Suomalainen koulujärjestelmä on surkea

  • 19 255
  • 206

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
En määrää oppilaille ketä he saavat äänestää...Pääasia on, että he äänestävät. Mistä sinäkin tiedät millainen opettaja olen? Kaltaiseni...no joo. Kuinka voit määritellä kaltaiseni opettajan? Oletko vieraillut oppitunneillani? Tervetuloa vaan, sillä perusopetus on kaikille avointa. En ainakaan tunnistanut itseäni kirjoituksesi perusteella. Teet hyvin jänniä ja "vääriä" johtopäätöksiä kirjoitusten perusteella. Jokainen sana voidaan tulkita haluamallaan tavalla. Näkyykö kirjoituksistani, että olen vasenkätinen ja punatukkainen? Olenko väittänyt oikean käteni olevan amputoitu tämän tekstin perusteella? Oletko myös grafologi, kun osaat kirjoitusteni perusteella päätellä millainen ihminen/opettaja olen?
Tämä paskanjauhanta loppuu osaltani tähän.
Ps. Teesi - antiteesi - synteesiä tämä jauhanta ei ole.

Edit: Mikähän mahtaa olla arvon tietokoneiden parissa puuhavan henkilön kompetenssi arvoida toisten ihmisten henkisiä ominaisuuksia näiden juttujen perusteella...mitähän oma kirjallinen tuotantosi kertoo sinusta...toisaalta evvk.
 
Viimeksi muokattu:

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Holocaust
Näkyykö kirjoituksistani, että olen vasenkätinen ja punatukkainen? Olenko väittänyt oikean käteni olevan amputoitu tämän tekstin perusteella? Oletko myös grafologi, kun osaat kirjoitusteni perusteella päätellä millainen ihminen/opettaja olen?

Ruumiillisista ominaisuuksista on kirjoituksien perusteella kutakuinkin mahdotonta sanoa mitaan. Henkisista kylla. Tuo grafologiheitto oli hauskinta mita olet sanonut tassa ketjussa. Ehka toivoa viela on.

Mutta asiasta: vielako Suomessa peruskouluissa tehdaan ns. tasokokeita joissakin aineissa (matematiikka, kielet yms) ja jos niin onko naiden kokeiden tilastoja missaan saatavilla siten etta koulut voitaisiin niista yksiloida? Eikos periaatteesta tuollaisen materiaalin kuuluisi olla julkista ja periaatteessa kenen tahansa saatavilla, kohtuullista korvausta vastaan.

Minua ainakin kovasti kiinnostaisi vertailla noita aisoita, samoin jos jollakulla on linkkeja noihin taallakin mainittuihin kansainvalisiin tutkimuksiin niin laittakaahan esille.
 

lokki

Jäsen
"Huokaus. Luetun ymmartaminen tuntuu olevan muillakin kuin minulla aika heikkoa toisinaan. En ole kertaakaan vaittanyt etta suomen koulujarjestelma olisi HUONOMPI kuin jossakin muussa maassa."

Eli siis koko maailma on paska? Kaikki järjestelmät ovat paskoja? Maailma on täynnä hyvin erilaisia järjestelmiä, jopa EU:n sisällä ja sinulle ei kelpaa mikään? Ja sinun mielestäsi mm. minun pitäisi saada se oma valtio? Olet ehkä ylimielisin kaveri, johon olen täällä törmännyt. Jätkä kirjoittaa täpinässä koulujen tasosta muita halventaen, eivätkä edes pisat ole tuttuja.

"Olen vaittanyt etta se on HUONO. Toisissa valtioissa myonnetaan julkisesti etta ongelmia on ja etta eri koulut suoriutuvat paremmin, mika mielestani on ehdoton edellytys sille etta asioita voisi parantaa."

Eli muissa koulua kritisoidaan, Suomessa ei? Olet ilmeisesti perehtynyt aika lailla muiden maiden koulukeskusteluihin vai onko tämä taas tätä "tuntumaa", jota sinulla on vähän siitä sun tästä sen kummemmin perehtymättä?

"Minun mielestani nain pitaisi tehda suomessakin, mika on tietenkin vain minun vaatimaton mielipiteeni."

En tiedä missä umpiossa olet ollut onnistuen sivuuttamaan kaiken keskustelun.

"Ehka asia sitten on niin, kun kansainvalisia tutkimuksia luetaan ja muiden maiden kouluhallinnot siella vierailevat oppia hakemassa, etta olen vaarassa ja asiat ovatkin loistavasti."

Paremmin kuin useimmissa muissa maissa. Mikä ei poissulje parantamisen mahdollisuutta, mutta on syytä olla realisti.

"Jos nain on niin minka takia opettajat taallakin vinkuvat resurssipulasta ja siita ettei patevia opettajia saa kun palkat on niin pienet?"

Mikä ammattiryhmä ei halua suurempaa palkkaa? Ja outoa, että meillä on ilmeisesti epäpätevät opettajat ja samaan aikaan hyvät tulokset. Onkohan sitten väärin mitattu pätevyys? Vai muodollisestako pätevyydestä kirjoitetaan?

"Luin uudestaan vedin henkea valilla ja join kupin kahviakin viela siina valissa. Edelleen olen sita mielta etta "listat" eivat ole turhia vaikka ne eivat annakaan absoluuttista totuutta kaikesta."

Edelleen: ne esitettäessä ei ole kerrottu, mitä ne mittaavat. Vuosien saatossa olen nähnyt varmasti useita kymmeniä uutisia aiheesta, mutta en perehdyttämistä siihen, mistä todella on kyse ja mistä ei. On toki mahdollista, että on kerrottu, enkä ole nähnyt. Edelleen tiedän, että listat aiheuttavat ongelmia, koska merkittävä osa ihmisistä ei tiedä, että ne eivät mittaa opetuksen tasoa (kovinkaan merkittävästi).

"Suomesta kun ei juuri tietoa ole saatavilla,"

Asiasta on tietoa, mutta sitä ei julkaista.

"Ei ole kovin kehittavaa pelkastaan lakaista joku asia maton alle sanomalla "tasta ei tarvitse julkisesti puhua kun (meita) tyhmemmat eivat sita ymmarra"."

Asiasta voi puhua, listat vain ovat harhaanjohtavia nykyisessä muodossa. Sitä tulin kertomaan ja törmäsin valtio-kehoituksiisi.

Tämä tästä aiheesta. Kehoitan kuitenkin tutustumaan edes niihin pisoihin kun kaikki tuntuu muuten niin hanskassa olevan.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti lokki

--//--
Eli siis koko maailma on paska? Kaikki järjestelmät ovat paskoja? Maailma on täynnä hyvin erilaisia järjestelmiä, jopa EU:n sisällä ja sinulle ei kelpaa mikään? Ja sinun mielestäsi mm. minun pitäisi saada se oma valtio? Olet ehkä ylimielisin kaveri, johon olen täällä törmännyt. Jätkä kirjoittaa täpinässä koulujen tasosta muita halventaen, eivätkä edes pisat ole tuttuja.

"Olen vaittanyt etta se on HUONO. Toisissa valtioissa myonnetaan julkisesti etta ongelmia on ja etta eri koulut suoriutuvat paremmin, mika mielestani on ehdoton edellytys sille etta asioita voisi parantaa."

Eli muissa koulua kritisoidaan, Suomessa ei? Olet ilmeisesti perehtynyt aika lailla muiden maiden koulukeskusteluihin vai onko tämä taas tätä "tuntumaa", jota sinulla on vähän siitä sun tästä sen kummemmin perehtymättä?

--//--

Paremmin kuin useimmissa muissa maissa. Mikä ei poissulje parantamisen mahdollisuutta, mutta on syytä olla realisti.

"Jos nain on niin minka takia opettajat taallakin vinkuvat resurssipulasta ja siita ettei patevia opettajia saa kun palkat on niin pienet?"

Mikä ammattiryhmä ei halua suurempaa palkkaa? Ja outoa, että meillä on ilmeisesti epäpätevät opettajat ja samaan aikaan hyvät tulokset. Onkohan sitten väärin mitattu pätevyys? Vai muodollisestako pätevyydestä kirjoitetaan?

--//--

"Luin uudestaan vedin henkea valilla ja join kupin kahviakin viela siina valissa. Edelleen olen sita mielta etta "listat" eivat ole turhia vaikka ne eivat annakaan absoluuttista totuutta kaikesta."

Edelleen: ne esitettäessä ei ole kerrottu, mitä ne mittaavat. Vuosien saatossa olen nähnyt varmasti useita kymmeniä uutisia aiheesta, mutta en perehdyttämistä siihen, mistä todella on kyse ja mistä ei. On toki mahdollista, että on kerrottu, enkä ole nähnyt. Edelleen tiedän, että listat aiheuttavat ongelmia, koska merkittävä osa ihmisistä ei tiedä, että ne eivät mittaa opetuksen tasoa (kovinkaan merkittävästi).

"Suomesta kun ei juuri tietoa ole saatavilla,"

Asiasta on tietoa, mutta sitä ei julkaista.

--//--

Tämä tästä aiheesta. Kehoitan kuitenkin tutustumaan edes niihin pisoihin kun kaikki tuntuu muuten niin hanskassa olevan.

Asia on sikali minulle laheinen etta jossain vaiheessa pitaisi tulevaa lasta laittaa kouluun ja puoliso olisi halukas muuttamaan takaisin suomeen kun kouluika lahestyy, itse mm. omakohtaiisiin kokemuksiin perustuen pidan suomalaista koululaitosta aika heikkona varsinkin jos puhutaan jostakin muusta kuin keskivertokoululaisesta. Jos lapsi sattuu olemaan lahjakas tai sitten lahjaton keskiarvoon verrattuna niin luulen etta Englannissa olisi parempia vaihtoehtoja kuin Suomessa.

En ole asiantuntija enka tunne pisoja, olen yrittanyt kerata tietoa mahdollisimman paljon ja sen takia mm. taalla osallistunut tahan keskusteluun. Niinkuin tuossa itse myonsit, Suomessa ei sita tietoa julkaista (toisin kuin Englannissa) niin on hiukan hankala sitten tehda vertailua, ja pakostakin tulee mieleen etta jotain mataa siina taytyy olla kun kerran tietoa ei uskalleta julkaista.

Opettajien valituksista - tottakai jokainen ammattiryhma haluaa lisaa palkkaa. Siten se inflaatio syntyy. Mutta pointtini oli se etta jos samaan hengenvetoon vaitetaan etta "ei saada patevia opettajia kun ei makseta tarpeeksi palkkaa" ja "meilla on patevat opettajat ja niin hyva koulujarjestelma ettei sita saa kritisoida" niin minun mielestani tuo on paradoksaalinen tilanne.

Suomen koulujarjestelma on varmasti ihan hyva verrattaessa sita muiden maiden koulujarjestelmiin, ellei paras - riippuu siita mita pitaa tarkeana. Mutta mina en itse valttamatta pida tarkeana samoja asioita ja kun oman lapseni koulutusta suunnittelen niin haluaisin tietoa laajemminkin kuin sita suomesta on tarjolla. Toisaalta kun taalla kirjoittelevien opettajien kielenkayttoa lukee niin minulle se kertoo kylla siita tasosta jo jotain: karkevasti esitetty kritiikki tuntuu olevan kiellettya mutta vittu sanan viljely sen sijaan on ihan ok. Pisatutkimukset todennakoisesti eivat tuohon ota kantaa mutta minua se hirvittaa.

Mita ylimielisyyteen tulee, niin otan sanomisesi kohteliaisuutena. En ole koskaan halunnut olla keskinkertaisuus. Mieluummin sitten nero tai hullu.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Jos "oikeaa" tietoa haluat, niin käy opetusministeriön sivuilla katsomassa uutta opsia. Hyvin monilla kunnilla/kouluilla on omat opsinsa esim. http:peda.net sivuilla. Opsin velvoittavuus on taas jokaisen koulun/opettajan omassa harkinnassa niin hyvässä kuin pahassa. Jos karkeaa kielenkäyttöäni säikähdit (2 kpl rumia sanoja), niin voi voi. Tuskin tulen tulevaa lastasi saastuttamaan kielenkäytölläni. Töissä en kiroile (ääneen)=). Eikö opettaja ole ihminen ja eikö hän saa sanoa rumaa sanaa edes vapaa-ajalla vapaalla keskustelupalstalla? Kiroillaan sitä varmaan muissakin ammateissa. Opettajienko pitäisi olla muita ylempänä (jopa vapaa-ajallakin) tässä asiassa?

Olisit muuten heti sanonut, että haluat käydä asiallista keskustelua/saada tietoa. Provoilu (oma käsityksesi kritiikistä?) johtaa vain juupas eipäs leikkiin eikä kehittävään dialogiin.
Ps. Pisa tutkimuksessa ei käsitelty opettajien kiroilemista vaan esim. oppilaiden lukutaitoa...
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Holocaust
Jos "oikeaa" tietoa haluat, niin käy opetusministeriön sivuilla katsomassa uutta opsia. Hyvin monilla kunnilla/kouluilla on omat opsinsa esim. http:peda.net sivuilla. Opsin velvoittavuus on taas jokaisen koulun/opettajan omassa harkinnassa niin hyvässä kuin pahassa. Jos karkeaa kielenkäyttöäni säikähdit (2 kpl rumia sanoja), niin voi voi. Tuskin tulen tulevaa lastasi saastuttamaan kielenkäytölläni. Töissä en kiroile (ääneen)=). Eikö opettaja ole ihminen ja eikö hän saa sanoa rumaa sanaa edes vapaa-ajalla vapaalla keskustelupalstalla? Kiroillaan sitä varmaan muissakin ammateissa. Opettajienko pitäisi olla muita ylempänä (jopa vapaa-ajallakin) tässä asiassa?

Olisit muuten heti sanonut, että haluat käydä asiallista keskustelua/saada tietoa. Provoilu (oma käsityksesi kritiikistä?) johtaa vain juupas eipäs leikkiin eikä kehittävään dialogiin.
Ps. Pisa tutkimuksessa ei käsitelty opettajien kiroilemista vaan esim. oppilaiden lukutaitoa...

Opetussuunnitelma on ihan ok - siis se etta sellainen on julkisesti saatavilla. Enemman tietoa kaipaisin sitten siita miten hyvin opetussuunnitelman mukainen oppi sitten menee perille (mittareina voisi olla mm. arvosanojen keskiarvot, jakauma, keskiarvon muutos kouluun tultaessa sielta lahdettaessa jne jne), mita eroja on eri alueiden kouluissa / yksittaisissa kouluissa, miten joustavia eri koulujen kaytannot ovat (erityistapausten suhteen), onko eri kouluilla eroa mm. tapakasvatuksessa, onko sellaisia kouluja joissa on "teemana" kansainvalisyys esim ystavyyskouluja ulkomailla joiden kanssa on aktiivista yhteistyota jne. Linkkeja faktaa ja kommentteja kiitollisuudella vastaanotetaan.

Jos yleisesti ottaen on "faktaa" etta Ita-Helsingissa on tyhmemmat oppilaat ja huonommat koulut niin tuo vaikuttaisi minun harkintaani siita etta muuttaisinko sinne asumaan (jos siis helsingin alueelle pitaisi muuttaa), vai valitsisinko jonkun toisen asuinalueen. Vaikka kuinka kotona sita kouluinnostusta yrittaisi yllapitaa ja kehittaa niin jos sitten sattuu todella huonoon kouluun missa opiskeleminen on kaytannossa hankalampaa joko oppilaiden hairikoinnin tai opettajien ammattitaidottomuuden tai jonkun muun tekijan vuoksi niin vaikeaa se on.

Tuohon rumaan kielenkayttoon, oli sitten opettaja tai ei niin minun mielestani se ei sovi puhekieleen ylettomassa maarin (kyllahan se menettaa tehonkin jos niita voimasanoja ylettomasti viljelee) puhumattakaan sitten kirjoitetusta kielesta oli sitten opettaja tai ei. Mutta tottakai se sarahtaa korvaan eri tavalla jos opettaja sita kayttaa; jos lapsi kadulla kuulee jonkun kiroilevan niin muksulle voi sanoa etta se on joku typerys mutta jos opettaja kiroilee niin on hiukan hankala menna lapselle sanomaan samaa tai muuten taitaa menna opettajan auktoriteetti.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Pedanetistä ja sieltä opspron kautta löytyvät sellaiset osiot, missä käsitellään mm. oppilashuoltoa, kodin ja koulun yhteistyötä, erityisopetusta. Suosittelen käymään eri kuntien kotisivuilla ja katsomaan sivistyspuolta. Sieltä löytyy hyvin usein laadukkaita koulujen kotisivuja, missä kerrotaan koulujen (perus) suuntautumisesta (esim. matemaattis-lunnontielliseen suuntaan). Samoilta sivuilta löytyvät koulujen kansainvälisyysprojektit (comenius ym.) ja ystäyyskoulut ulkomailla. Oppilaiden, opettajien sivuja ja oppilaskunnan toiminnasta löytyy myös tietoa. Näistä saanee jonkinmoisen kuvan nykyisestä koulujärjestelmästä.

Ps. Auktoriteetti ei ole mennyt =).
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pelottava totuus. Tai ainakin tilasto. Suomi sijoittuu oppilaiden tasossa niukin naukin Korean ja Hong Kongin yläpuolelle ja tuntuu muutenkin olevan lähinnä kaukoitäisellä tasolla ja jopa merkittävän kaukana länsimaisesta. Voisivat tosin kertoa, että mistä Koreasta nyt on kyse.

Pitänee hyväksyä kuitenkin se, että asiat eivät ole ihan niin hanurillaan, kuin äkkiäarvaamalta luulisi, vaan kunniaa voi jakaa niille, joille se kuuluu. Liialliseen henkseleiden paukutteluun tuskin kannattaa siltikään ryhtyä, paremmaksi saa varmasti kotoistakin järjestelmäämme.

Lisähuomiona mainittakoon, että raportissa mainitaan, että oppilaiden jakaminen tasoryhmiin aikaisessa vaiheessa vaikuttaa oppimisen tasoon nimenomaan laskevasti. Go figure.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti hihhu
Pelottava totuus. Tai ainakin tilasto. Suomi sijoittuu oppilaiden tasossa niukin naukin Korean ja Hong Kongin yläpuolelle ja tuntuu muutenkin olevan lähinnä kaukoitäisellä tasolla ja jopa merkittävän kaukana länsimaisesta. Voisivat tosin kertoa, että mistä Koreasta nyt on kyse.

Pitänee hyväksyä kuitenkin se, että asiat eivät ole ihan niin hanurillaan, kuin äkkiäarvaamalta luulisi, vaan kunniaa voi jakaa niille, joille se kuuluu. Liialliseen henkseleiden paukutteluun tuskin kannattaa siltikään ryhtyä, paremmaksi saa varmasti kotoistakin järjestelmäämme.

Lisähuomiona mainittakoon, että raportissa mainitaan, että oppilaiden jakaminen tasoryhmiin aikaisessa vaiheessa vaikuttaa oppimisen tasoon nimenomaan laskevasti. Go figure.

Mitenkäs sä olet ton Suomen sijoituksen oikein suomentanut? Suomi oli kärjessä kyseisessä kisassa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Näitä tutkimuksia on liiankin monia.

Harva näistä tutkimuksista täysin paikkansa pitää, mutta eiköhän näissä tietyissä tapauksissa voida tuloksia pitää aika totuudenmukaisina. Ja uskoisin myös, että nämä äsken julkaistut tilastot suomalaisten älykkyydestä sellaiset kriteerit täyttävät, jotta Suomen aliarviointi myös epäilijöiden keskuudessa vähenee. Ja nimenomaan tarkoitan epäileviä suomalaisia, jotka eivät luota itseensä - saati sitten toisiin suomalaisiin.

Cougar.

Edit. Poistin pilkun edeltä.
 
Viimeksi muokattu:

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti goldenawe
Mitenkäs sä olet ton Suomen sijoituksen oikein suomentanut? Suomi oli kärjessä kyseisessä kisassa.

Totta. Mutta Suomi oli vain niukin naukin parempi kuin Korea ja Hong Kong, jotka siis olivat seuraavat. Kun Japani taisi olla seuraava, oli puhe kaukoitäisellä tasolla olemisesta nähdäkseni paikallaan. Eroa länsimaisiin tosiaan on kymmeniä pisteitä, mitä pitäisin varsin merkittävänä. Tarjoamani faktat eivät siis ole vääriä. Siihen taas olen syytön, jos sinulla sattuu olemaan erheellisiä käsityksiä Hong Kongin tai Korean opetuksen tasosta tai kaikoitäisen opetuksen tasosta suhteessa länsimaiseen.

Olihan se vähän väsynyttä huumoria.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Viestin lähetti Pee
Tuskinpa olen hirveästi ajatellutkaan sitä. Pyrin elämässäni elämään vain tätä päivää enkä halua miettiä kovin pitkälle tulevaisuuteen.

Pidän sitä suurena ihmeenä, jos joskus valmistun tästä koulusta. Koska kuitenkin olen alle 25-vuotias, on EHKÄ taloudenkin kannalta järkevämpää olla kiinni jossain koulussa kuin ei missään.



Olen tätä toki hieman pohtinutkin. Peruskoulun todistuksellani on vain aika hankala päästä minnekään - ainakaan muihin kuin pienkaupunkeihin. Sellaisissa taas en viihdy ja sellaisessa paikassa sijaitsee tämäkin kauppis. Se on kuitenkin sen verran lähellä Jyväskylää, että koulunkäynti onnistuu täältäkin käsin. Vielä pienemmältä 45 kilometrin matka tuntuisi, jos olisi jotain motivaatioita mennä sinne. Noh, eihän noita poissaolotunteja kertynytkään kevätlukukaudelta kuin noin 80.

Vaikka muita vaihtoehtoja olenkin miettinyt, konkreettisestikin tuossa toisessa Jyväskylän lähipikkukaupungissa sijaitsevaa koulua, takaraivossani on kuitenkin ajatus, ettei tämä ensimmäinen kauppisvuosikaan niin umpisurkeasti mennyt. Nollia seisoo tuossa opintosuorisotteessa "vain" kaksi, siis molemmat kielet. Niistäkin englannin olisin saanut läpi, jos kielten kokeissa noudatettaisiin samaa ja AINOAA OIKEAA oikeudenmukaista ja matemaatikan lakeihin pohjautuvaa arviointiasteikkoa kuin KAIKISSA muissakin aineissa. Sikäli ei tavallaan viitsisi vielä luovuttaakaan, vaikka ainakin englannin tunnit ovat muutenkin sellaista piinaa (esillä pitää olla enemmän kuin yhdessäkään lukuaineessa, kun opettaja mm. pyytää aina vastaamaan ilman viittausta jne.), ettei niitä haluaisi kokea enää yhtään. Ruotsin tunnit ovat puolestaan muuten ihan samanlaisia kauhutarinoita, mutta koska sitä opettaa 26-vuotias mukavannäköinen brunetti, niin ne kyllä sujuvat. Englantiin on sen sijaan pitänyt valikoitua kaikkien ilkein opettaja, mutta toki maikan vika ei heikko menestykseni missään nimessä ole.

Mielenkiintoisia nämä Peen avaamat keskustelut kaikenkaikkiaan =D
Lainataan nyt tuo ylläoleva pätkä, vaikka vastailenkin muihinkin kirjoituksiin samalla.

En tiedä mikä tilanteesi on tällä hetkellä, Pee, mutta jos sinulla on halua kauppiksesta valmistua ja olet jo yhdestä vuodesta selvinnyt parilla hylätyllä, niin suosittelisin vielä yrittämään. Työttömyyskorvauksia yms. saa myös jonkunlaisen koulutuksen omaavana paremmin kuin ilman, näin negatiivisesti ajatellen.
Ei homma saa kaatua pelkästään kieliin. Eikös Kauppiksen kielikokeetkin ole pääasiassa sanakokeen tapaisia ? Eli ulkolukua ja lunttilappuja peliin. :)
Työharjoitteluahan on suht paljon, joten ei siellä koulussa niin paljoa tarvitse olla, lintsatakin voi aina silloin tällöin ja olla "kipeänä".
Lisäksi jos nuo englannintunnit ottavat aivoon, niin lintsaa niistä maximi-määrä tai hanki lekurintodistuksia. Yksi vaihtoehto on myös vetää pienet kännit ennen noita tunteja, jos ne sijoittuvat aamuun, sillä niistä selviää. =D
Tai jos muuten ahdistaa, lääkäristä saa myös tarkoitukseen päteviä lääkkeitä, jos kyse on esim. jännittämisestä, on asia helppo järjestää. Hätä keinot keksii, katsopas..

Ja se, onko jossain konekirjoituksessa tapahtunut arvosanan antamisessa vääryys, ei tule sinun uraasi kaatamaan koskaan. Numeroilla on hyvin pieni merkitys työpaikkoja haettaessa, ainakin oman ja tuttujen kokemusten mukaan. Ja sinullahan on esittää myös se diplomi =D

Itse sain peruskoulussa ainakin ala-asteella aikanaan usein 1-2 numeroa koetuloksia huonomman arvosanan todistukseen, koska en viitannut tunnilla juuri koskaan. Sillä ei ole enää mitään merkitystä, en tiedä edes missä ko. todistukset enää ovat. Peruskoulun jälkeisissä opinnoissa tuntiosaamista ei enää sitten juurikaan ole noteerattu.

Ja niistä pisterajoista sen verran, että aikanaan opiskellessani joidenkin aineiden kokeissa oli läpimenon vaatimuksena 50 % pisteistä. Sain pari kertaa n. 40-45 % oikein ja hylätyn. Sittemmin vaihdoin eri syistä koulua, mikä osoittautui kaikin puolin oikeaksi ratkaisuksi. Silti kaivertamaan jäi se, että vaihdettuani koulua, heti seuraavasta syksystä pisterajat edellisessä koulussa pudotettiin em. aineiden osalta 33 %:iin. Eli muutama opintoviikko jäi puuttumaan surkuhupaisista "opiskelu-ansiolistoistani". Mutta tämäkään ei nyt enää pahemmin haittaa.

Oikeus kun ei tässä maailmassa tule ikinä 100 % toteutumaan. Aika pieni juttu nuo koulunumerot isompien asioiden rinnalla kuitenkin...
Itselleen siinä vaan hallaa tekee jos näitä jää murehtimaan.

Muutenkin olen havaitsevinani että sinä, Pee, tunnet jonkinmoista "auktoriteetti-vihaa". En tiedä olenko oikeassa, mutta koska itselläni valitettavasti on asenneongelmia auktoriteetteja kohtaan (no joo, varmaan monissa muissakin asioissa pahoja asenneongelmia), olen huomannut että usein sitä kallistuu kahteen ääripäähän: 1. joko alkaa kapinoimaan ja kysenalaistamaan, mistä tulee valitettavasti vain ongelmia jos sen tekee liian voimakkaasti (armeijassa huomasin heti alkuun että kyseenalaistamalla sen laitoksen järkevyyden tuli ongelmia, sen jälkeen olin loppuajan marisematta ja tein kuten koirakoulun tapoihin kuuluu) tai sitten 2. yrittää lyödä omilla vahvuuksillaan ns. luun kurkkuun näille ns. auktoriteeteille. Mm. kuuluisa vedonlyönti-guru Jorma Vuoksenmaa on kertonut vihaavansa auktoriteetteja. Hän käänsi asian niin, että hän haluaa näyttää maailmalle ja nousta tavallaan itse samaan asemaan kuin vihaamansa henkilöt/asiat. Tällä hetkellä hän lienee aika hyvin tasapainossa, ainakin menestystä on tullut, eikä tarvitse olla kenenkään alaisena.

Mutta jos haluaa jotain asioita muuttaa, niin täytyy jostain aloittaa ja pitää ääntä, kuten sinä Pee hyvin yrität tehdä.
Jos haluaa asenneongelmistaan tai muunlaisesta toisinajattelusta huolimatta olla herättämättä huomiota ja selvitä leimaantumatta, on tyydyttävä tämän maailman asioihin ja vain omassa päässään/samanhenkisten ryhmissä tuotava näitä asioita esille.
Mielestäni poukkoilematta pääsee kuitenkin helpommalla, voi ajatella että "hemmetti, kaikki luulee että onpas fiksu tyyppi, ja ne onnettomat ei tiedä että oikeasti oon niitä asioita vastaan josta pystyn keräämään kehuja". Skitsoa mutta ei sen väliä =D

Jatka Pee näitä "kapinoitasi", näistä sinun avaamista ketjuista löytää hauskoja juttuja ja väittelyitä aina. Hienoa että joku uskaltaa poiketa harmaasta massasta, jota tämä Jatkoaika-foorumi pursuaa ylitse. Mielestäni on tietyllä tapaa jopa kunnioitettavaa (joidenkin mielestä lapsellista), että uskallat pitää mielipiteesi loppuun asti vaikka suuri massa yrittää runnoa sinut nurkkaan itsestäänselvyyksillään. Mutta kannattanee harkita tuota joustamista sitten tosielämän puolella, jotta pääsee eteenpäin (jos haluaa päästä). Näin pääsee helpommalla, vaikka se omia periaatteita vastaan sotisikin. Ihan vihjeenä siis vaan, voin olla 100 % väärässäkin. Samaa pelitapaahaan on turha väkisin runnoa sisään joka joukkueeseen...
 
Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Brett
En tiedä mikä tilanteesi on tällä hetkellä, Pee, mutta jos sinulla on halua kauppiksesta valmistua ja olet jo yhdestä vuodesta selvinnyt parilla hylätyllä, niin suosittelisin vielä yrittämään.

Ensinnäkään, minulla ei ole varsinaista halua valmistautua kauppiksesta. Tai "halu" ei ole sinällään oikea sana kuvaamaan sitä, koska jos "tuosta vain" merkonomin paperit käteeni saisin, niin toki ne ottaisin. Töitä kyseisen asian eteen ole kuitenkin valmis tekemään vain korkeintaan etätehtävien, joita kauppiksessa ei kovin paljoa ole, muodossa. Esim. hylättyjen kurssien saaminen läpi ei kiinnosta minua edes siinä määrin, että menisin niiden suorittamista rästitentteihin yrittämään. Sitä ennen kun niihin pitäisi lukea, ja koulukirjojen luku on ehkä kauhein asia koko maailmassa. Sitä en yksinkertaisesti "pysty" tekemään.

Vaikka tuon jälkeen "kannustustekstiltäsi" taitaakin jo pudota pohja pois, sanon silti, että tuota suositteluasi sinun olisi kannattanut tehdä jo tämän ketjun aukeamisen aikoihin. :) Päättynyt syyslukukausi kun meni entistä huonommin ja entistä suuremmilla poissaolomäärillä kuin ensimmäinen vuoteni. Kokonaan hyllättyjä kursseja ei tosin tainut saldooni tulla kuin yksi (sekin nimenomaan liiallisten poissolojen takia, joita ilman olisin saanut ykkösen), mutta mahdollisuudet monista jatkuvista kursseista läpipääsemiseen ovat syksyn suorituksilla olemattomissa.

Tänäänhän kevätlukukausi alkoi, mutta ei minun kohdallani. Se tuskin alkaisi itseltäni ollenkaan, ellen olisi työharjoittelupaikkaa, jossa olin nyt marras-joulukuussa, syksyllä hakiessani luvannut mennä sinne myös toiseksi harjoittelujaksoksi maalis-huhtikuussa. Se lupaus on yksi suurimmista ja ennen kaikkea käsittämättömistä virheratkaisuista, jonka ikinä elämässäni olen tehnyt. Jo syksyllä kun olin vakaasti sitä mieltä, että eiköhän tämän "opiskelun" pitäisi jo riittää. Nyt koulussa olisi kuitenkin jotenkin kärvisteltävä vielä pari kuukautta, mikä tuntuu mahdottomalta ratkaisulta. Siksi käynkin JUURI TÄLLÄ HETKELLÄ kenties elämäni suurinta jaakobinpainia itseni kanssa, ja vitutuskin on armotonta luokkaa.

Viestin lähetti Brett
Ei homma saa kaatua pelkästään kieliin.

Ei se suinkaan pelkstään siihen kaadukaan - tai pitäisikö jo sanoa, kaatunutkaan. Kuitenkin takaraivossani jyskyttävä ajatus, että "enhän minä vieraita kieliä osaa", saa aikaan epävarmuudentunnetta myös muissa aineissa. Tietysti tähän voi heittää, että "tee töitä oppiaksesi englannin ja ruotsin", mutta itse sain peruskoulun äidinkielen kielioppikokeista kiitettäviä numeroita pelkästään lehtiä ym. lukemalla. Itse kokeisiin lukemiseen minun ei tarvinnut oppikirjaani aukaista. Täten ajattelen esim. englannistakin niin, että "kun kuitenkin minä kuulen sitä kieltä paljon, pitäisi minun oppia sitä paremmin jo sillä tavalla. Opetteleminen on turhaa". Ja vaikka en niin ajattelisikaan, en silti jaksaisi lukea, kuten jo alussa sanoin.

Viestin lähetti Brett
Työharjoitteluahan on suht paljon, joten ei siellä koulussa niin paljoa tarvitse olla, lintsatakin voi aina silloin tällöin

Tätä ohjennuoraasi olenkin käyttänyt todella paljon!

Meillähän jokainen poissaolo pitää selittää luokanvalvojalle, vaikka hyväksyttäviä ovat vain ne, joista on näyttää lääkärintodistus. Minulla ei sellaisia todistuksia ole yhtään, lukuun ottamatta hammaslääkärikäyntejä, mutta poissaololappujen täyttämiseen on sen sijaan mustetta kulunut. Ja tulee näköjään kulumaan heti kevätlukukauden ensimmäisen päivänkin osalta...

Mitä minun jo aikaisemmin tässä viestissäni esille ottamaani työharjoitteluun tulee, niin vaikka yleisesti sanotaan, että "onhan se nyt työpaikassa kivempi olla kuin koulussa", niin se on ärsyttävää juuri näiden poissaolojen takia. Minulla kun ei juurikaan ole kanttia olla poissa töistä, vaikkei työharjoittelu mikään työsuhde olekaan. Koulusta lintsaamiseen ei sen sijaan ole juuri minkäänlaista kynnystä.

Kun työharjoittelusta ei kuitenkaan saa palkkaa, ei sielläkään kivaa ole olla värjöittelemässä kuusi tuntia päivässä! Yhtä pitkiä koulupäiviä en sen sijaan ole "harrastanut" sitten peruskoulun. Lisäksi jo niin ikään aiemmin mainitsemani lupaus mennä keväälläkin samaan työharjoittelupaikkaan, jossa tosiaan olin jo syyslukukauden viimeisen jakson, on nyt kenties estämässä koulun lopettamisen tähän paikaan. Se lisää vitutustani työharjoittelua kohtaan, vaikka onkin varsinaisesti minun oma vikani.

Viestin lähetti Brett
Lisäksi jos nuo englannintunnit ottavat aivoon, niin lintsaa niistä maximi-määrä tai hanki lekurintodistuksia.

Maksimimäärä on mennyt jo ylikin ja lekurintodistuksia en osaa hankkia muuta kuin olemalla kipeänä. Mutta kun viimeisestä sairaudestanikin on aikaa lähes kaksi vuotta, mikä sekin kesti vain päivän ja mikä on tietysti ehdottoman hyvä juttu (en minä nyt kipeänä haluaisi ollakaan vain sen takia, että saan luvallisia poissaoloja jostain koulusta), niin se siitä.

Viestin lähetti Brett
Ja se, onko jossain konekirjoituksessa tapahtunut arvosanan antamisessa vääryys, ei tule sinun uraasi kaatamaan koskaan. Numeroilla on hyvin pieni merkitys työpaikkoja haettaessa, ainakin oman ja tuttujen kokemusten mukaan. Ja sinullahan on esittää myös se diplomi =D

Totta. Puhuinkin vain periaatteesta, kuinka väärin on mielestäni se, että luokkakaverini saivat parempia numeroita huomattavasti pienemmällä lyöntimäärällä, kun edes yrittivät opetella kymmensormijärjestelmää, toisin kuin minä. Taisin siis vetää koko luokan pohjat numerollani, vaikka olin ylivoimaisesti nopein. Paradoksi?!

Viestin lähetti Brett
Aika pieni juttu nuo koulunumerot isompien asioiden rinnalla kuitenkin...

Tästähän minä olen tismalleen samaa mieltä. Tai itse asiassa, koulunumerot eivät ole mielestäni "aika pieni" juttu isompien asioiden rinnalla, vaan enemmänkin häviävän pieni.

Muokkausta: Ei mitään tärkiää...
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Pee, jaapa-jaa, mutta saako kauppiksessa istua sisällä oppitunneilla pipo päässä?

Huh, huh, nyt taisi mennä opinnoilta pohja ja se pieninkin motiveissön?
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Niin, ei kai sitä sitten kovinkaan paljoa ole tehtävissä tuon koulun suhteen. Vielä yksi mahdollisuus ns. etä-opiskeluun olisi ainakin henkisistä ongelmista valittaminen jollekin esim. kuraattorille. Jos niitä ongelmia on, niin hyvä mennä kertomaan mistä on kyse ja varmaan joustoa hommiin löytyisi. Jos taas ei ole oikeasti ongelmia, mutta omatunto sen kestää, voi keksiä vaikka mitä ongelmia ja erityis-opiskelumahdollisuus järjestynee.

Hieman huonona esimerkkinä voisi pitää työelämää, jossa aiempi henkisten ongelmien väheksyminen johti ongelmien pahenemiseen, jopa "räjähtämiseen". Tästä johtuen lääkärit ottavat nykyään kaikki henkisen puolen jutut niin vakavasti, että sairaslomaa tärähtää todella helposti. Tiedän lukuisia tapauksia jossa ihmiset hakevat huvikseen lomaa kun tietävät mitä pitää sanoa että sitä saa.

Tiedän myös opiskelijoita, jotka ovat saaneet em. syistä erityis-vapauksia opinnoissaan, mutta näissä tapauksissa ongelmat ovat olleet todellisia ja erityis-vapaudet eripituisia tilanteen mukaan.

Enpä silti suosittelisi tuota huijaamista kenellekään. Mutta jos esim. pitää suomalaista koulujärjestelmää surkeana ja katsoo järjestelmän estävän oman "etenemisensä", niin luultavasti löytyy myös valmiutta toimia itselleen hyödyllisimmällä tavalla, keinoja kaihtamatta.

Onpas muuten mennyt koulunkäynti Suomessa nykyään monimutkaiseksi =D
 
Viimeksi muokattu:

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuohon itkemiseen ja selittelyyn käytetyn energian uudelleensuuntamisella Pee olisi jo tohtori. Ihme valittamista ja asioiden selittelemistä itselleen parhain päin. Aiemmin olisin suositellut armeijaa, mutta sieltäkin pääsee kaikilla ihmeen verukkeilla nykyään pois.

"Heikot sortuu elon tiellä, jätkä sen kun porskuttaa."
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Predator
Pee, jaapa-jaa, mutta saako kauppiksessa istua sisällä oppitunneilla pipo päässä?

Huh, huh, nyt taisi mennä opinnoilta pohja ja se pieninkin motiveissön?

Lähes kaikilla tunneilla saa. Omakohtaisesti asialla ei kuitenkaan ole minulle käytännön väliä, koska en EDELLEENKÄÄN pidä pipoa - tai muutakaan päähinettä - päässäni juuri koskaan. Minun motivaationi kyseisellä asialla ei siis juuri merkitystä ole, mutta toki pahekuksun "ottakaahan päähineet pois" -käskytystä luokkakavereideni kannalta, jotka esim. pipoa haluavat myös tunnilla pitää. Onneksi kyseinen käskytys on siis ainakin meidän kauppiksessamme vähissä, mutta valitettavasti pari opettajaa, joilla valta on noussut päähän, sitä tekevät.
 

Tobias

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Minun motivaationi kyseisellä asialla ei siis juuri merkitystä ole, mutta toki pahekuksun "ottakaahan päähineet pois" -käskytystä luokkakavereideni kannalta, jotka esim. pipoa haluavat myös tunnilla pitää. Onneksi kyseinen käskytys on siis ainakin meidän kauppiksessamme vähissä, mutta valitettavasti pari opettajaa, joilla valta on noussut päähän, sitä tekevät.

Kysehän ei ole sen kummemasta asiasta kuin tapakasvatuksesta. Pipoa pidetään ulkona eikä sisällä, valitettavasti vaan näitä lortteja riittää, jotka eivät asiaa hahmota. Joten heille siitä pitää huomauttaa.

Tosin, kyllähän asia on toisaalta niin, että jos joku kusipää ei tätä edellä mainitsemaani pipokoodia vielä aikuisena ymmärrä, niin pysykööt kusipäinä.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti Pee 31.05.2004 22:08
ainakin englannin tunnit ovat muutenkin sellaista piinaa (esillä pitää olla enemmän kuin yhdessäkään lukuaineessa, kun opettaja mm. pyytää aina vastaamaan ilman viittausta jne.), ettei niitä haluaisi kokea enää yhtään. Ruotsin tunnit ovat puolestaan muuten ihan samanlaisia kauhutarinoita, mutta koska sitä opettaa 26-vuotias mukavannäköinen brunetti, niin ne kyllä sujuvat.

Kevätlukukaudella viimeinenkin ilo ruotsin tunneilta on poistunut ja tilalle tullut sukupuoleltaan sama, mutta iältään arviolta noin parikymmentä vuotta vanhempi - ja monin verroin myös vittumaisempi - opettaja. Sain sen omalla kohdallani ensimmäisillä tunneilla tuon opettajan alaisuudessa viime viikolla kokea uloslentämisen muodossa, ilman varsinaista syytä.

Mihin itseltäni viime keväältä lainaamani tekstin suluissa jo viittasinkin, ainakin meidän kauppaoppilaitoksin kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia rajusti.

Tällä tarkoitan nimenomaan sitä, että niin englannin kuin ruotsin opettajatkin kyselevät oppilailta vuoronperään sanoja ym., vaikka he eivät olisikaan viitanneet - ja täten pyytäneet vastausvuoroa - ollenkaan. Minkään muun aineen tunnilla ei tällaista, lähtökohdiltaan aivan sairasta, pakottamista harrasteta. Tosin on syytä muistaa, että muiden aineiden tunnit ovat tyypiltään erilaisia.

Minulla ei myöskään olisi mitään sitä vastaan, että välillä, vaikkapa kerran tunnissa, vastaamaan pyydettäisiin myös sellaisia, joilla ei ole käsi pystyssä. Kun sellaista kuitenkin tehdään systemaattisesti, ei ihmisoikeuksia kunnioiteta siinä pätkääkään!

Noh, viikko sitten ruotsin tunnilla meillä kyseltiin mm. lukusanoja, siis "mikä on viisi ruotsiksi" jne. Lukujen mennessä isommiksi, opettaja ei jaksanut niitä enää ääneen kertoa, vaan kirjoitti ne taululle.

Vuoron osuessa taas minun kohdalleni - ilman viittaamista siis - olin hauska veikko ja luin luvun taululta suomeksi, siis tyyliin "toihan on seitsemän tuhatta ja kahdeksansataaviisikymmentäseitsemän", vaikka ruotsiksi olisi tietysti pitänyt vastata.

Opettajalta sen sijaan ei siinä tilanteessa huumorintajua löytynyt, vaan hän sanoi, että "toi ei ole yhtään hauskaa". "Parempi kun lähdet tunnilta pois, kun et kerran mitään tee", hän räyhäsi - ja minä kilttinä poikana tietysti noudatin opettajan neuvoa ja lähdin, siitä seuraavasta poissaolomerkinnästä huolimatta, kävelemään.

Ymmärrän, että tuntiaktiivisuus on tärkeä osa kurssin numeroa, joka minulla tässä aineessa on nolla joka tapauksessa, mutta tällä tavalla, vuoronperään oppilailta kysymällä, ei sitä mitata pätkääkään! Ammattitaitoinen opettaja katsoisi, että "ahaa, nuo viittaavat ja ennen kaikkea yrittävät osata, joten annetaan niille plussaa" - ja päinvastoin eikä pakottaisi jokaista oppilasta vuoronperään vastaamaan - ainakaan koko tunnin aikana. Ainakin käypän opettajan tulisi tajuta, että pakottamalla jokaisen vastaamaan, saa jossain vaiheessa tuollaisia vastauksia kuin millaisen minä annoin, eikä enää sen jälkeen laukoisi "parempi kun lähdet pois täältä" -kommentejaan.

Kaiken lisäksi tämä kyseinen opettaja - jos tätä naista sillä nimellä nyt viitsii edes kutsua - osoitti entisestään tyhmyyttään sanomalla minun ollessa jo avaamassa luokan ovea, että "kun te kerran tänne kouluun olette tulleet, oletan että edes yritätte olla mukana".

Eipä tuntunut nainen tietävän, että Suomessa käytännössä velvoitetaan opiskelua alle 25-vuotiailta, vailla ammattilista koulustusta olevilta henkilöiltä, jollainen minäkin olen.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että tällaisten henkilöiden on pakko hakea sekä kevään että syksyn yhteishaussa vähintään kolmeen opiskelupaikkaan, ja jos paikan saa, se pitää myös ottaa vastaan, mikäli haluaa Kelalta vielä jotain rahaa saada.

Näin ollen väite, että "kun kouluun olet tullut, pitää sinun myös olla motivoitunut", on valheellinen. Esimerkiksi itse olisin tämän koulun varmaankin jo lopettanut (tai tuskin olisin edes aloittanut), jos ei Kela käytännössä velvottaisi jossain opiskelupaikassa kiinniolemiseen.

Mitä vielä itse tämän viestin pääpointtiin tulee, niin jälkeenpäin kyseinen episodi on kaduttanut minua. Ei tosin tosiaankaan sikäli, että ajattelisin nyt, että "kylläpä minun olisin kannattanut kiltisti yrittää vastata".

Kadun ainoastaan sitä, etten kertonut opettajalle niitä asioita, jotka tässä viestissäni kerroin. En siis sanonut, että "mielestäni jatkuva kysely ei-viittaavalta ihmiseltä polkee ihmisoikeuksia". En myöskään edes lähtiessäni tunnilta muistuttanut, että "minun nyt vain on alle 25-vuotiaana, vailla ammatillista koulustusta olevana, on melkein pakko olla täällä, joten ota selvää mistä puhut!".

Näiden seikkojen kertomattajättäminen onkin ainoa syy sille, minkä takia tulen vielä ruotsin tunneille menemään. Jos - ja kaiken järjen mukaan kun - tämä opettaja jatkaa tunnilla kysymystensä esittämistä myös minulle, tulen kertomaan, kuinka väärin ihmisoikeuksia kohtaan tuollainen on. Jo tuolla viime viikon tunnilla olisin sen siis tehnyt, jos se silloin päähäni olisi pälkähtänyt, mutta ainahan ei asioita hokaa silloin kun pitäisi...
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pee, millä ihmeellä saat väännettyä tuosta jonkun ihmisoikeusrikkomuksen? Taustaksi YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus löytyy muun muassa täältä. Oma villi veikkaukseni on artikla 5

Ja toisekseen juu, alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita velvoitetaan hakemaan opiskelupaikkaa ja ottamaan se vastaan, mutta jo motivaatio on 0, niin eikö silloin kannattaisi hakea paikkoihin joihin ei varmana pääse tai jättää tyhjää paperia hakukokeissa tms? Sellaiset keitä opiskelu todella kiinnostaa saisivat paikat eikä sinun tarvitsisi kokea tuota nöyryyttävää ihmisoikeuksien polkemista.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti Pee
Jos - ja kaiken järjen mukaan kun - tämä opettaja jatkaa tunnilla kysymystensä esittämistä myös minulle, tulen kertomaan, kuinka väärin ihmisoikeuksia kohtaan tuollainen on.
Raporttia sitten tänne kuinka kävi ja kuinka opettaja reagoi, eikös juu ?

Jos ihan tosissaan ollaan, niin älä helvetissä rupea puhumaan mistään ihmisoikeuksista ennen kuin kunnolla tutustut niiden sisältöön. Jos tosiaan toimit kuten kirjoitit, seurauksena ei voi olla muu kuin hillitön nauru muiden oppilaiden ja opettajan toimesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti Pee

Mihin itseltäni viime keväältä lainaamani tekstin suluissa jo viittasinkin, ainakin meidän kauppaoppilaitoksin kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia rajusti.

Suosittelen kääntymään ensin eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen, ja jos ei auta, niin sitten otat yhteyttä EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen. Kyllä tahti sitten varmaan muuttuu eikä tunneilla enää kysellä.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Pikku Myy
Ja toisekseen juu, alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita velvoitetaan hakemaan opiskelupaikkaa ja ottamaan se vastaan, mutta jo motivaatio on 0, niin eikö silloin kannattaisi hakea paikkoihin joihin ei varmana pääse

Kauppaoppilaitoksen luulinkin olevan sellainen koulu, johon en varmasti pääse. Tyhmänä ihmisenä en kuitenkaan tajunnut, että pikkukaupungin kauppikseen pääsee - tai tässä tapauksessa joutuu - huomattavasti helpommin kuin yhden maamme suurimman opiskelijakaupungin, joka on siis minun kotikaupunkini, kauppikseen. Siihen yritin heti peruskoulun jälkeen, ja varasijani oli muistaakseni sadan huonommalla puolella.

Viestin lähetti Pikku Myy
Sellaiset keitä opiskelu todella kiinnostaa saisivat paikat

Vakaasti veikkaan, että ainakaan monikossa ei tässä yhteydessä tarvitse puhua. Peruskoulutodistustani katsellessani (keskiarvo pikkaisen päälle kuusi, ja lisäksi olin peruskoulun jälkeen ollut kolme vuotta peräkkäin opiskelematta missään ennen kuin tämä kauppis, johon ei myöskään järjestetty mitään pääsykokeita tms., alkoi), on minulla vahvasti sellainen tuntuma, etten vienyt yhdenkään halukkaan paikkaa, vaan kaikki kyllä pääsivät, ketkä halusivatkin. Tietysti voin toki olla väärässäkin, kun mitään varsinaista tilastomateriaalia minulla ei asiasta ole. Se on sitten eri asia, kiinnostaisiko yhtäkään, peruskoulun korkeintaan kuutosen keskiarvolla käynyttä, opiskelu ainakaan tällaisessa "lukukoulussa" yhtään sen enempää kuin minuakaan, mutta enhän minä sitäkään voi tietää...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!

Viestin lähetti Pee
Ymmärrän, että tuntiaktiivisuus on tärkeä osa kurssin numeroa, joka minulla tässä aineessa on nolla joka tapauksessa, mutta tällä tavalla, vuoronperään oppilailta kysymällä, ei sitä mitata pätkääkään! Ammattitaitoinen opettaja katsoisi, että "ahaa, nuo viittaavat ja ennen kaikkea yrittävät osata, joten annetaan niille plussaa" - ja päinvastoin eikä pakottaisi jokaista oppilasta vuoronperään vastaamaan - ainakaan koko tunnin aikana. Ainakin käypän opettajan tulisi tajuta, että pakottamalla jokaisen vastaamaan, saa jossain vaiheessa tuollaisia vastauksia kuin millaisen minä annoin, eikä enää sen jälkeen laukoisi "parempi kun lähdet pois täältä" -kommentejaan.

Väärin. Ammattitaitoinen opettaja tietää, että asiat jäävät parhaiten mieleen, kun on joutunut tekemään ajatustyötä niitten eteen.
Tunnin voi helposti vetää täysin nollat taulussa, jos ei kertaakaan tarvitse vastata yhteenkään kysymykseen tai tehdä yhtään mitään. Jos taas opettaja haastaa oppilaita käyttämään päätään, saattaa muistiin jäädäkin jotain.
Pelkkä vastausten lateleminen joko opettajan, tai muitten oppilaitten taholta, helposti jättään tunnin annin nollaksi.

Kaiken lisäksi tämä kyseinen opettaja - jos tätä naista sillä nimellä nyt viitsii edes kutsua - osoitti entisestään tyhmyyttään sanomalla minun ollessa jo avaamassa luokan ovea, että "kun te kerran tänne kouluun olette tulleet, oletan että edes yritätte olla mukana".

Eipä tuntunut nainen tietävän, että Suomessa käytännössä velvoitetaan opiskelua alle 25-vuotiailta, vailla ammattilista koulustusta olevilta henkilöiltä, jollainen minäkin olen.

Eikä velvoiteta. Oppivelvollisuus päättyy, 16-vuotiaana? Tai peruskoulun jälkeen. Jokatapauksessa mikään ei pakota sinua olemaan koulussa. Se, että et saa Kelalta rahaa muuten, on henkilökohtainen helvetti. Sitä varten on olemassa työnteko ja koska et edes ole mikään 16/17v amiksen lopettanut, niin työn saamiselle ei luulisi olevan esteitä.

Ei se ole mitään velvoitusta, että ilmaista rahaa vastaan, vaaditaan ihmisiltä edes jonkinlaista yrittämistä.
Ei sitä ilmaista rahaa olisi pakko antaa, kun ei sitä anneta oikeastaan niillekään, jotka sitten opiskelevat (joskin opintotuen tulossidonnaisuus on varsin kyseenalaista).

Näin ollen väite, että "kun kouluun olet tullut, pitää sinun myös olla motivoitunut", on valheellinen. Esimerkiksi itse olisin tämän koulun varmaankin jo lopettanut (tai tuskin olisin edes aloittanut), jos ei Kela käytännössä velvottaisi jossain opiskelupaikassa kiinniolemiseen.

Eli siis, koska sinua ei huvita tehdä töitä tai opiskellakaan, yhteiskunnan pitäisi antaa sinulle rahaa ihan muutenvain?

Näiden seikkojen kertomattajättäminen onkin ainoa syy sille, minkä takia tulen vielä ruotsin tunneille menemään. Jos - ja kaiken järjen mukaan kun - tämä opettaja jatkaa tunnilla kysymystensä esittämistä myös minulle, tulen kertomaan, kuinka väärin ihmisoikeuksia kohtaan tuollainen on. Jo tuolla viime viikon tunnilla olisin sen siis tehnyt, jos se silloin päähäni olisi pälkähtänyt, mutta ainahan ei asioita hokaa silloin kun pitäisi...

Voin suorastaan kuulla miten ne miljoonat _oikeasti_ ihmisoikeuksien riistosta kärsivät ihmiset ympäri maailmaa tuntevat sympatiaa kohtalosi takia.
Voi herranen aika, joudut käymään koulussa, jotta saisit rahaa yhteiskunnalta...siihen verrattuna bambunversojen työntely kynsien alle yms. on aika kevyttä kamaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös