Minusta tämä diili on keskustelussa sivuseikka, etenkin kun kukaan ulkopuolinen tuskin tietää tarkkaan sopimuksen sisältöä.
Tärkeämpää olisi saada faktaa nyt siitä konkreettisesta sisällöstä, mikä tätä "yleisesti vahingollista rokotevastaista huuhaata" tarkalleen ottaen on? Koska en ole podcastin säännöllinen kuuntelija, en todella tiedä. Mielelläni otan tarkempaa tietoa vastaan, jos sinulla vaikkapa sitä on?
Sen verran itse olen kärryillä, että tosiaan kuuntelin sen kohutuimman jakson pääpiirteissään läpi, jossa vieraana oli "epähenkilö" dr. Robert Malone. Kuten jo aiemmin täällä listasin, minusta ainakaan tuossa jaksossa Rogan itse ei ensinnäkään pureksimatta niellyt kyseisen herran väitteitä. Eikä myöskään itse millään tavalla "kiihottanut kansaa" rokotekapinaan. Malone toki esitti kärjekkäitä väitteitä, joista osa oli ilman muuta cherry pickingiä tai jollain tapaa virheellisiä. Osa väitteistä ja aiheista taas oli sellaisia, joista toivoisi pystyttävän keskustelemaan avoimesti, mutta syystä tai toisesta sitä ei tällä hetkellä haluta yleisesti tehdä. Esimerkkinä vaikkapa nuorten ihmisten rokottamisen järkevyys varsinkin nyt Omikron-aikana. Olen itse kolmesti rokotettu ja ymmärrän, kuinka valtava hyöty rokotteista on tähän asti ollut. Silti, minusta on pään painamista pensaaseen ajatella yksioikoisesti, että 3-5kk välein koko populaation rokottaminen sekä "ikuinen rokotepassi" olisi pitkällä tähtäimellä hyvä ratkaisu.
Joka tapauksessa Roganin syntilista jää mielestäni todella ohueksi, verrattuna siihen millainen kohu aiheesta on syntynyt. Ja kuten jo totesin, minusta on hyvä että korona-aikana sensuurin rimaa on vedetty aiempaa matalammalle. Tässä kuitenkin nyt ollaan menossa jo naurettavuuksiin asti.
Itse en ainakaan Spotifyn tilaajana todellakaan toivo, että
@Nosebleed in luettelemat isot nimet olisivat Spotifysta lähdössä. Tuo olisi todella sääli tavallisen kuluttajan kannalta. Toisaalta en myöskään pidä sitä kovinkaan todennäköisenä, koska nämä artistit saavat Spotifylta jo hyvinkin merkittäviä korvauksia verrattuna Neil Youngiin tai Joni Mitchelliin.