Olipa ihan saatanan raskasta luettavaa, pakko sanoa. Jos ajatuksella lukee ketjua edeltä pari sivua, löytää noihin populistisiin väitteisiin vasta-argumentit. Voisin kuvitella, että akateemisesti koulutetut ihmiset ymmärtävät tuota mystistä konsulttikieltä.Digit sekä OPSit sitä ja tätä, mutta ennen ainakin koulussa opittiin ensin lukemaan sekä laskemaan ja niistä sai sitten työkalut muuhun oppimiseen.
Kommentti: Peitelläänkö p-jauhannalla koulujen todellisia ongelmia?
Koulujen arki ja opetussuunnitelmien konsulttikieleltä kuulostava sanahelinä törmäävät rujosti yhteen. Joillakin nuorilla on vaikeuksia jopa helpoissa päässälaskutehtävissä. Vika on jossain muualla kuin nuorissa, kirjoittaa Taloussanomien toimittaja Elina Ranta.www.is.fi
En jaksa sen enempää edellisestä. Sen totean kuitenkin, ettei koulussa kaikki ole oppinut lukemaan ja laskemaan ennenkään. Dysleksiaa, dyskalkuliaa ja erilaisia oppimisvaikeuksia on ollut historian sivu, ja porukkaa on lätkitty luokalle ilman tukitoimia ja samalla murskattu itsetunto siinä sivussa. Parjattu kolmiportainen tuki on kuitenkin jäsentänyt tuen tarjoamista, ja nykyään näille muksuille edes yritetään saada jeesiä. Harmi vain, että pahimmillaan ryhmäkokoja ei erityisemmin mietitä, kun kunta säästää ja inkluusion sekä integraation nimissä jengi lyödään yhden aikuisen niskaan. Mutta se on tietysti opetussuunnitelman ja uuden koulurakennuksen vika.
Ennen oli niin paljon paremmin. Oli kaksi sukupuolta, Nykänen hyppäsi kultaa ja koulussakin opittiin lukemaan.