Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 142
  • 12 359

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaikkihan tietävät, että dösillä on etuajo-oikeus aina taajama-alueella.

Kerro toki lisää tästä. Olen elänyt uskossa, että taajama-alueella busseilla ei ole muita "etuajo-oikeuksia" kuin tämä: "Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. Linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja suuntamerkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä." (Tieliikennelaki 22 ja 35 §)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Idiootit hoi! Pysytelkää poissa liikenteestä Helsingin ja Salon välisellä tieosuudella tänään klo 15-17. Tarkoitan tätä tuoretta moottoritietä, Porintien voitte tukkia ihan rauhassa. Olen rakkaan Hopeanuoleni kanssa liikenteessä, enkä jaksa yhtäkään ohituskaistan tukkijaa tänään. Katsotaan niitä taustapeilejä säännöllisesti, käytetään sitä vilkkua ja tolleen. Kyllä näillä ohjeilla pitäis pärjätä.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
oikein rakennetun hidasteen kohdalla ei tarvitse edes hidastaa (jos siis noudattaa sitä nopeusrajoitusta) ellei kyseessä ole joku madallettu amisauto.

Se on vaan semmoinen juttu, että taitaa aika harvassa olla tuollaiset hidasteet. Täällä "hidastehelvetissä" eli Lahdessa ei kyllä taida olla yhtään tuollaista hidastetta. Ja niitähän täällä riittää.

Ja kyllä niitä madalluksia on muissakin kuin vain näissä säälittävissä "amisautoissa". Eikä tarvitse olla edes kamalasti madallettu, kun ei tietyistä hidasteista pääse yli mitenkään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on vaan semmoinen juttu, että taitaa aika harvassa olla tuollaiset hidasteet. Täällä "hidastehelvetissä" eli Lahdessa ei kyllä taida olla yhtään tuollaista hidastetta. Ja niitähän täällä riittää.

Saa sitä "kansalais-aktivismia" muutkin harrastaa, eli valittamalla oikeisiin virastoihin ja kaupungin valtuutetuille voi saada muutosta noihinkin ongelmiin. Toinen asia on sitten, että kuka sitä jaksaa aktiivisesti eläkeläisten lisäksi tehdä.

Tuo hidaste mitä itse ajattelin, on sellainen jolla esim. t-risteys korotetaan kokonaan, ja korotus on sen verran loiva, että siitä pystyy ajamaan esim. kolmenkympin rajoituksen mukaisesti hidastamatta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo hidaste mitä itse ajattelin, on sellainen jolla esim. t-risteys korotetaan kokonaan, ja korotus on sen verran loiva, että siitä pystyy ajamaan esim. kolmenkympin rajoituksen mukaisesti hidastamatta.
Fakta on kuitenkin se, että tuskin pääset itse sitä hidastetta suunnittelemaan. En ole vielä nähnyt ensimmäistäkään sellaista hidastetta, johon voisin ajaa 30 km/h:n vauhdilla. Ehkä se johtuu siitä, että en aja maasturilla vaan henkilöautolla.
Saa sitä "kansalais-aktivismia" muutkin harrastaa, eli valittamalla oikeisiin virastoihin ja kaupungin valtuutetuille voi saada muutosta noihinkin ongelmiin.
Niin ja toinen asia on, kuinka moni oikeasti haluaa kadut täyteen hidasteita. Eli myös tälle kansalais-aktivismille jyrkkä ei-kiitos tästä suunnasta.
Ei se varmasti ole kovin ekologista, mutta mun mielestä sen ei tarvitsekaan olla, kun kerran autoilijoiden vauhtia pienentämällä voidaan säästää lapsien ja vanhempienkin henkiä. Onko kukaan huomannut, että hidasteet ovat yleensä koulujen ja asuinalueiden kohdalla?

Kun nämä hidasteet pakottavat autoilijoita pitämään nopeudet kurissa, ei tarvita lisäresursseja poliiseille nopeuksien valvontaan (niillä teillä, joilla on hidasteet). Tämä vapauttaa poliiseja nopeusvalvontaan muille teille, sekä säästää rahaa, jolloin ne voidaan suunnata parempiin paikkoihin.
Luulin, että hidasteet laitetaan sellaisiin paikkoihin, joissa ne vituttavat autoilijoita mahdollisimman paljon. Se on sitä yhteiskunnan harjoittamaa piilovittuilua kansalaisia kohtaan. Enkä sitä suostu noin vain nielemään.

Eikä näitä asioita voisi hoitaa jotenkin toisin? Itse ainakin selvisin lapsuudessani 80-luvulla hengissä, vaikka hidasteita ei ollut lainkaan. Mikä on sen jälkeen mennyt liikenteessä vikaan?

Fakta on se, että hidasteita haluavat huolestuneet kotiäidit. Fakta on myös, että useimmiten ne autoilijat, jotka eivät pysäytä suojatien eteen autoaan (vaikka viereisellä kaistalla oleva auto on pysähtynyt) ovat niitä samoja kotiäitejä. Haluavatko nämä kotiäidit siis hidasteita, alennettuja nopeusrajoituksia ja liikennevaloja joka paikkaan pohjimmiltaan sen takia, että kyseiset ämmät tajuavat olevansa hengenvaarallisia autoilijoita? Enkä tarkoita että kaikki kotiäidit olisivat. Riittää, että niistä 10 % on vastuuttomia ja piittaamattomia. Kannattaa ihan huvin vuóksi seurata sukupuolijakaumaa niissä kuskeissa, jotka painavat surutta suojatien yli. 90 % on naisia.

Sama juttu punaisia päin ajavilla. Tämä ryhmä jakaantuu selkeästi kahteen: toinen puoli on Bemari- ja Audi-kuskeja. Toinen puoli kännykkä korvalla olevia naisia, jotka seuraavat vain edellistä autoa, ilman että aistit toimisivat.

Kertoo aika paljon yleisestä asenteesta, kun nimimerkki Elazikin mainitsee poliisin tehtäväksi liikenteeksi vain nopeuksien valvonnan. Voisivatko poliisit joskus valvoa liikenteessä todellisia törppöjä? Ai niin, se on liian vaativaa ja se on vaikeampi näyttää toteen. Tietysti kaaharit pitää saada kuriin, samoin taajama-alueella ylinopeutta ajavat. Hieno autoilijaryhmä on myös se, joka ajaa 50:n alueella 45 km/h. Sitten kun nopeusrajoitus tippuu kolmeenkymppiin, vauhti on sama 45 km/h. Ja tollaisia kuskeja on aivan tolkuttoman paljon.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
ikin mainitsee poliisin tehtäväksi liikenteeksi vain nopeuksien valvonnan. Voisivatko poliisit joskus valvoa liikenteessä todellisia törppöjä? Ai niin, se on liian vaativaa ja se on vaikeampi näyttää toteen. Tietysti kaaharit pitää saada kuriin, samoin taajama-alueella ylinopeutta ajavat. Hieno autoilijaryhmä on myös se, joka ajaa 50:n alueella 45 km/h. Sitten kun nopeusrajoitus tippuu kolmeenkymppiin, vauhti on sama 45 km/h. Ja tollaisia kuskeja on aivan tolkuttoman paljon.
Tottakai poliisien tehtävänä liikenteessä on muitakin kuin nopeuksien valvonta, ja olisin voinut hiukan mainita siitä tekstissäni, olet aivan oikeassa.

Mikäli alkaisin omista asenteistani kirjoittamaan, saisin aika paljon tuottaa tekstiä. Mun mielestä on yhtä tärkeää hoitaa päihteiden vaikutusten alaisena ajavat pois liikenteestä, kuin valvoa nopeuksia etenkin koulujen ja asuinalueiden lähistöillä. Ja minä muuten myös ihailen autoilijoita, jotka ajavat 80 alueella 100 km/h ja sen jälkeen 100 alueella 100 km/h.
Nyt kun puhuttiin hidasteista, joiden tarkoitus on huolehtia kohtuullisista nopeuksista, niin en älynnyt yhdistää esimerkiksi päihteiden käytön valvontaa liikenteessä hidasteiden yhteyteen vaan puhuin vain nopeuden valvonnasta.

