Suomalainen koulujärjestelmä on surkea

  • 19 255
  • 206

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Elaisitko ilman hoitajia? Jos joskus lapsia saat, niin toivottavasti tyttoystavallasi tulee olemaan helppo synnytys. Muuten voit muuttaa mieleipiteesi siita etta kumpia ilman taalla voidaan elaa, opettajia vai hoitajia.."

En ole käynyt elämässäni montaakaan kertaa sairaalassa kun lääkäri-isäni on hoitanut suurimmanosan jutuista mitä on pitänyt tehdä. Ei se synnytyksen helppous ole riippuvainen hoitajasta mitenkään, kipulääkkeitä kyllä voi annostella myös lääkärikin jne.
Ilman opettajia isäni ei olisi lääkäri, enkä minä edes kirjoittaisi tätä viestiä tänne, koska kukaan ei olisi aikanaan opettanut transistorin keksijöitä lukemaan ja kirjoittamaan (ja enhän minäkään osaisi lukea/kirjoittaa).

"Onko mielestasi sitten niin etta yhteiskuntaluokka josta asuinalueen oppilaat paaosin ovat lahtoisin saa maaritella sen millaisen opin ne pikku piltit sitten saavat? Onko mielestasi ihan luonnollista ja oikein etta ne Westendin ekonomi-laakariperheiden lapset menestyvat koulussa ja tulevaisuudessa sitten katsovat alaspain niita Ita-Helsingin huonotuurisimpia lapsia?"

No luonnollisuudesta on paha sanoa, mutta esittämäsi malli koulujen rankkaamisesta johtaisi täysin samaan kehitykseen muutenkin. Katsopa niitä "sivistysvaltioitasi" ja kysy, ketkä opiskelevat "huippukouluissa", ovatko ne niitä "westendiläisten lapsia" vaiko muita.

"Entas jos noita tilastoja julkaistaisiin ja sellaiset koyhista tai muuten huonommista oloista lahtoisin olevien lasten vanhemmat sitten yrittavat saada lapsensa naihin parempiin kouluihin ja kenties saada parempaa opetusta ja kenties jossain vaiheessa ihan ne maisterin paperitkin kateen? Eikos se olisi tasa-arvoista?"

Miksi he saisivat lapsiaan "hyviin kouluihin", koska yleensä tuollainen kehitys johtaa joko kahteen valintamenettelyyn:
1. Rahalliset avustukset vanhemmilta koululle ts. ei asiaa köyhille
2. Lapsen saavutukset aikaisemmissa kouluissa jne.

Koska jakautuminen pitäisi aloittaa jo ala-asteelta niin silloinhan täytyisi järjestää entistä enemmän soveltuvuuskokeita, älykkyyskokeita yms. koska lapsilla ei vielä ole aikaisempia saavutuksia. Kaikki tällainen maksaa ja raha on helppo kerätä vanhemmilta ts. taas köyhät jäävät nuolemaan näppejään.

"Nythan on niita muutamia kouluja joista "tiedetaan" valmistuvan parempia oppilaita, mutta varmaan niissa muissakin kouluissa on tasoer"

Ei sellaisia kouluja ole. On kouluja, jonne pääsykeskiarvo on >9 joten on itsestäänselvää, että he myös tulevat "valmistumaan paremmilla arvosanoilla", kuin vaikkapa maaseudulla olevan >6 keskiarvoisen paikan oppilaat.
Ihmiset, joitten keskiarvo on >9 ovat useinmiten lahjakkaita tai vähintäänkin ahkeria ja he saisivat hyvät arvosanat aikalailla kaikkialla.

"Olisiko sitten niin kamalaa jos tama huonoista oloista lahtoisin oleva poika sitten paasisis yliopistoon opiskelemaan niiden insinooriperheiden vesojen kanssa?"

Juuri Suomessahan tätä ei mitenkään estetä, toisinkuin "sivistyvaltioissasi" joissa valtavat lukuvuosimaksut pitävät takuulla köyhät kouluttamattomina (toki parhaat saavat stipendejä).

"Ainakin tiedettaisiin missa mattaa. Eivat ne Ita-Helsingin lapset keskimaarin niin paljon tyhmempia ole kuin ne Espoolaiset."

Karu totuus on, että luultavasti ovat.
Älykkyys toki ei ole suoranaisesti geneettistä, mutta selkeä yhteys sillä kuitenkin on vanhempien älykkyyteen.
Takuulla Itä-Helsingistäkin löytyy paljon älykkäitäkin lapsia ja varmasti useakin minuakin paljon fiksumpi. Mutta keskiarvoisesti tilanne ei ole tasan.
Lisäksi sitten tulee ihan yhteisöpohjaiset asiat, espoolaisilla koulutettujen lapsilla on ihan eri asennekin opiskeluun kuin Itä-Helsingin työttömien lapsilla. Ala-asteen luokastani nyt 98% opiskelee korkeakouluissa, yhtenä syynä ihan se, että kaikilla meillä on jo lapsesta asti ollut aikalailla selkeä visio siitä, miten elämässä tulee menestymään (miten sen sitten määritteleekään).

Pelkkä koulunvaihto ei välttämättä riitä, jos perhe ja asuinympäristö ei ole opiskeluun kannustava. Etenkin jos kouluja alettaisiin vaihtelemaan jo ala-asteiässä niin on vaikea sanoa, miten moni Itä-Helsingin vanhempi välittäisi koulutuksesta niin paljoa, että kuskaisi lastaan toiselle puolelle kaupunkia "hyvään kouluun".

Elämä ei ole reilua, mutta ainakin toistaiseksi Suomessa kuitenkin koulutuskuilu on huomattavasti pienempi kuin missään "sivistysvaltioissasi". Lukioissa jo tuota koulujen rankkausta harrastetaan sisäänpääsykeskiarvojen muodossa, mutta mielestäni sen ulottaminen yläasteisiin tai ala-asteisiin olisi turhaa, koska ei se ole opettajan huonoutta jos hän ei kykene motivoimaan opiskeluun täysin hälläväliä-asenteella suhtautuvia tulevia levyseppähitsaajia (tämä nyt on esimerkki pääkaupunkiseudulta ts. jostain syystä pääkaupunkiseudun ammattikoulut ovat aikalailla täynnä geenipoolin pohjamutia, mutta muualla Suomessa kouluissa on ihan oikeastikin motivoitunutta porukkaa, jotka ottavat opiskelunsa vakavammin...valmistusmisprosentit ovat muistaakseni ihan eri kymmenluvuilla).
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arvostuksesta

En ole lukenut koko ketjua läpi, mutta oman mielipiteeni ja kokemukseni ajattelin tuoda julki.

Lukion jälkeen opiskelin vuoden AMK:ssa tradenomilinjalla ja huomasin olevani väärällä alalla. Opettajat toitottivat meistä tulevan johtajia ja osa opiskelijoista jopa uskoi tuon mantran. Kysymykseeni, että mitä me sitten johdetaan, kun kellään ei ollut minkäänvaltakunnan työkokemusta, sain vastaukseksi epämääräistä murahtelua ja paheksuvia katseita. Ekat opettajilta ja jälkimmäiset oppilailta.

No miksi sitä kiusata itseään ajattelin ja lähdin luomaan uraa yo-duunarina. Alkuun saikin perustella sukulaisille ja muille uteliaille, miksi olin jättänyt koulun kesken ja ruvennut ajamaan rekkaa, se kun ei monellakaan ole ammattien arvoasteikolla siellä kärkipäässä. Paras kommentti tuli isäni tädiltä, jonka omat lapset ja lastenlapset ovat lukeneet oikein yliopistossa ja kaiken lisäksi Helsingissä. Hän sanoi minulle, että Joukka, milloin menet takaisin kouluun tai edes kunnon töihin? Vanhalle ihmiselle ei saisi hermostua, mutta silloin kyllä paloi käämit kiinni. Pienen puhaltamisen jälkeen vastasin hänelle, että yliopistossa ei olisi ainoatakaan kirjaa taikka monistetta, jos rekkakuskit eivät ajaisi puuta metsästä paperitehtaille jatkojalostukseen. Pakkasin eväsreppuni ja lähdin viemään pöllikuormaa Rauman paperitehtaalle. Näinkö koulutuksen sokaisemat ihmiset ajattelevat? Kaikki tarpeellinen ostetaan kaupasta, mutta miten ne tuodaan kauppaan on jo sivuseikka?

Mielestäni koulutusta ihannoidaan liikaa. Kaikki eivät voi olla korkeastikoulutettuja, jonkun on tehtävä työt, kaikki eivät voi suunnitella. Lukio on teoreettisena, "yleissivistävänä" oppilaitoksena jäänyt ajan jalkoihin. Nykyään on mahdollista suorittaa yhdistelmätutkinto, mikä on erittäin tervetullut uudistus. Pystyy jo hieman hakemaan elämälleen ja tulevaisuudelleen suuntaa ja saa samalla jonkin ammattitutkinnon, vaikka ei pysyvästi alalle jäisikään.

Palkkaus on mielenkiintoinen asia. Itse ei koskaan saa tarpeeksi ja naapuri taitaa saada vähän liikaakin. Työkokemus nostaa palkkaa, joskin hitaasti ja omat menothan on suhteutettava tulojen mukaan. Helppoa ja yksinkertaista. Miksi ostaa velaksi 30000€ autoa, kun rahat riittävät "vain" 15000€ lainan kuukausieriin?

Itse en ole katunut tehtyä ratkaisua ja siinä on mielestäni jopa onnellisen elämän salaisuus; kun itse arvostaa sitä mitä tekee, joku muukin voi arvostaa sitä, vaikka ei niiden muiden mielipiteellä sitten loppujenlopuksi olekaan mitään painoarvoa. Itse tätä omaa elämää eletään. Synkkyys on mukavaa, mutta realismi mukavampaa...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Arvostuksesta

Viestin lähetti Joukka

Itse en ole katunut tehtyä ratkaisua ja siinä on mielestäni jopa onnellisen elämän salaisuus; kun itse arvostaa sitä mitä tekee, joku muukin voi arvostaa sitä, vaikka ei niiden muiden mielipiteellä sitten loppujenlopuksi olekaan mitään painoarvoa. Itse tätä omaa elämää eletään. Synkkyys on mukavaa, mutta realismi mukavampaa...

Mielestäni hieno ja suoraselkäinen valinta. Eri alojen ammattimiehiä tarvitaan aina ja hommansa osaava duunari on aina kysytty kaveri.
 

Dave T

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hieno kirjoitus Joukalta.

Omasta taustastani voin sanoa, että omat vanhempani ovat duunareita ja ovat usein olleet työttöminä. Silti arvostan heidän älykkyyttään. Ei älykkyys välttämättä ole yhteydessä koulutukseen.

Äitini valitsi lasten hoitamisen koulun sijaan. Sitten hän opiskeli aikuisiällä uuden ammatin erinomaisin arvosanoin, mutta ei ole saanut vakituista työpaikkaa.

Isäni on yksi hienoimmin käyttäytyvistä miehistä, joita olen tavannut. Aina kohtelias ja iloinen. Konemiehen koulutuksella. Aivan turhan moni "hyvän" koulutuksen hankkinut ihminen pitää itseään muita parempana, mikä tekeekin hänestä idiootin.

Itse olen valinnut akateemisen koulutuksen, mikä onneksi on mahdollista tässä maassa köyhimpienkin perheiden lapsilla, jos vain halua on tarpeeksi.

Silti arvostan täysin esimerkiksi rekkamiehen työtä. Enoni on rekkamies ja olen ollut useasti hänen mukanaan reissuilla. Raskasta työtä, jossa on siitä huolimatta oma hohtonsa. Joskus kyllä hirvittää ne tuntimäärät, mitä enoni tekee.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Duunareita tarvitaan, se on ihan selkeä homma.
Mutta tuo mitä varjo sanoi, on täysin totta.
Kyllähän se on selkeää, että ns. hienostoalueiden lapsilla on ihan erilainen lähtökohta koulunkäyntiin. Paineetkin voi olla aika kovat, jonka huomaa siitä, että minulle jostain kokeesta 8 on keskinkertainen, kun taas toiselle koko elämänsä paras numero mistään. Eikä se tarkoita sitä, että minä olisin älykkäämpi kuin joku itä-Helsingin nuori, mutta ainakin olen tehnyt paljon enemmän töitä ja päämäärä on ollut selkeä pienestä pitäen.
Opettaja on hirveän tärkeä lapsen oppimisen kannalta, ja usein ne todella hyvät opettajatkin löytyvät niistä hyvistä kouluista. Onhan sekin ymmärrettävää, että jos opettajan aikaa kuluu turhiin asioihin kuten joidenkin oppilaiden hiljentämiseen, kärsii muun luokan opetus.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Taas on vuosittainen lukioiden rankkaaminen suoritettu.
MTV3 on puolestanne selvittänyt lapsillenne sopivimmat lukiot...

http://www.mtv3.fi/lukiot/

Oma lukioni on puoltoäänien keskiarvossa sijalla 8. ja lukumäärätilastossa sijalla 15.

Kuten tuossa yllä sanottiinkin on kodin suhtautumisella koulutukseen suuri vaikutus siihen, kuinka koulu sujuu.
Monesti kotona saadut asenteet vaikuttavat monissa asioissa vielä aikuisiälläkin. Asenteilla kun on taipumus periytyä.

Kaikenlaisiin töihin tarvitaan tekijöitä. Kovin moni valitsee toisten mielen mukaan. Toiset taas valitsevat oman päänsä mukaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Oma lukioni on puoltoäänien keskiarvossa sijalla 8. ja lukumäärätilastossa sijalla 15."

kuin myös, iloista tosin huomata, että keskiarvo on tippunut sen verran, että tänä vuonna minäkin olisin tainnut nostaa tuota keskiarvoa (muutamana viime vuonna olisin ollut keskiarvon alapuolella).

Ei liene toisaalta kenellekään yllätys minkälaisilta alueilta nuo Top-10 koulut löytyvät.
 

lokki

Jäsen
Turhaakin turhemmat listat. Vahingollisia siinä mielessä, että kaikkien ymmärrys ei riitä niiden luonnetta tajuamaan.

Lukion opetuksen tasosta ne eivät kerro juuri mitään. Kun kouluun laittaa hyviä oppilaita, sieltä tulee hyviä oppilaita.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti lokki
Lukion opetuksen tasosta ne eivät kerro juuri mitään. Kun kouluun laittaa hyviä oppilaita, sieltä tulee hyviä oppilaita.

Pikkuriikkisenkin listauksen luotettavuutta arvioitaessa huomataan, että pitäisi tehdä jonkinasteinen alkumittaus, jotta nähtäisiin, mikä merkitys opettajien työllä on lukion aikana ollut. Että pysyvätkö esimerkiksi numerot lukion ajan samoina vai muuttuvatko suuntaan tai toiseen. Muutoin listaus kertoo vain suosituimmat lukiot eikä anna kuin arvailuja siitä, missä lukiossa on oppilaiden tasoa parantavat opettajat.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti lokki
Turhaakin turhemmat listat. Vahingollisia siinä mielessä, että kaikkien ymmärrys ei riitä niiden luonnetta tajuamaan.

Lukion opetuksen tasosta ne eivät kerro juuri mitään. Kun kouluun laittaa hyviä oppilaita, sieltä tulee hyviä oppilaita.

- Äläs nyt, on siellä todellisia yllättäjiäkin.
Mm. Eurajoen lukio, joka on parempi kuin yksikään porin lukioista vertailussa. Eurajoelle on perinteisesti päässeet käytännössä kaikki halukkaat, kun taas porissa "paremmissa" lukioissa keskiarvorajat ovat olleet välillä 8-8.5, silti yksikään näistä lukioista ei pärjännyt yhtä hyvin kuin eurajoen lukio.

Totta on myös se, että tässä muodossa lista ei vielä kerro oikeastaan mitään, mutta jos se vaikka suhteutettaisiin sisäänpääsyyn vaadittavaan keskiarvoon, niin lista olisikin jo huomattavasti hyödyllisempi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti lokki
Turhaakin turhemmat listat. Vahingollisia siinä mielessä, että kaikkien ymmärrys ei riitä niiden luonnetta tajuamaan.

Lukion opetuksen tasosta ne eivät kerro juuri mitään. Kun kouluun laittaa hyviä oppilaita, sieltä tulee hyviä oppilaita.

Tällä logiikalla ei opettajan tasolla ole mitään väliä.
Usko pois, mutta kyllä hyvien opettajienkin joukossa on niitä, jotka hakeutuvat kouluihin, joissa on hyviä oppilaita.
Hyvät oppilaat vetävät hyviä oppilaita ja päinvastoin.

Onko sitten tarkoituksen mukaista, että lukiohin yritetään mahduttaa lähes koko ikäluokka?
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Holocaust
Kuinkakohan moni tietää, mihin suuntaan tämä nykyinen koulujärjestelmä on menossa? Ei hyvään, sanon minä. Jotain merkitystä on sillä seikalla, kuka on opetusministerinä. Nykyinen ja edellinen opetusministeri ovat ammatiltaan sairaanhoitajia! Ainoa ns. opettajataustainen Vanhasen hallituksessa on Mönkäre.

Niinpa, opetajilla tuntuu olevan sellainen hinku etta heidan pitaisi hallita maailmaa, sinne vaan hallitus tayteen opettajia niin kaikki muuttuu paremmaksi.

Alkuperaiseen kyysmykseeni -
Mista se muuten johtuu etta aika yleisesti rinnastetaan koulutus palkkaan, eli miksi niin monet ovat sita mielta etta palkan pitaisi olla sita isompi mita pidempi/parempi/hienompi koulutus on? - ei kukaan ole mitaan kantaa viela ottanut. Ehka se on vain "fakta" eika siita saa olla erilaisia mielipiteita.

Koulutuksen kesto = vaativuus ei mielestani ole ainoa "totuus" asiassa. Moniin ammatteihin eivat kaikki pysty vaikka kouluttautuisivat kuinka pitkaan. Joihinkin ammatteihin tarvitaan luontaista lahjakkuutta. Opettajan hommaankin tarvitaan jonkinlaisia sosiaalisia kykyja.

Holocaust kysyi: "Missä muussa ammatissa "alaiset" sanovat työnjohdolle, että "ei kiinnosta/huvita"?"

Tuohon nyt voisi haittaa vaikka tuon esilla olleen sairaanhoitjana (eivat ne kanniset ja huumehorhot valttamatta kiltimpia ole kuin ne oppilaasikaan), poliisit, vanginvartijat jne jne. Aika umpiossa on elanyt jos ei muita ammatteja (kuin opettaja) tieda joissa joku "asiakas" saattaa snaoa rumasti, ei siis ihme etta mielipiteetkin ovat mita ovat.

Masu sanoi: "Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka monessa muussa ammatissa käydään kesälomalla tai iltaisin pitämässä kokouksia (opetussuunnitelmak tms.) ilman minkäänlaista ylimääräistä korvausta."

Tuohon lyhyesti kommentoinkin jo mutta jos sen verran sita tarkennetaan etta kaikki sellaiset ammatit jotka ovat ns toimistohommia. Vai olenko mina vain sattunut kiertamaan sellaisissa firmoissa joissa tutota tehdaan jostain kohtalon oikusta? Eiko taalla kukaan muu ei-opettaja tee tuollaista?

Holocaustia lainatakseni taas: "Kuka tahansa voi tulla pöydän taakse ja puhua paskaa n. 50 minuutin ajan? Niinkö?
Voinhan minäkin tulla leikkimään terveystiedon opettajan pätevyydellä sairaanhoitajaa ja antamaan lobotomialeikkausmääräyksiä kaikille, jotka ovat jästipäitä!"

Pienena tarkennuksena etta hoitajat eivat anna lobotomialeikkausmaarayksia, niita tekevat laakarit. Eika taideta suomessa tehda enaa nykyisin. Holocaustinkin oliis syyta menna ruotsin puolelle hakemaan se omansa niin etta rauhoittuisi hiukan. Minulla oli kouluaikana silloin talloin sijaisen aivan epapatevia opettajia kun opettaja sairastui (mm. keittaja ja talonmies) enka usko etta se niin hirveasti siihen lopputulokseen vaikutti. Sen sijaan jos leikkaussalissa olisi tuuraamassa ollut maantiedon opettaja niin epailenpa olisinko tassa rakyttamassa.

Varjo haluaisi mieluummin elaa maailmassa jossa ei olisi hoitajia kuin jossa ei olisi opettajia. Eikohan tuo veda aika monen suupielet hymyyn, kiitos paivan parhaasta huumoriplajayksesta.

Lokin mielesta nuo paremmuuslistat ovat turhia koska "kaikkien ymmarrys ei niita riita tajuamaan". Oikeasti, teidan kaltaisianne varten pitaisi perustaa oma valtio jossa voisitte sitten touhuta ilman minkaanlaista arvostelua, toisianne ihaillen.

Peruskoulu on ensisijaisesti paivahoitopaikka, jos opettajan uralle aikova ei sita tieda niin uravalinta on mennyt aika pahasti pieleen. Minun oman opiskeluinnostukseni se tappoi aika perusteellisesti. Niista taidoista mita elamassani tahan asti olen tarvinnut en montaa ole koulussa oppinut. Sen sijaan jos koulua ei olisi ollut niin todennakoisesti olisin omasta valtavasta tiedonjanostani johtuen kahlannut entista enemman kaikkiea mahdollista materiaalia, lukenut vielakin enemman kirjoja ja harrastanut enemman krittiista vertailua. Niin ja turha sanoa etta "etpa olisi lukenut jos ei olisi opettaja opettanut lukemaan", opin lukemaan kylla ihan ominpain vuosia ennen kuin kouluun menin. Ensimmainen kouluvuosi oli ihan hymya kun oli hyva opettaja mutta sen jalkeen alkoi aikamoinen alamaki ja hyvia opettajia hyvin harvassa. Keskinkertaisuudetkin, olisi viela sietanyt mutta niita oikeasti todella huonoja oli ihan liikaa.

Suomalainen koulujarjestelma on huono, huonoja kouluja ja huonoja opettajia on siella ihan liikaa (on hyviakin). Jos opettajia tai kouluja ei saa arvostella niin sitten kylla lakaistaan ongelmat maton alle. Nostetaan kissa poydalle, ongelmat esille ja korjataan ne. Eikohan se hyodyta pitkalla tahtaimella opettajakuntaakin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Varjo haluaisi mieluummin elaa maailmassa jossa ei olisi hoitajia kuin jossa ei olisi opettajia. Eikohan tuo veda aika monen suupielet hymyyn, kiitos paivan parhaasta huumoriplajayksesta"

Kuten aika moni on sinulle jo kertonut, ei olisi sairaanhoitajia ilman opettajia ja näyttää siltä, että kaikki muut keskustelijat ovat aikalailla samoilla linjoilla kanssani.

"Oikeasti, teidan kaltaisianne varten pitaisi perustaa oma valtio jossa voisitte sitten touhuta ilman minkaanlaista arvostelua, toisianne ihaillen."

Lokin lause näköjään todisti itse itsensä sitten samantien.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti varjo
"Elaisitko ilman hoitajia? Jos joskus lapsia saat, niin toivottavasti tyttoystavallasi tulee olemaan helppo synnytys. Muuten voit muuttaa mieleipiteesi siita etta kumpia ilman taalla voidaan elaa, opettajia vai hoitajia.."

En ole käynyt elämässäni montaakaan kertaa sairaalassa kun lääkäri-isäni on hoitanut suurimmanosan jutuista mitä on pitänyt tehdä. Ei se synnytyksen helppous ole riippuvainen hoitajasta mitenkään, kipulääkkeitä kyllä voi annostella myös lääkärikin jne.
Ilman opettajia isäni ei olisi lääkäri, enkä minä edes kirjoittaisi tätä viestiä tänne, koska kukaan ei olisi aikanaan opettanut transistorin keksijöitä lukemaan ja kirjoittamaan (ja enhän minäkään osaisi lukea/kirjoittaa).

"Onko mielestasi sitten niin etta yhteiskuntaluokka josta asuinalueen oppilaat paaosin ovat lahtoisin saa maaritella sen millaisen opin ne pikku piltit sitten saavat? Onko mielestasi ihan luonnollista ja oikein etta ne Westendin ekonomi-laakariperheiden lapset menestyvat koulussa ja tulevaisuudessa sitten katsovat alaspain niita Ita-Helsingin huonotuurisimpia lapsia?"

No luonnollisuudesta on paha sanoa, mutta esittämäsi malli koulujen rankkaamisesta johtaisi täysin samaan kehitykseen muutenkin. Katsopa niitä "sivistysvaltioitasi" ja kysy, ketkä opiskelevat "huippukouluissa", ovatko ne niitä "westendiläisten lapsia" vaiko muita.

"Entas jos noita tilastoja julkaistaisiin ja sellaiset koyhista tai muuten huonommista oloista lahtoisin olevien lasten vanhemmat sitten yrittavat saada lapsensa naihin parempiin kouluihin ja kenties saada parempaa opetusta ja kenties jossain vaiheessa ihan ne maisterin paperitkin kateen? Eikos se olisi tasa-arvoista?"

Miksi he saisivat lapsiaan "hyviin kouluihin", koska yleensä tuollainen kehitys johtaa joko kahteen valintamenettelyyn:
1. Rahalliset avustukset vanhemmilta koululle ts. ei asiaa köyhille
2. Lapsen saavutukset aikaisemmissa kouluissa jne.

Koska jakautuminen pitäisi aloittaa jo ala-asteelta niin silloinhan täytyisi järjestää entistä enemmän soveltuvuuskokeita, älykkyyskokeita yms. koska lapsilla ei vielä ole aikaisempia saavutuksia. Kaikki tällainen maksaa ja raha on helppo kerätä vanhemmilta ts. taas köyhät jäävät nuolemaan näppejään.

"Nythan on niita muutamia kouluja joista "tiedetaan" valmistuvan parempia oppilaita, mutta varmaan niissa muissakin kouluissa on tasoer"

Ei sellaisia kouluja ole. On kouluja, jonne pääsykeskiarvo on >9 joten on itsestäänselvää, että he myös tulevat "valmistumaan paremmilla arvosanoilla", kuin vaikkapa maaseudulla olevan >6 keskiarvoisen paikan oppilaat.
Ihmiset, joitten keskiarvo on >9 ovat useinmiten lahjakkaita tai vähintäänkin ahkeria ja he saisivat hyvät arvosanat aikalailla kaikkialla.

"Olisiko sitten niin kamalaa jos tama huonoista oloista lahtoisin oleva poika sitten paasisis yliopistoon opiskelemaan niiden insinooriperheiden vesojen kanssa?"

Juuri Suomessahan tätä ei mitenkään estetä, toisinkuin "sivistyvaltioissasi" joissa valtavat lukuvuosimaksut pitävät takuulla köyhät kouluttamattomina (toki parhaat saavat stipendejä).

"Ainakin tiedettaisiin missa mattaa. Eivat ne Ita-Helsingin lapset keskimaarin niin paljon tyhmempia ole kuin ne Espoolaiset."

Karu totuus on, että luultavasti ovat.
Älykkyys toki ei ole suoranaisesti geneettistä, mutta selkeä yhteys sillä kuitenkin on vanhempien älykkyyteen.
Takuulla Itä-Helsingistäkin löytyy paljon älykkäitäkin lapsia ja varmasti useakin minuakin paljon fiksumpi. Mutta keskiarvoisesti tilanne ei ole tasan.
Lisäksi sitten tulee ihan yhteisöpohjaiset asiat, espoolaisilla koulutettujen lapsilla on ihan eri asennekin opiskeluun kuin Itä-Helsingin työttömien lapsilla. Ala-asteen luokastani nyt 98% opiskelee korkeakouluissa, yhtenä syynä ihan se, että kaikilla meillä on jo lapsesta asti ollut aikalailla selkeä visio siitä, miten elämässä tulee menestymään (miten sen sitten määritteleekään).

Pelkkä koulunvaihto ei välttämättä riitä, jos perhe ja asuinympäristö ei ole opiskeluun kannustava. Etenkin jos kouluja alettaisiin vaihtelemaan jo ala-asteiässä niin on vaikea sanoa, miten moni Itä-Helsingin vanhempi välittäisi koulutuksesta niin paljoa, että kuskaisi lastaan toiselle puolelle kaupunkia "hyvään kouluun".

Elämä ei ole reilua, mutta ainakin toistaiseksi Suomessa kuitenkin koulutuskuilu on huomattavasti pienempi kuin missään "sivistysvaltioissasi". Lukioissa jo tuota koulujen rankkausta harrastetaan sisäänpääsykeskiarvojen muodossa, mutta mielestäni sen ulottaminen yläasteisiin tai ala-asteisiin olisi turhaa, koska ei se ole opettajan huonoutta jos hän ei kykene motivoimaan opiskeluun täysin hälläväliä-asenteella suhtautuvia tulevia levyseppähitsaajia (tämä nyt on esimerkki pääkaupunkiseudulta ts. jostain syystä pääkaupunkiseudun ammattikoulut ovat aikalailla täynnä geenipoolin pohjamutia, mutta muualla Suomessa kouluissa on ihan oikeastikin motivoitunutta porukkaa, jotka ottavat opiskelunsa vakavammin...valmistusmisprosentit ovat muistaakseni ihan eri kymmenluvuilla).

Se on oikein hyva etta laakaripappasi on huolehtinut sinusta niin hyvin ettet ole joutunut hoitajien kanssa tekemisiin. Uskon etta hoitajatkin ovat tasta yhtalailla iloisia. Toivottavasti isapappasi elaa pidempaan kuin sina niin etta huolehtii sitten loppuun asti. Tai toivottavasti sitten vanhana pappana paaset sellaiseen vanhainkotiin jossa ei ole hoitajia, ainoastaan opettajia.

Tuossa useampaan kertaan viittaat "sivistysvaltioihin" lainausmerkeilla, valtaviin lukuvuosimaksuihin yms. Luulisi opettajalla olevan sen verran yleissivistysta tai ainakin oman alansa tietamysta ettei suoltaisi tuollaista kakkaa ulos suustaan. Missa naista sinun tarkoittamistasi sivistysvaltioista paruskouluopetus on kalliimpaa kuin suomessa??

Kommenttisi siita etta ita-helsingin lapset ovat todennakoisesti tyhmempia ja etta helsingin ammattikoulujen oppilaat ovat geenipoolin pohjamutaa, ovat kylla jopa opettajan suusta kuultuna aika uskomattomia. Tallaisiako sitten paastetaan opettamaan lapsia! Todella pelottava ajatus, tulee elavasti mieleen vierailu keskitysleirilla. Kertoo aika paljon oman sivistyksen tasosta paastella tuollaisia ulos suustaan. Ja milla perusteella sina olet se oikea henkilo arvioimaan tuollaisia asioita? Kuinka monen koululaisen elaman tallaisten sallitaan tuhota?

Itse arvostan kolutukseen tai saatyyn katsomatta (ammatillisessa mielessa) sellaisia jotka ovat hyvia omassa hommassaan. Kateeksi kay esim. kunnon kasityolaista joka osaa oman hommansa taydellisesti ja viela omaa taiteellista lahjakkuutta. Vaikka ei ole valttamatta kovin kummoinen koulutus. Mika se oma hommansa onkaan tai onko koulutustausta sitten yliopisto tai ammattikoulu niin toiset hoitavat sen oman hommansa paremmin kuin toiset. Puhumattakaan sitten siita millaisia ovat ihmisina ei se ammatti kaikkea ole). Toiset osaavat kayttaytya paremmin ja fiksummin, toiset ovat alykkaampia kuin toiset ja joillakin on taiteellista lahjakkuutta. Kaikki ovat erilaisia, mutta alkaa nyt menko luokittelemaan ihmisia ammatin tai koulutuksen mukaan huonompiin ja parempiin.

ps. eipa olisi moni opettaja opettajaksi paassyt jos ei se maanviljelija olisi tuottanut sita viljaa josta aamupuuro tehtiin tai metsuri kaatanut sita puuta josta koulukirjaan se paperi tuli, tai bussikuski ajanut sita linja-autoa jolla piltti kouluun meni tai... ei se ihan niin paljon tarkeampi homma oikeasti ole kuin muutkaan
 
Viimeksi muokattu:

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Tuamas
- Äläs nyt, on siellä todellisia yllättäjiäkin.
Mm. Eurajoen lukio, joka on parempi kuin yksikään porin lukioista vertailussa. Eurajoelle on perinteisesti päässeet käytännössä kaikki halukkaat, kun taas porissa "paremmissa" lukioissa keskiarvorajat ovat olleet välillä 8-8.5, silti yksikään näistä lukioista ei pärjännyt yhtä hyvin kuin eurajoen lukio.

Totta on myös se, että tässä muodossa lista ei vielä kerro oikeastaan mitään, mutta jos se vaikka suhteutettaisiin sisäänpääsyyn vaadittavaan keskiarvoon, niin lista olisikin jo huomattavasti hyödyllisempi.

Toisaalta voitaisiin ajatella niinkin etta jos ei tuijotettaisi pelkastaan sisaanpaasyyn oikeuttaviin keskiarvoihin ja sitten sinne "hikipinko" lukioon livahtaisi joku huonosta peruskoulusta huonommalla keskiarvolla valmistunut oppilas jolla on opiskelumotivaatio kohdallaan, niin saattaisi olla etta hanella tapahtuisi huomattava parannus kun olisi mahdollisuudet keskittya siihen opiskeluun ja paremmat opettajatkin.

Onhan se opettajienkin ammattitaidosta kiinni millaisen opiskeluympariston he pystyvat tunnilla luomaan.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti varjo
"Varjo haluaisi mieluummin elaa maailmassa jossa ei olisi hoitajia kuin jossa ei olisi opettajia. Eikohan tuo veda aika monen suupielet hymyyn, kiitos paivan parhaasta huumoriplajayksesta"

Kuten aika moni on sinulle jo kertonut, ei olisi sairaanhoitajia ilman opettajia ja näyttää siltä, että kaikki muut keskustelijat ovat aikalailla samoilla linjoilla kanssani.

"Oikeasti, teidan kaltaisianne varten pitaisi perustaa oma valtio jossa voisitte sitten touhuta ilman minkaanlaista arvostelua, toisianne ihaillen."

Lokin lause näköjään todisti itse itsensä sitten samantien.

Kumpikohan se on vanhempi ammatti? Kysaisepa historianopettajakollegaltasi. Eika se kaikki oppi opettajilta tule, sita on ennen opettajien ammattikunnan syntya oppi kulkenut isalta pojalle ja mestarilta kisallille. Etko tata tiennyt? Vaikka kuinka kuvittelet, niin oikeasti ei se sinun ammattisi ole se maailman tarkein - ei sen parempi muttei varmaan huonompikaan kuin muutkaan (ehka jotkut ovat "yhteiskunnallisesti merkittavampia" kuin toiset tosin). Yksiloina sitten ammattikunnan sisalla toiset ovat parempi kuin toiset.

Edit: lisataan tuohon nyt viela etta mina olen alykkaampi kuin sina, Varjo, ja se on tilastollinen totuus. Ja geeniperima on sen verran hyva etta kusenkin pidemmalle.
 
Viimeksi muokattu:

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Viestin lähetti msg
Tällä logiikalla ei opettajan tasolla ole mitään väliä.
Usko pois, mutta kyllä hyvien opettajienkin joukossa on niitä, jotka hakeutuvat kouluihin, joissa on hyviä oppilaita.
Hyvät oppilaat vetävät hyviä oppilaita ja päinvastoin.

Onko sitten tarkoituksen mukaista, että lukiohin yritetään mahduttaa lähes koko ikäluokka?
On hyvin yksipuolinen tapa kuvata koulun opettajien tasoa tuon tilaston mukaan. Tuo lista ei kerro yhtään mitään muuta kuin sen, miten oppilaat ovat omaksuneet lukion opetussuunnitelman mukaiset asiat. Siinä on mukana sekä oppilaan että opettajan osuudet, ja opettajien osuuden erottamiseksi tarvitaan lisätiedot esimerkiksi oppilaiden arvosanoissta peruskoulun jälkeen. Sekään ei välttämättä kerro opettajien tasosta täysin, mutta paljon paremmin kuin tuo lista.

Nyt ei voi enempää kirjoittaa, sitte njoskus lisää...
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Viestin lähetti msg
Taas on vuosittainen lukioiden rankkaaminen suoritettu.
MTV3 on puolestanne selvittänyt lapsillenne sopivimmat lukiot...

http://www.mtv3.fi/lukiot/

Oma lukioni on puoltoäänien keskiarvossa sijalla 8. ja lukumäärätilastossa sijalla 15.

Kuten tuossa yllä sanottiinkin on kodin suhtautumisella koulutukseen suuri vaikutus siihen, kuinka koulu sujuu.
Monesti kotona saadut asenteet vaikuttavat monissa asioissa vielä aikuisiälläkin. Asenteilla kun on taipumus periytyä.

Kaikenlaisiin töihin tarvitaan tekijöitä. Kovin moni valitsee toisten mielen mukaan. Toiset taas valitsevat oman päänsä mukaan.
Tuo tilasto ei kerro lukioiden paremmuudesta mitään.

Tilasto kertoo osaltaan lukioden ainevalinta mahdollisuuksista,
ei missään "pikku lukiossa" ole mahdollista valita 3-5 kieltä ja kirjoittaa niitä toisin kuin noissa listan kärkikouluissa.

Lista kertoisi paljon enemmän jos puoltoääntenmäärä olisi jaettu kirjoitettujen aineiden määrällä näin tulisi oikeampi kuva lukioiden paremmuudesta.
Silloin pienelläkin lukiolla olisi mahdollisuuksia päästä "parhaiden" listalle tällä nykyisellä vertailulla siihen ei ole mahdollisuuksia.

Listalta erottaa sen, että kaikissa suurissa kaupungeissa on yksi ns. "parempi" lukio ja muuta ovat tasaisia pääkaupunkiseutu poikkeuksena.


Edit: Lukion sisäänpääsy keskiarvon, lukion päästötodistuksen ja ylioppilastutkinnon puoltoäänten välinen yhteys olisi parempi vertailu kohta.
Kyllähän sitä on helpompi tehdä ylioppilaita oppilaista joiden sisäänpääsy keskiarvo on 9, kuin oppilaasta jonka keskiarvo on 7.
Jos tuo 9 oppilas kirjottaa M:n paperit on hän menestynyt selkeästi huonommin kuin 7 oppilas joka kirjottaa C:n paperit
 
Viimeksi muokattu:

lokki

Jäsen
Msg:
”Tällä logiikalla ei opettajan tasolla ole mitään väliä.
Usko pois, mutta kyllä hyvien opettajienkin joukossa on niitä, jotka hakeutuvat kouluihin, joissa on hyviä oppilaita.
Hyvät oppilaat vetävät hyviä oppilaita ja päinvastoin. ”

Varmasti. Mutta kuinka suuri on merkitys?

Tiedän että asiaa ei voi tutkia, koska rehtorit ovat monilla alueilla sopineet, että ”sisääntulotaso/ulospääsytaso” vertailua ei tehdä.

Juppe:
”Lokin mielesta nuo paremmuuslistat ovat turhia koska "kaikkien ymmarrys ei niita riita tajuamaan". Oikeasti, teidan kaltaisianne varten pitaisi perustaa oma valtio jossa voisitte sitten touhuta ilman minkaanlaista arvostelua, toisianne ihaillen.”

Lue uudestaan ja vedä välillä henkeä. Selitinkin jo asian. Varmuudeksi vielä: koulun taso ei välttämättä ole hyvä, jos sieltä valmistutaan hyvin keskiarvoin. Kyse voi olla myös siitä, että koulun oppilasjoukko on valikoitunut. Tiedän käytännössä, että tätä ei ymmärretä, joten mielestäni huomio oli enemmän kuin oikeutettu.

”Suomalainen koulujarjestelma on huono, huonoja kouluja ja huonoja opettajia on siella ihan liikaa (on hyviakin).”

Ihmeellistä että kansainväliset tutkimukset (mm. Pisa) ovat jyrkästi eri mieltä kanssasi. Tuntuu siltä, että sinä tässä tarvitset oman valtion, jossa voit tieteillä keskenäsi olemattomilla tiedoillasi. Sivistä vielä muita, miten Pisa on tehty väärin ja miksi muiden maiden kouluhallinnot vierailevat täällä turhaan oppimassa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti juppe
Kumpikohan se on vanhempi ammatti? Kysaisepa historianopettajakollegaltasi.

Edit: lisataan tuohon nyt viela etta mina olen alykkaampi kuin sina, Varjo, ja se on tilastollinen totuus.

Ihan hyvin noinkin älykkäältä päätellä ammattini aikalailla täysin väärin. Vinkki viikoksi, en ole opettaja, enkä ole tässä ketjussa antanut mitään viitteitä siitä, että sellainen olisin.
Varsin vakuuttavaa päättelyä kuitenkin, melkein jopa osaat perustella tuonkin väittämän.

Ja milla perusteella sina olet se oikea henkilo arvioimaan tuollaisia asioita? Kuinka monen koululaisen elaman tallaisten sallitaan tuhota

Kyse ei ole arvioinnista vaan ihan tilastotieteestä ja tiettyjen geneettisten ominaisuuksien tuntemista (evoluutiobiologiaanhan tuo liittyy ja sitä kautta olen siihen tutustunut)
Kai sentään ymmärsit sen kohdan, jossa sanoin ettei kyse ole tietenkään ehdottomasta tilanteesta vaan pelkästä jakaumasta.

Sitten tuota vanhemmuusargumenttia en oikein ymmärtänyt.
Ensiksikin, opettajia on ollut aikalailla niin kauan kuin on ihmiskunta elänyt yhteisöissä (kaksoisvirranmaan kulttuureissa oli erikseen opettajia ja tätä voi pitää virallisena ihmiskunnan kulttuurin alkuna)
Toiseksi, sairaanhoitajia on ollut vasta parituhatta vuotta ja on yksinkertaisesti aukotonta todistaa, että ilman opettajia ei ole sairaanhoitajia (tällä tarkoitan siis ihan oikeita sairaanhoitajia, ei itseoppineita poppamiehiä tms.).
Opettajien olemassaolo ei ole riippuvainen sairaanhoitajista, mutta en tunne/tiedä yhtäainutta sairaanhoitajaa, joka ei olisi koulussa koskaan käynyt.

Sitten jos lähdetään leikkimään sille linjalle, että "kumpi oli ensin" niin täytyy toki tiedostaa, että sillä ei ole tässä keskustelussa mitään merkitystä. Tällä hetkellä tilanne kuitenkin on juuri se, että maailmassa ei valmistuisi yhtään sairaanhoitajaa (nykykriteerit täyttävää sellaista tietenkin) ilman opettajien 12 vuoden työtä (peruskoulusta ei taida päästä suoraan sairaanhoito-opistoon).
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Voi nunnunnuu...
Pitääkö oikein rautalangasta vääntää Jupelle???
Ymmärsitkö pointtini opetusministeristä?! Voiko puolustusministeri olla siviilipalvelusmies? Voiko oikeusministerinä olla "tavallinen" käräjäoikeudessa istunut lautamies? Jos et tätä asiaa ymmärrä, niin annetaan olla. Irrotat asiat hyvin asiayhteyksistä, joten annetaanpa lisää jutunjuurta. Tiesin todellakin, että Suomessa ei lobotomialeikkauksia tehdä. Infantiilia väittää tarvitsevani sitä. Tiedoksesi vielä: En ole elänyt esittämässi umpiossa. Olen ollut elämän varrella puutarhapuolen hommissa sekä yli vuoden olen ollut metallimiehenä. Toiminut palomiespelastajana. Jatketaanko vielä, vai olenko yhä yhden ammatin umpiossa? Tasollesi en alennu. Minulle on yksi vi***n hailee, kuka on opetusministerinä, kunhan ymmärtää, mitä on tekemässä. Olenko jossain kohdin halunnut/vaatinut opettajia jokaisen alan johtoon...?Oletko tutustunut tähän uuteen ops:n, jota nykyinen ministeri on ollut ajamassa? Valinnaiset taito- ja taideaineet "pois". 30 vuosiviikkotunnista niitä on enää 4. Aiemmin niitä oli 10 tuntia. Kaikki eivät ole lukumiehiä. Että näin.

Niistä opettajista vielä, että nykyinen laki velvoittaa koulut/kunnat järjestämään kelvollista opetusta. On myös oppilaiden ja vanhempien asia vaatia sitä. Jos on aivan sama, kuka siellä on, niin olkoon sitten niin.
Juppe lienee kiertäny kaikki Suomen koulut ja todennut lähes kaikki opettajat huonoiksi...myös minut =).
Tätä asiaa en jaksa enää jauhaa.
 
Viimeksi muokattu:

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Holocaust
Voi nunnunnuu...
Pitääkö oikein rautalangasta vääntää Jupelle???
Ymmärsitkö pointtini opetusministeristä?! Voiko puolustusministeri olla siviilipalvelusmies? Voiko oikeusministerinä olla "tavallinen" käräjäoikeudessa istunut lautamies? Jos et tätä asiaa ymmärrä, niin annetaan olla. Irrotat asiat hyvin asiayhteyksistä, joten annetaanpa lisää jutunjuurta. Tiesin todellakin, että Suomessa ei lobotomialeikkauksia tehdä. Infantiilia väittää tarvitsevani sitä. Tiedoksesi vielä: En ole elänyt esittämässi umpiossa. Olen ollut elämän varrella puutarhapuolen hommissa sekä yli vuoden olen ollut metallimiehenä. Toiminut palomiespelastajana. Jatketaanko vielä, vai olenko yhä yhden ammatin umpiossa? Tasollesi en alennu. Minulle on yksi vi***n hailee, kuka on opetusministerinä, kunhan ymmärtää, mitä on tekemässä. Olenko jossain kohdin halunnut/vaatinut opettajia jokaisen alan johtoon...?Oletko tutustunut tähän uuteen ops:n, jota nykyinen ministeri on ollut ajamassa? Valinnaiset taito- ja taideaineet "pois". 30 vuosiviikkotunnista niitä on enää 4. Aiemmin niitä oli 10 tuntia. Kaikki eivät ole lukumiehiä. Että näin.

Niistä opettajista vielä, että nykyinen laki velvoittaa koulut/kunnat järjestämään kelvollista opetusta. On myös oppilaiden ja vanhempien asia vaatia sitä. Jos on aivan sama, kuka siellä on, niin olkoon sitten niin.
Juppe lienee kiertäny kaikki Suomen koulut ja todennut lähes kaikki opettajat huonoiksi...myös minut =).
Tätä asiaa en jaksa enää jauhaa.

En ymmartanyt pointtiasi opetusministerista. Etka sina ole tainnut ymmartaa mitaan hallitusjarjestelmasta. Ei ministeriksi valita silla perusteella etta hallitsisi oman ministerionsa domainin taydellisesti, sita varten ministerilla on asiantuntijoita apunaan. Mielestani painvastoin olisi hyva jos siella olisi henkiloita jotka kayttavat tervetta jarkea kuin oman alansa asiantuntijoita jotka aivan varmasti suhtautuvat omaan alaansa puolueellisesti, kukapa sita pystyisi olemaan taysin objektiivinen tuollaisessa tilanteessa. Oikeusministeri on eri asia koska siita on erikseen niin saadetty (etta pitaa olla lakimiestausta).

"Olenko jossain kohdin halunnut/vaatinut opettajia jokaisen alan johtoon...?"

Vaitit etta nykyinen ministeri ei ole pateva koska han on sairaanhoitaja eika opettaja ja valitit siita etta hallituksessa on niin vahan opettajia - et siis kirjaimellisesti vaatinut opettajia joka alan johtoon mutta ottaen huomioon eri ammattien edustajien lukumaaran verrattuna ministerien maaraan ja halusit useampia opettajia hallitukseen niin samalla vaadit opettajille hallitusvaltaa suhteettoman suuren maaran verrattuna koko vaestoon. Jos kritisoit opetussuunnitelmia niin samalla olet kanssani samaa mielta etta jarjestelma on huono (ja huonompaan suuntaan menossa).

Ja jos tama menee jauhamisen puolelle niin todettakoon vain etta kertaus on opintojen aiti (jota minulle koulussa kerrattiin riittavasti).
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hupaisia hetkiä...part xxxx.
Missä lauseessa halusin enemmän opettajia hallitukseen? Häh?!
Vai en ymmärrä mitään maamme hallintomallista? Kiva kuulla hei! Sitten on tainnut mennä "koulut" (muutkin kuin peruskoulu) hukkaan...Opetan nimittäin yhteiskunnallisia aineita, joten en tarvitse luentoasi siitä, kuinka poliittinen hallintojärjestelmämme toimii...
Mielestäsi "tervettä järkeä" politikoilta on peruskoulussa vuosiluokilla 7-9 3 vuosiviikkotuntia terveystietoa?
Ps. Miksi vertailet opettajia ja sairaanhoitajia? Miksi et vertaile lääkäreitä ja sairaanhoitajia? Eri palkka ja...
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti lokki
Juppe:
”Lokin mielesta nuo paremmuuslistat ovat turhia koska "kaikkien ymmarrys ei niita riita tajuamaan". Oikeasti, teidan kaltaisianne varten pitaisi perustaa oma valtio jossa voisitte sitten touhuta ilman minkaanlaista arvostelua, toisianne ihaillen.”

Lue uudestaan ja vedä välillä henkeä. Selitinkin jo asian. Varmuudeksi vielä: koulun taso ei välttämättä ole hyvä, jos sieltä valmistutaan hyvin keskiarvoin. Kyse voi olla myös siitä, että koulun oppilasjoukko on valikoitunut. Tiedän käytännössä, että tätä ei ymmärretä, joten mielestäni huomio oli enemmän kuin oikeutettu.

”Suomalainen koulujarjestelma on huono, huonoja kouluja ja huonoja opettajia on siella ihan liikaa (on hyviakin).”

Ihmeellistä että kansainväliset tutkimukset (mm. Pisa) ovat jyrkästi eri mieltä kanssasi. Tuntuu siltä, että sinä tässä tarvitset oman valtion, jossa voit tieteillä keskenäsi olemattomilla tiedoillasi. Sivistä vielä muita, miten Pisa on tehty väärin ja miksi muiden maiden kouluhallinnot vierailevat täällä turhaan oppimassa?

Huokaus. Luetun ymmartaminen tuntuu olevan muillakin kuin minulla aika heikkoa toisinaan. En ole kertaakaan vaittanyt etta suomen koulujarjestelma olisi HUONOMPI kuin jossakin muussa maassa. Olen vaittanyt etta se on HUONO. Toisissa valtioissa myonnetaan julkisesti etta ongelmia on ja etta eri koulut suoriutuvat paremmin, mika mielestani on ehdoton edellytys sille etta asioita voisi parantaa. Minun mielestani nain pitaisi tehda suomessakin, mika on tietenkin vain minun vaatimaton mielipiteeni. Ehka asia sitten on niin, kun kansainvalisia tutkimuksia luetaan ja muiden maiden kouluhallinnot siella vierailevat oppia hakemassa, etta olen vaarassa ja asiat ovatkin loistavasti. Jos nain on niin minka takia opettajat taallakin vinkuvat resurssipulasta ja siita ettei patevia opettajia saa kun palkat on niin pienet?

Luin uudestaan vedin henkea valilla ja join kupin kahviakin viela siina valissa. Edelleen olen sita mielta etta "listat" eivat ole turhia vaikka ne eivat annakaan absoluuttista totuutta kaikesta. Alun perinkaan en ole puhunut mistaan tietysta listasta vaan yleisesti ottaen siita etta kouluja pitaisi pystya vertailemaan (mika tietysti muodostaa jonkinlaisen listan), se mita sisaltoa ja milla lailla tutkittuna listassa on jakoon asiaan paremmin perehtyneiden kasiin. Suomesta kun ei juuri tietoa ole saatavilla, niin jonkinlaista esimerkkia voisi hakea esim UK:n listoista - eivat nekaan varmaankaan taydellisia ole mutta jostainhan sita on lahdettava. Ja unohdetaan ne "iltalehden paljastukset" vaan otetaan asiatieto irti siita aineistosta. Alkaa teilatko sita ajatusta etta eri kouluja voisi vertailla, esittakaa sen sijaan mielipteita (niinkuin joku taallakin on jo tehnytkin) mita sisaltoa niissa pitaisi olla. Ei ole kovin kehittavaa pelkastaan lakaista joku asia maton alle sanomalla "tasta ei tarvitse julkisesti puhua kun (meita) tyhmemmat eivat sita ymmarra".
 
Viimeksi muokattu:

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Holocaust
Hupaisia hetkiä...part xxxx.
Missä lauseessa halusin enemmän opettajia hallitukseen? Häh?!
Vai en ymmärrä mitään maamme hallintomallista? Kiva kuulla hei! Sitten on tainnut mennä "koulut" (muutkin kuin peruskoulu) hukkaan...Opetan nimittäin yhteiskunnallisia aineita, joten en tarvitse luentoasi siitä, kuinka poliittinen hallintojärjestelmämme toimii...
Mielestäsi "tervettä järkeä" politikoilta on peruskoulussa vuosiluokilla 7-9 3 vuosiviikkotuntia terveystietoa?
Ps. Miksi vertailet opettajia ja sairaanhoitajia? Miksi et vertaile lääkäreitä ja sairaanhoitajia? Eri palkka ja...

"Jotain merkitystä on sillä seikalla, kuka on opetusministerinä. Nykyinen ja edellinen opetusministeri ovat ammatiltaan sairaanhoitajia! Ainoa ns. opettajataustainen Vanhasen hallituksessa on Mönkäre."

Tarkoittaako tama etta ET haluaisi hallitukseen enemman opettajia? Mita tulee ymmarrykseesi hallintomallista: jos kommentoit yllaolevaan tyyliin opettaja/sairaanhoitaja niin opetatko myos siella koulussa oppilaillesi etta alkaa vaan aanestako ketaan sairaanhoitajaa kun opettajiakin on ehdokkaana? Minulla oli muutama sinun kaltaisesi opettaja, ja katso nyt mita minustakin tuli! ;-b

Enpa ole tuota opetussuunnitelmaa yksityiskohtaisesti ruotinut enka sita kommentoinut. Eikapa taida ne yksityiskohdat olla pelkastaan siita ministerista kiinni, eikohan ne asiat valmistella siella tyoryhmissa ja ministerioissa hyvin pitkalle valmiiksi (nain on mm. asioista paremmin perilla oleva, aikaisemmin opetusministeriossa tyoskennellyt maisteris-puolisoni minulle kertonut).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös