Silmien laserleikkaus

  • 103 283
  • 241

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Arvoisa, Jatkoajan väk

Olen piilolinssien orja. En voi mennä mihinkään ilman piilolinssejä, mutta piilolinssitkin rajoittaa mun elämää - esim. en voi mennä uimaan, sukeltamaan, saunomaan. Kova tuuli aiheuttaa myös silmien kuivumisen. Ei kiva. Silmälaseista en pidä, onhan piilolinssit paljon mukavampaa käyttää, sekä voi harrastaa urheilua ilman pelkoa että kahden tonnin lasit menee paskaksi.

Anyway, tällä palstalla ehkä joku teistä on tehnyt silmäleikkauksen tai joku teidän läheisistänne. Kertokaa kokemuksistanne ja mielipiteitänne.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi tuttu kävi reilu vuosi sitten leikkauksessa ja on ollut todella
tyytyväinen. Kävi kuulemma nopeasti koko leikkaus. Jälkeenpäin
piti vähän aikaa käyttää jotain silmätippoja ja syödä kai joku pieni
lääkekuuri tulehduksen estämiseksi.

Kaikki mennyt sillä tyypillä ainakin hyvin, eikä ole piilareita sen jälkeen tarvinnut enää säätää.. Voi olla että itsekin tulee käytyä joskus muutaman vuoden päästä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
ozo kirjoitti:
Olen piilolinssien orja. En voi mennä mihinkään ilman piilolinssejä, mutta piilolinssitkin rajoittaa mun elämän - esim. en voi mennä uimaan, sukeltamaan, saunomaan.[/url]

Leikkaukseen menisin minäkin mutta ei taida olla laittaa tuota rahasummaa siihen ainakaan ihan vielä. Mutta käyn kyllä piilarit päässä saunassa, uimassa, pelaan lätkää, ihan mitä vaan (viimeiset 10 vuotta). Ei piilarit haittaa pätkääkään. Joten piilolinssit eivät rajoita millään tavalla elämääni, siinä kai itse asiassa pääsyy miksen leikkausta vakavasti harkitse.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen minä ainaskin saunassa ollut piilarit päässä. Eivät sula silmiin tai mitään. Eivätkä ole kertaakaan luiskahtaneet pois. Saunassa on yleensä sen verran kosteutta, että eivät kuivu. Helpoiten piilarit alkaa kuivua, jos olet sisätiloissa, joissa on kuivaa ja esim. tietokoneiden lähellä. Joskus koulussa kun useamman tunnin oli koneen ääressä ja ei muistanut räpsäyttää silmiä usein, saattoi tapahtua tuota piilolinssin irtoamista.

Piilareissa vaan on se, että jos niitä käyttää vuosia ja aika tiheään, niin silmä alkaa vähitellen hylkiä niitä, eivätkä ne enää istu ja tunnu niin mukavalta päässä.

***

Itse ehkä menisin silmäleikkaukseen, jos vaan olisi riittävästi rahaa. Toisaalta olen tottunut laseihin, mutta on niistä oma haittansakin joissain tilanteissa. Keikoilla käytän piilareita ja samoin toisinaan jos tulee urheiltua.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isoveljeni kävi leikkauksessa vajaat kolme ja puoli vuotta sitten, ja alkuvaikeuksien ("Neloskentänkin" mainitsemat silmätipat ja pientä kipua silmissä) jälkeen kaikki on mennyt hyvin.

Itsekin on tullut tuota leikkausta jonkin verran harkittua, mutta ainakin toistaiseksi mennään vielä silmä- ja välillä (lue: auringon näkyessä) vahvuuksilla varustetut aurinkolasit päässä. Vaikeuttavathan rillit mm. jo "ozonkin" mainitsemaa urheilemista - joissain tapauksissa jopa estävät sen kokonaan (esim. maalivahdin hommat jalkapallossa) - mutta piilolinssejä en valitettavasti käyttämään oppinut. En, vaikka Happee-pakki Mikko "Optikko jo toisessa polvessa" Lehto vuosi sitten niiden käyttöä minulle yrittikin opettaa. :)

Koska piilareitakaan en silmiini kunnolla saanut, hieman pelottaisi myös tuo silmätippojen pakollinen käyttö leikkauksen jälkeen. Mahtaisinkohan siitäkään selvitä...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Pari tuttua on käynyt leikkauksessa, toinen kävi jo vuosia sitten kun tekniikka ei ollut niin kehittynyttä kuin tänä päivänä. Hyvin meni mutta toipumisaika oli jotain puolen vuoden luokkaa. Toisella menikin aika sukkana pari-kolme vuotta sitten.

Onhan tuo käynyt mielessä itselläkin, lasit ovat roikkuneet nenänvarressa jo n. 25 vuotta. Hyvin niiden kanssa on pärjännyt ja aluksi voisi olla elämä ilman laseja aika outoa. Piilarit sopivat minulle hyvin, saunassa ja uimassakin olen ollut piilarit päässä eikä ne mihinkään luiskahtele. Kolmatta päivää jos nukkuu piilarit päässä niin on jo vähän samea näkö ja päätä hieman kivistää :)

Yhdellä duunikaverilla on uudenlaiset "kestopiilarit", joita ei oteta missään vaiheessa pois, vaihdetaan vaan uusiin oliko se nyt puolen vuoden välein. Voisi jo puhua silmäproteeseista? Satsi on melko kallis ja niiden hankinta ei ollut ihan niin simppeliä kuin tavallisten kertakäyttöpiilarien. Useampi kontrollikäynti lekurille oli ennenkuin todettiin linssien sopivuus.

Mutta kaikille vaan eivät piilarit sovi ja sillehän ei voi mitään. Eiköhän tuo leikkaus ole tänä päivänä melko riskitön vaihtoehto. Varmaankin menisin jos saisin jostain yllättävän tukun rahaa.
 

Sammeri2

Jäsen
Itsellä on ollut jo pidemmän aikaa suunnitelmissa käydä leikkauttamassa silmät.
Kävin viikko sitten silmälääkärillä, kun pitäis taas uusia silmälasit. Kysyin lääkäriltä, että miten minun kohdallani onnistuis silmän laserointi. Lääkärillä oli selkeä näkemys, että kohdallani ainut toimiva homma olisi silmän sisälle asennettava linssi. Tällöin silmän sarveiskalvoon ei tarvis koskea ja se olisi komplikaation kannalta turvallisempi vaihtoehto. Kustannuksista en kysynyt, mutta uskoisin sen olevan noin 3000e(villi arvio) omalta kohdaltani (vahvuudet molemmissa silmissä -9.5). Vielä ei ole noin paljoa ylimääräistä rahaa.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
InSideHockey kirjoitti:
Mutta käyn kyllä piilarit päässä saunassa, uimassa, pelaan lätkää, ihan mitä vaan (viimeiset 10 vuotta). Ei piilarit haittaa pätkääkään.

Ted Raikas kirjoitti:
Olen minä ainaskin saunassa ollut piilarit päässä. Eivät sula silmiin tai mitään. Eivätkä ole kertaakaan luiskahtaneet pois. Saunassa on yleensä sen verran kosteutta, että eivät kuivu.

Korjaan hieman, olen minäkin uinut ja käynyt saunassa piilarit silmissä, mutta tätä ei suositella. Piilolinssejä olen käyttänyt jo monta vuotta (kertakäyttöisiä) ja kerran käynyt läpi sen "kaikista pahimman" silmätulehduksen minkä voi saada piilolinssien väärinkäytöstä. En muista sairauden nimeä, mutta se oli bakteeri joka aiheutti mulle sen et toisessa silmässä näkö oli sumea, pupilli oli pienen pisteen kokoinen ja värikalvon väri oli muuttunut keltaiseksi (minulla on ruskeat silmät)... Se oli elämäni pahimpia hetkiä ja sairauksia. Nykyään se whatever-asenne on ohi ja olen hieman varovaisempi piilolinssien kanssa.

Mulla joskus piilarit luiskahtaa pois, kun hieron silmiä. Kerran futiksessa puskutilanteessa koskematta edes silmiin..
 

Kaivanto

Jäsen
ozo kirjoitti:
PS: Jääkiekkoilijoista mm. Ville Nieminen on tehnyt silmäleikkauksen.

Myös maajoukkueuimari Eeva Saariselle tehtiin po. operaatio tässä juuri. Hänellähän meni yksi uintimatka viime MM-kisoissa puihin, kun piilari pyörähti vinksin vonksin. Joku tamperelainen silmäkirurgi kuuli tästä ja tarjosi ilmaista leikkausta - markkinointimielessä, tietysti, ja kannattikin, Aamulehti teki aiheesta pitkän jutun. Tytön näkö oli suuruusluokkaa -10, tuommoiseen maamyyrään ei sortimentti ulottunut vahvuuksille hiotuissa uimalaseissa. Mitä jutusta muistan, hyvin meni eikä hän tarvitse enää laseja ollenkaan.

Sammeri2:n tekstiin liittyen, muistaakseni tässä tapauksessa leikkaus tehtiin ihan sarveiskalvoa ropeloimalla eikä millään linssiasennuksella. Varma en kyllä ole, jostain lähikuukausien AL:stä löytyy artikkeli, jos yksityiskohdat kiinnostavat.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ozo: Oma optikkoni (joka on kyllä todella asiantunteva), sanoi, että saunassa on ihan mahdollista käydä ilman mitään komplikaatioita. Tulehdus silmään piilolinssien kanssa nyt voi tulla ihan muutenkin ja silloin on yleensä kyse siitä, että ei ole huolehtinut käsien hygieniasta riittävästi. Joskus niitä tapahtuu, eikä niille sitten mahda mitään.

***

Kukas muuten olikaan se NHL-kiekkoilija, joka joitain vuosia sitten sai kiekon silmäänsä tai jotain ja piilolinssin ansiosta välttyi pahemmilta vaurioilta?
Muistelisin kaverin pelanneen Coloradossa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
ozo kirjoitti:
Arvoisa, Jatkoajan väki!



PS: Jääkiekkoilijoista mm. Ville Nieminen on tehnyt silmäleikkauksen.
: http://www.medilaser.fi/tampere/laserleikkaus.shtml

Ei pidä paikkaansa.



Niin tokihan silmäleikkaukseen meneminen on hyvä vaihtoehto rillipäille, mutta mitä jos jokin menee vikaan? Kauanko tuo tulos sitten pysyy ja kuinka monta kertaa tuon leikkauksen voi uusia? valkoinen keppi kannattaa ainakin ostaa etukäteen, koska saattaa olla, että leikkauksen jälkeen sen ostaminen vaikeutuu huomattavasti kun pitää luottaa myyjän sanaan.
Leikkauksessa varmaan on rauhoittavana biisinä "i just call to say i love you, and i mean it from a bottom of my heart".


Törmäämisiin
tombraider

pistetty a ja e
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulle tehtiin alkukesästä tuo ozon mainitsema toimenpide ozon mainitsemassa firmassa ozon mainitsemalla hinnalla. Lähtöarvot oli -7,5 ja -8,5. Leikkaus oli nopea ja kivuton mutta seuraavaan päivään asti silmiä kirveli aika pirusti, kuin olisi hiekanmuru ollut molemmissa.

Heti leikkauksen jälkeen arvot oli +1 ja +0,75, kuukausikontrollissa +0,75 ja +0,5. Joulun tienoilla olisi puolivuotiskontrolli, jolloin selviää lopullinen tulos, jonka pitäisi olla vielä hieman lähempänä nollaa. Näin vahva miinusnäkö siis korjattiin hieman plussan puolelle, josta se laskee takaisin nollaa kohti. Kosteutustippoja ei tarvinnut käyttää kuin pari viikkoa, yksilöllistä varmaankin.

Yllättävän nopeasti lasittomuuteen tottuu ja pian unohtaa laseja koskaan edes käyttäneensä. Alussa myös ihmetteli paljain silmin maailman ihmeellisyyttä ja yksityiskohtaisuutta, nyttemmin asiaan tottuneena ja kiittämättömänä luonteena kiroaa että eihän tämä näkö nyt vieläkään sataprosenttisen täydellinen ole... Paitsi ulkonäkö tietenkin.
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ozo kirjoitti:
Korjaan hieman, olen minäkin uinut ja käynyt saunassa piilarit silmissä, mutta tätä ei suositella. Piilolinssejä olen käyttänyt jo monta vuotta (kertakäyttöisiä) ja kerran käynyt läpi sen "kaikista pahimman" silmätulehduksen minkä voi saada piilolinssien väärinkäytöstä. En muista sairauden nimeä, mutta se oli bakteeri joka aiheutti mulle sen et toisessa silmässä näkö oli sumea, pupilli oli pienen pisteen kokoinen ja värikalvon väri oli muuttunut keltaiseksi (minulla on ruskeat silmät)... Se oli elämäni pahimpia hetkiä ja sairauksia. Nykyään se whatever-asenne on ohi ja olen hieman varovaisempi piilolinssien kanssa.

Käytät pelkästään kertakäyttöisiä? Ne ovat käteviä mutta silmälle ehkä se huonoin vaihtoehto piilareista. Kovat ja kuivuu todella helposti. Kuukausilinssit ovat pehmeämmät ja niiden hapenläpäisy on huomattavasti parempi. Itselläni on kuukausipiilareista vielä parempi versio, koska ne on silikonista. Hapenläpäisy viisi kertaa parempi normaaleihin kuukausipiilareihin verrattuna. Ei todellakaan ongelma että kuivuisivat päähän. Kertaluonteinen yön yli nukkuminen piilarit päässä sallittua ja silti seuraavakin päivä menee ihan ok. Silikoniversio aavistuksen kalliimpi mutta suosittelen. Pidän kuitenkin silmistäni aika paljon...
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
rainman kirjoitti:
Käytät pelkästään kertakäyttöisiä? Ne ovat käteviä mutta silmälle ehkä se huonoin vaihtoehto piilareista. Kovat ja kuivuu todella helposti. Kuukausilinssit ovat pehmeämmät ja niiden hapenläpäisy on huomattavasti parempi. Itselläni on kuukausipiilareista vielä parempi versio, koska ne on silikonista. Hapenläpäisy viisi kertaa parempi normaaleihin kuukausipiilareihin verrattuna. Ei todellakaan ongelma että kuivuisivat päähän. Kertaluonteinen yön yli nukkuminen piilarit päässä sallittua ja silti seuraavakin päivä menee ihan ok. Silikoniversio aavistuksen kalliimpi mutta suosittelen. Pidän kuitenkin silmistäni aika paljon...

Olen käyttänyt myös kuukausilinssejä, mutta kerran kokeiltuani kertakäyttöisiä ei ollut enää paluuta kuukausilinsseihin. Kertakäyttöisten kanssa paljon vähemmän säätämistä, hygieniataso on paljon korkeampi ja kaikista tärkeintä - ne tuntuvat (ainakin mulla) paljon mukavimmalta silmissä. Kertakäyttöiset piilarit ovat ohuemmat kuin kuukausilinssit, joten tunnetkin niitä vähemmän silmissä. Hapenläpäisy myös erinomainen ja vesipitoisuus 72% mun Daysoft-linsseissä (http://www.piilolinssimyynti.com/template_tpage1.asp?lang=1&sua=2&s=860&tk=542985.

Minäkin pidän silmistäni aika paljon siksi leikkaus pelottaakin ;)
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Äitini kävi Mehiläisen leikkauksessa kesällä. Lähinnä siksi, että hänen silmänsä olivat siinä vaiheessa, että kaksiteholaseja ei enää pystytä sille vahvuudelle tekemään ja edessä olisi ollut kaksien lasien käyttö.

Emme asu samassa taloudessa, joten on paha päivittäistä elämää analysoida, mutta silmätippoja hän käyttää ja käyttää kuulemma puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Lisäksi ainakin vielä (ja mahdollisesti koko loppuelämän) silmät ovat todella arkoja auringonvalolle.

Jokatapauksessa ainakin äitini on erittäin tyytyväinen. Noin vaikean leikkauksen hinta oli kalliimpi kuin tässä ketjussa ozon esittämä hinta, mutta siihen sisältyy onnistumistakuu, eli jos menee kököksi, niin ilmaiseksi uusi leikkaus.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
ozo kirjoitti:
Ai, että Ville Nieminen on tehnyt leikkauksen? Kyllä se on fakta.

Muuten, tässä hieman infoa Zyoptix 100 -laserointimenetelmästä: http://www.laseri.fi/silma.asp?page=5&palsta=2

Tuosta lyön mielelläni vetoa.
Eli kyseessä siis jääkiekkoilija Ville Nieminen
ozo: Ville Nieminen on tehnyt silmäleikkauksen
tombraider: Ville Nieminen ei ole tehnyt silmäleikkausta

Sopiiko, että vedon panos on vaikka istumapaikka lippu valitsemaan SM-liiga peliin.
 
K

kiwipilot

Itse kävin Lasik-leikkauksessa reilut pari vuotta sitten. Vasemmassa silmässä oli -3.5 ja oikeassa -2.5, jos oikein muistan. Leikkaus onnistui täydellisesti ja mitään sivuvaikutuksia ei jäänyt. Syy miksi valitsin leikkauksen oli puhtaasti ammatillinen: ilman operaatiota en nyt opiskelisi lentäjäksi. 2300€ on pieni summa siitä että saa toteuttaa unelmansa. Minulla on myös muutama tuttu jotka kävivät läpi saman ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
tombraider kirjoitti:
Tuosta lyön mielelläni vetoa.
Eli kyseessä siis jääkiekkoilija Ville Nieminen
ozo: Ville Nieminen on tehnyt silmäleikkauksen
tombraider: Ville Nieminen ei ole tehnyt silmäleikkausta

Sopiiko, että vedon panos on vaikka istumapaikka lippu valitsemaan SM-liiga peliin.

Kyllä, mä oon varma että miehelle on tehty. Olen lukenut lehdissä ja kuullut mieheltä itseltään jossain haastattelussa. Muistaakseni se oli Nemon Wilkes-Barren aikoihin.

Nopeasti katsottuna en löytänyt netistä mitään.. Ehkä joku Tappara/Avalanche-faneista muistaa?
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eräs erittäin läheinen nyt 26v ihminen kävi Eiran Sairaalassa leikkauttamassa taittovirheensä. Tästä on nyt aikaa muutama vuosi, olisiko ollut keväällä 2003, kun kävi. Sairaalassa käyttivät sillion kahta eri menetelmää, joista tämä kyseinen ihminen valitsi sen uudemman (ja hieman kalliimman). Ennen leikkausta toinen silmä oli -6,5 ja toinen -6,75 eli käytännössä muualla kuin kotona ei voinut liikkua ilman laseja. Piilolinssejä oli käyttänyt niin kauan, että ärsyttivät jo silmän pintaa ihan kroonisesti.

Leikkaus maksoi jonkun reilusti yli 3000 euroa. Mutta kyseinen ihminen on sitä mieltä, että oli elämänsä parhaiten sijoittama 3000 euroa. Leikkaus siis onnistui erinomaisesti, näkö on edelleen yhtä hyvä kuin viikko leikkauksen jälkeen.

Itse en pysty enempää kertomaan, mutta vaikka yv:lla voi laittaa itselleni kysymyksiä, jos haluaa kyseiseltä henkilöltä konsulttiapua.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
ozo: Maksa velkasi jos olet kunniallinen mies/nainen.

Vastaus väittämääsi: Villelle on tehty silmäleikkaus, mutta hän ei tosiaankaan ole sellaista tehnyt. Kyllä silmäleikkaukset tekee silmäleikkauksiin erikoistunut silmälääkäri, eikä jääkiekkoilija.
 

Kaivanto

Jäsen
ozo kirjoitti:
Kyllä, mä oon varma että mies on tehnyt.

Puhutaanko me nyt jääkiekkoilija Ville Niemisestä vai silmäkirurgi Ville Niemisestä? Vrt. minulle on tehty tyräleikkaus mutta minä en ole tehnyt tyräleikkausta.


Edit: tombraider ehtikin jo samalle asialle itse.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsekin olen tuota harkinnut, kun rillit ja sittemmin piilarit ovat olleet riesana jo kymmenisen vuotta. Tänä päivänä ei enää niinkään pelota, että leikkauksessa saattaisi mennä joku pieleen, vaan ennemminkin se, että miten hyvin voidaan taata, ettei näkö ala taas huonontua. Voiko tällaista lupausta edes antaa? Tai osaako joku sanoa kuinka yleistä on, että jossain vaiheessa leikkauksen jälkeen näkö alkaa pikkuhiljaa huonontua uudestaan? Vai ovatko nämä leikkauksen tulokset pysyviä?

Nykyisten piilareideni hinnalla tuo leikkaus tässä ketjussa puhutuin hinnoin maksaisi itsensä takaisin jo reilussa 8 vuodessa, mutta toisaalta, jos siinä vaiheessa näkö on alkanut jo uudestaan huonontua, olisi homma ollut aika turha. Mutta ehkäpä tässä joku vuosi tulee mentyä, kunhan on tarpeeksi kauan kerännyt rohkeutta ja vitutusta piilarilaskuista.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Been there, done that.

Leikkauksesta 9 kk aikaa, ja enemmän kuin tyytyväinen olen. Alkuarvot olivat -4.75 ja -6.75 ynnä jonkin verran hajataittoa. Nyt näkökyky on parempi kuin parhaalla silmälasikorjauksella olisi mahdollista saavuttaa.

Hämäränäkökyky heikkeni aluksi jonkin verran, mutta on nyt palautunut jotakuinkin yhtä hyväksi kuin ennen leikkausta. Silmien kuivumistakin ilmenee vielä hieman, mutta niistäkin selviää yksillä tipoilla päivässä kun aamulla laittaa.

Yleisesti ottaen ainahan missä tahansa leikkauksessa on komplikaatioiden vaara. Ja mikään ei takaa sitä, että leikkauksen jälkeen varmasti selviät ilman laseja. Nykytekniikalla onnistumisprosentti on kuitenkin korkeaa luokkaa. Ja muistathan vielä sen, että ikänäön myötä rillit tekevät kuitenkin paluun 40-50 ikävuoden välillä... mikä toisaalta on ihan eri asia kuin että on täysin riippuvainen laseista.

Lisää juttua aiemmassa ketjussa.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
tombraider kirjoitti:
ozo: Maksa velkasi jos olet kunniallinen mies/nainen.

Vastaus väittämääsi: Villelle on tehty silmäleikkaus, mutta hän ei tosiaankaan ole sellaista tehnyt. Kyllä silmäleikkaukset tekee silmäleikkauksiin erikoistunut silmälääkäri, eikä jääkiekkoilija.

En maksa, koska tiedät hyvin mitä tarkoitin.

Puhekieli on mun pahe. Pahoittelen!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös