Kappas, löytyi tämmöinenkin keskustelu. Olen menossa ensi viikolla maksuttomaan leikkausarviointiin silmien laserleikkausta varten. Molemmissa silmissä noin 1,5 miinusta sekä runsaasti hajataittoa, varsinkin oikeassa silmässä ja nyt kun viisikymppiä alkaa olla mittarissa, on myös ikänäköä tullut ihan kohtalaisen paljon.
Muutamia asioita, mitkä itseni näin etukäteen mietityttävät
- miten paljon hämäränäkö huonontuu leikkauksen jälkeen
- entäs ne halot sun muut valoilmiöt, lähteekö ne ajan myötä pois
- jos leikataan monovision, tottuuko siihen aivot ihan oikeasti vai olisiko järkevää leikata niin, että vain toinen lähi/kauko korjattaisiin
- onko iällä väliä, siis että onko näkökyvyn korjaantuminen jotenkin sidoksissa ikään ja mitä vanhempi, sen huonompi tulos
- kuinka kauan leikkaustulos on säilynyt
Tällä hetkellä suurimman osan aikaa käytössä yksitehosilmälasit, joissa ei enää potku riitä, en näe kunnolla kauas enkä lähelle ja edessä on joko leikkaus tai silmälasien uusiminen. Minulla on kertakäyttöpiilolinssejä käytössä ja niissä näkö on korjattu sillä tavalla, että näen ihan helvetin tarkasti kauas mutta lähinäkö on ihan yhtä kuraa, piilareiden haittapuoli on se, että ne kuivahtavat herkästi silmiin ja se sitten aiheuttaa näön sumentumista, kun linssi tarttuu silmän pintaan - toki käytän kosteuttavia tippoja ja ne auttavat aina jonkin aikaa mutta varsinkin ilmastoidussa tilassa silmät/linssit kuivahtavat.
Minua mietityttää, että jos leikkauksen jälkeen hämäränäkö huonontuu siinä määrin, että esim. pimeällä ajaminen on samanlaista sokkopörräystä kuin nykyään, niin hukkaan menee koko leikkaus. 1/3 leikkauksen hinnalla saisin kuitenkin uudet, hyvät monitehot, vaikka ne eivät tietysti käytännön elämässä ole niin käytännölliset kuin ei rillejä ollenkaan. Varaa ei ole tällä hetkellä linssileikkaukseen (eikä haluja ottaa rahoituksella), jossa korjattaisiin lähi- ja kaukonäkö (sekä hajataitto) eli smile tai femtolasik ajatuksissa. Asia on kuitenkin nyt sillä tavalla akuutti, että kesän aikana se on ratkaistava tavalla tai toisella.
EDIT. Tägäilen vielä tähän keskusteluun aiemmin osallistuneita, toki muiltakin kommentit toivottuja.
@ipaz @Yellow Jester @Masentaja @Alamummo @Lynyrd @Jussizip