Tuota väitettä en helposti osta. asun ja asumme pääkaupunkiseudulla, mutta julkiset yhteydet eivät todellakaan toimi, eivät töiden tarpeeseen eivätkä harrastusten tarpeeseen. Kaikki eivät voi muuttaa töiden viereen eikä kaikkia harrastuksia saa mahtumaan töiden ja asunnon luokse. Hupiajelu on käytännössä nolla km viikossa. Kun mennään pienempiin kaupunkeihin ja maakuntiin, niin julkinen toimii entistä heikommin. Varmaan se toimii niille, jotka eivät käy töissä ja voivat mennä notkumaan jonnekin, kun jaksavat jossain vaiheessa herätä (provo, mutta olkoon).
On tietysti määrittelykysymys, mitä on huviautoilu. Se, mitä itse käsittelen edellä, on elintasolle tyypillinen käytännön ja mukavuuden yhdistelmä. Eli se, että auto lisää vapautta ja mahdollisuuksia.
Kuten kuvailet, autoa tarvitsee harrastuksiin ja muuhun "logistiikkaan". Hyvin moni myös työssäkäyntiin, vaikka periaatteessa pääsisikin julkisilla. Siksi on perusteltua hankkia auto. Sitä en kritisoi, ja miksi kritisoisin, kun itsekin köröttelen autolla, vaikka voisin mennä joka paikkaan julkisilla tai käyttää tarvittaessa taksia.
Kyse on nähdäkseni siitä, onko autoilu jonkinlainen ihmisoikeus, jota ei saa kyseenalaistaa. Autoilu vaatii merkittävästi infraa, saastuttaa ympäristöä ja aiheuttaa erilaisia epäsuoria haittoja (melu, saasteet, liikennekuolemat jne.) Autoilu myös vie tilaa sieltä, minne voisi rakentaa asuntoja, palveluita, kevyenliikenteen väyliä jne. Vaikka tätä kaikkea kompensoidaan liikenteen verotuksella, niin ei se ihan niinkään mene, että autoilun ainoa vaikutus on yhteenlasku verojen ja investointien välillä.
Minusta on ihan selvää, että autoilua tullaan verottamaan raskaasti nyt ja tulevaisuudessa. Muuttovirrat johtavat yhä enemmän kaupunkeihin, jotka käyvät hiljalleen ahtaiksi. Ei ole logistisesti mahdollista, että jokaiselle kaupunkilaiselle tarjotaan autopaikka ja kulkuyhteys kotiovelta työpaikalle. On paljon kustannustehokkaampaa rakentaa julkinen infra niin, että ihmiset pääsevät pääsääntöisesti bussilla tai muilla kulkupeleillä päämäärään.
Autoilu on Suomen lypsylehmä ja autoilijat tukevat myös joukkoliikennettä merkittävästi. Autoilu siirtyy sähköön ja muihin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin jossain vaiheessa, mutta kaikkea ei vain aina voi maksattaa autoilijoilla ja omat seuraavat äänestyspäätökset voivat hyvin ollakin suoraan puolueiden asenteesta autoiluun riippuvaisia. Meillä perhe maksaa runsaasti veroja autoilusta ja tuemme näin esim. pääkaupunkiseudun huonosti hoidettua asuntopolitiikkaa ja maksamme asumistukia osaltamme.
Jossain vain tulee raja vastaan ja nyt näyttää onneksi siltä, että autoilijoille se on tulossa.
Tämä on osaltaan ihan totta. Mutta yhtä hyvin voisi sanoa, että kaikki kuluttaminen, omistaminen ja arvonluonti on altis valtion "lypsämiselle". Suomessa tälle ilmiölle on vielä aika laaja kannatus.
Autoiluun liittyviin toimiin reagoidaan voimakkaasti, koska autoilu on osa identiteettiä ja läntistä elämäntapaa. Ei siitä pääse mihinkään.