Silmien laserleikkaus

  • 103 291
  • 241

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
@Pulle Nah

Minulla molemmat silmät leikattiin keväällä 2006. Miinusta oli molemmissa silmissä ennen leikkausta kolmen ja neljän välillä. Tulos oli erinomainen ja kaukonäkö pysynyt oikein hyvänä tämän reilun 17 vuotta. Nyt kun ikää on tullut, lukulasit pitänyt hommata kaveriksi, mutta esimerkiksi töissä päätetyöskentelyssä pärjään oikein hyvin cmd+ -komennolla.

Leikkauksen jälkeen hämäränäkö heikkeni. Alussa heikkenemisen havaitsi selvästi, mutta joko hämäränäkö parani ajan myötä tai sitten uuteen tilanteeseen tottui. Niin tai näin, esimerkiksi viittaamaasi autoiluun ei ole ollut vaikutusta. Ajan 40-50 tkm vuodessa (amatööri siis Tamiin verrattuna), kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina ja en koe hämärässä tai pimeässä ajoa hankalaksi.

Sellainenkin muuten kävi, että sain tennispallon voimalla silmääni jotain 2-3 kk leikkauksen jälkeen. Siitäkin kolhusta selvittiin ilman mitään vaikutusta leikkaustulokseen.

Kaiken kaikkiaan elämäni parhaita päätöksiä ja reippaasti liikkuvana toi huomattavaa helpotusta arkeen välittömästi.

Hyvä huomata vielä, että teknologia on parantunut huikeasti parissakymmenessä vuodessa. Minä olin reilut 2 vkoa sairauslomalla, nykyään taitaa samana tai seuraavana päivänä olla jo ihan pelikunnossa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Itsellä ikävä kyllä näkökyky huononi iän myötä. Leikattiin jostain -7 lukemista ja nyt 16v myöhemmin molemmat silmät on -2.75.

Kyllähän tuo vituttaa vieläkin välillä kovasti, että myytiin loppuelämän tuloksena ja sitten näkökyky heikkeni näinkin selvästi. Ei sillä, menisin uudestaan joka tapauksessa, mutta olisi ollut henkisesti parempi, jos olisi osannut valmistautua siihen, että joku päivä ei enää erota asioita selvästi.

Linssileikkausta olen harkinnut, mutta en ehkä ihan vielä halua siihen mennä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun ikänäkö iskee kuin metrin halko, vaihtoehtona on linssileikkaus, jossa oma linssi vaihdetaan tekolinssiin ja sitten näkee lähelle ja kauas. On siis sama kuin kaihileikkaus, mutta tekolinssi ei ole mikään bulkkituote. Onko kukaan ollut linssileikkauksessa?

Itseäni hotsittaisi, kun kohta saa olla kolmea eri silmälasia ja päälaelle ei mahdu kuin yhdet. Ja ehkä muutenkin vähän urpon näköistä, mutta sellaista se on kun ikää tulee.

Itse en ole ihan päässyt jyvälle, onnistuuko tämä myös tilanteessa jossa kaukonäkö on edelleen erittäin hyvä, näkötestissä ne pienimmätkin, mutta aikuisnäköä puskee reippaasti. Jos, olen kyllä kiinnostunut ja aikeissa jossain kohtaa mennä. Kaukonäkö ei ole heikentynyt missään kohtaa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Pulle Nah

Minulla molemmat silmät leikattiin keväällä 2006. Miinusta oli molemmissa silmissä ennen leikkausta kolmen ja neljän välillä. Tulos oli erinomainen ja kaukonäkö pysynyt oikein hyvänä tämän reilun 17 vuotta. Nyt kun ikää on tullut, lukulasit pitänyt hommata kaveriksi, mutta esimerkiksi töissä päätetyöskentelyssä pärjään oikein hyvin cmd+ -komennolla.

Leikkauksen jälkeen hämäränäkö heikkeni. Alussa heikkenemisen havaitsi selvästi, mutta joko hämäränäkö parani ajan myötä tai sitten uuteen tilanteeseen tottui. Niin tai näin, esimerkiksi viittaamaasi autoiluun ei ole ollut vaikutusta. Ajan 40-50 tkm vuodessa (amatööri siis Tamiin verrattuna), kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina ja en koe hämärässä tai pimeässä ajoa hankalaksi.

Sellainenkin muuten kävi, että sain tennispallon voimalla silmääni jotain 2-3 kk leikkauksen jälkeen. Siitäkin kolhusta selvittiin ilman mitään vaikutusta leikkaustulokseen.

Kaiken kaikkiaan elämäni parhaita päätöksiä ja reippaasti liikkuvana toi huomattavaa helpotusta arkeen välittömästi.

Hyvä huomata vielä, että teknologia on parantunut huikeasti parissakymmenessä vuodessa. Minä olin reilut 2 vkoa sairauslomalla, nykyään taitaa samana tai seuraavana päivänä olla jo ihan pelikunnossa.

Itsellä tosiaan v. 2005 lasik-leikkaus, niin kuin hyvin muistan ketjuun kirjoittaneen… Tuo tekniikka oli silloin on nykyisen kaltainen ja erittäin hyvä, eikä tarvinnut sairaslomia. Kahden tunnin huili riitti ja kotona pystyi toimimaan normaalisti. Se oli vaan silloin aika paljon kalliimpi kuin vaihtoehtoinen menetelmä, josta taisi pidempi saikku tulla.

Hämäränäössä ei ole ollut missään vaiheessa mitään huonontumista. Itselle tehtiin uusintaleikkaus 2010, koska näkö oli heikentynyt -0,75:n, tämän sai Mehiläisen takuuseen pienellä rahalla. Tämän jälkeen näkö on pysynyt hyvänä nyt 13 vuotta, ikänäkökään ei vielä haittaa. Täytyy palata taas kymmenen vuoden päästä ketjuun onko muutoksia tullut.
 

hege

Jäsen
Vaimo teetti juurikin Lasik-leikkauksen reilut 10-vuotta sitten ja itseasissa kävi näön tarkastuksessa juuri kesän alussa ja kaukonäkö oli pysynyt ihan muuttumattomana mutta lähinäössä oli hiekentymää joskin ei vielä tarvetta lukulaseille tms. Joskin tulevaisuudessa on edessä lukulasit tai uusi leikkaus jollain aikataululla.
Työkaverilla leikkaus korjasi kaukonäön mutta ikänäön takia (alkuperäisestä leikkauksesta alta 10-vuotta) pallottee nyt lukulasien ja uuden leikkauksen välissä. Hän sanoi, että jos olisi ollut fiksu niin olisi leikkauttanut jo paljon nuorempana (nyt siis oli käynyt leikkauksessa noin 45:na) niin olisi pystynyt nauttimaan tuloksesta pidempään ilman ikänäön tuomia ongelmia.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tuota ikänäköleikkausta ajatellut, vaan jo se, kun testasin piilolinssejä, meni kaukonäkö niillä ihan summaksi, eikä kauaksi näkemisessä ole ollut ongelmaa muuten. Ja jos päähän laitetaan pysyvästi uudet linssit, niin onko kaukonäkö mennyttä.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Itse kävin linssileikkauksessa 1,5kk sitten. Lähtökohtana oli -4,25, hajataittoa ja ikänäköä molemmissa silmissä.
Lopputuloksena:
-Kaukonäkö ok
-Hämäränäöstä en osaa sanoa, onko se huonontunut, muuta pimeässä ajaessa en ole havainnut kuin Halot
-Kirjojen luku ja kännykkä sujuu ok-
-Päätetyöskentelyyn tarvinnee hommata lasit , etäisyys on jotenkin siltä väliltä.

En ole varma, olisinko mennyt leikkaukseen mikäli olisin etukäteen tiennyt lopputuleman, laseilla ja piilareillakin olisi pärjännyt.
Ja olisihan tuon reilun kuusi tonnia voinut sijoittaa johonkin muuhunkin
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Itselläni on laserleikkauksesta kaksi erilaista kokemusta veljien kautta. Ensiksi toinen veli kävi leikkauksessa, jolla saatiin -8 näkö yhdellä leikkauksella palautettua siten, että laseja hän ei ole enää sen jälkeen tarvinut ja leikkauksesta on nyt pari vuotta. Tästä innostuneena toinen velipoika kävi samassa leikkauksessa ja ensimmäinen silmä hoitui normaalisti, mutta toisen silmän kohdalla se imukuppi irtosi kesken leikkauksen ja nyt hän joutuu käyttämään erikoislinssiä laseissa, että näkee silmällä kunnolla. Tämä on erittäin harvinaista mutta mahdollista ja aina kannattaa tiedostaa riski. Itselläni leikkausinto lopahti tähän kokemukseen, vaikka lasit haittaa päivittäin liikuntasuorituksissa ja harrastuksissa eikä piilolinssejä voi karsastuksen takia käyttää. Riskin tiedostamalla suosittelen silti leikkausta jos pystyt itsellesi perustelemaan tarpeen.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole ihan päässyt jyvälle, onnistuuko tämä myös tilanteessa jossa kaukonäkö on edelleen erittäin hyvä, näkötestissä ne pienimmätkin, mutta aikuisnäköä puskee reippaasti. Jos, olen kyllä kiinnostunut ja aikeissa jossain kohtaa mennä. Kaukonäkö ei ole heikentynyt missään kohtaa.
No kommentoin tätä lähes valmiina silmälääkärinä, ei puutu kuin opinnot, niin käsittääkseni kaukonäkö ei välttämättä huonone, mutta kaikilla lähinäkö heikkenee kun oma linssi ei enää taivu eikä siksi taita valoa. Eli silmämunasi on optimaalinen, koska näet hyvin kauaksi etkä laseja tarvitse.

Tekolinssi ei taivu, mutta se muodostaa eri kuvia verkkokalvolle ja aivot sitten ”valitsee” sopivimman. Eli jos hyvin kävisi, kaukonäkösi säilyisi hyvänä jos tekolinssi osuisi oikein kohdilleen. Omalla kohdallani hajataittoa on tullut vuosien saatossa lisää, ja se kaiketi on merkki että silmän taittovoima on muuttunut koska silmämunan muoto on muuttunut. En ehkä menisi mihinkään leikkaukseen jos kaukonäkö olisi kunnossa.

Voiko laserilla tehdä toisesta silmästä pitkänäköistä ja toisen lyhytnäköisen?
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Minä kävin kolme vuotta sitten FemtoLasik-leikkauksessa. Sitä ennen 20 vuotta silmälaseilla ja piilolinsseillä. Piilolinssejä vihasin kun kuivui silmät aina autossa ollessa, käytin lopulta vaan urheillessa. Töissä taas jouduin kulkea ulkona ja sisällä niin talvisin lasit aina huurussa. Muutenhan lasien kanssa ihan pärjäsin.

Toinen silmä selvästi onnistui paremmin, toisessa meni läppä sulkiessa muutaman "mikromillin" väärän kohtaan niin ensimmäisen illan oli tosi kutiseva. Ja sitten muutaman kuukauden ajan joutui tosi tiheään laittaa tippoja.

Mutta en todellakaan jättäisi leikkaamatta näilläkään kokemuksilla. Aivan mahtavaa kun ei tarvi laseja käyttää ja muistella mihin ne jäi.
Niin ja lähtötasot -1,25 ja -0,75.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No kommentoin tätä lähes valmiina silmälääkärinä, ei puutu kuin opinnot, niin käsittääkseni kaukonäkö ei välttämättä huonone, mutta kaikilla lähinäkö heikkenee kun oma linssi ei enää taivu eikä siksi taita valoa. Eli silmämunasi on optimaalinen, koska näet hyvin kauaksi etkä laseja tarvitse.

Tekolinssi ei taivu, mutta se muodostaa eri kuvia verkkokalvolle ja aivot sitten ”valitsee” sopivimman. Eli jos hyvin kävisi, kaukonäkösi säilyisi hyvänä jos tekolinssi osuisi oikein kohdilleen. Omalla kohdallani hajataittoa on tullut vuosien saatossa lisää, ja se kaiketi on merkki että silmän taittovoima on muuttunut koska silmämunan muoto on muuttunut. En ehkä menisi mihinkään leikkaukseen jos kaukonäkö olisi kunnossa.

Lähinnä siis erikseen mainostetaan näitä aikuisnäköleikkauksia, joten niistä aidosti kiinnostaisivat kokemukset sellaisilta, joilla ei kaukonäön kanssa ole ongelmia ollut. Muutamat harrastukset kun tulevat aikuisnäöstä melkein mahdottomiksi.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Tässä kohtaa kiitän jo vastauksista ja kokemuksista, kiva, kun tämä keskustelu aktivoitui muutenkin.

Tiedostan kyllä, että riskejäkin on mutta toisaalta, on hyvinkin epätodennäköistä, että se riski sattuu realisoitumaan omalle kohdalle. Jännittää ja vähän pelottaa silti.

Ehkäpä nyt ylihuomenna alkuarvioinnin jälkeen olen taas viisaampi, ainakin suuntaviiva on siinä kohtaa vedetty ja sitä pitkin sitten etenen.

Noista silmän persoonallisista ominaisuuksista, muistelen, että jokunen vuosi sitten laseja uusiessani, optikko totesi, että silmäni eivät ole kovin kaarevat/kuperat, mitä se sitten operoinnin kannalta tarkoittaakaan?

Edit. Piilareita olen kuitenkin pitänyt hankalana käyttää, se laittaminen on iisiä mutta jostain syystä ne kuivahtavat herkästi (töissä päätteen äärellä ja ilmastoidussa tilassa, kuten autossa) ja tarttuvat silmän pintaan, jolloin näkö sumenee. Sitten pitää esim. alaluomea sormella liikuttamalla saada se linssikin liikkumaan/kosteutumaan siinä silmän päällä ja hetken taas näkee hemmetin hyvin. Käytän piilareiden kanssa myös silmätippoja mutta senkin koen jotenkin ärsyttäväksi.

Olen ostanut lukulasit marketista juuri noiden piilareiden kanssa käytettäviksi enkä niillä siis pelkästään näe "mitään". Mutta jos ja kun laitan lukulasit näiden nykyisten rillien päälle, saan loistavat päätelasit. Tätä komboa vaan ei kehtaa käyttää ihmisten ilmoilla. :D
 
Viimeksi muokattu:

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli ammatillisesta mielenkiinnosta selailtu ketjua, kun optikkona jotain tuntumaa on asiaan. Huomaan että aika vahvaa mutua on (ymmärrettävästi) ilmassa, niin listaan tähän muutamia asioita mitä on tullut mieleen. Itse olen ollut töissä niin "normi" optikkona kuin myös yrityksessä jossa tarjotaan ja tehdään noita laserleikkauksia, niin minulla ei ole tässä omaa oravaa ojassa.

-Laserleikkauksesta on ehdottomasti eniten hyötyä siinä n. 25 vuotiaana. Sitä ennen likitaitteisuus voi vielä muuttua ja 40 jälkeen alkaa ikänäkö hiipiä, eli siinä on noin se 20 vuotta mahista kärvistellä ilman laseja. Toki yksilöllistä (tämäkin).

-Laserleikkaus ei nuorenna silmiä, vaan paras tapa mieltää asia on ehkä ajatella niitä "kesto" piilolinsseinä. Eli jos piilolinssien kanssa näkee hyvin kauas, mutta ei lähelle, niin sama tulema on myös leikkauksen jälkeen. Tilastollisesti noin puolet leikatuista käyttää "jotain" laseja muutaman vuoden jälkeen leikkauksesta, aikuisnäköisillä prosentti on tod näk merkittävästi korkeampi. Operaatio on ihan toimiva ratkaisu moneen tilanteeseen, mutta henkisesti kannattaa orientoitua siihen, että laseista ei yleensä pääse lopullisesti ja täysin eroon.

-Ikänäköä ei voi varsinaisesti korjata leikkauksella. Silmän optiikkaa voidaan muuttaa, mutta se silmän tarkentamiskyky mikä nuorena on ollut, ei tule takaisin. Eli joskus tehdään esim toinen silmä lähi- ja toinen kaukonäkeväksi (monovisio), mutta tämä tietysti vaikuttaa stereonäköön eli etäisyyksien hahmottamiseen. Ja sitten nykyään suosiossa oleva näyttöpäätetyö on vielä oma erillinen etäisyytensä/haasteensa. Kannattaa testata piilareilla sopiiko tällainen ratkaisu ennen leikkausta.

-Operoivilla lääkäreillä on ehkä turhan ruusuinen kuva siitä omasta tuotteesta ja lopputulemasta. Tämä on toki ihan normaalia ihmisluontoa, eli jos saa elannon silmälaseista niin varmasti suosittelee niitä ja osaa kertoa kaikesta hyvästä niissä. Jos saa elannon operoimalla, niin varmasti ne positiiviset korostuu ja negatiiviset jää vähemmälle.

-Tämä on oma ärsytyksen aiheeni nro 1: kun silmiä on operoitu, niin Suomen säädännön mukaan silmälaseja ei saa määrätä kuin lääkäri. Eli jatkuvasti törmää omassa työssä asiakkaisiin, joilla silmät on operoitu 10 vuotta sitten ja kun kerron että nyt ei saakaan ilmaista näöntarkastusta, vaan pitäisi mennä sinne silmälääkärille ja maksaa siitä se 140€, niin asiakkaat hermoilevat asiasta meille optikoille. Ihan niinkuin se olisi meidän vika, että leikkaavat lääkärit eivät ikinä "muista" mainita tätä asiaa. Eli jos laseja alkaa taas tarvitsemaan 45 jälkeen ja niitä vaihtaa vaikka kahden vuoden välein, niin laskekaa tuo kulu sitten budjettiin mukaan.

Siinä kai ne tärkeimmät. Linssileikkaus on sitten oma hommansa ja ihan validi vaihtoehto iän myötä (varsinkin kun se korvaa kaihileikkauksen), mutta siinä on oikeastaan ihan samat hyvät- ja huonot puolet kuin laseroinnissakin. Monitehokeinomykiöt on vielä sellaista arpapeliä, että ite en vielä ottaisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
No niin, kävin aamulla siinä maksuttomassa hoitoarviossa ja siinä näytettiin leikkaukselle vihreää valoa. Koska olen nyt tätä asiaa pyöritellyt jo vuoden päivät, niin laitoin sitten hippulat vinkumaan aikataulun suhteen. Kävin nyt saman päivän iltana silmälääkärin tutkimuksissa ja sieltäkin näytettiin vihreää valoa eli terveet silmät näkemisheikkoutta lukuunottamatta.

Itseasiassa hajataitto oli suhteellisesti aika paljonkin suurempaa kuin mitä kaukonäön miinus. Sellainenkin hauska erikoisuus paljastui, että minulla oikea silmä on se (kauas) tarkentava mutta vasen on se, joka havainnoi ja hahmottaa ympäristöä. Yleensä kuulemma sama silmä tekee molemmat hommat.

Femtolasikilla mennään ja monovision leikataan (tämä lääkärin suositus mutta itse voin lopullisen päätöksen tehdä) sillä tavalla, että vasen leikataan kauko- ja oikea lähinäölle. Lääkärin mukaan keskim. 10-15 vuotta pitäisi tällä pärjätä ja sitten voi harkita jo linssileikkausta.

Juhannuksen jälkeisenä perjantaina on nyt leikkaus aikataulutettu ja sovittu.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
No niin, kävin aamulla siinä maksuttomassa hoitoarviossa ja siinä näytettiin leikkaukselle vihreää valoa. Koska olen nyt tätä asiaa pyöritellyt jo vuoden päivät, niin laitoin sitten hippulat vinkumaan aikataulun suhteen. Kävin nyt saman päivän iltana silmälääkärin tutkimuksissa ja sieltäkin näytettiin vihreää valoa eli terveet silmät näkemisheikkoutta lukuunottamatta.

Itseasiassa hajataitto oli suhteellisesti aika paljonkin suurempaa kuin mitä kaukonäön miinus. Sellainenkin hauska erikoisuus paljastui, että minulla oikea silmä on se (kauas) tarkentava mutta vasen on se, joka havainnoi ja hahmottaa ympäristöä. Yleensä kuulemma sama silmä tekee molemmat hommat.

Femtolasikilla mennään ja monovision leikataan (tämä lääkärin suositus mutta itse voin lopullisen päätöksen tehdä) sillä tavalla, että vasen leikataan kauko- ja oikea lähinäölle. Lääkärin mukaan keskim. 10-15 vuotta pitäisi tällä pärjätä ja sitten voi harkita jo linssileikkausta.

Juhannuksen jälkeisenä perjantaina on nyt leikkaus aikataulutettu ja sovittu.
Mites leikkaus meni?
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Mites leikkaus meni?
Itse leikkaus meni hyvin ja oli kyllä toimenpiteenä nopea, noin 10 minuuttia meni operoidessa molemmat silmät. Minullahan vasen leikattiin näkemään kauas ja oikea silmä lähelle. Lisäksi semmoisen erikoisuuden lääkäri huomasi silmistäni, että minulla ei ole selkeää johtavaa silmää, oikea tarkentaa/tähtää ja vasen hahmottaa ja havainnoi.

Olen nyt yrittänyt varsin analyyttisesti arvioida näkökykyäni, huomenna on jälkitarkastus, jossa sitten kerron huomioni ja mietin lääkärin kanssa tulevaa.

Lääkäri suositteli etukäteen, että leikataan silmien näkö noin, kun yllä kerroin ja sillä mentiin. Yleensä aivot sopeutuvat silmien eriparisuuteen eikä näköongelmia ole, vaikka silmät on leikattu näkemään eri etäisyyksille mutta joidenkin aivot eivät kertakaikkisesti osaa sopeutua ja siinä tilanteessa voidaan samaan hintaan (puolen vuoden sisällä ekasta leikkauksesta) leikata myös tämä "lähisilmä" näkemään kauas, toki sen jälkeen joutuu sitten pelaamaan lukulaseilla. Lääkäri kehotti katsomaan koko ajan molemmilla silmillä, vaikka alkuun voikin nähdä huonommin, jotta aivot saavat mahdollisuuden oppia sopeutumaan ja näin olen tehnytkin.

Minulla oli siis lähtötilanne se, että miinusta oli vajaa 2 molemmissa silmissä eli ei kovinkaan paljoa mutta hajataittoa olikin merkittävästi ja se oli melkeinpä se itseäni eniten ärsyttävä asia. Hajataitto tarkoittaa sitä, että esim. kirjaimet menevät herkästi päällekkäin, koska silmän pinta ei ole tasainen, vaan valo heijastuu kuopista eri tavalla ja tämä sitten aiheuttaa esim. kirjainten osittaisia kaksoiskuvia.

Status nyt, noin kuusi viikkoa on kulunut leikkauksesta: Kuivuminen on helpottanut todella paljon, aamulla/illalla laitan vielä geelitipat silmiin ja 2-4 krt päivän aikana kosteuttavia silmätippoja, kuivuus ei ole ongelma.

Lähelle näen hyvin ja esim. päätetyöskentely ei aiheuta mitään ongelmia, myös kauas näen paremmin kuin laseilla, mitkä minulla oli ennen leikkausta. Näin kesällä ja päiväsaikaan, kun on kirkasta, näen hyvin. Autolla ajaessa liikennemerkkien/opastekylttien kirjaimet menevät ärsyttävästi (osittain) päällekkäin ja näen ne tarkasti vasta, kun olen siinä melkein kyltin kohdalla. Sama juttu rekkareissa tai kun katson televisiota, niin tekstitys näkyy kaksinkertaisena eli vähän niin kuin kaksina kirjaimina, jotka menevät osittain toistensa päälle. Tämä on todella ärsyttävää ja jos peitän tässä tilanteessa lähisilmän, ei ongelmaa ole.

En tiedä johtuuko ongelma osittain silmän pinnan kuivuudesta vai onko tuo taittovirhe edelleen olemassa, koska kun laitan kosteuttavat tipat, niin näen sen jälkeen jonkun aikaa tosi hyvin eikä kaksoiskuvat ole merkittävästi haittana. Johtunee siis joko siitä, että silmän pinta on riittävän kostea tai sitten siitä, että neste tasoittaa silmän pinnan kuopat ja valo taittuu niistä tasaisemmin.

Hämäränäkö ja kontrastit hämärässä ovat myös olleet jonkinlaisena ongelmana, sama juttu, jos esim. joku henkilö on ikkunan ääressä ja katson häntä vastavaloon, en meinaa erottaa kasvonpiirteitä. Nyt, kun illat pimenevät jo selvästi, niin vastaantulevien autojen valot hajoavat näkökentässä, samoin katuvalot - tämä ongelma tosin poistuu sillä, jos laitan tuon lähisilmän kiinni ajaessa. Vielä ei ole tarvinnut onneksi ajaa hämärässä/pimeässä pidempiä matkoja tai oudoilla seuduilla, jossa pitäisi kylttejäkin nähdä mutta on ehdottoman huono juttu ollut tässä.

Tällä hetkellä tuumaan, että kunhan kerron näistä havainnoistani lääkärille huomenna ja kuuntelen, mitä hän sanoo asiaan, teen päätöksen siitä, että leikkautanko tuon toisenkin silmän näkemään kauas. Suomessa on kuitenkin puolet vuodesta hämärää/pimeää enkä halua arvaamalla ajella, en myöskään luopua ajamisesta kokonaan.

Olen siis tyytyväinen joiltain osin, näen nyt kokonaisuutena paremmin kuin ennen leikkausta laseilla mutta nuo muutamat seikat ovat sellaisia, jotka tuntuvat sen verran ärsyttävän minua arkielämässä, että pyydän sen korjausleikkauksen.

Edit. Kävin kyseisen silmäsairaalan UKK-osiossa ja siellä kerrottiin seuraavaa:

Mitä jos en näe riittävän tarkasti linssileikkauksen jälkeen?
Tarkoista leikkausta edeltävistä mittauksista ja esitutkimuksesta huolimatta voidaan joskus tarvita laserleikkauksella tehtävää näöntarkkuuden hienosäätöä parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Mahdollinen laserin tarve ilmenee jälkitarkastuksessa. Tämä mahdollisesti tarvittava toimenpide kuuluu linssileikkauksen hintaan, eikä aiheuta sinulle lisäkustannuksia.

Voiko laserleikkauksen uusia?
Laserleikkauksen voi uusia. Suuria taittovirheitä korjatessa jäännöstaittovirheen mahdollisuus on olemassa. Tämä havaitaan jälkitarkastuksessa ja korjataan myöhemmin takuuna ilman lisämaksua. Toisinaan taittovoimakkuus saattaa muuttua vuosien aikana muun muassa hormonaalisista syistä tai ikääntyessä (aikuisnäkö). Myös tällöin silmää voidaan laseroida uudelleen.

Lienen siis huomisen jälkitarkastuksen jälkeen viisaampi tässä asiassa. Oli jotenkin mennyt ohi tämä, että näköä voidaan joutua vielä hienosäätämään muutenkin jälkikäteen mutta hyvä näin, ehkä tuo mahdollinen taittovirheasia saadaan korjattua hienosäädöllä kokonaan kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Silmäaseman SMILE-leikkauksessa tuli käytyä syyskuun lopulla ja eilen oli jälkitarkastus, jossa näkö oli reilusti keskiverto ihmistä parempi. Silmät myös parantuneet hyvin.

Leikkaus itsessään kyllä jännitti ihan törkeästi. Diapamista en juuri apua kokenut, mutta stressipallosta sekä lääkärin juttelusta selvästi rentoutui enemmän. Leikkaushan on oikeasti ihan pirun helppo ja nopea toimenpide. Tuijotat vihreää täplää, hetken sumenee ja puff näet jo paremmin kaus kuin toisella silmällä. Tämän jälkeen sitten toiseen silmään sama homma. Itselle ei oikeastaan tullut edes valonarkuutta, 1.päivän näkö oli ehkä hivenen sumeampi kuin normaalisti, mutta seuraavana aamuna oli kyllä jo ohan wow-ilmiö kun näki puiden lehdet yms. kirkkaasti. Ekat 2 viikkoa selvästi huomasi, että näkö sumeni pitkään näyttöä katsoessa, silmätipat kirkastivat heti homman.

2 viikon jälkeen (pidin itse yhden extra viikon harjoituksista) paluu harrastejääkiekon pariin ja olihan se nyt ihan hemmetisti kivempi pelata ilman laseja. Kentän näkee selkeästi.

Välillä edelleen silmien väsyessä voi sumentumaa tulla, esim. näytepäätetyötä tehdessä, mutta muutoin ei ole mitään roskan tunnetta tai silmien kutinaa ollut. Itse käytin ihan runsaasti alussa silmätippoja ja nyt jätin tauolle, kun lääkäri sanoi, että voi kyllä ihan hyvin jättää pois ja katsoa miten pärjää.

Eniten tässä hämää se kun ei edes muista kuinka huonosti ennen näki eli vaikea verrata tilanteeseen ennen leikkausta.

Itsellä myös esim. pimeällä ajaessa pistemäisten valojen ympärillä näkyy hieman siroavaa valokehää. Tosin tämän kanssa kyllä pärjää ja lääkärin mukaan vuoden ajan voi kuitenkin mikrotason paranemista silmissä tapahtua. 6kk:n kohdalla sitten optikon tarkastus ja katsotaan miten näkö sitten käyttäytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös