Suomalainen koulujärjestelmä on surkea

  • 19 225
  • 206

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tää Pee nyt ihan tosissaan?

Jos on, niin voi raasu. On todella väärin että joudut tekemään jotain sen eteen että saat valtiolta rahaa. Kyllähän yhteiskunnan pitää sua elättää vaikka et mitään tekisikään, jos sua ei kerran huvita!

Entäs sitten se opettaja? Huh huh. Aivan järjetöntä sortoa. Kamalaa, koulussa vaaditaan että pitäisi osallistua oppintunteihin ja jopa osata jotain? En ymmärrä. Ei tällaista voi tapahtua sivistyneessä yhteiskunnassa. Sinuna menisin suoraan oppilaitoksesi rehtorin puheille keskustelemaan tästä järkyttävästä tapauksesta.

Olen pitkään ollut sitä mieltä että nykyisin sellaiset ihmiset, joilla ei ole todellisia ongelmia, rutisevat käsittämättömistä asioista. Tämä Peen koskettava tapaus sai kuitenkin silmäni avautumaan ja huomaamaan että järkyttäviä asioita tapahtuu vielä nyky-Suomessakin.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti varjo
Tunnin voi helposti vetää täysin nollat taulussa, jos ei kertaakaan tarvitse vastata yhteenkään kysymykseen

Totta. Mutta minähän sanoinkin tuossa avautumisessani, että "minulla ei myöskään olisi mitään sitä vastaan, että välillä, vaikkapa kerran tunnissa, vastaamaan pyydettäisiin myös sellaisia, joilla ei ole käsi pystyssä". Mutta jos opettaja koko tunnin kysyy sanoja ym. jokaiselta vuoronperään, ei se ainakaan minun kaltaisiani, heikompia oppilaita, todellakaan kehitä, vaan tekee tunnista pikemminkin todella piinaavia. Paremmin asioista perillä olevat taas saattaisivat haluta vastata ilman erillisiä pakotteitakin, joten "varjon" esittämä logiikka ei ole mielestäni pätevä.

Viestin lähetti varjo
Eikä velvoiteta. Oppivelvollisuus päättyy, 16-vuotiaana? Tai peruskoulun jälkeen. Jokatapauksessa mikään ei pakota sinua olemaan koulussa.

Niin, tämä nyt on suhteellinen kysymys. Faktahan on, ettei maailmassa ole PAKKO tehdä yhtään mitään, kun se kuolemakin tulee ihan ilman minkään asian tekemistä. Toki jatkokoulutuspaikoissa oleminen ei ole samanlaista oppivelvollisuutta kuin peruskoulu, mutta kun vahingossa tämän paikan kauppiksesta sain, piti se siis ottaa vastaan. Muuten Kela olisi vienyt siihen asti saamani työttömyyskorvauksenikin pois.

Viestin lähetti varjo
ja koska et edes ole mikään 16/17v amiksen lopettanut, niin työn saamiselle ei luulisi olevan esteitä.

Taas ollaan hyvin vaikeasti määriteltävän asian edessä. Itse kyllä väitän, että parikymppisen ei ole ihan helppo ilman mitään koulutusta saada töitä, tai ainakin tällaisille henkilöille päätavoitteeksi on työvoimatoimistossa astettu opiskelu-, ei työpaikan, saaminen. Työharjoittelupaikkoja Kelan maksamalla työttömyyskorvayksella toki on tarjolla...

Viestin lähetti varjo
Eli siis, koska sinua ei huvita tehdä töitä tai opiskellakaan, yhteiskunnan pitäisi antaa sinulle rahaa ihan muutenvain?

Missä vaiheessa olen sanonut, ettei minua huvita tehdä töitä? Entä missä vaiheessa olen sanonut, ettei minua huvita opiskellakaan? Kauppiksessa ei huvita juu, mutta se tuskin tarkoittaa sitä, ettei minua huvittaisi opiskella missään...

Viestin lähetti varjo
Voin suorastaan kuulla miten ne miljoonat _oikeasti_ ihmisoikeuksien riistosta kärsivät ihmiset ympäri maailmaa tuntevat sympatiaa kohtalosi takia.
Voi herranen aika, joudut käymään koulussa, jotta saisit rahaa yhteiskunnalta...siihen verrattuna bambunversojen työntely kynsien alle yms. on aika kevyttä kamaa.

On hyvä muistaa, että maailmassa ei saisi ikinä kritisoida mitään tai olla ikinä surullinen mistään, jos aina ajattelisi, että "minä kun valitan niin pienistä, kun joillain on todellisia ongelmia". On näet fakta, että AINA löytyy joku, jolla menee vielä huonommin, enkä ikinä ole ymmärränyt esim. täällä hyvinvointi-Suomessa niin monta kertaa kuultua mantraa, että "miksi me valitamme niin pienistä, kun maailmalla on mm. nälänhätää ja sotaa?".

Jokaisella omat - ja yhtä arvokkaat - murheet, joita ei mielestäni tarvitse - eikä saakaan - arvottaa!

Viestin lähetti kissakarva
Olen pitkään ollut sitä mieltä että nykyisin sellaiset ihmiset, joilla ei ole todellisia ongelmia, rutisevat käsittämättömistä asioista.

Hassua, että juuri kun kirjoitin noita viimeisiä sanojani "varjolle", "kissankarva" sattui juuri kirjoittamaan virkkeen, jollaista en siis ymmärrä ollenkaan.

Vaikka tämä asia ei nyt varsinaisesti tähän ketjuun kuulukaan, niin haluan silti kysyä sinulta, Arvoisa kissankarva, mikä ihme sinä olet arvostelemaan, kenen ongelmat ovat todellisia ja kenen eivät?! Vihaiseksi laittaa tuollainen toisia, "vähemmästä valittavia", sorsiva teksti!
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti Pee
Missä vaiheessa olen sanonut, ettei minua huvita tehdä töitä? Entä missä vaiheessa olen sanonut, ettei minua huvita opiskellakaan? Kauppiksessa ei huvita juu, mutta se tuskin tarkoittaa sitä, ettei minua huvittaisi opiskella missään...
Hae sitten opiskelemaan jotain sellaista, mikä sinua kiinnostaisi tai hakeudu alalle, jonka koet omaksesi, niin sinunkaan ei enää tarvitsisi kärvistellä siellä ihmisoikeuksia polkevassa paskalaitoksessa.
 

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
Vaikka Peen elämässään kohtaamat vaikeudet tuntuvatkin herättävän täällä hilpeyttä, niin onpa asiassa puolensakin. Eipä meidänkään koulutusjärjestelmämme täysin ongelmaton ole, kun vuosittain peruskoulunsa päättävistä ihmisistä osa jää ilman jatkokoulutusta tai työtä ja voisipa olettaa, että monet heistä ovat jatkossa yhä suuremmissa vaikeuksissa sopeutua yhteiskuntaan. En yhtään ihmettele, että Peellä on useamman vuoden opiskelemattomuuden jälkeen vaikeuksia sopeutua siihen, mikä hänelle vastanneista tuntui normaalilta koulunkäynniltä.

Syitä sille, että järjestelmän rattaista luiskahtaa ihmisiä pois kyydistä on varmasti monia. Jos muistelee omaa yläasteaikaansa, niin ainakin oppilaanohjaus ja eri vaihtoehdoista kertominen oli melko minimaalista. Nykyisestä tilanteesta en osaa sanoa mitään. Alueelliset erot koulutustarjonnassa ovat varmasti yksi tekijä. Yksi saattaisi olla myös peruskoulun ja kodin lähentyminen siinä määrin, että erityisohjausta tarvitsevien lasten vanhemmilla on oikeus tämä apu evätä, koska pelätään lapsen kärsivän ja leimautuvan, jos hänet siirretään "erilaisten oppijoiden" ryhmään tai jätetään luokalleen, käytäntö joka on kai ylipäänsä poistunut keinovalikoimasta. Toista se oli ennen, kun monet nykyiset johtajat ja poliitikot tuplailivat luokkia ja märehtivät saksanehtojaan.

Mitään pakettiratkaisua ongelmaan ei ole ja historiallisesti katsottunakin tilanne on sikäli aika uusi, että aiemmin koulunsa keskeyttäneille oli helpommin töitä tarjolla, toisin kuin nykyisin, kun suurin piirtein jokainen ammatti vaatii erillisen koulutuksen. Ilmeisesti Saksassa ero ammatillisen koulutuksen linjan ja yleissivistävän koulutuksen välillä tehdään jo aiemmin, mutta takaisiko tämä sitten kaikille ammatin, työpaikasta puhumattakaan. Samoin tällainen järjestely luultavasti entisestään vähentäisi korkeakoulutettujen miesten määrää. Miehillä, kun tuntuu jo nykyisessä koulutusjärjestelmässäkin olevan vaikeuksia pysyä naisten perässä.

Hieman solidaarisuutta kehiin. Pee on sentään yksi meistä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Re: Re: Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti Pee
On hyvä muistaa, että maailmassa ei saisi ikinä kritisoida mitään tai olla ikinä surullinen mistään, jos aina ajattelisi, että "minä kun valitan niin pienistä, kun joillain on todellisia ongelmia". On näet fakta, että AINA löytyy joku, jolla menee vielä huonommin, enkä ikinä ole ymmärränyt esim. täällä hyvinvointi-Suomessa niin monta kertaa kuultua mantraa, että "miksi me valitamme niin pienistä, kun maailmalla on mm. nälänhätää ja sotaa?".

Jokaisella omat - ja yhtä arvokkaat - murheet, joita ei mielestäni tarvitse - eikä saakaan - arvottaa!

Loistavaa! Omat koirat purevat varjoa... Täytyy sanoa että kielestäsi ja ajattelustasi päätellen olet kutosen oppilas vain puhtaasta valinnasta, laiskuudesta tms. Näihin on vain sinänsä hankala vastata, kun keskustelusi (hmm, todellakin väitän, epäilyttävän bubimaiseen tapaan) käy aivan omissa sfääreissään, joilla ei ole juuri yhteyttä arkikokemukseen. Tavallaan pitäisi vastata aivan yhtä solipsistisesti eikä se varmaan olisi pitkän päälle kovin hauskaa. Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä että maailmassa on monet asiat, pienet ja suuret, täysin väärin ja olisi parempi jos esimerkiksi sinä saisit elää niin kuin haluaisit etkä joutuisi KELAn ja opettajien armoilla olemaan. Itsekin välillä ihmettelen sitä epäoikeudenmukaisuutta, kun joutuu joka siunattu arkiaamu raahautumaan töihin kun vaikka mieluummin menisi kirjastoon tai baariin jne. jne. Näitähän voisi luetella loputtomiin, mutta jotenkin elämä turruttaa ja kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä vastineeksi kuitenkin joskus saa - mukava että löytyy sellaisia, jotka jaksavat pitää tälläistä reklamaatiolistaa Jumalalle yksityiskohtaisesti päivitettynä!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Re: Re: Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti mjr
Loistavaa! Omat koirat purevat varjoa...

Nohnoh, suhteellisuudentajuahan tässä yritin tuoda esille ja valittakoon Pee minkä tahtoo, mutta on varsin kyseenalaista alkaa nostamaan omia juttujaan _ihmisoikeusrikkomuksiksi_.
Toki subjektiivisesti kyse voi olla vaikka henkisestä raiskauksesta, mutta ihmisoikeuksien rikkomisesta on olemassa ihan määritellyt käsitteet, ettei jokainen arestista kiukustunut teini, voisi alkaa vaatimaan Amnestyä apuun yms.

Korottamalla omat mitättömät pulmansa ihmisoikeusrikkomuksiksi, Pee samalla näyttää keskisormea niille, jotka oikeasti ovat ihmisoikeutensa menettäneet.

Hieman sama kuin sinä menisit kertomaan jollekin Aasian tulvasta selvinneelle, miten itsekin olit kerran lähellä hukkumista uimahallin lastenaltaassa, mutta onneksi altaassa ei ollutkaan vettä sillä hetkellä. Vieläkin enemmän päin "Peetä" homma menee, jos sitten alkaisit nostamaan tätä omaa karmivaa kokemustasi esille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös