Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 573 464
  • 4 103
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Siis sitä ajoin takaa, että taannoin eräs nimimerkki (et sinä) opasti minua, että jos kehun naispuoleisen kollegani kampausta, ja tämä kokee sen häirintänä tai ahdisteluna, niin minun motiiveillani ei ole siinä merkitystä, vaan silloin kyseessä on ahdistelu/häirintä, jos kohde (uhri) sen sellaiseksi tulkitsee. Samassa yhteydessä minua moitittiin uhrin tuntemusten kyseenalaistamisesta, joten se minua siis tässä mietityttää, että milloin ne "häirityn"/ahdistellun tuntemukset ovat merkittäviä tekoa itsessään arvioidessa, ja milloin eivät.

Itse en siis koe asiallista kehua millään lailla häirinnäksi, mutta toki pidättäydyn näin tekemästä, jos minulla on tiedossani, että vastapuoli sen sellaiseksi saattaa kokea. Ongelmaksi toki tulee usein se, että sitä ei etukäteen tiedä. Ja itse kuulun siihen ryhmään, joka pitää vilpittömän kehun sanomista hyvänä asiana.
Tässä on vähän sama kuin rasismin kanssa. Mitään "toimi näin" -kirjaa ei ole olemassa, mutta silti valtava enemmistö ihmisistä ei joudu ongelmiin asian kanssa missään vaiheessa elämäänsä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sinä. Vaikka se nainen istuisi siinä pelkät pikkuhousut jalassa niin normaali ihminen ei silti ala fantasioimaan päässään yhtään mitään.
No kai nyt on ihan normaalia kuitenkin, jos näyttävä nainen kesämekossa herättää vähän seksuaalisia tunteitakin. Oleellista kai, miten tuossa tunteessaan toimii.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Siis sitä ajoin takaa, että taannoin eräs nimimerkki (et sinä) opasti minua, että jos kehun naispuoleisen kollegani kampausta, ja tämä kokee sen häirintänä tai ahdisteluna, niin minun motiiveillani ei ole siinä merkitystä, vaan silloin kyseessä on ahdistelu/häirintä, jos kohde (uhri) sen sellaiseksi tulkitsee. Samassa yhteydessä minua moitittiin uhrin tuntemusten kyseenalaistamisesta, joten se minua siis tässä mietityttää, että milloin ne "häirityn"/ahdistellun tuntemukset ovat merkittäviä tekoa itsessään arvioidessa, ja milloin eivät.

Itse en siis koe asiallista kehua millään lailla häirinnäksi, mutta toki pidättäydyn näin tekemästä, jos minulla on tiedossani, että vastapuoli sen sellaiseksi saattaa kokea. Ongelmaksi toki tulee usein se, että sitä ei etukäteen tiedä. Ja itse kuulun siihen ryhmään, joka pitää vilpittömän kehun sanomista hyvänä asiana.
Kyllähän esim jatkuva kehuminen saattaa olla ahdistavaa ja siten eitoivottavaa työpaikalla. Kyse voi olla myös siitä miten sen tekee ja muustakin käytöksestä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotenkin absurdia on, kuinka laaja joukko edelleen löytyy ahdistelua vähättelemään. Laaja on tosin heikko sana, äänekkäästä vähemmistöstä puhutaan kuitenkin. Sitä ahdistelun vähättelyä nyt ei niin vahvasti naamioiden tehdä, jotta rivien välistä lukeminen hirveästi tulkintaa vaatisi. Olkiukkoilu ja totaaliseksi idiootiksi tekeytyminen tuntuu voivan hyvin. Eihän kukaan ihan tosissaan voi ottaa absurdeimpia tässäkin keskustelussa nähtyjä rinnastuksia? Puhumattakaan siitä, jos lähdetään jonnekin somemaailman syvempään päätyyn setämiesten höhöttelyineen. Ei jonkun ahdistelluksi joutuminen rinnastu keskimääräisten ihmisten toimintaan työpaikoilla, baareissa, yökerhoissa tai vaikka pidempään yhdessä olleen pariskunnan keskinäisessä kanssakäymisessä. Nämä teennäiset, joko ironiset tai tosissaan esitetyt olkiukot "ahdistelusta" eivät oikein osoita vakavasti suhtautumista ahdistelun uhrien kokemuksiin.

Reaalimaailmassa normaalin käytösnormiston ja tämän erään siiven esittämän "mitään ei saa enää tehdä, ihmiset eivät enää voipariutua, koska kaikki ahdistelua" -dystopian välillä on melkoinen kuilu edelleen. Ei valtaosa ihmisistä joudu ongelmiin mahdollisten ahdistelusyytösten vuoksi. Siihen on ymmärrettävät syyt olemassa. Suuri osa ihmisistä osaa lukea ihmisiä, joiden kanssa kommunikoivat. Osaa lukea tilannetta, jossa ollaan. Ei se sama toimintamalli, ei sama tapa puhua toimi kaikkien ihmisten kanssa, ei kaikissa tilanteissa, vaikka toisessa hetkessä joku kommentti menisikin hyväksyttynä läpi. Tilanne ja osallistujat vaikuttaa äärimmäisen paljon.

Asenteissa on edelleen kehittämisen varaa. Ahdistelun kokemuksistaan kertoviin suhtautuminen vähättelevine "läpänheittoineen" on edelleen sitä luokkaa, ettei korkeaa kynnystä aiheesta avautumiseen ihmetellä tarvitse. Sen voi nähdä keskusteluissa nyt viime päivinäkin. Toki siinäkin harmaan sävyjä on aika paljon, kuinka pahasti se asenne pielessä on. Joku Vähäkainun ulostulo vaikka on hyvä esimerkki siitä, kuinka "se tehdään ihan itse". Ei kenenkään tarvitse suuremmin lähteä kaivelemaan syitä tai perusteluja paheksunnalle. Ylpeästi ne ongelmat omassa suhtautumisessa tuodaan itse esiin. ...ja valitettavasti komppaajia tuntuu löytyvän edelleen omalla nimellään ja kasvoillaan esimerkiksi Twitterissä julkisesti kommentoimaan.

Mutta eteenpäin on menty. Eteenpäin mennään edelleen, hiljalleen.
 
F

Flonaldo

"Upskirting" on monissa maissa erikseen rikoslaissa laitonta. Siis kuvaaminen tai sen pyrkimys ottaa kuvia naisten hameiden alta tai muu vastaava seksuaalisviritteinen salakuvaaminen. Esim. omassa asuinmaassani kahden vuoden vankeustuomio maksimissaan.

Selvästi vastaavalle lainsäädännön täydentämiselle olisi Suomessa tarvetta. Ei sen takia, että yksi täyssekopää tällaista tekee, vaan koska yhä liian monelle miehelle tässäkin tapauksessa on jollain tavalla kyse naisen käytöksestä ja tapahtunut on hänen vikansa. Ei ole.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
"Upskirting" on monissa maissa erikseen rikoslaissa laitonta. Siis kuvaaminen tai sen pyrkimys ottaa kuvia naisten hameiden alta tai muu vastaava seksuaalisviritteinen salakuvaaminen. Esim. omassa asuinmaassani kahden vuoden vankeustuomio maksimissaan.

Selvästi vastaavalle lainsäädännön täydentämiselle olisi Suomessa tarvetta. Ei sen takia, että yksi täyssekopää tällaista tekee, vaan koska yhä liian monelle miehelle tässäkin tapauksessa on jollain tavalla kyse naisen käytöksestä ja tapahtunut on hänen vikansa. Ei ole.
En tiedä onko se urbaanilegenda, mutta mulle on sanottu että tämän takia Japanissa olisi puhelimen kamerassa aina äänet päällä. Ettei voi salakuvata.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei se sama toimintamalli, ei sama tapa puhua toimi kaikkien ihmisten kanssa, ei kaikissa tilanteissa, vaikka toisessa hetkessä joku kommentti menisikin hyväksyttynä läpi. Tilanne ja osallistujat vaikuttaa äärimmäisen paljon.
Juuri näin, ja siksi onkin ikävää, että samanhenkisten kanssakäymisestä kuvatuista videoista revitään vuosia myöhemmin klikkiotsikoita joko rahapalkkion tai poliittisen hyödyn vuoksi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Juuri näin, ja siksi onkin ikävää, että samanhenkisten kanssakäymisestä kuvatuista videoista revitään vuosia myöhemmin klikkiotsikoita joko rahapalkkion tai poliittisen hyödyn vuoksi.
Se, että ns vanhempana tajuaa että sua on teini-iässä groomattu ei ole mitään klikkiotsikoiden hakemista. Itsekin muistan että joskus n. 15-16v tuttuni sai kyseenalaisia viestejä yli kaksikymppiseltä hänen ihailemaltaan muusikolta. Silloinhan tuo toki oli "siistiä ja upeaa", mutta rohkenen epäillä että jälkeenpäin tuo kaverikin asiaa ajatellut eri tavalla. Etenkin kun tuon #punktoo skandaalin aikaa samasta muusikosta oli paljon samanlaista juttua.

Ehkä näitä asioita näkee eri tavalla kun on itse nainen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se, että ns vanhempana tajuaa että sua on teini-iässä groomattu ei ole mitään klikkiotsikoiden hakemista. Itsekin muistan että joskus n. 15-16v tuttuni sai kyseenalaisia viestejä yli kaksikymppiseltä hänen ihailemaltaan muusikolta. Silloinhan tuo toki oli "siistiä ja upeaa", mutta rohkenen epäillä että jälkeenpäin tuo kaverikin asiaa ajatellut eri tavalla. Etenkin kun tuon #punktoo skandaalin aikaa samasta muusikosta oli paljon samanlaista juttua.

Ehkä näitä asioita näkee eri tavalla kun on itse nainen.
En tarkoittanut seksivideoita, vaan asiattomien vitsien ja juttujen taltioimista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllähän esim jatkuva kehuminen saattaa olla ahdistavaa ja siten eitoivottavaa työpaikalla. Kyse voi olla myös siitä miten sen tekee ja muustakin käytöksestä.

Itse kun työskentelee naisten kanssa, niin lähtökohtaisesti en kehu mistään ulkomuotoon liittyvästä.

Uuden kampauksen tai silmälasit voin ilmaista havainnoineeni. Kuulijan vastuulle jää sävystä päätellä, pidänkö uudistuksesta vai olenko neutraali sen suhteen.

Jos työkaverillani on "aina" trikoot, saatan kyllä yllättyä ääneen kun hänellä onkin farkut. Tämä on enemmän käytöksen kuin ulkonäön kommentointia.

Vaatteista voi turvallisesti kommentoida hassuja kuoseja, joita päiväkodissa joillakin on, tai satunnaisia hauskoja tilanteita kun joku tiimi (lapsiryhmän kasvattajat) ovat pukeutuneet huomattavan yhdenmukaisesti.

Mitä voisin voittaa jonkun laihtumisen kommentoinnilla tai ilmaisemalla, millaissa vaatteissa kollega miellyttää silmääni? Entä mitä voin hävitä huolimattomalla höpinällä?

En kaipaa flirttiä työpaikalle, vaikka onkin sanottava, että itse joudun kuuntelemaan joskus tyttöjen läppää, joka herkimmille ylittäisi jo häirinnän kokemuksen.

Sellaisiin vastaamaan lähteminen johtaisi herkästi siihen, että alkaisi arvailuja "onko hän niillä jotain sutinaa?".

Jos ei ihmisestä muuta kehumista löydy kuin ulkonäkö, niin aika heikko on tilanne.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eri maiden kulttuurissa voi olla halaukset ja poskisuudelmat normaalia, mutta ei nämä oikein Suomeen sovi.

Koskettamista on tutkittu hyvin vähän, koska aihe usein koetaan epätieteelliseksi. Empiria kosketuksen merkityksestä sen sijaan on hyvin laaja:


Ja tiedän, että Kodin kuvalehti ei todennäköisesti ole se tieteellinen artikkeli, jonka toivot varmentavan asian. Ihan samoin kuin kaikesta muustakin sosiaalisesta toiminnasta, myös kosketuksesta ihminen taantuu. Meillä on toki lukuisia tilanteita kulttuurissa, jossa lupa koskettaa liittyy esimerkiksi perhesuhteeseen yms. muuhun suhteeseen - harva lähtökohtaisesti ylipäätään tekee asiattomia kosketuksia ihmisille, joita ei tunne.

Ihmisten kommunikointi on aina virhealtista. Toisin kuin esim. @rinne, jonka kanssa usein olen samaa mieltä, niin tässä olen hänen kanssaan hyvin eri mieltä. Ei ole olemassa sellaista kommunikaatiota, joka olisi aukotonta ja ihmisen tulkinnasta vapaata. Ei ole myöskään kulttuurisesti jaettua hyvän tavan etikettiä, jossa halaamiseen kysytään lupaa. Jos halaamiseen pitää kysyä tutuilta ihmisiltä lupa niin siinä ei olla kovin tuttuja ylipäätään.

Voi olla, että kuulun juuri @rinne puhumaan ihmisten alalohkoon, jotka tietoisesti vähättelevät häirintää. Toivoisin kuitenkin, etten tähän ihmistyyppiin kuulu, mutta mielestäni se häirinnän raja ei todellakaan ole selvärajainen, vaikken itse koskaan ole asian kanssa vaikeuksiin joutunut (pitkälti siksi, että kuulun ihmisiin, jotka pitävät 2 metriä väliä eivätkä kosketa kuin todella läheisiä ystäviä).

Toisin kuin valtaosa täällä kokee, että on olemassa hyvin selkeät rajat seksuaalisella häirinnällä ja kaikella muulla niin sitten tähän voin oikeastaan vain todeta, että minun elämässäni näin ei ole. Kyllä minusta aikuisen ihmisen velvollisuus on kertoa ihmiselle, joka tekee vääränlaisia kosketuksia, että ei hyväksy tuollaista toimintaa. Meillä oli aikanaan töissä yksi pomo, joka ilmoitti aina uuteen ihmiseen tutustuessaan, ettei hän halua kenenkään koskevan itseään ilman lupaa - edes taputtaa selkää tai mitään muutakaan. Vaikken ko. ihmisestä muuten erityisesti pitänyt niin hän ainakin teki oman reviirinsä ja sopivan käytöksen kaikille muille hyvin selväksi, joka helpotti hänen kanssaan toimimista monella tavalla.

Mielestäni siinä pisteessä ei Suomessa esim. nyt vielä tällä hetkellä olla, että ihmisillä olisi hyvin laajasti jaettu "kysy lupaa, jos aiot koskettaa" (koskien oikeasti jokaista kosketusta) kulttuuri. Jos tällainen kulttuuri on niin ainakin sitä eivät jaa suurin osa minun kanssani toimivista ihmisistä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Koskettamista on tutkittu hyvin vähän, koska aihe usein koetaan epätieteelliseksi. Empiria kosketuksen merkityksestä sen sijaan on hyvin laaja:


Ja tiedän, että Kodin kuvalehti ei todennäköisesti ole se tieteellinen artikkeli, jonka toivot varmentavan asian. Ihan samoin kuin kaikesta muustakin sosiaalisesta toiminnasta, myös kosketuksesta ihminen taantuu. Meillä on toki lukuisia tilanteita kulttuurissa, jossa lupa koskettaa liittyy esimerkiksi perhesuhteeseen yms. muuhun suhteeseen - harva lähtökohtaisesti ylipäätään tekee asiattomia kosketuksia ihmisille, joita ei tunne.

Ihmisten kommunikointi on aina virhealtista. Toisin kuin esim. @rinne, jonka kanssa usein olen samaa mieltä, niin tässä olen hänen kanssaan hyvin eri mieltä. Ei ole olemassa sellaista kommunikaatiota, joka olisi aukotonta ja ihmisen tulkinnasta vapaata. Ei ole myöskään kulttuurisesti jaettua hyvän tavan etikettiä, jossa halaamiseen kysytään lupaa. Jos halaamiseen pitää kysyä tutuilta ihmisiltä lupa niin siinä ei olla kovin tuttuja ylipäätään.

Voi olla, että kuulun juuri @rinne puhumaan ihmisten alalohkoon, jotka tietoisesti vähättelevät häirintää. Toivoisin kuitenkin, etten tähän ihmistyyppiin kuulu, mutta mielestäni se häirinnän raja ei todellakaan ole selvärajainen, vaikken itse koskaan ole asian kanssa vaikeuksiin joutunut (pitkälti siksi, että kuulun ihmisiin, jotka pitävät 2 metriä väliä eivätkä kosketa kuin todella läheisiä ystäviä).

Toisin kuin valtaosa täällä kokee, että on olemassa hyvin selkeät rajat seksuaalisella häirinnällä ja kaikella muulla niin sitten tähän voin oikeastaan vain todeta, että minun elämässäni näin ei ole. Kyllä minusta aikuisen ihmisen velvollisuus on kertoa ihmiselle, joka tekee vääränlaisia kosketuksia, että ei hyväksy tuollaista toimintaa. Meillä oli aikanaan töissä yksi pomo, joka ilmoitti aina uuteen ihmiseen tutustuessaan, ettei hän halua kenenkään koskevan itseään ilman lupaa - edes taputtaa selkää tai mitään muutakaan. Vaikken ko. ihmisestä muuten erityisesti pitänyt niin hän ainakin teki oman reviirinsä ja sopivan käytöksen kaikille muille hyvin selväksi, joka helpotti hänen kanssaan toimimista monella tavalla.

Mielestäni siinä pisteessä ei Suomessa esim. nyt vielä tällä hetkellä olla, että ihmisillä olisi hyvin laajasti jaettu "kysy lupaa, jos aiot koskettaa" (koskien oikeasti jokaista kosketusta) kulttuuri. Jos tällainen kulttuuri on niin ainakin sitä eivät jaa suurin osa minun kanssani toimivista ihmisistä.
Sen vuoksi suosittelenkin olemaan koskematta ihmisiä ennen kuin tunnet heidät sen verran hyvin, että tiedät onko se ok. Miksi esim työkaveria pitäisi koskea? Tavallaan todella surullista että esimiehesinkin on kokenut että tällainen asia täytyy itsestään ensin kertoa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Ötökkä varmaan aivan turha minun tuohon enää vastata, kun tuskin osaisin kuitenkaan selittää millään lailla asiaa siten, että se jollakin tavalla tätä keskustelua edistäisi. Kysymyksesi on varmasti hyvä, mutta minä en sitä yksinkertaisesti jaksa lähteä avaamaan enkä perustelemaan, koska tuskinpa asia siitä muuksi muuttuisi tai minun käsitykseni asiasta. Tyydyn kohtalooni ja totean, että minä käsitän koskettamisen väärin ja olen virheellisesti pitänyt siitä, että minua joskus taputetaan töissä selkään "hyvin hoidettu!" tai tällaista vastaavaa. Kun oma kokemus on kovin erilainen niin sitä on hyvin vaikea kenellekään selittää, mikä asiassa on niin vaikeaa. Tähän on hyvä todeta, että lopetan jälleen aiheesta keskustelun, koska en usko tuovani pöytään mitään sellaista, joka veisi keskustelua johonkin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Teittinen onkin nyt kommentoinut tuota artikkeliaan koskeneita yleisiä väitteitä/kritiikkiä. Ensimmäisenä kommentoi täälläkin ollutta ihmettelyä tiedonhankinnasta ja myöhemmässä twiitissä tätä ihmettelyä häiriköimättömien huomioonottamisen puutteesta. Näitä nyt on täälläkin jo samoi perusteltu.



Toivottavasti kommentoi myös tätä yhtä vastausta.




 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toisin kuin valtaosa täällä kokee, että on olemassa hyvin selkeät rajat seksuaalisella häirinnällä ja kaikella muulla niin sitten tähän voin oikeastaan vain todeta, että minun elämässäni näin ei ole. Kyllä minusta aikuisen ihmisen velvollisuus on kertoa ihmiselle, joka tekee vääränlaisia kosketuksia, että ei hyväksy tuollaista toimintaa. Meillä oli aikanaan töissä yksi pomo, joka ilmoitti aina uuteen ihmiseen tutustuessaan, ettei hän halua kenenkään koskevan itseään ilman lupaa - edes taputtaa selkää tai mitään muutakaan. Vaikken ko. ihmisestä muuten erityisesti pitänyt niin hän ainakin teki oman reviirinsä ja sopivan käytöksen kaikille muille hyvin selväksi, joka helpotti hänen kanssaan toimimista monella tavalla.

Mielestäni siinä pisteessä ei Suomessa esim. nyt vielä tällä hetkellä olla, että ihmisillä olisi hyvin laajasti jaettu "kysy lupaa, jos aiot koskettaa" (koskien oikeasti jokaista kosketusta) kulttuuri. Jos tällainen kulttuuri on niin ainakin sitä eivät jaa suurin osa minun kanssani toimivista ihmisistä.
Ajattelet tätä jotenkin aivan päin vastaisella lähtökohdalla kuin aika moni muu, tässäkin ketjussa. Noin oletusarvoisesti lähtökohta saisi olla, että ihmiset voivat luottaa koskemattomuuteensa. Ei kenenkään pitäisi joutua pyytämään, ettei joku häntä epäsoveliaaksi koetulla tavalla kosketa. "Epäsovelias" tosin terminä on tässäkin varsin tilannesidonnainen. Toki suotavaa olisi kertoa, jos jostain tapahtuneesta ei pidä, mutta ei koskemattomuuden odotus pyytämättäkin kovin paljon vaadittu ole. Esimerkiksi työpaikoilla lähtöoletuksena voi pitää nollatoleranssia kosketukseen, kun moni niistä tuntemattomien tai puolituttujen kosketuksista ei pidä, ei edes mistään "hyvin tehty" selän taputuksista. Tuttavaporukoissa sitten jotain muuta toimintamallia soveltamaan. Puhutaan sitten työpaikoista, baareista, harrastuksista tai mistä tahansa, ei yksilön oikeus koskemattomuuteensa muutu. Annetaan jokaisen pitää oma tilansa, siihen jokaisella on oikeus. Pyytämättäkin. Ihmiset hyväksyvät eri asioita eri ihmisiltä, suhteesta riippuen. Sellaista se on, kun yksilöt ovat jo lähtökohtaisestikin erilaisia.

Puhutaan sitten fyysisestä kontaktista tai puhetavoista, niin pitäytyminen neutraalissa asiallisuudessa on aina hyvä lähtökohta. Kun sitä vastapuolta oppii edes hieman tuntemaan, voi suhtautumista erilaisiin asioihin ennakoida. Joillekin ihmisille sopii huoletta heittää ronskimpaa läppää kuin toisille, "pukuhuoneläpälle" on aikansa ja paikkansa, mutta ei sitä ehkä julkisesti kannata vetää. Hieman sama juttu on jonkun fyysisen kontaktin kanssa. Ei jonkun tutun halaaminen tai vastaava fyysinen kontakti välttämättä tarkoita mitään, mutta ei sitä silti kannata kylmiltään jonkun tuntemattoman kanssa kokeilla. Ei se silti sitä tarkoita, että ihan konkreettisesti tarvitsisi aina lupa kosketukseen kysyä. Mutta kyllä sitä vastapuolta olisi hyvä edes sen verran tuntea, että osaa edes hieman reaktiota arvioida jo ennakkoon, sen oletetun reaktion olisi syytä olla hyväksyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Iiris Suomela sanoi eilen A-Studiossa että 80% naisista on kokenut häirintää.

Jäin miettimään, että mikä mahtaa olla "häirintää harrastavien prosentti", onko se tuo sama 80%, vai hoitaako 50% miehistä noiden 80% häirinnät? Entä kuinka moni mies on kokenut häirintää?

Sitten mietin sitäkin olenko itse häirinnyt? Ehkä vastaus on sama kuin kysyttäessä koulukiusaamisessta. Olen ollut lievästi vastaanottaja ja varmasti myös lievästi antaja. Kuten tod.näk moni 80-90-luvulla kouluja käynyt. Sama ehkä tuossa häirinnässä. Toki ujona pojuna ehkä vähän vähemmän antajana näissä naisten häirintätapauksissa. Ehkä siinä ollut mukana sitäkin että ollut töissä miesvaltaisilla aloilla. Mutta jos tosiaan kaikki lasketaan niin rasti ruutuun molempiin tilastoihin. Varmasti joskus tokaissut jotain hölmöä

Mitä mieltä muuten tuosta luvusta 80? Ehkä vähän sellainen, että kun luku on noin korkea niin sana häirintä kärsii inflaatiosta ja ne pahimmat tapaukset saattavat jäädä liian vähälle huomiolle. Ehkä 2020-luvulla voisi vähän vähentää tiukkapipoisuutta. Monessa eri asiassa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Iltalehdessä Jarno Liski on analysoinut Rydmanin vastinetta. Jutussa on muutama aika mielenkiintoinen pointti.
Liski kirjoitti hyvin siitä mikä tuli noista Rydmanin kuvakaappauksista ensimmäisenä mieleeni.

Osa noista viesteistä on selvästi ns laskelmoitua seivausmatskua, jotka on kirjoitettu juuri tämän varalta kun kakka lentää tuulettimessa. Ei mene läpi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Iiris Suomela sanoi eilen A-Studiossa että 80% naisista on kokenut häirintää.

Jäin miettimään, että mikä mahtaa olla "häirintää harrastavien prosentti", onko se tuo sama 80%, vai hoitaako 50% miehistä noiden 80% häirinnät? Entä kuinka moni mies on kokenut häirintää?

Sitten mietin sitäkin olenko itse häirinnyt? Ehkä vastaus on sama kuin kysyttäessä koulukiusaamisessta. Olen ollut lievästi vastaanottaja ja varmasti myös lievästi antaja. Kuten tod.näk moni 80-90-luvulla kouluja käynyt. Sama ehkä tuossa häirinnässä. Toki ujona pojuna ehkä vähän vähemmän antajana näissä naisten häirintätapauksissa. Ehkä siinä ollut mukana sitäkin että ollut töissä miesvaltaisilla aloilla. Mutta jos tosiaan kaikki lasketaan niin rasti ruutuun molempiin tilastoihin. Varmasti joskus tokaissut jotain hölmöä

Mitä mieltä muuten tuosta luvusta 80? Ehkä vähän sellainen, että kun luku on noin korkea niin sana häirintä kärsii inflaatiosta ja ne pahimmat tapaukset saattavat jäädä liian vähälle huomiolle. Ehkä 2020-luvulla voisi vähän vähentää tiukkapipoisuutta. Monessa eri asiassa.
80% kuulostaa omaan silmään jopa alakanttiin olevalta luvulta. Luulen että jo pelkästään niitä pyytämättä saatuja Dick pickejä on saanut suurin osa naisista.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täytyy
Iltalehdessä Jarno Liski on analysoinut Rydmanin vastinetta. Jutussa on muutama aika mielenkiintoinen pointti.
Niin, tuo oli niin laskelmoitu, harhaanjohtava ja manipuloiva "vastine" ettei tosikaan. Syntyvä mielikuva on täysin erilainen kuin itse asian reaalinen substanssi. Itse asia juuri tuo Rydmanin kirjoitus onkin tosi paljastava, joskaan ei siinä mielessä kuin itse on tarkoittanut.

 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
80% kuulostaa omaan silmään jopa alakanttiin olevalta luvulta. Luulen että jo pelkästään niitä pyytämättä saatuja Dick pickejä on saanut suurin osa naisista.

Ei stana. Menee usko miehiin. Niitä en myönnä lähettäneeni enkä edes tiedä että niitä joku tuttuni olisi edes lähettänyt. Vissiin sitten oikeasti yleisempää kuin kuvittelin? Onkohan tämä sukupolvikysymys?

Enkä kyllä ole itsekään saanut mitään vastaavaa. Se naapurin rouvan täysin puskista tullut "kiinnostasko lähteä panemaan"-txt-viestikin reilu 10v sitten oli ilman kuvaa lähetetty.

Tuota en muuten edes muistanut kun mietin noita omia häirintätapauksia. Ehkä otin sen vain imarteluna ja kieltäydyin kohteliaasti. Toki rupesin katselemaan olkani yli koska samassa viestissä rouva ilmoitti oman miehensä kuvittelevan että kovasti nussitaan jo. Tässä ei kyllä päässyt edes testaamaan itseänsä, koska nykyään ex-naapuri ei edustanut omaa naisihannettani. Omalle rouvalleni kyllä viestin näytin melko vikkelään, ihan vain siksi ettei tule vääriä käsityksiä jos huhut lähtevät vellomaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Luulen että jo pelkästään niitä pyytämättä saatuja Dick pickejä on saanut suurin osa naisista.
Olen kuullut, että jotkut miehet ovat lähetelleet naiselle kuvia sukupuolielimestään. Eikä siinä mitään, jos tilanne on sellainen, että vastaanottaja selvästikin sellaista haluaa katsella. Mutta kun niitä kuulemma menee ihan tuntemattomille ja ties kenelle.

Mitä ihmettä kuvan lähettäjä oikein tavoittelee? Luuleeko hän, että nyt varmasti nainen innostuu, kun näkee komean kikkelini vai mitä? No, kai siinä jonkinlainen teoreettinen mahdollisuus aina on olemassa, että kuvan vastaanottaja on kovasti haaveillut juuri tämän henkilön intiimialueista ja siis odotellut tätä peniksen kuvaa ja ottaa lähettäjään heti yhteyttä sukupuoliyhteys vahvana mielessä.

Ja enhän minä mistään mitään tosiaan tiedä, mutta jos nyt itse sattuisin saamaan jonkun naisen lähettämän kuvan, joka olisi vahvasti rajattu sukupuolielimen alueelle, niin ottaisin välittömästi yhteyden poliisiin ja vaatisin lähettäjälle ankarinta mahdollista rangaistusta ja lähestymiskieltoa tai ainakin jotain pakkohoitoa. Eihän tuo ihan tervettä touhua ole missään nimessä.

Kukaan nainen ei ole kyllä kertonut saaneensa tällaisia kuvia, että tiedä sitten onko ongelma ihan luokkaa "suurin osa", mutta toisaalta; ei kai tuollaisesta ihan kylillä kaikille kerrotakaan.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Luulen että jo pelkästään niitä pyytämättä saatuja Dick pickejä on saanut suurin osa naisista.
Minkä ikäiset naiset saavat pyytämättään kullikuvia?
Mikä on % osuus naisilla vaikkapa ikäluokassa 45-55 vuotiaat?
Taitaa olla nuoremman sukupolven juttuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös