Spotify – suosittele hyvää musiikkia!

  • 173 653
  • 728

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Joopa joo, aika hyvin on uponnut Roganin "minä vain kysyn kysymyksiä"-sössötys. Ja kyllä, olen kuunnellut podcastejaan. Rogan ei tosiaankaan lähde vieraitaan kyseenalaistamaan, vaikka levittäisivät miten valheellista paskapuhetta faktoina. Tämäkö on sitten hyvä asia? Jälkikäteen on välillä noita juttuja joo selitellyt, mutta kyllä mies aivan varmasti tietää, miten valheellista kamaa iso osa vieraidensa jutuista on.

Viimeisimpänä podcastissa esiintynyt Kaikkien Alojen Asiantuntija ja Tietäjä Jordan Peterson, joka muiden asioiden lisäksi lähti kyseenalaistamaan ilmastonmuutosta täysin oudoilla argumenteilla. Kuuntelin eilen tuosta jaksosta ensimmäiset puolitoista tuntia (enempää ei pystynyt), ja oli kyllä melkoinen word salad of nonsense, kuten joku ilmastotutkija osuvasti Guardianille Petersonin höpinöitä luonnehti.

Mutta niin, Rogan vain kysyy kysymyksiä ja antaa tilaa "vaihtoehtoisille" (lue: yleensä tiedevastaisille ja mihinkään faktoihin perustumattomille) mielipiteille?

Ja Rogan on agendoista vapaa. Kaikkea sitä kuulee.

Ehkä mä oon vaan lähestynyt asiaa niin että mä kuuntelen mitä ne juttelee ja sitten mietin omilla aivoillani mitä olen asiasta mieltä. Monesta asiasta olen ollut eri mieltä, monesta taas samaa mieltä. Monesta asiasta taas ei ole ollut mielipidettä ollenkaan mutta olen juttelun kuunneltuani perehtynyt asiaan enemmän ja sitten muodostanut jonkunlaisen mielipiteen. Ihan normaalia toimintaa käsittääkseni oppivaiselta ihmiseltä.

Toinen tapa on tietysti tuo sun tapa, eli suoraan vaan hyökkäykseen.

Mikä on Roganin agenda? Muu kuin sananvapaus, kehosta huolehtiminen ja pilven polttelu, kiitos. Nuo kai ovat kaikille itsestäänselviä. Lupaan miettiä vastaustasi ja oppia siitä jos koen sen validiksi.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Ehkä mä oon vaan lähestynyt asiaa niin että mä kuuntelen mitä ne juttelee ja sitten mietin omilla aivoillani mitä olen asiasta mieltä. Monesta asiasta olen ollut eri mieltä, monesta taas samaa mieltä. Monesta asiasta taas ei ole ollut mielipidettä ollenkaan mutta olen juttelun kuunneltuani perehtynyt asiaan enemmän ja sitten muodostanut jonkunlaisen mielipiteen. Ihan normaalia toimintaa käsittääkseni oppivaiselta ihmiseltä.

Toinen tapa on tietysti tuo sun tapa, eli suoraan vaan hyökkäykseen.

Mikä on Roganin agenda? Muu kuin sananvapaus, kehosta huolehtiminen ja pilven polttelu, kiitos. Nuo kai ovat kaikille itsestäänselviä. Lupaan miettiä vastaustasi ja oppia siitä jos koen sen validiksi.
Misinformaation määrä ja myös siihen uskovien ihmisten määrä on tässä maailmassa jo niin iso, että en kaipaa enää yhtäkään kaveria joka tarkoitushakuisesti sitä levittää. Siitä kärkäs suhtautuminen. Kuten edellisestä viestistä huomaa, en ihan myöskään osta tuota selitystä siitä, miten ukko vaan kyselee kysymyksiä. Tarkoitushakuista misinformaation levittämistä podcastin kuulijamäärän maksimoimiseksi.

Agendaa ei ehkä samassa mielessä ole kuin CNN:llä tai Foxilla tänä päivänä, mutta näkisin Roganin agendana olevan juuri tällaiseen aatteleppa ite -kansanosaan vetoaminen siten, että antaa puheenvuoroja tyypeille joiden mielipiteet eivät ehkä tarkempaa tarkastelua kestä. Yksi sanoo sananvapauden promoamiseksi (ilman mitään vastuuta sanomisista), toinen taas saattaisi tuota tiedevastaisuudeksi kutsua. Ei sinänsä yllätä, kun miehen edesottamuksia kannabiksen ja psykedeelien promoamisessa tuli seurattua jo ennen koronakriisiä. Se oli vielä huomattamasti harmittomampaa kuin nykymeininki.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Misinformaation määrä ja myös siihen uskovien ihmisten määrä on tässä maailmassa jo niin iso, että en kaipaa enää yhtäkään kaveria joka tarkoitushakuisesti sitä levittää. Siitä kärkäs suhtautuminen. Kuten edellisestä viestistä huomaa, en ihan myöskään osta tuota selitystä siitä, miten ukko vaan kyselee kysymyksiä. Tarkoitushakuista misinformaation levittämistä podcastin kuulijamäärän maksimoimiseksi.

Agendaa ei ehkä samassa mielessä ole kuin CNN:llä tai Foxilla tänä päivänä, mutta näkisin Roganin agendana olevan juuri tällaiseen aatteleppa ite -kansanosaan vetoaminen siten, että antaa puheenvuoroja tyypeille joiden mielipiteet eivät ehkä tarkempaa tarkastelua kestä. Yksi sanoo sananvapauden promoamiseksi (ilman mitään vastuuta sanomisista), toinen taas saattaisi tuota tiedevastaisuudeksi kutsua. Ei sinänsä yllätä, kun miehen edesottamuksia kannabiksen ja psykedeelien promoamisessa tuli seurattua jo ennen koronakriisiä. Se oli vielä huomattamasti harmittomampaa kuin nykymeininki.

Se on totta että maailmassa tuntuu olevan nykyään huolestuttavan paljon ihmisiä jotka ostavat kaiken mitä heille sanotaan, suuntaan jos toiseen, ja kun suunta on valittu niin muuta ei suostuta kuuntelemaan. Tuota ajatellen voin kyllä ymmärtää miksi tällaisesta ohjelmasta ollaan huolestuneita, kun kuulijakunta on suuri ja sinne mahtuu paljon tuota vietävissä olevaa porukkaa.

Itse olen nähnyt tämän niin että tuota kautta olen päässyt kuulemaan kaikenlaisia näkökantoja asioihin kunnon keskustelujen kautta ja täten päässyt itse luomaan omat ajatukseni noista hulluimmista jutuista ilman, että joku FOX tms suodattaa ne minulle täysin yksipuolisesti ja valheellisesti. Mainitsen FOXin tässä kohtaa ilmeisistä syistä. CNN:llä sentään ollaan vielä edes jotenkin tällä planeetalla, vaikka suunta onkin ollut huolestuttava sielläkin liian monessa ohjelmassa.. Onneksi siellä on vielä Anderson Cooper. Ja MSNBC:llä Ari Melber. Muuten jenkkien valtamediasta ei oikein tunnu enää löytyvän uutiskanavaa joka kertoisi asiat niin kuin ne on, vaan klippejä leikellään oman agendan mukaan. Ja tämän takia Joe Roganin ohjelma on tärkeä, oli sitten vieraana kuka tahansa.

Ehkä viime aikoina tuolla JRE:ssä on ollut vieraana vähän liikaa tuota dillejaoston porukkaa, joka on saanut ohjelman vaikuttamaan juuri tuollaiselta disinformaatiokanavalta minkä mainitsit. En kuitenkaan usko että tuo on ollut tarkoituksenmukaista vaan esimerkiksi tuo Texasiin muutto on hieman vaikeuttanut porukan saamista paikalle. Aiemmin tuolla on ollut kuitenkin paljonkin variaatiota suuntaan jos toiseen. Sen ymmärrän ettei esimerkiksi CNN:llä tai FOXilla yleisesti äänessä olevat ole tuolla kovin usein vieraana, koska heidän sanomisiaan kuullaan kyllä jo mediassa ihan tarpeeksi. Kuitenkin esimerkiksi Bernie Sanders kävi aiemmin vieraana ja hänen annettiin puhua ihan vapaasti omat ajatuksensa. Edward Snowden myös ja lukemattomat muut ns. järjen ihmiset. Harvoin nämäkään saavat valtamediassa rauhassa esittää omia ajatuksiaan ilman että niitä vääristellään. Sitä arvostan tuossa Roganin ohjelmassa, koska saan kuunnella kaikkia näitä henkilöitä pitkän kaavan kautta ja sensuroimatta, jolloin omienkin ajatuksieni muodostaminen on paljon helpompaa. Joidenkin vieraiden kohdalla hepo on lähtenyt niin laukalle ettei ole itsekään tarvinnut jäädä kuuntelemaan loppuun asti, mutta seuraavassa jaksossa annetaan taas jollekin uudelle vieraalle mahdollisuus ja katsotaan josko sitä oppisi taas jotain hyödyllistä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
On tämä kyllä kaiken kaikkiaan varsin outo case. Selvästi tässä taustalla on ihmisten polarisoituminen korona- ja erityisesti rokoteasioissa.

Ilmeisesti tosiaan Rogan itse ei ole ottanut rokotetta, vaan sairastanut koronan syksyllä. Ja ottanut siihen sitten ivermektiiniä lääkkeeksi kaiken muun ohella. Tarina ei kerro, onko syynä tähän ollut aito usko sen tehoon, vai kenties halu saada hyvä tarina kerrotuksi omalle podcast-yleisölleen. Rogan on myös sanonut ettei parikymppisten perusterveiden nuorten kannattaisi hänen mielestään rokotetta ottaa, joskin sanonut myöhemmin lieventävästi että "häneltä ei kannata ottaa lääketieteellisiä neuvoja". Tämän lisäksi hänellä on ilmeisesti ollut vieraina joitakin koronadenialisteja. Rogan ei kuitenkaan kiistä koronaviruksen olemassaoloa eikä sitä, etteikö rokotteesta olisi hyötyä riskiryhmäläisille tai vanhemmille ihmisille. Täytyy sanoa että kaiken kohun ja uutisoinnin perusteella odotin aika paljon pahempaa syntilistaa.

Neil Young taas on ottanut koronaan ja rokotteisiin ns. syvän päädyn lähestymiskulman. Mies on kritisoinut rokotevastaisten ohella konserttijärjestäjiä massakonserttien järjestämisestä korona-aikana ja osin myös toisia bändejä niihin osallistumisesta. Itse hän ei aio keikkailla ennen kuin "korona on voitettu", mitä se ikinä tarkoittaakaan.

Jos nyt miettii, kuka tästä hässäkästä luovii ulos voittajana, niin varmasti ainakin moottoriturpa Rogan ja hänen podcastinsa, joka saa tonnikaupalla ilmaista julkisuutta. Spotify ottaa nyt maineosumaa ja varmasti hc-luokan Neil Young -faneja lähtee artistin mukana, mutta toisaalta massiivinen julkisuus voi lopulta tuoda Spotifylle uusia tilaajia enemmän kuin mitä lähtee pois. Pahin häviäjä on varmasti tässäkin se tavallinen pulliainen, joka haluaisi silloin tällöin kuunnella palvelusta jonkun Youngin kappaleen, mutta joita nyt sitten ei sieltä enää löydy.

Ja tosiaan, mielenkiintoista nähdä poikiiko tämä uusia Spotifylta lähtijöitä, tai vastaavasti lisää erinäisiä vaateita digialustoille. Tuo olisi kyllä loputon suo ja itse toivoisin että tämä jäisi yksittäistapaukseksi.

Keep on rockin in the free world?

No Neil Young näyttää välittävän ihmisistä ja pistää ihmisten terveyden omien keikkojensa edelle! Ei kait tässä mitään väärää ole, vaan päinvastoin? Toki Niilolla on taloudellinen tilanne sellainen, että ei ole siinä suhteessä väliä onko keikkaa vai ei kun taas jollain pienemmällä artistilla/yhtyeellä on paljonkin väliä.

Joe Rogan taas vaikuttaa olevan syvässäpäädyssä näiden hörhöilyjensä kanssa. En ymmärrä minkä takia se vouhottaa sitten koronasta kun itsekkin sanoo ettei siltä kannata ottaa lääketieteellisiä neuvoja? Valitettavasti moni ihminen ei tuosta välitä vaan ihan sokeasti kuuntelee ja luottaa, mitä Rogan sanoo ja toimii sen mukaan. Varsinkin kovimmat fanit. Sehän tästä nyt puuttuu, jos Rogan rupeaa vajoamaan vielä entistä enemmän hörhöilyyn. Näille rokotedenialisteille ei pitäisi antaa mitään alustaa sepittää valheitaan. Jos Rogan ei olisi syvässäpäädyssä, niin siellä ei kaikenlaisia hupiukkoja olisi vieraana, vaan ihan oikeita asiantuntijoita, jotka ei oo vajonnu mihinkään hörhöilyyn.

Spotify nyt itsessään on jo aika paskaa jo ihan sen takia, että äänenlaatu on palvelussa ihan kuraa. Ei tämä toimitusjohtajakaan miltään kaikkein mukavimmalta vaikuta.
 

Stigu

Jäsen
Itse olen nähnyt tämän niin että tuota kautta olen päässyt kuulemaan kaikenlaisia näkökantoja asioihin kunnon keskustelujen kautta ja täten päässyt itse luomaan omat ajatukseni noista hulluimmista jutuista ilman, että joku FOX tms suodattaa ne minulle täysin yksipuolisesti ja valheellisesti. Mainitsen FOXin tässä kohtaa ilmeisistä syistä. CNN:llä sentään ollaan vielä edes jotenkin tällä planeetalla, vaikka suunta onkin ollut huolestuttava sielläkin liian monessa ohjelmassa..
Kyllä meitsillä on mennyt usko CNN:näänkin. Samaa paskaa ne tarjoavat kuin FOX, vain ehkä hieman sivistyneemmässä ja peitellymmessä muodossa.

JRE: tä katson/kuuuntelen samasta syystä kuin sinäkin. Lisäksi, TV:stä ylipäänsä on helvetin vaikeaa löytää ohjelmaa jossa jutustellaan 2-3 tuntia ilman keskeytyksiä samasta aiheesta. TV:ssä nuo debatit tuppaavat olemaan 2-3 minuutin pituisia.

Joe Rogan on kyllä mielestäni kaikkea muuta kuin hörhö: Päinvastoin, kaveri on ns maalaisjärjen ja jalat-maassa-filosofian paras esimerkki. Hänellä on fyrkkaa sen verran että voi vapaasti ilmaista omat mielipiteensä ja sen hän todellakin tekee. Ja yli kaiken arvostan hänen kykyään kuunnella vierastaan. Viimeisin esimerkki on moottoriturpa ja psykologi Jordan Peterson, jonka antoi sanoa sanottavansa ilman keskeytyksiä. Kyllä tuo JRE on ainakin itselleni ehkä paras ohjelma mediassa. Sitä seuraamalla muuten oppii todella hyvin, miten jopa sivistyneet jenkit (mukaanlukien Rogan itse) pitävät kiinni perustuslaillisista oikeuksista esim. yksilönvapauteen ja aseenkantoon. Melkoinen kulttuurishokki.
 

Jeffrey

Jäsen
Misinformaation määrä ja myös siihen uskovien ihmisten määrä on tässä maailmassa jo niin iso, että en kaipaa enää yhtäkään kaveria joka tarkoitushakuisesti sitä levittää. Siitä kärkäs suhtautuminen. Kuten edellisestä viestistä huomaa, en ihan myöskään osta tuota selitystä siitä, miten ukko vaan kyselee kysymyksiä. Tarkoitushakuista misinformaation levittämistä podcastin kuulijamäärän maksimoimiseksi.

Misinformatiossa ja siihen liitännäisissä asioissa on kuitenkin niin monta syvyyttä. Jos yhteiskuntana aloitettaisiin kaikkien ei-tieteellisten "puoskareiden" kieltäminen niin meiltä katoaisi myös monta ihan arvostettua ammattikuntaa. Esimerkiksi hieronnan hyötyjä länsimainen lääketiede ei tunnusta ja samalla perusteella kaikki muutkin hyvinvointipalvelut tulisi canceloida ohjattua fysioterapiaa lukuunottamatta.

Noh, ehkäpä vähän hölmö vasta-argumentti. Kuitenkin vaikka itse olen tiedeuskovainen niin en ole ihan suoraan misinformaation levittäjien canceloimisen puolella. Joo raja varmasti olisi hyvä vetää johonkin kohtaan, mutta liberalistina ajattelen ettei se ole oma tehtävä.

Agumentti siitä, että misinformaation levittäjiä olisi nykyään jotenkin erityisen paljon saattanee sekin olla melko ontuvainen. Nykyään kuitenkin eletään yhteiskunnassa jossa lähes kaikki tieto on hetkessä lähes kaikkien saatavilla. Myös sen kriittisen maailmankatsomuksen kehittyminen on omaan silmään tärkeä ominaisuus, eikä se taida kehittyä muita ääniä canceloimalla. Lopulta myöskään meidän tiedeyhteisö ei ole sillä tasolla, että kaikki epätosi voitaisiin aukottomasti osoittaa epätodeksi - ja vieläpä lopullisesti aukottomaksi epätodeksi.

Roganin tapaan samaa taktiikkaa jossa erilaisia hörhöjä päästetään ääneen ja esitetään heidän näkemyksensä kyseenalaistamatta käyttää todennäköisesti lähes kaikki mediatalot meidän YLEstä alkaen.

No meillä valitettavasti yleisesti tuntuu olevan arvopohja kehittymässä liberaalimmasta poispäin.
 
Viimeksi muokattu:

Stigu

Jäsen
Roganin tapaan samaa taktiikkaa jossa erilaisia hörhöjä päästetään ääneen ja esitetään heidän näkemyksensä kyseenalaistamatta käyttää todennäköisesti lähes kaikki mediatalot meidän YLEstä alkaen.
Mä en ymmärrä mitä väärää tässä on. Ensinnäkin "hörhöys" on subjektiivinen asia, ja toiseksi sananvapauttahan nimenomaan on se että ihmisille annetaan kanava, jossa saavat sanoa sanottavansa. Jokainen vetää sitten omat johtopäätöksensä näistä eri ihmisten mielipiteistä. Pelkästään tieteeseen turvautuminen auttaa yllättävän harvassa asiassa. Tai jos mediassa olisi pelkästään tieteeseen perustuvia kannanottoja, niin esim. Suomessa kuunneltaisiin merisäätä ja aikamerkkiä 23 tuntia vuorokaudessa.

Tuo JRE:n viimeisin vieras Jordan Peterson muuten kritisoi mm. COVIDin osalta sitä, miten poliitikot antoivat "tieteelle" vastuun hoitaa korona. Itselle tulee räikeimpänä esimerkkinä jenkit ja Dr Fauci, jonka harteille poliitikot sysäsivät vastuun. Tiede ja tieto on yksi osa koronan vastaisessa toiminnassa, mutta päättäjän vastuulla on ns. kokonaissuunnitelman muodostaminen, ottaen huomioon kaikki muutkin näkökulmat kuin pelkästään tieteen näkökulma.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mä en ymmärrä mitä väärää tässä on. Ensinnäkin "hörhöys" on subjektiivinen asia, ja toiseksi sananvapauttahan nimenomaan on se että ihmisille annetaan kanava, jossa saavat sanoa sanottavansa. Jokainen vetää sitten omat johtopäätöksensä näistä eri ihmisten mielipiteistä. Pelkästään tieteeseen turvautuminen auttaa yllättävän harvassa asiassa. Tai jos mediassa olisi pelkästään tieteeseen perustuvia kannanottoja, niin esim. Suomessa kuunneltaisiin merisäätä ja aikamerkkiä 23 tuntia vuorokaudessa.

Tuo JRE:n viimeisin vieras Jordan Peterson muuten kritisoi mm. COVIDin osalta sitä, miten poliitikot antoivat "tieteelle" vastuun hoitaa korona. Itselle tulee räikeimpänä esimerkkinä jenkit ja Dr Fauci, jonka harteille poliitikot sysäsivät vastuun. Tiede ja tieto on yksi osa koronan vastaisessa toiminnassa, mutta päättäjän vastuulla on ns. kokonaissuunnitelman muodostaminen, ottaen huomioon kaikki muutkin näkökulmat kuin pelkästään tieteen näkökulma.

Eikös Peterson ollu justiin selittämässä Roganin podcastissa kuinka ilmastonmuutos on valhetta?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole satunnaisia kertoja lukuun ottamatta kuunnellut Roganin podcastia, kokonaista jaksoa en ole kuluttanut varmaankaan ikinä. Neil Youngia olen sentään kuunnellut, vaikkei hän lempiartisteihini kuulukaan. Heart of Gold ja vaikkapa Crazy Horsen kanssa levytetty Cinnamon Girl ovat hienoja biisejä, noin niin kuin vain pari esimerkkiä mainitakseni.

En tähän Spotify-kohuun tai "kohuun" ota oikeastaan edes kantaa, mutta periaatteesta hykertelen tyytyväisenä, kun Roganin hiljentäminen ei (ainakaan vielä) onnistunut. En tiedä kuinka sakeaa hörhöilyä hän kuulijoilleen tarjoaa, eikä sillä oikeastaan ole edes väliä. Youngilla on toki kaikki oikeus poistaa tuotantonsa alustalta joka "soittaa" Joe Rogania, ei siinä mitään ja eiköhän se Roganin hiljentäminenkin vielä onnistu, kun lisää nimekästä ja tiedostavaa jengiä liittyy Rogania vastustavaan rintamaan. Sitä odotellessa nautin siitä, että hörhöinkin hörhö pääsee ääneen, vaikka en tiedäkään onko Rogan laskettavissa hörhöksi, mutta tuskin liityn aktiiviseen kuulijakuntaansa vieläkään. Spotify Premiumin tilaus kuitenkin on ja pysyy voimassa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Näkökulmanahan tässä voidaan nähdä sananvapaus. Kaunis ajatushan on se, että annetaan kahdelle eri näkemykselle tasapuolisesti aikaa ja kuullaan kaikki näkökulmat. Ongelma tulee siinä kohtaa, kun toinen näkökulma on yksiselitteisesti puppua tai muuten tieteellisesti löyhää, eikä sitä pyritä debunkkaamaan millään tavalla. Vakuuttava esiintyjä saa saarnata innokkaalle seurakunnalle aiheesta ilman että kukaan pääsee kyseenalaistamaan sitä.

Kun tällainen henkilö tuodaan tuollaiselle 11 miljoonan ihmisen alustalle, jolla on innokas fanikunta, niin siinä on iso riski että iso osa ei pysty millään tavalla kriittisesti käsittelemään tietoa. Ihminen on muutenkin huono kyseenalaistamaan mitään oman maailmankuvansa vastaista.

Maalaisjärki ja esimerkiksi rokotteet osuus vähän huonosti yhteen, jolloin keskustelijalla olisi hyvä olla joku perustietämys, kun ottaa vieraaksi jonkin rokotekriittisen, jos kuvitellaan että aiheesta saataisiin järkevää tasapuolista keskustelua.

Eihän tämä ole minkäänlainen ongelma sinällään, jos puhutaan viihteestä, urheilusta tai jostain kevyestä aiheesta. Tieteen kohdalla on vähän eri asia.

Linkki Berkeleyn yliopiston sivulle tasapuolisuusharhasta: Beware of false balance: Are the views of the scientific community accurately portrayed?

Itse en ole ihan varma haluanko maailmaan lisää polarisaatiota sitä kautta, että joku houkka hyödyllinen idiootti rakentaa median, jolla nostaa jalustalle kaikki maailman poppamiehet. Maailmaanhan mahtuu mielenkiintoisia teorioita ja ne ovat monesti paljon parempia tarinoita, kuin esimerkiksi tylsät tieteelliset faktat. Ongelma on se että osa ihmisistä uskoo juuri sen mitä mediasta kuulee tai haluaa kuulla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joe Roganin "cancelointi" ei ole tässä varsinaisesti kyseessä. Roganilla oli maailman isoin podcast ennenkuin se siirtyi yksinoikeudella Spotifyn palveluun. Sinällään jos Spotify päättäisi yhteistyön lopettaa Rogan menisi takaisin YouTubeen, Appleen, Stitcheriin ja muihin palveluihin. En välitä monista Roganin mielipiteistä ja hänessä on ehkä hieman liikaa salaliittoteoreetikkoa omaan makuuni, mutta olen myös nauttinut suunnattomasti hänen ohjelmistaan. En ole hänen podcastiaan kuunnellut ihan hetkeen ja Spotify ajalta ehkä muutamia jaksoja sieltä täältä, joten en osaa sanoa miten paljon siellä levitetään normaalissa jaksossa koronarokotteen vastaisia mielipiteitä tai muuta. Roganin podcast ei kuitenkaan ole mikään puhdas alusta jossa ei ole mitään agendaa taustalla. Yleinen "I'm just asking questions" retoriikka on vähän hassua kun siellä on pääsääntöisesti Roganin kanssa samaa mieltä olevia henkilöitä. Aina välillä siellä on ollut sitten ihan FullHD hörhöjä tai alt-right tyyppejä joille Rogan antaa vähän takaisinkin tai ei pureksimatta niele jotain argumentteja.

Rogania voisi kutsua vähän sellaiseksi porttihuumeeksi johonkin kovempaan hörhöilyyn. Ei kuulijoista läheskään kaikki päädy johonkin syvään päätyyn oli se sitten vasemmalla, oikealla tai jossain Ancient aliens sekoilussa. Roganin pitäisi ehkä olla varovaisempi sen suhteen millaisia vieraita hän kutsuu podcastiinsa. Poliitikoista siellä on ollut libertaaripuolueen ehdokasta, Bernie Sanders, Tulsi Gabbard ja Andrew Yang. Noilla kaikilla on jollut jotain näkemyksiä mitä Rogan itse kannattaa (perustuloa, huumeiden vapauttamista, julkista terveydenhuoltoa tms.). Onhan tuollainen 3 tunnin jakso vähän mielenkiintoisempi kuin esimerkiksi tunnin jakso josta 15 minuuttia on mainoksia.
 

Stigu

Jäsen
Näkökulmanahan tässä voidaan nähdä sananvapaus. Kaunis ajatushan on se, että annetaan kahdelle eri näkemykselle tasapuolisesti aikaa ja kuullaan kaikki näkökulmat. Ongelma tulee siinä kohtaa, kun toinen näkökulma on yksiselitteisesti puppua tai muuten tieteellisesti löyhää, eikä sitä pyritä debunkkaamaan millään tavalla. Vakuuttava esiintyjä saa saarnata innokkaalle seurakunnalle aiheesta ilman että kukaan pääsee kyseenalaistamaan sitä.

Kun tällainen henkilö tuodaan tuollaiselle 11 miljoonan ihmisen alustalle, jolla on innokas fanikunta, niin siinä on iso riski että iso osa ei pysty millään tavalla kriittisesti käsittelemään tietoa. Ihminen on muutenkin huono kyseenalaistamaan mitään oman maailmankuvansa vastaista.
Niin. Sinulta taisi mennä ohi, että Joe Rogan kutsui CNN:n lääketieteen expertin Sanjay Guptan ohjelmaansa, jolla oli 3 tuntia aikaa selvittää, debunkata ja kyseenalaistaa tuo Joe Roganin näkemys. Suosittelen katsomaan tuon jakson.

CNN:hän uutisoi aiheesta alunperin, jotenkin siihen malliin että Joe Rogan käyttää hevosille tarkoitettuja lääkkeitä koronaa vastaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin. Sinulta taisi mennä ohi, että Joe Rogan kutsui CNN:n lääketieteen expertin Sanjay Guptan ohjelmaansa, jolla oli 3 tuntia aikaa selvittää, debunkata ja kyseenalaistaa tuo Joe Roganin näkemys. Suosittelen katsomaan tuon jakson.

CNN:hän uutisoi aiheesta alunperin, jotenkin siihen malliin että Joe Rogan käyttää hevosille tarkoitettuja lääkkeitä koronaa vastaan.
Tuo hevosille tarkoitetut lääkkeet on aika yleinenkin kommentti ivermektiinistä, vaikka sitä määrätään myöskin ihmisille. Hevoslääkkeiksi se leimattiin siinä vaiheessa kun ihmiset menivät ostamaan sitä eläinkaupasta, kun sitä saa ostettua jenkeissä hevosille ilmeisesti ilman mitään reseptiä. Ihmisille tuota samaa lääkettä kirjoitetaan myöskin reseptillä jos on jotain matoja tai parasiitteja (siihen tuo on oikeasti hyvä lääke). Sitten jotkut menivät käyttämään hevosille tarkoitettuja annoksia ja se ei johda mihinkään hyvään.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Niin. Sinulta taisi mennä ohi, että Joe Rogan kutsui CNN:n lääketieteen expertin Sanjay Guptan ohjelmaansa, jolla oli 3 tuntia aikaa selvittää, debunkata ja kyseenalaistaa tuo Joe Roganin näkemys. Suosittelen katsomaan tuon jakson.

CNN:hän uutisoi aiheesta alunperin, jotenkin siihen malliin että Joe Rogan käyttää hevosille tarkoitettuja lääkkeitä koronaa vastaan.
Ongelmahan näissä on se, että toinen osapuoli saa myydä omaa ideansa ensin sen kolme tuntia. Sen jälkeen toisen pitäisi pystyä debunkkaamaan se ja myymään se samalle yleisölle, jolle on jo aiemmin kerrottu että asia on aivan toisella tavalla.

Erittäin hankala asetelma, varsinkin aiheesta joka on hankala.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mitenkä nuo eri alustat maksavat artisteille verrattuna Spotifyyn?
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitenkä nuo eri alustat maksavat artisteille verrattuna Spotifyyn?
Ei Spotify heikoin ole, mutta useampi alusta maksaa artisteille enemmän per striimauskerta. Viimeisin aiheesta kohtaamani keskustelu taisi pyöriä tämän taulukon ympärillä loppuvuodesta:



Eihän tuon taulukon lukuja liian tarkasti kannata tuijotella. Ei se striimausalustojen rahanjako ilmeisesti ihan suoraviivaista ole, kun rahat eivät suoraan toistokertojen mukaan jakaudu. Ei ainakaan kaikilla alustoilla, Deezerillä taitaa olla toisin. Mutta lienee tuossa järjestys oikein, vastaavan suuntaista tietoa hieman eri muodoissa esitettynä näkyy muuallakin. Tidal, Apple Music, Amazon Music jne. ainakin huhutusti maksavatt enemmän. Spotify on näistä isommista striimauspalveluista korkeintaan keskikastia, jos artistin yhdestä striimauskerrasta saatuja korvauksia mietitään.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän mittakaavaa kohulle:

Spotifyssa on yli 3 miljoonaa podcastia, joista yksi suosituimmista on Joe Roganin podcast.

Joe Roganin podcastissa on 1771 episodia, ja eri vieraita on vuosien saatossa ollut toista tuhatta. Vieraita on laidasta laitaan: koomikkoja, kamppailulajien harrastajia, poliitikkoja, tiedemiehiä yms. yms. Korona-asioita käsitellään vain pienessä osassa jaksoista, usein ollaan paljon kevyemmissä aihepiireissä. Yksi vieraista on ollut dr. Robert Malone, jonka sanotaan levittävän korona- ja rokoteasioissa valheellista tietoa. Hänestä on ainakin jenkeissä tullut tietynlainen "epähenkilö" mediassa. Malone oli vieraana 31.12.2021, jonka jälkeen asiasta nousi kohu.

Kuuntelin eilen huvikseni n. puolet tuosta Malonen haastattelusta, ja tämäntyyppisiä väitteitä nousi Malonen puheesta esiin:

- vihjauksia siitä, että mRNA-rokotteiden testivaiheessa peiteltiin valmistajien toimesta rokotteiden haittoja ja FDA painoi nämä villaisella
- vihjauksia siitä, että jenkkisairaaloissa liioitellaan koronaan sairastuneiden ja koronakuolleiden määriä, koska sairaaloilla on taloudellinen insentiivi tehdä niin. (Tässä muuten Rogan ei täysin pureskelematta niellyt väitteitä.)
- kritiikkiä jenkkien omasta koronaan ja rokotteisiin liittyvästä datasta, joka on kuulemma täysin pilaantunutta esim. edellämainitusta syystä. Samoin kuin Israelin data. Malonen mukaan luotettavinta korona-aiheista dataa on tarjolla pohjoismaista.
- puhetta mRNA-rokotteiden sivuvaikutuksista, esim. sydänlihastulehduksesta ja kuukautiskierron häiriöistä. (Rogan toteaa, että eikös myös koronavirus itsessään aiheuta näitä, ja Malone myöntää tämän.)
- hypoteesi siitä, että rokotteet saaneilla olisi jopa suurempi alttius saada Omikron-tartunta kuin rokottamattomilla.

Aika paljon on tullut seurattua koronaan liittyviä keskusteluja, ja pakko sanoa että nämä eivät kyllä omasta mielestäni ole läheskään pahimmasta päästä. Totta kai tuossa on hyvin paljon "cherry pickingiä" mukana, ja kokonaiskuvaa rokotteiden tehokkuudesta ja niiden hyödyistä ei oteta esille. Mutta toisaalta tätä tehdään myös toiseen suuntaan: on annettu kaunisteltua kuvaa esim. siitä, kuinka tehokkaasti rokotteet estävät lieväoireisia tartuntoja tai taudin eteenpäin tartuttamista rokotetulta toiselle.

Vertailun vuoksi YouTubesta löytyy koomikkona tunnetuksi tulleen Russell Brandin kanava, jolla on lähes 5 miljoonaa seuraajaa. Tuolta löytyy mielestäni aika paljon sakeampaa kamaa "Big Pharmasta", lampaista ja peitellystä totuudesta sekä vaikkapa salaliittoteorioita Bill Gatesin yhteyksistä lääketeollisuuteen. Ko. kanavalla mennään mielestäni paljon pidemmälle, jopa tietynlaiseen kansan kiihottamiseen asti. Loogista olisi, että Neil Young ja kumppanit esittävät seuraavaksi YouTuben suuntaan vaateita poistaa Brandin kanava palvelusta.

Kun katsoo kohun mittasuhteita mediassa, ei voi välttyä ajatukselta että tässä on nyt alkanut jenkkien taholta jollain tavalla koordinoitu kampanja taklata iso eurooppalainen peluri (Spotify) pois digialustamarkkinoilta ja pyrkiä saamaan sieltä käyttäjät pois omien, eli Applen ja Amazonin tuotteiden käyttäjiksi. Sen verran isolla pensselillä nyt mustamaalataan Spotifyta yhden podcastin yksittäisten jaksojen sisältöjen takia.
 

Stigu

Jäsen
Kun katsoo kohun mittasuhteita mediassa, ei voi välttyä ajatukselta että tässä on nyt alkanut jenkkien taholta jollain tavalla koordinoitu kampanja taklata iso eurooppalainen peluri (Spotify) pois digialustamarkkinoilta ja pyrkiä saamaan sieltä käyttäjät pois omien, eli Applen ja Amazonin tuotteiden käyttäjiksi. Sen verran isolla pensselillä nyt mustamaalataan Spotifyta yhden podcastin yksittäisten jaksojen sisältöjen takia.
Kyllä, täytyy ihmetellä tuota kritiikkiä, jonka JRE melkein jaksosta toiseen saa.

Youtube on täynnä kommentteja esim. JRE-Peterson episodista, samoin CNN uutisoi aiheesta (alla linkki):





Kaikki nuo episodin arvostelijat joihin olen törmännyt, ovat demokraattien siipeen kuuluuvia yksityishenkilöitä tai järjestöjä. Mun silmiini näyttää että tämäkin case on ns. poliittinen case, jossa demokraatit haluavat kritisoida JRE:tä ja leimata sen "oikeistolaiseksi äänitorveksi" tjsp.

Harmi sinänsä, käsittääkseni Joe Rogan ei lukeudu -eikä halua lukeutua- kumpaankaan leiriin. Jenkeillä on paha tapa kategorsioida kaikki informaatio joko republikaani- tai demarileiriin ja sen jälkeen joko dissata sitä tai puolustaa sitä. Itse pidän noista episodeista, ja jos niissä on omiin silmiini joku hörhö, jätän jakson väliin. Myöskään en osta esim. Petersonin kaikkia mielipiteitä, mutta olihan tuokin episodi ihan helvetin viihdyttävä.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks

Neil Young Roganista:

“I support free speech. I have never been in favor of censorship. Private companies have the right to choose what they profit from, just as I can choose not to have my music support a platform that disseminates harmful information,” Young wrote in bold text. “I am happy and proud to stand in solidarity with the front line health care workers who risk their lives every day to help others.”

Spotifyn äänenlaadusta:

However, these thoughts took a backseat to a perennial concern of Young’s: audio quality. He’s long railed against the deficiencies of various recording formats, and in the mid-’10s even released his own portable music player, Pono, whose chief marketing point was its high-definition sound. Young wrote that streaming services like Apple Music and the French service Qobuz render his tracks in fully intact quality, while “95 [percent] is missing” from the versions on Spotify.

“If you support Spotify, you are destroying an art form. Business over art,” he wrote. “Spotify plays the artist’s music at 5 [percent] of its quality and charges you like it was the real thing.”

Eli en kyllä jaksa uskoa, että pari kohta kasikymppistä kanadalaista hippifolk-muusikkoa kuuluu mihinkään masinointiin erotessaan Spotifysta aatteidensa vuoksi. Äänenlaatufriikki-Young on alunperinkin varmaan aika pitkin hampain liittynyt koko Spotifyhin kun muutama vuosi sitten ukolla oli tosiaan tuo oma Pono-palvelu, joka tarjosi studiotasoista äänenlaatua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös