Kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia!
Viestin lähetti Pee 31.05.2004 22:08
ainakin englannin tunnit ovat muutenkin sellaista piinaa (esillä pitää olla enemmän kuin yhdessäkään lukuaineessa, kun opettaja mm. pyytää aina vastaamaan ilman viittausta jne.), ettei niitä haluaisi kokea enää yhtään. Ruotsin tunnit ovat puolestaan muuten ihan samanlaisia kauhutarinoita, mutta koska sitä opettaa 26-vuotias mukavannäköinen brunetti, niin ne kyllä sujuvat.
Kevätlukukaudella viimeinenkin ilo ruotsin tunneilta on poistunut ja tilalle tullut sukupuoleltaan sama, mutta iältään arviolta noin parikymmentä vuotta vanhempi - ja monin verroin myös vittumaisempi - opettaja. Sain sen omalla kohdallani ensimmäisillä tunneilla tuon opettajan alaisuudessa viime viikolla kokea uloslentämisen muodossa, ilman varsinaista syytä.
Mihin itseltäni viime keväältä lainaamani tekstin suluissa jo viittasinkin, ainakin meidän kauppaoppilaitoksin kielten tunneilla poljetaan ihmisoikeuksia rajusti.
Tällä tarkoitan nimenomaan sitä, että niin englannin kuin ruotsin opettajatkin kyselevät oppilailta vuoronperään sanoja ym., vaikka he eivät olisikaan viitanneet - ja täten pyytäneet vastausvuoroa - ollenkaan. Minkään muun aineen tunnilla ei tällaista, lähtökohdiltaan aivan sairasta, pakottamista harrasteta. Tosin on syytä muistaa, että muiden aineiden tunnit ovat tyypiltään erilaisia.
Minulla ei myöskään olisi mitään sitä vastaan, että välillä, vaikkapa kerran tunnissa, vastaamaan pyydettäisiin myös sellaisia, joilla ei ole käsi pystyssä. Kun sellaista kuitenkin tehdään systemaattisesti, ei ihmisoikeuksia kunnioiteta siinä pätkääkään!
Noh, viikko sitten ruotsin tunnilla meillä kyseltiin mm. lukusanoja, siis "mikä on viisi ruotsiksi" jne. Lukujen mennessä isommiksi, opettaja ei jaksanut niitä enää ääneen kertoa, vaan kirjoitti ne taululle.
Vuoron osuessa taas minun kohdalleni - ilman viittaamista siis - olin hauska veikko ja luin luvun taululta suomeksi, siis tyyliin "toihan on seitsemän tuhatta ja kahdeksansataaviisikymmentäseitsemän", vaikka ruotsiksi olisi tietysti pitänyt vastata.
Opettajalta sen sijaan ei siinä tilanteessa huumorintajua löytynyt, vaan hän sanoi, että "toi ei ole yhtään hauskaa". "Parempi kun lähdet tunnilta pois, kun et kerran mitään tee", hän räyhäsi - ja minä kilttinä poikana tietysti noudatin opettajan neuvoa ja lähdin, siitä seuraavasta poissaolomerkinnästä huolimatta, kävelemään.
Ymmärrän, että tuntiaktiivisuus on tärkeä osa kurssin numeroa, joka minulla tässä aineessa on nolla joka tapauksessa, mutta tällä tavalla, vuoronperään oppilailta kysymällä, ei sitä mitata pätkääkään! Ammattitaitoinen opettaja katsoisi, että "ahaa, nuo viittaavat ja ennen kaikkea yrittävät osata, joten annetaan niille plussaa" - ja päinvastoin eikä pakottaisi jokaista oppilasta vuoronperään vastaamaan - ainakaan koko tunnin aikana. Ainakin käypän opettajan tulisi tajuta, että pakottamalla jokaisen vastaamaan, saa jossain vaiheessa tuollaisia vastauksia kuin millaisen minä annoin, eikä enää sen jälkeen laukoisi "parempi kun lähdet pois täältä" -kommentejaan.
Kaiken lisäksi tämä kyseinen opettaja - jos tätä naista sillä nimellä nyt viitsii edes kutsua - osoitti entisestään tyhmyyttään sanomalla minun ollessa jo avaamassa luokan ovea, että "kun te kerran tänne kouluun olette tulleet, oletan että edes yritätte olla mukana".
Eipä tuntunut nainen tietävän, että Suomessa käytännössä velvoitetaan opiskelua alle 25-vuotiailta, vailla ammattilista koulustusta olevilta henkilöiltä, jollainen minäkin olen.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että tällaisten henkilöiden on pakko hakea sekä kevään että syksyn yhteishaussa vähintään kolmeen opiskelupaikkaan, ja jos paikan saa, se pitää myös ottaa vastaan, mikäli haluaa Kelalta vielä jotain rahaa saada.
Näin ollen väite, että "kun kouluun olet tullut, pitää sinun myös olla motivoitunut", on valheellinen. Esimerkiksi itse olisin tämän koulun varmaankin jo lopettanut (tai tuskin olisin edes aloittanut), jos ei Kela käytännössä velvottaisi jossain opiskelupaikassa kiinniolemiseen.
Mitä vielä itse tämän viestin pääpointtiin tulee, niin jälkeenpäin kyseinen episodi on kaduttanut minua. Ei tosin tosiaankaan sikäli, että ajattelisin nyt, että "kylläpä minun olisin kannattanut kiltisti yrittää vastata".
Kadun ainoastaan sitä, etten kertonut opettajalle niitä asioita, jotka tässä viestissäni kerroin. En siis sanonut, että "mielestäni jatkuva kysely ei-viittaavalta ihmiseltä polkee ihmisoikeuksia". En myöskään edes lähtiessäni tunnilta muistuttanut, että "minun nyt vain on alle 25-vuotiaana, vailla ammatillista koulustusta olevana, on melkein pakko olla täällä, joten ota selvää mistä puhut!".
Näiden seikkojen kertomattajättäminen onkin ainoa syy sille, minkä takia tulen vielä ruotsin tunneille menemään. Jos - ja kaiken järjen mukaan kun - tämä opettaja jatkaa tunnilla kysymystensä esittämistä myös minulle, tulen kertomaan, kuinka väärin ihmisoikeuksia kohtaan tuollainen on. Jo tuolla viime viikon tunnilla olisin sen siis tehnyt, jos se silloin päähäni olisi pälkähtänyt, mutta ainahan ei asioita hokaa silloin kun pitäisi...