Eikö sinun pitäisi Riikkaa kiittää persuketjussa?The Economist antaa Suomelle jumbosijan ja suosittelee lohduksi kalsarikännejä jouluna
Valtiovarainministeri Riikka Purra kommentoi asiaa viestipalvelu X:ssä.www.iltalehti.fi
Kiitos.
Eikö sinun pitäisi Riikkaa kiittää persuketjussa?The Economist antaa Suomelle jumbosijan ja suosittelee lohduksi kalsarikännejä jouluna
Valtiovarainministeri Riikka Purra kommentoi asiaa viestipalvelu X:ssä.www.iltalehti.fi
Kiitos.
Tuossa tutkittiin vuoden 2023 talouskehitystä. Mikäs hallitus vuoden 2023 budjetin laati? Entä kolme edellistä? Nykyinen hallitus Purra vastuuministerinään on tehnyt ensimmäisen budjetin vasta vuodelle 2024.Eikö sinun pitäisi Riikkaa kiittää persuketjussa?
Olen monesti saanut kuulla olevani kova, kun olen sanonut, että mielestäni yhteiskunnassa on tärkeämpää panostaa lasten ja nuorten elämään kuin pyrkiä väen vängällä pitkittämään huonokuntoisten vanhusten elämää. En tässä ketään ole lopettamassa, mutta en ymmärrä, että jotkut varsinkin iäkkäiden vanhempien lapset eivät hyväksy, että elämään kuuluu rajallisuus ja luopuminen. Monet vanhukset sen kyllä itse ymmärtävät.Kommentti: Sanna Marinin hallitusta ylistettiin asiasta, joka oli hirvittävä virhe
Suomi valitsi korona-aikana vanhukset, Ruotsi lapset ja nuoret. Hinta on ollut kova, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.www.is.fi
Tässä hyvä kolumni vielä noista viime hallituksen ”ansioista”. Valittiin vanhukset nuorten kustannuksella, ja menetettiin silti vanhukset - pienellä kalliilla viiveellä tosin.
Ruotsi valitsi oikean tien ja Suomi väärän – tietysti, taas, tälläkin kertaa. Mutta jälkiviisaus on tietysti helppoa. Kun muistaa, millaista paniikkia korona aluksi aiheutti, Ruotsin tapa oli erittäin rohkea ja sitähän kauhisteltiin Suomessa aika lailla.Kommentti: Sanna Marinin hallitusta ylistettiin asiasta, joka oli hirvittävä virhe
Suomi valitsi korona-aikana vanhukset, Ruotsi lapset ja nuoret. Hinta on ollut kova, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.www.is.fi
Tässä hyvä kolumni vielä noista viime hallituksen ”ansioista”. Valittiin vanhukset nuorten kustannuksella, ja menetettiin silti vanhukset - pienellä kalliilla viiveellä tosin.
Koko tuo hallitushan oli hirvittävä virhe.Kommentti: Sanna Marinin hallitusta ylistettiin asiasta, joka oli hirvittävä virhe
Suomi valitsi korona-aikana vanhukset, Ruotsi lapset ja nuoret. Hinta on ollut kova, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.www.is.fi
Niinpä. Asioistaan huolehtimaan pystyvä yli 70-vuotias sai kuitenkin itse päättää noudattaako rajoituksia vai meneekö esim. kauppaan.Kyllä tuo koulujen sulkeminen ja nuorten eristäminen oli virhe. Etenkin, kun ei vanhusten suojelu ja nuorten asema olleet mitenkään joko tai. Vanhuksille olisi voitu ihan samat rajoitukset säätää/suositella, ja koulut ja harrasteet olisi voineet samaan aikaan jatkua. Osin jälkiviisastelua tietty, mutta virheet tunnistettava ja ensi kerralla paremmin.
Jälkiviisastelua tietysti ja mistä sitä tietää olisinko enää täällä kirjoittamassa ilman noita rajoituksia. Kaiken kaikkiaan erittäin paskamainen tilanne oli tehdä ratkaisuja.
Tämän takia me valitaan päätöksentekijöiksi ihmisiä, joilla on pääsy eri asiantuntijoiden näkemyksiin... Ainakin teoriassa, sillä totuus on se, että me valitaan tuonne päätöksentekijöiksi myös paljon ahdaskatseisia idealisteja, jotka onnistuvat myymään itsensä läpi vetoamalla erilaisiin pelkoihin (molemmin puolin poliittista kenttää). Ja idealistien ongelman on yleensä se, etteivät he todellisuudessa palvele valtiota vaan ideologiaa, joten he poimivat tuolta asiantuntijavirrasta yleensä vain näkemyksiä, jotka palvelevat heidän ideologiaansa.Muistan, että olin aika ihmeissäni, kun juttelin muutaman lääkärikaverini kanssa ja he sanoivat, että Ruotsin tapa kuulostaa paljon paremmalta. No, he ymmärsivät paremmin. Mutta mistäpä suuri yleisö olisi silloin voinut tietää, ettei korona olekaan ihmiskunnan loppu vaan vähän tavallista rajumpi räkäyskä.
Ja kuten tiedämme, kun ideologinen näkökulma on oikein voimakas niin ihminen on kuin jonkinlaisessa hurmoksessa. Taka-askeleita ei saa ottaa eikä myöntää erehtyneensä.Tämän takia me valitaan päätöksentekijöiksi ihmisiä, joilla on pääsy eri asiantuntijoiden näkemyksiin... Ainakin teoriassa, sillä totuus on se, että me valitaan tuonne päätöksentekijöiksi myös paljon ahdaskatseisia idealisteja, jotka onnistuvat myymään itsensä läpi vetoamalla erilaisiin pelkoihin (molemmin puolin poliittista kenttää). Ja idealistien ongelman on yleensä se, etteivät he todellisuudessa palvele valtiota vaan ideologiaa, joten he poimivat tuolta asiantuntijavirrasta yleensä vain näkemyksiä, jotka palvelevat heidän ideologiaansa.
Se missä mentiin metsään oli se myöhempi vaihe, jossa Kiurun panikoinnille annettiin liikaa valtaa. Hänen annettiin jyrätä asiantuntijat ja uhkailla eri instansseja, jos vähänkin löysätään rajoitteita.
3. Sote muodostettiin poliittisista syistä yli 20 alueesta kun useiden asiantuntijoiden mukaan väestömäärä ja kyky tuottaa palveluita tuki vain viittä sote-aluetta. Nykyinen tekele on byrokraattinen ja kallis eikä ole hoidollisesti järkevä.
Pakko muuten kysyä, kun olen kanssasi öbaut samaa mieltä, mikä olisi oikea määrä sote-alueille. Onko jokin hallituksista heittänyt ilmoille tuota, että viisi aluetta (tai kahdeksan) olisi oikea määrä hyvinvointialueille? En ole tarpeeksi kauaa ollut tarpeeksi kiinnostunut politiikasta muistaakseni tällaista.
Mitä tarkoitat tällä? Eihän hallituksella voi olla rokotuksista parempaa tietoa kuin asiantuntijoilla ja en kyllä muista, että hallitus olisi jotenkin poikennut THL:n rokotussuosituksista. Rajoitusten suhteen mentiin kyllä metsään vuoden 2020 jälkeen. Vuonna -20 ne oli mielestäni varsin hyvin perustellut, kun rokotuksia ei ollut vielä saatavilla, mutta sen jälkeen niistä oli lähes pelkästään haittaa, vaikka sairaalahoidon tarve olikin ajoittain kova. Rajoitusten suhteen kuitenkin asiantuntijoillakin oli aika laaja skaala mielipiteitä, joten ihan pelkästään hallitusta ei tässä voi syyttää.2. Marinin hallitus ajoi poliittista päätöstä siitä, keitä ja milloin rokotetaan. THL piti tätä linjausta surman tienä, koska rokotteilla on haittavaikutuksensa eikä Marinin hallituksen rokotekaavailut perustuneet tietoon rokotteiden tarpeellisuudestakaan.
Mitä tarkoitat tällä? Eihän hallituksella voi olla rokotuksista parempaa tietoa kuin asiantuntijoilla ja en kyllä muista, että hallitus olisi jotenkin poikennut THL:n rokotussuosituksista.
Juuri tämän vuoksi ei hallituksia pitäisi muodostaa puupäistä, vaan palkata sinne ihan ammattilaiset toteuttamaan eduskunnan tahtotilaa tavoitteiden suhteen. Ei tarvitsisi muuta kuin äänestellä eduskunnassa, että viedäänkö jokin lakiehdotus hallitukselle mietittävksi tavoitteiden osalta, tai vastaavasti hallitus voi ehdotella niitä eduskunnalle sen mukaan miten niillä voitaisiin tavoitteisiin päästä, ja muuten asioista vastaisi asaintuntijat.Tämän takia me valitaan päätöksentekijöiksi ihmisiä, joilla on pääsy eri asiantuntijoiden näkemyksiin... Ainakin teoriassa, sillä totuus on se, että me valitaan tuonne päätöksentekijöiksi myös paljon ahdaskatseisia idealisteja, jotka onnistuvat myymään itsensä läpi vetoamalla erilaisiin pelkoihin (molemmin puolin poliittista kenttää). Ja idealistien ongelman on yleensä se, etteivät he todellisuudessa palvele valtiota vaan ideologiaa, joten he poimivat tuolta asiantuntijavirrasta yleensä vain näkemyksiä, jotka palvelevat heidän ideologiaansa.
Eikös nuo rokotusten ajoitukset liittyneet rokotteiden saatavuuteen. Kaikki haluttiin rokotusten piiriin mahdollisimman nopeasti, mutta riskiryhmät ensin. Ihan nuorimpien kohdalla mietittiin sitten enemmän tarpeellisuuden ja turvallisuuden suhdetta.THL:n pääjohtaja Salminen toi esille, että hallitus nimenomaan halusi poiketa. Salmisen mukaan hallituksella oli halua päättää keille ja milloin rokotuksia tulisi antaa. THL:n suuntaan painostus oli kovaa. Taisi Kiuru a-studiossakin paukuttaa, miten rokotukset tulee hoitaa.
Marinin hallitukselta katosi kyllä täydellisesti ote myöhemmin koronan vaiheessa. Toimenpiteitä ei valmisteltu millään tavalla, vaikka niihin oli aikaa ja lopulta kun niitä tehtiin niin ne olivat jo täysin turhia. Esim. jotkin rajojen sulut ja koronapassit.Toisena keväänä sitten panikointi meni liian pitkälle. Varsinkin se, että jatkettiin aiemmin määrättyä etäkoulua pidemmäksi aikaa oli liikaa. Siitä jäi niin lyhyt pätkä pääsiäisen jälkeen jäljelle, että koko kevät oli käytännössä siinä, vaikka viikkoja olisi ollut. Oppilaat oli ihan mahdotonta saada opiskelemaan. Tässä kohtaa Marinin hallitus jälkeenpäin ajateltuna epäonnistui.
Sipilän hallitus ja Marinin hallitus eivät asiantuntijoita kuunnelleet. Sosiaali- ja terveysministeriö kokosi asiantuntijoiden esityksiä. En muista oliko THL niissä mukana, mutta jos ei ollut, THL sitten antoi erikseen omansa. Yli 12 alueen malleja pidettiin täysin toimimattomina. Raportti salattiin. Suositus oli 5-12 aluetta ja suositus perustui väestöpohjaan + kykyyn hoitaa ihmisiä + keskussairaaloiden määrään. Jos alueiden määrä olisi suurempi, hoito vaarantuisi. Asiantuntijaryhmä esitti salaisessa raportissa: Viisi tai 12 sote-aluetta
Jos näin on, niin on kyllä erikoista ja olisi kiva kuulla, millä perusteella hallitus sitten olisi halunnut rokottaa. Ilmeisesti kuitenkin rokotukset hoidettiin THL:n suositusten mukaan.THL:n pääjohtaja Salminen toi esille, että hallitus nimenomaan halusi poiketa. Salmisen mukaan hallituksella oli halua päättää keille ja milloin rokotuksia tulisi antaa. THL:n suuntaan painostus oli kovaa. Taisi Kiuru a-studiossakin paukuttaa, miten rokotukset tulee hoitaa.
Salminen myös tuo esille ettei THL:n neuvot Marinin hallitukselle kelvanneet, koska ne eivät olleet sitä, mitä hallitus halusi.
(LIsään linkin kun haastattelu julkaistaan sähköisesti noin viikon päästä).
Toi sotealue pelleily saisi muutenkin jo riittää. Kuten sanottu, niin yksi sotealue, ja valtio on maksajana, ja hoitaa lakien ja säädösten mukaan sitten homman. Sitten on ihan pakko alkaa puuttumaan rakenteisiin, kuten turhiin päällekkäisyyksiin terveydenhuollossa. ei päästä myöskään vastuuta enää pakoon kenenkään selän taakse, sekä purkautuu kuntapuolen himmelit kertaheitolla.Sipilän hallitus ja Marinin hallitus eivät asiantuntijoita kuunnelleet. Sosiaali- ja terveysministeriö kokosi asiantuntijoiden esityksiä. En muista oliko THL niissä mukana, mutta jos ei ollut, THL sitten antoi erikseen omansa. Yli 12 alueen malleja pidettiin täysin toimimattomina. Raportti salattiin. Suositus oli 5-12 aluetta ja suositus perustui väestöpohjaan + kykyyn hoitaa ihmisiä + keskussairaaloiden määrään. Jos alueiden määrä olisi suurempi, hoito vaarantuisi. Asiantuntijaryhmä esitti salaisessa raportissa: Viisi tai 12 sote-aluetta