Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 430 872
  • 11 300

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä ymmärrän mjr:n kannan tässä termikysymyksessä. Minun mielestäni ei olisi erityisen kuvaavaa käyttää termiä etninen puhdistus, jos joukko turkkilaisia peseytyy, vaikka tämä voisi joistakin olla valaisevaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulta et kysynyt, mutta eivätkös nuo useatkin kirjoittajat, jotka ovat näitä maanpettureiksi maininneet, ole eksplisiittisesti vaatineet samalla vankilatuomioita tästä rikoksesta?
Ei minun ymmärtääkseni. Esim "tuottamuksellinen turvallisuussalaisuuden paljastaminen" kuuluu maanpetosrikoksiin, mutta siitä voi selvitä sakoilla.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minä ymmärrän mjr:n kannan tässä termikysymyksessä. Minun mielestäni ei olisi erityisen kuvaavaa käyttää termiä etninen puhdistus, jos joukko turkkilaisia peseytyy, vaikka tämä voisi joistakin olla valaisevaa.

Forkkaa tää samalla Jarlalle, hauska strippihän siitä voisi sukeutua, muuten ei jakoa jatkoon.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Lehahdin tutkimaan mitä täältä löytyisi.
Huomaan Sirola-opiston perusoppien menneen perille. Demarien nykytilanne, sekoilu, on saatu käännettyä sisällissotaan ja kansanmurhaan.
Hieno pelinhaltuunotto, rikkova peli on paikallaan, kun oma taktiikka on hukassa.

Hypoteettinen Yle-ajatus: Stubb tarttuu tallentimelle epäillessään David Cameronille Jan Vapaavuorea kapinakenraaliksi.
Kuka toimittaja voisi olla käyttämättä juttua? Vaikka koko firman johtaja kieltäisi julkaisun, nauha livahtaisi julkisuuteen kuitenkin.

Rinne on taistelija, varsin onneton tosin: mies saa päärynäpallon ahdistamaan itsensä köysiin ja luultavasti tyrmää itsensä vasemmalla koukulla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minulta et kysynyt, mutta eivätkös nuo useatkin kirjoittajat, jotka ovat näitä maanpettureiksi maininneet, ole eksplisiittisesti vaatineet samalla vankilatuomioita tästä rikoksesta?

Kyllä, lain mukaan. Kunhan edes päästäisiin oman historian pyykinpesuun, taidetaan olla ainoa EU-maa jossa ei olla oikeasti pesty kylmän sodan aikaista likapyykkiä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Hmm, siis Sirola-opistossa opetettiin pelastamaan SDP pulasta? Aika outoja historian läksyjä näyt oppineen...

Tiedän Sirola-opiston kytkennät kyllä. Ja SDP:n CIA-tuen.

Noh, ehkä en viitannut SDP:hen vaan keskustelun johdatukseen, tyyliin. Sirola-opiston kokeminen ei estä demarien puolustamista tällä vuosituhannella.
Toisille se toki on mahdotonta , näitä päiväysvanhoja pieniä kommunistipuolueita näyttää riittävän.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja ylipäänsä, se ajatus mikä tulee tällä sangen sinimustalla palstalla mieleen, on että ei oltaisikaan ihan niin kesän 1930 tunnelmissa ja osattaisiinkin erottaa kommunismi sen historiallisesti tehokkaimmasta vastustajasta, sosiaalidemokratiasta. Olen myös aivan kiinnostunut väittelemään hyvinkin yksityiskohtaisesti jokaisen tämän argumentin kiistäjän kanssa, notta antaa tulla vaan, jos sattuu ajattelemaan, että sosiaalidemokratia on historiallisesti kommunismi-myönteinen aate. En jää pidättämään henkeäni, mutta odottamaan kuitenkin...
 
Viimeksi muokattu:

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Ja ylipäänsä, se ajatus mikä tulee tällä sangen sinimustalla palstalla mieleen, on että ei oltaisikaan ihan niin kesän 1930 tunnelmissa ja osattaisiinkin erottaa kommunismi sen historiallisesti tehokkaimmasta vastustajasta, sosiaalidemokratiasta. Olen myös aivan kiinnostunut väittelemään hyvinkin yksityiskohtaisesti jokaisen tämän argumentin kiistäjän kanssa, notta antaa tulla vaan, jos sattuu ajattelemaan, että sosiaalidemokratia on historiallisesti kommunismi-myönteinen aate. En jää pidättämään henkeäni, mutta odottamaan kuitenkin...

Jep, vuoden 1918 jälkeen demarit ovat olleet Suomessa tärkein kommunismin vastustaja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sanottaisiinko vain, että demarit ovat olleet Suomen tärkein kommunismin vastustaja vuosina 1918-1980.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Sanottaisiinko vain, että demarit ovat olleet Suomen tärkein kommunismin vastustaja vuosina 1918-1980.

Miksi juuri 1980? Mitä silloin tapahtui? Ja kuka otti tärkeimmän vastustajan viitan silloin?

Tuosta sisällissodasta sen verran että kyllä valkoisten joukoissa oli näkemyksiä että ideologiset punaiset pitäisi järjestelmällisesti hävittää, aikuisilta nirrit pois ja lapset uudelleenkoulutukseen. Ajateltiin että valkoisia duunareita riittäisi tarpeeksi ja että maaseudulla olisi muutenkin liikaväestöä. Äärimmilleen vietynä tämä olisi tarkoittaa yli puolen miljoonan ihmisen tappamista. Onneksi tämä kanta ei päässyt voitolle.

Sisällissota ja sota-aika lienee kohtuu hyvin kuitenkin perattu. Se varsinainen kansallinen haava on suomettumisen aika. Sitä tuskin tullaan perkaamaan seuraavien kahden, kolmen vuosikymmen aikana.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja ylipäänsä, se ajatus mikä tulee tällä sangen sinimustalla palstalla mieleen, on että ei oltaisikaan ihan niin kesän 1930 tunnelmissa ja osattaisiinkin erottaa kommunismi sen historiallisesti tehokkaimmasta vastustajasta, sosiaalidemokratiasta. Olen myös aivan kiinnostunut väittelemään hyvinkin yksityiskohtaisesti jokaisen tämän argumentin kiistäjän kanssa, notta antaa tulla vaan, jos sattuu ajattelemaan, että sosiaalidemokratia on historiallisesti kommunismi-myönteinen aate. En jää pidättämään henkeäni, mutta odottamaan kuitenkin...

Ainakin minusta pitää ihan paikkansa, että sosiaalidemokratia on kommunismin pahin vastustaja, sillä se vie työväen fokuksen pois ääriajattelusta. Stalinin ja Molotovin sanottiin suomalaispoliitikoista inhonneen Tannerta kaikkein eniten, sattuneesta syystä. Ja tuskin Tanner dosentinkaan blogeissa vain sattumalta vilahtelee.

Tietysti sitten ainakin minulle on vähän hämärtynyt käsitys siitä, että mitä on sosiaalidemokratia tänä nykypäivänä, demareita mahtuu vähän joka junaan.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Demarit ihannoi miljoonien kulakkien teurastamista Neuvostoliitossa niin paljon, että vielä 60-luvulla sloganina toimi Arvo Salon lanseeraama "Tapa talonpoika päivässä", jota puoluesihteeri Pitsinki viljeli mielellään.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tietysti sitten ainakin minulle on vähän hämärtynyt käsitys siitä, että mitä on sosiaalidemokratia tänä nykypäivänä, demareita mahtuu vähän joka junaan.
No ei SDP ole Suomessa mitenkään erityisen sekalainen seurakunta. Neljästä suuresta voi olla jopa ideologisesti yhtenäisin poppoo. Kokoomuksessa on ainakin katto kovin korkealla ja seinät leveällä. Elina Lepomäen, Sirpa Pietikäisen ja Jukka Kopran välinen ideologinen liima on ainakin omaan makuuni kovin ohut. Ensimmäinen on hyvin voimakkaasti liberalisti niin arvojen kuin talousnäkemysten suhteen, toinen on pitkälti vihervasemmistolainen feministi ja maailmanparantaja, kolmas taas vanhan liiton kypäräpappikonservatiivi.

Tietysti demarien sisällä on eroja. On nähty luokitteluja oikeistodemareihin, ay-demareihin ja akateemisiin humanistidemareihin. Kuitenkaan näiden välillä aatteelliset erot eivät ole niin suuria kuin mitä vaikkapa persujen sisällä "halla-aholaisten" ja "oinoslaisten" välillä tai mikä on ero kokoomuksen nuorten libertaarien ja kypäräpappisiiven välillä. Ihan nyt vaikka esimerkkinä voisi ottaa sen, että on minun on mahdoton kuvitella demarien sisällä olevan vastaavaa mielipide-eroa sotepalvelujen uudistamisen suhteen kuin mikä kokoomuksen sisällä vallitsee Laura Rädyn ja Sirpa Asko-Seljavaaran välillä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ainakin minusta pitää ihan paikkansa, että sosiaalidemokratia on kommunismin pahin vastustaja, sillä se vie työväen fokuksen pois ääriajattelusta. Stalinin ja Molotovin sanottiin suomalaispoliitikoista inhonneen Tannerta kaikkein eniten, sattuneesta syystä. Ja tuskin Tanner dosentinkaan blogeissa vain sattumalta vilahtelee.

Tietysti sitten ainakin minulle on vähän hämärtynyt käsitys siitä, että mitä on sosiaalidemokratia tänä nykypäivänä, demareita mahtuu vähän joka junaan.

Tämä on totta ja kyllä sotien jälkeisessä kommunismin vastaisessa taistelussa suurimman rintamavastuun kantoivat ehdottomasti demarit.

Paljon hyvää ja kunniakasta historiaa mutta valitettavasti demarien kohdalla paino on sanassa historia. Väinö Tanneria ei voinut viime eduskuntavaaleissa äänestää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi juuri 1980? Mitä silloin tapahtui? Ja kuka otti tärkeimmän vastustajan viitan silloin?
Kumpikin luku on enemmänkin suuntaanantava kuin tarkka hetki, mutta Kekkosen syrjään vetäytyminen joka toki tapahtui 1981 ja Koiviston valtaannousemisen myötä näkisin yhtenä muutoksena. Tällöin käytännössä Kokoomuksen kyykyttäminen loppui ja sekin pystyi demokraattiseen päätöksen tekoon osallistumaan. Koko 80-luvun Suomi meni voimakkaasti länttä kohta ja tästä oikeisto isoimman kiitoksen minun kirjoissani saa, vaikkei demarit ansiottomia ole. Toki vasta 1987 Kokoomus hallitukseen ensimmäistä kertaa pääsi. Myös 80-luvun loppupuolen kommunistien hajoaminen oli yksi merkittävä tapahtuma.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Telaketjulle tiedoksi: Tuota "talonpojan tappolinja" fraasia viljeli erityisesti Veikko Vennamo, joka oli SMP.n perustaja ja puheenjohtaja. Vennamo oli sodan jälkeen johtanut virastoa joka hoiti siirtolaisten asuttamista uusille seuduille ja pakkolunasti maita sitä varten.
Kun sitten 60- luvulla ilmeni, että tilat liian pienikokoisina eivät olleet kannattavia, eikä valtio maalaisliiton tuella ollut valmis niitä auttamaan, niin Vennamo erosi maalaisliitosta ja perusti SMP.n ottaen johtolauseekseen tuon talonpojan tappolinjan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ja ylipäänsä, se ajatus mikä tulee tällä sangen sinimustalla palstalla mieleen, on että ei oltaisikaan ihan niin kesän 1930 tunnelmissa ja osattaisiinkin erottaa kommunismi sen historiallisesti tehokkaimmasta vastustajasta, sosiaalidemokratiasta. Olen myös aivan kiinnostunut väittelemään hyvinkin yksityiskohtaisesti jokaisen tämän argumentin kiistäjän kanssa, notta antaa tulla vaan, jos sattuu ajattelemaan, että sosiaalidemokratia on historiallisesti kommunismi-myönteinen aate. En jää pidättämään henkeäni, mutta odottamaan kuitenkin...

En tiedä odottaako @mjr minulta jotain tai mieltääkö hän minut sinimustaksi, olen nimittäin äänestänyt demaria (eli SDP:tä) useasti.
Sosialidemokratia on ollut kommunismin tehokkain vastustaja useimmissa Euroopan maissa, tämä on kiistatonta.

Retoriikasta, keskustelun ohjaamisesta tai vedättämisestä kirjoitin mielipiteeni.
Some-veteraaneilla se on tietysti hallussa ilman opistojakin ja nykynuoriso luultavasti tunnistaa ja hallitsee metodin luonnostaan.
Jesuiittakoulutusta tai Sirola-opistoa ei enää tarvita. Minua nämä uskovaisten temput ärsyttävät, en sille mitään voi.

Sodan jälkeisessä Suomessa työpaikoilla käytiin rajua ideologista väittelyä kommunistien ja sosialidemokraattien välillä.
Moskovan rahoilla rahoitettiin kommunisteja ja siis Sirola- opiston väittelykoulutusta. Ja varoja riitti reilusti myös ruohonjuuritason toimintaan.

Vastaavasti kommunistien ensijainen vastustaja SDP otti sitten ainakin Suomessa tukea myös Atlantin takaa.

Vappupöhnä, poskiontelotulehdus ja minä kirjoitan itsestäänselvyyksiä. Mutta menköön..
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin, jos tuosta nyt jotain "uhoa" löysit, niin ei siinä mitään. Kertoo kyllä enemmän sinusta ja jostain ihmeellisestä demaripelosta, kuin mistään muusta.
Älä heittäydy säälittäväksi. Demareita on vielä äänestänyt vajaat puoli miljoonaa virtasta ja korhosta, mutta kuten edellä esitin numeroiden valossa, teistä useampi kuin joka kolmas lähtenyt riveistä sitten Lipposen ja -95 vaalien. Nykyinen SDP ei ole alkuunkaan niin voimakas vaikuttajataho kuin 20 vuotta sitten, jolloin puolue saattoi toteuttaa Suomessa hyvin pitkälle sellaista politiikkaa kuin Lipponen valitsemiensa kumppanien kanssa halusi. Ei neljänneksi suurimman puolueen tittelillä voi enää uhota entiseen tyyliin, kun "väki voimakas" ei enää ole yhtä voimakas, ja jäljellä olevaakin voimaa syövät sisäiset linjaerimielisyydet ja sekavia höpöttävä puheenjohtaja, jonka lähtölaskennan luulisi olevan jo käynnissä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kerro nyt vielä missä kohtaa olen uhonnut jotain, kun sellaista viestistä toiseen toitotat. Se on sinun pääsi sisällä, ihan niin kuin jo kerroinkin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tässä demareiden murskajaisissa kannattaa kuitenkin vielä pitää mielessä, että heitä äänesti myös näissä vaaleissa puoli miljoonaa suomalaista, joka on erittäin merkittävä määrä, vaikka täällä kirjoittelusta voisi toista luullakin.
Uhota voi vielä vaikkapa 100 000 äänellä, sillä sekin on tavallaan merkittävä määrä, joskin noin 4,3 miljoonaan äänioikeutettuun suhteutettuna se ei enää olekaan niin jäätävä potti. Olennaista on, millaisen otteen vallan kahvasta ja asetelmat hallitusneuvotteluihin kannatus kulloinkin mahdollistaa. Yhtä olennaista on, että demarien asemat ovat näissä suhteissa lasketelleet useamman vaalikauden ajan alamäkeä, vaikka tätä ei aina puheista huomaa.

Toki tilanteet voivat muuttua. En myöskään halua alleviivata tässä mitään vahingoniloa, koska SDP on joissakin tilanteissa ollut matkan varrella yhteistyökykyinen ja myös yhteiskuntaa omalta osaltaan eteenpäin vievä voima - paljon kehnompiakin vastuunkantajia voisin kuvitella - mutta nykyisellään SDP on yhteiskunnan kehittymisen kannalta mielestäni paremminkin jarrumiesosastoa kuin todellista kasvua ja sitä kautta hyvinvointia edistämään pyrkivä voima. Siinä mielessä en ole lainkaan pahoillani, mikäli SDP:n kannatus jatkaisi edelleenkin kulkua alamäkeen, jos mikään ei muutu. Olen kuitenkin loppujen lopuksi sopimusyhteiskunnan kannattaja, sillä toimivat työmarkkinat ovat viime kädessä kaikkien etu. Tietenkin sillä oletuksella, että toimivilla työmarkkinoilla tarkoitetaan sitä, että työmarkkinat todetaan toimiviksi joka puolelta pöytää.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En tiedä odottaako @mjr minulta jotain tai mieltääkö hän minut sinimustaksi, olen nimittäin äänestänyt demaria (eli SDP:tä) useasti.
Sosialidemokratia on ollut kommunismin tehokkain vastustaja useimmissa Euroopan maissa, tämä on kiistatonta..

Palstalla on ollut alusta lähtien tiettyjä kaapin ovet naristen kirjoittavia demareita jotka valitsevat tuulen suunnan mukaan sopivan kaavun. Se että palstaa kutsuu sinimustaksi tietysti kertoo siitä pahennuksesta vaalituloksen osalta jossa vain noin 25% äänesti vasemmisto-henkisiä puolueita, sellainen pieni epätoivoinen yritys väittää että palstan ei-vasemmistolaiset kirjoittajat edustavat enemmistöä vain paikallisesti joka ei edusta kansan yleistä, eikä varsinkaan itseään jalustalle nostaneiden, näkemystä.

Eli noin lyhyesti, ei kannata välittää.

Niin, jos tuosta nyt jotain "uhoa" löysit, niin ei siinä mitään. Kertoo kyllä enemmän sinusta ja jostain ihmeellisestä demaripelosta, kuin mistään muusta .

Minä myönnän avoimesti omaavani demaripelon. Minä pelkään että nykydemarit pääsevät jarruttamaan pakollisia muutoksia joita vaaditaan hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämiseksi.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minä myönnän avoimesti omaavani demaripelon. Minä pelkään että nykydemarit pääsevät jarruttamaan pakollisia muutoksia joita vaaditaan hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämiseksi.
Kerro nyt ihmeessä vielä ne pakolliset muutokset. Pelottaa kyllä itseäkin, kun ei tässä nyt ole mistään hyvinvointiyhteiskunnasta enää jäljellä kuin rippeet ja todennäköisesti niillä sinun muutoksilla ne viimeisetkin rippeet katoavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös