Silmien laserleikkaus

  • 103 263
  • 241
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Nooh, kaveri kävi viime kesän lopulla Tampereella, sinne oli juuri hommattu uudet laitteet. Hinta oli sanojensa mukaan 2000e, en keksi miksi hän olisi tässä narrannutkaan. Siitä vaan laskeskelin... Mut joo, samapa tuo, yhtä kaikki Suomen hinnat on aika lailla kohollaan verrattuna Etelänaapuriin. Jälkimmäinen siis kutsuu.

Kannattaa huomata noiden eri tekniikoiden hintaerot. Esim Medilaserin hinnasto:
FEMTO / silmä 1 650 €
LASIK / silmä 1 275 €
PRK / silmä 890 €.

Aika samaa tasoahan nuo näyttää olevan mitä oli silloin kun kävin itse leikkauksessa pari vuotta sitten, ehkä lievästi kalliimpai. Tuo uusi FEMTO-tekniikka on itselle ihan tuntematon.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kannattaa huomata noiden eri tekniikoiden hintaerot. Esim Medilaserin hinnasto:
FEMTO / silmä 1 650 €
LASIK / silmä 1 275 €
PRK / silmä 890 €.

Aika samaa tasoahan nuo näyttää olevan mitä oli silloin kun kävin itse leikkauksessa pari vuotta sitten, ehkä lievästi kalliimpai. Tuo uusi FEMTO-tekniikka on itselle ihan tuntematon.

FEMTO on käsittääkseni entistä tarkempi laser-leikkausmenetelmä. Femtosekunttilaser pystyy lähettämään laserpulssin 40 miljoonaa kertaa sekunissa, eli se on entistäkin tarkempi. Käytännössä entistä ohuempia sarveiskalvoja voidaan leikata tällä menetelmällä. Myöskin uusintaleikkaus on mahdollinen nopeammin, eli muutamassa tunnissa päivien sijaan. Käytännössä riskit pienenevät. Ja paraneminen on nopeampaa. Onko se sitten lisähinnan arvoista on jokaisen itse arvioitava. Mikä on tietenkin vaikeaa, kun ei ole silmälääkärin koulutusta.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Itselläkin on tullut taas monen vuoden unohduksen jälkeen tämä laserointi taas suunnitelmiin. Toi uusin tekniikka vaikuttaa vieläkin miellyttävämmältä kuin ne entiset ja kynnys madaltuu koko ajan.

Turun silmälaserista noita hintoja olen vain katsellut ja koko paskan kustannukseksi tulisi itse maksettavaa ~3600e. Voi olla, että loppukesästä ollaan lekurin pakeilla. Raportoin tähän ketjuun, jos jotain tapahtuu.

Tuolta lukemaan meikäläisen kokemukset leikkauksesta viime vuodelta.

Ja hintaa on leikkaukselle tullut sellaiset nelisen tonnia, johon on voinut sitten laskea kaikki oheistoiminnotkin kuten autoilut Tampereelle, kontrollit ja silmätipat.

Että silleen...
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
FEMTO on käsittääkseni entistä tarkempi laser-leikkausmenetelmä. Femtosekunttilaser pystyy lähettämään laserpulssin 40 miljoonaa kertaa sekunissa, eli se on entistäkin tarkempi. Käytännössä entistä ohuempia sarveiskalvoja voidaan leikata tällä menetelmällä. Myöskin uusintaleikkaus on mahdollinen nopeammin, eli muutamassa tunnissa päivien sijaan. Käytännössä riskit pienenevät. Ja paraneminen on nopeampaa. Onko se sitten lisähinnan arvoista on jokaisen itse arvioitava. Mikä on tietenkin vaikeaa, kun ei ole silmälääkärin koulutusta.

Mä oon käsittänyt FEMTOn siten että sillä tehdään sarveiskalvoon läppä joka sitten käännetään sivuun ja pommitetaan varsinaisella laaserilla sarveiskalvoa uuteen uskoon. Eli menetelmä ei varsinaisesti ole varsinainen lasertoimenpide vaan etukäteistoimenpide, joka korvaa vanhan terällä tehdyn läpän.

Vähän haiskahtaa sellaiselta myyntimiesten löpinältä, koska lopputulos on sama. Toipumisajassakaan taida kummempaa eroa olla..
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Itse en ole tavannut ketään, jolla olisi hämäränäkö huonontunut. Tunnen 6 leikkauksessa käynyttä. He puhuivat, että tekniikasta riippuen riski olisi jotain vajaan prosentin luokkaa. Jos vaan saisi säästettyä voisi itsekin leikkauksen mennä. Onko kenelläkään havaintoa kenestäkään, jolla olisi radikaalisti hämäränäkö huonontunut?
 

ruoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panelian Raikas
Itse en ole tavannut ketään, jolla olisi hämäränäkö huonontunut.?

Itse suunnittelen leikkausta koska alkaa nyppimään ainainen piilarien kanssa pelleily ja jouluksi olisi tulossa kivan suuruinen lahja verottajalta... tunnen viisi henkilöä jotka ovet leikkauksessa käyneet ja kaikki ovat puhuneet noin vuoden kestäneestä hämäränäön heikentymisestä/valo herkkyydestä/silmien kuivumisesta.

lähinnä kiinnostaisi saada tietää nyt muiden kokemuksia hintatasosta ja jne.
 
Viimeksi muokattu:

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
lähinnä kiinnostaisi saada tietää nyt muiden kokemuksia hintatasosta ja jne.

Kävin toukokuussa pitkän jahkailun jälkeen Tampereen Mehiläisessä alan gurun Juhani Pietilän käsittelyssä.
Noin -2,5 molemmat nyt 0.

Hinta oli hunajainen, mut tässä näköasiassa ei parane alkaa pihistelemään. Noin 3500e meni, mutta siihen rahaan sain noi hävittäjälentäjän silmät.
Käytössä oli myös tän leveysasteen parhaimmat laitteet (olikohan peräti koko Euroopan), joita siis operoi graniitinkova ammattilainen.

Voin suositella todella lämpimästi. Hetkeekään en oo rahojani kaivannut.
 

Tompse

Jäsen
Kävin toukokuussa pitkän jahkailun jälkeen Tampereen Mehiläisessä alan gurun Juhani Pietilän käsittelyssä.
Noin -2,5 molemmat nyt 0.

Hinta oli hunajainen, mut tässä näköasiassa ei parane alkaa pihistelemään. Noin 3500e meni, mutta siihen rahaan sain noi hävittäjälentäjän silmät.
Käytössä oli myös tän leveysasteen parhaimmat laitteet (olikohan peräti koko Euroopan), joita siis operoi graniitinkova ammattilainen.

Voin suositella todella lämpimästi. Hetkeekään en oo rahojani kaivannut.

Niin kyllähän alan paras on Eiran Sairaalassa Eirassa Helsingissä, nimeltään Harri Koskela. Leikkauksia takana yli 20 000. Ja laitteet ovat myös parhaat mitä tällä hetkellä saa. Tekniikka kuitenkin on molemmissa sama, Femtolasik. Varmasti silti myös Tampereella on hyvät laitteet ja hyvä leikkaaja. Mutta ainakin omat silmäni jotka olivat n. -7 , tulivat kuntoon hienosti. Leikkauksesta on 9kk. Hinta oli toki kova, kaikkineen tarkastuksineen juuri tuo n. 3500€ tähän lystiin menee.

Mutta ehdottomasti kannattaa. Hetkeäkään en ole katunut, päinvastoin.
 

Jakke Jäyhä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jepjep, tulipa käytyä kolme päivää sitten Tallinnassa, Laservisioon -klinikalla. FemtoLasik-menetelmälle tuli hintaa 2100e (plus valinnainen reissupaketti 200e). Hemmetin hyvin näkyy, ei mitään ongelmia. Miinukset olivat -1.75 ja -2.0, hajataitot sen verran messevät että kaikki näkyi suunnilleen kahtena ilman laseja. Näkö oli "100%" kuosissaan jo heti tunnin päästä leikkauksesta. Hämäränäköongelmia ei ole, kirkkausherkkyys ehkä kaipaa hieman enemmän aurinkolaseja kuin ennen... Tosin omat silmät ovat aina olleet pikkaisen tavallista valoherkemmät.

1,5 k-eur säästö vaikutti ainakin omassa vaakakupissa, toki ymmärrän jos kyseinen mesta arveluttaa... Klinikalla on suomalainen konsultaatio, eli ihan täysin soitellen sotaan siellä ei ole lähdetty asioita tekemään. Asiointi tapahtuu täysin suomeksi, ja olipa leikkaussalissa avustajana suomalainenkin miekkonen.

Itselläni ainakin on nyt erittäin hyvät kokemukset, ja muitakin suomalaisia paikan päällä tavattuani samoin myös heillä; leikkaukset onnistuneet hienosti. Meininki on vastuullista, olivat moneen otteeseen tarkkoja siitä ettei näkö (erityisesti hajataitto) ole muuttunut enää viime aikoina. Samoin oli mahdollisuus esittää missä tahansa vaiheessa mitä tahansa kysymyksiä, ja hekin niitä esittivät. Sattumalta klinikalla oli samaan aikaan myös yksi suomalaismies, jolle leikkausta ei voitu tehdä (liian ohut sarveiskalvo ja verkkokalvossa pieni reikä) - hukkareissun voi välttää käymällä etukäteen tutkimuksessa Kotimaassa.

Jälkitutkimus olisi reilun kuukauden päästä, sen voi käydä Suomenahden takana tai kotimaassa. Vanhakaupungin olutravintolat ja sikäläiset "maisemat" kyllä kovasti houkuttelevat tekemään tuon pienen reissun ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jakke Jäyhä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oolsprait, heitelläänpä pienet jälkimainingit vielä tähän aiheeseen.

8 kk operaation jälkeen kaikki on edelleen oikein hyvin. Kosteustippoja piti käytellä pari kuukautta, ja silmien hieromista varoa suunnilleen saman ajan, tai vähän kauemmin. Nyt kuitenkin eläminen on jo täysin normaalia, silmät eivät oireile eivätkä kuivu.

Valoherkkyydestä en voi täysin objektiivisesti kertoa, koska itselläni silmät ovat aina olleet jokseenkin valoherkät. Käytän aurinkolaseja joka tapauksessa melko usein. Hämäränäkö on suunnilleen sama kuin ennenkin. Hämärässä ympäristössä kirkkaat valonlähteet näyttävät hieman erilaisilta kuin ennen (jotkut käyttävät tästä nimeä "halo-ilmiö", mutta se ei ihan kuvaa totuutta), mutta tämäkään ei haittaa näköhavaintoja, eli nou problem.

Lyhyesti: voin suositella.

Pistäkää pikaviestiä tai sähköpostia jos on lisää kysymyksiä, meikä lähtee nyt lounaalle ;)
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Helmikuun 14. päivä olisi sitten meikäläisen vuoro. Kauan on tullut operaatiosta unelmoitua, ja nyt on viimein talous siinä kuosissa, että voi hyvällä omalla tunnolla käydä leikkauksessa. Esitutkimus jo takana, ja mitään esteitä leikkaukselle ei ollut. Myöskin näkö oli huomattavasti parempi kuin olin odottanut. En ole koskaan juurikaan kiinnittänyt huomiota noihin lukemiin, ja oletin että jotain 5-6 paikkeilla ainakin on, kun tunnen itseni täysin sokeaksi ilman laseja. No, 3 ja 3,5 oli tulos, joten ihan hyvissä kantimissa tässä vielä oltiin, mutta nollaa lähdetään nyt hakemaan.

Tuo itse leikkaus pistää kyllä hieman jännittämään. Itsellä kun on aina ollut sellainen "silmiin ei kosketa" mentaliteetti selkäytimessä, ja jo pelkästään tippojen laitto on helvetillisen taistelun takana. Rauhottavia kuulemma on kuitenkin tarjolla ennen leikkausta, joten toivottavasti olen tarpeeksi syvällä omissa maailmoissani leikkauksen aikoihin. Ja silmätippoihin on myös vähän niinkuin pakko nyt tottua.

Edit: Ai niin, Turun Silmälaserilla tulee tuo toimenpide tehtyä. Onk kellää kokemuksii?
 

Jakke Jäyhä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Morski. 2.5 v leikkauksen jälkeen on näkö edelleen tallella. Eikä oikeastaan mitään haittoja. Miten peukut pystyyn ja rento asenne, eiköhän se hyvin mene ;)
 

Jämeräparta

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Devils
Itse kävin noin viikko sitten ja pakko sanoa että on ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Leikkaus on täysin kivuton, mitään et tunne. Heti leikkauksen jälkeen pystyy huomaaman eron vaikka ainakin itsellä oli tietynlaista utuisuutta huomattavissa. Leikkauksesta parin tunnin päästä silmissä alkaa tuntua roskan tunnetta ja silmät vuotavat. Jos pystyy esim. nukkumaan leikkauksen jälkeen niin kannattaa tehdä niin, ylipäätään silmät kiinni aika menee mukavammin. Itselläni kaikki oireet olivat jo seuraavana aamuna poissa ja näkö vähintään yhtä hyvä kuin piilareiden kanssa.
 

Baldrick

Jäsen
Itellä olis pari kysymystä asiaan liittyen, koska olen jo varma, että otan leikkauksen niin pian kuin mahdollista. Kysymys kuuluukin, milloin se on mahdollista? Eikös siinä ole joku "väliaika" sille, että milloin näkö on viimeksi heikentynyt? Ja toisena, luotetaanko siinä minun arviooni näkötestiä tehdessä vai näkeekö sen silmästä, että miten tuota kuuluu korjata?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Itellä olis pari kysymystä asiaan liittyen, koska olen jo varma, että otan leikkauksen niin pian kuin mahdollista. Kysymys kuuluukin, milloin se on mahdollista? Eikös siinä ole joku "väliaika" sille, että milloin näkö on viimeksi heikentynyt? Ja toisena, luotetaanko siinä minun arviooni näkötestiä tehdessä vai näkeekö sen silmästä, että miten tuota kuuluu korjata?

Ensimmäiseen en osaa sen paremmin vastata, muuta kuin näin maalaisjärjellä ajateltuna on mielestäni melko turhaa käydä leikkauksessa, mikäli silmä huononee jatkuvasti, sillä sitä huononemista leikkaus ei estä. Eli saat näön hyväksi hetkeksi, mutta parin vuoden päästä tarvitset taas laseja. Tämä tosin ihan mutuna. Eli mikäli näkökyky on paljon viime vuosina elänyt, odottaisin ehkä itse sitä että se asettuu paikoilleen.

Itse tosiaan olin juuri esitutkimuksissa, ja viidellä eri koneella tiirailtiin silmiä, lasit mitattiin, sekä tehtiin vielä perus näöntarkastus - kuten optikollakin.

Kiitokset omiin kysymyksiin vastanneille. Ei kai se kauaa kirpaise, joskin itsellä ei se kipu (vaikka sitä tuskin leikkaus aiheuttaa), mutta lähinnä ahdistaa vain tuo silmien kanssa pelleily. Tulee liikaa Clockwork Orange viboja..
 
Joo kyllä se kannattaa sen aikaa venyttää että näkö ei enää ole ainakaan vuoteen elänyt. Iän myötähän se tasaantuu ja kyllähän nuo leikkauksia tekevät firmatkin tuosta muistuttavat ettei kannata leikkaukseen mennä jos näön huonontumista on tapahtunut lähiaikoina. Suositeltu ikä lähtee vissiin siitä 25:stä ylöspäin.

Itse kävin melko tasan vuosi sitten leikkauksessa ja yhdyn kyllä edellisiin että ehdottomasti paras sijoitus mitä olen eläissäni tehnyt. Tuntuu jotenkin täysin epätodelliselta että joskus on laseja käyttänyt, täydellisesti siitä vieroutuu yllättävän nopeasti. Vuoden jälkeen haitat ovat ne normaalit, lievästi heikentynyt hämäränäkö ja valonlähteiden hajoaminen mutta nämä negatiiviset puolet ovat kyllä niin lievät rillirouskuiluun verrattuna että en epäröisi hetkeäkään jos alkutilanteeseen palattaisiin. Näkö on hieman elänyt molemmissa silmissä vuoden mittaan eikä ainakaan meikäläisen kohdalla ihan 100% haukannäköön päästy mutta edelleen, olisin aivan ehdottomasti mennyt näilläkin tiedoilla, etenkin kun lähtötaso oli ~-5 paikkeilla molemmissa joten ilman laseja/piilareita ei voinut tehdä mitään.

Itse leikkaus(Helsingin yksityinen silmäsairaala) oli niin mukava kuin vain silmien ronkkiminen voi olla, jatkuvasti puhuttiin ja kerrottiin missä mennään(ja hoitsu piti kädestä <3). Paineistus ja läpän leikkaus oli vittumaisin osa mutta ei siinä pamipäissään mitään ehtinyt panikoimaan. Suosittelen kyllä ottamaan leikkauksen mahdollisimman aikaisin aamulla ja pyytämään niitä nappeja jos ei erikseen tarjota, itse lasken itseni suht lunkiksi tapaukseksi mutta kyllähän siinä kämmenet hikosivat kun paikalle hiihteli. Leikkauksessa tuijoteltiin erivärisiä pisteitä kahdessa eri laitteessa kunnes hartiaan taputeltiin notta se oli siinä. Sitten lepotilaan tirsoille ja siitä omin jaloin julkisilla himaan. Kotosalla alkoi suht pahasti hiertämään mutta parin tunnin päikkärit jonka jälkeen tuntui ja näkyi kuin olisi ollut pari päivää vanhat piilarit päässä, seuraavana aamuna jo seminormaali olo. Sen jälkeen viikon verran lääkitystä, yösuojien käyttöä, urheilulakkoa ja vajaa pari kuukautta tippoja, siinäpä se sitten. Kokemuksena ihan mielenkiintoinen.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tyttöystävä kävi tuossa ennen joulua Tallinnassa leikkauttamassa silmänsä laserilla ja hyvinhän se meni sielläkin. Kaikki sujui hyvin ja samat tarkastukset ja laitteet sielläkin on ja palvelu toimii suomen kielellä. Nyt kuukausi leikkauksesta on mennyt eikä mitään komplikaatioita ole ollut missään vaiheessa, alun roskan tunnetta lukuunottamatta mutta se kuuluu asiaan. Kuulemma jo 1 tunti leikkauksesta näkö oli sama kuin laseilla ennen leikkausta. Olihan toi matkoineen ja hotelleineenkin noin tonnin halvempi mitä Helsingissä, näin ymmärsin. Muitakin hyviä kokemuksia olen kuullut.

Itsekin jossain vaiheessa varmaan menen leikkaukseen kunhan taloudellinen tilanne antaa myöden ja silloin pitää vakavasti harkita tuota Tallinnaa.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Avopuolisolle tehtiin Tampereen Medilaserilla korjaava operaatio uudella smile-menetelmällä. Kahdeksan päivää leikkauksesta on kulunut, ja edelleen näkö on sumuinen. Tarkastus ensi viikolla, toivottavasti sumu hälvenee siihen mennessä. Jälkiviisaana on sanottava, että hieman riskialtista lähteä näihin uusiin operaatioihin. Nytkin toisen silmän kanssa oli ollut reippaanlaisesti ongelmia, ja sitä viiltoa piti suurentaa.
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
Avopuolisolle tehtiin Tampereen Medilaserilla korjaava operaatio uudella smile-menetelmällä. Kahdeksan päivää leikkauksesta on kulunut, ja edelleen näkö on sumuinen. Tarkastus ensi viikolla, toivottavasti sumu hälvenee siihen mennessä. Jälkiviisaana on sanottava, että hieman riskialtista lähteä näihin uusiin operaatioihin. Nytkin toisen silmän kanssa oli ollut reippaanlaisesti ongelmia, ja sitä viiltoa piti suurentaa.
Eiköhän se näkö sieltä terävöidy, laseilla sitten viimeistään :)
Medilaser tekee suomessa ensimmäisenä näitä SMILE-leikkauksia.Ihan mielenkiintoinen tekniikka. Sarveiskalvoon ei tehdä lainkaan läppää eikä periaatteessa haavaakaan, vaan operaatio tapahtuu sarveiskalvon sisällä ja sarveiskalvon pinta siis pysyy ehjänä. Sarveiskalvon reunaan tehdään pieni tasku, josta poistetaan "leikkuujäte" Mainoksessa kehutaan oireetonta toipumista ja erinomaista leikkaustuloksen pysyvyyttä. Toivottavasti sinun avopuolison kohdalla leikkaustulos ei ole pysyvästi hämärä...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sarveiskalvon reunaan tehdään pieni tasku, josta poistetaan "leikkuujäte" Mainoksessa kehutaan oireetonta toipumista ja erinomaista leikkaustuloksen pysyvyyttä. Toivottavasti sinun avopuolison kohdalla leikkaustulos ei ole pysyvästi hämärä...

Joo no tällä kertaa toisen silmän "taskua" jouduttiin avaamaan lisää, koska mainitsemasi "leikkuujäte" ei tullut ulos. Eli jostakin kohtaa oli ilmeisesti edelleen kiinni tms.

Tämän tekniikan edut pitäisivät tulla esille juuri siinä, ettei varsinaista läppää tule lainkaan. Tästä syystä repeytymisen vaara on erittäin pieni, eikä leikkauksen jälkeen pitäisi tulla sitä roskan tunnetta silmään. Pistävää särkyä on kyllä edelleen, vaikka leikkauksesta on yli viikko.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kävin leikkauksessa n. vuoden päivät sitten ja tulos oli jopa parempi kuin odotin, sillä näköni on nyt n. 25 % parempi kuin "normaali näkö". Paikkana oli Helsingin Yksityinen Silmäsairaala Makkaratalossa. Hinnaksi tuli tuo normihinta eli n. 3500 € ja menetelmänä femtolasik. Miinuksia minulla oli n. 3. Voin suositella laserleikkausta kyllä kaikille, sillä esimerkiksi hammaslääkärissä käynti on monta kertaluokkaa ikävämpi kokemus.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Päivitetään hieman tuota emännän SMILE-leikkausta. Maanantaina käytiin jälkitarkastuksessa, tasan kuukausi leikkauksesta. Edelleen ilmenee hajataittoa, joka on kylläkin kahdessa viikossa parantunut reippaasti. Näkö ei siis edelleenkään ole hyvä, olikohan siellä miinusta kuitenkin vain -0.25 jäljellä. Ei sentään uutta leikkausta tiedossa, vaan uusi tarkastus kahden (!?!) kuukauden päästä.

Tässä nyt on hieno paikka jossittelulle. Toisaalta, jos näkö korjautuu itsestään, niin sitten pitänee olla tyytyväinen. Käsittääkseni kuitenkin se läpän tekeminen lienee jo aika yleisesti ymmärretty riskitekijä.

Taidan kyllä tältä pohjalta leikkauttaa itse silmäni sillä aiemmalla tekniikalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taidan kyllä tältä pohjalta leikkauttaa itse silmäni sillä aiemmalla tekniikalla.

Oli sitten kyseessä uusi puhelin tai silmäleikkaus, niin ei tekniikan kanssa kannata olla ensimmäisten joukossa. Bugeja kun vain aina ilmenee ja päivitysten myötä homma lähtee lopulta pelaamaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Veljelleni tehtiin aikoinaan kumpaankin silmään laserleikkaukset (oliko se nyt se LASIK tjsp). Veljellä oli kummassakin silmässä roimasti miinusta, noin -14 diopteria. Taidettiinko toista silmää leikata parikin kertaa?

Yhtä kaikki näkö kyllä parani hetkellisesti, vaikka nykyisin veli tarvitseekin välillä taas laseja. Mutta aikamoisia sivuvaikutuksia laserleikkauksista tuli. Sarveiskalvoon tuli arpeutumia ja lisäksi mm. hämäränäkö meni vituiksi lähes kokonaan. En auton rattiin päästäisi velipoikaa pimeällä/hämärällä muuta kuin valaistuissa kaupunkiolosuhteissa, jos niissäkään. Taisi tulla myös jonkin verran hajataittoa toiseen silmään.

Minulle tuli kerran "voitto", jossa olisin saanut toisen silmäni leikkautettua ilmaiseksi, toisin sanoen olisin saanut toisen silmän kaupan päälle jos toinenkin olisi leikattu. Pitkään harkitsin ja lähes meninkin, mutta silloin tämä uudempi tekniikka oli vielä sen verran uusi, että isäni viisaasti varoitti ja kehoitti odottelemaan, kunnes tekniikasta on riittävästi kokemusta ja tutkimustuloksia ja kunnes selviää, minkälaisia sivuvaikutuksia ja pitkän tähtäimen haittoja leikkauksista voi olla. Koekaniiniksi ei kannata uusiin tekniikoihin mennä.

Ajan myötä tulin siihen tulokseen, että mitäpä sitä silmiäni turhaan leikkaamaan. Onhan niissä miinusta (toisessa silmässä -7.5, toisessa -7.25), mutta laseilla olen koko ikäni pärjännyt sen suuremmitta ongelmitta, ja lasit tuntuvat osalta identiteettiä.

Sitä paitsi jos nyt leikkaisin silmät nollille, niin muutaman vuoden päästä olisi taas edessä lasien hankinta, kun ikänäkö aikanaan alkaisi iskeä. Nyt on edessä sen sijaan vain positiivisia muutoksia. Jos/kun ikänäkö vääjäämättä iskee, niin sehän vie silmiä plussaan päin ja näin ollen vähentää miinuslukemia. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tarkemmin näen ilman laseja! Vanhainkodin dementikko-osastolla voin jo pärjätä ilman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös