ei pidä paikkaansa. Yleisötulot ovat vain osa joukkueen tuloja, ja väkimäärän suhde kaupungin/talousalueen kokoon on merkittävä sponssieurojen kannalta. Eli mitä vetovoimaisempi joukkue omalla alueellaan on, sitä kiinnostuneempia paikalliset sponssit on yhteistyöstä. Hallin tunnelma on johdannainen ja olennainen osa myös sponssieurojen keräämisessä, samoin kun on aitio ym. yritysvierastilat.
tunnelma ei ole täysin kiinni hallin täyttöasteesta, vaan siitä, miten fanit kannustavat ja kuinka halli täytetään. Kaikkia katsomoita ei ole pakko avata myyntiin joka peliin. Stadikalla oli vko sitten hyvä tunnelma, vaikka oli vain 22k yleisömäärä.
Jos otetaan Nordis esimerkiksi niin tekisin sillä tavalla, että A katsomon myisin täyteen kausikorttilaisille yksityishenkilöille. B katsomon taas myisin täyteen kausikorttilaisille faneille. C katsomo myytäisiin täyteen firmakausikortteja ja jos tämän jälkeen kaikki eivät vielä mahtuisi niin myisin kausikortteja myös E ja F keskimmäiset lohkot. Näin ollen parhaat paikat olisi myyty kausikortein. Sen jälkeen vastustajan ja päivän mukaisesti hinnoiteltaisiin joskus ehkä agressiivisemminkin irtolippukatsomot D (osa vierasfaneille), E ja F. Jos tietää, että on huono yleisömäärä tulossa niin ei avata ollenkaan esim. E1, E9, F1, F9 myyntiin, koska voidaan myydä halvempaan hintaan keskemmältäkin. Aina saataisiin suht ok tunnelma riippumatta siitä onko 6k vai 8k yleisömäärä.
Laittaisin 3 syyllistä yleisömäärän vaatimattomuuteen Nordiksen alkukaudella:
1. lippujen huono hintalaatusuhde
2. pelipäivien allokointi kalenteriin niin, että on muita pelejä samanaikaisesti pk-seudulla (jokerit, blues, honka)
3. huono kauden aloitus ja senkin jälkeen jatkuneet ailahtelevat otteet, joten kotipeleistä on jäänyt huono maku
Hämeenlinnassa yleisömäärä tulee takuulla nousemaan viime kaudesta. Siihen taas kolme syytä ovat seuraavat:
1. uudistettu halli, jonka uutuudenviehätys on kova imuvoima
2. kasvanut kapasiteetti
3. ensimmäinen kuukausi on aina hiljaista halleissa, kun ihmiset seuraavat jalkapalloa, ulkoilevat, ovat mökeillä etc. Nyt kun skippasivat sen niin luonnollisesti saavat paremman yleisökeskiarvon