Silmien laserleikkaus

  • 103 313
  • 241

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jos/kun ikänäkö vääjäämättä iskee, niin sehän vie silmiä plussaan päin ja näin ollen vähentää miinuslukemia. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tarkemmin näen ilman laseja! Vanhainkodin dementikko-osastolla voin jo pärjätä ilman.

Näet kaiken, mutta et muista, mitä ne ovat.

Itselläni oli muutama vuosi sitten sellaiset melkein neljä pykälää miinusta molemmissa silmissä. Olin seuraillut, että oli näkökyky pysynyt siinä sellaiset kolmesta neljään vuotta ja päädyin sitten laserleikkaukseen. Tuli todella hyvä näkö ja ei ainakaan vielä ole huonontunut tai erilaisia muita haittoja tullut. Pimeänäöstä voi sen verran sanoa, että mitä pimeämpää on sitä huonommin näkee.

Sehän leikkauksessa pitää muistaa, että näön normaalit muutokset pysyvät. Leikkaus ei näitä pysäytä. Jos tässä itselläkin vielä vähän huononee, niin samoin sitten ikänäkö saattaa eläkkeellä korjata. Tarttee vain toivoa, että sen nuoren rakastajattaren hankkii niissä ikkunoissa, kun näkökyky on hyvä.

Että silleen...
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Vähän yli viikko silmäleikkauksesta takana, Terveystalon IntraLasik plus-leikkaustapana. Onhan tämä huikeaa, leikkausta seuraavana päivänä jo näkö oli sama ilman laseja kuin edellisenä päivänä rilleillä. Kyllä sitä monesti edelleen miettii, että mihin pitäisi lasit laittaa kun menee suihkuun/ajaa partaa yms., mutta sitten tajuaa ettei enää laseja ole. Voin hyvällä kyllä todellakin suositella, itselläni kipua ei ollut ollenkaan, hämäränäkö ei mielestäni ole nytkään huono ja sitä lääkäri puhui, että se paranee sitten kuuden kuukauden tienoilla paremmaksi kuin ennen.

Minulla vedettiin molempiin silmiin ns. nollat, kun lähtötaso oli -3,5 ja -2,5. Pikkasen miinusta olisi voitu jättää, jotta ikänäkö ei olisi sitten about kymmenen vuoden jälkeen alkanut jauhaa, mutta mulle oli tärkeää saada näkö täysin huippulukemiin. Ja kymmenen vuoden kuluttua kuulemma ikänäkö leikataan vastaavalla tavalla, jos ei Tiimarin-halpislaseja halua käyttää.

Hintaa tuli vähän yli 3000 euroa, otin itse korottoman osamaksun, jolloin voin maksaa parissa vuodessa pois, jos ei joku vipu laita maksamaan nopeammin.

EDIT: Oli muuten ensimmäisen lätkätreenit ilman näkörajoitetta aika hienot, kun tosiaan 25 vuotta rillit oli päässä ja piireita en oikein koskaan oppinut käyttämään.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muutamia tunteja leikkauksesta takana ja melkoisesti hymyilyttää. Surrealistinen fiilis. Silmät tuntuvat jo tässä vaiheessa melko normaaleilta. Pientä sumeutta on vielä ja valot hohtavat jännästi. Lääkäri sanoi että karmeat hajataittoni ja melko napakat miinukset saatiin kadotettua kokonaan ja näön pitäisi muutaman päivän kuluttua olla vähintään sama mitä se oli lasien kanssa.

Tunne tällä hetkellä on uskomaton. Minä näen asioita! Leikkaukseen säästäminen oli varmaankin parhaita päätöksiä joita olen elämässäni tehnyt.

Operaatiossa meni noin viisi minuuttia per silmä. Pahin vaihe oli ihan alkupuolella kun joku laite painoi 30 sekunnin ajan silmämunaa melko rajusti alas. Hiki valui ja hengitys pysähtyi. Sen jälkeen homma meni melko kivuttomasti, tuijotti vain sitä kiintopistettä ja siirsi ajatukset harhailemaan muualle operaatiosta ja yritti olla välittämättä mm. ilmassa leijailevasta palaneen kärystä.

Tai jos totta puhutaan niin minä herkkänä ihmisenä olin aivan pakokauhun vallassa vielä puoli tuntia leikkauksen jälkeenkin :D. Sitten iski onneksi helpotuksen tunne.

Paikkana oli Eyekarelia lappeenranta.
 

PuTi

Jäsen
Poro24, very nice. Pitäisköhä itekki tehä toi hmm.. käyttäny piilolinssei bout 5 vuotta ja iha hyvi näkyy. Mut ois kyl aika vitun nättii nähdä kunnol ilma mitää apuvälineit!
 

Masentaja

Jäsen
Oon miettinyt samaa jo kauan. Jos autoon sijoittaa helposti 30k niin miksipä ei silmiin 3k. 2/3 osaa elämästäni oon laseja pitänyt. Vois se olla outoa ilman :)
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oon miettinyt samaa jo kauan. Jos autoon sijoittaa helposti 30k niin miksipä ei silmiin 3k.
Ehdottomasti! Pari päivää leikkauksesta kulunut ja tunne on edelleen surrealistinen. Näkökyky on aivan uskomaton. Toki kosteutustippoja täytyy lykkiä vähintään parin tunnin välein ja niihinkin saa hyvin rahaa kulumaan jos joutuu useamman kuukauden käyttämään. Mutta se on pieni hinta tästä.

Täytyy vain toivoa ettei näkö tästä enää lähde heikentymään. Alkuvuodesta kävin tarkastuksessa ja silloin ei näkö ollut vuodesta 2010 heikentynyt yhtään. Nyt kuitenkin leikkausta edeltäneessä tarkistuksessa oli miinusta tullut ihan pikkaisen lisää. Olisi kyllä ikävää kaivaa lasit taas käyttöön parin vuoden kuluttua. Ehdottoman tärkeää on odottaa ettei näkö ei ole muutamaan vuoteen kovin suuresti heikentynyt ennenkuin alkaa leikkausta pohtimaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Poro24, kiitos kun jaoit tuntemuksesi. Olen itse käyttänyt piilareita kohta jo 15v ja silmälaseja vain kun illalla kattelen leffoja ja näin ollen annan silmille happea. Tuo laserleikkaus on ollut suunnitelmissa jo useamman vuoden ajan ja moni kaveri ja työkaveri on jo leikkauksessa käynyt. Toimenpide on ollut kaikilla success mutta haittapuolena ollut silmätippojen pitkäaikainen käyttö (silmät punoittaa pitkin päivää) sekä hämäränäön heikentyminen. Nyt tässä 32v iässä pitäisi malttaa varmaan odotella sinne 40v ikään niin ei tarvitsisi leikata 2x koska tosiaan plussaa alkaa tulla iän myötä. Onneksi tekniikka koko ajan kehittyy ja hinnat tulee alaspäin. Ehkä mä vielä repäisen ja toteutan haaveeni (Audin ja toisen muksun jälkeen).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mites toi toimii kun on jotain 3 miinusta ollut lapseta asti ja nyt ikänäköä pukkaa. Ilman laseja näkee edelleen lähelle loistavasti mutta rillit päässä ei.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei uusintaleikkaus paha ole, joten ei sitä liikaa kannata miettiä. Itse kävin 24v ekan kerran ja toisen kerran 29v kun näkö oli jatkanut huonontumista -0,75 tasolle. Uusinta oli kivuttomampi ja nopeampi operaatio, kun läppä oli jo valmiina. Lisäksi se maksoi vain 400€ koska toimipaikoissa on yleensä takuu, ettei uusinnasta tarvitse paljoa maksaa. Ei kannata leikkausta liikaa miettiä, vaan mennä siihen. Rahan säästää muutamassa vuodessa kun ei tarvi silmälaseja ja piilareita.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei uusintaleikkaus paha ole, joten ei sitä liikaa kannata miettiä. Itse kävin 24v ekan kerran ja toisen kerran 29v kun näkö oli jatkanut huonontumista -0,75 tasolle. Uusinta oli kivuttomampi ja nopeampi operaatio, kun läppä oli jo valmiina. Lisäksi se maksoi vain 400€ koska toimipaikoissa on yleensä takuu, ettei uusinnasta tarvitse paljoa maksaa. Ei kannata leikkausta liikaa miettiä, vaan mennä siihen. Rahan säästää muutamassa vuodessa kun ei tarvi silmälaseja ja piilareita.

Ei rahaa silmälaseihinkaan normaalisti juuri mene, jos ei ole trendipelle, joka vaihtaa kehyksiä joka syksy ja joka kevät. Olen mennyt samoilla kehyksillä viime vuosituhannen lopusta asti, kerran vaihdettiin toinen linssi kun onnistuin rikkomaan sen. Kerran pari on vaihdettu nenätyynyt ja sankojen päässä olevat kappaleet. Piilareita en käytä, kokeilin niitä mutten niistä pitänyt.

Uusintaleikkauksia on todennäköisesti odotettavissa ensimmäisten leikkauksien jälkeen. Veljeni silmät on operoitu 2-3 kertaa (silmästä riippuen), tämän lisäksi silmiin on tullut arpisamentumia ja veljeni hämäränäkö on surkea. Hänellä ei onneksi autoa ole, ainakaan talven pimeydessä häntä ei uskaltaisi rattiin päästääkään. Lisäksi hänen silmänsä myös kuivuvat helposti ja rahaa palaa silmätippoihin, vaikka leikkauksista on jo vuosia.

Silmän laseroinneissa on hyötynsä ja haittansa. En sano, etteikö silmiä kannattaisi operoida jos siltä tuntuu ja tarve on kova, mutta riskit kannattaa punnita tarkkaan ja miettiä, että onko valmis tarvittaessa siihen, ettei enää uskalla ajaa autoa pimeällä (eli Suomen tapauksessa 75% vuodesta) ja että katse rasittuu selvästi aiempaa nopeammin.

Ei veljenikään enää ns. pullonpohjalaseja kaipaa, mutta leikkauksista huolimatta hänkin on joutunut silmälasit taas hankkimaan kun näkö on muuttunut iän myötä, joten laseista ei eroon välttämättä pääse.
 

Baldrick

Jäsen
Eilen tehtiin meikäläisen silmiin Femto Lasik ja kyllä sitä tyytyväisyys nousee hipiään, kun tietää ettei tarvitse enää rillien tai piilareiden kanssa pelailla. Eräs 10 vuotta näköään korjannut kertoi, että oli viettänyt kotona pimeässä ensimmäisen päivänsä ja siltikin aurinkolasit päässä, mutta minulla ei ainakaan valoherkkyytä oikeastaan ollut tai ole. Ilmeisesti myös teknologia on kehittynyt sen verran, ettei enää tarvitse leikkauksen jälkeen olla niin varovainen. Sairaanhoitaja sanoi minulle, että kolmisen kuukautta tulisi ainakin auringonvaloa vältellä ja sehän tietysti olisi tuonut oman mausteensa reissuun, josta olen toisaalla kirjoitellut. Lääkäri kuitenkin kumosi lähes kaiken hämäränäköhapatuksen, auringonvalon välttelyn yms. Ensimmäisellä viikolla kun muistaa antibiootit, ei käy saunassa, ei harrasta kontaktilajeja tai muuta, missä voi tulla silmille iskua, sekä muistaa olla kopeloimatta silmiä, niin kaikki on ihan hyvin. Fyysinen rasituskin oli kuulemma kyseenalainen ohjeistus, kun lääkärille itselleen oli tehty Femto Lasik ja sanoi käyneensä pari päivää leikkauksen jälkeen jo puntilla.

Toistaiseksi ainut huoli on silmien kuivuminen, varsinkin näin talvisessa Suomessa. Tietysti myös vähän voi tehdä mielikuvaharjoittelua sillä, että hieraisee vahingossa silmiä ja sarveiskalvot lähtevät päästä kuin huonot piilolinssit. Tällä hetkellä kuitenkin erittäin positiivisin mielin, eikä leikkaus ole itselleni aiheuttanut mitään pokkeuksellista silmien kutinaa yms. epämukavuuksia.

Lainasin muuten Penaa leikkauksen aikana. Lääkäri kysyi, että miten menee, niin vastasin "Pentti Matikaisen sanoin: Mua ei huimaa."
 
Jonkinlainen näönkorjaus alkaa olla kohta ajankohtaista, kuin ihmeen kaupalla olen selvinnyt tännekin asti varsin tarkalla näöllä (> 1,4) vaikka molemmat vanhemmat joutuivat hommaamaan lasit jo suunnilleen samaan aikaan ajokortin kanssa. Nyt näkö on kuitenkin selvästi alkanut heikentymään, ei ole enää poikkeuksellisen tarkka, eikä tällä vauhdilla enää pian kovin hyväkään. Myös silmien väsymistä on alkanut ilmenemään etenkin pitkän lukemisen tai monitorin tuijottamisen yhteydessä.

Linssien kanssahan homma menee niin, että sitä mukaa kun näkö vuosien saatossa heikkenee, vaihdetaan laseja vahvempiin ja vahvempiin. Miten tämän laserikorjauksen kanssa? Joutuuko "fiksaamaan"?
 

Baldrick

Jäsen
Linssien kanssahan homma menee niin, että sitä mukaa kun näkö vuosien saatossa heikkenee, vaihdetaan laseja vahvempiin ja vahvempiin. Miten tämän laserikorjauksen kanssa? Joutuuko "fiksaamaan"?


Joutuu jossain vaiheessa, mikäli ei halua laseja käyttää. Ja esimerkiksi miinuksien korjaaminen ei vaikuta siihen, etteikö iän myötä lähinäkö heikkenisi. Mulle sanoivat, että tekevät vielä hieman ylikorjausta, koska olen suhteellisen nuori (24 aivan tuota pikaa), niin eipä kuulemma tarvitse miettiä rilliasioita AINAKAAN 25 vuoteen. Tietysti kaikki on yksilöllistä, mutta ei laserleikkaus estä tulevaisuudessa tapahtuvaa näön heikkenemistä.
 
K

kiwipilot

Linssien kanssahan homma menee niin, että sitä mukaa kun näkö vuosien saatossa heikkenee, vaihdetaan laseja vahvempiin ja vahvempiin. Miten tämän laserikorjauksen kanssa? Joutuuko "fiksaamaan"?

Jotkut joutuu. Itselleni tehtiin Lasik -leikkaus syksyllä 2002 eikä minkäänlaista näön heikkenemistä ole tullut vielä eteen. 2300€ aikanaan leikkauksesta maksoin ja tuo summa on tullut takaisin moninkertaisesti säästettyinä silmä -ja piilolasikuluina. Puhumattakaan kaiken säätämisen poisjäämisestä.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meikäläisellä on reilu puoli vuotta mennyt Smile -operaatiosta ja ajattelin tulla tänne jakamaan kokemukseni, jos jotakuta laserleikkaus kiinnostaa.

Olin jo monta vuotta miettinyt laserleikkausta, mutta itseäni huolettivat jälkiseuraamukset, etenkin silmien kuivuus ja hämäränäön heikkeneminen joista olin niin paljon lukenut. Tiesin että olen valmis ottamaan sen riskin että rahani menevät kaivoon ja näkö heikkenee uudestaan leikkauksen jälkeen, mutta en ollut varma olinko valmis ottamaan sitä riskiä että saan laittaa tippoja useita kertoja päivässä, kuten eräälle femtolasikissa käyneelle tutulleni oli käynyt. Googlettelin asiaa ja totesin että Smile-leikkaus on silmälle hellävaraisempi. Kerran sitten silmäni osuivat mainokseen jossa Helsingin Silmäsairaala mainosti tuota Smile -leikkausta hintaan 2750e, eli reilusti normihinnan alle. Silloin päätin mennä ainakin ilmaiseen hoitoarvioon katsomaan mitä sanovat.

Hoitoarviossa tarkistettiin näön tarkkuus ja mitattiin sarveiskalvon paksuus, joka määrittää kuinka suuren vahvuuden leikkauksella voi korjata. Tutkimukset olivat sellaisia että tuijotettiin masiinassa näkyvää kuvaa ja samalla laite teki mittaukset, eli mitään epämukavaa ei joutunut kokemaan. Käynnin antoisin puoli oli keskustelu leikkaavan lääkärin kanssa. Oma lääkärini sanoi operoineensa yli 11 000 silmää ja vastasi kysymykseeni ettei kukaan ole valittanut leikkauksen jälkeen kuivista silmistä. Tuo keskustelu lääkärin kanssa oli sikälikin antoisa, että siinä muuttui moni käsitys siitä mitä olin nettiä tutkimalla saanut. Lääkäri myös kertoi että he eivät paineista silmää leikkausta varten yhtä kovalla paineella kuin monissa muissa paikoissa, tuo paineistus tuntuu ilmeisesti erittäin epämiellyttävältä, ja että suurin osa hänen potilaistaan sanoo operaation jälkeen että "ai oliko se jo siinä", eli leikkaus on hyvin kevyt potilaalle.

Hoitoarviossa todettu sarveiskalvon paksuuteni riitti hyvin miinukseni korjaukseen (minulla oli -2,75 ja mahdollista olisi ollut leikata jopa -10), niinpä varasin ajan esitutkimukseen ja samalla myös leikkaukseen, koska lääkäri oli luottavainen ettei vastaan tule syytä miksei silmiäni voisi operoida.

Esitutkimus oli hyvin samankaltainen mutta perusteellisempi kun hoitoarvio, useampi vastaava laitteisiin tuijottelutesti ja yhdessä testissä myös niitä pupilleja suurentavia tippoja, jotka ovat varmasti kaikille silmälääkärissä käyneille tuttuja, ei mitään ihmeellisempää.

Sitten koitti leikkauspäivä. Aamulla paikalle ja jutuille hoitajan kanssa, joka antoi rauhoittavan lääkkeen ja kertoi hoito-ohjeet ja leikkauksen kulun. Siitä hetkeksi käytävälle odottamaan ja lääkärin puheille, josta näin jälkikäteen ajatellen en muista mitään, sen verran jännittynyt olin. Sitten leikkaushuoneeseen ja makaamaan vuoteelle. Ensin sain Buranaa, sitten puudutustippoja reilusti molempiin silmiin. Seuraavaksi putsattiin naama ja tehtiin muut valmistelut, luomenlevitin oikeaan silmään ja vasen peitettiin. Luomenlevittimen läpi laitettiin vielä reilusti lisää tippoja, sitten laser tuotiin silmän päälle. Käskettiin tuijottaa vihreää valoa liikuttamatta silmää, valo näkyi alle kymmenen sekuntia ja sitten sumeni. Sen jälkeen otettiin luomenlevitin pois ja onneksi olivat varoittaneet tästä vaiheesta, sillä muuten olisin varmasti säikähtänyt, en nähnyt oikealla silmälläni enää muuta kuin harmaata, ikäänkuin olisi katsonut paksun savun läpi. Sitten levitin vaihdettiin vasempaan silmään ja sama homma. Kun toinenkin silmä oli laseroitu, oli melkein kuin olisi ollut sokea, niin huonosti näki.

Seuraava vaihe oli että lääkäri haki leikatun palan silmästä jollain instrumentilla, joka kuulostaa todella epämiellyttävältä, muttei tuntunut miltään. Lääri käski pitää katsetta yhdessä pisteessä niin ettei silmä liikkuisi, kun hän haki sitä leikattua osaa. Tuo vaihe kesti ehkä minuutin/silmä, eikä tuntunut miltään. Kun siinä paniikissa oikein keskittyi siihen mitä tapahtuu, niin toisessa silmässä tunsi ehkä ihan aavistuksen verran painetta ja toisessa vähän kylmää, mutta todella vähän.

Sitten operaatio olikin ohi ja lääkäri kysyi minulta miltä tuntuu, ja vastasin että "kai se on itsekin pakko sanoa että tässäkö se jo oli". Sitten puoleksi tunniksi pimeään huoneeseen makoilemaan sohvalla ja kuuntelemaan musiikkia. Sen jälkeen lääkäri vielä tarkasti pikaisesti silmät ja päästi lähtemään kotiin.

Siinä lähtiessä kassalla alkoi tuntua vähän roskan tunne silmissä. Vaimo oli lähtenyt meikäläisen seuraksi operaatioon ja talutti minut kotiin niin että sain pidettyä silmiä kiinni oikeastaan koko matkan. Mitään kipuja ei ollut missään vaiheessa ja räpytellesäkin tuntui vain pieni roskan tunne silmissä, mutta oli mielestäni hyvä että sai pidettyä silmät kiinni operaation jälkeen. Sitten kotiin ja sohvalle makoilemaan. Joku nelisen tuntia jaksoin lepuuttaa silmiä, sitten oli pakko testata. Näin jo erinomaisesti katsoa telkkaria, räpytellessä tuntui roskan tunne mutta sekin loppui iltaan mennessä. Ainoa oire mikä kesti useamman päivän oli se että kaikkien valojen ympärille muodostui valtava kehä, ts. halo-ilmiö. Sekin loppui n. viikko leikkauksesta.

Ensimmäinen jälkitarkastus oli viikko leikkauksesta, ja lääkärin suorastaan ihmetteli miten nopeasti näkö oli terävöitynyt etenkin toisessa silmässä. Nyt puoli vuotta leikkauksesta tilanne on se että näen paremmin kuin yksikään kavereistani, ja paljon paremmin kuin koskaan laseilla. Ei ole kuivuutta, ei hämäränäköongelmia, ei mitään ongelmia.

Vihasin aina silmälaseja ja olen erittäin, erittäin onnellinen että hankkiuduin niistä eroon, ja varsinkin tuolla Silmäsairaalassa. Yksi hieno esimerkki tuon paikan toimintatavoista on se, että kun minua operoitiin, hoitaja piti minua kädestä kiinni ja rapsutteli. Voin sanoa että se rauhoitti paljon enemmän kuin Diapam. Muutenkin tuossa paikassa oli erinomainen asiakaspalvelu. Leikkauksesta itsestään sanoisin että sen epämiellyttävin hetki oli se kun lääkäri piteli luomia auki ja tiputti puudutusainetta silmiin. Sen jälkeen ei tuntenut mitään epämiellyttävää.

Puoli vuotta haukankatseella ilman laseja joita aina vihasin. Tuntuu niin hyvälle että suosittelen kaikille!
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Vai että hoitaja piti kädestä kiinni ja rapsutteli? Kyllä itseäni ainakin enemmän hämmentäisi kun rauhoittaisi tuollainen. Itse olin Kimmo Lieston operoitavana (oli tulloin vielä Terveystalossa) nelisen vuotta sitten. Operaatio oli niin kivuton ja nopea, ettei sitä oikeastaan ehtinyt jännittää. Itselle on tärkeintä että lekuri kertoo jatkuvasti mitä tekee, eikä sano kertaakaan "oho". Ei ole tarvinnut kyllä mitää katua, paitsi ehkä sitä ettei tullut mentyä jo aikaisemmin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Onko jollain kokemusta smile-leikkauksesta? Tai lähinnä paranemisesta. Viikon verran aikaa operaatiosta, oikea silmä on seuraavasta päivästä asti ollut erittäin hyvä. Näkö tarkka, vaikkakin pientä kuivuutta välillä. Vasen silmä taas oli seuraavan päivän todella hyvä, sen jälkeen näkökenttä muuttunut hieman utuiseksi. Yhden päivän jossain välissä oli taas kunnossa, nyt taas utuinen jollain lailla. Kuivuminen ja roskan tunne silmässä selvästi pahempaa kuin oikeassa silmässä. Näkö ei ole vasemmassa silmässä siis täysin tarkka tuon utuisuuden takia.

Onko tämä vielä normaalia paranemisprosessia, lähinnä tämä edestakaisin meno, vai pitäisikö ottaa lääkäriin yhteyttä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko tämä vielä normaalia paranemisprosessia, lähinnä tämä edestakaisin meno, vai pitäisikö ottaa lääkäriin yhteyttä?
Ei kannata olla lääkäriin yhteydessä. Varmimman vastauksen saa internetin keskustelupalstalta. Tämä oli sarkasmia, jos näette edes lukea tämän.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei kannata olla lääkäriin yhteydessä. Varmimman vastauksen saa internetin keskustelupalstalta. Tämä oli sarkasmia, jos näette edes lukea tämän.
Erittäin suuri kiitos tästä ilmeisesti omaan kokemukseen perustuvasta, erittäin hyödyllisestä vastauksesta.

No, ei voi kauhalla vaatia...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Erittäin suuri kiitos tästä ilmeisesti omaan kokemukseen perustuvasta, erittäin hyödyllisestä vastauksesta.

No, ei voi kauhalla vaatia...
Olen pahoillani sarkasmista, mutta jos tuollaisen operaation jälkeen epäilee, että joku voi olla pielessä, niin aina ja aivan poikkeuksetta operaation suorittaneeseen lääkäriin yhteyttä. Jos sulle joku antaan neuvon täällä ja uskot siihen, riskeeraat pahimmassa tapauksessa näkösi. Vai halusitko vain vahvistuksen, että heti yhteyttä lääkärin? No, tässä se tulee: ota yhteyttä siihen lääkäriin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olen pahoillani sarkasmista, mutta jos tuollaisen operaation jälkeen epäilee, että joku voi olla pielessä, niin aina ja aivan poikkeuksetta operaation suorittaneeseen lääkäriin yhteyttä. Jos sulle joku antaan neuvon täällä ja uskot siihen, riskeeraat pahimmassa tapauksessa näkösi. Vai halusitko vain vahvistuksen, että heti yhteyttä lääkärin? No, tässä se tulee: ota yhteyttä siihen lääkäriin.

En, kyselin kokemuksia henkilöiltä jotka ovat olleet samanlaisessa toimenpiteessä. Niitä en saanut.

Ja turha asiaa nyt on sen kummempaa dramatisoida. Moniko on menettänyt näkönsä toimenpiteen jäljiltä? Voihan tässä vaikka kuolla, jos lähden lääkäriin ja jään auton alle.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olin Smile -leikkauksessa reilu vuosi takaperin, kuten tuohon yläpuolelle viestiin #192 joskus pienessä pöhnässä raapustelinkin...

Mutta siis ehdottomasti yhteyttä lääkäriin. Roskan tunne meni minulla ohi jo leikkauspäivänä ja kuivumistakaan ei sen jälkeen ollut. Näkö oli hyvä molemmissa silmissä heti leikkauspäivänä ja parani vain ajan kuluessa. Lääkärin ohjeissakin sanottiin että jos näkö heikkenee uudestaan terävöidyttyään niin täytyy ottaa yhteyttä.

Viikko operaatiosta ainoa poikkeava oire minulla oli valojen sumeus ja ympärille muodostuva kehä (halo-ilmiö). Sekin meni kokonaan ohi parissa viikossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En, kyselin kokemuksia henkilöiltä jotka ovat olleet samanlaisessa toimenpiteessä. Niitä en saanut.
Minkälaista vastausta hait?

"Ota yhteyttä lääkäriin"? Ei kelpaa?

"EI hätää, se menee ohi"? Jos tuollaista ei tule, kyseletkö niin kauan, että saat tuollaisen vastauksen? Vai noudatatko mieluummin tervettä maalaisjärkeä ja otat heti yhteyttä siihen lääkäriin?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Minkälaista vastausta hait?

"Ota yhteyttä lääkäriin"? Ei kelpaa?

"EI hätää, se menee ohi"? Jos tuollaista ei tule, kyseletkö niin kauan, että saat tuollaisen vastauksen? Vai noudatatko mieluummin tervettä maalaisjärkeä ja otat heti yhteyttä siihen lääkäriin?
Et vissiin ymmärtänyt vielä (en yllättynyt), mutta sinunlaisesi mukatietäjän odotin olevan hiljaa. Kiitos hei

Olin Smile -leikkauksessa reilu vuosi takaperin, kuten tuohon yläpuolelle viestiin #192 joskus pienessä pöhnässä raapustelinkin...

Mutta siis ehdottomasti yhteyttä lääkäriin. Roskan tunne meni minulla ohi jo leikkauspäivänä ja kuivumistakaan ei sen jälkeen ollut. Näkö oli hyvä molemmissa silmissä heti leikkauspäivänä ja parani vain ajan kuluessa. Lääkärin ohjeissakin sanottiin että jos näkö heikkenee uudestaan terävöidyttyään niin täytyy ottaa yhteyttä.

Viikko operaatiosta ainoa poikkeava oire minulla oli valojen sumeus ja ympärille muodostuva kehä (halo-ilmiö). Sekin meni kokonaan ohi parissa viikossa.
Kiitos. Luin kokemuksesi, oli yksi niistä monista joiden perusteella juuri tuohon lähdin mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös