Mikä on pointti?
MACK
Johan tuossa oli kaksikin. Pääsi edellesi (edes hetkeksi) ja sai sinut provosoitumaan.
Eri asia sitten mitä järkeä tässä päivittäin nähtävässä hevosenleikissä on.
Mikä on pointti?
MACK
Joskus seurasin sivusta kuvatun kaltaista poliisin toimintaa Helsingissä. Tuolloin he myös ajoivat lievää ylinopeutta, ilman vilkkuja ohitellen letkaa.
Johan tuossa oli kaksikin. Pääsi edellesi (edes hetkeksi) ja sai sinut provosoitumaan.
Eri asia sitten mitä järkeä tässä päivittäin nähtävässä hevosenleikissä on.
Kaahajiakin enemmän vituttavat nämä silmänpalvojapelkurit.
Tätä tulee todistettua päivittäin vitostiellä. Jos vaikkapa tuhat satunnaisesti valittua autoa ajaisi ikioman mittarinsa mukaan +10km/h rajoitukseen nähden kameratolpan kohdalla epäilen ettei kovin montaa räpsähdystä tulisi (pl taajamanopeudet). Onko joku nähnyt liian vähää näyttävää "kunnossa" olevaa nopeusmittaria? Ilmeisesti joku luulee että räpsähtää ilman mitään toleransseja. Kaikista hauskimmat ovat tolpan kohdalla hiljentäjät, se hieman myöhäistä sillon.Tampereelta Nokialle johtavan tien varteen (siihen Edenin lähelle) asennettiin tuossa talvella kameratolppa 80 km/h nopeusrajoitusalueelle, ja sen jälkeen on tullut useamminkin kirottua edelläajavaa, joka ajelee suunnilleen rajoituksen mukaan, kunnes kameran kohdalla tiputtaa vauhtinsa hetkeksi kuuteenkymppiin. Ei ymmärrä tuota logiikkaa.
Tämä on niin jokapäiväinen ilmiö Tampereen liikennekulttuurissa, ettei tästä oikein jaksa välittääkään. Joten pahoitteluni turhasta offtopic-viestistä.
1. Saksa ja sen moottoritiet:
Ajelen vähän reilua satasta rekkakaistaa (uloin). Laitan vilkun vasempaa -> tilaa tulee heti. Joko niin että viereiseltä kaistalta siirrytään seuraavalle tai jarrutetaan. Usein myös pitkät välähtää, mitä tietty sivistysmaissa takoittaa että ole hyvä... Samoin rekkakuskit usein antavat valilla merkin kun auton perä on ohi, voin siis siirtyä takaisin hitaammalle kaistalle. Tämä edellyttää tietty että villu oikealle on päällä. Saksa mootoritiet ovat loitavat ajella, aika lähellä Suomen tasoa, tosin kaistoja usein enenmmän, mutta niin liikennettäkin.
1. Saksa ja sen moottoritiet:
Saksa mootoritiet ovat loitavat ajella, aika lähellä Suomen tasoa, tosin kaistoja usein enenmmän, mutta niin liikennettäkin.
Saksan moottoritiet ovat sekä rakenteeltaan että kunnoltaan valovuosia edellä Suomen vastaavia.
Betonitietähän on testattu Suomessakin, mutta ko. pinnoite ei kestä nastoja.
Ja ei se betonipinta kyllä kauheasti suolastakaan tykkää.
On muuten hauskaa, että Suomessa ajatellaan, että Saksassa ei suolata. Varsinkin Pohjois-Saksassa sitä suolaa vedetään teille nollakelillä oikeen perkeleesti.
Tampereellahan oli ainakin tässä muutama vuosi sitten Orivedeltä tultaessa ja Helsinkiä kohtimentäessä "ATAN" jälkeen ohitustiellä betonipäällyste.
Ohitetaan mutkissa (tämäkin tapahtui eilen) tai muita tällaisia todella viisaita rakaisuja kun on mukamas niin kiire.
Kyllähän mutka, varsinkin vasemmalle kaartuva sellainen voi olla parempi ohituspaikka kuin viivasuora tie. Mikäli mutka on riittävän loiva/pellolla tms syystä näkyvyyttä riittää, näkee vasemmassa mutkassa tien ja mahdolliset vastaantulevat autot esim. ison auton takaa huomattavasti paremmin kuin suoralla tiellä.
Autoissa on myös eroja. Vaikka 1.6-koneisella golfilla ei pääsisikään vastaavassa paikassa ohi, moni auto suoriutuu ohituksesta puolessa siitä tienpätkästä minkä golf vaatii. Pelisilmä kehittyy kun on paljon tien päällä.
Läheltä piti-tilanteisiin ei kuitenkaan ole varaa, mutta kyllä sitä voi omalle autolle riittävän pitkällä pätkällä lähteä ohittamaan vaikka joku kauempoana vastaan tulisikin. Se vain vaatii silmän harjaantumista.
..Fillarit..
Silmät auki on hyvä vinkki ja sitä on toteutettava ainakin stadin keskustassa, jos mielii jalankulkijana hengissä pysyä. Yleensä jalankulkija on se, joka onnettomuuksissa kärsii. Esimerkkinä vaikka se hengestään päässyt naisparka, johon fillaroitsija törmäsi viime kesänä ajaessaan jalkakäytävällä Kämpin kulmalla.Kesäisin esiin pönkeävät sunnuntai fillaroijat (jotka jo pilvisellä säällä jättävät fillarit kotiin) ovat niitä kaikkein pahimpia myös muille pyöräilijöille.. Joskin aina vika ei ole kaksipyöräisissä vaan myös -jalkaisissa. Suurin osa ihmisistä kulkee täysin silmät kiinni sivuilleen katsomatta ja näin aiheuttavat ongelmia kaikille.
Summsummarum: Silmät auki myös kevyessä liikenteessä -> kaikilla helpompaa.
Kyllähän mutka, varsinkin vasemmalle kaartuva sellainen voi olla parempi ohituspaikka kuin viivasuora tie. Mikäli mutka on riittävän loiva/pellolla tms syystä näkyvyyttä riittää, näkee vasemmassa mutkassa tien ja mahdolliset vastaantulevat autot esim. ison auton takaa huomattavasti paremmin kuin suoralla tiellä..