Koskettamista on tutkittu hyvin vähän, koska aihe usein koetaan
epätieteelliseksi. Empiria kosketuksen merkityksestä sen sijaan on hyvin laaja:
Kosketuksen puute on suomalainen kansantauti. Lähes kaikki haluaisivat halata enemmän. Pitäisikö sille tehdä jotain?
www.kodinkuvalehti.fi
Ja tiedän, että Kodin kuvalehti ei todennäköisesti ole se tieteellinen artikkeli, jonka toivot varmentavan asian. Ihan samoin kuin kaikesta muustakin sosiaalisesta toiminnasta, myös kosketuksesta ihminen taantuu. Meillä on toki lukuisia tilanteita kulttuurissa, jossa lupa koskettaa liittyy esimerkiksi perhesuhteeseen yms. muuhun suhteeseen - harva lähtökohtaisesti ylipäätään tekee asiattomia kosketuksia ihmisille, joita ei tunne.
Ihmisten kommunikointi on aina virhealtista. Toisin kuin esim.
@rinne, jonka kanssa usein olen samaa mieltä, niin tässä olen hänen kanssaan hyvin eri mieltä. Ei ole olemassa sellaista kommunikaatiota, joka olisi aukotonta ja ihmisen tulkinnasta vapaata. Ei ole myöskään kulttuurisesti jaettua hyvän tavan etikettiä, jossa halaamiseen kysytään lupaa. Jos halaamiseen pitää kysyä tutuilta ihmisiltä lupa niin siinä ei olla kovin tuttuja ylipäätään.
Voi olla, että kuulun juuri
@rinne puhumaan ihmisten alalohkoon, jotka tietoisesti vähättelevät häirintää. Toivoisin kuitenkin, etten tähän ihmistyyppiin kuulu, mutta mielestäni se häirinnän raja ei todellakaan ole selvärajainen, vaikken itse koskaan ole asian kanssa vaikeuksiin joutunut (pitkälti siksi, että kuulun ihmisiin, jotka pitävät 2 metriä väliä eivätkä kosketa kuin todella läheisiä ystäviä).
Toisin kuin valtaosa täällä kokee, että on olemassa hyvin selkeät rajat seksuaalisella häirinnällä ja kaikella muulla niin sitten tähän voin oikeastaan vain todeta, että minun elämässäni näin ei ole. Kyllä minusta aikuisen ihmisen velvollisuus on kertoa ihmiselle, joka tekee vääränlaisia kosketuksia, että ei hyväksy tuollaista toimintaa. Meillä oli aikanaan töissä yksi pomo, joka ilmoitti aina uuteen ihmiseen tutustuessaan, ettei hän halua kenenkään koskevan itseään ilman lupaa - edes taputtaa selkää tai mitään muutakaan. Vaikken ko. ihmisestä muuten erityisesti pitänyt niin hän ainakin teki oman reviirinsä ja sopivan käytöksen kaikille muille hyvin selväksi, joka helpotti hänen kanssaan toimimista monella tavalla.
Mielestäni siinä pisteessä ei Suomessa esim. nyt vielä tällä hetkellä olla, että ihmisillä olisi hyvin laajasti jaettu "kysy lupaa, jos aiot koskettaa" (koskien oikeasti jokaista kosketusta) kulttuuri. Jos tällainen kulttuuri on niin ainakin sitä eivät jaa suurin osa minun kanssani toimivista ihmisistä.