Viestin lähetti Pee
...Asia, mikä minua kuitenkin suunnattomasti ärsyttää, on se, että ainakin kauppiksessa tämän meidän oman äidinkielemme opetteleminen - ja nimenomaan kielioppi - suhteessa vieraisiin kieliin on järkyttävän surkealla tasolla. Vielä kauheammaksi asian tekee se, että peruskoulussa kielioppia sentään vielä jonkin verran opiskeltiin, mutta kauppiksessa erittäin vähän. Sen merkitys koko kurssin arvosanaa oli hyvin pieni...
Eikös koulujen pitäisi mennä vaan vaativimmaksi, kun siirrytään perukoulusta toiseelle asteelle? Äidinkielen kieliopin suhteen ei ainakaan näin TODELLAKAAN ole.
Minua suunnattomasti vituttaa ihmiset, jotka nappaavat äidinkielen kursseista jotain kolmosia ja nelosia (kauppaoppilaitoksessahan tuo arvosteikko on 0-5), eivätkä osaa kirjoittaa suomen kieltä edes kohtuullisesti oikein. Toki äidinkieli saa olla muutakin kuin pelkkää isojen alkukirjaimien, pisteiden, pilkkujen, yhdyssanojen ym. opiskelua, mutta niiden merkitystä olisi tuntuvasti ainakin lisättävä, jos ei muuta! Ainearvoisteluissa ym. olisi myös huomioitava kirjoitusasu.
Peruskoulussa ainoa vahva aineeni ennen viimeistä vuotta oli nimenomaan äidinkieli, kun kielioppiakin opiskeltiin suhteellisen paljon. Yhdeksännellä luokalla äidinkieleenkin tuli mukaan lisää niin paljon "ylimääräistä sälää" Kalevoineen, runoineen ja muineen, että arvosanakin pääsi tippumaan kiitettävästi kuutoseksi....
Kauppiksessa vahva aineeni oli myös äidinkieli, vaikkei kieliopin merkitys ollut edes peruskoulutasolla. Yhden, siis vain YHDEN, kielioppitehtävän, jossa 50 sanasta 49 oli minulla oikein, lisäksi hoidin nimittäin myös muut tehtävät hyvin. Näin ollen nappasin äikästä ensimmäisen vuoden ainoan (kai...?) viitoseni.
Tartun kielioppi -käsitteeseen tarkemmin. Kerron oman ymmärrykseni niin perusteellisesti kuin pystyn, virheitä voi joku korjata, joka paremmin on asiaan perehtynyt.
Suomen kieli yleensä
Ensinnäkin
kieli on järjestelmä merkkejä, joilla joku henkilö ilmaisee ajatuksensa. Kirjoituksen avulla kielelliset ilmaukset saadaan luettaviksi, näkyvään muotoon. Suomen kieli on kieli, jota suomalaiset käyttävät ilmaistessaan ajatuksia toisilleen. Puhtaasti ajateltuna tämä tarkoittaa sitä, että käytettävä kieli muokkaa sääntöjä, eikä toisinpäin.
Suomen kieli sisältää
murteita eli erilaisia kielimuotoja.
Kirjakieli sai alkunsa, kun Mikael Agricola alkoi kirjoittamaan murteiden yhdistelmää kirjalliseen muotoon. Kirjakieli on elänyt ja muuntunut aikojen saatossa, mutta kirjakielen omaista puhetta kutsutaan
yleiskieleksi, jota kaikki ymmärtävät ja osaavat tarvittaessa puhua.
Kielioppi
Kielioppi on käsitejärjestelmä, jonka avulla voidaan tarkastella kieltä, tässä tapauksessa kiinnostuksen kohteena on Suomen kieli. Toisin sanoen kielioppi on kielen rakenteen esitys. Suomen kielioppi sisältää laajimmassa merkityksessä kaikkien eri murteidenkin vivahteet, mutta perinteisesti kieliopilla tarkoitetaan kirjakielen ja siitä muodostuneen yleiskielen esitystä.
Kaikkein laajimmassa merkityksessä kielioppiin voidaan sisällyttää oikeinkirjoitusoppi, kielenhuolto hienommin sanottuna. Kaikki eivät kuitenkaan näe kielenhuoltoa kielioppiin kuuluvana asiana.
Olennainen
Väitän, että herra Pee ja moni muukaan Jatkoajan kirjoittajista ei hallitse Suomen kielioppia, täydellisesti. Nimittäin jos käsitejärjestelmästä alkaa heittelemään sellaisia termejä, kuten suffiksi, modaaliapuverbi, komitatiivi, kardinaalinen lukusana, interjektio, apostrofi tai vaikkapa perinteisempi homonyymi, niin alkaa tajuamaan, että peruskoulu pitää sisällään vain kieliopin alkeet. En minäkään kielioppia hallitse, jätetään parempi osaaminen Suomen kielen lukijoille esim. yliopistotasolla.
On muuten mielenkiintoista, että puhumaan oppinut lapsi osaa Suomen kielen täydellisesti. Toisin sanoen hän osaa tuottaa kaikki sijamuodot täsmällisesti. Miksi kaikkien pitäisi osata sijamuotojen hankalat nimet, kun ne osataan kuitenkin tuottaa oikeissa yhteyksissä? Mitä normaali ihminen tekee kielioppitiedoilla?
Kielenhuolto on siitä tärkeä asia, että muuten kirjoitetusta kielestä olisi vaikea saada selvää, kun ihmiset kirjoittaisivat miten parhaaksi katsovat. Nyky-yhteiskunnassa herra WP tai joku muu kirjoitusohjelma osaa myös korjata automaattisesti suurimman osan oikeinkirjoituksesta. Suurenpana ongelmana näkisin sen, että jos tekstin sisältämät ajatukset ovat sisällöttömiä kuin sen, että teksti on pilkkuineen ja yhdyssanoineen täsmälleen oikein.
Mitä oikeastaan halusitkaan sinne Kauppiksen äidinkielen tunneille, Pee?
Osoitteessa
Typera voi testata kirjoitusnopeuttaan kätevästi. Peen mainitsema alle kolmentuhannen tulos on lällärikamaa kymmensormijärjestelmän kunnolla osaavalle. Itse kuvittelin osaavani kirjoittaa nopeasti, mutta typeran tulos paljasti minulle, että vielä on hurjasti minuakin nopempia kirjoittajia. Sellainen 3500 merkkiä kymmenessä minuutissa on jo esimerkiksi kohtuullisen kova tulos.
Miksi teit kirjoittamisesta niin suuren numeron kurssilla, Pee? Itse olisin sinun sijassasi pitänyt matalaa profiilia kurssin ajan ja sen jälkeen jatkanut vanhaan malliin.
Myöhemmin laitan omia ajatuksiani koulutusjärjestelmästä yleensä, nyt ei jaksa.