Sanna Marinin hallitus

  • 2 620 275
  • 21 563
Suosikkijoukkue
IFK
Jos tavoiteltu lopputulos on tämä, niin sitten asiat on tehty täysin oikein. Jos tavoitteena on päästä eroon koronasta, niin sitten olisi pitänyt vaatia jo ensimmäisen aallon jälkeen kaikilta ulkomailta tulevilta negatiivinen koronatesti Suomeen tullessa, sen jälkeen omakustanteiseen karanteeniin sille tarkoitettuun hotelliin. Sen jälkeen toinen koronatesti ja kun se on negatiivinen, niin pääsee jatkamaan matkaa. Jokaisen tulisi käyttää applikaatiota, joka leimataan, kun mennään kauppaan, käytetään julkista jne. Sillon siitä jäisi jälki, missä on oltu ja mihin aikaan. Niin isot sakot, että ne jotka ei näitä noudata, niin alkavat noudattamaan.

Ruotsissa työssä käyvät onkin se isoin ongelma sen jälkeen, että miten se asia hoidetaan. No näillä keinoilla olisi jo saatu ulkomailta tulevat koronat melko hyvin kuriin. Nämä kaikki ovat tahdon asioita järjestää.

Noin toimi Uusi-Seelanti menestyksekkäästi. Heitä hieman auttoi se, että rajan jälkeen on 1500km avomerta seuraavaan rajaan, ja matkaajat liikkuu pääsääntöisesti parin lentokentän kautta.
Päivämatkalaisia ei rajan yli kulje käytännössä lainkaan. Laki salli asettaa omankin maan kansalaiset kahden viikon pakko-oleskeluun karanteenihotellissa, jonka kulut maksoi kukin itse. Suomessa tuohon ei ole pystytty suurimpana esteenä tietysti laki, joka sallii suomalaisten vapaasti poistua ja tulla maahan. Työmatkaliikennettä rajan yli ei voida katkaista. Lukuisilla hallituksen toimilla rajat ylittävää liikennettä on pystytty rajoittamaan murto-osaan aiemmasta. Jokainen rajan yli tullut tartunta olisi tietenkin saatava jollain konstilla kitkettyä, mutta käytännössä se on mahdotonta. Pelkkä elintarvike ja huoltovarmuus tarvitsevat matkaajansa, enkä kauppa-lopojenkaan reissaamista turhana pidä.

Etelä-Korea on menestyksekkäästi käyttänyt nykytekniikkaa. Siellä tartuntoja on jäljitetty GSM-paikannustietojen avulla, jolloin tertuntaketjut on saatu kartoitettua tehokkaasti. Karanteeneja valvotaan valvontakameroiden kasvojentunnistus-ohjelmilla, jotka kykenevät tunnistamaan maskia käyttävätkin kasvot. Valvonta ulottuu pankki-, matka-, ja muiden korttien käytön valvontaan, jolla seurataan kansalaisten liikkumista. Tällä on saatu karanteenirikkomukset rangaistaviksi, ja siten pitäviksi. Suomessa noiden käyttö on tietenkin mahdotonta, vaikka kuinka tehokkaita olisivatkin.

Oleellista on, että leijonan osa tartunnoista on kansallisia omassa taloudessa tai työpaikalla leviäviä tartuntoja. Niille pitäisi keksiä lukumääränsä vuoksi tehokkaita rajoitteita, mutta en osaa itsekään vaatia mitään pakkokaranteeneja perheitä erottamaan, jos yksi saa tartunnan. Mutta vapaaehtoinen karanteenihotelli pitäisi olla tarjolla niille, jotka haluaisivat yrittää suojella muita perheenjäseniään. Mä tekisin sen valtion kustannuksella, sillä pari viikkoa eristyksessä ruokittuna olisi kumminkin halvempaa muutamalle tuhannelle järjestettynä kuin nyt edessä oleva sulku haittavaikutuksineen. Oma mielipiteeni on, että rajoitteet pitäisi suunnata tehokkaimmin sinne, missä tartuntoja tapahtuu eniten, ja ne ovat yksiselitteisesti työpaikka ja samassa taloudessa asuminen. On vaan pirun vaikea keksiä toimivaa estoa ihmisten toiminnalle. Oireeton tartuttaa tietämättää, osa oireellisista välinpitämättömyyttään. Nämä ovat ne pahimmat ongelma-tapaukset. Rajan yli tulee se noin 5% tartunnoista, ja loput 95% on ihan kotoisia maan sisällä tapahtuvia. Noilla suhdeluvuilla paukut pitäisi nyt olla noiden kotimaisten tartuntojen torjunnassa, ja siinä työssä kansalaisten oma toiminta on avainasemassa.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Aika jännää, et tällaista touhua on järjestetty kymmeniä vuosia Suomessakin ja nyt se olis ongelma.
On täällä järjestetty olympialaisetkin, mutta niitäkään tuskin saataisiin kovin helposti toteutettua kymmenen kappaletta per vuosi? Ymmärrät varmaan sen, että ongelmana on puhtaasti tuo volyymi, ei itse toimenpide.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinkakohan monta rekkaa niistä 3500 päivittäisestä on sellaisten firmojen listoilla, joilla olisi resurssit järjestää tuo? Hallituksen täytyy kuitenkin tehdä päätöksensä realiteettien, ei fantasian pohjalta. Siis teoriatasolla tuolle ehdotuksellesi ei ole mitään esteitä, mutta käytännössä se on mahdoton toteutettavaksi. Erityisesti sillä aikataululla, millä asioiden olisi pitänyt nyt tapahtua.


Vaikea sanoa, en ole niin asiaan perehtynyt. Onhan tuohon muitakin keinoja, esim suomalainen toimija ottaa kuljetuksen vastuulleen, kun toimitus saapuu suomeen. Tai ulkomaalaisille kuljetusfirmoille on omia tauko-/ruokailupaikkoja, jolloin eivät ole millään tapaa tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Ruoka toimitetaan ilman että on syysistä kontaktia keneenkään. Jos tuota rikotaan ja siitä jää kiinni, niin kunnon sakko ja kielto toimia Suomessa seuraavaan puoleen vuoteen. Kaikki on järjesteltävissä, jos siihen halutaan ryhtyä.

Varmasti helppoja keinoja löytyisi paljonkin lisää, jos vaan jaksaa asiaa miettiä..
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja taas etsitään joku yksi tai muutama esimerkki, että jossain on tehty jotain paremmin. Tämänkö pitäisi kertoa, että Suomessa on asiat tehty huonosti? Suomessa on ainakin tähän asti onnistuttu pitämään epidemia suunnilleen niissä rajoissa kuin mitä suunnitelma on ollut.

Olisi kiva kuulla joku esimerkki, että mitkä toimet on tehty huonosti tai jätetty tekemättä, mitkä olisi ollut toimenpiteen kustannukset ja kuinka paljon tehty / tekemättä jättäminen on vaikuttanut epidemian tilaan.

Yritetään nyt vääntää vielä kerran rautalangasta vaikka epätoivoista tämä näkyy olevan kun vastapuoli ei edes yritä ymmärtää oikein mitä sanotaan. Minä olen sillä kannalla, että epidemian tilaan vaikuttavia muuttujoita on paljon. Näitä ovat (ihan muutamia mainitakseni):

- väestön tiheys
- väestön yleinen terveydentila
- terveydenhuoltojärjestelmän kehittyneisyys
- väestön koulutustaso
- kansan tottelevaisuus hallinnon ohjeiden suhteen (joissakin maissa, väestö ei luota hallintoon, esim. Italia)
- maahanmuuttajien ja pakolaisten osuus väestöstä (ovat yliedustettuja covid -tapauksissa, jos heitä on maassa paljon, siitä seuraa tartuntatilanteen pahenemista valtion tasolla)
- hallituksen toimet
- virkakunnan tehokkuus niiden toimeenpanossa
- maantieteelliset tekijät (Uusi-Seelanti on saari valtio helvetin kaukana kaikesta = helpompaa rajata tartuntoja kuin esimerkiksi Ranskassa, Norja ihmiset asuvat vuorien ja vuonojen rajaamissa taskuissa = tartuntojen alueellinen rajaaminen helpompaa kuin esim Belgiassa)

Jotta voitaisiin tietää, mikä osuus kunkin maan hallituksella on ko. valtion koronatilanteeseen, pitäisi pystyä arvioimaan niiden muiden muuttujoiden vaikutus. Kaikki muu on sitten puhdasta mutuilua. Ja lopuksi vastauksena kysymykseesi, mitä hallitus olisi voinut tehdä toisin (ja tässä käsittelen vain epidemiaan liittyviä, en esimerkiksi sen taloudelliseen hoitoon liittyviä kysymyksiä):

1. Luottaa tiedotuksessa ihmisten ymmärryskykyyn ja kertoa tilanteesta rehellisesti. Keväällä olisi voinut kertoa, ettei maskeja sen sijaan, että väitetään, ettei niistä ole hyötyä. Näin yksittäiset henkilöt olisivat käyttäneet paremmin kaupallisesti saatavilla olleita maskeja (ei merkittävää kustannusvaikutusta)
2. Tilanteen vakavuuden paljastuttua helmikuun alkupuolella, estää hiihtolomareissut Itävaltaan ja Sveitsiin. Tällä koronan saapumista ja leviämistä olisi saatu hidastettua. (ei merkittävää kustannusvaikutusta, lähinnä Finnair olisi ottanut jonkin verran osumaa ja se olisi vaikuttanut valtion osinkotuloihin ja verotuloihin mahdollisten lomautusten verran)
3. Viimeistään viime kesänä varautua syksyn epidemia-aaltoon valmistelemalla lainsäädäntö, jolla rajat saadaan kiinni (sen sijaan ministerit päättivät lomailla huolella). (Kustannusvaikutusta olisi varmaankin ollut jonkin verran, mutta tässä sen arvioiminen on liian hankalaa)

Mikä olisi ollut näiden toimien vaikutus? Todennäköisesti luvut olisivat viime keväänä ja varsinkin nyt olleet marginaalisesti pienempiä. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan usko, että erot olisivat olleet suuria. Pointti ei tässä nyt kuitenkaan ole se, että asioita olisi eurooppalaisessa vertailussa hoidettu erityisen huonosti, vaan se, ettei niitä ole hoidettu sen paremmin kuin muuallakaan.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oleellista on, että leijonan osa tartunnoista on kansallisia omassa taloudessa tai työpaikalla leviäviä tartuntoja. Niille pitäisi keksiä lukumääränsä vuoksi tehokkaita rajoitteita, mutta en osaa itsekään vaatia mitään pakkokaranteeneja perheitä erottamaan, jos yksi saa tartunnan. Mutta vapaaehtoinen karanteenihotelli pitäisi olla tarjolla niille, jotka haluaisivat yrittää suojella muita perheenjäseniään. Mä tekisin sen valtion kustannuksella, sillä pari viikkoa eristyksessä ruokittuna olisi kumminkin halvempaa muutamalle tuhannelle järjestettynä kuin nyt edessä oleva sulku haittavaikutuksineen. Oma mielipiteeni on, että rajoitteet pitäisi suunnata tehokkaimmin sinne, missä tartuntoja tapahtuu eniten, ja ne ovat yksiselitteisesti työpaikka ja samassa taloudessa asuminen. On vaan pirun vaikea keksiä toimivaa estoa ihmisten toiminnalle. Oireeton tartuttaa tietämättää, osa oireellisista välinpitämättömyyttään. Nämä ovat ne pahimmat ongelma-tapaukset. Rajan yli tulee se noin 5% tartunnoista, ja loput 95% on ihan kotoisia maan sisällä tapahtuvia. Noilla suhdeluvuilla paukut pitäisi nyt olla noiden kotimaisten tartuntojen torjunnassa, ja siinä työssä kansalaisten oma toiminta on avainasemassa.

Niin, mutta ne tartunnat ovat tulleet ulkomailta, josta ne ovat lähteneet tarttumaan suomalaisten keskuudessa. Jos ne ulkomailta tulevat oltaisiin heti saatu seulottua pois, niin ei täällä kotimaassa olisi juuri ollenkaan tartuntoja. Heinäkuussa oltiin lähes nollassa tartunnassa, jos niitä ei toisin sanoen enää Suomessa käytännössä ole ollut, niin kyllä ne silloin on tullut ulkomailta.

Jos rajalla tapahtuvaan toimintaan olisi kunnolla panostettu, niin ei täällä nytkään olisi suuremmin tartuntoja. Ja kotimaan sisällä olevaan koronan leviämiseen pitäisi laittaa kunnolla panostusta, eikä vaan ihmetellä, että tehdäänkö jotain lisää vai ei.

Kotimaan sisällä jokaiselle appi, jolla seurataan missä olet ollut ja mihin aikaan. Se ketä jää kiinni siitä, ettei appia käytä tai leimaa itseään paikkaan jossa on, kärsii seuraamukset. On se kumma, että kaikkea muuta osataan sakottaa, mutta tällaisessa asiassa ei.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Yritetään nyt vääntää vielä kerran rautalangasta vaikka epätoivoista tämä näkyy olevan kun vastapuoli ei edes yritä ymmärtää oikein mitä sanotaan. Minä olen sillä kannalla, että epidemian tilaan vaikuttavia muuttujoita on paljon. Näitä ovat (ihan muutamia mainitakseni):

- väestön tiheys
- väestön yleinen terveydentila
- terveydenhuoltojärjestelmän kehittyneisyys
- väestön koulutustaso
- kansan tottelevaisuus hallinnon ohjeiden suhteen (joissakin maissa, väestö ei luota hallintoon, esim. Italia)
- maahanmuuttajien ja pakolaisten osuus väestöstä (ovat yliedustettuja covid -tapauksissa, jos heitä on maassa paljon, siitä seuraa tartuntatilanteen pahenemista valtion tasolla)
- hallituksen toimet
- virkakunnan tehokkuus niiden toimeenpanossa
- maantieteelliset tekijät (Uusi-Seelanti on saari valtio helvetin kaukana kaikesta = helpompaa rajata tartuntoja kuin esimerkiksi Ranskassa, Norja ihmiset asuvat vuorien ja vuonojen rajaamissa taskuissa = tartuntojen alueellinen rajaaminen helpompaa kuin esim Belgiassa)

Jotta voitaisiin tietää, mikä osuus kunkin maan hallituksella on ko. valtion koronatilanteeseen, pitäisi pystyä arvioimaan niiden muiden muuttujoiden vaikutus. Kaikki muu on sitten puhdasta mutuilua. Ja lopuksi vastauksena kysymykseesi, mitä hallitus olisi voinut tehdä toisin (ja tässä käsittelen vain epidemiaan liittyviä, en esimerkiksi sen taloudelliseen hoitoon liittyviä kysymyksiä):

1. Luottaa tiedotuksessa ihmisten ymmärryskykyyn ja kertoa tilanteesta rehellisesti. Keväällä olisi voinut kertoa, ettei maskeja sen sijaan, että väitetään, ettei niistä ole hyötyä. Näin yksittäiset henkilöt olisivat käyttäneet paremmin kaupallisesti saatavilla olleita maskeja (ei merkittävää kustannusvaikutusta)
2. Tilanteen vakavuuden paljastuttua helmikuun alkupuolella, estää hiihtolomareissut Itävaltaan ja Sveitsiin. Tällä koronan saapumista ja leviämistä olisi saatu hidastettua. (ei merkittävää kustannusvaikutusta, lähinnä Finnair olisi ottanut jonkin verran osumaa ja se olisi vaikuttanut valtion osinkotuloihin ja verotuloihin mahdollisten lomautusten verran)
3. Viimeistään viime kesänä varautua syksyn epidemia-aaltoon valmistelemalla lainsäädäntö, jolla rajat saadaan kiinni (sen sijaan ministerit päättivät lomailla huolella). (Kustannusvaikutusta olisi varmaankin ollut jonkin verran, mutta tässä sen arvioiminen on liian hankalaa)

Mikä olisi ollut näiden toimien vaikutus? Todennäköisesti luvut olisivat viime keväänä ja varsinkin nyt olleet marginaalisesti pienempiä. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan usko, että erot olisivat olleet suuria. Pointti ei tässä nyt kuitenkaan ole se, että asioita olisi eurooppalaisessa vertailussa hoidettu erityisen huonosti, vaan se, ettei niitä ole hoidettu sen paremmin kuin muuallakaan.
1. Näin itsekin olisin toiminut, mutta en voi silti laskea tätä hallituksen mokaksi. Uskon, että viestimällä näin on saavutettu paras lopputulos.

2. Joo ihan totta. Näiden turistien tuomien tautien vaikutus kuitenkin oli niin vähäinen, ettei se heilauta mitään mihinkään suuntaan.

3. Tuskimpa tämä johtuu kyvyttömyydestä säätää lakeja. Eikös asiantuntijat ole sanoneet, että jo voimassa olevat lait mahdollistavat mahdollistavat pakkotestaamisen rajoilla? Jostain syystä näin ei kuitenkaan ole haluttu tehdä. Uskon tälle toiminnalle olevan motiivit, jotka päättäjien mukaan ovat sitten ainakin toistaiseksi suuremmat kuin mitä toimenpiteen tuomat hyödyt.

Kuten sanoit, nämä on todennäköisesti vain marginaalisia juttuja. Eipä ole kovin häävit perusteet.

En ole väittänyt, että hallitus on toimillaan osoittanut olevansa jotain superihmisiä. Olen liittynyt keskusteluun, koska on mielestäni ihan kohtuutonta, että täällä lynkataan hallitusta sivutolkulla milloin minkäkin mitättömän seikan varjolla. Tämä siitäkin huolimatta, että hallitus on suoriutunut tehtävistään vähintäänkin ihan hyvin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole väittänyt, että hallitus on toimillaan osoittanut olevansa jotain superihmisiä. Olen liittynyt keskusteluun, koska on mielestäni ihan kohtuutonta, että täällä lynkataan hallitusta sivutolkulla milloin minkäkin mitättömän seikan varjolla. Tämä siitäkin huolimatta, että hallitus on suoriutunut tehtävistään vähintäänkin ihan hyvin.

Haluaisin nyt huomauttaa, että minä en ole näistä edellisessä viestissä pyynnöstäsi laittamistani seikoista huolimatta osallistunut hallituksen lynkkaamiseen muuten kuin sen taloudelliseen koronanhoitoon liittyvien virheiden osalta. Epidemiologisesti en ole lynkannut ketään, että sikäli haukut nyt hieman väärää puuta. Mutta, sattuuhan tuota.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Haluaisin nyt huomauttaa, että minä en ole näistä edellisessä viestissä pyynnöstäsi laittamistani seikoista huolimatta osallistunut hallituksen lynkkaamiseen muuten kuin sen taloudelliseen koronanhoitoon liittyvien virheiden osalta. Epidemiologisesti en ole lynkannut ketään, että sikäli haukut nyt hieman väärää puuta. Mutta, sattuuhan tuota.
Ai nii joo sori. Sullahan oli mm. se valttikortti taskussa, että tiputetaan alveja niin pienet ja taloudellisissa vaikeuksissa olevat yritykset saa enemmän tukea.

E: Siis jos oikein muistan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kotimaan sisällä jokaiselle appi, jolla seurataan missä olet ollut ja mihin aikaan. Se ketä jää kiinni siitä, ettei appia käytä tai leimaa itseään paikkaan jossa on, kärsii seuraamukset. On se kumma, että kaikkea muuta osataan sakottaa, mutta tällaisessa asiassa ei.
Entä jos ei omista älypuhelinta? Jalkapanta? Mutta ihan rehellisesti, tällaisen lain läpirunnomiseksi ei demokraattisessa Suomessa tule koskaan löytymään tarpeeksi kannatusta. Ja helvetin hyvä niin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jokaisen tulisi käyttää applikaatiota, joka leimataan, kun mennään kauppaan, käytetään julkista jne. Sillon siitä jäisi jälki, missä on oltu ja mihin aikaan. Niin isot sakot, että ne jotka ei näitä noudata, niin alkavat noudattamaan.

Ruotsissa työssä käyvät onkin se isoin ongelma sen jälkeen, että miten se asia hoidetaan. No näillä keinoilla olisi jo saatu ulkomailta tulevat koronat melko hyvin kuriin. Nämä kaikki ovat tahdon asioita järjestää.
No jos tykkää totalitarismista niin varmaan ihan hyvä idea. Annetaan suoraan valtiolle oikeus seurata sun liikehdintää ja jos ei suostu asiaan niin annetaan sakkoja.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Vaikea sanoa, en ole niin asiaan perehtynyt. Onhan tuohon muitakin keinoja, esim suomalainen toimija ottaa kuljetuksen vastuulleen, kun toimitus saapuu suomeen. Tai ulkomaalaisille kuljetusfirmoille on omia tauko-/ruokailupaikkoja, jolloin eivät ole millään tapaa tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Ruoka toimitetaan ilman että on syysistä kontaktia keneenkään. Jos tuota rikotaan ja siitä jää kiinni, niin kunnon sakko ja kielto toimia Suomessa seuraavaan puoleen vuoteen. Kaikki on järjesteltävissä, jos siihen halutaan ryhtyä.

Varmasti helppoja keinoja löytyisi paljonkin lisää, jos vaan jaksaa asiaa miettiä..
Ja rahaa tulee pankkiautomaatista, vettä hanasta, sähköä pistorasiasta jne. Pahoittelen jos vaikutan kyyniseltä, mutta edelleenkin nämä keinot ovat kaikkea muita kuin "helppoja", kun mittakaava huomioidaan.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Onhan tämä kyvyttömyys omaa luokkaansa. Anna-Majan olis syytä erota. Aikaa on ollut hoitaa turvalliset vaalit, mutta joko vaalitaktisista tai muista syistä ei onnistu.

Baden-Wurttenbergissä ja Hessenissä vaalit onnistuu mutta ei Suomessa.

Onneksi Ryssä ei ole rajalla. Panssarikiila oli Torniossa ennenkuin valmiuslaki olisi saatu voimaan.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No jos tykkää totalitarismista niin varmaan ihan hyvä idea. Annetaan suoraan valtiolle oikeus seurata sun liikehdintää ja jos ei suostu asiaan niin annetaan sakkoja.

Ihan mielenkiinnosta, että mitä se haittaa jos joku tietää että missä sää oot ollu? Eikä sitä kukaan pääsisi ennen tietämään, kunnes olet ollut samassa tilassa samaan aikaan, kun joku koronan saanutkin.

Mua ei ainakaan tippaakaan häiritse, jos nyt täytys leimata kaupan ovelle mennessä QR koodi puhelimella. En todellakaan oo muuten mikään seurannan ystävä vaan päinvastoin, mutta ei siitä mitään haittaa oo, jos siinä kohtaa tarvitaan tietoja kun oon ollut koronapotilaan kanssa samassa tilassa.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas toimisin niin, että maaseudun ja maakuntakaupunkien edellytyksiä pärjätä lisätään. Ei se tarkoita koko Suomea asuttuna, jota ei ole nytkään, mutta se tarkoittaa elämisenmahdollisuuksia muuallakin kuin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Ennusteissa on skenaario, jossa Suomi autioituu ja ainoa kasvu on Helsingissä. Vaihtoehto taisi olla + Turku ja + Tampere. En kannata tällaista lainkaan.

Tuöonsiirroilla ei voi taistella kaupungistumiskehitystä vastaan. Viivyttää voi mutta ei voittaa ja vi#un kalliiksi tulee.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja rahaa tulee pankkiautomaatista, vettä hanasta, sähköä pistorasiasta jne. Pahoittelen jos vaikutan kyyniseltä, mutta edelleenkin nämä keinot ovat kaikkea muita kuin "helppoja", kun mittakaava huomioidaan.


Sopii toki olla kyyninen, ei se mua häiritse. Hallituksella saattaa olla sama taktiikka, jotuisi tekemään jotain, niin parempi jättää tekemättä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan mielenkiinnosta, että mitä se haittaa jos joku tietää että missä sää oot ollu? Eikä sitä kukaan pääsisi ennen tietämään, kunnes olet ollut samassa tilassa samaan aikaan, kun joku koronan saanutkin.

Mua ei ainakaan tippaakaan häiritse, jos nyt täytys leimata kaupan ovelle mennessä QR koodi puhelimella. En todellakaan oo muuten mikään seurannan ystävä vaan päinvastoin, mutta ei siitä mitään haittaa oo, jos siinä kohtaa tarvitaan tietoja kun oon ollut koronapotilaan kanssa samassa tilassa.
Jos oletat ettei tuollaista lainsäädäntöä käytettäisi johonkin muuhun myöhemmin niin minulla on sinulle bisnes ehdotus johon liittyy eräs nigerialainen kenraali...

Muutenkin huolestuttavaa kun ihmiset vaativat perusoikeuksien rajaamista ja perustuslain sörkkimistä jatkuvasti. Itse en ainakaan luota niin varauksetta lainsäätäjien kykyyn olla mokaamatta näitä asioita että aikaisiin vaatimaan mitään perustuslain muutosta pikakäsittelyllä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Sopii toki olla kyyninen, ei se mua häiritse. Hallituksella saattaa olla sama taktiikka, jotuisi tekemään jotain, niin parempi jättää tekemättä.
Tai sitten hallituksessa ollaan sen verran fiksuja, että keskitytään toteutettavissa oleviin toimenpiteisiin ja jätetään fantasiavaihtoehdot päiväuniin. Jos nyt otetaan vaikka pohdintaan tuo esimerkkisi siitä, että jokaiseen pitää lukea QR-koodi kauppaan mennessään. Pystytkö vielä antamaan vastaukset näihin kysymyksiin:

- Miten varmistetaan, että lukupisteellä noudatetaan turvavälejä ja estetään ruuhkien syntyminen?
- Entä jos joku ei omista älypuhelinta?
- Entä jos unohtaa leimata itsensä kauppaan sisään / kaupasta ulos?
- Jos unohduksesta / laiminlyönnistä tulee sanktio, miten osoitetaan jonkun syyllistyneen rikkomukseen?
- Jos henkilö kiistää syyllisyytensä, miten tapaus jatkokäsitellään?
- Kuka valvoo leimauspakon toteuttamista?
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos oletat ettei tuollaista lainsäädäntöä käytettäisi johonkin muuhun myöhemmin niin minulla on sinulle bisnes ehdotus johon liittyy eräs nigerialainen kenraali...

Muutenkin huolestuttavaa kun ihmiset vaativat perusoikeuksien rajaamista ja perustuslain sörkkimistä jatkuvasti. Itse en ainakaan luota niin varauksetta lainsäätäjien kykyyn olla mokaamatta näitä asioita että aikaisiin vaatimaan mitään perustuslain muutosta pikakäsittelyllä.


Kuten jo aikasemmin sanoin, niin en millään tapaa ole seurannan ystävä, mutta se nyt olis kaikkein tehokkain keino saada tartuntaketjut heti kiinni.

Kysehän on pitkälti siitä, että halutaanko tästä koronasta päästä eroon, vai ei..? Tässä on nyt niin pitkään todella monet yritykset joutunut kärvistelemään koronan takia, että nyt joko kunnon toimet koronan poistamiseen tai sitten kaikki rajoitukset pois. Mulle on sinänsä ihan sama kumpi tehdään, mutta nyt tässä roikutaan löysässä hirressä ja odotellaan että katkeaako niskat vai ei...

Tälläsellä toiminnalla mitä nyt on, koronasta kärsitään samalla tavalla vielä todella pitkään.

Kumpi on sitten parempi, täydellinen ulkonaliikkumiskielto (sitähän on väläytelty?) sakon uhalla vaikka seuraavat 2-3kk, vai seurantatietojen avaus, kun löytyy koronapositiivinen henkilö.

Nyt kun viikon ollut täydellisessä karanteenissa yksin, ilman että pääsen edes hotellihuoneesta poistumaan, niin voin kertoa että monelle on rankka kokemus, joku kuukaudenkin ulkonaliikkumiskielto.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Olisi kauhean mukavaa, jos tuon jälkimmäisen kappaleen sijaan keksisit jonkin perustellun vastineen väitteelleni. Sellainen ei ole ensimmäisessä kappaleessa esiintyvä olkikukko. En ole kertaakaan väittänyt tai antanut ymmärtää, että tartunnat loppuvat mitään tekemättä. Sen sijaan väitän, että muiden Euroopan maiden hallitukset ovat tehneet kaiken sen mitä Suomessa on tehty ja vielä pirun paljon enemmän. Sen vuoksi loogisesti ajatellen siellä tilanteen pitäisi olla Suomea parempi, mutta ei vaan ole. Miksi ei? Siksi, että koronatilanteeseen vaikuttaa suuri joukko muitakin muuttujoita kuin poliitikkojen toiminta. Tämän vuoksi (siis ne muut muuttujat), on älyllisesti epärehellistä väittää Suomen hallituksen toimineen paremmin kuin muiden maiden hallitukset vetoamalla tartuntalukuihin. On selvää, että Suomen hallitus on toiminut paremmin kuin Trumpin USA, Brasilia tai Ruotsi. Muiden valtioiden kohdalla olisin paljon varovaisempi johtopäätöksissä.

Ja nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa. 1. Myöntää, ettei Suomen hallituksen erinomaisuutta koronan hoidossa voi olemassaolevasta evidenssistä päätellä tai 2. Esittää, missä kohtaa yllä olevassa päättelyketjussa on virhe, jonka perusteella voidaan todeta, että Suomen hallitus on muita parempi. Varoituksen sanana, uskottavuutesi kannalta pieru ja Australia eivät ole sellaisia argumenttejä, joihin kannattaa vedota.

Italian, Espanjan, ja Ranskan luvuista on selkeästi pääteltävissä, että rajoitustoimet aloitettiin yksinkertaisesti liian myöhään. Tartunnat olivat saaneet kriittisen massansa, ja niitä ei voitu enää pysäyttää. Kreikka määräsi heti ulkonaliikkumiskiellot, ja onnistui ensimmäisen aallon torjunnassa hyvin, siellä oli pitkään tartuntoja vähemmän kuin täällä. Toinen aalto, ja Italiasta työttömiksi joutuneitten runsas kotiutuminen riisti tilanteen hallinnasta sieläkin, ja nyt tartuntoja on yli 200000. Eli hallitus toimillaan sai estettyä ensimmäisen aallon runsaan leviämisen, mutta ei voinut sulkea rajojaan paluumuuttajilta ja siirtotyöläisiltä, mikä vei tilanteen hallinnasta. Saksan tilannetta en ole niin tarkkaan seurannut, mutta muutaman artikkelin perusteella siellä tartunnat lähti nousuun jäljityksen petettyä.

Oleellista on siis rajoitustoimien lisäksi niiden oikea-aikaisuus. Keväällä Uusimaa eristettiin, kun todennettuja tartuntoja oli kaiken kaikkiaan 800-900 kpl. Tuolloin tartunnat saatiin hyvin laskuun silloisella ravintoloiden sulkemisella, etätyösuosituksilla ja liikkumisrajoituksilla. Eli keväällä ajoitus oli riittävän varhaisessa vaiheessa toteutettu, ja puri hyvin. Marras- joulukuu oli aikaa, jolloin Vapaavuori kerjäsi hallitusta asettamaan rajoituksia, mutta hallitus ei tuohon taipunut, vaan perustellusti piti ongelmaa pääosin Uudenmaan aluetta koskevana, jolloin torjuntavastuu on lain mukaisesti AVI:n ja kuntien itsensä vastuulla. Tartunnat saatiin laskuun yleisötapahtumien kieltämisellä ja liikuntatilojen sulkemisella, ja mitähän vielä siinä setissä oli.

Nyt eletään kolmatta aaltoa, ja hallitus on taas ottanut pelivuoron, koska tartunnat leviävät ympäri maan. Tilanne on nyt oleellisesti huonompi, ja itse pelkään, että ollaan myöhässä. Perustelen tätä sillä, että tartuntojen estämisessä aivan oleellisessa osassa oleva jäljitys on Vantaalla ja Helsingissä käytännössä pettänyt.


Sinun väitteesi on, että Marinin hallituksen toimia enemmän merkitystä on ollut:

- harva asutus
- hyvä perusterveystilanne
- absoluuttisesti köyhien olematon määrä
- suomalaisille luonteenomainen legalismi eli ohjeiden ja suositusten noudattaminen

Minun mielestäni asutus ei ole vuodessa tihentynyt, eikä kansanterveystilanteessa tapahtunut vuodessa oleellista muutosta, mutta muutama absoluuttisesti köyhä on varmasti tullut. Oleellista on, että onko ohjeiden ja suositusten noudattamisessa tapahtunut jotain sellaista muutosta, minkä vuoksi tartunnat ovat kymmenkertaistuneet keväästä rajoitustoimista huolimatta? Väitän edelleen, että Hallitus keväällä toimi oikein ja oikea-aikaisesti. Syksyn toinen aalto meni vihkoon AVI:n ämpyilyn ja kuntien toimettomuuden vuoksi. Nyt tartunnat on tasolla, että hallituksen on taas pakko ottaa ohjat käsiinsä.

Hallitusten keskinäinen suora vertailu tartuntojen torjunnassa on mahdotonta. Maiden erot viruksen levinneisyydessä tammikuussa vuosi sitten oli valtavat. Eri maiden lainsäädännöt ovat antaneet hallituksille hyvin toisistaan poikkeavia mahdollisuuksia tehdä työtään. Noista piittaamatta Suomessa hallitus on tähän mennessä onnistunut hyvin, se on numeroilla selvästi nähtävissä. Ne samat numerot selvästi osoittavat, että nyt tartunnat lähtevät käsistä, vaikka sinun perusteissasi niiden kurissa pysymiseksi ei ole tapahtunut mitään muutosta.

Korona ei ole ohi vielä pariin vuoteen. On hieman aikaista arvioida hallituksen pitkän juoksun arvosanaa, mutta viime vuoden loppuun saakka peliliikkeet ovat olleet oikeita ja oikeaan aikaan. Miksi sinun on väkisin yritettävä viedä heiltä tunnustus, joka heille kiistatta kuuluu?
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tai sitten hallituksessa ollaan sen verran fiksuja, että keskitytään toteutettavissa oleviin toimenpiteisiin ja jätetään fantasiavaihtoehdot päiväuniin. Jos nyt otetaan vaikka pohdintaan tuo esimerkkisi siitä, että jokaiseen pitää lukea QR-koodi kauppaan mennessään. Pystytkö vielä antamaan vastaukset näihin kysymyksiin:

- Miten varmistetaan, että lukupisteellä noudatetaan turvavälejä ja estetään ruuhkien syntyminen?
- Entä jos joku ei omista älypuhelinta?
- Entä jos unohtaa leimata itsensä kauppaan sisään / kaupasta ulos?
- Jos unohduksesta / laiminlyönnistä tulee sanktio, miten osoitetaan jonkun syyllistyneen rikkomukseen?
- Jos henkilö kiistää syyllisyytensä, miten tapaus jatkokäsitellään?
- Kuka valvoo leimauspakon toteuttamista?


Ehkä siellä hallituksessa sitten ollaan fiksuja ja tää koko keissi on hyvin hoidettu, en vaan osaa huomata sitä.
No täällä länsi-Australiassa se on ainakin käytössä ja tuntuu hyvin toimivan, kun ei tartuntoja ole ja sitten kun sellainen löytyy se saadaan tehokkaasti tapettua alkuunsa. Vaikea uskoa, että täällä tuollainen toimisi, kun australialaiset tuntuu olevan todella tyhmää sakkia pääsääntöisesti... Mutta niin se vaan toimii..

Kun sakkorangaistus on riittävän iso, niin kyllä sitä ihmiset alkaa vaan eri tavalla käyttäytyä. Australiassa esim Victoriassa saa 20000 dollarin sakon, jos rikkoo koronasääntöjä. Luulen, että se saa kenet vaan hieman ajattelemaan, että teenkö mitä huvittaa, vai en.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ehkä siellä hallituksessa sitten ollaan fiksuja ja tää koko keissi on hyvin hoidettu, en vaan osaa huomata sitä.
No täällä länsi-Australiassa se on ainakin käytössä ja tuntuu hyvin toimivan, kun ei tartuntoja ole ja sitten kun sellainen löytyy se saadaan tehokkaasti tapettua alkuunsa. Vaikea uskoa, että täällä tuollainen toimisi, kun australialaiset tuntuu olevan todella tyhmää sakkia pääsääntöisesti... Mutta niin se vaan toimii..

Kun sakkorangaistus on riittävän iso, niin kyllä sitä ihmiset alkaa vaan eri tavalla käyttäytyä. Australiassa esim Victoriassa saa 20000 dollarin sakon, jos rikkoo koronasääntöjä. Luulen, että se saa kenet vaan hieman ajattelemaan, että teenkö mitä huvittaa, vai en.
Teillähän jouduttiin Victoriassa pitämään päällä yli puolen vuoden täyssulku, koska homma vedettiin niin pahasti vihkoon, joten perusteet noille sakoille ovat selkeät. Mutta ehkä ei ole kovin mielekästä verrata Suomea ja Australiaa tässä asiassa. Australiaan kun ei tietääkseni tule kovin paljon rekkaliikennettä ulkomailta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Niin, mutta ne tartunnat ovat tulleet ulkomailta, josta ne ovat lähteneet tarttumaan suomalaisten keskuudessa. Jos ne ulkomailta tulevat oltaisiin heti saatu seulottua pois, niin ei täällä kotimaassa olisi juuri ollenkaan tartuntoja. Heinäkuussa oltiin lähes nollassa tartunnassa, jos niitä ei toisin sanoen enää Suomessa käytännössä ole ollut, niin kyllä ne silloin on tullut ulkomailta.

Jos rajalla tapahtuvaan toimintaan olisi kunnolla panostettu, niin ei täällä nytkään olisi suuremmin tartuntoja. Ja kotimaan sisällä olevaan koronan leviämiseen pitäisi laittaa kunnolla panostusta, eikä vaan ihmetellä, että tehdäänkö jotain lisää vai ei.

Kotimaan sisällä jokaiselle appi, jolla seurataan missä olet ollut ja mihin aikaan. Se ketä jää kiinni siitä, ettei appia käytä tai leimaa itseään paikkaan jossa on, kärsii seuraamukset. On se kumma, että kaikkea muuta osataan sakottaa, mutta tällaisessa asiassa ei.

Vuosi sitten ei ollut mitään mahdollisuutta saada rajoja hermeettisesti suljettua niin, ettei tartuntoja olisi tänne tullut. Se oli käytännössä täysin mahdotonta. Keväällä tartunnat saatiin ajettua alas järeillä torjuntatoimilla ja fiksulla kansalaiskäyttäytymisellä, jossa jokainen yritti huolehtia omasta terveydestään kykynsä mukaan. Kesällä kuviteltiin vaaran olevan ohi, aloitettiin taas ulkomaan matkat ja muu sekoilu, joka kostautui välittömästi. Suomessa laki takaa liikkumisvapauden, joten toimintaa ei voitu estää. On täysin harhaluulo, että rajan yli virus tulisi vain ulkomaalaisten toimesta, kyllä siinä merkittävä osa on suomalaisten itsensä noutamaa.

Kannattaa ottaa selvää, että paljonko on panostettu ja mihin. Takaan, että tulet hämmästymään summia.
Rajojen sulkemiseen vaikuttavia lakeja on jauhettu kohta vuosi, joten pikkuhiljaa pitäisi olla kaikille selvää, ettei se ole mikään hallituksen ilmoitusluontoisesti hoidettava asia. Sama pätee ehdottamaasi appiin, ne on Suomessa yksiselitteisesti laittomia, eikä täällä siksi voida niitä käyttää.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Teillähän jouduttiin Victoriassa pitämään päällä yli puolen vuoden täyssulku, koska homma vedettiin niin pahasti vihkoon, joten perusteet noille sakoille ovat selkeät. Mutta ehkä ei ole kovin mielekästä verrata Suomea ja Australiaa tässä asiassa. Australiaan kun ei tietääkseni tule kovin paljon rekkaliikennettä ulkomailta.


Victoria on tuolla kaakkois-Australiassa, lännessä missä itse oon nyt käymässä on tartunnat saatu pidettyä kokoajan hyvin kurissa. On totta, että vertauskohdat on haastavat, mutta ei se silti poista mielestäni sitä asiaa, että jos asiaan halutaan oikeasti panostaa ja koronasta halutaan eroon, niin se onnistuu vaan todella kovilla keinoilla. Toinen vaihtoehto mun mielestä on sitten se, ettei tehdä mitään ja annetaan yritysten tehdä sitä mihin ne on tarkoitettu ja ihmisten tehdä mitä huvittaa.

Nyt osa ihmisistä ei oo vuoteen lähtenyt kotoaan mihinkään, suurinosa elää normaalia varovaisemmin, hygieniaa ym noudattaen, osa elää normaalisti ja hyvin hyvin pieni osa ääliöitä levittää tahallaan koronaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hallitusten keskinäinen suora vertailu tartuntojen torjunnassa on mahdotonta. Maiden erot viruksen levinneisyydessä tammikuussa vuosi sitten oli valtavat. Eri maiden lainsäädännöt ovat antaneet hallituksille hyvin toisistaan poikkeavia mahdollisuuksia tehdä työtään.
Tämä selitys lainsäädännön mahdollisuuksista toimi vuosi sitten mutta ei enää. Vuosi on ollut aikaa muuttaa ja parantaa lakia mutta mitään ei ole saatu aikaan.
Hallitus ei voi myöskään mennä Avien, ministeriöiden tai muiden selän taakse. He vastaavat kaikesta niistä. Jokainen kommunikointi ja muu epäselvyys on tässä vaiheessa jo puhtaasti hallituksen vastuulla.

Myös se että ihmiset ovat kyllästyneet kuuntelemaan hallitusta joka on huutanut sutta liian monta kertaa ja menettänyt uskottavuutensa on ihan oma vikansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös