Stadi vs. Helsinki vs. Lande vs. Skutsi

  • 57 710
  • 437

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaiser Soze kirjoitti:
Tietyillä osin juu kyllä. Eniten kehän ulkopuolisia vituttaa pääkaupunkiseudun ikuinen "maaseutu ja sen asukkaat ovat juntteja ja stadissa on kaikki sivistys"-asenne. Juuri tuosta asenteesta johtuu se landen "oleks sä joku vitun hesalainen kusipää" - ajattelukin.

K

Tämä on nimenomaan allekirjoittanutta ihmetyttänyt. En voi puhua kuin itseni, ja esim. perheeni ja ystävieni puolesta, mutta tuollainen asenne on ainakin itselleni erittäin vieras. Ensinnäkin ihmetyttää miksi kaikki Helsingin ulkopuolinen olisi landea. Nauratti vain itseäni kun ulkopaikkakuntalaiset sanoivat Hesarissa että helsinkiläiset suorastaan potkivat ja tönivät sporassa/metrossa jne. Enpä ole itse moista koskaan huomannut.

Miksi muuten dösässä, sporassa tai metrossa pitää jutella vieraiden ihmisten kanssa? Jos joku minulle juttelee, juttelen varmasti takaisin, mutta miksi sen pitäisi olla itsestäänselvyys että vieraiden kanssa jutellaan. En minä halua bussissa puhua tuntemattomien kanssa, mielummin istun rauhassa ja katselen maisemia. Se ei tee minusta sisäänpäinlämpenevää tai mitään sinne päinkään. Jutussa mainittiin myös ettei Helsingissä voi moikata bussikuskia. Kaksi vuotta 14 bussissa istuen voin sanoa että kyllä varmasti voi. Ja bussikuski moikkaa myös takaisin. Se ei ole ehkä niin yleistä kuin jossain muualla, muttei ollenkaan ennenkuulumatonta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Riippuu Stadista

girlzilla kirjoitti:
Piti tämäkin nostaa ylös.

Viime aikoina on Hesarissa, ja myös esimerkiksi Helsingin Sanomien nettikeskustelussa puhuttu siitä, ovatko helsinkiläiset töykeitä, ilkeitä ja ylimielisiä kusipäitä.

Miten on arvon kirjoittajat, oletteko samaa mieltä?

Jostakin käsittämättömästä syystä meille tulee Hesari viikonloppuisin vaikka emme ole sitä tilanneet, kiitos siitä ensinnäkin jollekulle!

Luin viikonloppuna Hesarista tuon jutun, jossa haastateltiin mm. oululaisia ja turkulaisia. Itse en allekirjoita suoraan sitä väitettä, että helsinkiläiset olisivat erityisen ilkeitä tai muuten negatiivisia ihmisiä. Kuten Hesarissakin joku haastatelluista mainitsi, että aito stadilainen on useimmiten hyvä tyyppi, kun taas Helsinkiin muualta muuttaneet ovat stadilaisempia kuin itse oikeat stadilaiset. Turkulaisen haastattelusta paistoi katkeruus. Mutta tämä on jo vanha juttu. Itse jutun vire oli jotenkin valmiiksi katkera, Helsinki vs. muu Suomi. Juttu oli jotenkin liiankin katkera.

Täällä pohjoisessa ihmetellään usein sitä, mikä aiheuttaa ilmiöt kuten: talvi yllätti autoilijat, IS:n neuvot ihmisille kuinka maitopurkki avataan, IS:n neuvot ihmisille kuinka säästät siinä ja siinä 2 centtiä... Täällä pohjoisessa mietitään, osataanko siellä tehdä itse mitään, onko porukka avutonta?

Herättää myös kysymyksiä, minkä vuoksi on korostettava, pönkitettävä stadilaisuuttaan nimittelemällä muita suomalaisia peltoelviksiksi, poroiksi yms. (Minulla ei tosin ole mitään sitä vastaan että minua nimitellään poroksi, olen siitä ylpeä kuten muutkin porot). Ei helsinkiläisillä ole mitään syytä olla itsetunnoltaan heikko. Eihän stadilaisillekaan ole mitään haukkumanimeä, en ainakaan minä tiedä sellaista. Jos joku tietää niin kertokoon toki.

Minun tuntemani helsinkiläiset ovat erittäinkin mukavaa porukkaa, ja he ovat nimen omaan näitä palijasjalakasia hesalaisia. Minä vittuilen niiden slangisanoille ja ne vittuilee mun oulun murteelle mutta siinä ei ole mitään ilkeää. Esim. slanginnettu Barks-kokoelma Aku Ankka: Rotsi on mut byysat puuttuu on yksi suosikeistani. Suosittelen samalla hesalaisille Palijasjalakanen Ankka -albumia. Loistava.

Helsinki ja muu Suomi ovat kummatkin ihan hyviä paikkoja ja kummastakin tulee ihan yhtä ystävällistä väkeä paitsi Turusta ja Jyväskylästä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
girlzilla kirjoitti:
helsinkiläiset suorastaan potkivat ja tönivät sporassa/metrossa jne. Enpä ole itse moista koskaan huomannut.
Vasta reilu kaksi vuotta täällä asuneena, voin sanoa että tuo väite on täyttä sontaa. Veikkaampa että kyseinen sanoja ei ole asunut helsingissä, vaan joskus satunnaisella reissulla tullut jonkun tönimäksi.
Miksi muuten dösässä, sporassa tai metrossa pitää jutella vieraiden ihmisten kanssa?
Ei miksikään, mutta hämmästyt varmasti melkoisesti jos hyppäät vaikka kuopiossa paikallisliikenteen nysseen. Ilmapiiri on sata kertaa avoimempi ja vilpittömämpi. Kyllä ihmisten erilaisuus ja iloisuus tulee selkeästi erona esiin, kun vertaa tapoihin täällä.
Joskus hissiin mennessä olen miettinyt, että onko hississä ollut joskus kieltolappu "Puhuminen hississä kielletty". Niin ihmeellistä on ihmisten käyttäytyminen hississä. Ihan kuin yritettäisiin sulautua seiniin ja lattiaan, ettei kukaan huomaa.
Helsingissä ei voi moikata bussikuskia.
Paaaskat. Minä morjestan joka kerta. Sanokoon kuski takaisin tai ei, mitä väliä. Ei minua kukaa talommekaan asukki aluksi morjestanut. Luimistelivat vain ja katselivat mualle. Jokakertainen reipas "päivää" tai "huomenta", on saanut kyllä ihmiset vastamaan takaisin. Nykyään toivottavat huomenta jo ennenkuin itse ehdin.

Onhan helsingissä porukka jurompaa ventovieraille kuin landella, mutta sen kanssa pitää vain oppia elämään. Siksipä sanon jatkossakin juroille duunikavereille ja bussikuskeille, että huomenta. Vittuuntukoot jos haluavat.

K
 

JanJ

Jäsen
girlzilla kirjoitti:
Viime aikoina on Hesarissa, ja myös esimerkiksi Helsingin Sanomien nettikeskustelussa puhuttu siitä, ovatko helsinkiläiset töykeitä, ilkeitä ja ylimielisiä kusipäitä.
Kyllä ovat, siis ne muualta Helsinkiin muuttaneet jotka tekevät Helsingistä ison numeron. Ne schösschöttäjät.

Perushelsinkiläinen tekee helsinkiläisyydestään just yhtä ison numeron kuin panelialainen panelialaisuudestaan. Eli se nyt vaan on kotipaikka. Senior tästä taisi turinoida sivulla 1.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaiser Soze kirjoitti:
Ei miksikään, mutta hämmästyt varmasti melkoisesti jos hyppäät vaikka kuopiossa paikallisliikenteen nysseen. Ilmapiiri on sata kertaa avoimempi ja vilpittömämpi. Kyllä ihmisten erilaisuus ja iloisuus tulee selkeästi erona esiin, kun vertaa tapoihin täällä.

Olen ollut Kuopiossa bussissa ja paljon muuallakin. En nyt sanoisi että se niin kovinkaan erilaista on. Ehkä ihmiset juttelevat enemmän, ehkä eivät. Mutta ei se ole suoraan korrelaatiossa johonkin vilpittömyyteen tai iloisuuteen. Olen hyvin vilpitön ja iloinen ihminen, mutta en silti koe tarvetta jutella ihmisten kanssa bussissa. Se on nimenomaan mielestäni ongelmana, miksi heti ei ole niin iloinen tai vilpitön avoin ihminen jos ei rupea juttelemaan tuntemattomien kanssa?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
E kirjoitti:
Hienointa Helsingin keskustan alueella on kuitenkin se, että sekä autoilevana että jalankulkijana muut autoilijat huomioivat sinut ja tarpeesi. Jos olet väärällä kaistalla, vilkku vaan päälle ja tilaa saat viereiseltä kaistalta. Tätä en ole muualla Suomessa koskaan päässyt kokemaan. Samoin jalankulkijana uskaltaa suojatielle kävellä erittäinkin ronskisti, jos vaan katsoo tulevan auton kuljettajaa. Esimerkiksi kolmessa muussa suomalaisessa yli 50k asukkaan kaupungissa olen saanut kuunnella melkein allejäämisen jälkeen tööttisaarnaa siitä, että lähden ylittämään katua, kun paikallinen corollakuski on ollut tulossa.
Tuo helsinkiläisten liikennekäyttäytyminen on samanlainen myytti kuin muiden yli 50k asukkaan taajamien vastaava. Missään muualla kuin Helsingissä en ole saanut torvea niskaani pysähdyttyäni PUNAISIIN VALOIHIN. Ja kyllä ainakin minä annan tilaa vilkunkäyttäjille riippumatta siitä, missä kulloinkin satun olemaan autolla liikkeellä.

Mutta tämä keskustelu kuuluisi oikeastaan siihen teiden ritarit -ketjuun, joten ei tästä sen enempää. Helsingissä usein yöpyvänä voin kyllä vahvistaa, että ihan kiva mesta. Isoja asioita saa kuitenkin tapahtua, ennen kuin sinne muutan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Stadi on buli mutta snadi

pale kirjoitti:
Toinen sydäntälämmittävä ryhmä joka saa vieraspaikkakuntalaisen tuntemaan olonsa, jos nyt ei kodikkaaksi, niin ainakin tervetulleeksi on: Pohoijoimmaalaiset. Vittu sitä uhoomisen määrää, hyvää jengiä Ymmärtävällä silmällä tutkailevat aluksi hintelää Etelänmiesta, mutta saattavat viinapäissään ryhtyä mukaan ilonpitoon. Oksat bort, sitten kun sitä pulkkamäkeä kokeillaan.

Todentotta: lakeuksilla asuu mahtavia ihmisiä. Sielläpäin kun vierailee, niin ei tuu ikävää... Pohojalaiset miehet varsinkin ovat aivan omaa luokkaansa. Mistäköhän johtuu, että viimeisimmät urooni ovat olleet sieltä suunnalta stadiin muuttaneita poikia. Ovat siis aivan vastustamattomia murteensa kanssa, josta eivät edes yritä päästä eroon.

E kirjoitti:
Helsinkiläisten epäkohteliaisuus on myytti. Mikäli kysyt Helsingissä apua, saat sitä satavarmasti ystävällisesti. Jos taas seisot liukuportaissa vasemmalla puolella tai änget sisään metroon/sporaan ennen kuin ulostulevat ovat ulos päässeet, saat varmasti kiukkuisia katseita ja joskus jopa suoraa palautetta. Nuo vain ovat sellaisia itsestäänselvyyksiä täällä, ehkä muualla ei asioita ole koskaan tarvinnut miettiä.

Nämä asiat imetään täällä jo äidinmaidossa, muualta tulevat joutuvat ne opettelemaan. Muuten stadilainen on kohtelias; en voisi kuvitella etten jeesaisi tietä kysyvää. Muualta tänne muuttaneet eivät välttämättä tee sitä, koska eivät yksinkertaisesti osaa. Saattaa olla yksi pikku osasyy siihen ketjuun, joka sitä epäkohteliaisuuden myyttiä luo.

PALE kirjoitti:
Itse olen Helsingissä syntynyt ja lähes koko ikäni täällä asunut, joten tämä on mun Hima. Mä rakastan tätä paikkaa, tän skidinä luudattuja klitsuja, sen kudjuja. Kaikkii prameita slitareita tai hagis-spugeja, jotka kävi hakee sen flindan, mikä takas onnistuneen pudessa selälläänmaanti-illan. Helsinki on helvetin hieno leiri jossa toteuttaa itseään.

Mestan ehdottoman parhaimpiin puoliin kuuluu se, että täällä ei ole pakko olla, jos siltä tuntuu. Aina voi mennä kotiin.

En osaisi sanoa asiaa paremmin. Stadi on mun koti ja mä rakastan Helsinkiä sellaisena kuin se on. Jos ei joku muualla Suomessa sitä tajua, niin painukoot hittoon!!
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ossi kirjoitti:
Tuo helsinkiläisten liikennekäyttäytyminen on samanlainen myytti kuin muiden yli 50k asukkaan taajamien vastaava. Missään muualla kuin Helsingissä en ole saanut torvea niskaani pysähdyttyäni PUNAISIIN VALOIHIN. Ja kyllä ainakin minä annan tilaa vilkunkäyttäjille riippumatta siitä, missä kulloinkin satun olemaan autolla liikkeellä.

Mutta tämä keskustelu kuuluisi oikeastaan siihen teiden ritarit -ketjuun, joten ei tästä sen enempää. Helsingissä usein yöpyvänä voin kyllä vahvistaa, että ihan kiva mesta. Isoja asioita saa kuitenkin tapahtua, ennen kuin sinne muutan.

En tiedä, kuka sinulle on punaisiin pysähtymisestä antanut torvea. Olen ajanut itse korttini Espoossa ja Helsingissä vuonna -97 enkä ole koskaan saanut keneltäkään muistutusta äänimerkillä Kehä III:n sisäpuolella. Kyllä täällä ajaa paljon mieluummin kuin missään muualla, kunhan vaan osaa välttää ruuhka-aikojen ahdistuspaikat.

Ei tästä sen enempää, mutta pysyn kyllä itse kannassani. Tuntuu, että Helsingin seudulla ihmiset ovat tottuneet suurempiin liikennemääriin, mikä taas on nostanut havainnointiastetta huomattavasti. Liikenne Helsingissä on huomattavasti sujuvampaa kuin samoilla automäärilla muualla Suomessa ajaessani. Ja kyllä ajokokemusta on huomattavasti muualtakin Suomesta. Hyvä, että joku sielläkin antaa tilaa eikä paina kaasua, jos haluan tulle toiselle kaistalle.

Itse helsinkiläisyyttä miettiessäni en voi välttyä siltä muidenkin mielipiteeltä, että ei ne stadilaiset ole mitenkään kusipäisiä. Ne muualta tulleet hesalaiset, joille oma helsinkiläisyys on peniksenjatke alkuperäisellä kotiseudulla, ovat niitä itsestään elämää pitäviä. Alamummon tekstiä lainatakseni, tämä pk-seutu on itselleni se kotiseutu. Se paikka, jota kohtaan tunnen kotiseuturakkautta.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Alamummo kirjoitti:
Stadi on mun koti ja mä rakastan Helsinkiä sellaisena kuin se on. Jos ei joku muualla Suomessa sitä tajua, niin painukoot hittoon!!

Hys! Tuota ei saa sanoa ääneen tai olet heinähattujen mielestä Helsinkiin muuttanut maalainen, joka on ylpeä "pääkaupunkilaisuudesta". Kaikki muut voivat julistaa huoletta synnyin-, kasvu- ja kotikuntansa parhaaksi, mutta kun stadilainen tekee jossain yhteydessä saman, alkaa itku ja valitus.

Ja jos Turku tai mikä tahansa kirkonkylä haluaa olla pääkaupunki, niin siitä vaan, mutta Stadi on silti Stadi. Ja Stadin rajojen piirtely kuuluu ainoastaan paljasjalkaisille helsinkiläisille.
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
girlzilla kirjoitti:
Nauratti vain itseäni kun ulkopaikkakuntalaiset sanoivat Hesarissa että helsinkiläiset suorastaan potkivat ja tönivät sporassa/metrossa jne. Enpä ole itse moista koskaan huomannut.

Haha!
Onhan se ymmärrettävää, että vaikkapa pienessä kunnassa asuva ihminen ei ole tottunut ahtauteen ja tilan puutteeseen, mutta vai että helsinkiläiset potkivat ja tönivät? :D Vahinkoja tietysti sattuu ja yksittäisiä ääliöitä nyt löytyy joka lähtöön, mutta huhhuh. :) Itse koko elämäni Helsingissä asuneena voin kyllä sanoa, että sporassa, metrossa ja muissa julkisissa saa olla aivan rauhassa, kunhan itsekin osaa käyttäytyä. Yksittäisten ääliöiden määrä on tietysti suurempi täällä, kun ihmisiäkin on reilusti enemmän kuin muissa kaupungeissa, mutta yleistämään en lähtisi.

Sitten liikenteeseen. Mitä nyt vanhempien kyydissä istuneena olen tarkkaillut, niin lähinnä ulkopaikkakunnilta tulevat aiheuttavat niitä tukkoja liikenteeseen, varsinkin keskustassa. Mistä tiedän, että nämä ovat muualta kuin Helsingistä? En tiedä, mutta nähty on kuskeja kartta kädessä, muiden paikkakuntien joukkueiden tarroja liimattuna autoon, kuskien hyvin hämmentyneitä ilmeitä, lapsiperheitä matkalaukkuineen jnejne. Muun muassa nämä seikat viittaavat hyvin paljon siihen. Myös murteen perusteella pääteltynä ulkopaikkakunnilta tulevien taksikuskien kyydissä olleena voin sanoa, että helsinkiläisen taksikuskin voimin matka taittuisi puolet nopeammin.

No, mitähän vielä? Tunnen kyllä muutaman helsinkiläisyydestään yliylpeän henkilön, mutta useimpia ei kyllä suoraan sanoen tunnu asia kiinnostavan. Jos joku sanoo sua poroksi, landeksi, tai muuksi vastaavaksi, niin kannattaa pitää se pilke silmäkulmassa, eikä vetää hernettä heti nenään. Pieni provoilu on aina mukavaa, ettei touhu mene täydeksi veljeilyksi. :) Pitäkää pää kylmänä ja miettikää joskus Helsingin hyviä puolia, niitä kyllä löytyy ja sen takaan.

Tervetuloa vaan Stadiin, en töni sua ja vastaan puhuteltaessa.
 

Betoz

Jäsen
Kaiser Soze kirjoitti:
Tietyillä osin juu kyllä. Eniten kehän ulkopuolisia vituttaa pääkaupunkiseudun ikuinen "maaseutu ja sen asukkaat ovat juntteja ja stadissa on kaikki sivistys"-asenne. Juuri tuosta asenteesta johtuu se landen "oleks sä joku vitun hesalainen kusipää" - ajattelukin.

Tottakai se on näin päin; ensin stadilaiset haukkuivat maalaisia, ja "juntit" vain vastasivat huutoon.

Kumpi oli ensin: muna vai kana?

Ossi kirjoitti:
Missään muualla kuin Helsingissä en ole saanut torvea niskaani pysähdyttyäni PUNAISIIN VALOIHIN. Ja kyllä ainakin minä annan tilaa vilkunkäyttäjille riippumatta siitä, missä kulloinkin satun olemaan autolla liikkeellä.

Sattumalta, missään muualla en ole ajanut kolaria kuin Hämeenlinnassa. Ja ihan rauhassa viettelin lomaviikkoani ajellen kesämökkiämme lähellä olevassa kaupungissa, kun kännykkään puhunut hämeenlinnalaismies kolaroi kylkeeni. Tästä vedämmekin johtopäätökset, että..

PS. Ei liittynyt mitenkään suosikkijoukkueeseesi, ethän välttämättä asu Hämeenlinnassa.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Helsinkiin reilu vuosi sitten muuttaneena voin sanoa hyvillä mielin, että helsinkiläiset on mitä ystävällisintä porukkaa. Itsellään kun on positiivinen asenne, niin kyllä sitä apua tarvittaessa saa.

Tuo metrojen liukuporras juttu tuli minulle selväksi ekalla kertaa, kun niitä käytin. En tiennyt silloin, täällä olevan tapana seisoa oikeassa reunassa, kiireisten kavutessa portaita ylös vasenta reunaa. Takaa tuli joku vanhempi mies henkilö ja tönäisi minua vähän, että siirrytkös siitä nulikka. Nykyinen avovaimoni (silloinen tyttöystävä) sitten selitti, täällä olevan tämmöiset tavat ja sen jälkeen ei minua kukaan ole liukuportaissa töninyt.
Ruuhka-aikana metrosta ulos pääseminen on yhtä tuskaa. Kiireisimmät rynnivät sisään heti ovien auettua, ja kun pääset metrosta ylos, niin toiset kiireiset yrittävät taklata sinua matkalla liukuportaille. Etenkin rautatieasemalla nämä metroon juoksevat tyypit on meinannut pari kertaa tulla syliin.

Kaupoista täältä saa loistavaa palvelua. Paljon parempaa, kun Varkaudessa, jossa asuin ennen. Täällä myyjät on myös tottunut siihen, että joskus ollaan vain katselemassa/etsimässä halvinta hintaa jollekkin tuotteelle.

Tuo linja-autoissa jutteleminen täällä/muualla voi johtua siitä, että täällä harvoin kaverukset/muuten vaan tutut matkustavat kouluihin yms yhtäaikaa. Kun taas keskisuomessa oli tapana sopia, että odotellaan toista linikkaan yms. Ja sitten siellä kulki julkiset sen verran harvemmin, että samoihin työpaikkoihin/kouluihin tai muihin matkaavat kulkivat samalla vuorolla.

Loppu kaneettina, muiden suhtautuminen sinuun on omasta asenteestasi kiinni.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Panzerfaust kirjoitti:
Hys! Tuota ei saa sanoa ääneen tai olet heinähattujen mielestä Helsinkiin muuttanut maalainen, joka on ylpeä "pääkaupunkilaisuudesta". Kaikki muut voivat julistaa huoletta synnyin-, kasvu- ja kotikuntansa parhaaksi, mutta kun stadilainen tekee jossain yhteydessä saman, alkaa itku ja valitus.
Hieman samoja havaintoja olen tehnyt. Ylpeys helsinkiläisyydestä tunnutaan kovin helposti tulkitsevan ylimielisyydeksi ja muiden väheksymiseksi, kun muiden kohdalla sama ilmiö onkin vain hellyttävää kotiseuturakkautta. Tätä ristiriitaa hieman kummastelen. Itse olen ihan helvetin ylpeä Stadista ja stadilaisuudesta, enkä ymmärrä miten se on keneltäkään muulta pois. Jokaisella on oikeus samaan eli ylpeyteen omista juuristaan.

Tuo "suurinta ääntä stadilaisuudestaan pitävät ovat muualta muuttaneita" on omien kokemusteni perusteella urbaanilegendaa. Tai ainakaan en tunne yhtään ei-syntyperäistä helsinkiläistä, joka öykkäröisi stadilaisuudellaan. Päinvastoin, useimmiten tuntuvat olevan ylpeitä omista sukujuuristaan, mikä on tietysti erittäin kunnioitettavaa. Ja sitten on vastaavasti niitä paljasjalkaisia, joilla on lievästi sanottuna newyorkilainen asenne muuta Suomea kohtaan. Ei moinen kovin hienoa ole, mutta tuskin Stadissa sen yleisempää kuin muuallakaan.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin kauan ei tule ongelmia kun osaat käyttäytyä "niinkin muutkin".

Omat vanhempani ovat jonkin verran ihmetelleet miksi täällä ollaan niin töykeitä.
Heidän ongelmansa on se että eivät tiedä miten matkakorttia käytetään, pitääkö painaa ykköstä vai kakkosta, missä kohti saa seistä ja missä ei.
Nuo asiat ovat täälläpäin asuville itsestään selvyyksiä ja tämän vuoksi porukka kohtelee asianmukaisen tylysti niitä jotka ei asioita hallitse. Mutta kun nämä asiat oppii, ei ongelmia ilmene enää.

Muilta osin olen sitä mieltä että pääkaupunkiseudulla on parempi olla. Porukka huolehtii omista asioistaan eikä koko kylä tiedä jokaista juorua jokaisesta.
Jos taloudellinen tilanne sen sallii, en muuta enää kehäkolmosen ulkopuolelle.
Sen olen hyväksynyt että olen joidenkin silmissä olen ikuisesti ei-tervetullut koska en ole syntyperäisiä. Enkä tietenkään saa sanoa itseäni helsinkiläiseksi vaan olen XXX:stä helsinkiin muuttanut. Se heille suotakoon.

Ihan samanlaista "rasismia" se on tuolla muuallakin jos sinne joku erehtyy Helsingistä muuttamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Gepardi kirjoitti:
Sitten liikenteeseen. Mitä nyt vanhempien kyydissä istuneena olen tarkkaillut, niin lähinnä ulkopaikkakunnilta tulevat aiheuttavat niitä tukkoja liikenteeseen, varsinkin keskustassa. Mistä tiedän, että nämä ovat muualta kuin Helsingistä? En tiedä, mutta nähty on kuskeja kartta kädessä, muiden paikkakuntien joukkueiden tarroja liimattuna autoon, kuskien hyvin hämmentyneitä ilmeitä, lapsiperheitä matkalaukkuineen jnejne. Muun muassa nämä seikat viittaavat hyvin paljon siihen. Myös murteen perusteella pääteltynä ulkopaikkakunnilta tulevien taksikuskien kyydissä olleena voin sanoa, että helsinkiläisen taksikuskin voimin matka taittuisi puolet nopeammin.
Minulle tuo kertoo vain Helsingin liikennesuunnittelun huonosta tasosta, ettei siellä osaa ulkopaikkakuntalainen ajaa aiheuttamatta tukoksia liikenteeseen. Ja voin kokemuksesta kertoa, että esim. Orlandossa ja San Franciscossa on nautittavan helppo ajaa, kun tiet ja rampit on asiallisesti merkitty. Suomessa on ihan sama, missä liikkuu, paikallisopas tarvitaan liikenteeseen poikkeuksetta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
En kyllä uskonut, että täällä STADILAISET puivat maataloustuki asioita..Ei herran jesta. Sanon nyt senkin, että siellä Helsingissä on ihan mukava käydä silloin tällöin, asuakin varmasti muutama vuosi, mutta ei helvetti, että koko elämä! Ei helvetti..No mihin kukin on tottunut, toiset sanoo toisin, niinhän se on..
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ossi kirjoitti:
Minulle tuo kertoo vain Helsingin liikennesuunnittelun huonosta tasosta, ettei siellä osaa ulkopaikkakuntalainen ajaa aiheuttamatta tukoksia liikenteeseen. Ja voin kokemuksesta kertoa, että esim. Orlandossa ja San Franciscossa on nautittavan helppo ajaa, kun tiet ja rampit on asiallisesti merkitty. Suomessa on ihan sama, missä liikkuu, paikallisopas tarvitaan liikenteeseen poikkeuksetta.

Pointti tuossakin. Mutta en tiedä, liittyykö se liikennesuunnitteluun, jos 'maalaiset' jumittuvat vihreisiin valoihin, ajavat 20km/h alle nopeusrajotuksen (mieluummin kuitenkin ali- kuin ylinopeus) ja parkkeeraavat sinne, missä on nimenomainen kielto. Se kertoo mun mielestä enemmän huonosta ajotaidosta ja liikenteenluvusta kuin kaupungin liikennesuunnittelusta. Paha mun on kuitenkaan näitä kommentoida, itse en ole vielä edes täysikänen, joten auton rattiin en ole vielä tarttunut (enkä omista muutakaan moottoriajoneuvoa, kiitos julkisten). Kuitenkin aika vahvasti olen sitä mieltä, että kyllä siellä voi sujuvasti ajaa kunhan on kuitenkin tarkkana.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutama sana tästä zadista - maalta keskustelusta. Itse olen kotoisin Järvenpäästä, noin 40 kilometriä Helsigistä pohjoiseen. Stadilaiset pitävät maalaisena ja maalaiset hesalaisena. Kuten tätini mies sanoi " Samaa Helsinkiä kaikki Lahdesta etelään" Hän on kotoisin Pohjois-Karjalasta. Mitenpäin tässä pitäisi olla?
Nykyään asun Vantaalla, eli jos mahdollista niin olen vielä enemmän väliinputoaja.
Itselleni asialla ei ole niin väliä, penniäkään ei tule pankkitilile lisää olen sitten juntti tai stadilainen.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
OldTimeHockey kirjoitti:
Hieman samoja havaintoja olen tehnyt. Ylpeys helsinkiläisyydestä tunnutaan kovin helposti tulkitsevan ylimielisyydeksi ja muiden väheksymiseksi, kun muiden kohdalla sama ilmiö onkin vain hellyttävää kotiseuturakkautta. Tätä ristiriitaa hieman kummastelen. Itse olen ihan helvetin ylpeä Stadista ja stadilaisuudesta, enkä ymmärrä miten se on keneltäkään muulta pois. Jokaisella on oikeus samaan eli ylpeyteen omista juuristaan.

Tuo "suurinta ääntä stadilaisuudestaan pitävät ovat muualta muuttaneita" on omien kokemusteni perusteella urbaanilegendaa. Tai ainakaan en tunne yhtään ei-syntyperäistä helsinkiläistä, joka öykkäröisi stadilaisuudellaan. Päinvastoin, useimmiten tuntuvat olevan ylpeitä omista sukujuuristaan, mikä on tietysti erittäin kunnioitettavaa. Ja sitten on vastaavasti niitä paljasjalkaisia, joilla on lievästi sanottuna newyorkilainen asenne muuta Suomea kohtaan. Ei moinen kovin hienoa ole, mutta tuskin Stadissa sen yleisempää kuin muuallakaan.


Niin melkein kuin minun suustani tuo. Yleinen totuus taitaa olla kuitenkin se että Helsinkiläisyydestä ja muista saa olla ylpeä mutta STADIlaisuudesta ei. No pitäkööt muut tunkkinsa mä oon ylpee STADISTA ja en ole ylpeä STADILAINEN vaikka olenkin 3polven STADILAINEN. Mainittakoon faijani joka ei ole asunut töölöön ulkopuolella ikinä ja äijä on 63v eikä voi kuvitellakkaan asuvansa jossain muualla kun stadissa kuten en kyllä minäkään.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Gepardi kirjoitti:
jos 'maalaiset' jumittuvat vihreisiin valoihin, ajavat 20km/h alle nopeusrajotuksen (mieluummin kuitenkin ali- kuin ylinopeus) ja parkkeeraavat sinne, missä on nimenomainen kielto.

Olisi kiva nähdä teikäläinen autolla matkassa jossain maalaiskylässä. Kartta kourassa yrität hakea sitä ja sitä paikkaa, samalla kun yrität suunnistaa oikein, lukea liikennemerkkejä, väistää kylän läpi ajavaa puimuria ja tarkkailla muutakin liikennettä sujuvasti samalla kun ajat rajoituksien mukaan.

Idioottimaista on odottaa, että ulkopuolinen ajaa oudossa kaupungissa yhtä sujuvasti, kuin ikänsä kyseisessä kaupungissa liikkunut.

Vai miten sinulta onnistuu suunnistaminen jäpin kautta nopankylään, nopasta jurvaan ja jurvasta kauhajoen kautta vanhaa tietä kurikkaan, josta korvan kautta huissille ja sieltä orisperin kautta tervajolle? Ilman karttaako meet?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Another HAB kirjoitti:
Niin melkein kuin minun suustani tuo. Yleinen totuus taitaa olla kuitenkin se että Helsinkiläisyydestä ja muista saa olla ylpeä mutta STADIlaisuudesta ei. No pitäkööt muut tunkkinsa mä oon ylpee STADISTA ja en ole ylpeä STADILAINEN vaikka olenkin 3polven STADILAINEN. Mainittakoon faijani joka ei ole asunut töölöön ulkopuolella ikinä ja äijä on 63v eikä voi kuvitellakkaan asuvansa jossain muualla kun stadissa kuten en kyllä minäkään.
Ja tuo sitten ei ole muiden väheksymistä?
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Another HAB kirjoitti:
Niin melkein kuin minun suustani tuo. Yleinen totuus taitaa olla kuitenkin se että Helsinkiläisyydestä ja muista saa olla ylpeä mutta STADIlaisuudesta ei. No pitäkööt muut tunkkinsa mä oon ylpee STADISTA ja en ole ylpeä STADILAINEN vaikka olenkin 3polven STADILAINEN. Mainittakoon faijani joka ei ole asunut töölöön ulkopuolella ikinä ja äijä on 63v eikä voi kuvitellakkaan asuvansa jossain muualla kun stadissa kuten en kyllä minäkään.
Twite kirjoitti:
Ja tuo sitten ei ole muiden väheksymistä?
Miten tuossa väheksytään muita?

Sekö on sitä väheksymistä, ettei halua asua muualla kuin kotiseudullaan, jonne on juurtunut? En minäkään halua, mutten silti koe vaikkapa Jatkoajan Turenki-kulttia oman kotipaikkani väheksymisenä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Lyhyestä virsi kaunis

Niin, itse kunnioitan eniten ns. hiljaisia tzzadilaisia. Nämä vanthaalaiset mölypäät ovat taas sitä toista ääripäätä.

Loppukaneetiksi päädynkin yhteenvetämään, että mitä vähemmän tzzadilainen pitää melua asiasta, sitä enemmän tippuu uskottavuuspinnoja.
Eiväthän turkulaisetkaan, joita sentään pidän ehkä eniten mannermaisina suomalaisina, leuhottele turkulaisuuttaan turuilla ja toreilla.


Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vantaastahan minulla on lentävä lausunto: "Siellä asuu, mutta ei elä."
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minkähän verran median pääkaupunkiseutukeskeisyydellä on vaikutusta tähän osittain kuviteltuun vastakkainasetteluun? Kyllä, se jollain tavalla näkyy, että suurimmat viestimet majailevat kehä kolmosen sisäpuolella. Hakemattakin tulee mieleen taannoinen Asem-kokouksen pallottelufarssi, jota oli oikeastaan aika riemastuttavaa seurata Aamulehden, Helsingin Sanomien ja YLEn välityksellä. Voisikohan muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuva tehdä sen erheen, että kuvittelee median "muuta Suomea" lievästi väheksyvän asenteen vallitsevan myös koko pääkaupunkiseudun asujaimistossa? Jos tekee, niin onko se ymmärrettävää vai ei?

Itse tunnen vain mukavia helsinkiläisiä ja vantaalaisia. Osa on siellä syntyneitä, osa sinne muuttaneita. Kenellekään heistä ei tunnu olevan kummoinenkaan juttu asua siellä, missä asuu. Itse asun tyytyväisenä Tampereella, mutta ei olisi tarvittu kovinkaan suurta kohtalon oikkua jotta asuinpaikakseni olisikin tullut Oulu tai Turku. Saattaisin hyvinkin viihtyä noista kummassa tahansa, jos olisin sinne aikanaan muuttanut. Aikanaan jaksoin vielä nauraa, jos joku vain kakkosvaihteella käyvä pääkaupunkiseutulainen piti minua maalaisena, koska asun Tampereella. Sille vitsille kävi samoin kuin muille huonoille sellaisille: laimeni vanhetessaan.

Olen muuten kuunnellut naurua pidätellen Helsingissä ratikassa (paikalliset kai nimittävät sitä sporaksi tai joksikin sellaiseksi) miten pari teiniä selittää toisilleen, ettei Radio Cityä voi enää kuunnella, koska se kuuluu nyt myös "jossai vitu skutsissa". Enkä sitten väitä, etteikö samanlaisia teiniangstitiivistelmiä löytyisi suunnilleen joka puolelta Suomea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös