Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 671 164
  • 21 461

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tämän hallituksen kriisiteattereille en jaksa uhrata aikaa pätkääkään. Viimeistäään kello 17:30 poseerataan taas Marinin virka-asunnon puutarhassa naamarit korvissa koska ollaan niin kovia luovimaan kriiseistä ulos. Vaihtakaa jo käsikirjoittajaa.

Ja, yllätys, yllätys, *rumpujen pärinää* näinhän siinä taas kävi. Hallituksen leidit löysivät kuin löysivätkin yhteisen sävelen ja nyt ollaan hymy korvissa (huom!! ILMAN maskeja, hyi, hyi! Näinkö sitä esimerkkiä näytetään?) taas kameroiden edessä.

Eli valtakunnassa taas kaikki "hyvin". Ja velkaantuminen jatkukoon..., taisi toki olla "vain" 7 miljardia, eikö voisi joskus edes pyrkiä siihen, että velkaantuminen olisi ainakin hyvin lähellä nollatasoa?
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Oikein hyvä että budjettisopu löytyi. Hallitus on toimintakykyinen.

Ilmastoasia on paljon koronaa isopi ja tulevaisuudessa haastavampi asia jota moni ei vielä ymmärrä. Siksi on tärkeää että Suomi on edelläkävijä ja esimerkin näyttäjä päästöjen vähentämisessä.
Paitsi juuri se esimerkin näyttäminen jää tekemättä kun panostus niihin uusiin teknologioihin jäi taas tekemättä. Ainut asia mitä tehdään on kurittaa tavallista veronmaksajaa.
Suomella olisi mahdollista tiputtaa viidessä vuodessa 50% CO2 päästöistä jos hallitus haluaisi ja ne vähennykset tulisivat teollisuudesta ja energiantuotannosta.
Sen sijaan lisätään liikenteen verotusta, joka kasvattaa kaikkien suomalaisten verotaakkaa.



Marinia kiiteltiin juuri neuvottelujen johtamisesta. Kyllä on hyvä antaa välillä vastuuta myös niille keiden välillä on erimielisyyttä. Muutenhan täällä koko ajan syyteltäisiin "minä, minä asenteesta".
Oiken hyvin toimittu, koska muut kiittelivät ratkaisua että hakevat itse kompromissiin siihen pieneen kokonaisuuteen joka oli vielä auki.
Ei tämä Marinin ansiosta rakennut vaan Marinista huolimatta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Veronalennus Marinin hallituksen tapaan:

1. Sähköistämisen edistämiseksi täyssähköautot vapautetaan autoverosta (otsikoita "Sähköautot vapaaksi autoverosta"). Ohisalo hehkutti tätä yhtenä menestysasiana infossa.

2. Todellisuudessa täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan.

Lähde: Valtioneuvosto

 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
.
Veronalennus Marinin hallituksen tapaan:

1. Sähköistämisen edistämiseksi täyssähköautot vapautetaan autoverosta (otsikoita "Sähköautot vapaaksi autoverosta").

2. Todellisuudessa täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan.

Lähde: Valtioneuvosto

Tämä on sosialistinen veronalennus. Toimenpiteen tarkoitus on luonnollisesti tehdä todeksi väite, että hallitus on toteuttanut veronalennuksia, ja ennen kaikkea vahvasti ilmastopainotteisella tavalla. Se on taas sosialistisessa katsannossa aivan sivuseikka, että alennus otetaan sähköauton omistamiseen liittyvinä veroina takaisin jopa moninkertaisena auton elinkaaren aikana. Näin uunottaa sosialisti kansaa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Li iloitsi, että exit-vero otetaan yksilöiden kohdalla käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Ei vaikuta hyvälle.

On mielenkiintoista nähdä montako sataa miljoonaa euroa verorahoja menetetään kun kaikki oikeasti rikkaat siirtävät kirjansa Tallinnan puolelle ennen vuotta 2023. Todellinen kysymys tietenkin kuuluu: "Kuinka joku voi olla noin helkkarin yksinkertainen ja päästä silti vielä ministeriksi?"
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Veronalennus Marinin hallituksen tapaan:

1. Sähköistämisen edistämiseksi täyssähköautot vapautetaan autoverosta (otsikoita "Sähköautot vapaaksi autoverosta"). Ohisalo hehkutti tätä yhtenä menestysasiana infossa.

2. Todellisuudessa täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan.

Lähde: Valtioneuvosto



Kyseessä on sosialistin käsitys siitä, mitä veronalennus tarkoittaa. Sosialistin mielestä veroja pitää joka tilanteessa korottaa ja jos jostain syystä näin ei tehtäisi, sitä kutsutaan veron alennukseksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyseessä on sosialistin käsitys siitä, mitä veronalennus tarkoittaa. Sosialistin mielestä veroja pitää joka tilanteessa korottaa ja jos jostain syystä näin ei tehtäisi, sitä kutsutaan veron alennukseksi.

Tuo verohan on ollut täysin olematon jo muutenkin hankittaessa. Jossain 50K:n ladattavassa hybridi-Volvossakin alle 2K. Liekö täyssähköissä satasia.

Ei tarvitse olla oraakkeli ennustaessaan että muutamassa vuodessa olet jo häviäjänä tässäkin verossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todellisuudessa täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan.
Tämäntyyppistä mallia esim. kokoomus ehdotti jo ajat sitten, mutta se on tietysti eri asia jne.

 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Suomalaiseen tyyliin pelkkiä torjuntavoittajia täällä hei!

Näin vakavammin, ei tästäkään riihestä pitkää päivää paahtavalle duunarille, saati yrittäjälle jäänyt paljoa käteen.

Toki jäi:

- Voivat ostaa sähköauton verovapaana, joskin maksavat enemmän sitten käyttöveroja siitä
- Saavat isompaa vastuuta tulevaisuudessa verokannan ylläpidossa, kun exit-vero saanee nipun nykyisin taakkaa kantavia muuttamaan pois maasta (2022)

Tämä on kuin Monty Pythonin muinainen tietovisa, jossa kilpailijana oli Karl Marx: Kukaan ei poistu kisasta tyhjin käsin, tarvittaessa tämän estämiseksi leikataan kädet irti.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö siitä tulevasta kaivosverosta jossain tietoa? Itse kieltäisin kaivostoiminnan ja turpeennoston kokonaan.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kehuivatko työllisyystoimiensa tuloksia? Siis niitä joiden vuoksi alijäämä on suorastaan revennyt kun julkinen sektori elää päivä päivältä pahemmin varojensa yli. Työllisyyden paranemisellahan tuo piti rahoittaa. Alijäämämiljardit kertoo aika karua kieltä siitä miten ovat toimineet.

Edit. Ai nämä työllisyystoimet olikin siirretty eteenpäin? Voi jumalauta. Kun ei osata niin siirretään ja kirjaillaan. Ei Suomella ole varaa tuollaiseen sontaan. En usko hetkeäkään että sieltä mitään toimivaa koko hallituskaudella tulisi.

Ja ennen kuin kukaan alkaa minulta toimia penäämään niin muistapa se että se on Marinin hallitus joka on koko talousohjelmansa työllisyystoimiin ja oletukseen niiden vaikutuksesta perustanut. Kysykää vaan hallitukselta noita, älkää minulta.
 
Viimeksi muokattu:

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
On ihan selvää että sähköautoilun kokonaiskustannuksia ei tulla alentamaan vaan päinvastoin. Fossiilisia polttoaineita käyttävältä tieliikenteeltä kerätään niin valtavat summat rahaa että ei siinä mitkään ympäristöseikat paina kun tämä rahasumma alkaa pienenemään sähköautojen yleistyessä. Tulevaisuudessa sähköautoista tullaan keräämään vähintään yhtä suuret verot kuin nyt polttomoottorikäyttöisistä autoista. Ja tämä riippumatta minkä värinen hallitus meillä on vallassa.

Itse budjettiriihi oli jälleen suurta teatteria joka tuskin kenellekään tuli yllätyksenä. Vähän epäilen että ei uponnut edes kepun ja vihreiden ydinkannattajiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämäntyyppistä mallia esim. kokoomus ehdotti jo ajat sitten, mutta se on tietysti eri asia jne.

On se eri asia. Jo siksi, että Kokoomus esitti vain osittaista kompensaatiota muuhun verotukseen hallituksen täyskompensaation sijasta. Ja myös siksi, että Kokoomuksen mukaan nykyinen verorakenne ylläpitää vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia. Suomi on tällä hetkellä vanhojen tuontiautojen hautausmaa. Näinhän asia ikävä kyllä on. Muutos vaatisi useita toimia, kuten täyssähköautojen verotuksen alentamista.

Autokannan uusiutuminen lisäisi myös liikenneturvallisuutta ja vähentäisi päästöjä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On se eri asia. Jo siksi, että Kokoomus esitti vain osittaista kompensaatiota muuhun verotukseen hallituksen täyskompensaation sijasta. Ja myös siksi, että Kokoomuksen mukaan nykyinen verorakenne ylläpitää vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia. Suomi on tällä hetkellä vanhojen tuontiautojen hautausmaa. Näinhän asia ikävä kyllä on. Muutos vaatisi useita toimia, kuten täyssähköautojen verotuksen alentamista.
Pitää paikkansa. On kyllä todettava, että tuore sosialistinen autoveroalennus-silmänkääntötemppu on yhdelle kuluttajaryhmälle eli työsuhdeautoilijoille pienesti suotuisa. Toki vain hyvin vähän, koska sähköautojen hankintahintoihin sisältyvä nykyinenkin autovero on kovin pieni. Pitkällä tähtäimellä tälläkään veroalella ei ole merkitystä, koska muut autoilun kokonaiskustannuksiin vaikuttavat tekijät muuttuvat. Eikä jatkossa tarvita kuin pieni tarkistusliike autoedun verotusarvoihin, niin tuokin pikku ale kääntyy yleksi.

Jos hallitus haluaisi oikeasti tehdä ilmastotekoja uusiutuvaa energiaa hyödyntämällä, niin se voisi tarjota olennaisia kannustimia kuten subventointeja sekä sähköautojen hankkijoille (romutuspalkkio tuli kyllä, mutta myös suora hankintatuki vauhdittaisi siirtymää) että aurinkosähköinvestointeihin. Näitä ei kuitenkaan kuulu, ei ole kaiketi ajateltukaan. Johtuu nähtävästi siitä, että hallitus mieltää moiset tuet tulonsiirroksi liikaa ansaitseville tai liian varakkaille.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
.
Tämä on sosialistinen veronalennus. Toimenpiteen tarkoitus on luonnollisesti tehdä todeksi väite, että hallitus on toteuttanut veronalennuksia, ja ennen kaikkea vahvasti ilmastopainotteisella tavalla. Se on taas sosialistisessa katsannossa aivan sivuseikka, että alennus otetaan sähköauton omistamiseen liittyvinä veroina takaisin jopa moninkertaisena auton elinkaaren aikana. Näin uunottaa sosialisti kansaa.

Mihail Bulgakovin kirjassa "Saatana saapuu Moskovaan" on kohtaus, jossa kansa kokoontui suureen teatterisaliin seuraamaan näytöstä. Näytöksessä taikuri taikoi kansalaisille tasapuolisesti rahaa kuin tyhjästä vain ja uusia hienoja vaatteita jokaisen ylle. Kun esitys oli ohi ja kansa poistui teatterisalista takaisin kadulle, taika katosi ja kohta jokainen oli ulkona ilkosillaan.

Teoksen tarkoitus on tietenkin esittää satiiria silloista neuvostoyhteiskuntaa kohtaan, mutta valitettavan hyvin se istuu kuvaamaan myös teatteria Suomen sosialistisessa kansantasavallassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos hallitus haluaisi oikeasti tehdä ilmastotekoja uusiutuvaa energiaa hyödyntämällä, niin se voisi tarjota olennaisia kannustimia kuten subventointeja sekä sähköautojen hankkijoille (romutuspalkkio tuli kyllä, mutta myös suora hankintatuki vauhdittaisi siirtymää)
Tämä on jo.
 

Tuamas

Jäsen
Jos hallitus haluaisi oikeasti tehdä ilmastotekoja uusiutuvaa energiaa hyödyntämällä, niin se voisi tarjota olennaisia kannustimia kuten subventointeja sekä sähköautojen hankkijoille (romutuspalkkio tuli kyllä, mutta myös suora hankintatuki vauhdittaisi siirtymää) että aurinkosähköinvestointeihin. Näitä ei kuitenkaan kuulu, ei ole kaiketi ajateltukaan. Johtuu nähtävästi siitä, että hallitus mieltää moiset tuet tulonsiirroksi liikaa ansaitseville tai liian varakkaille.

Sähköautoon oli jo ennen budjettiriiheä 2000€ hankintatuki sekä 170€/kk alennus työsuhdeauton verotusarvoon.

Aurinkosähköpaneeleihin firmat saavat 20-25% suoraa tukea ja maatilat 40%, yksityishenkilöille suurin vaikutus tähän on kotitalousvähennyksen kautta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä on jo.
Joo, totta. Minun virheeni, jäin pyörittelemään ajatusta että hankintatuki voisi koskea kaikkia sähköautoja ilman 50 kEUR hintakattoa. Minulta on myös mennyt ohi se, annettiinko hankintatuelle jatkoaikaa. Sehän oli voimassa vielä tänä vuonna. Oliko tuo budjettiriihessä?

On tietysti niinkin, että jokin tasasumma kuten 2000 euroa pois hinnasta vaikuttaa edullisen pään sähköautojen kysyntään ihan eri tavalla kuin 100 000 euron hintaluokan tapauksessa. Ja edullisen pään autoilla vaikutetaan eniten markkinoihin. Kalliita autoja ostavat eivät useinkaan tee ostopäätöstä jonkin 2000 tai edes 5000 subvention vauhdittamana. Silti olisi järkevää, että koko autokanta sähköistyisi vauhdilla, sikäli kun muutos on kuitenkin melko vääjäämätöntä.
Aurinkosähköpaneeleihin firmat saavat 20-25% suoraa tukea ja maatilat 40%, yksityishenkilöille.
Kiitos tarkennuksesta. Tämä on hyvä. Saako vastaavia tukia myös muuhun aurinkosähköä hyödyntävään infraan, kuten autojen latauslaitteisiin ja akustoihin?

Aurinkosähkön kiinnostavuutta voisi vielä lisätä nostamalla sähköverkkoon luovutettavasta energiasta maksettavaa korvausta, mikäli energia on siis auringosta peräisin. On ehkä hankala toteuttaa.
 

Tuamas

Jäsen
Tuohon maastapoistumisveroon liittyen haluaisin kysyä, että miten tuollaista voidaan edea harkita Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa 2020-luvulla. Toivottavasti tuosta kannellaan EU-tasolle asti, ihan täyttä fasismia.

Tuota noin, vastaava vero on käytössä EU:ssa mm. Espanjassa, Ranskassa, Tanskassa ja Hollannissa.

Tämän lisäksi mm. Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Norjassa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko öljylämmityksestä luopumisen kotitalousvähennys verrannollinen remonttiin eli saako avioparina molemmat vähennyksen jos toisen maksimisumma ylittyy? Ja teoriassa on mahdollista saada kotitalousvähennystä se 3500 €/naama ja lisäksi toinen 3500 €/naama öljylämmityksestä luopumisesta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vahvoilla talouksilla (poikkeus huomioiden) on ollut jo pitkään ns. maastapoistumisvero tavalla tai toisella työkalupakissa. Kun Suomella ei ole vahva talous tai kansan keskimääräinen nettovarallisuus maastapoistumisveromaiden luokkaa, onhan tämä mielenkiintoinen koe.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös