Ai nyt on jo opetuslapsia, ja vieläpä sellaisia, jotka kertovat venäläisten olevan viattomia. Onneksi kuka tahansa edes alkeellisesti omilla aivoillaan ajatteleva lukija nyt näkee läpi tällaisesta paskasta.
Noin pääosin olen toki
@Euro71 kanssa ihan samaa mieltä, ja yksi aiempi liki vastaava keskustelu johti erillisen Sotarikokset-ketjun perustamiseen. Mihin ketjuun itse juuri kirjoittelin
SAS:n toiminnasta Afghanistanissa. SAS:n sotarikokset olivat järjestelmällisiä ja useiden vuosien kestoisia, ja ihan samanlaista toimintaa harjoittivat australialaiset ja jenkit. Vain australialaiset ovat asian pyrkineet käsittelemään, kun taas britit ja jenkit enimmäkseen hautaavat nämä.
Ja nyt tullaan siihen virheeseen, minkä nämä graingerit aina tekevät. Koska joku britti teki sotarikoksen, sittenhän se on minun mielestäni ihan ok venäläisten tehdä sotarikoksia. Tai joku muu kuin venäläinenkin voi tehdä julmuuksia, joten sittenhän niissä ei ole mitään väärää.
Ei ole. Nuo teot eivät ole tietysti koskaan oikein.
Sen sijaan poikkeuksetta kun sotaa käydään, siellä myös laajamittaisesti sotarikoksia tehdään ja tapahtuu kaikkein hirveimpiä julmuuksia. Siltä osin tosin
@Euro71 kanssa näkemykseni eroaa, että ihan jokainen yksilö olisi niihin kykeneväinen. Siihen en usko. Mutta aika moni katselisi kyllä vierestä, kun ne oman yksikön hieman enemmän sadistisia ja psykopaattisia taipumuksia (joita pienessä määrin on yllättävän monella - mitkä normaalisti sivistynyt yhteiskunta pitää kurissa) omaavat kaivavat mattoveitsiään esiin.
My Lai ei ole yksi tunnetuimmista Vietnamin sodan tapahtumista sen takia, että silloin jenkit olisivat tehneet jotain aivan poikkeuksellisen hirveää. Se muistetaan sen takia, että se oli n. ainoa kerta, kun jenkkisotilaat (helikopterilentäjä Thompsonin johdolla) menivät omien ja vietnamilaissiviileiden väliin kovat piipussa.
Nämä tällaiset nyt levinneen videon (en katsonut, en katso, ei tarvitse) kaltaiset teot saavat täysin ymmärrettävästi vihan ja tuskan pintaan monelle. Ja vaikka se oli vain yksittäinen sotilas tai pieni joukko sotilaita, kertoo se toki siitä, että sellaista Venäjän armeijassa on mahdollista tehdä - ilman että siitä välittömästi omien toimesta oikeuden eteen joutuisi.
Mutta itse viime päivien tapahtumista tuskaannun huomattavasti enemmän tuosta azov-sotilaiden joukkomurhasta. Se ei ollut jonkun yhden burjaatin sekoilua, vaan ihan pakostakin upseerien suunnittelema ja jopa ihan ylimmän johdon hyväksymä operaatio. Siinä on pitänyt olla mukana niin niitä korkeita upseereja kuin koko komentoketju ja sitten ne itse surmatyön toteuttavat sotilaat.
50+ sotavankia poltettiin ja pommitettiin kuoliaaksi, Venäjän propagandatarkoituksiin. Mutta siitä ei ole videota, niin asia on lähes sivuutettu, kun on se helpompi älämölö.
Jopa esim. Venäjän suurlähetystö UK:ssa lausui tuosta suunnitellusta sotavankien joukkosurmasta: "#Azov militants deserve execution, but death not by firing squad but by hanging, because they’re not real soldiers. They deserve a humiliating death."
Ja Twitterin mielestä on ihan ok tällaista levittää: "Tämä twiitti rikkoi Twitterin vihakäytöstä koskevia sääntöjä. Twitter on kuitenkin tehnyt sen ratkaisun, että twiitin pitäminen saatavilla saattaa olla suuren yleisön edun mukaista."