Suomalainen koulujärjestelmä on surkea

  • 19 258
  • 206

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti msg
Lahjakkaiden tai hyvien oppilaiden puolustaminen on täälläkin veren kaivamista nenästä.

Lahjakkaat ja hyvät oppilaat pärjäävät yleisesti ottaen joka tapauksessa. Huonot tarvitsevat enemmän tukea.

Et edelleenkään kertonut mikä olisi parempi ikä kuin tuo peruskoulun päättämisen 15-16 vuotta, ja miksi juuri silloin on parempi?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Pikku Myy
Periaatteessa aivan sama olisitko pysynyt hiljaa vai et. Kuitenkin jos opettaja on lähes joka tunti tehnyt selväksi, että ilman kymmensormijärjestelmän käyttämistä ei hyviä numeroita tipu, on asiasta turha urputtaa. Käsittääkseni tämä on käytäntö muissakin kouluissa/muissakin aineissa. Eli kurssin alussa tai sen aikana määritellään arviointikriteerit ja niitä noudatetaan. Ja jos vitosen yhtenä määritteenä on, että käyttää kymmensormijärjestelmää, sinä et sitä vain yksinkertaisesti voi saada. Silläkään, kuinka pidetty opettaja on tai kuinka nopeasti kaverit kirjoittavat, ei ole tällöin tämän asian kanssa paljoakaan tekemistä.

Totta joka sana, tottakai minä tämän tajuan.

Mutta minä olen alunperin kysynyt vain sitä, MIKSI, siis MIKSI, asian pitää olla näin? Miksei kirjoitustaidossakin voida tajuta sitä, että asioita voi tehdä hyvin monella tavalla?

Mielenkiintoista on, että esim. matematiikan opettaja sanoi kauppiksessakin monta kertaa, että "on monta tapaa laskea näitä laskuja". Kaiken lisäksi kalvolle esimerkeiksikin hän otti useita eri laskutapoja SAMAAN laskuun.

Miksi näppäilytaidossa asia ei ole siis samanlainen, vaan TÄYSIN päinvastoin?!
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kuinkakohan moni tietää, mihin suuntaan tämä nykyinen koulujärjestelmä on menossa? Ei hyvään, sanon minä. Jotain merkitystä on sillä seikalla, kuka on opetusministerinä. Nykyinen ja edellinen opetusministeri ovat ammatiltaan sairaanhoitajia! Ainoa ns. opettajataustainen Vanhasen hallituksessa on Mönkäre. Uusi ops tulee pian voimaan ja perusopetuksen vuosiluokilla 7-9 se merkitsee valinnaisaineiden määrän romahtamista. Nykyisessä mallissa 7-9 luokkalainen sai valita 10 vuosiviikkotuntia (30 kokonaismäärä) valinnaisia. Nyt valinnaisten määrä supistuu 4 tuntiin: Tilalle tulee lisää äidinkieltä, matematiikkaa, fysiikkaa, yhteiskuntaoppia, biologiaa/maantietoa ja yllätys yllätys terveystietoa 1 vuosiviikkotunti (=38h opetusta) 7-9 luokkalaisille.
Tässäpä sitä taide- ja taitoaineiden osaajilla on pähkäilemistä. Ne, jotka eivät ole ns. lukumiehiä, tulevat putoamaan kelkasta.
Ei hyvä!
Inkluusio ja integraatio ovat myös päivän sanoja. On siinä itsellä pähkäilemistä kuinka opetuksessa otan huomioon dysfaatikot ja dyslektkot ym. Tähän ei aikanaan opettajankouluts juuri eväitä tarjonnut. On siinä opettajalla haastetta, jos opetusryhmissä on 1/3- 1/2 ns. "pahvipäitä". Ota siinä sitten lahjakkuudet huomioon. Ryhmäkoon ollessa lähempänä kolmeakymmentä. Aikaahan siinä jää reilu minuutti oppilasta kohden oppitunnissa.
Työrauha on luku sinänsä...
Täältä tähän. Ja provona: PIIIIIIIIIIIIItkälle kesälomalle.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti varjo

Lukiossa pitkän matematiikan L:n kirjoittaneet tuskailevat useita vuosia peruskurssien kanssa ja usein ekan vuoden jälkeen moni vaihtaakin opiskelupaikkaa.


Ongelma on minusta opetustavassa, mitä korkeakoulussa suositaan. Toisaalta se ei ole ko. laitosten vika, sillä sisäänottomääriä on ollut pakko lisätä rahan takia.

Matematiikan kurssit muodostuvat korkeakoulussa pääosin vapaaehtoisista luennoista ja laskuharkoista. Laskuharkkoihin tehdään yleensä sellaiset 4-6 tehtävää, jotka sitten oppilaat tekevät taululle ja harkkojen pitävä käsittelee läpi. Minusta ongelma on siinä, että oppilaita ei auteta varsinaisessa harjoitusten tekemisessä.

Huomattava parannus tähän löytyy yliopiston puolelta, jossa pidetään ns. laskupajaa. Opiskelijat voivat tehdä siellä yksin/ryhmissä tehtäviä ja kysellä päivystävältä assarilta vinkkeja laskuharkkojen tekemiseen. Varsinkin uudet opiskelijat oppivat tuntemaan assarit paremmin. Silloin tavallisissa laskuharkoissa ei ole niin suurta kynnystä kysellä tyhmiä. Lisäksi yksin tehtäessä tehtävien teko voi loppua heti ensimmäiseen kohtaa, koska jostakin suht yksinkertaisesta asiasta ei vaan pääse yli ilman apua.

Mutta ylipäätään ohjatut harkat jopa pakollisina parantaa oppimistuloksia. Veikkaan että tuskailut perusmatikoiden kanssa ei johdu itse aiheen vaikeudesta vaan ohjauksen puutteesta.

