Et silti varmaan voi kiistää sitä, että Ukrainan joukoissa miehistössä taistelee enemmän "kaltaisiamme" kuin Venäjän. Enkä tarkoita mitään etnistä ylemmyyttä, vaan eri yhteiskuntaluokkia ja koulutustaustoja.
Ei kai Ukrainan joukkoja ole sen kummemmin glorifioitu, vaan pyritty vain ymmärtämään, että edes pääosin organisoitu ja tunnemaailmaltaan tasapainoinen joukkio ei todennäköisesti syyllisty samassa määrin raakuuksiin kuin ei niin hyvin organisoitu, propagandalla pehmitetty ja käsittääkseni miehistön osalta pääosin kauempaa rintamalle roudattu porukka, jonka sosioekonomiset tausta tuskin aivan kovin ehjät ovat. Muutoin kai armeijan tarjoama leipä ei niin leveältä vaikuttaisi. Tätä vasten asettelet olkiukkoja sujuvasanaisista kiovalaisista devaajista aivan turhaan ainakin minun suuhuni, varmasti myös muiden.
Ei tämä ole asia mitä lähtisin jotenkin erityisesti kiistämään.
Mutta kun lähtökohta oli väite, että Ukrainan armeija olisi: "armeija, joka koostuu suurinpiirtein yhteiskunnan miesvoittoisesta läpileikkauksesta. Sen jäsenillä - tavallisilla insinööreillä, opettajilla, palomiehillä, leipureilla ja muilla perusjannuilla"
Ukrainan armeija koostuu ammattisotilaista. Ne vapaaehtoisiksi sodan alettua ilmoittautuneet leipurit ja opettajat ovat sodankäynnin osalta olleet pienessä roolissa. Eivätkä he juurikaan ole olleet etulinjassa, missä he olisivat kontaktiin vihollisen kanssa joutuneet.
Ja se Ukrainan ammattiarmeija oli ennen sodan alkua vielä hyvin vahvasti perinteiltään neuvostoarmeija. Toki joka päivä askel kerrallaan kohti länttä ja sivistystä menossa, kuten koko Ukrainan yhteiskunta.
Mutta kun Ukrainan armeijasta puhutaan, on mielestäni harhaanjohtavaa puhua heistä urheina vapaaehtois-ex-leipureina. Kun siellä rintamalla ovat ammattisotilaat. Ja tunnemaailmojen tasapainoista en itse uskaltaisi lähteä lausumaan yhtään mitään.
Ja yhtä lailla tämä Venäjän armeijan kuvaus: "kauko-idästä kaavituilla tai vapaaehtoisesti lähteneillä ja todennäköisesti päihteiden, väkivallan ja köyhyyden keskellä kasvaneilla Venäjän armeijan sotilailla, jotka tuon offensiivin rungon muodostavat"
on yhtä lailla nyt vain ruma karikatyyri. Kyllä, köyhemmät alueet ovat yliedustettuina, mutta siellä on miehiä ihan ympäri Venäjää. Aika paljon itse asiassa ihan meidän itärajamme pinnastakin. Ehkäpä aika paljon niitäkin, jotka etniseltä taustaltaan ja perimältään ovat hyvinkin meidän kaltaisiamme.
Ja mitä sitten tulee päihteisiin, väkivaltaan ja köyhyyteen, en keksi miksi näissä tekijöissä olisi näiden kahden armeijan sotilaiden välillä jotain merkityksellisiä eroja. Vai onko sinulla tuohon jotain lisätietoa ja faktaa?
Nämä vain johtavat siihen, että tulee niitä mukamas todella helppoja syitä miksi venäläiset syyllistyvät julmuuksiin. Koska totta kai ne niin tekevät kun ovat sellainen mongolilauma. Ja tietysti ukrainalaiset eivät tee, kun ovat henkisesti tasapainoisia ja täyteläisen elämän eläneitä leipureita, joilla on puhdas mieli ja motiivit.
Suurin yksittäinen tekijä on Venäjän johto ja sodanjohto. Ei kovin montaa miestä tarvitsisi vaihtaa ja julmuuksien määrä romahtaisi. Mutta totta kai jos niitä miehiä vaihdettaisiin, koko sota ei olisi koskaan alkanut ja nykyhetki näyttäisi hyvin, hyvin erilaiselta.
Tiedätkös, en oikeasti arvosta tapaasi keskustella tästä ketjussa. Sen voisi ihan oikeasti tehdä analyyttisesti ja rauhallisesti. Notta antaa kuule olla.
Sinä avasit nyt solvaamalla minua syyttämällä trollaamisesta ja fleimaamisesta.
Tässä olen myös nuollut ryssän saappaita ja ollut vastenmielinen ihminen.
Ajatteletko sinä, että keskustelu menee niin, että minua solvataan, kiitän siitä, sitten solvataan vähän lisää, kiitän vähän nöyremmin?
Minkälaiseen rauhalliseen analyysiin perustit väitteen minun fleimaamisestani?