Tuo hidaste mitä itse ajattelin, on sellainen jolla esim. t-risteys korotetaan kokonaan, ja korotus on sen verran loiva, että siitä pystyy ajamaan esim. kolmenkympin rajoituksen mukaisesti hidastamatta.
Fakta on kuitenkin se, että tuskin pääset itse sitä hidastetta suunnittelemaan. En ole vielä nähnyt ensimmäistäkään sellaista hidastetta, johon voisin ajaa 30 km/h:n vauhdilla. Ehkä se johtuu siitä, että en aja maasturilla vaan henkilöautolla.
Saa sitä "kansalais-aktivismia" muutkin harrastaa, eli valittamalla oikeisiin virastoihin ja kaupungin valtuutetuille voi saada muutosta noihinkin ongelmiin.
Niin ja toinen asia on, kuinka moni oikeasti haluaa kadut täyteen hidasteita. Eli myös tälle kansalais-aktivismille jyrkkä ei-kiitos tästä suunnasta.
Ei se varmasti ole kovin ekologista, mutta mun mielestä sen ei tarvitsekaan olla, kun kerran autoilijoiden vauhtia pienentämällä voidaan säästää lapsien ja vanhempienkin henkiä. Onko kukaan huomannut, että hidasteet ovat yleensä koulujen ja asuinalueiden kohdalla?
Kun nämä hidasteet pakottavat autoilijoita pitämään nopeudet kurissa, ei tarvita lisäresursseja poliiseille nopeuksien valvontaan (niillä teillä, joilla on hidasteet). Tämä vapauttaa poliiseja nopeusvalvontaan muille teille, sekä säästää rahaa, jolloin ne voidaan suunnata parempiin paikkoihin.
Luulin, että hidasteet laitetaan sellaisiin paikkoihin, joissa ne vituttavat autoilijoita mahdollisimman paljon. Se on sitä yhteiskunnan harjoittamaa piilovittuilua kansalaisia kohtaan. Enkä sitä suostu noin vain nielemään.
Eikä näitä asioita voisi hoitaa jotenkin toisin? Itse ainakin selvisin lapsuudessani 80-luvulla hengissä, vaikka hidasteita ei ollut lainkaan. Mikä on sen jälkeen mennyt liikenteessä vikaan?
Fakta on se, että hidasteita haluavat huolestuneet kotiäidit. Fakta on myös, että useimmiten ne autoilijat, jotka eivät pysäytä suojatien eteen autoaan (vaikka viereisellä kaistalla oleva auto on pysähtynyt) ovat niitä samoja kotiäitejä. Haluavatko nämä kotiäidit siis hidasteita, alennettuja nopeusrajoituksia ja liikennevaloja joka paikkaan pohjimmiltaan sen takia, että kyseiset ämmät tajuavat olevansa hengenvaarallisia autoilijoita? Enkä tarkoita että kaikki kotiäidit olisivat. Riittää, että niistä 10 % on vastuuttomia ja piittaamattomia. Kannattaa ihan huvin vuóksi seurata sukupuolijakaumaa niissä kuskeissa, jotka painavat surutta suojatien yli. 90 % on naisia.
Sama juttu punaisia päin ajavilla. Tämä ryhmä jakaantuu selkeästi kahteen: toinen puoli on Bemari- ja Audi-kuskeja. Toinen puoli kännykkä korvalla olevia naisia, jotka seuraavat vain edellistä autoa, ilman että aistit toimisivat.
Kertoo aika paljon yleisestä asenteesta, kun nimimerkki Elazikin mainitsee poliisin tehtäväksi liikenteeksi vain nopeuksien valvonnan. Voisivatko poliisit joskus valvoa liikenteessä todellisia törppöjä? Ai niin, se on liian vaativaa ja se on vaikeampi näyttää toteen. Tietysti kaaharit pitää saada kuriin, samoin taajama-alueella ylinopeutta ajavat. Hieno autoilijaryhmä on myös se, joka ajaa 50:n alueella 45 km/h. Sitten kun nopeusrajoitus tippuu kolmeenkymppiin, vauhti on sama 45 km/h. Ja tollaisia kuskeja on aivan tolkuttoman paljon.