Viestin lähetti Vesuri
Jossain vaiheessa ketjua arvosteltiin peruskoulua ja täytyy myöntää, että arvostelu on myös paikallaan. On ollut suorastaan järkyttävää huomata, että lähes luku-, kirjoitus- tai laskutaidoton henkilö pystyy läpäisemään peruskoulun.
Tjooh...
Kaivanto taisi pohtia tuota pistetaulukkoa. Matematiikassa läpipääsyyn on yleensä riittänyt peruskoulukursseissa tuollaiset 20-30%. Tämä tietysti riippuu kokeesta. Jos ns. hankalia tehtäviä on enemmän niin asteikon alapäästä on pakko hieman keventää arvostelua, muuten selvästi keskitason alapuolelle jäävien oppilaiden arvosanat olisivat poikkeuksetta nelosia.
Tuo vesurin arvostelu peruskoulusta on osaltaan ymmärrettävä, mutta toisaalta taas ei. Itse en ainakaan ole tähän päivään mennessä keksinyt tapaa, jolla täysin yhteistyöhaluton, yhteistyökyvytön ja uhkaavasti käyttäytyvä hivenen yksinkertainen oppilas saataisiin kiinnostumaan koulunkäynnistä. Lisäksi joissakin kouluissa rehtorit ovat antaneet epävirallisesti ymmärtää, ettei kukaan saa jäädä luokalleen.
Minusta monet ongelmat juontavat juurensa kasvatuksesta ja suoraan kotoa. Mikäli vanhemmat eivät kotona edellytä lapseltaan tunnollista käyttäytymistä, on opettajan mahdoton koulussa opettaa lapselle edes perusasioita.
Muuten, joutuuko missään muussa työssä niin suoran (ja perusteettoman) arvostelun ja haistattelun kohteeksi kuin yläluokan opettajana? (No ehkä lätkätuomarina...)
masu