Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 114 433
  • 13 154

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Joskus seurasin sivusta kuvatun kaltaista poliisin toimintaa Helsingissä. Tuolloin he myös ajoivat lievää ylinopeutta, ilman vilkkuja ohitellen letkaa.

Mitä itse olen poliiseja täällä Stadin suunnalla nähnyt, niin järjestään ajavat alinopeutta tai korkeintaan mittarin mukaan sallittua nopeutta. Tietävät kai, että vaikutus yleiseen kaahailuun on negatiivinen, eli kaikki ajavat kiltisti hiljaisempaa vauhtia kuin nuo teidemme moderaattorit.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kaahajiakin enemmän vituttavat nämä silmänpalvojapelkurit.

Tampereelta Nokialle johtavan tien varteen (siihen Edenin lähelle) asennettiin tuossa talvella kameratolppa 80 km/h nopeusrajoitusalueelle, ja sen jälkeen on tullut useamminkin kirottua edelläajavaa, joka ajelee suunnilleen rajoituksen mukaan, kunnes kameran kohdalla tiputtaa vauhtinsa hetkeksi kuuteenkymppiin. Ei ymmärrä tuota logiikkaa.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tampereelta Nokialle johtavan tien varteen (siihen Edenin lähelle) asennettiin tuossa talvella kameratolppa 80 km/h nopeusrajoitusalueelle, ja sen jälkeen on tullut useamminkin kirottua edelläajavaa, joka ajelee suunnilleen rajoituksen mukaan, kunnes kameran kohdalla tiputtaa vauhtinsa hetkeksi kuuteenkymppiin. Ei ymmärrä tuota logiikkaa.
Tätä tulee todistettua päivittäin vitostiellä. Jos vaikkapa tuhat satunnaisesti valittua autoa ajaisi ikioman mittarinsa mukaan +10km/h rajoitukseen nähden kameratolpan kohdalla epäilen ettei kovin montaa räpsähdystä tulisi (pl taajamanopeudet). Onko joku nähnyt liian vähää näyttävää "kunnossa" olevaa nopeusmittaria? Ilmeisesti joku luulee että räpsähtää ilman mitään toleransseja. Kaikista hauskimmat ovat tolpan kohdalla hiljentäjät, se hieman myöhäistä sillon.

Juuri kameratolpan kohdat ovat usein helpoin paikka päästä vauhtijojoilijoista ohitse, kun vaan näkee että omalle kaistalle voi turvallisesti palata vasta tolpan jälkeen.

Valottomat autot ja erityisesti tuikuttomat moottoripyörät ärsyttää. Joten kehun valolliset teiden ritarit tässä ja nyt!
Kyllä kojelauta vinkuu ja välkkyy jos jättää turvavyön laittamatta mutta ilman valoja voi huoletta ajella.
 

Jindebyne

Jäsen
Vitun runkkari joka tulit tänään Kulosaaresta Stop-merkin takaa itäväylälle farmari Volvollasi! Oli kunnon ketjukolari lähellä kun joudun painamaan jarrut pohjaan, eikä näyttänyt herraa paljon kiinnostaa kun kännykkään puhuminen vei mielenkiinnon? Harvoin tulee liikenteessä hetkiä jolloin tekisi mieli fyysistä väkivaltaa käyttää, mutta tollasta ylimielistä hampputukkaa tekisi mieli liipasta turpaan!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Liipaista turpaan Volvo-kuskia tekevi myös minun mieleni. Nimittäin: eräällä taloyhtiömme asukkaalla on tapana parkkeerata Volvonsa aivan oman ruutunsa vasempaan reunaan jopa yli. Oikeanpuoleiseen reunaviivaan tulee Volvon reunasta matkaa noin 70 cm kun vasemmanpuoleiset renkaat ovat osittain meidän ruudussamme.

Foordimme mahtuu täpärästi ruutuun vasemmanpuoleisen viivan oikealle puolelle. Volvokuski ilmeisesti kömpii päivittäin pelkääjän ovesta sisään, koska Volvon ovi ei mahdu aukeamaan kuin noin 20 cm. Pari kertaa on omassa ruudussa ollut täysin vieras auto. Siksi pidänkin aina mukana pientä määrää sokeria auton takakontissa. Harmi vain, että nykyautoissa on yleensä lukittava polttoainetankki. Pitänee siis varata myös perunoita vastaisen varalle.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Kiitos sinulle, huomaavainen autoilija Tampereen Hämeenpuistossa, kun pysähdyit suojatien eteen päästääksesi minut ylittämään tietä.

Ymmärrät varmasti, miksen kuitenkaan voinut lähteä ylittämään katua. Sinäkin varmasti näit ne kolme autoilijaa, jotka eivät edes hiljentäneet vauhtiaan, vaan hurauttivat vauhdilla ohi. Olihan heidän toki ehdittävä kiireen vilkkaa seuraaviin punaisiin valoihin.

Tämä on niin jokapäiväinen ilmiö Tampereen liikennekulttuurissa, ettei tästä oikein jaksa välittääkään. Joten pahoitteluni turhasta offtopic-viestistä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä on niin jokapäiväinen ilmiö Tampereen liikennekulttuurissa, ettei tästä oikein jaksa välittääkään. Joten pahoitteluni turhasta offtopic-viestistä.

Mitä offtopicia tuossa nyt oli? Oulussa on aika lailla sama meininki, täälläkin on kiire punaisiin valoihin, joista tosin ajellaan yhtätyönään läpi. Jalankulkijat ja pyöräilijät menettelevät samoin. Oulussa saakin kuskin pää pyöriä kuin pössihavukalla kun joka puolella tapahtuu.

Kovasti myös vituttavat ns. vasemman kaistan miehet, jos kaksikaistainen tie yhtyy yksikaistaiseksi pian valoristeyksen jälkeen. Vasemmalla kaistalla pumppaaminen on ilman muuta pullistelua ja kusinappulan venyttelyä. Olen löytänyt itsestäni vihaisen amiksen nyt kun on uusi auto (R.I.P. Kadett, ikävöin Sinua) alla, jossa on Tiptronic-nappulat ratissa.

Jos vasemmalle kaistalle ilmestyy joku, hiillyn välittömästi ja lyön vaihdekepin manuaaliasentoon. Vihreän syttyessä kiihdytän ensimmäisellä ja toisella vaihteella punaisille kierrosluvuille ja katso! amis on kiltisti takana samalla kaistalla. Tosin näin menettelen vain yksin autoillessani ja myönnän, että olen idiootti.
 
Yllä oleva ilmiö on kaiketi ihan yleinen koko Suomessa. Töissä aina välillä tulee tuollaisia tilanteita eteen. Edessä siis punaiset valot, edellä oleva auton takana on se suojatie ja itse ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Vetääkö röyhkeästi vaan koko suojatien tukkeeksi, jolloin kukaan ei varmasti pääse siitä tien yli, vai jätänkö sen vapaaksi. Koska lähes poikkeuksetta sieltä viereiseltä kaistalta tuleva auto ei tästä piittaa, vaan ajaa ohi pysähtymättä. Koska jos ajan siihen suojatien päälle, saan vihaisia katseita niiltä jalankulkijoilta, vaikka tarkoitus ei olekaan heitä kiusata. Aika tilanteen mukaan tulee tehtyä, jos sieltä takaa ei ole tulossa ketään niin jätän suojatien vapaaksi. Tai jos siinä viereisellä kaistallakin on jonoa ja ne odottaa niitä samoja valoja. Muissa tilanteissa sitten saatankin tukkia suojatien, etenkin jos lähistöllä ei näy jalankulkijoita/pyöräilijöitä.
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Suomalainen liikennekulttuuri

Kun tässä nyt taas vajaan kuukauden Eurooppaa ympäri matkailuautolla on tullut ajeltua, voi taas todeta että suomalaisessa liikennekulttuurissa on omat hyvät ja huonot puolensa:

1. Saksa ja sen moottoritiet:
Ajelen vähän reilua satasta rekkakaistaa (uloin). Laitan vilkun vasempaa -> tilaa tulee heti. Joko niin että viereiseltä kaistalta siirrytään seuraavalle tai jarrutetaan. Usein myös pitkät välähtää, mitä tietty sivistysmaissa takoittaa että ole hyvä... Samoin rekkakuskit usein antavat valilla merkin kun auton perä on ohi, voin siis siirtyä takaisin hitaammalle kaistalle. Tämä edellyttää tietty että villu oikealle on päällä. Saksa mootoritiet ovat loitavat ajella, aika lähellä Suomen tasoa, tosin kaistoja usein enenmmän, mutta niin liikennettäkin.

2. Italia (pohjoinen rannikko)
Täällä tuntuu, että jokaisella on vähän omat liikennesäännöt käytössä. Liikenne on toisaalta sujuvaa ja torvet soivat. Välillä jännittää ison auton kanssa että kohta kolahtaa, mutta niin vaan mahdutaan ohi. Italialainen ohittaa aina kun on vähänkin paikkaa. Myös vastaantulijat antavat ohittajalle tilaa. Vasemmalle kääntyminen ruuhka-aikaan tapahtuu ajamalla ensimmäisen kaistan päälle ja odottamalla josko joku päästäisi väliin, ja kyllähän sinne päästetään. Pyöräillessä kapeilla väylillä (täällä mitää pyöräteitä ole) autojen seassa saa jännätä että osuuko, aika läheltä välillä mennään. Itsestä ei niin väliä, mutta turvaistuimessa matkustava poika olisi kiva pitää ehjänä. Genovasta länteen menevä moottoritie tuntui hemmetin kapealta Saksan ja Sveitsin jälkeen.

3. Etelä-Ranska (rannikko)
Italian jälkeen tuntuu että palattiin sivistyksen pariin. Tällä voi luottaa että muut toimivat sääntöjen mukaa. Pyöräillessäkin (edelleen kapeita väyliä) autot jäävät perään odottamaan, jos ei ole turvallista ohituspaikkaa. Motaritkin ovat taas mukavan leveitä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
1. Saksa ja sen moottoritiet:
Ajelen vähän reilua satasta rekkakaistaa (uloin). Laitan vilkun vasempaa -> tilaa tulee heti. Joko niin että viereiseltä kaistalta siirrytään seuraavalle tai jarrutetaan. Usein myös pitkät välähtää, mitä tietty sivistysmaissa takoittaa että ole hyvä... Samoin rekkakuskit usein antavat valilla merkin kun auton perä on ohi, voin siis siirtyä takaisin hitaammalle kaistalle. Tämä edellyttää tietty että villu oikealle on päällä. Saksa mootoritiet ovat loitavat ajella, aika lähellä Suomen tasoa, tosin kaistoja usein enenmmän, mutta niin liikennettäkin.

Juuri näin. Viimeksi kokemusta muutaman viikon takaa. Kapealla kadulla annetaan aina tilaa ja tilan antaminen näytetään vilauttamalla valoja.

Moottoritiellä kukaan ei tuki sitä vasenta kaistaa vaan yli 200km/h ajaviakin väistetään todella noileesti. Päivittäin 100km moottoritietä ajavana vituttaa rankasti ne vasenta kaistaa 110km/h mittarinopeutta ajelevat urpot - PYSYTÄÄN SIELLÄ OIKEALLA KAISTALLA tai katsotaan edes pelistä ennen kaistan vaihtoa, notta tuleeko joku takaa nopeampaa - ei pitäisi olla NIIN vaikeaa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Saksa ja sen moottoritiet:
Saksa mootoritiet ovat loitavat ajella, aika lähellä Suomen tasoa, tosin kaistoja usein enenmmän, mutta niin liikennettäkin.

Saksan moottoritiet ovat sekä rakenteeltaan että kunnoltaan valovuosia edellä Suomen vastaavia.

Ajotyyli tuolla on myöskin viisaampi, tämä johtuu varmasti osittain siitä, että Saksassa itsekäs ajotapa on rangaistava teko. Suomessahan jokainen yrittää olla ensimmäinen ja nopeusrajoituksista ei piitata tuon taivaallista, joten väkisinkin syntyy sumppuja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Betonitietähän on testattu Suomessakin, mutta ko. pinnoite ei kestä nastoja.

Tampereellahan oli ainakin tässä muutama vuosi sitten Orivedeltä tultaessa ja Helsinkiä kohtimentäessä "ATAN" jälkeen ohitustiellä betonipäällyste. Kyllähän se kovasti kului, itseasiassa siinä taisi olla tosi syvät urat, mutta se taas osittain johtui meistä autoilijoista. Miltei kaikki vetää samoissa urissa kun edellä ajava, talvella tämä korostuu.
Ja ei se betonipinta kyllä kauheasti suolastakaan tykkää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On muuten hauskaa, että Suomessa ajatellaan, että Saksassa ei suolata. Varsinkin Pohjois-Saksassa sitä suolaa vedetään teille nollakelillä oikeen perkeleesti.

Varmasti suolataan, sitä en kiistä. Nastarenkaat vaan taitaa olla myös Saksassa kiellettyjä, jos en väärin muista ?
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
100km/h alueella joutusin tiputtamaan reilusti nopeutta (n. 30km/h) kun joku taliaivo lähti ohittamaan autoja vaikka näki että olen lähellä. Huomautin tästä viisaasta teosta räpäyttämällä pitkiä ja kappas, sentteri sieltä lävähti pystyyn. Jos ei v*ttu oma henki kiinnosta, niin pitäis sen verran miettiä et jotain muita ehkä kiinnostaa. Nyt lähiaikoina tapahtunut monia kuolonkolareita eikä ihmisiä vaan kiinnosta. Ohitetaan mutkissa (tämäkin tapahtui eilen) tai muita tällaisia todella viisaita rakaisuja kun on mukamas niin kiire.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tampereellahan oli ainakin tässä muutama vuosi sitten Orivedeltä tultaessa ja Helsinkiä kohtimentäessä "ATAN" jälkeen ohitustiellä betonipäällyste.

Vieläkin on Tampereella joissain rampeissa betonipäällyste, mikä taitaa olla sellaisista isoista betoninpalasista tehty, kun ne saumat täristää aika hyvin, jos ajaa kovaa.
 

12961

Jäsen
Ohitetaan mutkissa (tämäkin tapahtui eilen) tai muita tällaisia todella viisaita rakaisuja kun on mukamas niin kiire.

Kyllähän mutka, varsinkin vasemmalle kaartuva sellainen voi olla parempi ohituspaikka kuin viivasuora tie. Mikäli mutka on riittävän loiva/pellolla tms syystä näkyvyyttä riittää, näkee vasemmassa mutkassa tien ja mahdolliset vastaantulevat autot esim. ison auton takaa huomattavasti paremmin kuin suoralla tiellä.

Autoissa on myös eroja. Vaikka 1.6-koneisella golfilla ei pääsisikään vastaavassa paikassa ohi, moni auto suoriutuu ohituksesta puolessa siitä tienpätkästä minkä golf vaatii. Pelisilmä kehittyy kun on paljon tien päällä.

Läheltä piti-tilanteisiin ei kuitenkaan ole varaa, mutta kyllä sitä voi omalle autolle riittävän pitkällä pätkällä lähteä ohittamaan vaikka joku kauempoana vastaan tulisikin. Se vain vaatii silmän harjaantumista.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Piti tulla taas haukkumaan tänne stadin aivotonta fillarikansaa. Tämä voisi olla myös vitutusketjun aihe. Ilmeisesti Hgin keskustassa pyöräilyn ehtona on se, että pyöräilijällä toimii vain yksi aivosolu, joka on ohjelmoitu pyörittämään jalkoja polkimilla. Mikään muu ei voi olla syynä, että nämä imbesillit toistuvasti jättävät liikennesäännöt noudattamatta eivätkä noteeraa liikennevaloja.

Tänään taas pyöräkansa sotki hulluna Eteläespan fillarikaistaa välittämättä siitä, että jalankulkijoilla oli vihreä valo Espan yli ja se tarkoittaa sitä, että näiden kusipäiden pitää pysähtyä odottamaan jalankulkijoiden menoa myös pyöräkaistan yli. Pari opettajaa pikkukoululaisineen oli pysähtynyt antamaan tilaa fillaroitsijoille punaisissa jalankulkuvaloissa, mutta nämäpä eivät noteeranneet millään tavalla sitä, että valo jalankulkijoille vaihtui vihreäksi. Ja opet eivät tietenkään uskaltaneet viedä lapsilaumaa fillareiden alle. Seisoisivat varmaan vieläkin valoissa odottamassa, jos eivät muut olisi henkeään uhmaten astuneet pyörätielle.

Vtun mulkvistit fillaristit, arrogantit paskiaiset, seuraaville työnnän sateenvarjon pinnojen väliin, niin oppivatpahan kunnioittamaan muitakin tielläliikkujia. Näkee kyllä, että fillarointikulttuuri on ajatustasolla Suomessa edelleen kolmipyöräisissä menopeleissä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän mutka, varsinkin vasemmalle kaartuva sellainen voi olla parempi ohituspaikka kuin viivasuora tie. Mikäli mutka on riittävän loiva/pellolla tms syystä näkyvyyttä riittää, näkee vasemmassa mutkassa tien ja mahdolliset vastaantulevat autot esim. ison auton takaa huomattavasti paremmin kuin suoralla tiellä.

Autoissa on myös eroja. Vaikka 1.6-koneisella golfilla ei pääsisikään vastaavassa paikassa ohi, moni auto suoriutuu ohituksesta puolessa siitä tienpätkästä minkä golf vaatii. Pelisilmä kehittyy kun on paljon tien päällä.

Läheltä piti-tilanteisiin ei kuitenkaan ole varaa, mutta kyllä sitä voi omalle autolle riittävän pitkällä pätkällä lähteä ohittamaan vaikka joku kauempoana vastaan tulisikin. Se vain vaatii silmän harjaantumista.

Mikähän vitun vastine tämä nyt oli? True Blue ei tainnut tarkoittaa mutkia, joissa on hyvä näkyvyys eikä ohituksia, joissa vastaantulija ei joudu hidastamaan vauhtiaan sen takia, että toinen saa Saabinsa omalle kaistalle.

Eipä ole mikään ihme, että kuolonkolareita syntyy, kun täälläkin alkaa näiden paskoissa paikoissa ohittelevien runkkareiden puolusteleminen. Kerro nyt vielä, että ajat Saabillasi 1,5 prormillen kännissä, kun sulla on sitä vitun pelisilmää.
 

MikkoP

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
..Fillarit..

Kesäisin esiin pönkeävät sunnuntai fillaroijat (jotka jo pilvisellä säällä jättävät fillarit kotiin) ovat niitä kaikkein pahimpia myös muille pyöräilijöille.. Joskin aina vika ei ole kaksipyöräisissä vaan myös -jalkaisissa. Suurin osa ihmisistä kulkee täysin silmät kiinni sivuilleen katsomatta ja näin aiheuttavat ongelmia kaikille.

Summsummarum: Silmät auki myös kevyessä liikenteessä -> kaikilla helpompaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kesäisin esiin pönkeävät sunnuntai fillaroijat (jotka jo pilvisellä säällä jättävät fillarit kotiin) ovat niitä kaikkein pahimpia myös muille pyöräilijöille.. Joskin aina vika ei ole kaksipyöräisissä vaan myös -jalkaisissa. Suurin osa ihmisistä kulkee täysin silmät kiinni sivuilleen katsomatta ja näin aiheuttavat ongelmia kaikille.

Summsummarum: Silmät auki myös kevyessä liikenteessä -> kaikilla helpompaa.
Silmät auki on hyvä vinkki ja sitä on toteutettava ainakin stadin keskustassa, jos mielii jalankulkijana hengissä pysyä. Yleensä jalankulkija on se, joka onnettomuuksissa kärsii. Esimerkkinä vaikka se hengestään päässyt naisparka, johon fillaroitsija törmäsi viime kesänä ajaessaan jalkakäytävällä Kämpin kulmalla.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kyllähän mutka, varsinkin vasemmalle kaartuva sellainen voi olla parempi ohituspaikka kuin viivasuora tie. Mikäli mutka on riittävän loiva/pellolla tms syystä näkyvyyttä riittää, näkee vasemmassa mutkassa tien ja mahdolliset vastaantulevat autot esim. ison auton takaa huomattavasti paremmin kuin suoralla tiellä..

Niin, eihän siinä mitään vikaa jos on hyvä näkyvyys niinkuin sanoit, mutta tuo missä jouduin hidstamaan vauhtia, oli myös heti mutkan jälkeen enkä nähnyt yhtään autoa ennen kun tie suoreni ja autot olivatkin vain lyhyen matkan päässä rinnakkain. Nämäkin tapaukset sattuivat akselilla Säkylä - Eura eikä täällä oikein muuta ole mutkissa kun metsää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös