Holtiton ilmaislippujen jako on kyllä vakava ongelma. Pahimmillaan se voi johtaa siihen, ettei urheilutapahtumalla ole kansalaisten keskuudessa arvoa lainkaan, vaan lippu pitää saada ilmaiseksi, jotta paikalle vaivaudutaan. Futiksessa on paljon tapahtunut niin.
Toisekseen esim. IFK:lla lippujen hinnat ovat ylittäneet tietyllä tavalla kipurajan ja jos niillä hinnoilla ei saada katsomoita tasaisemmin eri otteluihin täytetyiksi ilman ilmaislippuja niin silloin yield management on pettänyt. Eri ottelut pitää pystyä hinnoittelemaan eri hintaisiksi niin ettei ilmaislippukampanjoille ole tarvetta.
Kolmanneksi jos yrityssopimuksiin halutaan sisällyttää tietty määrä pääsylippuja, joita yritys saa sitten jakaa niinkuin tahtoo niin silloin olisi parempi niin, että toinen puoli hallia olisi yritysporukalle ja toinen puoli maksavalle kansalle. Silloin kansalainen ei alkaisi edes miettimään sitä pääseekö sinne toiselle puolelle maksamalla vai ilmaiseksi, kun itsellä ei ole sinne kuitenkaan pääsyä. On sitten yhteistyökumppanin ja seuran välinen tilanne selvittää printataanko sopimukseen kuuluvat paikat kausikortteina vai irtolippuina. Toki tässä ryhmässä hallimyyntiä tulee aika paljon, joten on seuran intressi, että hallissa on aika paljon yritysporukkaa.
Neljänneksi ottaisin esille sen, että kuinka hyvin noita ilmaislippuja osataan kohdistaa. Eihän sillä ole mitään mieltä, jos ne menevät henkilöille, jotka eivät niitä kuitenkaan käytä. Toki ymmärrän se, että Hjallis tai joku vastaava voi haluta lähettää kutsuja saapua johonkin otteluun VIP ihmisille. Niin jokainen yrittäjä tekee. Jos tietää että jollain on todella paljon varallisuutta niin lähettää kutsun, vaikkei paikalletulosta olisi mitään varmuutta. Yksi paikalletullut voi tarkoittaa jo paljon fyrkkaa. Se on siis yksi kohderyhmä, johon kannattaa satsata, mutta jos puhutaan ihan normi-ilmaislipuista niin eikö niiden tarkoituksen tulisi olla laajentaa fanipohjaa, ts. saada uusia asiakkaita. Silloin kannattaisi kohdistamisasiaan paneutua todella tarkasti. Se voisi olla niin, että lippu olisi todellakin palkinto. Joku kouluryhmä tai urheilujoukkue pääsisi opettajansa/valmentajansa seurassa katsomaan peliä tms. Se voisi ihan hyvin olla silti jonkun yhteistyökumppanin sponsoroima juttu. Pointtina vaan pitäisi olla se, että lippu menee sellaiselle, joka sitä oikeasti arvostaa ja sen seurauksena myöhemmin kuluttaa/käyttää ko. seuran palveluita mahdollisesti runsaasti.