Alamummo kirjoitti:Paljasjalkainen stadilainen on sellainen, jonka vanhemmatkin ovat syntyneet Helsingissä.
Näitä ei sitten Helsingissä paljoa ole. Eipä sikäli, ihan kun tittelillä jotain arvoa olisi.
Alamummo kirjoitti:Paljasjalkainen stadilainen on sellainen, jonka vanhemmatkin ovat syntyneet Helsingissä.
hannes_ko kirjoitti:Niin, tuotahan minulle on yritetty sanoa. Heti kohta tulee ilmi, että tuo pään laittaminen ulos on yhtä kuin pämppääminen. Sitä taas harrastetaan myös maalla, ja koska toiminto ei minua maalla kiehdo, niin ei kiehdo kaupungissakaan.
E kirjoitti:En tiedä, kuka sinulle on punaisiin pysähtymisestä antanut torvea. Olen ajanut itse korttini Espoossa ja Helsingissä vuonna -97 enkä ole koskaan saanut keneltäkään muistutusta äänimerkillä Kehä III:n sisäpuolella. Kyllä täällä ajaa paljon mieluummin kuin missään muualla, kunhan vaan osaa välttää ruuhka-aikojen ahdistuspaikat.
E kirjoitti:Ei tästä sen enempää, mutta pysyn kyllä itse kannassani. Tuntuu, että Helsingin seudulla ihmiset ovat tottuneet suurempiin liikennemääriin, mikä taas on nostanut havainnointiastetta huomattavasti. Liikenne Helsingissä on huomattavasti sujuvampaa kuin samoilla automäärilla muualla Suomessa ajaessani. Ja kyllä ajokokemusta on huomattavasti muualtakin Suomesta. Hyvä, että joku sielläkin antaa tilaa eikä paina kaasua, jos haluan tulle toiselle kaistalle.
E kirjoitti:Itse helsinkiläisyyttä miettiessäni en voi välttyä siltä muidenkin mielipiteeltä, että ei ne stadilaiset ole mitenkään kusipäisiä. Ne muualta tulleet hesalaiset, joille oma helsinkiläisyys on peniksenjatke alkuperäisellä kotiseudulla, ovat niitä itsestään elämää pitäviä. Alamummon tekstiä lainatakseni, tämä pk-seutu on itselleni se kotiseutu. Se paikka, jota kohtaan tunnen kotiseuturakkautta.
fedorov kirjoitti:Mitäs jos vanhemmista toinen on käynyt kahden viikon maakuntareissulla Savossa hulluina teinivuosinaan?
Eli hyväksytäänkö tällaisessa tapauksessa Helsingissä syntynyt lapsi paljasjalkaiseksi, vai meneekö titteli samantien pöntöstä alas?
Nyt kyllä toivotan sinut Lapanen tervetulleeksi juhlimaan työkavereideni kanssa. He ovat kauniita nuoria naisia, ja vaikka minäkin olen...no ainakin nainen, niin aikamoinen meininki on, koko ajan. Vakuutan sinulle, että emme keskustele itsemurhista tai muistakaan murhista. Jos saan vakitaksarin puhuttua vielä kerran ympäri niin joustava ravintolan vaihto, jopa yli lääninrajojenkin sujuu tarvittaessa vaikka maksutta.Lapanen kirjoitti:Kun kaupungissa ollaan radalla, ollaan jatkuvasti miettimässä, että mikä on seuraava paikka mihin siirrytään. Touhussa on siis aikamoinen eteenpäinmenemisen meininki koko ajan.
Maalla tenutellessa puhe kääntyy ennemmin tai myöhemmin lähialueella viime aikoina tehtyihin itsemurhiin. Siinäpä ne puheenaiheet sitten ovat, ilta pimenee, eikä mahdollisuutta vaihtaa mestaa juuri ole.
fedorov kirjoitti:Mitäs jos vanhemmista toinen on käynyt kahden viikon maakuntareissulla Savossa hulluina teinivuosinaan?
Alamummo kirjoitti:Heh heh, miten se maakuntavierailu vanhempien syntymäpaikkaa muuttaa? Jos isä ja äiti ovat syntyneet Helsingissä ja itse olet syntynyt täällä, olet paljasjalkainen - kuten esimerkiksi minä.
Twite kirjoitti:Ja tuo sitten ei ole muiden väheksymistä?
mendieta kirjoitti:Tottakai esim. New York tuntui aika makealta kaupungilta, mutta en minä sinne muuttaisi. Vittuako minä siellä, jos läheiset ihmiset ovat jossain muualla?
koo kirjoitti:Nyt kyllä toivotan sinut Lapanen tervetulleeksi juhlimaan työkavereideni kanssa. He ovat kauniita nuoria naisia, ja vaikka minäkin olen...no ainakin nainen, niin aikamoinen meininki on, koko ajan. Vakuutan sinulle, että emme keskustele itsemurhista tai muistakaan murhista. Jos saan vakitaksarin puhuttua vielä kerran ympäri niin joustava ravintolan vaihto, jopa yli lääninrajojenkin sujuu tarvittaessa vaikka maksutta.
Niin, että milloinkas sopii ?
Terveisin koo
Hesarissa oli tuosta juttua ja siinä todettiin että Helsingissä asuvista alle 50% on syntynyt Helsingissä. Moniko helsinkiläinen on tuon kriteerin mukaan paljasjalkainen? Aika harvassa on.Alamummo kirjoitti:Paljasjalkainen stadilainen on sellainen, jonka vanhemmatkin ovat syntyneet Helsingissä.
Panzerfaust kirjoitti:No tuo on varmaan sitten sanonnan alkuperäinen pointti. Eli mun puolesta kelpaa tuokin kriteeri paljasjalkaisesta, kunhan myös kasvaa paikassa, eikä lähde skidinä kasvamaan ulkokuntalaiseksi.
Lapanen kirjoitti:Maalla tenutellessa puhe kääntyy ennemmin tai myöhemmin lähialueella viime aikoina tehtyihin itsemurhiin. Siinäpä ne puheenaiheet sitten ovat, ilta pimenee, eikä mahdollisuutta vaihtaa mestaa juuri ole.
Kaiser Soze kirjoitti:Teillähän on synkkää puuhaa siellä itä-suomessa.
Kaiser Soze kirjoitti:Pohjanmaalla pruukatahan istua pihasaunan kuistilla monta tuntia välillä jäähdyttelemässä ja puhuen vaikkapa lätkästä. Välillä käydään marjapuskissa kusella tai autotallissa pällistelemässä uusia leluja ja projekteja. Kun pallit on pesty, laitetaan grilli tulille ja grillataan läskiä puolilleöin, ennen kuin siirrytään paikalliseen soittoruokalaan pariksi tunniksi.
Kaiser Soze kirjoitti:Mites ne jutut ja puheenaiheet eroaisivat kaupunkien välillä? Toinen tykkää kaupungin vilskeestä ja toinen maaseudun rauhasta.
Tästä asiasta on kovin erilaisia käsityksiä. Oma elämänkokemus ei tuota näkemystä tue, mutta en voi väittää mitään tutkimusta tehneeni. Se on toki varmaa, että vastenmielisiä öykkäreitä löytyy jokaisen kaupungin jokaisesta kansanryhmästä.JanJ kirjoitti:Suurin osa lande-juttujen viljelijöistä oli alunperin itse viljelijöiden sukua eli muualta tulleita. Tosi usein vieläpä Espoosta, heh heh.
Pyh ja pah. Stadi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella ja se on yksinkertaisuudessaan Helsingin nimi slangiksi. Ei siihen ole sisäänkirjoitettu mitään väittämiä muista kaupungeista.Helsinkiläinen tietää että Helsinki on Helsinki ja Pori on Pori. Sensijaan Helsinkiin muuttanut porilainen tietää että Helsinki on stadi ja Pori on lande. Pyh sellaisille. Henkisesti kasarilla vissiin vielä.
Eikös nyt ollut kyse viikonlopun ralleista?Lapanen kirjoitti:Mutta entäs sitten niinä 363 muuna iltana vuodesta, kun ulkona ei tarkene sytytellä kuin tupakkia ja mattokutomoita sun muuta pientä vakuutusyhtiöiden riemuksi?
Kyllä pohjanmaallakin saa vittuulla. Siinähän vallan kunto kasvaa, kun vittuilija määrää suunnan ja lyöjä vauhdin..Lapanen kirjoitti:Itä-Suomessa vittuillaan, lännessä lyödään.
Minkäslainen mies se on, joka paljain jaloon saunasta hankeen kuselle lähäre?Munia myöten hangessa marjapuskassa kusella? Joopa-joo. Leviät on puhehet.
scholl kirjoitti:Joulu on yksi niistä hienoista hetkistä, jolloin Stadissa on lähes 0% landeja ja tosi hieno tulla himaan, kun kadut on autioina, pysäköintitilaa on yllin kyllin ja muutenkin hyvä rauhallinen meininki.
girlzilla kirjoitti:Olen ollut Kuopiossa bussissa ja paljon muuallakin. En nyt sanoisi että se niin kovinkaan erilaista on. Ehkä ihmiset juttelevat enemmän, ehkä eivät. Mutta ei se ole suoraan korrelaatiossa johonkin vilpittömyyteen tai iloisuuteen. Olen hyvin vilpitön ja iloinen ihminen, mutta en silti koe tarvetta jutella ihmisten kanssa bussissa. Se on nimenomaan mielestäni ongelmana, miksi heti ei ole niin iloinen tai vilpitön avoin ihminen jos ei rupea juttelemaan tuntemattomien kanssa?
Eli menisi samaan luokkaan Oulun, Lahden ja Kuopion kanssa. Varsinkin tuo viimeinen kuulostaa luontevalta, kun savo lienee yleisin Stadissa puhuttu kieli.1Timer kirjoitti:Kyllahan Stadi olis upea kaupunki ilman maalaisia! Se oli silloin 'meidan" ja siella olis vaan 100.000 ihmista...