Lätty-ylämummo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- IFK
Jos tavoiteltu lopputulos on tämä, niin sitten asiat on tehty täysin oikein. Jos tavoitteena on päästä eroon koronasta, niin sitten olisi pitänyt vaatia jo ensimmäisen aallon jälkeen kaikilta ulkomailta tulevilta negatiivinen koronatesti Suomeen tullessa, sen jälkeen omakustanteiseen karanteeniin sille tarkoitettuun hotelliin. Sen jälkeen toinen koronatesti ja kun se on negatiivinen, niin pääsee jatkamaan matkaa. Jokaisen tulisi käyttää applikaatiota, joka leimataan, kun mennään kauppaan, käytetään julkista jne. Sillon siitä jäisi jälki, missä on oltu ja mihin aikaan. Niin isot sakot, että ne jotka ei näitä noudata, niin alkavat noudattamaan.
Ruotsissa työssä käyvät onkin se isoin ongelma sen jälkeen, että miten se asia hoidetaan. No näillä keinoilla olisi jo saatu ulkomailta tulevat koronat melko hyvin kuriin. Nämä kaikki ovat tahdon asioita järjestää.
Noin toimi Uusi-Seelanti menestyksekkäästi. Heitä hieman auttoi se, että rajan jälkeen on 1500km avomerta seuraavaan rajaan, ja matkaajat liikkuu pääsääntöisesti parin lentokentän kautta.
Päivämatkalaisia ei rajan yli kulje käytännössä lainkaan. Laki salli asettaa omankin maan kansalaiset kahden viikon pakko-oleskeluun karanteenihotellissa, jonka kulut maksoi kukin itse. Suomessa tuohon ei ole pystytty suurimpana esteenä tietysti laki, joka sallii suomalaisten vapaasti poistua ja tulla maahan. Työmatkaliikennettä rajan yli ei voida katkaista. Lukuisilla hallituksen toimilla rajat ylittävää liikennettä on pystytty rajoittamaan murto-osaan aiemmasta. Jokainen rajan yli tullut tartunta olisi tietenkin saatava jollain konstilla kitkettyä, mutta käytännössä se on mahdotonta. Pelkkä elintarvike ja huoltovarmuus tarvitsevat matkaajansa, enkä kauppa-lopojenkaan reissaamista turhana pidä.
Etelä-Korea on menestyksekkäästi käyttänyt nykytekniikkaa. Siellä tartuntoja on jäljitetty GSM-paikannustietojen avulla, jolloin tertuntaketjut on saatu kartoitettua tehokkaasti. Karanteeneja valvotaan valvontakameroiden kasvojentunnistus-ohjelmilla, jotka kykenevät tunnistamaan maskia käyttävätkin kasvot. Valvonta ulottuu pankki-, matka-, ja muiden korttien käytön valvontaan, jolla seurataan kansalaisten liikkumista. Tällä on saatu karanteenirikkomukset rangaistaviksi, ja siten pitäviksi. Suomessa noiden käyttö on tietenkin mahdotonta, vaikka kuinka tehokkaita olisivatkin.
Oleellista on, että leijonan osa tartunnoista on kansallisia omassa taloudessa tai työpaikalla leviäviä tartuntoja. Niille pitäisi keksiä lukumääränsä vuoksi tehokkaita rajoitteita, mutta en osaa itsekään vaatia mitään pakkokaranteeneja perheitä erottamaan, jos yksi saa tartunnan. Mutta vapaaehtoinen karanteenihotelli pitäisi olla tarjolla niille, jotka haluaisivat yrittää suojella muita perheenjäseniään. Mä tekisin sen valtion kustannuksella, sillä pari viikkoa eristyksessä ruokittuna olisi kumminkin halvempaa muutamalle tuhannelle järjestettynä kuin nyt edessä oleva sulku haittavaikutuksineen. Oma mielipiteeni on, että rajoitteet pitäisi suunnata tehokkaimmin sinne, missä tartuntoja tapahtuu eniten, ja ne ovat yksiselitteisesti työpaikka ja samassa taloudessa asuminen. On vaan pirun vaikea keksiä toimivaa estoa ihmisten toiminnalle. Oireeton tartuttaa tietämättää, osa oireellisista välinpitämättömyyttään. Nämä ovat ne pahimmat ongelma-tapaukset. Rajan yli tulee se noin 5% tartunnoista, ja loput 95% on ihan kotoisia maan sisällä tapahtuvia. Noilla suhdeluvuilla paukut pitäisi nyt olla noiden kotimaisten tartuntojen torjunnassa, ja siinä työssä kansalaisten oma toiminta on avainasemassa.