Eikä näitä asioita voisi hoitaa jotenkin toisin? Itse ainakin selvisin lapsuudessani 80-luvulla hengissä, vaikka hidasteita ei ollut lainkaan. Mikä on sen jälkeen mennyt liikenteessä vikaan?
Autojen määrä on kasvanut liikenteessä, joten erilaisia ajotapoja näkee entistäkin enemmän. Mutta ei syy ole pelkästään liikenteessä, myös lapset käyttäytyvät luultavasti (luultavasti siksi, kun itse olin lapsi vasta 10 vuotta sitten) eri tavalla kuin ennen. Onko syy kasvatuksessa vai internetissä vai missä, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Ajelin tänään Valkeakoskelle ja rupesi oikeasti vituttamaan kun koko ajan oli joku roikkumassa perseessä kiinni. Ajoin ihan normaalia nopeutta esim 85km/h 80 alueella mutta silti oli aina joku roikkumassa. Mikä helvetti siinä on, että ei voi pitää reilua turvaväliä kun ei edes ole aikomusta mennä ohi?
 
Tuollaisia tilanteita, minkä Jape mainitsi, tulee aina välillä. Siis että bussi jatkaakin samantien matkaa siitä pysäkiltä. Koska tuohan johtuu ihan vaan siitä että joku matkustaja pysäkillä huitoo pysähtymismerkkiä ja kun siihen on ajamassa, niin muuttaakin mieltään kun huomaa ettei se olekaan oikea bussi. Tottakai siinä pitää katsoa sitten ettei siinä rinnalla ole ketään, tai ihan siinä takana. Kerran on itsellekin meinannut sattua tuollainen moka, ja viime hetkellä tajusin että siinä on vierellä auto. Siis tottakai pitäisi olla jatkuvasti skarppina tuolla liikenteessä, mutta kyllä niitä pieniä "nukahduksia" sattuu. Joskus ajetaan viisikin tuntia putkeen ja siinä loppuvaiheessa saattaa jotain tuollaista pientä mokaa tulla. Ihmisiä mekin kuitenkin ollaan. Jaksan ihmetellä minkä takia meillä saa olla tuollaisia älyttömiä työvuoroja, kuitenkin on aika vastuullista hommaa ja jatkuvasti pitää katsella joka suuntaan (muu liikenne, pysäkit, taustapeilit ja välillä vilkaissa matkustamoonkin) Tälläkin viikolla oli neljä vuoroa peräkkäin missä jäi vuorojen väliin vaan se 10 tuntia lepoaikaa. Ja vuorojen pituudet oli siinä 10-12 tuntia. Laskin että sen kolmen vuorokauden (72h) aikana olin töissä 41 tuntia. Tuosta Japen mainitsemasta tapauksestahan en voi mitään mennä sanomaan, mutta ei ne kaikki "törkeydet" siellä liikenteessä ole tosiaankaan tahallisia. Ja sekin kannattaa ottaa huomioon että sieltä bussin ohjaamosta ei kaikkea näe, vaikka onkin korkeammalla ja isot ikkunat. Peileihin jää katvealueet ja lasien välillä on palkkia sun muuta. Siihen hukkuu henkilöauto aika helposti. Toki siinä pitää sitten vaan käännellä päätään, mutta niitä inhimillisiä mokia saattaa tietenkin tulla.

Noista perässä roikkujista vielä. Ihmettelen miten joku viitsii roikkua ihan siinä bussin perässä. Kun eihän sieltä näe juuri mitään. Melkein joka päivä tulee noita tapauksia ja silloin voi sanoa että ajetaan liian lähellä jos sitä henkilöautoa ei pysty näkemään peileistä, että se on siellä takana. Jossain mutkassa sitten vasta huomaa että siellä joku roikkuu. Ei se minua juurikaan haittaa, koska vaikka olisi pimeää, ei ne ajovalot sieltä tosiaankaan häikäise tai mitään muuta. Ihmetyttää vaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Noista perässä roikkujista vielä. Ihmettelen miten joku viitsii roikkua ihan siinä bussin perässä. Kun eihän sieltä näe juuri mitään.

Joskus luin tutkimuksen, jonka mukaan bensaa säästyy kivasti, kun ajaa rekan takana.. En vaan muista enää mistä löysin sen. Googlettamalta löytyy erinäisiä foorumeita, joissa monetkin kertovat kuinka paljon ovat säästäneet kun ajaa rekan imussa.
 
Epäilen että sillä on hirveästi vaikutusta taajama-ajossa, kun se nopeus on jotain 40-50. Harvoin ne enää roikkuu ihan perässä kun rajoitus on 60. Ja ne roikkuu perässä, vaikka ajan pientä ylinopeutta (usein sen n. 5 kilsaa ylimääräistä)

Tuosta pienestä ylinopeudesta tuli mieleen, että miten paljon sitä pitää olla että poliisit pysäyttää? Ainakin minulla on se käsitys että niillä on tutkat aina ja ne näkee kuinka kovaa joku ajaa vastaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tuosta pienestä ylinopeudesta tuli mieleen, että miten paljon sitä pitää olla että poliisit pysäyttää? Ainakin minulla on se käsitys että niillä on tutkat aina ja ne näkee kuinka kovaa joku ajaa vastaan.
Kahden ihmisen kirjoittelua meinaa olla, mutta eipä tuo haitanne.

Mulla on semmonen käsitys, että niillä ei ole aina tutkat päällä, mutta varmaa tietoa ei ole. Pari kokemusta on, jossa itsellä oli ylinopeutta (80@50) eivätkä poliisit edes pysäyttäneet, mutta ei sekään todista mitään. Itse ajan yleensä 5-10km/h ylinopeutta alueilla, joissa on 60 tai suurempi nopeusrajoitus, eivätkä kertaakaan ole poliisit pysäyttäny mua ylinopeuden takia. Tosin ajokokemustakaan mulla ei ole kuin joitakin kymmenniä tuhansia kilometrejä. Yleinen nyrkkisääntö on, minkä faija opetti, että 10% ylinopeutta voi pitää huoletta.

e. Muistin, että vasta oli uutisissa juttua, että ylinopeuksiin puuttuminen tiukkenee. Poliisi ottaa ylinopeuteen lähes nollatoleranssin @Kaleva.fi
 

Jeffrey

Jäsen
Kerro toki lisää tästä.

Niin... Tässä tullaan taas mainitsemaani pelisilmän käyttöön. Vitut minä mistään laeista tiedä, mutta täällä metropolissa oppii soveltamaan tiettyjä asioita ja etenkin lakeja/sääntöjä, jotta kaikkien yhteinen elämä olisi helpompaa. Haluaisin nähdä pääkaupunkiseudun liikenteen jos tänne vaikka viikoksi roudattaisiin miljoona janaria landelta. Taajama-alueella liikenteen nopeus on sellainen, että dösän eteenpäästäminen ei oikeasti ketään haittaa. Liikennettä on kuitenkin senverran paljon, että mikäli dösille ei tilaa annettaisiin ja dösäkuskit tunkisi itsensä juuri siihen väliin johon juuri ja juuri mahtuu niin tällöin muu liikenne joutuisi hidastamaan huomattavasti enemmän.

Liikenteessä noita paikkoja on todella paljon jossa oikeasti jokaisen tienkäyttäjän soveltaessa lakeja oikein, liikenteestä saadaan huomattavasti nopeampaa. On tasa-arvoisia risteyksiä joissa pikkutie risteää isolletielle on paikkoja joissa fillaritiellä on stop merkki ja autoilla etuajo-oikeus, mutta onneksi täällä on tarpeeksi fiksuja ihmisiä, jotta vahingoilta vältytään...
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Noista perässäajajista tuli mieleeni, että joillain on kyllä ihme tapoja sen suhteen. Muutenhan se olisi suht ok, mutta kun joskus tunkevat siihen ihan takapuskuriin kiinni, niin että pitää jo omaakin huomiota kiinnittää sinne suuntaan, ettei jarrutuksessa auto tärähdä samantien omasta takaluukusta sisään.

"Paras" tapaus oli kyllä moottoritiellä joskus pari vuotta sitten, kun joku auto aivan tyhjällä iltaisella kesätiellä tuli imuttelemaan itseni taakse, kun ajelin sellaista alle 120 km/h. Ajoi siis itseni kiinni. Auto tosiaan imutti aivan peräluukkuun kiinni ja kilometrien edetessä aloinkin jo miettimään miksei se ohita tai miten saan sen irti siitä helpoiten. Lopulta takaa tuli kuitenkin joku auto, joka ajoi taasen ohi meistä selvästi kovempaa. Silloin tämä peesausauto sinkoutui sen perään, taas aivan puskuriin kiinni. Hauskaa seurattavaa oli kun nämä katosivat taivaanrantaan kuin parhaassa suklaajunassa.

Itse olen kyllä mielummin pois siitä mahdollisesta pöly/hiekka/kivi/kura/vesi -pilvestä toisen auton takaa, kuin otan jonkun marginaalisen peesauskuluedun bensassa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole vielä nähnyt ensimmäistäkään sellaista hidastetta, johon voisin ajaa 30 km/h:n vauhdilla. Ehkä se johtuu siitä, että en aja maasturilla vaan henkilöautolla.

Minä olen. Ylöjärvellä on useita ja Hämeenkyröstäkin löytyy. Ja ihan henkilöautolla ajelen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Minä olen. Ylöjärvellä on useita ja Hämeenkyröstäkin löytyy. Ja ihan henkilöautolla ajelen.

Onko tuo henkilöauto jokin kuppainen vanha Corolla tai vastaava?

Sellaisen ymmärrän, mutta ymmärrän niitäkin, jotka säälivät uudehkoja autoja ja niiden vanteita. Äkkiäkös sellaisen saa solmuun, kun hieman humauttaa vauhdilla korokkeeseen. Jonkinlainen isku siitä aina autolle tulee, vaikka olisi kuinka "hyvän"mallinen koroke kyseessä.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
On niitä hyvänmallisiakin korokkeita joihin voi huoletta ajella 30 km/h tai jopa 40 km/h. Esim. kesämökkimatkallani on pari "hidastetta" jotka ovat melkeinpä sen tiepätkän parhaimmat osat, uutta asfalttia ja todella loivasti rakennettu. 30 km/h niihin ajelen ja auto ei edes nyökähdä. 40-45 km/h vauhdissakaan tuskin tulisi autoon mitään haittaa, ellei jollain madalletulla ja todella matalaprofiilissa renkailla varustetulla autolla ajaisi. Aivan erilaisia kuin ne hidasteet joihin pitää hidastaa vauhti alle 10 km/h.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko tuo henkilöauto jokin kuppainen vanha Corolla tai vastaava?

Sellaisen ymmärrän, mutta ymmärrän niitäkin, jotka säälivät uudehkoja autoja ja niiden vanteita. Äkkiäkös sellaisen saa solmuun, kun hieman humauttaa vauhdilla korokkeeseen. Jonkinlainen isku siitä aina autolle tulee, vaikka olisi kuinka "hyvän"mallinen koroke kyseessä.
Itse en ymmärrä lainkaan miksi pitää hankaloittaa omaa ajamista niin paljon että hidasteista ei pääse yli kolhimatta silmäteräänsä. Ilmeisesti on mukava pelätä jokaista katukiveystä ja kuoppaa. Toki tietysti vika on hidasteiden eikä näyttävyyden lisäämisen koslaansa.

Ymmärrän kyllä että todella korkeitakin hidasteita on vielä olemassa, näistä ylipääseminen vaatii varovaisuutta peruskorkeuksisillakin henkilöautoilla. Siniaallon mallisista uusista töyssyistä ei rajoituksen mukaan ajettaessa tule autoon yhtään enempää iskua kuin normaali kuopasta asfaltissa. Näitä uusia on vaan turhan harvassa kun näitä kiveysmonumenttejä ehdittiin rakentaa hidasteiden keksimisen jälkeen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ymmärrän kyllä että todella korkeitakin hidasteita on vielä olemassa, näistä ylipääseminen vaatii varovaisuutta peruskorkeuksisillakin henkilöautoilla.

No niitä todellakin on olemassa. Eikä sen niin kamalan korkea tarvitse olla, jos se on suunniteltu päin persettä kuten täälläpäin on tapana.

Itselläni ei ole mitenkään tavallista matalampi auto, mutta kyllä kotikunnallani ajaminen vaatii vähän pelisilmää, kun korokkeet on tehty sellaisiksi, ettei niistä pääse ehjänä yli ilman varovaista ajotapaa ja kohtalaisen kovaa vauhdin hidastamista. Jos 30km/h yrittää näihin tulla, niin se on vanne solmussa samantien. Vauhdin saa lyödä ihan nollan tuntumaan, että pääsee ehjänä yli.

Voi toki olla hidasteita, joihin ei tarvitse hidastaa, mutta on ihan hevonpaskaa väittää, ettei normaalikorkuisella autolla tarvitse koskaan hidastaa korotetun suojatien / hidasteen kohdalla.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No niitä todellakin on olemassa. Eikä sen niin kamalan korkea tarvitse olla, jos se on suunniteltu päin persettä kuten täälläpäin on tapana.

Itselläni ei ole mitenkään tavallista matalampi auto, mutta kyllä kotikunnallani ajaminen vaatii vähän pelisilmää, kun korokkeet on tehty sellaisiksi, ettei niistä pääse ehjänä yli ilman varovaista ajotapaa ja kohtalaisen kovaa vauhdin hidastamista. Jos 30km/h yrittää näihin tulla, niin se on vanne solmussa samantien. Vauhdin saa lyödä ihan nollan tuntumaan, että pääsee ehjänä yli.

Voi toki olla hidasteita, joihin ei tarvitse hidastaa, mutta on ihan hevonpaskaa väittää, ettei normaalikorkuisella autolla tarvitse koskaan hidastaa korotetun suojatien / hidasteen kohdalla.
On varmasti suunniteltu päin persettäkin mutta toteutus on myös valitettavan usein pielessä, ei niitä ole piirretty yli ryömittäviksi.

Kukas tuollaista hevonpaskaa on väittänyt? "Koskaan" on ihan väärä sana liikenteessä.

Ajatushan noissa korotetuissa suojateissä on hyvä mutta käytännössä autot tulevat pitkillä suorilla viljeltyihin korokkeisiin niin kovalla vauhdilla ettei mummot uskalla lähteä ylittämään suojatietä. Ennen kuin näkevät viime tipassa tehdyn jarruksen ja viittoilun ohjaamosta kuljettajalta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli tuossa Tampereella tänään pyörittyä ja liikuttua jalkaisin. Siinä sitten tuli havaittua, että pari järjen jättiläistä päästeli vielä iloisesti nastarenkailla. Toinen kaveri ajeli eräällä valkoisella saksalaisvalmisteisella autolla, jonka merkkiä nyt en mainitse, mutta kuulopuheiden mukaan se on yksi eniten tielle levinneistä autoista. Toinen heebo taisi päästellä jollain pakulla.
Itse poliisina määräisin, että auto jää tasan tarkkaan siihen ja matka jatkuu joko hinurin lavalla tai sitten oman koneen voimin kun kesänakit on alla...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Omalle kotikadulle on joku valopää lobannut hidasteet. Ko "perkeleet" asennettiin yhden päivän aikana ja ovat selliaset noin 30cm paksut ja 15cm korkeat "mukamas" päältä pyöreät metalliset häkötykset. On meinaan sen verran jyrkkä tuo hidaste, että aiheuttaa aikamoisen pamauksen, jos 30km/h ajaa yli....saatikaan sitten kesäautollani jossa on alusta hivenen eri maata kun uudehkossä VAG tuotteessa. Kai siihen pitäisi päästää sataa, niin ei tuntuisi niin pahalta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Omalle kotikadulle on joku valopää lobannut hidasteet. Ko "perkeleet" asennettiin yhden päivän aikana ja ovat selliaset noin 30cm paksut ja 15cm korkeat "mukamas" päältä pyöreät metalliset häkötykset. On meinaan sen verran jyrkkä tuo hidaste, että aiheuttaa aikamoisen pamauksen, jos 30km/h ajaa yli....saatikaan sitten kesäautollani jossa on alusta hivenen eri maata kun uudehkossä VAG tuotteessa. Kai siihen pitäisi päästää sataa, niin ei tuntuisi niin pahalta.

Eikös hidasteen tarkoitus ole pudottaa vauhti poies =). Ovatko sellaiset mustakeltaiset ?. Jos vinkkisi perusteella päädyin oikeaan, niin tuo toden totta pakottaa vaudin pudottamiseen täysin nollaan, jos haluaa autoaan säästellä yhtään. Tässä omalla paikkakunnalla on yhdessä risteyksessä vastaava ja pari vuotta sitten sen pystyi osittain kiertään kun "pudotti" repsikan puolen pyörän asfaltilta hiekalle ja koukkasi sieltä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eikös hidasteen tarkoitus ole pudottaa vauhti poies =). Ovatko sellaiset mustakeltaiset ?. Jos vinkkisi perusteella päädyin oikeaan, niin tuo toden totta pakottaa vaudin pudottamiseen täysin nollaan, jos haluaa autoaan säästellä yhtään. Tässä omalla paikkakunnalla on yhdessä risteyksessä vastaava ja pari vuotta sitten sen pystyi osittain kiertään kun "pudotti" repsikan puolen pyörän asfaltilta hiekalle ja koukkasi sieltä.

Juuri sellaiset - pitäisi kieltää lailla! Toisen noista pystyy kiertämään mainitsemallasi tavalla.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Juuri sellaiset - pitäisi kieltää lailla! Toisen noista pystyy kiertämään mainitsemallasi tavalla.

Juuri sellaiset pitäisi asentaa jokaikisen taajamassa olevan suojatien eteen, jossa autoilija on kerrankin omasta syystään törmännyt kävelijään.

Nojoo, sen verran tunnen sääliä omaa autoanikin kohtaan, että ehkä hiukan kevyemmätkin riittäisivät, mutta jollain konstilla suojateiden merkitys pitäisi suomalaisautoilijoiden päähän saada hakattua. Järki tai lait sinne eivät vaan uppoa.

Nimim. Taas tänään melkein auton alle jäänyt
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Sinä HKL:n numero 40:n kuljettaja, joka ajoit aivan takapuskurissani kiinni, vilkuttelit valoja ja väläyttelit jopa vilkkua: Mannerheimintien oikealla kaistalla ajaminen on sallittu kaikille (siis myös minulle) kello 23.30 aikaan. Näin ollen me sadat Stadionilta keskustasta poispäin ajaneet olimme matkassa ihan laillisin keinoin, vaikka tämä sinua kovasti näytti harmittavan.

Myöhemmin Ruskeasuon jälkeen lähdit pysäkiltä ja kiilasit eteeni (johon sinulla tietysti oli oikeus), mutta olisi sen paikan voinut paremminkin valita sillä eipä jäänyt montaa senttiä väliä autojen välille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös