Re: Faktoja ja lukuja..
Viestin lähetti Jouni
Haluaisin tietää - jos joku pystyy kaivamaan esiin viimeisimmät luvut maajussien tukiaisista Suomessa - miten paljon maanviljelijöitä tuetaan; kokonaisuudessaan, ja per tila, henkilö jne.
Koko keskustelu on tunnepitoista tyyliin "minä en halua joka päivä työtätekevänä maksaa laiskan maalaisen talvilomista" tai "minä olen maatilalla kasvanut ja siellä tehdään työtä enemmän kuin kaupungissa eikä siitä saa mitään palkkaa edes, perkele".
Haluaisin saada faktat pöytään. Täällä Kanadassakin on köyhiä maanviljelijöitä - ei lantin lanttia tukiaisia vähän edullisempia lainoja lukuunottamatta ja heitä minuakin käy suorastaan sääliksi. (Yksi juuri lähti pihasta 80 tuhannen taalan upouudella Pick-upillaan katsomaan 53 tuuman telkkareita ennen illan jääkiekko-ottelua, jossa hän istuu 120 taalan paikoillaan joka pelissä. Oikein itku tulee silmään tätä köyhyyttä ja kurjuutta todistaessa).
Miten paljon suomalainen maanviljelijä saa rahaa, miten elää verrattuna kaupungissa työtänsä tekevään veljeensä.
Suurimmat tilat ovat miljoonayrityksiä. Osa niistä on hitonmoisessa velkakierteessä. Osa ei ole, ja tuottaa rahaa.
Täysammattilaisista löytyy miehiä moneen junaan; riippuu myös missä kunnossa metsät ovat.
Vertailu suoraan palkanmaksajaan on epäreilua. Palkanmaksaja ei esimerkiksi joudu ostamaan 90 000 euron traktoria, tai 15 000 eurolla apulantoja vuodessa.
Käytän esimerkkinä erästä toista tilaa kuin kotitilaani, sillä osa porukasta täällä tuntee minut, joten pidän varani. Tämä toinen tila on kahden perheen yhteinen, eli se elättää neljä aikuista ja liudan lapsia. Yhteensä tuon kokonaisuuden verotettavat tulot olivat alle 200 000 markkaa jokunen vuosi sitten. Suomen mittakaavassa isohko tila tekee ojankaivuuta, suorittaa viljankuivausta ym. siinä sivussa. Oma kotitilani on suhteessa pienempi. Syksyisin rahaa yleensä on, mutta kun vuodenvaiheessa ostetaan apulannat, siemenet ja muut, niin kesällä ei yleensä ole mitään.
Vertailu tehtäköön yritysten kanssa jos on vertailtava.
Itse tulen mainiosti kaupungissa toimeen 500 eurolla kuussa, jää vielä säästöönkin. En tiedä mihin pistäisin lisää rahaa. (En muuten koskaan ole ollut kesätöissä. Olisin monesti halunnut, sillä työkokemusta olisi hyvä kerätä noin virallisesti. Se on kuitenkin mahdotonta vielä muutaman vuoden ajan. )
Tuista sitten. Tuet lasketaan niin monimutkaisesti, että tukihakemusten itse tekeminen on turhaa jääräpäisyyttä. Kun en itse niitä ole tehnyt, sivusta seurannut, niin en tarkalleen voi kertoa taksoja. Tuet sitä paitsi muuttuvat koko ajan, ja nythän EU kaavailee järjestelmää, jossa tuet lasketaan pelkästään pinta-alojen mukaan, jolloin viljellä tai tuottaa ei tarvitsisi. Sitten viljelijöitä kahdehdittakoon ihan luvan kanssa: niitä joilla on niin iso tila, että voivat niiden tuilla elää lopettamalla työt. Kansakunnan moraalin kannalta tuo olisi aika kauhea järjestelmä.
Tuista jo aiemmin ilmoitin perusfaktan, eli sen, että kaikki tuki ei ole "ilmaista" rahaa, vaan tuloa, jonka viljelijä saisia/saattaisi saada ilman järjestelmää, mutta joka kierrätetään tukijärjestelmän kautta.
Tukijärjestelmä olisi muuten yksinkertaistettavissa, mutta sen avulla luodaan Suomessakin satoja työpaikkoja, puhumattakaan EU:n laajuudelta. Se raha on pois viljelijöiltä totta kai.
Mitä tulee Lordiin jolla oli varaa hankkia pick-upillaan laajakuva-TV, niin inäpä tiedän konepajayrittäjän jolla on James Bondin-käyttöön vuokrattava jahti, huvipuisto, moottorirata.... Niin, joillakin on rahaa, joillakin ei ole. Ei se sen kummempaa ole. PeteX yrittää kääntää koko hommaa jotenkin yrittäjät ja palkansaajat vastaan viljelijät taisteluksi, mikä hämmästyttää suuresti. Ovatko viljelijät muka samalla puolella kuin päättäjät? Jos asiat niin hyvin olisivat, niin mikäpä tässä olisi ollessa.