Suomi valitsi korona-aikana vanhukset, Ruotsi lapset ja nuoret. Hinta on ollut kova, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.
www.is.fi
Tässä hyvä kolumni vielä noista viime hallituksen ”ansioista”. Valittiin vanhukset nuorten kustannuksella, ja menetettiin silti vanhukset - pienellä kalliilla viiveellä tosin.
Ruotsi valitsi oikean tien ja Suomi väärän – tietysti, taas, tälläkin kertaa. Mutta jälkiviisaus on tietysti helppoa. Kun muistaa, millaista paniikkia korona aluksi aiheutti, Ruotsin tapa oli erittäin rohkea ja sitähän kauhisteltiin Suomessa aika lailla.
Maaliskuussa 2020 seurattiin kauhulla, kuinka Italiassa kaatuu vanhuksia kuin heinänkorsia, ja huhuttiin, että kehittymättömissä maissa ihmisiä kuolee joukoittain suoraan kadulle. Kovat toimet Suomessa eivät siten tuntuneet tarpeettomilta. Ainakin itse uskoin niihin – ja väärässä olin. Muistan, että olin aika ihmeissäni, kun juttelin muutaman lääkärikaverini kanssa ja he sanoivat, että Ruotsin tapa kuulostaa paljon paremmalta. No, he ymmärsivät paremmin. Mutta mistäpä suuri yleisö olisi silloin voinut tietää, ettei korona olekaan ihmiskunnan loppu vaan vähän tavallista rajumpi räkäyskä.