Viestin lähetti msg

Jos nämä yleistyvät, mihin luulette parhaiden opettajien hakeutuvan?


Häirikkötilanne taitaa olla nykyään huomattavasti pahempi kuin silloin yli 15 vuotta sitten kun itse olin peruskoulussa.

Jos tasokurssit eivät tasapäistävään peruskouluun sovi niin lisätään sitten edes lukuaineiden osuutta valinnaisissa aineissa.
Mikä lieneekään nykyinen käytäntö, mutta aikoinaan oli mahdollista valita yksi vieras kieli lisää mutta toiset kaksi valinnaista viikkotuntia piti olla jotain muuta.

Kovin suuri otos tämä ketju ei ole, mutta näyttää että peruskoulu nykyisellään on sellainen kuin sen halutaan olevan.

Lahjakkaiden tai hyvien oppilaiden puolustaminen on täälläkin veren kaivamista nenästä.

Parhaat opettajat ovat nyt jo hakeutuneet yksityiselle sektorille konsulteiksi. Yksi tämän maan epäkohta on opettajien naurettavan alhainen palkka verrattuna koulutustasoon.

Ei se häirikkötilanne minusta nyt niin kauheasti ole muuttunut omista yläasteajoista. Minusta nykyään on jopa siinä mielessä rauhallisempaa, ettei tappeluita ole niissä kouluissa ollut joissa minä olen opettanut. Itse puolestaan yläasteikäisenä hakkasin kavereita ja sain turpaani varsin surutta. Tosin tietyti iän myötä oma näkökantakin muuttuu.

Valinnaisuudet menevät tässä uudessa opetussuunnitelmassa surkeampaan suuntaan. Valinnaisuus tippuu jonkin verran ja se on minusta todella ikävä asia. Samoin opetuksen sisällöt ovat muuttuneet tiukemmiksi, eli nyt on tarkkaan määritelty mitä pitää opettaa yläasteen aikana oppilaille ryhmästä riippumatta.

Perukoulu on minusta tällä hetkellä niin hyvä kuin se näillä resursseilla voi olla. Sanonpa vain, että opettajat tekevät todella paljon ns. palkatonta työtä oppilaidensa eteen.

Sinällään on hienoa, että puolustat lahjakkaita oppilaita ja sinulle on aivan perusteltu kanta myös heidän puolustamiseen, mutta yhteiskunnallisesti tärkeämpää on se, että kaikki saavat tyydyttävän peruskoulutuksen. MInä ainakin pelkään tätä lahjakkaiden suosimista siinä mielessä, että ne muut tulevat saamaan sitä mukaan yhä vähemmän ja vähemmän.

No olisihan tästä paljon enemmänkin sanottavaa, mutta kun minä en käytä tuota kymmensormijärjestelmää, niin olkoon.....

masu
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mikä yleinen ja tasapuolinen peruskoulu se on, jossa keskitason alapuoleiset oppilaat saavat eniten resursseja?
Sellainen koulu on epätasa-arvoinen, erilaistava ja oppilaita tasoryhmiin luokitteleva.

Keskitasoa paremmat pärjätköön omillaan ja hakeutukoon muualle opiskelemaan? Siinäkö se yleinen ja yhtäläinen peruskoulu on?

Itse luulen, että sellaiset oppilaat, joille kädentaidot ovat paremmat kuin lukuaineet, nykyinen peruskoulu tappaa oppimismotivaation ja samalla riski keskeyttää tai jättää kokonaan väliin ammatilliset kasvaa.

Edes vähän paremmin taipumuksia huomioiva yläaste olisi mielestäni kaikentasoisille oppilaille parempi.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Pee
Mielenkiintoista on, että esim. matematiikan opettaja sanoi kauppiksessakin monta kertaa, että "on monta tapaa laskea näitä laskuja". Kaiken lisäksi kalvolle esimerkeiksikin hän otti useita eri laskutapoja SAMAAN laskuun.

Miksi näppäilytaidossa asia ei ole siis samanlainen, vaan TÄYSIN päinvastoin?!

Matematiikkaan vertaaminen ontuu, koska matematiikassa päästään hyvään lopputulokseen eri tavoilla. Kymmensormijärjestelmä mahdollistaa huomattavasti nopeamman tavan kirjoittaa kuin epämääräinen näppäilytaito.

Jos itse hallitsisisit kymmensormijärjestelmän, niin antaisitko toisten kirjoittaa omalla tavallaan? Epäilen, että suosittelisit kymmensormijärjestelmää aivan kuten opettajasikin. Tai voithan nyt väittää jotain muuta. Etkö voisi vain myöntää, että sinua ärsytti kurssilla saamasi epäammatillinen palaute ja jättäisit näppäilypenäämisen sivummalle. Ja mitä sillä nyt on väliä, jos saa yhdestä kurssista kakkosen, jos tietää itse osaavansa kirjoittaa nopeasti omalla tavallaan. Kurssinumerot eivät aina mittaa todellista osaamista tai käytännön taitoja.
 

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
Pee tekee sen jälleen

Käytyäni läpi kaksi ensimmäistä sivua ja viimeisen tästä ketjusta olin revetä riemusta. Ystävämme Pee ratsastaa jälleen!

Koko ketjun rakenne toistaa surullisen kuuluisaa "Mieshuorien mestaruus" -ketjua. Jo ensimmäisissä viesteissä pyydetään anteeksi väärää otsikkovalintaa (kuuluu muuten äidinkielen perusasioihin kirjoitaa valitun otsikon mukaan). Tämän jälkeen keskitytään kommentoimaan ja viilaamaan näsäviisaasti sinänsä ansiokkaiden vastaväitteiden asiayhteyksistä irrotettuja yksittäisiä lauseita ja lopputuloksena on sivukaupalla pilkunviilausta etupäässä asian vierestä.

Itselleni herää kaksi kysymystä: Oletko Pee todellakin noin rasittava inttäjä vai oletko jonkin huvittelunhaluisen kirjoittajan luoma karikatyyri palstamme piristykseksi? Toiseksi, oletko tällä kertaa tarkastanut isältäsi faktat kymmensormijärjestelmästä, maamme koulutusjärjestelmästä jne.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Mosabacka
Matematiikkaan vertaaminen ontuu, koska matematiikassa päästään hyvään lopputulokseen eri tavoilla. Kymmensormijärjestelmä mahdollistaa huomattavasti nopeamman tavan kirjoittaa kuin epämääräinen näppäilytaito.

Varmasti _mahdollistaa_ kyllä. Jännä juttu, ettei yksikään merkonomipuolen luokkatovereistani kuitenkaan kymmensormijärjestelmällä päässyt lähellekään minun lukujani. Siis EI YKSIKÄÄN, vaikka luokkakavereitani oli sentään yhdeksän.

Eikä voi mielestäni muutenkaan väittää, etteikö näppäilytaidossakin päästäisi _hyvään_ lopputulokseen eri tavoilla. Vai onko minun 10 minuutissa lyömäni lähemmäs 3 000 merkkiä jotenkin ei-hyviä lukuja, kun jo 2 000:lla saa erikoisdiplomin? Ei tuo varmasti loistava luku ole, mutta kyllä se mielestäni silti hyvä on.

Viestin lähetti Mosabacka
Ja mitä sillä nyt on väliä, jos saa yhdestä kurssista kakkosen, jos tietää itse osaavansa kirjoittaa nopeasti omalla tavallaan. Kurssinumerot eivät aina mittaa todellista osaamista tai käytännön taitoja.

Tämähän on aivan totta, olen tismalleen samaa mieltä. Kaiken lisäksihän sain yli 2 000 merkistä tuon erikoisdiplomin, jossa lukee tuo lyöntimääräni 2 857. Sitähän voin näyttää vaikka sitten, jos jossain työpaikassa satuttaisi näppäilytaitoa tarvitsemaan.

Viestin lähetti armand
Oletko Pee todellakin noin rasittava inttäjä vai oletko jonkin huvittelunhaluisen kirjoittajan luoma karikatyyri palstamme piristykseksi?

Jos noista vaihtoehdoista on PAKKO valita jompi kumpi, niin se on sitten ensimainittu.

Itsehän olen harrastanut jääkiekon nettipalstoja marraskuusta -97 lähtien, jolloin Jyp avasi käsittääkseni ensimmäisenä liigaseurana ja ehkäpä jopa ensimmäisenä suomalaisena kiekkosivustonakin kotisivuilleen keskustelupalstan.

Kyseisen palstan alkuaikoina ei sinne tarvinnut rekisteröityä ollenkaan, joten nimimerkkinikin vaihtelivat suuresti. Heti kun rekisteröityminen tuli pakolliseksi, otin nimimerkikseni "Peen", jolla ollaan menty aina. Ja tullaan aina menemäänkin.

En ajattelut tuolloin teinipoikana olevani "huvittelunhaluinen kirjoittaja, joka luo karikatyyrin palstan piristykseksi". Ihan omana itsenänihän on tässä menty niin Jypin foorummilla kuin nyt Jatkoajassakin viime syksystä saakka. Jos tuo "oma itseni" vaikuttaa "rasittavalta inttäjältä", niin ei siinä sitten mitään.

Viestin lähetti armand
Toiseksi, oletko tällä kertaa tarkastanut isältäsi faktat kymmensormijärjestelmästä, maamme koulutusjärjestelmästä jne.

En, koska eipä ole todellakaan hänen alaansa nämä jutut.
 
Viimeksi muokattu:

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti masu
Parhaat opettajat ovat nyt jo hakeutuneet yksityiselle sektorille konsulteiksi. Yksi tämän maan epäkohta on opettajien naurettavan alhainen palkka verrattuna koulutustasoon.

Mista se muuten johtuu etta aika yleisesti rinnastetaan koulutus palkkaan, eli miksi niin monet ovat sita mielta etta palkan pitaisi olla sita isompi mita pidempi/parempi/hienompi koulutus on?

Miksi ei palkkaa rinnastettaisi tyon ruumiilliseen raskauteen tai tyon yhteiskunnalliseen tarkeyteen (mielestani esim sairaanhoitajan tyo on tarkeampaa kuin monen korkeammin koulutetun ammatin) tyon vaikeuteen tai johonkin muuhun tekijaan. Onko se vain niin etta korkeammin koulutetut ovat perinteisesti olleet johtavassa asemassa ja luoneet sellaisen illuusion etta korkeampaa koulutusta automaattisesti pitaa kompensoida paremmalla palkalla.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti juppe
Mista se muuten johtuu etta aika yleisesti rinnastetaan koulutus palkkaan, eli miksi niin monet ovat sita mielta etta palkan pitaisi olla sita isompi mita pidempi/parempi/hienompi koulutus on?


No jos nyt vastataan opettajien osalta. Jos ja kun palkka on huono, ei ihmisillä ole kiinnostusta kouluttautua opettajiksi. Ne puolestaan, jotka kouluttautuvat ko. hommaan, siirtyvät paremmin palkattuihin hommiin.

Tämä taas aiheuttaa sen, että kouluihin palkataan epäpäteviä opettajia, jotka eivät ole sitoutumassa ko. työhön, vaan tekevät tätä duunia vaan hakeutuakseen parempiin hommiin. Pätevien opettajien puuttuessa taas opetuksen taso laskee, koska juuri lukiosta valmistunut parikymppinen kaveri tuskin osaa opettaa yhtä hyvin, kuin siihen hommaan koulutuksen saanut henkilö.

Opettajan duuni on todella vaativaa. Työmäärä on iso ja koulutus itsessään on vaativa. Minusta tämä asettaa hyvät perusteet sille, että ko. duunista pitää maksaa hyvää liksaa.

masu
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti masu


Opettajan duuni on todella vaativaa. Työmäärä on iso ja koulutus itsessään on vaativa. Minusta tämä asettaa hyvät perusteet sille, että ko. duunista pitää maksaa hyvää liksaa.

masu

Ei taitane opettajan tyomaara kuitenkaan olla sairaanhoitajan tyohon verrattuna kovin iso, tai koulutus sen vaativampi. Taitaa kuitenkin opettajan palkka olla korkeampi ja jos sen extra kesaloman ripottelee tasaisesti tuonne vuoden mittaan niin taitaa ne tyotunnitkin jaada vahaisemmiksi. Yo ja viikonloppuhommista puhumattakaan. Lainkaaan opettajan hommia vaheksymatta, jos jonkun ammattiryhman palkkoja aletaan nostamaan niin eikohan hoitsut siina jonossa kuuluisi olla ennen opeja.

Hyvaa kesalomaa vain sinne kansankynttiloille.
 

pänkäle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Viestin lähetti juppe
Ei taitane opettajan tyomaara kuitenkaan olla sairaanhoitajan tyohon verrattuna kovin iso, tai koulutus sen vaativampi. Taitaa kuitenkin opettajan palkka olla korkeampi ja jos sen extra kesaloman ripottelee tasaisesti tuonne vuoden mittaan niin taitaa ne tyotunnitkin jaada vahaisemmiksi. Yo ja viikonloppuhommista puhumattakaan. Lainkaaan opettajan hommia vaheksymatta, jos jonkun ammattiryhman palkkoja aletaan nostamaan niin eikohan hoitsut siina jonossa kuuluisi olla ennen opeja.

Hyvaa kesalomaa vain sinne kansankynttiloille.

Ensinnäkin: Kaikilla opettajilla (lastentarhanopettajia lukuunottamatta) on nykyään keskimäärin 5 vuotta kestävä MAISTERITUTKINTO koulutuksena. Toisekseen, mitä sinä tiedät opettajien työajoista? Minä olen opettaja ja voin sanoa, että teen niin pirusti ilta ja viikonlopputöitä pakosta ilman mitään korvauksia. Keskimääräinen työpäivä venyy n. 9 tuntiseksi ja töitä on pakko tehdä myös sunnuntaina, jotta seuraavan viikon hommat sujuisivat. Koska opettaja ei myöskään saa mitään lisiä peruspalkkansa päälle, niin palkka jää heikommaksi kuin mitä se monesti sairaanhoitajilla on. Opettajilla ei myöskään ole mitään lomakorvauksia, lomaoikeutta, pekkaspäiviä eikä muita sellaisia etuisuuksia, joten ei niitä "lomapäiviä" ole tavallista duunaria juurikaan enempää. En missään nimessä halua väheksyä sairaanhoitajia, he olisivat ehdottomasti palkankorotuksensa ansainneet, mutta ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää opettajienkin asioista, älkääkä vaan perustako väitteitänne luuloon! Vaikka työhän on kaikkien mielestä hirveän kevyttä, eikö niin? Tervetuloa kokeilemaan!
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti pänkäle
Ensinnäkin: Kaikilla opettajilla (lastentarhanopettajia lukuunottamatta) on nykyään keskimäärin 5 vuotta kestävä MAISTERITUTKINTO koulutuksena. Toisekseen, mitä sinä tiedät opettajien työajoista? Minä olen opettaja ja voin sanoa, että teen niin pirusti ilta ja viikonlopputöitä pakosta ilman mitään korvauksia. Keskimääräinen työpäivä venyy n. 9 tuntiseksi ja töitä on pakko tehdä myös sunnuntaina, jotta seuraavan viikon hommat sujuisivat. Koska opettaja ei myöskään saa mitään lisiä peruspalkkansa päälle, niin palkka jää heikommaksi kuin mitä se monesti sairaanhoitajilla on. Opettajilla ei myöskään ole mitään lomakorvauksia, lomaoikeutta, pekkaspäiviä eikä muita sellaisia etuisuuksia, joten ei niitä "lomapäiviä" ole tavallista duunaria juurikaan enempää. En missään nimessä halua väheksyä sairaanhoitajia, he olisivat ehdottomasti palkankorotuksensa ansainneet, mutta ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää opettajienkin asioista, älkääkä vaan perustako väitteitänne luuloon! Vaikka työhän on kaikkien mielestä hirveän kevyttä, eikö niin? Tervetuloa kokeilemaan!

Anteeksi. Olisihan minun pitanyt tietaa etta MAISTERI on tarkeampi ihminen kuin sairaanhoitaja.

Matematiikanopettajani varmaan pyortyisi kun nain karkeasti pyoristan, mutta sinun pitaisi tehda keskimaarin kymmentuntista tyopaivaa jotta saisit niita tunteja kasaan yhta paljon kuin maisterinpaperiton hoitaja.

Mita opettajien ja hoitajien tyoajoista tiedan, on vain huhupuheita mita olen kuullut opettaja ja hoitajatuttaviltani. Mita taas ammattiaidon arvioimiseen tulee niin olen ollut seuraamassa seka hoitajien ja opettajien tyoskentelya, ja sen mita mina olen nahnyt niin hoitajan pitaisi saada palkkaa saman kuin kuusitoista opettajaa jos ammattitaidolla laskettaisiin. Toisaalta mika tahansa tyo on vaikeaa ja vaativaa jos eri sita osaa. Ei mikaan ihme etta joutuu viikonloppuisinkin tyoskentelemaan. Mina tiedan sen, kun en itse mitaan osaa niin kaikki on niin hemmetin vaativaa. Jos niista lomapaivista pelkkaa luuloa on nin heitapa sitten faktaa ilmoille, montako lomapaivaa on vuosiloma + mahd. ylimaaraiset lomat joita ei normaaliduunareilla ole?

Oli se sitten resurssien puutetta tai sita etta ammattitaitoiset opettajat eivat koluissa pysy vaan emevat yksityiselle sektorille, niin vaatimaton mielipiteeni on etta koulujarjestelman taso suomessa on aika surkea. Tamahan tietenkin koskee vain niita kouluja joissa itse olen kaynyt, ja ovat varmaankin siita huonommasta paasta - ainakin toivon niin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
pänkäle puhuu asiaa...

Vai ei ole maisterin tutkinto vaativa? Pänkäleen tekstiin lisättäköön, että aineenopettajilla keskimääräinen valmistumisaika on 6-6,5v. Sisar hento valkoiseksi valmistuessa ei mene näin kauan, pl. nykyinen opetusministeri (12v.). Aivan turha verrata opettajia ja sairaanhoitajia (kaikki kunnioitus heille). Tuosta opettamisen riemusta - tervetuloa yläasteikäisten kanssa "touhuamaan". Missä muussa ammatissa "alaiset" sanovat työnjohdolle, että "ei kiinnosta/huvita"?
"Kaikilla" on mahdollista hankki se ammatti, mitä haluavat tehdä/kyvyt edellyttävät.

Opettajien palkkataulukot löytyvät c/a- palkkatalukoista. On se "koulutukseen ja työn vaativuuteen" nähden monen mielestä aiiiiiiiivan hirveen suuri. Opettajuus nähdään turhan usein elämäntapana, josta ei tarvitsisi/saisi maksaa juuri mitään.
Oppilailta, vanhemmilta, kollegoilta ja valtaapitäviltä tulee säännöllisin väliajoin paskaa niskaan.
Tervetuloa tähän ammatikuntaan...
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti juppe
Ei taitane opettajan tyomaara kuitenkaan olla sairaanhoitajan tyohon verrattuna kovin iso, tai koulutus sen vaativampi. Taitaa kuitenkin opettajan palkka olla korkeampi ja jos sen extra kesaloman ripottelee tasaisesti tuonne vuoden mittaan niin taitaa ne tyotunnitkin jaada vahaisemmiksi. Yo ja viikonloppuhommista puhumattakaan. Lainkaaan opettajan hommia vaheksymatta, jos jonkun ammattiryhman palkkoja aletaan nostamaan niin eikohan hoitsut siina jonossa kuuluisi olla ennen opeja.

Hyvaa kesalomaa vain sinne kansankynttiloille.

Aika uskomatonta huttua sitten aloit sieltä suunnalta suoltamaan. Pänkäle korjaili jo suurimman osan noista harhaluuloista.

Mutta lisättäköön vielä pari pikku kommenttia.

Vertasin tässä parisen vuotta sitten erään paperityöläisen ja opettajan työpäivien määrää vuodessa. Olet aivan oikeassa, siinä että opettajalla on palkallisia työpäiviä vähemmän vuoden aikana. Ero oli jopa niin huima, kuin 2 kokonaista työpäivää (191 ja 193).

Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka monessa muussa ammatissa käydään kesälomalla tai iltaisin pitämässä kokouksia (opetussuunnitelmak tms.) ilman minkäänlaista ylimääräistä korvausta.

Ei silti, olet oikeassa, että sairaanhoitajat ovat alipalkattuja Suomessa. Terveydenhoitoon panostaminen tulee varmasti maksamaan itsensä takaisin pitkällä aikavälillä. Sama asia pätee myös opetukseen.

Tuli muuten mieleen, että kuinkahan kauan menee, ennenkuin opettajien pätevyysvaatimuksia madalletaan sen verran, että AMK:ssa voi valmistua kahdessa-kolmessa vuodessa peruskoulun opettajaksi. Jotenkin tuntuu, että joku neropatti saa tällaisen idean päähänsä, jottei opettajien palkkoja tarvitse nostaa.

masu
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Re: pänkäle puhuu asiaa...

Viestin lähetti Holocaust
Vai ei ole maisterin tutkinto vaativa? Pänkäleen tekstiin lisättäköön, että aineenopettajilla keskimääräinen valmistumisaika on 6-6,5v. Sisar hento valkoiseksi valmistuessa ei mene näin kauan, pl. nykyinen opetusministeri (12v.). Aivan turha verrata opettajia ja sairaanhoitajia (kaikki kunnioitus heille). Tuosta opettamisen riemusta - tervetuloa yläasteikäisten kanssa "touhuamaan". Missä muussa ammatissa "alaiset" sanovat työnjohdolle, että "ei kiinnosta/huvita"?
"Kaikilla" on mahdollista hankki se ammatti, mitä haluavat tehdä/kyvyt edellyttävät.

Opettajien palkkataulukot löytyvät c/a- palkkatalukoista. On se "koulutukseen ja työn vaativuuteen" nähden monen mielestä aiiiiiiiivan hirveen suuri. Opettajuus nähdään turhan usein elämäntapana, josta ei tarvitsisi/saisi maksaa juuri mitään.
Oppilailta, vanhemmilta, kollegoilta ja valtaapitäviltä tulee säännöllisin väliajoin paskaa niskaan.
Tervetuloa tähän ammatikuntaan...

Taitavat ne "alaiset" siella ensiapupoleilla viikonloppuiltaisin sanoa vahen rumemminkin. Minun mielestani silla valmistumisajalla ei ole paskankaan merkitysta siihen miten vaativaa se tyo on. Joka ikinen sairaanhoitaja voisi tuosta ottaa ja tuurata luokanopettajaa yhden paivan tarpeen vaatiessa (ei tietenkaan se osaa opettaa, mutta eikohan se paivan siella parjaisi) mutta otapa joku opettaja ja heita se tuonne ensiapuun. Puhukaa sitten vaativuudesta. Havetkaa jo.

Eikohan joka ammattikunnalla ole ne samat itkut siita miten maksetaan liian vahan ja miten vaativaa se tyo on jne jne ja jokainen on tavallaan oikeassa. Opettajien tyo ei kuitenkaan liene kaikkein aliarvostetuimpia ja kyllahan siina suht vahalla hiella sen leipansa tienaa. Arvokasta tyotahan se sekin on.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti masu
Aika uskomatonta huttua sitten aloit sieltä suunnalta suoltamaan. Pänkäle korjaili jo suurimman osan noista harhaluuloista.

Mutta lisättäköön vielä pari pikku kommenttia.

Vertasin tässä parisen vuotta sitten erään paperityöläisen ja opettajan työpäivien määrää vuodessa. Olet aivan oikeassa, siinä että opettajalla on palkallisia työpäiviä vähemmän vuoden aikana. Ero oli jopa niin huima, kuin 2 kokonaista työpäivää (191 ja 193).

Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka monessa muussa ammatissa käydään kesälomalla tai iltaisin pitämässä kokouksia (opetussuunnitelmak tms.) ilman minkäänlaista ylimääräistä korvausta.

Ei silti, olet oikeassa, että sairaanhoitajat ovat alipalkattuja Suomessa. Terveydenhoitoon panostaminen tulee varmasti maksamaan itsensä takaisin pitkällä aikavälillä. Sama asia pätee myös opetukseen.

Tuli muuten mieleen, että kuinkahan kauan menee, ennenkuin opettajien pätevyysvaatimuksia madalletaan sen verran, että AMK:ssa voi valmistua kahdessa-kolmessa vuodessa peruskoulun opettajaksi. Jotenkin tuntuu, että joku neropatti saa tällaisen idean päähänsä, jottei opettajien palkkoja tarvitse nostaa.

masu

Vertasin opettajan ja sairaanhoitajan tyomaaraa, ja sina todistat sen paskapuheeksi todistamalla etta paperityolaisella on vain 2 tyopaivaa enemman kuin opettajalla? En ymmarra.

Taitaa tuo iltakokousten ja vapaa-ajalla tyon tekeminen olla suht yleista valkokauluskoyhaliston parissa, ei siina suhteessa opettajat taida erikoisasemassa olla.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: pänkäle puhuu asiaa...

Viestin lähetti juppe
Joka ikinen sairaanhoitaja voisi tuosta ottaa ja tuurata luokanopettajaa yhden paivan tarpeen vaatiessa (ei tietenkaan se osaa opettaa, mutta eikohan se paivan siella parjaisi) mutta otapa joku opettaja ja heita se tuonne ensiapuun. Puhukaa sitten vaativuudesta. Havetkaa jo.

Eikohan joka ammattikunnalla ole ne samat itkut siita miten maksetaan liian vahan ja miten vaativaa se tyo on jne jne ja jokainen on tavallaan oikeassa. Opettajien tyo ei kuitenkaan liene kaikkein aliarvostetuimpia ja kyllahan siina suht vahalla hiella sen leipansa tienaa. Arvokasta tyotahan se sekin on.

Joo..Voisihan se opettajakin mennä päiväksi ensiapuun. Eihän se hoitaa osaisi, mutta varmaan siellä jotenkin pärjää.

Ja voidaanhan me kaikki mennä ajamaan rekkaa.....:)

Viestin lähetti juppe
Vertasin opettajan ja sairaanhoitajan tyomaaraa, ja sina todistat sen paskapuheeksi todistamalla etta paperityolaisella on vain 2 tyopaivaa enemman kuin opettajalla? En ymmarra.

Taitaa tuo iltakokousten ja vapaa-ajalla tyon tekeminen olla suht yleista valkokauluskoyhaliston parissa, ei siina suhteessa opettajat taida erikoisasemassa olla.

Todistin paskapuheeksi sen, että opettajien lomamäärät olisivat jotenkin epäinhimmillisen suuret muihin ammatteihin verrattuna.

Lähinnä valkokaulusköyhälistö, joka tekee ylimääräistä duunia tienaa siitä myös parempaa palkkaa. Ongelma on minusta se, että opettajien palkat on sidottu palkkataulukoihin sen verran tarkkaan, ettei niistä voi työhönotettaessa edes neuvotella. Yksityisellä sektorilla tilanne on eri.

Viestin lähetti juppe

Oli se sitten resurssien puutetta tai sita etta ammattitaitoiset opettajat eivat koluissa pysy vaan emevat yksityiselle sektorille, niin vaatimaton mielipiteeni on etta koulujarjestelman taso suomessa on aika surkea.

Auttaisiko tähän esim. resurssien lisääminen? Jos vaikka ne opettajat saisivat parempaa palkkaa, niin päteviä opettajia olisi enemmän ja koulutuksen taso olisi......???[saat jatkaa itse lauseen loppuun]

masu
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Ja minä lisään täältäpäin:

Miksi Helsingissä ei ole riittävästi päteviä opettajia ruotsinkielisissä kouluissa?
Opettajakoulutus tapahtuu pääsääntöisesti Vaasassa. Eteläisestä Suomesta (Uusimaa) ei moni lähde Vaasaan opiskelemaan eikä pohjanmaan opettajaopiskelijat valmistuttua halua muuttaa pk-seudulle.
No kuka tämän takana on? Juu, pääasissa RKP (Ruotsalainen Kansanpuolue), joka ei halua siirtää eikä lisätä ruotsinkielistä opettajakoulutusta muualle siinä pelossa, että menettävät elintärkeitä ruotsinkileisiä ääniä pohjanmaalla.
Olen saanut tietoa eräältä entiseltä RKP-läiseltä (nykyään loikannut Kokoomukseen), että näin on tilanne. Sitä paitsi ko. asia on liian arka ja puolueen sisällä on jatkuvaa kädenvääntöä.
Ketkä tästä kärsii? Oppilaat, eli pikkulapset. Hävetkää RKP-läiset!
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Jupen tekstit lähentelevät jo trollausta...
Jupen mielestä lailla ja pykälillä ei ole väliä. Nimittäin jokaisella oppilaalla on oikeus (pätevään) opetukseen. Lue koululakia! Ymmärrätkö, että opettajia on esi-, perus-, toisenasteen ja korkeakouluissa. Tervetuloa vaan sairaanhoitopohjalta vetämään seuraava tunti: Lakitieto: aiheena oikeuskelpoisuus, oikeustoimikyky ja oikeustoimi.
Aivan käsittämätön asenne. Kuka tahansa voi tulla pöydän taakse ja puhua paskaa n. 50 minuutin ajan? Niinkö?
Voinhan minäkin tulla leikkimään terveystiedon opettajan pätevyydellä sairaanhoitajaa ja antamaan lobotomialeikkausmääräyksiä kaikille, jotka ovat jästipäitä!
Kalliiksi käy muuten tuo Jupen hoitsujen palkkausmalli 16x n. 2000€ = 32 000 €/kuukausi. Tämäpä vasta sopiva palkka kahden opiskeluvuoden jälkeen...
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Re: Re: Re: pänkäle puhuu asiaa...

Viestin lähetti masu

Auttaisiko tähän esim. resurssien lisääminen? Jos vaikka ne opettajat saisivat parempaa palkkaa, niin päteviä opettajia olisi enemmän ja koulutuksen taso olisi......???[saat jatkaa itse lauseen loppuun]

masu

Mielestani olisi aivan loistava idea jos opettajille maksettaisiin palkkaa ammattitaidon mukaan. Sanotaan vaikka niin etta huippupatevalle opettajalle maksettaisiin 10.000 euroa kuussa, patevalle puolet siita ja sitten ammattitaidottomille 500 euroa. Yhteiskuntakin saastaisi verorahoissa mukavasti. Siita koulusta jossa mina yla-astetta kavin varmaan yhta lukuunottamatta kaikki opettajat lahtisivat lehdenjakajan hommiin. Se yksi kun on niin tukevasti kannissa ettei se sielta mihinkaan paase.

Mutta kuinkahan sita ammattitaitoa arvioitaisiin. Mites jos alettaisiin Suomessakin vertailemaan niita eri koulujen tuloksia ja julkistamaan niita taulukoita miten hyvin minkakin koulun oppilaat ovat parjanneet! Niinkuin sivistysvaltioissa on tapana.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Mutta kuinkahan sita ammattitaitoa arvioitaisiin. Mites jos alettaisiin Suomessakin vertailemaan niita eri koulujen tuloksia ja julkistamaan niita taulukoita miten hyvin minkakin koulun oppilaat ovat parjanneet! Niinkuin sivistysvaltioissa on tapana."

Ja tämä kertoisi sitten mitä?
Sen mihin kouluihin lahjakkaimmat opiskelijat menevät.
Lukioittenkin vertailuissa on aivan yhdentekevää näyttää vuodesta toiseen miten SYK:iin tai Ressuun menneet 9.5:n keskiarvoilla yläasteen päättäneet sitten kirjoittavat L:n paperit...voi ylläri.

Koulun menestykseen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin vain opettajat ja tuollainen vertailu lähinnä toimisi asuinalueitten vertailuna, on aikalailla päivänselvää, että espoolainen lähiökoulu kyykyttäisi Itä-Helsingin kouluja mennen tullen...mutta onko ansio tällöin opettajien?

Jos nyt omaakin ala-asteen luokkaani muistelen niin vanhempien koulutukset menivät suurinpiirtein, DI x monta, lääkäri x monta, Ekonomi x monta jne.
En nyt välttämättä pitäisi sitä opettajien ansiona, että meidän luokkamme pärjäsi koulussa huomattavasti paremmin kuin rinnakkaisluokka, joka jostain syystä sattui olemaan huomattavasti enemmän hmm matalammin koulutettujen lapsilla kansoitettu.

btw. mikä yhteys sinulla on noihin hoitsuihin , tyttöystävä/äiti/vaiko itse sellainen?

Ja kannattaa muistaa, että ei ole hoitsuja, elleivät opettajat ensin opeta tulevia opiskelijoita lukemaan.
Mieluummin minä elän yhteiskunnassa, jossa ei ole sairaanhoitajia kuin missä ei ole opettajia.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti varjo
"Mutta kuinkahan sita ammattitaitoa arvioitaisiin. Mites jos alettaisiin Suomessakin vertailemaan niita eri koulujen tuloksia ja julkistamaan niita taulukoita miten hyvin minkakin koulun oppilaat ovat parjanneet! Niinkuin sivistysvaltioissa on tapana."

Ja tämä kertoisi sitten mitä?
Sen mihin kouluihin lahjakkaimmat opiskelijat menevät.
Lukioittenkin vertailuissa on aivan yhdentekevää näyttää vuodesta toiseen miten SYK:iin tai Ressuun menneet 9.5:n keskiarvoilla yläasteen päättäneet sitten kirjoittavat L:n paperit...voi ylläri.

Koulun menestykseen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin vain opettajat ja tuollainen vertailu lähinnä toimisi asuinalueitten vertailuna, on aikalailla päivänselvää, että espoolainen lähiökoulu kyykyttäisi Itä-Helsingin kouluja mennen tullen...mutta onko ansio tällöin opettajien?

Jos nyt omaakin ala-asteen luokkaani muistelen niin vanhempien koulutukset menivät suurinpiirtein, DI x monta, lääkäri x monta, Ekonomi x monta jne.
En nyt välttämättä pitäisi sitä opettajien ansiona, että meidän luokkamme pärjäsi koulussa huomattavasti paremmin kuin rinnakkaisluokka, joka jostain syystä sattui olemaan huomattavasti enemmän hmm matalammin koulutettujen lapsilla kansoitettu.

btw. mikä yhteys sinulla on noihin hoitsuihin , tyttöystävä/äiti/vaiko itse sellainen?

Ja kannattaa muistaa, että ei ole hoitsuja, elleivät opettajat ensin opeta tulevia opiskelijoita lukemaan.
Mieluummin minä elän yhteiskunnassa, jossa ei ole sairaanhoitajia kuin missä ei ole opettajia.

Elaisitko ilman hoitajia? Jos joskus lapsia saat, niin toivottavasti tyttoystavallasi tulee olemaan helppo synnytys. Muuten voit muuttaa mieleipiteesi siita etta kumpia ilman taalla voidaan elaa, opettajia vai hoitajia..

Itse olen taysin kouluttamaton nörtti (onneksi tyonantajan mielesta en sentaan ihan ammattaitaidoton kun tyokokemusta on kuitenkin kertynyt tyon ohessa oppien). Tyttöystava on sentaan korkeastikoulutettu ihan maisterin papereilla mutta ei hankaan silti omien sanojensa mukaan mitaan osaa tehda. Palkkauksen suhteen minulla ei ole valittamista, tyo on taysin turhanpaivaista kenellekaan eika silla ole lainkaan yhteiskunnallista merkitysta, mutta mina viihdyn siina. Hoitajan ammattiin ei ole sen kummempia henkilokohtaisia siteita, se vain sattuu olemaan niita raikeimpia esimerkkeja naisvaltaisen erittain tarkean ammattiryhman alipalkkauksesta ja arvostuksen puutteesta. Jopa opettajat ovat omasta mielestaan elintrakeampia.

Onko mielestasi sitten niin etta yhteiskuntaluokka josta asuinalueen oppilaat paaosin ovat lahtoisin saa maaritella sen millaisen opin ne pikku piltit sitten saavat? Onko mielestasi ihan luonnollista ja oikein etta ne Westendin ekonomi-laakariperheiden lapset menestyvat koulussa ja tulevaisuudessa sitten katsovat alaspain niita Ita-Helsingin huonotuurisimpia lapsia? Entas jos noita tilastoja julkaistaisiin ja sellaiset koyhista tai muuten huonommista oloista lahtoisin olevien lasten vanhemmat sitten yrittavat saada lapsensa naihin parempiin kouluihin ja kenties saada parempaa opetusta ja kenties jossain vaiheessa ihan ne maisterin paperitkin kateen? Eikos se olisi tasa-arvoista?

Nythan on niita muutamia kouluja joista "tiedetaan" valmistuvan parempia oppilaita, mutta varmaan niissa muissakin kouluissa on tasoeroja. Entas jos sielta Ita-Helsingista se poitsu jolla olisi paata ja halua opiskella sitten kuulisi etta jossain on sellainen koulu jossa olisi paremmat edellytykset opiskella kuin siina nykyisessa opinahjossa jossa keskitytaan vetamaan rookia ja vittuilelmaan opetajille? Olisiko sitten niin kamalaa jos tama huonoista oloista lahtoisin oleva poika sitten paasisis yliopistoon opiskelemaan niiden insinooriperheiden vesojen kanssa?

Ideana olisi siis etta kun koulut rankattaisiin tason mukaan, huonompien koulujen olisi pakko nostaa tasoaan tai sitten loppuisi leipa niilta opettajilta samalla kuin oppilaatkin. Ainakin tiedettaisiin missa mattaa. Eivat ne Ita-Helsingin lapset keskimaarin niin paljon tyhmempia ole kuin ne Espoolaiset.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti juppe


Hoitajan ammattiin ei ole sen kummempia henkilokohtaisia siteita, se vain sattuu olemaan niita raikeimpia esimerkkeja naisvaltaisen erittain tarkean ammattiryhman alipalkkauksesta ja arvostuksen puutteesta. Jopa opettajat ovat omasta mielestaan elintrakeampia.


Joojoo..eiköhän nyt ole pikkuhiljaa tullut selväksi, että sinusta sairaanhoitajat ovat tärkeitä. Olen aivan samaa mieltä siitä että Suomessa ei sairaanhoitajia arvosteta tarpeeksi.

Tuota vaan ihmettelin, että missä kohtaa opettajat ovat antaneet ymmärtää, että ovat elintärkeämpiä?

Rekkakuskit ovat tärkeitä, kaupan tädit ovat tärkeitä jne...Tämä ei kuitenkaan poista sitä epäkohtaa, että opettajat ovat alipalkattuja.

masu
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti juppe
Muuten voit muuttaa mieleipiteesi siita etta kumpia ilman taalla voidaan elaa, opettajia vai hoitajia..

Eipä niistä hoitajistakaan olisi koskaan tullut hoitajia ilman opettajia. Niin se vaan on, että kaiken pohjana on laadukas perusopetus. Ei meillä ole eikä tule huippuosaajia, jos ei perusta ole kunnossa.

Minusta on äärimmäisen tärkeää, että päteviä opettajia on saatavilla joka luokka-asteelle ja oppiaineeseen. Jotta niitä opettajia saadaan, niin kyllä palkkauksen pitäisi vastata työn vaativuutta. Kuinka moni muu ammattiryhmän edustaja esimerkiksi joutuu päivittäin kuuntelemaan haistattelua? Opettajille sitä paitsi kasataan opetuksen lisäksi kaiken maailman muita tehtäviä. Kärjistäen sanottuna opettajien odotetaan suunnilleen olevan myös poliiseja ja sosiaalityöntekijöitä.

Enkä nyt missään tapauksessa tarkoita, että sairaanhoitajat eivät tekisi tärkeää työtä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös