SM-liigan yleisömäärät 2008-09

  • 57 542
  • 196

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tuo veikeää että halli pieneni "enemmän kuin kuin luultiin". Jos muutaman vuoden sisään saadaan joku laajennuksen 2. osa jossa esimerkiksi toista päätyä saataisiin korotettua ym. niin tuon kapasiteetin (hetkellisen?)laskun voisi käsittää. Yhdelle kerralle olisi ollut todennäköisesti liian kallis ja aikataulullisesti vaikea projekti.

Kyllähän tuo hallin pienuus arveluttaa kuitenkin. Toivottavasti tuohon saataisiin jotain jatkoa että päästäisiin edes siihen +4800 kapasiteettiin kuten aikoinaan. Aiempi reilut 4500 oli myös pieni, mutta tämän hetkinen on kyllä omassa luokassaan helposti.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuota olen ihmetellyt jo enemmänkin, onko tosiaan niin, että jos pääkaupunkiseudulla on kolme peliä samaan aikaan, vähentää se katsojamääriä? Valitseeko joku (siis huomattavan moni, ilmeisesti) tosiaan että meneekö katsomaan HIFKiä vai Bluesia?
Näin se vain on. Pääkaupunkiseudulla on prosentuaalisesti varmaan eniten suomessa "muualta muuttaneita" ja koska se samalla on suurin asutuskeskus tarkoittaa myös määrällisesti isoa osaa. Nämä muualta muuttaneet tuskin ovat valinneet sitä ainoaa oikeaa joukkuetta, vaan menevät katsomaan kulloiseenkin tilanteeseen nähden sopivinta peliä. Tästä puhun ihan omalla kokemuksellani. Olen itsekin pohjois-suomesta kotoisin mutta asunut pääkaupunkiseudulla ja muualla etelä-suomessa jo pitkään. Kiekkoa olen käynyt katsomassa niin Narrien, Hifkin kuin Bluesinkin hallissa, riippuen juuri tarjolla olevasta ottelusta. Ainoa poikkeus milloin valitsen ottelun joukkueen mukaan, on silloin kuin vierasjoukkueena on Kärpät.
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Kauden alussa oli muistaakseni myyty vain 2000 kausikorttia, kun viime vuonna samaan aikaan oli myyty jo 2500 kausaria. Markkinoinnissa Blues ei mielestäni onnistunut koskaan. Espoossa on vajaat 250 000 asukasta. Ja silti yleisökeskiarvo jää alle sen 5000, kun taas paljon pienemmät paikkakunnat saavat suhteessa asukaslukuun paljon paremmat yleisökeskiarvot.

Viime kaudella blues menestyi ensimmäistä kertaa, ja silti markkinointia ei ole lisätty mitenkään näkyvästi. Nyt olis se oikea aika myydä niitä lippuja.

Tämä on harhaluulo! Kyllö Blues on markkinoinut.´: Kaksi vuotta sitten markkinointi budjetti oli koko liigan korkein. Tänä vuonnakin ainakin kolmas. Esim tiistaina oli Bluesilla Helsingin Sanomissa ainoana kolmesta joukkueesta ilmoitus. Sitä ennen printtimediaa oli käytetty Länsiväylässä, Satasessa ja Metrossa. Voiko enempää vaatia? Radiomainokset kuultiin Metro radiossa. Ostettu paketti käsitti 20 pätkää ja kausareita markkinoitiin myös ennen kauden alkua.

Lisäksi Blues näkyy taxeissa, bussipysäkeillä ja seinäilmoituksissa.

Myös tv mainontaa on kokeiltu( ei tällä kaudella)

Markkinointi mix on ollut erittäin monipuolinen. Ennen kautta pelattiin markkinointi ottelut Lohjalla ja Vantaalla. Lisäksi joukkue osallistui perinteiseen kauppakeskus kiertueeseen. Markkinointi ei ole tavoittanut kohderyhmää, mutta missä vika? Panostuksissa ei ainakaaan verrattuna muihin joukkueisiin. Laadussa on aina kehitettävää, mutta mainostoimistoa on vaihdettu ainakin kolmesti tällä vuosituhannella. Asiaa on tullut mietityttä, mutta vaikea on mitään uutta tarjota. Kaikki kuitenkin maksaa.

Kyllä on sanottava, että Espoossa kilpailua on todella paljon. Kannattajakulttuuri kasvaa pikkuhiljaa. Yleisömäärät ovat ihan hyviä Espoolaisittain. Alkukausi on selvästi edellä viime kautta.

Koneisto tuo 2500 oli viime vuoden koko kausari myynti. Myös myöhemmin kausarin ostaneet, joten hyvin samoissa luvuissa mennään.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tämä on harhaluulo! Kyllö Blues on markkinoinut.´: Kaksi vuotta sitten markkinointi budjetti oli koko liigan korkein. Tänä vuonnakin ainakin kolmas. Esim tiistaina oli Bluesilla Helsingin Sanomissa ainoana kolmesta joukkueesta ilmoitus. Sitä ennen printtimediaa oli käytetty Länsiväylässä, Satasessa ja Metrossa. Voiko enempää vaatia? Radiomainokset kuultiin Metro radiossa.
Kyllä näitä medioita löytyy, mutta markkinointi on kuitenkin yksipuolisesti tyyliin Bluesin logo ja "tule katsomaan". Yhtään ainoaa Blues-kausiliitettä tai läpyskää ei ole vuosien saatossa näkynyt. Vertailua voi tehdä vaikka espoolaisiin muiden lajien joukkueisiin. Ei nuo nyt nähdyt ja kuullut mainokset niitä uusia katsojia tuo.

P.S. Lievennetään senverran, että voihan tuo nykyinen mainostus tuoda toki Jokerien tai HIFK:n leiristä katsojia, mutta varsinainen uusien katsojien rekrytointi on se ongelma.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eihän

tuo Tepsin yleisömäärä ollut mielestäni kovinkaan huono kun tosiaan tiistai on aina ollut selvästi huonoin pelipäivä ja eipä HPK ikinä ole mikään yleisömagneetti ollut. Ja tuossa taulukossa vielä hämää se että Ilveksellä, HIFK:lla ja Lukolla on siinä paikallispelit, keskiarvot tulevat näillä vielä tippumaan. Ja molemmilla viime kauden finalisteilla huonommat luvut kuin Tepsillä. Eikä siinä tiistain pelissä kovin paljon ilmaa ollut, niin minä kuin moni muukin veikkasi jotain 5000:n paikkeille, toki vielä vaikea arvioida kun ei ole tottunut tuohon suljettuun katsomonosaan.
 

Koneisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tämä on harhaluulo! Kyllö Blues on markkinoinut.´: Kaksi vuotta sitten markkinointi budjetti oli koko liigan korkein. Tänä vuonnakin ainakin kolmas. Esim tiistaina oli Bluesilla Helsingin Sanomissa ainoana kolmesta joukkueesta ilmoitus. Sitä ennen printtimediaa oli käytetty Länsiväylässä, Satasessa ja Metrossa. Voiko enempää vaatia? Radiomainokset kuultiin Metro radiossa. Ostettu paketti käsitti 20 pätkää ja kausareita markkinoitiin myös ennen kauden alkua.

Lisäksi Blues näkyy taxeissa, bussipysäkeillä ja seinäilmoituksissa.

Myös tv mainontaa on kokeiltu( ei tällä kaudella)

Markkinointi mix on ollut erittäin monipuolinen. Ennen kautta pelattiin markkinointi ottelut Lohjalla ja Vantaalla. Lisäksi joukkue osallistui perinteiseen kauppakeskus kiertueeseen. Markkinointi ei ole tavoittanut kohderyhmää, mutta missä vika? Panostuksissa ei ainakaaan verrattuna muihin joukkueisiin. Laadussa on aina kehitettävää, mutta mainostoimistoa on vaihdettu ainakin kolmesti tällä vuosituhannella. Asiaa on tullut mietityttä, mutta vaikea on mitään uutta tarjota. Kaikki kuitenkin maksaa.

Kyllä on sanottava, että Espoossa kilpailua on todella paljon. Kannattajakulttuuri kasvaa pikkuhiljaa. Yleisömäärät ovat ihan hyviä Espoolaisittain. Alkukausi on selvästi edellä viime kautta.

Koneisto tuo 2500 oli viime vuoden koko kausari myynti. Myös myöhemmin kausarin ostaneet, joten hyvin samoissa luvuissa mennään.


Kyllähän sitä tietyissä medioissa on mainostettu, mutta niinku sanoit, tavoitetaanko se kohderyhmä? Blues on yleensä jäänyt yleisötavoitteesta, joten siinä on jo jotain häikkää. Eihän joukkueen kuulu tehdä mikään optimistinen vaan realistinen tavoite, sillä mm. sen arvioidun yleisömäärän perusteella tehdään suunnitelmat budjetista, eli tulo- ja menoarvioista. Jos se määrä heittelee pahasti, niin miinuksen puolelle mennään, ja nyt ollaan oltu pakkasella jo kauan, vaikka pelkästä yleisömäärästä tämä ei tietysti johdu.

Siinä mielessä olet oikeassa, että kyllä bluesilla näitä tempauksia on ollut. Joku vuosi blues arpoi harrikan kausariostajien kesken, ja sillä saatiinkin ennätysmäärä kausariostajia. Mutta miksi tätä ei jatkettu, eikö se ollut kannettavaa? Kyllähän tämä osoittaa, että potentiaalisia ostajia on, mutta heitä ei ole nyt tavoitettu.

Yksi keino olisi mielestäni, että sellaisiin otteluihin joihin on mytyy vähän lippuja lahjotettaisiin lippuja esim. kouluille, korkeakouluille ja muille tahoille. Tätä harrastetaan varmaan jossain määrin mutta ei tarpeeksi. Areena täyttyisi ja tuloa saataisiin oheistuotemyynnillä. Lisäksi saataisiin ehkä uusia potentiaalisia asiakkaita tämän myötä. Helsingin kouluissa tällaista tapahtuu ainakin. Frendini koululla urheiluope saa moneen jokeri matsiin lippuja, ja oppilaat pääsee katsoo pelejä ilmaiseksi (vastustajina tällöin nämä ässät ja saipat sun muut vähä yleisöä vetävät pelit). Itse opiskelen haaga-heliassa pasilassa. Tällä koululla on yhteistyötä jokerien kanssa. Viime kaudella Shedden tuli pitää meille ilmaista luentoa teamworkista. Ja jokerien matseihin pääsemme usein 5 eurolla.

Toisaalta kausi on vasta alkanut, ja ihan hyvältähän se nyt näyttää, näissä otteluissa käynyt yli 4500 katsojaa, mikä on paremmin kuin aikaisemmin, varsinkin kun joukossa oli vielä yksi tv pelikin.
 
Viimeksi muokattu:

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan hyvin on yleisömäärien suhteen lähtenyt kausi käyntiin. Pääkaupunkiseutu-Turku-Tampere akselilla on ollut totutun väljää, mutta muualla on aloitettu lähes täysillä halleilla.

Harmittavaa kuitenkin, että täällä on lähinnä menestyshullua kansaa, ja vähän lajissa kuin lajissa katsomot ovat lähinnä puolityhjiä. Sellainen tietynlainen intohimo omaa seuraa kohtaa tuntuu puuttuvan valitettavan monelta. Esimerkiksi kun katsoo Suomen "suurinta ja kauneinta" fanikatsomoa, niin aivan kuin siellä olisi kovin monella sellainen mentaliteetti, että katsotaan viikonpäivän ja vastustajan mukaan jaksaako kiinnostaa ja mennä hallille. Vaikea tänne on koskaan kuvitella millekään paikkakunnalle vaikkapa Frölunda Indiansin aiheuttamaa kiekkobuumia, jossa halli on menestyksestä riippumatta täysi ja tunnelma aivan uskomaton. Veikkaajassa oli aika hyvä juttu tuosta Indiansin tilanteesta.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Vaikea tänne on koskaan kuvitella millekään paikkakunnalle vaikkapa Frölunda Indiansin aiheuttamaa kiekkobuumia, jossa halli on menestyksestä riippumatta täysi ja tunnelma aivan uskomaton. Veikkaajassa oli aika hyvä juttu tuosta Indiansin tilanteesta.

Sorry, tartuin tähän kun täällä asustan :) En tiedä mitä se Veikkaaja kirjoittelee, mutta onhan tämä katsojatilanne aika hyvä. Talviaikaan ei ole juuri muuta kilpailua urheilun puolella ja kakkua jääkiekkofaneista ei ole jakamassa ihan lähellä kahta muuta joukkuetta (vrt. Helsinki). Yleisesti, hardcorefaneja on varmaan asukasmäärään suhteutettuna yhtä paljon kuin Helsingissä. Alemmuuden tunne pois, kyllähän näistä meteliä lähtee mutta ei tämä ole lähelläkään sitä meteliä mikä Jyväskylässä oli kun liigaan noustiin.

Sitten yleinen tökkäisy: Ei millään pahalla, mutta minua on hiukan korvennut tämä penteleen (huom. sivistynyt sanavalinta, lisää seuraa) ulkkomaanelävien palvonta fanikyldyyristä puhuttaessa. Mikä pahnahisen tifo? Työntäkää moiset termit sinne minne ei päivä paista, enkä puhu nyt Pönttövuoren tunnelista. Rumpujen pärinä ja sikakatsomon viiltävän tarkat analyysit tuomarien geeniperimästä ovat aivan yhtä hienoja fanituksen osoituksia kuin jotkut saaplarin soihdut yms. vimputtimet ja vipstaakit. Viinanjuonti kuuluu myös suomalaiseen kiekkokatsomoon kuin nyrkki nöösipojan silmään Aseman grillijonossa, turha paheksua moista. Se on Suomalaista kulttuuria, jos ei kelpaa niin täällä on tilaa pitää Håkanin kanssa sosiaalikivaa. Anteeksi offtopic, nyt helpotti kummasti. Jatkakaa...
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Olenko pahasti väärässä jos väitän, että ainakin aikaisemmin mestis seuroille jotka halusivat liigaan, oli ehtona vähintään 5000 henkilöä vetävä halli?

Alunperin se oli niin, että pitää olla 5000 istumapaikkaa. Tuolla kriteerillä Liigasta löytyy Jyväskylän lisäksi useampikin halli joka ei täytä ehtoja.

Tuosta näkee hyvin mikä on yleensä Tapparan lopullinen yleisökeskiarvo kauden jälkeen(viime kaudella 5712) vaikka syksyn ensipeleissä se jää 4500 tuhannen paikkeille: http://www.tappara.fi/historia/yleiso.html

Asiaa voidaan käsitellä myös siltä kantilta, että Tampereella yleisökeskiarvo kiekko-otteluissa pyörii 11 500 tienoilla kaudesta toiseen ja Helsingissä 15 500 korvilla, sitten tulee Oulu 6000 keskiarvolla ja loput pitäjät vähän vielä kauempana.
 

Rocco

Jäsen
Alunperin se oli niin, että pitää olla 5000 istumapaikkaa. Tuolla kriteerillä Liigasta löytyy Jyväskylän lisäksi useampikin halli joka ei täytä ehtoja.
Taisi tuo 5000 olla kokonaiskatsojamäärä, mutta istumapaikkoja taisi olla vaatimuksena 3500 (?) tms.

Nykyään kai minkäänlaisia hallikriteereitä ei ole, tai vaatimus on se että pitää olla liigan vaatimusten mukainen. Eli lähinnä riittävät turvallisuus-, media ja muut vastaavat tilat löytyy.
 

Blegist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kyllä näitä medioita löytyy, mutta markkinointi on kuitenkin yksipuolisesti tyyliin Bluesin logo ja "tule katsomaan". Yhtään ainoaa Blues-kausiliitettä tai läpyskää ei ole vuosien saatossa näkynyt. Vertailua voi tehdä vaikka espoolaisiin muiden lajien joukkueisiin. Ei nuo nyt nähdyt ja kuullut mainokset niitä uusia katsojia tuo.

P.S. Lievennetään senverran, että voihan tuo nykyinen mainostus tuoda toki Jokerien tai HIFK:n leiristä katsojia, mutta varsinainen uusien katsojien rekrytointi on se ongelma.

Eiköhän se halli saada täyteen kun Jokerit hyllyttää lisää pelaajia..
 

#76

Jäsen
Aloituksen vertailuun olisi hyvä lisä hallien maksimipaikkamäärä ja täyttöaste laskettuna, mahdollisuuksien mukaan vielä seurojen yleisötavoite.

Kolmen peli päivä pk-seudulla osoitti selkeän vaikutuksen tilastoihin ja vahvisti omaa uskoa, että merkittävä osa pk-seudun katsojista ei mene joukkueen perässä vaan valitsee ottelunsa muilla syillä. Yrityskatsojien osuus yleisöstä selittänee tätä seikkaa sekä ns. muualta tulleet.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Taisi tuo 5000 olla kokonaiskatsojamäärä, mutta istumapaikkoja taisi olla vaatimuksena 3500 (?) tms.

Nykyään kai minkäänlaisia hallikriteereitä ei ole, tai vaatimus on se että pitää olla liigan vaatimusten mukainen. Eli lähinnä riittävät turvallisuus-, media ja muut vastaavat tilat löytyy.
5000 oli kokonaiskatsojamäärä joista noin 2000 istumapaikkoja.
Kyllähän siellä taitaa tuo hallin koko olla vieläkin kriteereissä, mutta väljemmin ilmaistuna.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Onko muuten tuon Jyväskylän kapasiteetti 4180 nykyään, vai eikö siellä ollut ihan täyttä hallia, joka siellä ainakin piti olla?
 

Batigol

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Rangers, Tshekki, Argentina
Onko muuten tuon Jyväskylän kapasiteetti 4180 nykyään, vai eikö siellä ollut ihan täyttä hallia, joka siellä ainakin piti olla?

Kyllä se ikävä kyllä on pudonnut noinkin alhaiseksi. Noh, onpahan ainakin kotoisa tunnelma. =>
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko muuten tuon Jyväskylän kapasiteetti 4180 nykyään, vai eikö siellä ollut ihan täyttä hallia, joka siellä ainakin piti olla?

Kyllä tuo on hallin remontin jälkeinen kapasiteetti eli ottelu oli loppuunmyyty.
Mielenkiinnolla odotan Bluesia ja espoolaisyleisöä tönineen IS:n Petri Sepän hehkutuksia tunnelmallisesta ja loppuunmyydystä Synergia Areenasta.
Myös maikkari voisi hehkuttaa hieman Jyväskylän kiekkokulttuuria.
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mielestäni suurin ongelma Bluesin markkinoinnissa ei ole näkyvyys (Kiekko-Antin viestistä käy hyvin ilmi, minkä vuoksi, vaikkakin tosin tv:ssä kyllä näkynyt mainoksia moneenkin otteeseen - jopa parhaaseen katseluaikaan, toisinkun hän väitti), vaan se, että Espoossa ei yksinkertaisesti ole parista hyvästä viime kaudesta huolimatta tarpeeksi kiinnostusta. Löytyy Hifkiä, Jokereita ja muuta vastaavaa joukkuetta, joka on ehtinyt juurruttaa perinteet jo aikoja sitten ns. lätkäfanaatikkoperheisiin tänne lähikonnuille - myös Espooseen. Fanikulttuuri ja niinsanotusti Bluesilaiseksi syntyminen on vasta hyvin alkuvaiheessa seuran lyhytikäisyydestä johtuen, ja olenkin sitä mieltä, että hiljaa hyvä tulee. Turha mesota ja vauhkota fanikulttuurin puutteesta - helvetti vieköön, mistä sitä fanikulttuuria olisi syntynyt, kun ei joukkue satu olemaan kuin parikymmentä vuotta vanha, ja Bluesina vasta 10.

Vasta parina viime kautena itse Blues on alkanut pikkuhiljaa ryhdistäytyä - kyllä siihen vielä vähän aikaa menee, että fanit ja kannattajakulttuurikin saman tekee.

Ja noista yleisöluvuista. Kyllähän ne hienoinen pettymys on ollut, mutta paremmin on kuitenkin mennyt kuin viime vuonna. Onhan sekin jotain se.
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Jhol totta on, että myös tv spotteja on kokeiltu. En tiennyt, että myös tällä kaudella olisi ollut? Aikaisemmin kyllä. Kuten kirjoitin marketing mix on ollut erittäin monipuolinen ja aika laajasti on markkinoitu myös Espoon ulkopuolella. Sen funktiota on tullut myös itse mietittyä. Tempauksia on ollut paljon ja pari kautta sitten perustettiin oma lehti. Kyllä noita ilmaisia lippujakin on jaettu kouluissa ja todella paljon nuorille kiekkoilijoille. Kohderyhmää ei täysin ole tavoitettu, mutta kyllä yritystä ja resursseja on peliin laitettu.

Espoossa ei tosiaan ole syntynyt sellaista urheilu ja kiekkokulttuuria. Se tietysti ottaa aikaa ja toivotaan, että jossain vaiheessa se nostaa päätään myös yleisömäärien muodossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On ollut spotteja tälläkin kaudella, olen nähnyt niitä televisiossa.
 

scholl

Jäsen
Löytyy Hifkiä, Jokereita ja muuta vastaavaa joukkuetta, joka on ehtinyt juurruttaa perinteet jo aikoja sitten ns. lätkäfanaatikkoperheisiin tänne lähikonnuille - myös Espooseen.

Espoo on kasvanut sen takia, että sinne on muutettu, eikä sen takia, että espoolaiset olisivat nussineet jotenkin poikkeuksellisen paljon. Eli jos joku muuttaa Stadista Espooseen niin ei hän joukkuettaan vaihda. Sama juttu niiden kohdalla, jotka tulevat jostain ihan landelta Espooseen. Bluesin jonkinlainen ongelma on se, että oikeita espoolaisia on aika vähän eli se kannatuspohja jotenkin pienempi kuin monessa muussa kaupungissa.

Toisaalta täytyy muistaa se, että matseissa käy paljon jengiä, jotka eivät kannata kumpaakaan joukkuetta, mitkä sinä iltana pelaavat. Eli Bluesin pitää saada Espoossa asuvat kiinnostumaan siitä vaihtoehdosta, että iltansa voisi viettää hallilla. Menestys ja hyvä peli auttavat tähän. Jos halliin saataisiin vähän enemmän meininkiä niin se vauhdittaisi lisää satunnaiskatsojien tuloa. Liput ovat halpoja, joten sekään ei estä ja auton saa jonnekin kuitenkin aina parkkiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siinä vaiheessa kun Espoolaiset isoisät vievät lapsenlapsiaan katsomaan omaa Espoolaista suosikkijengiään voidaan puhua perinteen syntymisestä. Ei ennen.

Nyt on vasta ensimmäinen oikeasti Espoolainen kiekkosukupolvi ns. lisääntymisvaiheessa (heh), 20v päästä tulee seuraava.
 

avjk

Jäsen
Suosikkijoukkue
No mitä näitä nyt on...
Onko muuten tuon Jyväskylän kapasiteetti 4180 nykyään, vai eikö siellä ollut ihan täyttä hallia, joka siellä ainakin piti olla?
On se juuri tuo, mutta kapasiteetin lasku (ainakin seppäsen mukaan) ei johtunut remontista vaan jostain turvallisuus määräyksistä.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tuo on hallin remontin jälkeinen kapasiteetti eli ottelu oli loppuunmyyty.
Mielenkiinnolla odotan Bluesia ja espoolaisyleisöä tönineen IS:n Petri Sepän hehkutuksia tunnelmallisesta ja loppuunmyydystä Synergia Areenasta.
Myös maikkari voisi hehkuttaa hieman Jyväskylän kiekkokulttuuria.

En jaksellut kaivella vanhoista ketjuista, mutta varmasti sieltä löytyi jonkun tilastonikkarin excelöinit siitä, kuinka paljon kunkin joukkueen yleisökeskiarvot ovat suhteellisella tasolla ja huomioiden esim. sen, että Tampereella ja Helsingissä on 2 pääsarjatason joukkuetta.

Esimerkki: Helsingissä on 571 887 asukasta ja se jaetaan kahdelle joukkueelle = 285 944 asukasta. Jos peliä seuraa Helsingissä 4 000 katsojaa ja Jyväskylässä samoin 4 000, Helsingissä se on tästä kahdelle joukkueelle jaetusta laskennallisesta maksimista 1,4%, Jyväskylässä 4,7% (4 000 / 85 755). Sama kaava Espoossa ja tulos on 1,7%.

Sama toiste päin: jos suhteellinen katsojaosuus säilyisi ja Helsingissä peliä seuraisi mainittu 4 000 katsojaa (1,4%), Jyväskylässä riittäisi 1 199 (1,4%), jotta voitaisiin puhua suhteellisella tasolla yhtä aktiivisesta lätkän seuraamisesta.

Samalla kaavalla Jypin 4 000 katsojaa suhteutettuna kaupunkien koon kautta tarkoittaa, että Helsingissä katsojia tulisi olla 13 337 (4,7%) ja Espoossa 11 207 katsojaa.

Oheiset laskelmat on tehty kaupungin asukasluvun eikä esim. alueellisen asukasluvun mukaan. Nämä huomioiden suhteellinen lätkän seuraaminen on Jyväskylässä merkittävästi suositumpaa kuin vaikkapa Espoossa ja Helsingissä.

Tätä argumentointitapaa ei voi muuten ajaa alas tyypillisellä "PK-seudulla on enemmän muita tapahtumia" -argumentilla, sillä samoin näiden tapahtumien määrä on suhteutettava alueen asukaslukuihin. Näin ollen voi olla jopa niin päin, että vaikkapa Jyväskylässä (tunnettu kulttuurillisesta aktiivisuudestaan) on tämä suhteellinen muidenkin tapahtumien osuus päin vastoin suurempi kuin esim. Helsingissä.

Tässä heitän samalla haasteen jollekin excelin pyörittäjälle, että tekee tällaisen suhteellisten katsojamäärien taulukon tänne kaikkien iloksi ja keskustelun pohjaksi ;)

Jupa
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tätä argumentointitapaa ei voi muuten ajaa alas tyypillisellä "PK-seudulla on enemmän muita tapahtumia" -argumentilla, sillä samoin näiden tapahtumien määrä on suhteutettava alueen asukaslukuihin.

Pitäisin jotenkin rajoittuneena sellaista tarkastelua, jossa ei otettaisi huomioon sitä mitä kaikkea urheilun ja muun ajanvietteen ja kulttuurin osalta paikkakunnalla on tarjolla ja kuinka moni niihin osallistuu.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

Kaikki on suhteellista, myös esimerkiksi se, että JYPin suhteellinen yleisömäärä kaupungin asukaslukuun verrattuna tulee laskemaan merkittävästi tämän kauden loppupuolella, eikös siellä joku kuntaliitos tule. Muutenkin tuo alueellisuus on todella suhteellinen käsite - vastaavia laskelmia voi tehdä aina kuten haluaa, mutta ei niillä paljoa ole merkitystä.

Itse uskaltaisin väittää, että 18.30 ei ole ideaalinen aika aloittaa arkipeliä ainakaan Espoossa. 19.00 tai jopa 19.30 olisi parempi, koska silloin ihmiset oikeasti ehtisivät hallille paremmin. Nuoremmille tämä ei ole ongelma, mutta ainakin itselle tulee joka pelipäivä arkisin hieman kiire hallille ja tiedän useita ihmisiä, jotka eivät arkisin yksinkertaisesti ehdi peliin, koska alkavat niin aikaisin. Tietysti mitä myöhemmin peli alkaa sitä enemmän se karsii pienten lasten ottamista mukaan peliin, koska kyllä alle kouluikäisen esimerkiksi pitää olla nukkumassa ajallaan, ehkä tuo 19.00 olisi hyvä kompromissi siihen. Nämä Espoon pelit mestareiden liigassa alkaa muuten 20.30, se on jo aivan liian myöhään nuorille, mutta itse kiitän ja kumarran tätä päätöstä - ehtii kotonakin touhuta jotain ennen peliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös