Itse leikkaus meni hyvin ja oli kyllä toimenpiteenä nopea, noin 10 minuuttia meni operoidessa molemmat silmät. Minullahan vasen leikattiin näkemään kauas ja oikea silmä lähelle. Lisäksi semmoisen erikoisuuden lääkäri huomasi silmistäni, että minulla ei ole selkeää johtavaa silmää, oikea tarkentaa/tähtää ja vasen hahmottaa ja havainnoi.
Olen nyt yrittänyt varsin analyyttisesti arvioida näkökykyäni, huomenna on jälkitarkastus, jossa sitten kerron huomioni ja mietin lääkärin kanssa tulevaa.
Lääkäri suositteli etukäteen, että leikataan silmien näkö noin, kun yllä kerroin ja sillä mentiin. Yleensä aivot sopeutuvat silmien eriparisuuteen eikä näköongelmia ole, vaikka silmät on leikattu näkemään eri etäisyyksille mutta joidenkin aivot eivät kertakaikkisesti osaa sopeutua ja siinä tilanteessa voidaan samaan hintaan (puolen vuoden sisällä ekasta leikkauksesta) leikata myös tämä "lähisilmä" näkemään kauas, toki sen jälkeen joutuu sitten pelaamaan lukulaseilla. Lääkäri kehotti katsomaan koko ajan molemmilla silmillä, vaikka alkuun voikin nähdä huonommin, jotta aivot saavat mahdollisuuden oppia sopeutumaan ja näin olen tehnytkin.
Minulla oli siis lähtötilanne se, että miinusta oli vajaa 2 molemmissa silmissä eli ei kovinkaan paljoa mutta hajataittoa olikin merkittävästi ja se oli melkeinpä se itseäni eniten ärsyttävä asia. Hajataitto tarkoittaa sitä, että esim. kirjaimet menevät herkästi päällekkäin, koska silmän pinta ei ole tasainen, vaan valo heijastuu kuopista eri tavalla ja tämä sitten aiheuttaa esim. kirjainten osittaisia kaksoiskuvia.
Status nyt, noin kuusi viikkoa on kulunut leikkauksesta: Kuivuminen on helpottanut todella paljon, aamulla/illalla laitan vielä geelitipat silmiin ja 2-4 krt päivän aikana kosteuttavia silmätippoja, kuivuus ei ole ongelma.
Lähelle näen hyvin ja esim. päätetyöskentely ei aiheuta mitään ongelmia, myös kauas näen paremmin kuin laseilla, mitkä minulla oli ennen leikkausta. Näin kesällä ja päiväsaikaan, kun on kirkasta, näen hyvin. Autolla ajaessa liikennemerkkien/opastekylttien kirjaimet menevät ärsyttävästi (osittain) päällekkäin ja näen ne tarkasti vasta, kun olen siinä melkein kyltin kohdalla. Sama juttu rekkareissa tai kun katson televisiota, niin tekstitys näkyy kaksinkertaisena eli vähän niin kuin kaksina kirjaimina, jotka menevät osittain toistensa päälle. Tämä on todella ärsyttävää ja jos peitän tässä tilanteessa lähisilmän, ei ongelmaa ole.
En tiedä johtuuko ongelma osittain silmän pinnan kuivuudesta vai onko tuo taittovirhe edelleen olemassa, koska kun laitan kosteuttavat tipat, niin näen sen jälkeen jonkun aikaa tosi hyvin eikä kaksoiskuvat ole merkittävästi haittana. Johtunee siis joko siitä, että silmän pinta on riittävän kostea tai sitten siitä, että neste tasoittaa silmän pinnan kuopat ja valo taittuu niistä tasaisemmin.
Hämäränäkö ja kontrastit hämärässä ovat myös olleet jonkinlaisena ongelmana, sama juttu, jos esim. joku henkilö on ikkunan ääressä ja katson häntä vastavaloon, en meinaa erottaa kasvonpiirteitä. Nyt, kun illat pimenevät jo selvästi, niin vastaantulevien autojen valot hajoavat näkökentässä, samoin katuvalot - tämä ongelma tosin poistuu sillä, jos laitan tuon lähisilmän kiinni ajaessa. Vielä ei ole tarvinnut onneksi ajaa hämärässä/pimeässä pidempiä matkoja tai oudoilla seuduilla, jossa pitäisi kylttejäkin nähdä mutta on ehdottoman huono juttu ollut tässä.
Tällä hetkellä tuumaan, että kunhan kerron näistä havainnoistani lääkärille huomenna ja kuuntelen, mitä hän sanoo asiaan, teen päätöksen siitä, että leikkautanko tuon toisenkin silmän näkemään kauas. Suomessa on kuitenkin puolet vuodesta hämärää/pimeää enkä halua arvaamalla ajella, en myöskään luopua ajamisesta kokonaan.
Olen siis tyytyväinen joiltain osin, näen nyt kokonaisuutena paremmin kuin ennen leikkausta laseilla mutta nuo muutamat seikat ovat sellaisia, jotka tuntuvat sen verran ärsyttävän minua arkielämässä, että pyydän sen korjausleikkauksen.
Edit. Kävin kyseisen silmäsairaalan UKK-osiossa ja siellä kerrottiin seuraavaa:
Mitä jos en näe riittävän tarkasti linssileikkauksen jälkeen?
Tarkoista leikkausta edeltävistä mittauksista ja esitutkimuksesta huolimatta voidaan joskus tarvita laserleikkauksella tehtävää näöntarkkuuden hienosäätöä parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Mahdollinen laserin tarve ilmenee jälkitarkastuksessa. Tämä mahdollisesti tarvittava toimenpide kuuluu linssileikkauksen hintaan, eikä aiheuta sinulle lisäkustannuksia.
Voiko laserleikkauksen uusia?
Laserleikkauksen voi uusia. Suuria taittovirheitä korjatessa jäännöstaittovirheen mahdollisuus on olemassa. Tämä havaitaan jälkitarkastuksessa ja korjataan myöhemmin takuuna ilman lisämaksua. Toisinaan taittovoimakkuus saattaa muuttua vuosien aikana muun muassa hormonaalisista syistä tai ikääntyessä (aikuisnäkö). Myös tällöin silmää voidaan laseroida uudelleen.
Lienen siis huomisen jälkitarkastuksen jälkeen viisaampi tässä asiassa. Oli jotenkin mennyt ohi tämä, että näköä voidaan joutua vielä hienosäätämään muutenkin jälkikäteen mutta hyvä näin, ehkä tuo mahdollinen taittovirheasia saadaan korjattua hienosäädöllä kokonaan kuntoon.