Suomalainen koulu

  • 41 304
  • 352

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Millaisi tunteita herättää täällä? Onko syynä segregaatio vai päästetäänkö maahanmuuttajat koulussa liian helpolla?

Joka tapauksessa huolestuttava luku, jos 61 % maahanmuuttajien lapsista ei omaa riittävää lukutaitoa pärjätäkseen yhteiskunnassa. Tuo aiheuttaa tulevaisuudessa isoja vaikeuksia yhteiskunnassa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Millaisi tunteita herättää täällä?
Sanoisin, että tilanne on ylipäätään todella huolestuttava lukutaidon osaamisen kannalta.

Eli myös ei-maahanmuuttajataustaisista suomalaisista 15-vuotiaista 1/5:lla on niin heikko lukutaitoa ettei heillä katsota olevan riittäviä tietoja ja taitoja osallistuakseen täyspainoisesti yhteiskunnan toimintoihin, kuten jatko-opintoihin ja työelämään. Samoin vain 1/3:lla lukutaito on hyvä tai parempi. Se on aikamoinen volyymi se.

Edellisen kerran vastaava yliotoksen avulla tehty selvitys on valmistui vuonna 2012.

Siihen verrattuna maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten erot oppimistuloksissa pienenivät, mutta tämä johtui vain siitä, että kantasuomalaisten tulokset putosivat maahanmuuttajataustaisten lasten tuloksia enemmän.

Näkisin lukutaidon kuitenkin aikalailla kaiken oppimisen pohjana eli jotain pitäisi tehdä ihan kaikkien osalta. Maahanmuuttajanuoria ei tule pelastamaan mahdollinen tuleva englanninkielinen ylioppilastutkinto (tai yleisemmin laajempi englanninkielinen toinen aste), koska usein englantia ei osata sen paremmin. Ainakaan akateemista. Yleisestikään en näe Suomen kannalta välttämättä kovin hedelmällisenä kouluttaa täällä syntyneitä nuoria englanniksi, koska se lisää tulevaisuudessa siirtymää muualle, jossa sitten kerätään hyödyt.

Siitä olen riikan kanssa samaa mieltä, että kielitaidon kehittämistä pitää vaatia maahanmuuttaja taustaisilta oppilailta ja opiskelijoilta ihan siinä missä muiltakin. Sitä en taas ymmärrä, että esim. kotouttamista pitää tuossa äksäilyssä vastustaa ja esim. oman kieliset uutiset nähdään huonona asiana, vaikka ne voivat olla monelle ainoa oikeasti luotettava media siihen mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu. Ai niin, mutta kun YLE.

Myöskään esim. tulkkeja huoltajille ja oman kielisen materiaalin kehittämistä, joka tukee ymmärrystä suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, en näe ollenkaan pahana asiana, päinvastoin, koska kodin merkitys on kuitenkin valtava.

Se mitä minä olen toisen asteen maahanmuuttajataustaisten nuorten huoltajia tavannut, niin ovat pääasiallisesti hyvin koulutus- ja työelämämyönteisiä. Aina ei tosin ole käsitystä siitä mitä kaikkea suomalainen koulutusjärjestelmä voi tarjota ja kaikista ei ole pakko/tai ei voi tulla lääkäreitä.

”Näyttääkin siltä, että oppilaan maahanmuuttajatausta itsessään ei välttämättä ennusta heikkoa osaamista Pisa-kokeessa, vaan olennaisia tekijöitä ovat puutteet kielitaidossa sekä perheen matala sosioekonominen asema”, OKM:n tiedotteessa todetaan.

Resurssia pitäisi kaataa heti varhaiskasvatukseen ja alakouluihin, yläkoulu ja toinen aste alkavat olla jo väärä kohta opetella kieltä. Ei saisi syntyä tilannetta, jossa suomalainen perusopetus on kahlattu läpi, mutta kielitaito on silti heikko.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Opetustoimen ylitarkastaja emeritus Kari Lehtola lataa Itä-Savon kolumnissaan, että peruskoulu on pilattu. Lehtola perustaa ajatuksensa lähikoulujen lakkauttamisaaltoon (1994 5000 koulusta menty alle 2000:n), jolle hän ei näe uskottavia perusteluja. Aihe herättää niin voimakkaita tunteita, että mies jopa puhuu "diktatuurin äänestä".

Muutama ote Lehtolan kirjoituksesta (on muuten aika raskasta luettavaa, koska sivistyssanoja on törkeän paljon):

Termistä ”lähikoulu” on tullut kiusallinen käsite voimassa olevan substanssilainsäädännön sekä virallisesti lausuttujen tavoitteiden vuoksi. Ristiriita kirjoitetun lain ja sen soveltamisen välillä on ollut huutava. Nyt samaa keskitettyä bulkkimassakoulua tarjotaan kaikille lapsille.
Kyseessä on ollut arvoton, eufemismeihin perustunut näytelmä, jossa ”kouluverkkoa on tarkasteltu” ”pakottavien rakenteellisten uudistusten” nimissä. Keskittäminen ja suuruuden ekonomia on nostettu ideologiaksi, joka konformistisesti on karttanut kaikkea sitä vastaan nousevia tutkimuksia, faktoja ja havaintoja ikävistä heijastusvaikutuksista.

Itsehän olen Lehtolan kanssa täysin eri mieltä. En ymmärrä intohimoista takertumista seiniin, kun niille lapsille se siirtyminen isompaan kouluun ei välttämättä merkitse juuri mitään. Esimerkiksi omassa kotikunnassani tehtiin härski manööveri, jossa entisen teollisuuden mahtipitäjän kyläkoululla istuivat peruskoulun kolme ensimmäistä vuotta siellä kyläkoulussa ennen siirtymistä keskustaajaamaan. Härskiksi tämän teki se, että esiopetusta kylällä ei voitu liian vähäisen lapsimäärän takia järjestää, joten "Ruikonperän" lapset kävivät eskarinsa siellä keskustaajaman koulun tiloissa. Eli oppilaat olivat jo tottuneet isoon kouluun, saaneet sieltä kavereita, mutta mummojen muistojen suojelemiseksi piti palata sinne omalle kylälle vähäksi aikaa.

Toinen aspekti tässä puliveivauksessa oli "ruikonperäläisten" pyrkimys siirtää 17 kilometrin päässä sijainneen kyläkoulun oppilaat Ruikonperälle. Harmi vaan että tässä "Teppolan" kylässä oli oppilaita kolme kertaa enemmän. Eli kun omasta takaa ei ollut lapsia, niin haetaan niitä muualta! Kaikki vain vanhojen teollisuusmuistojen (kylällä oli vitun iso tehdas) vuoksi.

Linkki Lehtolan kolumniin Itä-Savossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös