Ei minun ymmärtääkseni. Esim "tuottamuksellinen turvallisuussalaisuuden paljastaminen" kuuluu maanpetosrikoksiin, mutta siitä voi selvitä sakoilla.Minulta et kysynyt, mutta eivätkös nuo useatkin kirjoittajat, jotka ovat näitä maanpettureiksi maininneet, ole eksplisiittisesti vaatineet samalla vankilatuomioita tästä rikoksesta?
Minä ymmärrän mjr:n kannan tässä termikysymyksessä. Minun mielestäni ei olisi erityisen kuvaavaa käyttää termiä etninen puhdistus, jos joukko turkkilaisia peseytyy, vaikka tämä voisi joistakin olla valaisevaa.
Minulta et kysynyt, mutta eivätkös nuo useatkin kirjoittajat, jotka ovat näitä maanpettureiksi maininneet, ole eksplisiittisesti vaatineet samalla vankilatuomioita tästä rikoksesta?
Lehahdin tutkimaan mitä täältä löytyisi.
Huomaan Sirola-opiston perusoppien menneen perille.
Hmm, siis Sirola-opistossa opetettiin pelastamaan SDP pulasta? Aika outoja historian läksyjä näyt oppineen...
Tiedän Sirola-opiston kytkennät kyllä. Ja SDP:n CIA-tuen.
Ja ylipäänsä, se ajatus mikä tulee tällä sangen sinimustalla palstalla mieleen, on että ei oltaisikaan ihan niin kesän 1930 tunnelmissa ja osattaisiinkin erottaa kommunismi sen historiallisesti tehokkaimmasta vastustajasta, sosiaalidemokratiasta. Olen myös aivan kiinnostunut väittelemään hyvinkin yksityiskohtaisesti jokaisen tämän argumentin kiistäjän kanssa, notta antaa tulla vaan, jos sattuu ajattelemaan, että sosiaalidemokratia on historiallisesti kommunismi-myönteinen aate. En jää pidättämään henkeäni, mutta odottamaan kuitenkin...
Sanottaisiinko vain, että demarit ovat olleet Suomen tärkein kommunismin vastustaja vuosina 1918-1980.
Ja ylipäänsä, se ajatus mikä tulee tällä sangen sinimustalla palstalla mieleen, on että ei oltaisikaan ihan niin kesän 1930 tunnelmissa ja osattaisiinkin erottaa kommunismi sen historiallisesti tehokkaimmasta vastustajasta, sosiaalidemokratiasta. Olen myös aivan kiinnostunut väittelemään hyvinkin yksityiskohtaisesti jokaisen tämän argumentin kiistäjän kanssa, notta antaa tulla vaan, jos sattuu ajattelemaan, että sosiaalidemokratia on historiallisesti kommunismi-myönteinen aate. En jää pidättämään henkeäni, mutta odottamaan kuitenkin...
No ei SDP ole Suomessa mitenkään erityisen sekalainen seurakunta. Neljästä suuresta voi olla jopa ideologisesti yhtenäisin poppoo. Kokoomuksessa on ainakin katto kovin korkealla ja seinät leveällä. Elina Lepomäen, Sirpa Pietikäisen ja Jukka Kopran välinen ideologinen liima on ainakin omaan makuuni kovin ohut. Ensimmäinen on hyvin voimakkaasti liberalisti niin arvojen kuin talousnäkemysten suhteen, toinen on pitkälti vihervasemmistolainen feministi ja maailmanparantaja, kolmas taas vanhan liiton kypäräpappikonservatiivi.Tietysti sitten ainakin minulle on vähän hämärtynyt käsitys siitä, että mitä on sosiaalidemokratia tänä nykypäivänä, demareita mahtuu vähän joka junaan.
Ainakin minusta pitää ihan paikkansa, että sosiaalidemokratia on kommunismin pahin vastustaja, sillä se vie työväen fokuksen pois ääriajattelusta. Stalinin ja Molotovin sanottiin suomalaispoliitikoista inhonneen Tannerta kaikkein eniten, sattuneesta syystä. Ja tuskin Tanner dosentinkaan blogeissa vain sattumalta vilahtelee.
Tietysti sitten ainakin minulle on vähän hämärtynyt käsitys siitä, että mitä on sosiaalidemokratia tänä nykypäivänä, demareita mahtuu vähän joka junaan.
Kumpikin luku on enemmänkin suuntaanantava kuin tarkka hetki, mutta Kekkosen syrjään vetäytyminen joka toki tapahtui 1981 ja Koiviston valtaannousemisen myötä näkisin yhtenä muutoksena. Tällöin käytännössä Kokoomuksen kyykyttäminen loppui ja sekin pystyi demokraattiseen päätöksen tekoon osallistumaan. Koko 80-luvun Suomi meni voimakkaasti länttä kohta ja tästä oikeisto isoimman kiitoksen minun kirjoissani saa, vaikkei demarit ansiottomia ole. Toki vasta 1987 Kokoomus hallitukseen ensimmäistä kertaa pääsi. Myös 80-luvun loppupuolen kommunistien hajoaminen oli yksi merkittävä tapahtuma.Miksi juuri 1980? Mitä silloin tapahtui? Ja kuka otti tärkeimmän vastustajan viitan silloin?
Niin, jos tuosta nyt jotain "uhoa" löysit, niin ei siinä mitään. Kertoo kyllä enemmän sinusta ja jostain ihmeellisestä demaripelosta, kuin mistään muusta.Vertailu on toki kärjistettyä, mutta tuosta Rontin "puolen miljoonan demariäänestäjän" uhosta tulee väistämättä mieleen Monty Python and The Holy Grail -elokuvan Musta Ritari. Linkki YouTubeen.
Älä heittäydy säälittäväksi. Demareita on vielä äänestänyt vajaat puoli miljoonaa virtasta ja korhosta, mutta kuten edellä esitin numeroiden valossa, teistä useampi kuin joka kolmas lähtenyt riveistä sitten Lipposen ja -95 vaalien. Nykyinen SDP ei ole alkuunkaan niin voimakas vaikuttajataho kuin 20 vuotta sitten, jolloin puolue saattoi toteuttaa Suomessa hyvin pitkälle sellaista politiikkaa kuin Lipponen valitsemiensa kumppanien kanssa halusi. Ei neljänneksi suurimman puolueen tittelillä voi enää uhota entiseen tyyliin, kun "väki voimakas" ei enää ole yhtä voimakas, ja jäljellä olevaakin voimaa syövät sisäiset linjaerimielisyydet ja sekavia höpöttävä puheenjohtaja, jonka lähtölaskennan luulisi olevan jo käynnissä.Niin, jos tuosta nyt jotain "uhoa" löysit, niin ei siinä mitään. Kertoo kyllä enemmän sinusta ja jostain ihmeellisestä demaripelosta, kuin mistään muusta.
Uhota voi vielä vaikkapa 100 000 äänellä, sillä sekin on tavallaan merkittävä määrä, joskin noin 4,3 miljoonaan äänioikeutettuun suhteutettuna se ei enää olekaan niin jäätävä potti. Olennaista on, millaisen otteen vallan kahvasta ja asetelmat hallitusneuvotteluihin kannatus kulloinkin mahdollistaa. Yhtä olennaista on, että demarien asemat ovat näissä suhteissa lasketelleet useamman vaalikauden ajan alamäkeä, vaikka tätä ei aina puheista huomaa.Tässä demareiden murskajaisissa kannattaa kuitenkin vielä pitää mielessä, että heitä äänesti myös näissä vaaleissa puoli miljoonaa suomalaista, joka on erittäin merkittävä määrä, vaikka täällä kirjoittelusta voisi toista luullakin.
En tiedä odottaako @mjr minulta jotain tai mieltääkö hän minut sinimustaksi, olen nimittäin äänestänyt demaria (eli SDP:tä) useasti.
Sosialidemokratia on ollut kommunismin tehokkain vastustaja useimmissa Euroopan maissa, tämä on kiistatonta..
Niin, jos tuosta nyt jotain "uhoa" löysit, niin ei siinä mitään. Kertoo kyllä enemmän sinusta ja jostain ihmeellisestä demaripelosta, kuin mistään muusta .
Kerro nyt ihmeessä vielä ne pakolliset muutokset. Pelottaa kyllä itseäkin, kun ei tässä nyt ole mistään hyvinvointiyhteiskunnasta enää jäljellä kuin rippeet ja todennäköisesti niillä sinun muutoksilla ne viimeisetkin rippeet katoavat.Minä myönnän avoimesti omaavani demaripelon. Minä pelkään että nykydemarit pääsevät jarruttamaan pakollisia muutoksia joita vaaditaan hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämiseksi.