Stadi vs. Helsinki vs. Lande vs. Skutsi

  • 57 716
  • 437

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
1Timer kirjoitti:
Kyllahan Stadi olis upea kaupunki ilman maalaisia! Se oli silloin 'meidan" ja siella olis vaan 100.000 ihmista...

Pikaratkaisuna voisin suositella, että antaisitte pääkaupungin hommat jollekin toiselle kaupungille. Junttien invaasiostahan voi syyttää Venäjän tsaaria...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ketjua lukiessani aloin ihmettelemään, että mitä nämä paljasjalkaiset stadilaiset ovat? Kaupunki, jolla ei ole minkäänlaisia juuria tai perinteitä, ja sen asukkaat jaksavat kinata siitä, että kuka on paljasjalkainen?

Helsinkihän on Suomen Blues historiansa osalta.
 
Suosikkijoukkue
TPS
scholl kirjoitti:
Joulu on yksi niistä hienoista hetkistä, jolloin Stadissa on lähes 0% landeja ja tosi hieno tulla himaan, kun kadut on autioina, pysäköintitilaa on yllin kyllin ja muutenkin hyvä rauhallinen meininki.

No, tuossapa on kuvattuna ilmiselvästi pikkukaupungin idylli. Ehkäpä teissä kaikissa sittenkin asuu "pieni landelainen"?
Toisaalta ymmärränhän minä, jouluhan on herkistymisen aikaa.
 

scholl

Jäsen
Grainger kirjoitti:
Ketjua lukiessani aloin ihmettelemään, että mitä nämä paljasjalkaiset stadilaiset ovat?

Se tarkoittaa sitä, että vähintäänkin vanhemmat ja mielummin isovanhemmatkin ovat syntyneet täällä. Mikä muuten olisi landeille yhtä sopiva nimi landeille kuin mitä Ruotsissa kutsutaan suomalaista surkeata porukkaa, joka sinne liipasi finnjäveleiksi? Bondejävel? Siis mikä voisi olla sellainen leppoisa suomenkielinen sana, joka kuvaisi näitä heinähattuja, joita täällä pyörii, jotka ovat jostain hevonkuusesta, mutta eivät silti ole siellä hevonkuusessa pysyvästi.

Niin itseäni ei sinänsä ihmispaljous haittaa kunhan ei olisi landejengiä. Vaikka onhan se tietysti joskus mukavaa, kun tavallaan omistaa nämä kadut, kun on niin autiota.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Grainger kirjoitti:
Ketjua lukiessani aloin ihmettelemään, että mitä nämä paljasjalkaiset stadilaiset ovat? Kaupunki, jolla ei ole minkäänlaisia juuria tai perinteitä, ja sen asukkaat jaksavat kinata siitä, että kuka on paljasjalkainen?

Helsinkihän on Suomen Blues historiansa osalta.

Tiedoksesi, että Helsinki on perustettu 1550, joten historiaa taitaa olla enemmän kuin sillä kotikylälläsi siellä jossain ruikonperällä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
huvikseni huutelen täältä,kun kiinnostuin koskas tämä meidän kaupunki on perustettu....ja pitkän etsimisen jälkeen popsahti vuosi 1335 esiin...tosin eipä täällä liiga kiekkoa pelata vaikka ihmisiä tällä seudulla on yli 60 000...
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Alamummo kirjoitti:
Tiedoksesi, että Helsinki on perustettu 1550, joten historiaa taitaa olla enemmän kuin sillä kotikylälläsi siellä jossain ruikonperällä.
Turku perustettu noin 300 vuotta aikaisemmin, josta sivistys laajentunut muualle.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Paljasjalkainen stadilainen on siella syntynyt, vahintain kolmannen polven stadilainen. Helpottaa, jos on syntynyt 12. kesakuuta.

Eli vaikka kaukana kotoa on jo pitkaan asuttu, niin paljasjalkainen stadilainen olen ja oikeen kunniakirjalla todeten.

Eika maalaisten (incl turkulaiset) kannata nokkiinsa meidan jutuista ottaa. Muta- ja paskavarpaita tarvitaan joka maassa, niin Suomessakin. Ei siina mitaan pahaa ole. Paata pystyyn vaan ja luottavaisna kohti tulevaisuutta!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mainittakoon, tähän hupaisaan keskusteluun, että Raumalta löytyy Helsingin tori. Se sijaitsee vanhassa-raumassa ja nimensä on saanut siitä, kun sivistynyt väestö kokoontui kyseisellä paikalla, lähtiessään perustamaan Helsinkiä. Ennen tuota merkittävää tapahtumaa, on Rauma ollut olemassa jo satoja vuosia. Tuohon aikaan, nimimerkki Schollin esi-isät metsästivät ihokasvuotia vielä Suomussalmen erämaissa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ensinäkin otsikko on jo harhaanjohtava. Ainakin minulle on olemassa Helsinki, jota myös sanotaan Stadiksi. Kaikki muu on jotain muualtatulleiden kieltä, joka ei kuulu Helsingin nimeen (varsinkin hesa).

Itse kutsun itseäni paljasjalkaiseksi, koska juureni äitini puolelta vievät sukuani Helsinkiin isoisoisään asti ja isäni puolelta isoäitiini saakka. Puritaanin mielestä en täytä kolmannen polven helsinkiläisyyden määritelmää puhtaasti, mutta annan itselleni anteeksi vajeen viettämällä varhaislapsuuteni 60-luvun Kalliossa. Se jos mikä antoi ainakin allekirjoittaneelle tunteen siitä mikä on Helsinki. Jälkikäteen se antoi myös terveen itsetunnon siitä, mikä on kotikaupunki.

Aikuisiällä olen asunut Suomessa monissa muissa kaupungeissa, milloin mistäkin syystä, yleensä opiskeluiden tai naisten. Aina olen ollut terveellisellä tavalla ylpeä juuristani. En koskaan ole niitä ylituonnut, mutta aina sanonut rohkeasti kysymykseen mistä olet kotoisin: Helsingistä.

Nyt monen vuoden jälkeen ulkomailla asuessani en enää niin tunne Helsinkiä, kuin olen tuntenut sen aiemmin. Kaksi viikkoa sitten olin siellä viimeksi työmatkalla ja tarkoituksella monen vuoden jälkeen menin vain kävelemään Kaivopuiston rantaan sunnuntaiaamuna. Oli hiljaista ja kun aurinko nousi, katselin näkymää Suomenlinnan ohi ulkomerelle. Silloin taas ajattelin, että vaikka lapseni kasvavat Prahassa, niin tätä näkymää heidän täytyy nähdä, ymmärtääksensä mistä heidän isänsä on kotoisin.

Se on minun kotikaupunkini.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Boulerice kirjoitti:
huvikseni huutelen täältä,kun kiinnostuin koskas tämä meidän kaupunki on perustettu....ja pitkän etsimisen jälkeen popsahti vuosi 1335 esiin...tosin eipä täällä liiga kiekkoa pelata vaikka ihmisiä tällä seudulla on yli 60 000...

No jos tuolle linjalle lähdetään. Mökkini paikalla ja läheisyydessä on todistetusti sijainnut asutusta jo 8500 vuotta. Jonkunnäköinen kylä, jossa ihmiset osasivat tehdä tulen ja työkaluja sekä keramiikkaa. Vuosiluvut eivät nyt ole ihan tarkkoja, koska muistini mukaan mennään, kuulin arkeologeilta jotka kaivauksia olivat valvomassa muutamia vuosia sitten.

Jääkauden synnyttämän harjujonon tienoille syntyi kohta jääkauden mentyä kivikautista asutusta. Siellä onkin asuttu yhtäjaksoisesti kivikaudelta nykypäivään eli yli 8 500 vuotta.

Myös pohjoismaiden suurin luonnonmullistus tapahtui mökkini läheisyydessä kesäkuussa 1604.

Nykyisin tuolla talousalueella asuu yli 300 000 ihmistä.

Asun silti Helsingissä, vasta toista vuotta, olen siis ns. sudeettisavolainen. Kovin ystävällisesti silti paikalliset minut ovat vastaanottaneet. Eräskin tuttavaperhe asunut samassa talossa jo 100 vuotta, sukupolvet vaan vaihtuneet... tosin talo rakennettiin uudestaan jatkosodan jälkeen, koska se tuhoutui Helsingin pommituksen aikana.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mites minä luulin, että Provoketju suljettiin aikanaan moderaattoreiden toimesta? Täällähän se jyllää yhä edelleen ja ihan elämänsä tunnossa.

Ei tässä muuta, jatkakaa!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olkku kirjoitti:
Mainittakoon, tähän hupaisaan keskusteluun, että Raumalta löytyy Helsingin tori. Se sijaitsee vanhassa-raumassa ja nimensä on saanut siitä, kun sivistynyt väestö kokoontui kyseisellä paikalla, lähtiessään perustamaan Helsinkiä. Ennen tuota merkittävää tapahtumaa, on Rauma ollut olemassa jo satoja vuosia. Tuohon aikaan, nimimerkki Schollin esi-isät metsästivät ihokasvuotia vielä Suomussalmen erämaissa.
Niin, tämä tapahtuma onkin erittäin merkittävä, kun miettii Raumaa nykyään. Kaikki sivistyneistö lähti perustamaan Helsinkiä ja jäljelle jäi juuri se jengi josta ei ole ajattelemaan eikä edes rakentamaan.

Vakavasti ottaen, onhan Helsinki Suomen, ja varsinkin Euroopan mittakaavalla nuori kaupunki, mutta se nyt vaan silti on pääkaupunki ja Suomen suurin kaupunki. Onhan esim. New York myös nuori kaupunki, jos vertaa Keski- ja Etelä-Euroopan vanhoihin kaupunkeihin. Tai vaikka Raumaan.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Scholl kirjoitti:

Se tarkoittaa sitä, että vähintäänkin vanhemmat ja mielummin isovanhemmatkin ovat syntyneet täällä. Mikä muuten olisi landeille yhtä sopiva nimi landeille kuin mitä Ruotsissa kutsutaan suomalaista surkeata porukkaa, joka sinne liipasi finnjäveleiksi? Bondejävel? Siis mikä voisi olla sellainen leppoisa suomenkielinen sana, joka kuvaisi näitä heinähattuja, joita täällä pyörii, jotka ovat jostain hevonkuusesta, mutta eivät silti ole siellä hevonkuusessa pysyvästi.

Niin itseäni ei sinänsä ihmispaljous haittaa kunhan ei olisi landejengiä. Vaikka onhan se tietysti joskus mukavaa, kun tavallaan omistaa nämä kadut, kun on niin autiota.

Noin naurettavaa tekstiä kuulee yleensä alle 15 vuotiailta tai kännisiltä. Schollilla on tainnut joku nousta päähän. Tiedoksi, ei se ihmisestä tee parempaa, vaikka oliskin hesasta. Kyllä se Helsinkikin on joskus ollut maaseutua, että samat lande sukujuuret löytyy meiltä jokaselta, jopa sulta Scholl. Ite en hesaan koskaan muuttais, koska hintataso on mitä on. En myöskään haluais asua paikkakunnalla missä on se 5000 asukasta, koska piirit menee liian pieniks.. Turku tai Tampere on ihan hyvänkokosia paikkoja asua, kuten myös joku hieman pienempikin paikka.

Tärkeintähän on se, että ite viihtyy.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jonkun verran on tuota maailmaa tullut kierrettyä ja metropoleja vertaillessa onhan tuo Helsinki aika pieni paikka, jolla on lyhyt historia.

MUTTA sanokaapa oikeasti, että missä Suomen kaupungissa tuntisi enemmän eurooppalaisen metropolin fiilistä?

Nyt en puhu mistään suurkaupungin tunteesta, sillä minusta esimerkiksi Australian suurkaupungit (erit. Sidney) ovat aivan perseestä, koska kaupungit ovat niin nuoria ja täynnä vain Nokian pääkonttorin näköistä kerrostaloa. Joku ekonomi voi tuosta saada siemensyöksyn, mutta itse pidän vanhemman tyylisestä arkitehtuurista, joka minulle on se tärkein tekijä kaupunkimaisemassa. Urbaanius ei synny minulle peililasista.

Suomessa ei ole Helsingin lisäksi ainuttakaan kaupunkia, jossa historia huokuisi rakennuksista. Ja se on täysin muitten kaupunkien oma vika.

Esimerkiksi kunnon historian omaava Suomen entinen pääkaupunki Turku on lukuisten tulipalojensa ja oman kaavoituksensa takia hävittänyt koko historiallisen ilmapiirinsä. Esimerkiksi Latviassa Riika on about samanikäinen kaupunki Turun kanssa ja vaikka Riiassa peuhasivat kommunistit vallassa 60 vuotta, niin ne eivät saaneet aikaiseksi samanlaista hävitystä, kun vapaassa Turussa. Vain Helsingissä on häivähdys samanlaisesta loistokkuudesta kuin Riian keskustassa nykyään.

Riian, Turun ja Helsingin lähiöihin en ota kantaa.
 

Morgoth

Jäsen
msg kirjoitti:
Pikaratkaisuna voisin suositella, että antaisitte pääkaupungin hommat jollekin toiselle kaupungille. Junttien invaasiostahan voi syyttää Venäjän tsaaria...

Eiköhän se Kustaa Vaasa tai mikä juntti olikaan, joka pakko siirrätti ihmisiä, Ulvilsta, Raumalta, Porvoosta ja ties mistä ihmisiä Helsinkiin, joten niitä juntteja on virannut Helsinkiin jo ihan siitä lähtien, kun koko kaupunki perustettiin. Se että ne ensimmäiset juntit sitten haukkuvat myöhemmin sinne siirtyneitä junteiksi on lähinnä huvittavaa.

Hah, Oikeat Kaupungit syntyvät, ei niitä perusteta! :-D
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Alamummo kirjoitti:
Ai sillä tavalla niinkuin Espookin?

Monelle tuntuu kaupunkien kohdalla olevan tärkeää joku virallinen julistus. Muutenhan nämäkin ihmiset haistattavat kaikelle byrokratialle paskat.
Espoohan on asuinpaikkana hyvin vanhaa ja onhan tuo meikäläisen entinen kotikirkkokin taidettu rakentaa jokunen vuosisata sitten.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
MaZaa kirjoitti:
Noin naurettavaa tekstiä kuulee yleensä alle 15 vuotiailta tai kännisiltä. Schollilla on tainnut joku nousta päähän. Tiedoksi, ei se ihmisestä tee parempaa, vaikka oliskin hesasta. Kyllä se Helsinkikin on joskus ollut maaseutua, että samat lande sukujuuret löytyy meiltä jokaselta, jopa sulta Scholl. Ite en hesaan koskaan muuttais, koska hintataso on mitä on. En myöskään haluais asua paikkakunnalla missä on se 5000 asukasta, koska piirit menee liian pieniks.. Turku tai Tampere on ihan hyvänkokosia paikkoja asua, kuten myös joku hieman pienempikin paikka.

Tärkeintähän on se, että ite viihtyy.


Naurettavimpia on ne, jotka eivät ymmärrä näitä schollin juttuja vaan provosoituu niistä. Lue nyt uudelleen ajatuksella se teksti niin tajuat, että siinä vaan vähän vittuillaan.

Todellakin täällä on kaikki paremmin. Rahaakin meillä on enemmän kun kerran on varaa maksaa enemmän. Heh pakko myöntää, että paras tähän mennessä, että Helsinkiin ei voi muuttaa hintatason takia...
 

Morgoth

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Ai sillä tavalla niinkuin Espookin?

Espoossa on ihan kiva asua, mutta ei täältä juuri mitään historiallisesti hienoa löydy :)

Siinä kyllä SergeiKn kanssa samaa mieltä, että eipä juuri mistään Suomen kaupungista hienoa historiaa löydy rakennuksista, eipä edes omasta rakkaasta kotikaupungista, Turustakaan, kuin muutamia yksittäisiä kohtia lukuunottamatta.

Johtuuko sitten, että suomalaiset asuneet pääasiassa maalla ennen sotia, kun muualla euroopassa 'kaupunkilaisuuden' perinteet ovat vähän pidemmällä ja syvemmällä?
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Alamummo kirjoitti:
Tiedoksesi, että Helsinki on perustettu 1550, joten historiaa taitaa olla enemmän kuin sillä kotikylälläsi siellä jossain ruikonperällä.

Ruikonperällä on historiaa vuodesta 1407 lähtien, joten voit kai itse laskea erotuksen Helsingin kanssa.

Muuten en viitsi alentua enempää kinaamaan asiasta Pietarin esikaupunkialueen asukkaiden kanssa. Paljasjalkaisia helsinkiläisiä ei ole olemassakaan. Muualta sinne siirrettyjä kaikki.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grainger kirjoitti:
Ruikonperällä on historiaa vuodesta 1407 lähtien, joten voit kai itse laskea erotuksen Helsingin kanssa.

Muuten en viitsi alentua enempää kinaamaan asiasta Pietarin esikaupunkialueen asukkaiden kanssa. Paljasjalkaisia helsinkiläisiä ei ole olemassakaan. Muualta sinne siirrettyjä kaikki.

Mistäs Ruikonperän ihmiset Ruikonperälle ilmestyivät? Ihan vaan yks kaks plumpsahtivat maan uumenista? Vai jumalako ne tosta noin vaan loi hengailemaan Ruikonperälle?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Gellner kirjoitti:
Mistäs Ruikonperän ihmiset Ruikonperälle ilmestyivät?

Kai ne siirtyivät sinne. Heitä ei siis väkipakolla siirretty, kuten jotkut toiset, jossain muualla. Siinä kuitenkin on eroa. Joku jo mainitsikin, että oikeat kaupungit syntyvät ihan itsekseen, niitä ei tarvitse perustaa ihmisiä siirtämällä.

Loppuun tyydyn toteamaan vain: 1550-1407=143
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grainger kirjoitti:
Kai ne siirtyivät sinne. Heitä ei siis väkipakolla siirretty, kuten jotkut toiset, jossain muualla. Siinä kuitenkin on eroa. Joku jo mainitsikin, että oikeat kaupungit syntyvät ihan itsekseen, niitä ei tarvitse perustaa ihmisiä siirtämällä.

Loppuun tyydyn toteamaan vain: 1550-1407=143

Ahaa, eli se siis ratkaisee onko itse siirtynyt vai onko siirretty, ei se onko muualta tullut vai ei. Missä säännössä tämä muuten sanotaan? Saisiko linkkiä? Muuten hyvä tuo sinun toteamuksesi mutta Helsingillä on historiaa ihan aikojen alusta lähtien, ei tässä mitään mustaa aukkoa tai tyhjiötä ole ollut.

Kylläpä täällä on taas niiin kateellista porukkaa että, "mä en oo paljasjalkainen stadilainen, ei kukaan muukaan voi olla".

Loppuun tyydyn toteamaan vain: minä olen paljasjalkainen stadilainen, sinä et.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös