössä oleva risteys maalattu siten, että kaistan sulkuviiva liikennevaloissa on viisi metriä irti suojatiestä. Tällä tavalla bussi mahtuu kääntymään risteyksessä moitteetta. Kunhan vaan talvella tuo viiva myös näkyisi niin kaikki olisi aika hyvin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aivan näin, yleiseen asenteeseen ne korjaukset tulisi tehdä eikä yksittäisiin ajotaparikkomuksiin.

Mieleeni muistuu aina näistä asennejutuista, kun tulin joskus junnuna ulkomailta, olisikohan ollut kiertuereissu tai vastaava. Hki-Vantaan matkalaukkuhihna"hallissa" vähän vanhempi mies pisti sikarin palamaan kaikessa rauhassa, ja tästä tietysti vartija kävi häntä huomauttamassa.

"Anteeksi, täällä on tuo tupakointi kielletty."

"En mäkään polta kun tän yhden vaan" huikkasi keski-ikäinen äijä ja jatkoi kaikessa rauhassa pössyttelyä.

Eli toisia nyt ei vaan mitkään säännöt tunnu koskevan. Sama liikenteessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis eikö jumalauta voi vähän miettiä, jos viereisellä kaistalla on auto pysähtyneenä? Pitäisi käydä jokaisen mielessä silloin, että jotain erikoista on tapahtumaisillaan, ei kukaan pysähtele ihan turhan takia.
Annan ihan ilmaisen vinkin, että lähtiessä ylittämään tietä tilanteessa, jossa on useampi kuin yksi samaan suuntaan menevä kaista ja joku liikennesäännöt osaava ystävällinen autoilija on pysähtynyt suojatien eteen, katso aina, tuleeko viereiseltä kaistalta joku päällesi. Jos itse en olisi tätä neuvoa noudattanut, olisin tänäkin vuonna jäänyt jo kolme kertaa auton alle. Tai mikä todennäköisintä, vain sen yhden kerran. Itse kun ylitän lähes päivittäin Helsingin Esplanadin suojatietä pitkin, niin siihen varovaisuuteen oppii. Vaikka uskallankin väittää, että täällä ne liikennesäännöt tunnetaan paremmin kuin keskimäärin muualla Suomessa. espallekin vaan eksyy aina niitä keski-uusimaalaisia ja muita jyväjemmareita Nissaniensa ja Volvojensa kanssa. Espaa ylittäessä pitää muutenkin olla keskimääräistä röyhkeämpi, mutta vaikka kuinka on astumassa suojatielle, aina osa autoilijoista ei ymmärrä suojatien funktiota. Naiset ja vanhat papat ovat kaikista pahimpia.

Pyöräilijät ovat tosin keskimäärin paljon pahempia ja noin 1/2 pyöräilijöistä tuntuu olevan sitä mieltä, että suojatien ylittäessä pyörätien, on pyöräilijällä oikeus ajaa päälle.

Jalankulkijoiden aivovammoista en nyt jaksa enempää kirjoittaa, mutta nehän vievät ehdottomasti voiton, kun ei ymmärretä edes suojatien, saati sitten pyörätien merkitystä. Jalankulkijat ovatkin osasyyllisiä siihen, että monet autoilevat ja pyöräilevät miten sattuu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Annan ihan ilmaisen vinkin, että lähtiessä ylittämään tietä tilanteessa, jossa on useampi kuin yksi samaan suuntaan menevä kaista ja joku liikennesäännöt osaava ystävällinen autoilija on pysähtynyt suojatien eteen, katso aina, tuleeko viereiseltä kaistalta joku päällesi.

Jep, näin tulen jatkossa tekemään. Ei vain maalaisena tullut mieleenkään, että joku voisi ajaa päälle. Sen verran meilläpäin kuitenkin suojateitä kunnioitetaan.

Minä näin kyllä ko. Accordin, hän joutui pysähtymään aiemmin, kun hänen edessään ollut auto kääntyi vasemmalle. En sitten sen kummemmin kiinnittänyt Hondaan mitään huomiota, mutta kyseisen auton iäkkäämpi kuljettaja päättikin kokeilla miten nopeasti Hondan saa viidenkympin alueella nollasta sataan ja tämä meinasi käydä meidän talouden kohtaloksi. Onneksemme (toki myös hänen onnekseen, jos emännälle olisi jotain sattunut) hän sitten viime hetkillä meidät huomasi.

Pyöräilijöistä olen täsmälleen samaa mieltä ja pääasiassa autolla liikkuessani noita idioottimaisuuksia tulee nähtyä ihan tarpeeksi. Senpä vuoksi itse pyörää käyttäessä tuleekin toimittua sillä lailla, ettei autoilijoilla pitäisi olla nokan koputtamista. Talvella meinasin erään pyöräilijän teilata, kun hän polki suojatien yli. Siihenhän kyseisessä tilanteessa sillä molopäällä ei ollut mitään oikeutta, taluttamalla toki eri asia. Näytti vielä sentteriä perään, niin kuin vika olisi ollut minun. Toki siinä mielessä, että pitäisihän noiden temput jo tietää, mutta kun tullaan lujaa fillarilla, eikä edes vilkuilla sivuille, niin pahapa siinä on jäisellä tiellä autoilijankaan reagoida.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monella vaan tuntuu olevan ihan hukassa nuo isomman auton mitat ja minkä tilan se vaatii. Toki ihan ymmärrettävää, tuskin sitä tajuaa, jos ei itse ole sellaista ajanut. Toisaalta olen vaan miettinyt opetetaanko autokoulussa yhtään mitään raskaamman ajokin mitoista ym.
Ainakin stadissa bussien fyysiset mitat ovat kyllä aivan hakusessa. Ainakin siihen malliin dösäkuskit paukkaavat risteyksiin. Siinä ne sitten seisovat keskellä risteystä seuraavan valon ollessa punaisella. Mitäpä sitä tavallinen autoilija voi muuta kun kuunnella radiosta Heikelää ja ihmetellä miksei siellä autokoulussa tosiaankaan opetettu niille kuskeille yhtään mitään sen raskaamman ajokin mitoista.

Joku pyöräilijä kehtasi valittaa. Laitappas rullaluistimet jalkaan ja koita luistella niin huomaat miten kusipäistä sakkia fillaristeissa on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monella vaan tuntuu olevan ihan hukassa nuo isomman auton mitat ja minkä tilan se vaatii. Toki ihan ymmärrettävää, tuskin sitä tajuaa, jos ei itse ole sellaista ajanut. Toisaalta olen vaan miettinyt opetetaanko autokoulussa yhtään mitään raskaamman ajokin mitoista ym.

Tuo on kyllä sellainen asia mitä olen monesti ihmetellyt. Kun eihän siihen nyt vaadita sitä että on ajanut bussia, että tajuaa sen ettei sellainen käänny samassa tilassa kuin joku Nissan Micra. Kyllähän sen nyt hitto soikoon näkee jo ulkoapäinkin kuinka paljon se bussin keula kiertää renkaita kauempana. Kai jokainen nyt on joskus nähnyt bussin liikenteessä? Ja kai jokainen edes joskus on itse istunut bussin kyydissä? Silti vaan yllättävän usein näkee tilanteita jossa joku taliaivo väkisellä vaan työntyy sinne väliin vaikka bussi on juuri kääntymässä ja ihan selkeästi jokaisen tervejärkisen pitäisi nähdä että siitä välistä ei mahdu menemään. Sitten siinä vielä parhaat puivat nyrkkiä bussikuskille kun joutuu peruuttelemaan alta pois.

Toinen juttu joka minua on alkanut ärsyttää liikenteessä on nämä perseessä roikkuvat mopoilijat/moottoripyöräilijät. Erityisesti nuoret mopopojat harrastavat tätä. Kyllähän tuollainen mopo tietysti pysähtyy nopeammin kuin auto, eikä sillä sen takia välttämättä tarvitse pitää samanlaista turvaväliä kuin autolla, mutta on se vaan vitun ärsyttävää kun taustapeilistä näkyy koko ajan jonkun mopoilijan kypärä niin suurena että näyttää kuin se Vittumarko istuisi takapenkillä. Ja jos itse satut ajelemaan ikkunat/kattoluukku auki niin ei pysty edes kuulemaan musiikkia kun helvetillinen pärinä vaan kuuluu kun kolme mopoa on viiden sentin päässä takapuskurista. Monta kertaa on kyllä mieli tehnyt hipaista jarrua... Yleensä pudotan vaan vauhtia sitä enemmän mitä lähemmäksi Vittumarko sillä Derbillään hiipii.

Saatana, tulis kuula ja tappais kaikki tuollaiset!
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
--perseessä roikkuvat mopoilijat/moottoripyöräilijät.

Monta kertaa on kyllä mieli tehnyt hipaista jarrua...

Paljon parempi tapa on heittää pissapojalla pesunesteet vittumarkon visiiriin. Voihan sitä pitää liikenteen vaarantamisena, mutta kyllä se perseessä kiinni ajaminenkin sitä on.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuo onkin oivallinen konsti pitää mopoilijat kaukana. Maalla ainakin mopoilijat ajaa paremmin ja kunnioittaa muita liikenteen käyttäjiä enemmän. Täällä nopeudet on sen verran isompia, että apinakin tajuaa sattuvan, kun kolahtaa.

Tuo bussien käyttäytyminen ja niiden kunnioittaminen on monelle ihmiselle käsittämätön asia. Jos on ajanut jotakin hieman raskaampaa ajoneuvoa, saa aika saatanan tarkkaan katsoa mitä tekee, kun joku herra 47 tunkee aina jokaiseen väliin.

Eniten vituttaa kun olet vilkkaasti liikennöidyssä risteyksessä odottamassa väliä jonossa ja sitten joku saatanan paska tulee ja laittaa sen vilkun päälle noin 5m ennen risteystä. Siinä sitten kiität, että kai se seuraavat 5 minuuttia menee nopeammin. Kun itse ei viitsis laittaa koko tietä poikki tai sitten mennä vaan siihen suoraan eteen sen 10 000+kg enemmän painavalla menopelillään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljon parempi tapa on heittää pissapojalla pesunesteet vittumarkon visiiriin. Voihan sitä pitää liikenteen vaarantamisena, mutta kyllä se perseessä kiinni ajaminenkin sitä on.

Ei lennä vedet niin kauas että olisi mitään vaikutusta Vittumarkoon, ja jos kattoluukku auki ajelee niin ei mielellään muutenkaan ruiki sitä vettä kun saattaa osa tulla omille silmillekin. Vaan tuon olen havainnut aika hyväksi keinoksi kun hiljentää vaan koko ajan vauhtia sitä enemmän mitä lähemmäs Vittumarko ajaa. Kun melkein kävelyvauhtia madellaan niin yleensä siinä vaiheessa tyhminkin jo tajuaa mistä on kysymys ja jättää vähän rakoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku pyöräilijä kehtasi valittaa. Laitappas rullaluistimet jalkaan ja koita luistella niin huomaat miten kusipäistä sakkia fillaristeissa on.

Yhdelle kaverille kävi jopa niin, että kun luisteli sauvojen kanssa, niin takaa tuli pyöräilijä äänettömän salaman lailla ja kun sauva osui fillarin renkaaseen, niin kaveri huusi että "kattoisit vittu vähän taakses!" Että näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös