scholl kirjoitti:
Joulu on yksi niistä hienoista hetkistä, jolloin Stadissa on lähes 0% landeja ja tosi hieno tulla himaan, kun kadut on autioina, pysäköintitilaa on yllin kyllin ja muutenkin hyvä rauhallinen meininki.
Tämäkö on siis sitä tervettä kotipaikkarakkautta?
Työelämässä en ole törmännyt kertaakaan vastaavaan kotiseuturakkauteen, vaikka olen pääkaupunkiseudulla asunut jo seitsemän vuotta. Keskimääräisellä koulutustasolla saattaa olla vaikutuksensa, mutta en voi tietää, koska olen nähnyt vain toisen puolen täällä.
Totta on, että eihän näistä kannata provosoitua, mutta itseäni ainakin käy sääliksi se, että joku joutuu rakentamaan oman identiteettinsä ja itseluottamuksensa niin voimakkaasti sen varaan, että missä kaupungissa on syntynyt. Eikö teidän elämässä ole muuta? Kun Jouluna pitää käyttää aikansa tällaisen tuottamiseen, niin eipä tarvitse vastata. Minä tiedän jo.
Montako ketjua tai viestiä täällä on siitä, kuinka kivaa on, kun oma kotipaikka on tyhjänä muupaikkakuntaisista? Tai montako sellaista ketjua on, jossa kehutaan omaa kotipaikkaa ja todetaan, että kaikkialta muualta kotoisin ovat huonompia ja että kirjoittajalla on hankaluuksia tulla toimeen heidän kanssaan. Jos muupaikkakuntalaiset ovat ulkomaalaisia tai toisen rodun edustajia, niin yleensä puhutaan rasismista. Kun kyse on puhtaasti toisen paikkakunnan edustajien ymmärtämättömyydessä, niin itse olen aina pitänyt sitä junttiutena. Juntti voi olla maalla tai kaupungissa. Lapsille voi antaa kyseisen piirteen anteeksi, kun eivät ole nähneet maailmaa sen vertaa vielä ja voivat kehittyä. Aikuisiällä se ei välttämättä ole vakavaa ja tuomittavaa, mutta kieltämättä melko hymyilyttävää.
Jos kaupungissa on muuten valtaosa asukkaista maalaisia, niin minkälainen on kaupungin kulttuuri. Eikö se ole maalainen? Eikö lasten kasvuympäristö ole silloin maalaishenkinen, koska ihmisten mudostama kulttuuri ja yhteisö on väistämättä jossain määrin maalaisvaikutteinen. Eihän tässä mitään pahaa ole, mutta mietiskelin vaan.
L