Stadi vs. Helsinki vs. Lande vs. Skutsi

  • 57 498
  • 437

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
SM-liiga -puolella tuo Jokereiden sensuurikeskustelu meni niin off-topiciksi PeteX:n (ei kai sukua YLEX:lle?) onnistuneen piikin ansiosta, että ajattelin avata tänne oman kotiseutukeskustelun. Jokainen pääsee purkamaan lähiöangstinsa ja viljasiilossa kasvamisensa otollisemmassa ympäristössä? Tuon otsikon ei ole tarkoitus olla harhaanjohtava, vaan se lähti ihan tuosta Helsinki – maaseutu asetelmasta, joka tuossa aiemmassa keskustelussa niin paljon tunteita nostatti.

Itse en ole kasvanut tzeissillä hengaten ja kaakelitehtaankin olen nähnyt ainoastaan skrakan ikkunasta. Kulttuurihenkisenä olen toki vieraillut siellä Skismassa, mutta loppujen lopuksi Stadin tuntemukseni on aika vähäistä. Verrattuna mihin tahansa muuhun kaupunkiin Helsingin vapaa-ajan tarjonta on luonnollisesti ylivertainen, mutta toisaalta niinä kertoina, kun tuolla Suomen La-la-Landissä olen vieraillut on huomioni kiinnittänyt se ahdistava kiire, jonka vallassa suurin osa vastaantulijoista on liikkunut. Luultavasti kysymyksessä on jonkinlainen muoti-ilmiö, ei niin monella ihmisellä voi oikeasti olla niin kova kiire. Ja ne baarit sitten? Loppujen lopuksihan sitä päätyy joka tapauksessa kiertämään samoja kolmea neljää paikkaa oli tarjontaa eli ei. Parasta tuollaisessa "suurkaupungissa" elämisessä olisi ehkä kasvottomuus, kun kaikki eivät tunne toistensa asioita on enemmän tilaa hengittää.

Sitäpaitsi, ei Stadi nyt niin kova paikka ole, ainakaan Porissa asuneen näkökulmasta, siellä sitä kukkii muukin kuin asfaltti, nimittäin painonnostajapoikain selät.

Aiheeseen liittyen kannattaa muuten tsekata Hotakasen Itäkeskus testi: http://www.mtv3.fi/hotakainen/
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Kattila
SM-liiga -puolella tuo Jokereiden sensuurikeskustelu meni niin off-topiciksi PeteX:n onnistuneen piikin ansiosta
Mun mielestä se oli lähinnä surkea provo.


kun tuolla Suomen La-la-Landissä olen vieraillut on huomioni kiinnittänyt se ahdistava kiire, jonka vallassa suurin osa vastaantulijoista on liikkunut.
Kyseessä taitaa olla elämäntapa.

Parasta tuollaisessa "suurkaupungissa" elämisessä olisi ehkä kasvottomuus, kun kaikki eivät tunne toistensa asioita on enemmän tilaa hengittää.
AAMEN!
Nyt olet asian ytimessä.


Sitäpaitsi, ei Stadi nyt niin kova paikka ole, ainakaan Porissa asuneen näkökulmasta, siellä sitä kukkii muukin kuin asfaltti, nimittäin painonnostajapoikain selät.
No niin, onhan näitä muitakin hulluja porilaisia.

Jos olisin pelkäävää sorttia, enemmän mua pelottaisi Porin torin Hese-jonossa yöllä kuin Helsingin aseman ympäristössä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Kattila
Parasta tuollaisessa "suurkaupungissa" elämisessä olisi ehkä kasvottomuus, kun kaikki eivät tunne toistensa asioita on enemmän tilaa hengittää.

Tähän, tosin kuin JanJ, sanoisin eriävän mielipiteen. Kyllä tunnen saavani hengittää paljon vapaammin täällää Hämeen sydämessä. Eipä sitä täällläkään aivan kaikkien asioita tunneta. Ihan yhtälailla tuntuu tuolla "Hämeenlinnan eteläsatamassa" verhot heiluvan ja ihmiset tuntevan lähipiirin vai oletteko tosiaan vaan niin epäsosiaalisia, ainakin omien kokemuksien mukaan mitä pohjoisemmaksi mennään sitä sosiaalisempia ihmiset ovat.

Että silleen...
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti Kattila
Parasta tuollaisessa "suurkaupungissa" elämisessä olisi ehkä kasvottomuus, kun kaikki eivät tunne toistensa asioita on enemmän tilaa hengittää.


terveisin Maunulan Muumio.

"Tilaa hengittää"? Ai näissä parinkymmenen neliön kopperoissa esim? Kyllä se on ihan eri paikka missä voi tehdä mitä haluaa. Taitaa kaupungissa olla verhojen välistä kurkistelijoita ihan tarpeeksi kun kerran "naapurivahti" ym. vitsitkin kukkivat.

Sontakasan päältä näkee kauas!

Palaan varmasti aiheeseen.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tainnut jossakin aiemmin aiheesta jo kirjoittaa, mutta otetaan lyhyt versio vielä kerran.

Stadin ja muiden paikkojen vertaaminen on osin turhaa ja liiankin tunnepitoista. Yhtä hedelmällistä, kuin blondin ja bruneten vertaaminen. Yks tykkää toisesta ja mä molemmista. Stadi vs muu Suomi -keskustelu tuntuu hersyttävän vahvimmat kommentit juuri muilta, kuin syntyperäisiltä stadilaisilta, joille stadi ei ole mikään itseisarvo tai 'kova mesta'. Tää on koti, that's it. Hesalaisille, siis muualta tänne muuttaneille, aihe tuntuu olevan usein tärkeä. Kammoviboja joku voikaan saada muuttaessaan stadiin. Stadi on hieno kaupunki ja loistava paikka asua. Ei enempää ei kä vähempää. Ilman, etteikö niitä olisi Suomessa monta muutakin hienoa paikkaa samaan asiaan.

(Tähän liittyen muuten JanJ voisi, jos viittit/löydät, kopipeistata tänne sen Carrols -mainoksen, muistanet, jossa tällainen uushesalainen ''pätee'' uuden slanginsa kanssa.)
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ei ja vielä kerran ei; tarkoitus ei ole käydä mitään stadi vs. maaseutukeskustelua sen perustella missä päin maata on minkäkinlaista asua. Itse yrittäjänä olen vain täysin vittuuntunut ns. maatalousyrittäjien elättämiseen. Enpä voi mennä pankkiin katsomaan kerran kuussa paljonko rahaa on taas kilahtanut tilille täytettyäni joitain hakemuksia. Ja parasta on, että porukka kehtaa vielä valittaa kuinka VAIKEATA näiden papereiden täyttäminen on.
Jengi kyllä valittaa sitä, että lähiöissä on työttömiä joille maksetaan työttömyyskorvauksia kun he eivät löydä töitä, mutta samaan aikaan kiltisti suljetaan toinen silmä todelliselta epäoikeudenmukaisuudelta eli rahan sokealta ja automaattiselta pumppaamiselta maaseudun ns. yrittäjille.

Kyllä, olen katkera ja välillä keittää yli. Odotan vaan vaalien jälkeen kauhulla mikä kaupunkien nylkeminen alkaa ja paljonko lisää rahaa heitetään kankkulan kaivoon. Aiheesta lisää mm. A.J. Pietilän kirjassa "Maatalousmafia syö rahasi".
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tääkin keskustelu on kai jo täällä käyty, mutta kai se oli taas aika. Itse asun Espoossa, Stadissa olen asunut n. kolme kuukautta, viihdyin Kalliossa oikein hyvin silloin jannuna. Siinä oli vaan joku juttunsa. Pointti on se etten täältä tällä hetkellä olisi valmis muuttamaan muualle Suomeen ihan sen takia että viihdyn täällä hyvin, en tunne tarvetta päästä muualle.

Kotoisin olen Vaasasta, ja ison osan lapsuudestani olen viettänyt Pohjanmaalla sukulaisissa. Mukavaa seutua sekin, mutta en silti vaihtaisi pk-seutua siihen. Tää on vaan mun juttu, jotenkin tulee vaan aina Pohjanmaalla vieraillessa semmonen fiilis etten kuulu sinne. Liian pienet piirit, ja perkeleen ahdasmielistä ja suvaitsematonta väkeä.

PeteX: Oikeassa olet. Yksi suurimmista vääryyksistä on maatalouslomittajajärjestelmä. Millä oikeudella yhden alan yrittäjä saa valtion kustantaman loman? Ei mene oikein jakeluun...
 

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
JanJ: omasta mielestäni provo/piikki on onnistunut aina, kun se kirvoittaa mielibideen vaihtoa, vaikka sen väärässä paikassa esittäisikin.

Senior: keskustelun lähtökohdaksi nyt vain näytti muodostuneen tuo Helsinki vastaan muu Suomi -asetelma, henkilökohtaisesti toivoisin, että ihmiset toisivat keskusteluun mukaan enemmän omia kokemuksiaan heitä miellyttävästä elinympäristöstä. Miksi jokin paikka viehättää ja miten syntyminen/kasvaminen jossain on vaikuttanut itseen.

Niin, ja tietysti hieman aluepolitiikkaa: miten maatalous Suomessa sitten tulisi järjestää? Luovutaanko kaikesta, minkä tuominen ulkomailta on halvempaa kuin täällä kasvattaminen, kuten PeteX näyttää toivovan?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Kattila
[BNiin, ja tietysti hieman aluepolitiikkaa: miten maatalous Suomessa sitten tulisi järjestää? Luovutaanko kaikesta, minkä tuominen ulkomailta on halvempaa kuin täällä kasvattaminen, kuten PeteX näyttää toivovan? [/B]

Niin, kaikkihan valitsevat itse yrittelyalansa. Miksi PeteX ei ole ruvennut jyväjemmariksi, kun kerran se on hänen mukaansa ns. "helppoa rahaa", ainakin jutuista päätellen. Vai eikö nenä eikä narut kestä pientä työtä.

Ja mahtaisiko hinta pysyä sen jälkeen, kun valmistus Suomessa on lopetettu. Se vanha kunnon kysynnän ja tarjonnan laki, kuten eräässä vaaleihinkin liittyvässä "suuressa kysymyksessä (joillekkin)".

Että silleen...
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Stadi vs. Helsinki vs. Lande vs. Skutsi

Viestin lähetti JanJ
Jos olisin pelkäävää sorttia, enemmän mua pelottaisi Porin torin Hese-jonossa yöllä kuin Helsingin aseman ympäristössä.

Hassua kyllä, olisin sanonut lähes samat sanat ihan lonkalta. Pari kertaa olen kokeillut tuota ko. Hesen jonoa pikkutunneilla, ja sanotaanko näin että kovin suurta numeroa itsestään ei tarvitse tehdä jos tappelun haluaa saada aikaan. :-) Kysyntä ylittää yleensä tarjonnan reippaasti, jolloin syntyy jonkunlainen primitiivi-reaktionomainen kilpailuasetelma ruuan saannista, jolloin kaikkea kivaa voi tapahtua. On myöskin mahdollista että kun luukusta huudetaan "kerros!", se ei olekaan juuri se sinun kerros, ja sitten tuleekin pientä mielipiteen vaihtoa.

Mutta onhan näitä nakkispudareita ympäri maata, kuuluu meikäläiseen kulttuuriin. Jos joku haluaa taasen rahoistaan eroon ihan "rehellisesti", voin suositella Belgiassa erästä Kebab-paikkaa. Sikahinnat, eikä kukaan baarista tullessaan edes ymmärrä mitä/mistä tulee maksaneeksi.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nämä petex-tyyppiset kommentit ovat se viimeinen kortti, joka jauhot suussa voi heittää. "En nyt keksi mitään järkevää aiheeseen liittyvää, niin käytetään nyt se tukiaskortti." Antaa kyllä juuri oikeanlaisen kuvan kyseisen "yrittäjän" älyllisestä kapasiteetistä. Koko keskusteluhan oli aivan tragikoominen, koska juuri yksikään Jokeri-kannattaja ei osannut asiallisesti aihetta käsitellä, mutta silti piti keskusteluun osallistua - sinänsä ei mitään uutta taivaan alla.

Itse asiassa Helsinki saa tolkuttoman paljon tukia Suomen valtiolta ja yhteiskunnalta siten, että suurin osa virastoista ja valtion rahoituksen kohteista sijaitsee Helsingissä. Siinä ei sinänsä ole olennaisesti mitään väärää, mutta kannattaa muistaa, kun alkaa päätänsä aiheesta aukomaan. Paljonkohan esimerkiksi Hämeenlinna saa juuri maataloustukea vuodessa?

Kaiken lisäksi se ei varmasti ole maanviljelijöiden vika, että äänestäjät ovat halunneet kansanedustajien kautta pitää Suomessa maatalouden elinvoimaisena ja maaseudun asutettuna. Hämeenlinnaa, joka on PeteX:n muistutukseksi Etelä-Suomen läänin pääkaupunki, en juuri maaseutuna pidä, vaikkakaan se ei suurkaupunki edes Suomen mittakaavassa olekaan. Lisäksi maanviljely on huomattavan paljon raskaampaa hommaa, kuin esimerkiksi valtion virassa toimiminen - melko rankkana yleistyksenä. Näitä valtion virkamiehiähän taas vilisee juuri Helsingissä.

Eniten hämmästyttääkin juuri se, että jääkiekkojoukkueet SM-liiga-tasolla ovat poikkeuksetta kaupungeista. Kaupungeissa ei tietääkseni viljellä maata. Silti tätä maataloustukikorttia heilutetaan tasaisin välein.

Näitä samanlaisia älynväläyksiä on tullut jo sen verran, että ajattelin kommentoida tällä kertaa. Yksittäisenä viestinä alkuperäinen viesti kuten kirjoittajakaan ei olisi ansainnut edes haukotusta suuntaansa.

L-Mies
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ohhoh...

Aloitetaan nyt vaikka siitä, että kusettajia on maailma täysi. Yksi vetää EU:lta rahaa anomuksilla, toinen ei ihan joka kerralla muista lyödä rullakebabin vastinetta kassaan ja kolmas tekee jotain muuta.

Maanviljelijän ammatti on helvetin rankkaa työtä päivästä ja kuukaudesta toiseen ilman vuosilomia tai viikonloppuvapaata. Niin, onhan niitä lomittajia. Nykyään tosin valitettavan vähän ja ammattitaitoisia vielä vähemmän. Jätä siinä sitten farmi taakse kun parissa päivässä lehmät sairastuvat ja navetta on kuin hävityksen jäljiltä. Näin ainakin tietyillä paikkakunnilla.

Kesät ovat työn puolesta yhtä helvettiä, olkoonkin että maanviljelijöiksi valikoituvat sellaiset ihmiset jotka nauttivat hieman eri asioista kuin shoppailusta Itäkeskuksessa. Keväästä alkaen painetaan aamuneljästä myöhään iltaan traktorilla kylvöjen ja niittojen parissa ja hoidetaan karja siinä sivussa. Ai niin, ne helppotäyttöiset anomuksetkin pitäisi hoitaa kesken heinähässäkän ja aina yhtä suopea EU-tarkastajakin on tulossa käynnille. Jokaiselle asialle on tietysti oma tarkastajansa ja kaikki saapuvat luonnollisesti eri päivinä, yleensä vielä väärään aikaan. Joillain maanviljelijöillä on vielä perhekin, ihan oikeasti.

Ja ne kusetetut tukiaisrahat kyllä kuitataan EU:n puolesta moninkertaisina takaisin rehellisiltä ihmisiltä. Aivan kuten muillakin aloilla. Pelkät renkaanjäljet kesantopellossa riittävät poistamaan tuet peltopläntiltä. Eihän oman peltonsa läpi saa tietenkään ajaa traktorilla ilman sanktiota. Olkoonkin että se on ainoa kulkureitti viljeltävälle pellolle. Ja auta armias jos sattuukin niin että täysin epäinhimillisesti unohtaa ilmoittaa EU:n herroille riittävän ajoissa syntyneestä vasikasta tai kuolleesta lehmästä, silloin on piru irti!

Eivätkä nuo tukiaisrahat miljonääriä monesta viljelijästä Suomessa tee. Kasvukausi ja lämmin aika ovat huomattavasti lyhyempiä ja viljeltävien kasvien määrä pienempi kuin Etelä-Euroopassa.

Nautiskellaan nyt vain hyvillä mielin joutsenmerkkistä naudanpaistia kera kotimaisesta rukiista tehdyn leivän ja hörpätään vielä päälle suomalaisella laitumella vilistäneen ammun maitoa. Eivät ne taivaasta tipu.

Huudellaan nyt vielä perään että en ole maanviljelijä. Olen kuitenkin muutaman vuoden päässyt seuraamaan maanviljelijän arkea riittävän läheltä ymmärtääkseni arvostaa tuota perinteistä ammattikuntaa enemmän kuin virastossa dollareita ja euroja ynnäileviä harmaita ihmisiä.

Tärkeitä tosin hekin. Niinkuin me kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti wilco
Ja mahtaisiko hinta pysyä sen jälkeen, kun valmistus Suomessa on lopetettu. Se vanha kunnon kysynnän ja tarjonnan laki, kuten eräässä vaaleihinkin liittyvässä "suuressa kysymyksessä (joillekkin)".

Minulle tämä sinun ajatuksesi ei oikein auennut eli miten tukiaisilla pidetään maataloustuotteiden hinnat Suomessa kurissa?
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Herkules vs. Näkkileipäihmiset

En kyllä jaksanut lukea kuin viimeisen sivun tästä aiheesta, mutta jo se palautti mieleeni vastaavat miekkailut tämän saman aiheen vatvomisen näillä sivuilla.

Kasvottottomuuden voisi kuitata sillä. että täällä ei kukaan pakotakkaan tutustumaan kaikkiin täällä palloileviin tyyppeihin ja heidän serkkuihin ja mummoihin. Tutustua saa, haluaa ja voi kuka tahansa, milloin tai missä tahansa, jos siltä tuntuu. Täällä ei ole sairaalloista tarvetta tutkia naapurin postia, koska omissakin kupongeissa löytyy yllättävän hyviä tarjouksia. Mun mielestä on helvetin hienoa, että saa olla rauhassa, jos niin haluaa.

Hienoja kokemuksia "muualla" Suomessa hiihdellessäni on (Sipoota ei lasketa mukaan) Lappeenrantalaisten välitön ja reilu asennne pääkaupungin pummia kohtaan ja miksei siis samalla myös ihmistä kohtaan. Leppoisan humanismin ehdottomia kurhoja, jotka myös tajuavat hyvän päälle.

Toinen sydäntälämmittävä ryhmä joka saa vieraspaikkakuntalaisen tuntemaan olonsa, jos nyt ei kodikkaaksi, niin ainakin tervetulleeksi on: Pohoijoimmaalaiset. Vittu sitä uhoomisen määrää, hyvää jengiä Ymmärtävällä silmällä tutkailevat aluksi hintelää Etelänmiesta, mutta saattavat viinapäissään ryhtyä mukaan ilonpitoon. Oksat bort, sitten kun sitä pulkkamäkeä kokeillaan.

Kolmanneksi, vaan ei viheliäimmäksi, nimitän Rovaniemen ja sen ympäristön kanta-astujat. Kaikki ketä siellä luudaa on jollain hyvällä tapaa sekaisin. Ne on ihan oikeasti sekaisin ja luulee, että kaikkia mahdollisia vastaantulijoita kiinnostaa suunnattomasti porotalous, uusimmat tietokoneohjatut lypsyjakkarat tahi Oulun Kärppien vaellus liigassa. Pientä, mutta hyvää jengiä ja asenne kohdallaan. Vetää vieraanvaraisuudessaan vertoja LPR:lle.

Tampere ja Turku on aina ollut sitä itseään: aina olen viihtynyt ja joku on aina kussut jonkun viuluun. Upeita mestoja ja tyyppejä missä viihtyy aina.


Itse olen Helsingissä syntynyt ja lähes koko ikäni täällä asunut, joten tämä on mun Hima. Mä rakastan tätä paikkaa, tän skidinä luudattuja klitsuja, sen kudjuja. Kaikkii prameita slitareita tai hagis-spugeja, jotka kävi hakee sen flindan, mikä takas onnistuneen pudessa selälläänmaanti-illan. Helsinki on helvetin hieno leiri jossa toteuttaa itseään.

Mestan ehdottoman parhaimpiin puoliin kuuluu se, että täällä ei ole pakko olla, jos siltä tuntuu. Aina voi mennä kotiin.

Tervetuloa
 
Viimeksi muokattu:

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Kyllä musta maalaispojasta on ollut hienoa muuttaa Tsadiin seitsemän vuotta sitten. Ylpeenä ajelen kasin stobella pitkin Mannerheikintietä, näen Kolmen Sedän patsaan, Skisman ja Vespan puiston. Jos loppuun asti istun kyydissä pääsen kaakelitehtaalle.

Sitäpaitsi mä olen juuriltani aito tsadilainen, sillä mun mutsi on rotsi ja faija on stadissa spårana. Turhaa tulla mulle röökään tai tulee fyrkkaa!

Ja kesäisin on niin kiva kun suulis springaa sun öögään ja fogelit flygaa pitkin steissii.

Respektii vaan kaikille. Kotipaikasta riippumatta.

PS. Karjalastaha mie oon ja ei jääny ku rammari pöyvälle rallattammaa ku joutusin lähtemään. Ihan tänne isolle kirkolle.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti PeteX
Itse yrittäjänä olen vain täysin vittuuntunut ns. maatalousyrittäjien elättämiseen. Enpä voi mennä pankkiin katsomaan kerran kuussa paljonko rahaa on taas kilahtanut tilille täytettyäni joitain hakemuksia. Ja parasta on, että porukka kehtaa vielä valittaa kuinka VAIKEATA näiden papereiden täyttäminen on.
Jengi kyllä valittaa sitä, että lähiöissä on työttömiä joille maksetaan työttömyyskorvauksia kun he eivät löydä töitä, mutta samaan aikaan kiltisti suljetaan toinen silmä todelliselta epäoikeudenmukaisuudelta eli rahan sokealta ja automaattiselta pumppaamiselta maaseudun ns. yrittäjille.

Kyllä, olen katkera ja välillä keittää yli. Odotan vaan vaalien jälkeen kauhulla mikä kaupunkien nylkeminen alkaa ja paljonko lisää rahaa heitetään kankkulan kaivoon. Aiheesta lisää mm. A.J. Pietilän kirjassa "Maatalousmafia syö rahasi".

Sinulla siis on yritys. Hyvä. Nyt lahjoitat sen valtiolle ja EU:lle. Noin. Kiitoksia.

Nyt otat velkaa kas noin ja kasvatat yritystäsi sanotaan nyt kolminkertaiseksi. Hyvä. Oliko pankissa kivaa?

Nyt sitten EU-setä tulee kirjaamaan ylös tarkalleen mitä aiot tehdä miksi ja milloin. Sitoudut kolmeksi vuodeksi tekemään kirjaimelleen kaavailun mukaan. Jousto? Mitä se on?

Teet työtä yötä myöten, jotta firmasi pysyy toiminnassa, sillä velkaa on ja tuotteista ei makseta. Sinulla ei ole varaa palkata lisää työvoimaa, vaan teet triplapäivää. 24/7/365.

Tuotat hyviä tuotteita, mutta niistähän ei makseta. Sen sijaan huomioon otetaan tuotantovälineet. Maanviljelijän kohdalla maat ja elukat. Näiden mukaan saat tukea, se kompensoi markkinahintaa, mutta jättää työn ottamatta huomioon. Työllä ei ole mitään arvoa.

Yrityksesi tuotteista et siis saa periaatteessa mitään kun myyt ne tukkuun. Maanviljelijä ei esimerkiksi saa myydessään lehmän teurastamoon aina edes neljäsosaa siitä, mitä ennen EU:ta sai. Silloinkaan ei tarvittu trukkia lompakon kantamiseen.

Olen asunut kaupungissa nyt kolmisen vuotta, ja pannut merkille seuraavat asiat: kaupungissa elämä on helppoa, suorastaan turruttavaa. Ja ihmisillä tuntuu olevan rahaa. Varsinkin kaikkeen turhaan, kuten elokuvissakäyntiin, ravintoloihin, alkoholiin, hienoihin ruokiin joiden nimiä en osaa kirjoittaa ym.

Leikkioksennusten ja dildojen valmistaminen on kaupunkilaisten mielestä varsin kunniallista ja hyväksyttävää toimintaa, mutta ruuan tuottaminen puoli-ilmaiseksi mellkeinpä hyvää hyvyyttä on lähes rikos.

Vielä tekin kiroatte sitä päivää kun ollaan riippuvaisia Ukrainan vehnästä, Tanskan maidosta ja Puolan sianlihasta. Siinä sitten on Suomi hyvässä asemassa, kun omaa tuotantoa ei enää ole koska viljely ja karjanhoito ei kannata.

Joku aikoinaan ihmetteli, miksi luopua vapaa-ehtoisesti elintarviketuotannosta (joka työllistää käsittääkseni ainakin 300 000 ihmistä) ja antaa monopoli muutamalle valtiolle. Se olisi sama kuin löydettäsiin öljyä ja kuitenkin jätettäisiin poraamatta ja jäätäisiin vartoomaan seuraava Arabien keksimää öljykriisiä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Timi
Minulle tämä sinun ajatuksesi ei oikein auennut eli miten tukiaisilla pidetään maataloustuotteiden hinnat Suomessa kurissa?

Missä kohtaa tekstissä näin lukee?

Mutta voin jopa hieman vastata tähän kysymykseesi, joka ei liittynyt kirjoitukseeni millään tavalla. Olisikohan, siis olisikohan niin, että kun viljelijä myy tuotettaan tietyllä hinnalla, joka on tappiollinen tuotantokustannuksiin verrattuna, jatkojalostajalle ja saa erotuksen tukina. Tällöin ei jatkojalostajan tarvitse ostaa ns. kallista tavaraa vaan saa raaka-aineensa halvemmalla, joka taaseen heijastuu, ei peiliin eikä veden pintaan, loppuhintaan.

Että silleen...
 

Carlos

Jäsen
Kettutyttö-syndrooma?

Tätä ketjua lukiessa tuli väkisinkin mieleen ehkä todennäköisin syy sille miksi meissä suomalaisissa asuu niin paljon katkeruutta. Väittäisin että syynä on tietämättömyys, eli ns. kettutyttö-syndrooma. Jostain asiasta kuullaan joltain taholta jotain, vedetään herne nenään ja ollaan tyytymättömiä. Kiroillaan itsekseen. Sen sijaan jos tietäisi asioiden oikean laidan, ja tutkailisi tilannetta objektiivisesti useammasta näkökulmasta, voi olla että se katkeruuden tarve vähenisi huomattavasti.

Minä ymmärrän oikein hyvin että joku on katkera maajussien tukiaisista. Minäkin olin joskus, kunnes olin pari kesää kesätöissä eräällä maatilalla, missä sain kokonaan uuden näkökulman siihen arkipäivään. En enää kadehdi tukiaisia yhtään, päinvastoin. Hattu pois päästä kun maatalous-yrittäjä tulee vastaan, väitän että siltä alalta löytyy tosimiehiä ja tosinaisia enemmän kuin mistään muusta ammattiryhmästä. Toivon hartaasti että meillä on vielä tulevaisuudessakin omavaraista maataloutta, ja toivon että myös useampi ymmärtäisi sen merkityksen.

Aikaisemmin myöskin kirosin katkerasti sitä miten byrokraattinen maa Suomi on, miten kallista kaikki on, miten meillä on niiiin korkeat verot ja niiiiin huonot palkat että, kunnes sitten siitäkin olen saanut vertailukohtia enemmän. Satua ei olekaan. Nyt en keksi enää Suomesta oikein ensimmäistäkään epäkohtaa mikä vetäisi mielen katkeraksi. Hiomisen varaa toki on, mutta keskimäärin ei ole kyllä yhtään mitään valittamista.

Esimerkkejä löytää jokainen elämästään varmasti useita, asioilla on aina vähintään 2 puolta, ja jollei molempiin perehdy kunnolla, ei mielestäni ole kovin järkevää keuhkota jostain asiasta. Sanotaan että tieto lisää tuskaa, tämä pitänee kyllä paikkansa osittain, mutta väitän silti että liian vähäinen tieto on kaikista tuskaisin vaihtoehto.
 

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, otetaanpa nyt omalta osaltani kantaa tähän vellovaan argumentointiin.

Itse koko pienen elämäni kunnassa asuneena en kykene kertomaan mikä tekee Tzzadista niinkin hienon paikan muihin verrattuna. Ja nyt tarkoitan itse ko. kaupungissa asustavien keksimää Tzzadi <-> Lande-asetelmaa. Kehä kolmosen ulkopuolella on muutakin kuin lande.

Koska itse elelen pienessä paikassa, en koe Helsinkiä sen kummallisempana kaupunkina kuin Turkua, Tamperetta tahi viikonlopuuna meikäläisten invaasion kohteeksi joutunutta Jyväskylääkään. Kaikki ovat kaupunkeja, joissa on tapahtumaa ja toimintaa. Helsingissä saattaa olla korkeampia taloja sekä laajemmalle alueelle levittäytynyt äksöni.

Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua.

Mainittakoon että minulla ei ole mitään Tzzadia tahi sen ulkopuolisia alueita vastaan. Ainoa tässä keskustelussa minua ärsyttävä asia on se, että tzzadilaiset pitävät asuinpaikkaansa ylimielisesti niin paljon muita kotikoloja ylivertaisempana. On hienoa, että voi olla ylpeä kotipaikkakunnastaan, mutta miksi siitä pitää tehdä niin törkeän suuri numero?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Maalla ja pientilalla lapsuuteni ja nuoruuteni asuneena, voin todeta maanviljeliöllä olevan aivan helvetin pieni tunti-/kuukausi-/vuosipalka. Jos kiire on Helsingissä elämäntapa, on maalla se työnteko tai oikeastaan se on lähes koko elämä. Tämä on asia mihin moni ei pysty ja rahojen helpolle saannille minä nauran paskaset naurut.

Asioista kannattaa todellakin ottaa selvää, ennen kuin aukaisee sanllisen arkkunsa.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipa kerran pikkupoika joka oli käymässä Helsingissä. Ihasteli "suurkaupunkia".
-Täähän on paratiisi. Linnanmäki ja kaikki. Jopa tommoinen hassu maanalainen juna.

Meni 10 vuotta ja sama poika haki töitä Helsingistä. Oli varttunut jo mieheksi. Siitä kertoi oma matkapuhelin ja lompakko.
Työhaastattelu meni hyvin siihen asti, kunnes kysyttiin se maaginen kysymys. "onko sinulla asuntoa täällä?".
Eipä ollut ja näin sai poikarukka kokea kylmän faktan. Ei aukea paratiisin portit. Puhekkin oli vääränkuuloista. No, eipä tarvi esittää kiireistä kokoajan.

Kaksi vuotta myöhemmin sama poika miettii kuumeisesti, olisiko NYT aika muuttaa. Kokeilla irtoaisko kunnon työpaikkaa. Hommata asunto,hinnalla millä hyvänsä.
Hetken mietittyään toteaa "Nääh. Olkoot. Ei se ole sen arvoista".

Tarinan opetus: Hinta/laatusuhteen ollessa huono, ei kannata laittaa ropojaan likoon. Vaikka olisi kuinka Linnanmäki ja metro.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti tommilin

Ainoa tässä keskustelussa minua ärsyttävä asia on se, että tzzadilaiset pitävät asuinpaikkaansa ylimielisesti niin paljon muita kotikoloja ylivertaisempana. On hienoa, että voi olla ylpeä kotipaikkakunnastaan, mutta miksi siitä pitää tehdä niin törkeän suuri numero?
Nämähän on ikuisuuskysymyksiä. Itse en ole ikinä ymmärtänyt minkä takia pitää ylistää sitä omaa asuinpaikkaa muitten paikkojen kustannuksella. Itse olen pirun tyytyväinen siihen että asun Espoossa, mutta ymmärrän myös miksi joku haluaa asua vaikkapa Lohjalla tai Lievestuoreella. Ja kukaan ei varmasti asuinpaikkansa perusteella ole toista parempi ihminen. Eikä software developer ole sikafarmaria parempi ihminen.

Hauskintahan on kuunnella stadin baareissa kuinka ihmiset ovat niin stadilaisia. "Vittu te espoolaiset landet ette ymmärrä mitään." Ja sieltä alta saattaa pyrkiä esiin se vanha kunnon karjalan murre. Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi opiskelija muuttuu stadilaiseksi lähes heti saatuaan kämpän Kalliosta, vaikka olisi sitä ennen koko elämänsä viljellyt lanttua Pohjois-Karjalassa. Onneksi välillä tapaa ihmisiä jotka ovat oikeasti ylpeitä juuristaan, ja siitä mistä oikeasti ovat kotoisin.

Toinen ääripää on sitten tämä maalla asuva väestö joka tuomitsee Helsingin (ja pääkaupunkiseudun, Espoo ja Vantaahan ovat myös Helsinkiä) ja helsinkiläiset kerran käytyään Helsingissä Tallinnan lautalle mennessään. Toki Salatut Elämät kertoo myös paljon Helsingin arjesta. Onneksi tähänkin löytyy poikkeuksia, avarakatseisuus on huhujen mukaan valtaamassa alaa jopa Pohjanmaan lakeuksilta.

Itse ennen pikkukunnassa asuneena tiedän sen hyvät ja huonot puolet. Enää en Espoota siihen nurkkakuntaisuuteen vaihtaisi, ainakaan näin nuorena. Nyt olen tyytyväinen siihen että voin asua kaupungissa jossa on suht turvallista, ja ennenkaikkea palvelut lähellä. Pidän myös pk-seudun suvaitsevammasta ilmapiiristä, täällä ei ihmistä leimata niin helposti ulkoisten syiden takia. Eräällä Etelä-Pohjanmaan kirkonkylällä meinasin saada turpaani koska minulla oli siihen aikaan pitkät hiukset. Täällä täysin arkipäivää, kukaan ei edes vilkaise.

Olisikin ihan kiva jos tälläisiä ketjuja ei edes tarvitsisi avata. Kaikki stadissa asuvat eivät käytä huumeita; eivätkä kaikki maalla asuvat viljele perunaa nappiverkkareissa ja kumisaappaissa lannalle haisten. Kaikki stadilaiset eivät automaattisesti ole ylimielisiä herroja; eivätkä kaikki maalaiset tyhmiä ja kateellisia tukien väärinkäyttäjiä.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samantyyppistä vastakkainajattelua on kaikkialla maailmassa.

Se alkaa kotoa.

Meillä on paremmin kuin naapurissa.

Jos kuitenkin taloyhtiö kamppailee koko naapuritaloyhtiön kanssa,
on tietenkin oma parempi. Sitten mennään kapunginosataistoon
jne.

Tsadilaisten ylimielisyyden syy on ylimielisyys ja landevalituksen
taustalla taas on selkeä kateus.

Ei se sen kummempaa ole eikä häviä mihinkään vaikka kukaan
ei ole oikeassa tai väärässä.

Onneksi ei tartte noissa taistoissa olla mukana.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Stadi on kiva mesta. Minua häiritsee "maalla" se, että ei oikeastaan ole sitä kiirettä ja varsinkin metelin puute on jotenkin hirveää. Kaipaan alituista taustameteliä, on se sitten kaukaisella kehätiellä ajavien autojen hurinaa tai spåran kiskojen korskuntaa. Joitakin se melu häiritsee, mutta siitä minä pidän Helsingissä. Lisäksi täällä on kaikki mitä minä tarvitsen. Ja ne jotka eivät tästä kaupungista pidä, niin teille terveisiä: Ei tänne ole pakko tulla, jos ei kerran koko paikasta pidä.

Maalla taas hauskinta on hiljaisuus. Siis muutaman kerran kesässä tekee mieli lähteä järven/meren rannalle istumaan ja kuuntelemaan hiljaisuutta ja katselemaan uskomattoman kaunista Suomen luontoa. Suomi on kaunis maa ja sillä on kaunis pääkaupunki.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit,Djurgården,Calgary Flames
Maalla taas hauskinta on hiljaisuus. Siis muutaman kerran kesässä tekee mieli lähteä järven/meren rannalle istumaan ja kuuntelemaan hiljaisuutta ja katselemaan uskomattoman kaunista Suomen luontoa. Suomi on kaunis maa ja sillä on kaunis pääkaupunki.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös