Näinhän se on. Kun muistetaan, mitä Marinin hallitus päätti osana ilmastotavoitteita, voidaan myös kysyä, onko toimet läheskään riittäviä suhteessa päätökseen. Kansallisen ilmasto- ja energiastrategian mukaan tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen tulisi laskea puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Asiantuntija-arvioiden mukaan sähköautojen määrää tulisi kasvattaa nykyisestä huomattavasti, jotta päästövähennyksille asetetut tavoitteet toteutuisivat.Niin, tässä tullaan tuotto/panos-suhteeseen.
Koska meillä ei julkiselle taloudelle ole sitä kuuluisaa taikaseinää, ilmastonmuutokseen liittyvissä kysymyksissäkin tulee huomioida tekojen tuotto/panos-suhde, joka on päästövähennysten osalta jo nykymallissa melko heikko, saati sitten jos lyötäisiin moninkertaiset tukijärjestelmät tulille.
Kokonaan toinen asia on, oliko hallituksen päätös järkevä.