Edit. Ja olen sitä mieltä että ala-asteen koululiikunnan ei ole tarkoitus olla se paikka missä paremmat rökittää huonommat vaan tarkoitus on että kaikki saisivat osallistua ja saisivat iloa onnistumisesta. Kyseessä on kuitenkin lapset. Jos säännöt turhauttaa lasta niin varmaan on ihan hyvä puhua lapselle kotona siitä ettei kaikki ole niin hyviä kuin sinä ja säännöillä yritetään tasata tasoeroja.
No nyt astuit pahaan miinaan, minäpä kerron miksi. Tuon ikäisillä lapsilla syöttäminen on hyvin hankalaa aktiiveillakin, toisekseen tuon ikäiset lapset eivät hahmota tiloja kuten aikuiset, heillä ei ole siis samaa kykyä käsittää tilaa.
Noin 70% noista lapsista eivät kykene tekemään suoraan syötöstä maalia, ei edes vahingossa, ja ne jotka kykenevät ovat niitä jotka loistavat muutenkin. Sen lisäksi tuo sama noin 70% ei pysty syöttämään tai se prosentti voi olla suurempikin. Se on asia jossa on meillä valmentajillakin suhteellisen suuri työ, enkä usko että koululiikunnan opettajat siinä ainakaan merkittävästi paremmin onnistuvat.
No mitä tämä tarkoittaa, sitä, että iso joukko ei pääse kokemaan onnistumista (maalia) edes vahingossa irtopallosta tms.
Jos nuo osaavat pojat alkavat pelata syöttörallia niin siinä käy niin, että iso osa ei saa edes hippaa pallosta tunnin aikana. Esimerkiksi voin kertoa ohjaamaltani vuorolta tämän ikäluokan poikien touhuista kun paikalle tuli vähemmän käyneitä poikia kaveriporukalla ja oli kova tahto saada pelata keskenään. Näin kyllä ketä on toisella puolella ja tiesin mitä käy, mutta annoin kavereiden pelailla. Siinä kävi niin että ensimmäiseen noin 12min se kaveriporukka ei koskenut palloon kertaakaan kun toisella puolella pojat vatkasi tekemättä maalia. Sen jälkeen sekoitin porukat.
Se on aivan se ja sama minkälaiset säännöt koululiikuntaan luo niin hyvät ovat hyviä ja heikot heikkoja.
Sen takia en kannata tiukkaan säädeltyä pelaamista, nuo säännöt edelleen vaan lisäävät taitavien taitoeroa, eivät suinkaan tasaa.
Noissa säännöissä ei sinällään ole mitään vikaa mutta nyt ei ole yhtään ajateltu kenelle niitä luodaan. Ei pikkumuksut pysty pelaamaan ilman kymmenien tuntien ohjaamista ja harjoittelua mitään syöttöpeliä.
Jatkan vielä että omat poikani pystyvät pelaamaan millä säännöillä tahansa, mutta ei se sitä kiellä etteivätkö voisi huvittua huvittavasta touhusta.
Mitä tuohon tasaisiin joukkueisiin tulee niin saakohan huutojakoja enää tehdä niinkuin ennen että pelaaja jaettiin huutajien oman näkemyksen mukaan parhaassa järjestyksessä. Ei kait noin enää saa toimia kun siinähän jäi heikoimmat aina viimeiseksi viivalla.
Koululiikunta olisi ollut paljon mielekkäämpää jos tosissaan pelaavat olisivat voineet pelata keskenään ja höntsäilijät omassa porukassaan.
Se on just näin. Toinen vaihtoehto on kieltää liikunnallisilta muksuilta liikuntatunneille osallistuminen.
Kaikenkaikkiaan uskoisin, että minulla on jonkunlainen käsitys liikunnasta ja liikunnan oppimisesta ja siitä mihin minkäkin ikäiset lapset pystyvät. Varmaan kerroin taustaa aikaisemmin, mutta olen valmentanut pesäpallojunioreita jo 18 vuoden ikäisenä pari kautta. Vetänyt sähly- ja jalkapallokerhoja eskari-ikäisistä ylöspäin ja tällä hetkellä valmennan U10 jääkiekkoilijoita johon tietenkin saan jääkiekkoliiton koulutusta, viimeksi keskiviikkona. Viimeisin aloittamani kirja Hannele Forsmanin ja Kyösti Lampisen "Laatua käytännön valmennukseen"
En ole enkä väitäkään olevani ammattivalmentaja, mutta sen verran on vuosia eri lajien ja eri ikäluokkien parissa, että en myöskään ihan ummikkona kerro näkemyksiäni.