Joo, totta. Minun virheeni, jäin pyörittelemään ajatusta että hankintatuki voisi koskea kaikkia sähköautoja ilman 50 kEUR hintakattoa. Minulta on myös mennyt ohi se, annettiinko hankintatuelle jatkoaikaa. Sehän oli voimassa vielä tänä vuonna. Oliko tuo budjettiriihessä?
On tietysti niinkin, että jokin tasasumma kuten 2000 euroa pois hinnasta vaikuttaa edullisen pään sähköautojen kysyntään ihan eri tavalla kuin 100 000 euron hintaluokan tapauksessa. Ja edullisen pään autoilla vaikutetaan eniten markkinoihin. Kalliita autoja ostavat eivät useinkaan tee ostopäätöstä jonkin 2000 tai edes 5000 subvention vauhdittamana. Silti olisi järkevää, että koko autokanta sähköistyisi vauhdilla, sikäli kun muutos on kuitenkin melko vääjäämätöntä.
Aurinkosähköpaneeleihin firmat saavat 20-25% suoraa tukea ja maatilat 40%, yksityishenkilöille.
Kiitos tarkennuksesta. Tämä on hyvä. Saako vastaavia tukia myös muuhun aurinkosähköä hyödyntävään infraan, kuten autojen latauslaitteisiin ja akustoihin?
Aurinkosähkön kiinnostavuutta voisi vielä lisätä nostamalla sähköverkkoon luovutettavasta energiasta maksettavaa korvausta, mikäli energia on siis auringosta peräisin. On ehkä hankala toteuttaa.