Kysymys nro 2.
Mikä on kenties yllättävintä, mitä sulle on sanottu.
Minä en ikinä unohda erästä kohtausta pihamaalla ja lapsuudesta.
Leikimme normaalisti lapsuuden kodin pihalla veljeni kanssa lapsina. Kadulla kävelee joku naishenkilö ja hän heittää täysin yllättäen kysymyksen Where is London? Eli tarkoittaen siis varmaan että missä on Lontoo?
Tätä olen kelannut monia kertoja tuon jälkeen ja miettinyt että mitäköhän ihmettä? Miksi hän kysyy tuollaista kysymystä ja sijaintia meidän kotikylässä Suomessa? Oliko hän hullu niin kuin lapsena veljeni kanssa äkkiä pääteltiin ja lähdimme pihalta juoksujalkaa karkuun kotitaloon sisälle? Vai yrittikö nainen testata meidän lasten maantiedon tasoa ja kielitaitoa? Vai luuliko nainen vallan olevansa väärässä maassa? Vai kuulimmeko väärin?
Epäilen kyllä että emme väärin kuulleet sillä molemmat sekä minä että veljeni kuulivat naisen kysyvän täysin samaa asiaa eli suomennettuna missä on Lontoo ja tuon episodin jälkeen veljenikin sitä aina kanssani välillä pähkäili kunnes veljeni sitten poistui paremmille maille.
Mutta tuo on kyllä yllättävin lause ja kysymys minkä olen kenenkään koskaan kuullut minulle esitettävän. Ja on saanut kyllä paljon pohdintaa osakseen jälkeenpäin.