Naurava Kulkuri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
1. Näin itsekin olisin toiminut, mutta en voi silti laskea tätä hallituksen mokaksi. Uskon, että viestimällä näin on saavutettu paras lopputulos.Yritetään nyt vääntää vielä kerran rautalangasta vaikka epätoivoista tämä näkyy olevan kun vastapuoli ei edes yritä ymmärtää oikein mitä sanotaan. Minä olen sillä kannalla, että epidemian tilaan vaikuttavia muuttujoita on paljon. Näitä ovat (ihan muutamia mainitakseni):
- väestön tiheys
- väestön yleinen terveydentila
- terveydenhuoltojärjestelmän kehittyneisyys
- väestön koulutustaso
- kansan tottelevaisuus hallinnon ohjeiden suhteen (joissakin maissa, väestö ei luota hallintoon, esim. Italia)
- maahanmuuttajien ja pakolaisten osuus väestöstä (ovat yliedustettuja covid -tapauksissa, jos heitä on maassa paljon, siitä seuraa tartuntatilanteen pahenemista valtion tasolla)
- hallituksen toimet
- virkakunnan tehokkuus niiden toimeenpanossa
- maantieteelliset tekijät (Uusi-Seelanti on saari valtio helvetin kaukana kaikesta = helpompaa rajata tartuntoja kuin esimerkiksi Ranskassa, Norja ihmiset asuvat vuorien ja vuonojen rajaamissa taskuissa = tartuntojen alueellinen rajaaminen helpompaa kuin esim Belgiassa)
Jotta voitaisiin tietää, mikä osuus kunkin maan hallituksella on ko. valtion koronatilanteeseen, pitäisi pystyä arvioimaan niiden muiden muuttujoiden vaikutus. Kaikki muu on sitten puhdasta mutuilua. Ja lopuksi vastauksena kysymykseesi, mitä hallitus olisi voinut tehdä toisin (ja tässä käsittelen vain epidemiaan liittyviä, en esimerkiksi sen taloudelliseen hoitoon liittyviä kysymyksiä):
1. Luottaa tiedotuksessa ihmisten ymmärryskykyyn ja kertoa tilanteesta rehellisesti. Keväällä olisi voinut kertoa, ettei maskeja sen sijaan, että väitetään, ettei niistä ole hyötyä. Näin yksittäiset henkilöt olisivat käyttäneet paremmin kaupallisesti saatavilla olleita maskeja (ei merkittävää kustannusvaikutusta)
2. Tilanteen vakavuuden paljastuttua helmikuun alkupuolella, estää hiihtolomareissut Itävaltaan ja Sveitsiin. Tällä koronan saapumista ja leviämistä olisi saatu hidastettua. (ei merkittävää kustannusvaikutusta, lähinnä Finnair olisi ottanut jonkin verran osumaa ja se olisi vaikuttanut valtion osinkotuloihin ja verotuloihin mahdollisten lomautusten verran)
3. Viimeistään viime kesänä varautua syksyn epidemia-aaltoon valmistelemalla lainsäädäntö, jolla rajat saadaan kiinni (sen sijaan ministerit päättivät lomailla huolella). (Kustannusvaikutusta olisi varmaankin ollut jonkin verran, mutta tässä sen arvioiminen on liian hankalaa)
Mikä olisi ollut näiden toimien vaikutus? Todennäköisesti luvut olisivat viime keväänä ja varsinkin nyt olleet marginaalisesti pienempiä. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan usko, että erot olisivat olleet suuria. Pointti ei tässä nyt kuitenkaan ole se, että asioita olisi eurooppalaisessa vertailussa hoidettu erityisen huonosti, vaan se, ettei niitä ole hoidettu sen paremmin kuin muuallakaan.
2. Joo ihan totta. Näiden turistien tuomien tautien vaikutus kuitenkin oli niin vähäinen, ettei se heilauta mitään mihinkään suuntaan.
3. Tuskimpa tämä johtuu kyvyttömyydestä säätää lakeja. Eikös asiantuntijat ole sanoneet, että jo voimassa olevat lait mahdollistavat mahdollistavat pakkotestaamisen rajoilla? Jostain syystä näin ei kuitenkaan ole haluttu tehdä. Uskon tälle toiminnalle olevan motiivit, jotka päättäjien mukaan ovat sitten ainakin toistaiseksi suuremmat kuin mitä toimenpiteen tuomat hyödyt.
Kuten sanoit, nämä on todennäköisesti vain marginaalisia juttuja. Eipä ole kovin häävit perusteet.
En ole väittänyt, että hallitus on toimillaan osoittanut olevansa jotain superihmisiä. Olen liittynyt keskusteluun, koska on mielestäni ihan kohtuutonta, että täällä lynkataan hallitusta sivutolkulla milloin minkäkin mitättömän seikan varjolla. Tämä siitäkin huolimatta, että hallitus on suoriutunut tehtävistään vähintäänkin ihan hyvin.