Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 677 053
  • 21 453

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se parempi tapa kuin nykyinen, jossa määrittely on ulkopuolisten tekemä rasistinen määritelmä. Siitähän tässä on kysymys, kun joskus on katsottu, että kaikki porotaloutta harjoittavat ovat lappalaisia, vaikka eivät ole saamelaisia.

Ei ole mitenkään tarkoitus puolustaa keskustan näkemystä. Maailma on kuitenkin mennyt merkilliseksi jos älykkäät ihmiset loogisen mahdottomuuden huomatessaan eivät ikään kuin noteeraa sitä tai sen implikaatioita vaan menevät muiden asioiden taakse. Jotenkin minut vetää todella hiljaiseksi tuollaisen asian edessä todeta, että "on se parempi kuin nykyinen". Sofismi on lopullisesti voittanut?

Ymmärsithän kuitenkin varmasti, että tuo aiemmin esittämäsi muoto ei oikeastaan tarkoita mitään?

A: Ketä ne X:t on?
B: Mistä minä tiedän, kysy niiltä jotka ovat X, nehän sen päättää.
A: ...

Haloo.

Kirjoitetaanpa yksittäiseen kohtaan minkälaisia korulauseita hyvänsä, logiikankin nimissä meillä täytyy olla ajatus siitä, mitä ja keitä alkuperäiskansat ovat jotta alkuperäiskansojen oikeuksia voidaan ylipäätään turvata. Teeskentelimmepä mitä hyvänsä, me muut olemme väistämättä hyväksyneet jonkinlaisen saamelaismääritelmän joka määrittää ns. saamelaisten "alkujoukon", joka sitten saa käyttää valtaa sen suhteen keitä muita hyväksytään saamelaisiksi.

Mikään määrä sofismia maailmassa ei kumoa perustavaa logiikkaa vaikka kuinka leikkisimme että niin on.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
On se parempi tapa kuin nykyinen, jossa määrittely on ulkopuolisten tekemä rasistinen määritelmä. Siitähän tässä on kysymys, kun joskus on katsottu, että kaikki porotaloutta harjoittavat ovat lappalaisia, vaikka eivät ole saamelaisia.






Keskusta on tässä määrittelemässä saamelaisuutta tukeutumalla vanhaan rasistiseen määritelmään.
Noin puolet nykyisin saamelaisiksi määriteltävistä vastustaa hanketta, erityisesti inarinsaamelaiset joutuisivat diskriminoinnin kohteeksi. Lisäksi kaikki Lapin kansanedustajat ovat asiaa kohtaan hyvin kriittisiä, puolukannasta riippumatta.


En oikein ymmärrä @Radiopää sinua, kun esiinnyt monessa yhteydessä vihervasemmiston henkeen hyvin suvaitsevaisena, kulttuuri - ja uskontosensitiivisenä kaverina, mutta keskustaan lyöt kaikki rankat leimat aina kun se on mahdollista. Etkä kyllä silloin unohda mainita lestadiolaisuutta, vaan maalitat sillä hyvin ahkerasti. Se tuntuu olevan kepun kannattajien kohdalla validi määrittävä asia, toisin kuin vaikka islam puhuttaessa irakilaisista tai syyrialaisista. Keskustalle tämä saattaa olla myös kannatuskipuilua vaalien lähestyessä, mutta kyllä tässä asiassa on ihan aikuisten oikeasti kolikolla monta puolta. Vanhat synnit on vanhoja syntejä, mutta se, että valtiovalta luo uutta, mahdollisesti diskriminoivaa lakia, on kyllä syytä harkita tarkkaan. Puolueesta riippumatta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei ole mitenkään tarkoitus puolustaa keskustan näkemystä. Maailma on kuitenkin mennyt merkilliseksi jos älykkäät ihmiset loogisen mahdottomuuden huomatessaan eivät ikään kuin noteeraa sitä tai sen implikaatioita vaan menevät muiden asioiden taakse. Jotenkin minut vetää todella hiljaiseksi tuollaisen asian edessä todeta, että "on se parempi kuin nykyinen". Sofismi on lopullisesti voittanut?

Noin puolet nykyisin saamelaisiksi määriteltävistä vastustaa hanketta, erityisesti inarinsaamelaiset joutuisivat diskriminoinnin kohteeksi. Lisäksi kaikki Lapin kansanedustajat ovat asiaa kohtaan hyvin kriittisiä, puolukannasta riippumatta.
Kannattaa lukea, mihin nykyinen määritelmä perustuu ja mitä halutaan korjata. Nykyinen määritelmä perustuu vanhaan lappalaisnäkemykseen. Uudessa tämä poistetaan ja annetaan enemmän tilaa kielelle ja kulttuurille, jonka toiminta on saamelaiskäräjien tarkoitus. Jokainen saamelaiseksi tämän jälkeen voi edelleen sanoa olevansa saamelainen, mutta äänioikeus on vain niillä, joiden voidaan katsoa täyttävän kieleen ja kulttuurin perustuvat kriteerit. Mitään rotuoppeja ei siis olla luomassa.


En oikein ymmärrä @Radiopää sinua, kun esiinnyt monessa yhteydessä vihervasemmiston henkeen hyvin suvaitsevaisena, kulttuuri - ja uskontosensitiivisenä kaverina, mutta keskustaan lyöt kaikki rankat leimat aina kun se on mahdollista. Etkä kyllä silloin unohda mainita lestadiolaisuutta, vaan maalitat sillä hyvin ahkerasti. Se tuntuu olevan kepun kannattajien kohdalla validi määrittävä asia, toisin kuin vaikka islam puhuttaessa irakilaisista tai syyrialaisista. Keskustalle tämä saattaa olla myös kannatuskipuilua vaalien lähestyessä, mutta kyllä tässä asiassa on ihan aikuisten oikeasti kolikolla monta puolta. Vanhat synnit on vanhoja syntejä, mutta se, että valtiovalta luo uutta, mahdollisesti diskriminoivaa lakia, on kyllä syytä harkita tarkkaan. Puolueesta riippumatta.
Olen hyvin liberaali uskontoja kohtaan, mutta siinä vaiheessa, kun uskonnolla tehdään politiikkaa, tulen sen tuomitsemaan. Suomen Eduskunnassa on ollut uskonnottomia, luterilaisia, katolisia, ortodokseja, helluntalaisia, lestadiolaisia, juutalaisia ja muslimeja. Uskonnollista politiikkaa harjoittavat pääasiassa helluntalaiset (kristillisdemokraatit) ja lestadiolaiset (keskusta). Sitten on niitä, jotka pystyvät siirtämään oman vakaumuksensa syrjään, kun kysymys koskee myös niitä, jotka eivät tätä vakaumusta jaa.

Lestadiolaiset saavat puolestani elää kuten tahtovat, mutta kun maankäyttöä ja kilpailutuksia tehdään tavalla, jossa uskonveljeys on huomioon otettava kriteeri, en tule tätä hyväksymään. Minulla ei ole yksittäisiä muslimeja vastaan, mutta jos Suomeen tulee sharia-lakia ajava muslimipuolue tai yksittäiset muslimit alkavat ajaa uskonnollista politiikkaa, tulen sen tuomitsemaan, vaikka se kuinka näyttäisi ei-liberaalilta ja rasistiselta.

Vanhat synnit ovat vanhoja syntejä, mutta se ei tarkoita, etteikö virheitä voisi korjata. Mikään lakialoite ei ole vaatimassa suomalaisten saamelaisilta viemiä maita takaisin, vaan korjaamaan menneisyydessä virheellisesti tehty tulkinta, jotta nykyisten saamelaisten kulttuuri ja kieli voidaan paremmin turvata. Ei siis muistella liikaa menneitä, vaan katsotaan tulevaisuuteen. Se on tämän lakialoitteen tarkoitus.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Keskusta on Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen poliittinen siipi - vähän kuin IRA ja Sinn Féin. Hymiö. Tosiaan minäkin olen ältsin suvaitsevainen, mutta aina kyllä lyön surutta niin Keskustaa kuin vanhoillislestadiolaisuuttakin, erittäin hyvistä syistä. Anyway, muuten olen kyllä vähän @BigRedCat :in linjoilla, että tämä on vähän epämukava tilanne myös toisinkin päin. Ylipäänsä tälläinen etninen identiteettipolitiikka ei ole minun kuppini teetä. Reparaatioita on toki tehtävä ja maksettava, ja menneisyyden sorto on ollut yököttävää ja hirvittävää, mutta pyritään hoitamaan asia mahdollisimman liberaalisti, siis klassisen liberalismin periaatteiden mukaisesti, yksilöllisyyttä kunnioittaen ja avoimesti.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Disclaimer: Itselläni ei ole mitään omaa, vahvaa mielipidettä asiaan. Tiedän vain sen, että kaikkia osapuolia tyydyttävää ratkaisua saamelaislakiin ei saada. Minua vain itseäni surettaa, että asia halutaan nähdä "saamelaiset vs lesta-keput" -vääntönä. Kyllä riidan syyt ovat muualla, vaikka Kepu sillä nyt ratsastaisikin.

On se parempi tapa kuin nykyinen, jossa määrittely on ulkopuolisten tekemä rasistinen määritelmä.
Myös lakiesityksen määrittely on ulkopuolinen. Ei se voi mitään muuta ollakaan, kuten @BigRedCat sanoo: jos haluamme edistää jonkun ihmisryhmän X asiaa, meidän pitää jollain tavalla määritellä, mikä tuon ihmisryhmä X:n alkujoukko on.

Ei meidän anonyymillä keskustelupalstalla tarvitse koettaa pitää yllä poliittisesti korrektia kulissia.

Siitähän tässä on kysymys, kun joskus on katsottu, että kaikki porotaloutta harjoittavat ovat lappalaisia, vaikka eivät ole saamelaisia.
"Lappalaispykälä" onkin yksi niistä hiertävistä kohdista, mutta unohdetaan se nyt hetkeksi. Oma henkilökohtainen mielipiteeni nykyisestä laista onkin se, että kun se on aikanaan tehty, tavoite on ollut liian kunnianhimoinen.

Keskusta on tässä määrittelemässä saamelaisuutta tukeutumalla vanhaan rasistiseen määritelmään.
Toivoisin, että edes hetken katsoisit asiaa vähän ulkopuolisena ja unohtaisit "lesta-keput" yhtälöstä. Keskusta ei ole tätä riitaa luonut, vaikka se sillä nyt ratsastelee valtionjohdossa.

Noin puolet nykyisin saamelaisiksi määriteltävistä vastustaa hanketta, erityisesti inarinsaamelaiset joutuisivat diskriminoinnin kohteeksi. Lisäksi kaikki Lapin kansanedustajat ovat asiaa kohtaan hyvin kriittisiä, puolukannasta riippumatta.
Sanoin, että itselläni on taustani takia jonkinlainen käsitys siitä, ketkä puoltavat määritelmän muuttamista puhtaasti kieliperustaiseksi ja ketkä vastustavat sitä. Oma arvaukseni on, että kiihkeimmät vastustajat löytyvät Kittilästä, Sodankylästä ja Inarista, ja kiihkeimmät puolustajat akselilla Enontekiö-Utsjoki.

Äänioikeuden muuttaminen kieliperustaiseksi siirtää käräjien valtasuhteita päälakeen ja käsivarteen, ja tiputtaa alueen isot kunnat (Kittilä, Ivalo ja Sodankylä) marginaaliin. Pohjoissaamea puhuvat ovat jo nyt suurin ryhmä, inarin- ja koltansaamen puhujia on vähän.

Tässä on myös kaupunki vs maaseutu -asetelmaa, ja äänioikeuden muuttaminen kieliperustaiseksi siirtää painopistettä "maaseudulle", koska ihmiset etelän (Kittilä, Ivalo, Sodankylä) isoissa kunnissa ovat olleet pidempään ja tiiviimmin tekemisissä suomea puhuvien kanssa. Siitä syystä on ihan varmasti myös tällaista kulttuurieroa, ts. käsivarren saamelainen kyllä varmaan näkee ivalolaisen tai sodankyläläisen liian "suomettuneena" "lantalaisena".

Kannattaa lukea, mihin nykyinen määritelmä perustuu ja mitä halutaan korjata. Nykyinen määritelmä perustuu vanhaan lappalaisnäkemykseen.
Nykyisessä laissa on haettu sellaista kulmaa, että saamelaisuus on myös etnistä. Sitä on sattuneesta syystä vaikea määritellä, joten välineeksi siihen on otettu nuo vanhat verokirjat. Lakiuudistus muuttaa määritelmän puhtaasti kielelliseksi.

Uudessa tämä poistetaan ja annetaan enemmän tilaa kielelle ja kulttuurille, jonka toiminta on saamelaiskäräjien tarkoitus.
Huomaan, että määrittelet itse saamelaisuuden kielen kautta. Kielikriteerin puolustajat tosiaan perustelevat omaa näkemystään sillä, että saamelaiskäräjien päätehtävä on kielen ja kulttuurin säilyttäminen. Vastustajien mielestä saamelaiskäräjät on saamelaisten keskustelufoorumi, mm. sen elinkeinoulottuvuuden takia.

Jokainen saamelaiseksi tämän jälkeen voi edelleen sanoa olevansa saamelainen, mutta äänioikeus on vain niillä, joiden voidaan katsoa täyttävän kieleen ja kulttuurin perustuvat kriteerit. Mitään rotuoppeja ei siis olla luomassa.
Ymmärrät varmaan itsekin, että "saamelaisuuden määritelmän poistaminen laista" on juridista sanahelinää.

Ylipäänsä tälläinen etninen identiteettipolitiikka ei ole minun kuppini teetä.
Eipä minunkaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Myös lakiesityksen määrittely on ulkopuolinen. Ei se voi mitään muuta ollakaan…

Äänioikeuden muuttaminen kieliperustaiseksi siirtää käräjien valtasuhteita päälakeen ja käsivarteen, ja tiputtaa alueen isot kunnat (Kittilä, Ivalo ja Sodankylä) marginaaliin.

Laki täytyy olla ja sen tekee Eduskunta. Se on ns. ulkopuolinen. Mutta tämä ulkopuolinen laki kunnioittaa sisäistä määritelmää toisin kuin entisajan lappalaiskriteeri.

Uusi kielimääritelmä laajenee yhdellä sukupolvella. Se ottaa näin paremmin huomioon myös ne sukupolvet, jotka ovat ajan myötä muuttaneet pois, ja jotka siitä huolimatta haluavat vaalia kulttuuria sen sijaan, että maankäyttö valjastetaan kaivoksille ja voimalaitoksille.
 

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos lähdetään siitä että saamelaiskäräjien tarkoitus on turvata saamen kielen ja kulttuurin säilyminen niin ihan ensimmäinen lähtökohta millä rajauksia kuka tähän hommaan sopii on että pitää kannattaa tätä tavoitetta. Jos ei kannata jonkun organisaation tavoitetta niin silloin ei pitäisi olla oikeutta mennä häritsemään niitä jotka organisation tavoitetta haluaa ajaa.

Jos otetaan esimerkiksi nimimerkki "Euro71" niin hän näyttäisi kuuluvan siihen porukkaan joka haluaa toimia tämän organisaation tavoitetta vastaan argumentoiden että
minusta kyllä henkilökohtaisesti olisi ihan älytöntä alkaa isossa mittakaavassa tekemään "akvaarioita", joissa muu yhteiskunta tukee sitä, että toiset representoivat menneitä elämäntapoja. Sitä paitsi nykyinen poronhoito on jo aika kaukana siitä perinteisestä, mönkijöineen, moottorikelkkoineen ja kivääreineen. Se on lihantuotantoa, ihan kuten kainuulainen tilakin.

os tuon twiittiketjun lukee, niin jos katsoo asiaa juuri sieltä vastapuolelta, niin tuo itse asiassa kuulostaa tosi rasistiselta. Siis vaikkapa tämä kohta: "Vaaliluetteloon haikaillaan vetoamalla kieleen, joka on traagisesti sammunut jo 1700-luvun lopulla. #Saamelaiskäräjät|ien toimivaltaan kuuluvat vain kaikki 3 Suomessa elävää, puhuttua #saame|a. Kuolleen kielen elvyttämispuhe on leikkimistä."

Näkkäläjärvi näkee saamelaiskäräjät nimenomaan kielen kautta, eli siis instituutiona jonka tehtävä ei ole huolehtia saamelaisista, vaan vielä puhutuista saamen kielistä. Sitten on olemassa itseään saamelaisina pitäviä, joiden omat kielet ovat jo kuolleet. Ja sitten on olemassa itseään saamelaisina pitäviä, joiden mielestä saamelaisten oikeuksien ajamiseen kuuluu jotain muutakin kuin muutaman hengissä säilyneen kielen ja "perinteisen poronhoidon"(*) vaaliminen.

Vaikuttaisi siltä että nimimerkki "Euro71" suhtautuu varsin vihamielisesti organisaation ydintavoitteeseen ja siis tällaisia mielipiteitä omaavat pitäisi voida ihan ensimmäisenä heittää pois organisaation toimintaa häiritsemästä.

Minä kun luen saamelaiskäräjien määritelmää mitä varten se on olemassa niin en todellakaan löydä sieltä mitään tavoitetta "huolehtia saamelaisista" eli Näkkäläjärven mielipidettä ei voi tästä arvostella ja jos joku näkee että tavoite olisi "huolehtia saamelaisista" niin silloin ajaudutaan just tuohon suohon että pitäisi määritellä kuka on saamelainen ja kuka ei ole.

Jos tavoite on niinkuin se on määritelty että sen tavoite on huolehtia kielestä, elinkeinosta ja kulttuurista niin silloin hommaan osallistuvat voidaan määritellä paljon helpommin että ne jotka kannattavat näitä tavoitteita ovat oikeita kuulumaan porukkaan eivätkä ne jotka käy väittämään että "kieli on jo kuollut, sitä ei tartte suojella" tai "elinkeino on jo muuttunut, sitä ei tartte suojella", tai että "muinaisista saamelaisista osa on jo luounut kulttuurista sata vuotta sitten ja näistäkin jotka on luopuneet kulttuurista pitäisi lähteä huolehtimaan".

Nämä jälkimmäiset mielipiteet on minun ymmärtääkseni aika pitkälle keskustan tavoite miten saamelaiskäräjien ydintarkoitus mädätetään ikuisiin riitoihin kuka on oikea saamelainen. Koko kiistan kääntäminen siihen kuka on saamelainen on saamelaiskäräjien tavoitteen mädättämistä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ihan hyvä analogia kuitenkin se että jos Uudenmaan ruotsinkielinen vähemmistö tahtoisi tehdä lain joka määrittää Uudenmaan päätösvallan vain ruotsia äidinkielenään puhuville koska se on ollut alueen historiallinen kieli.

Samalla lailla mjr:n kanssa näen tällaiset etnisyyden määrittelyt vähän hasbeeninä, tuulahdus Jugoslaviasta ja Afrikan heimosodista, kaikki loistavia esimerkkejä miten fiksuja ihmiset ovat. Rajaamalla tuo kielipohja juuri vanhempiin, varmistetaan myös se että kenenkään nykyisen feikkisaamelaisen lapset eivät pääse piireihin koska vaikka heillä kotikieli olisikin saame, mutta vanhempien tai isovanhempien kotikieli ei ole saame, ei parempiin piireihin ole asiaa. Ymmärtääkseni feodalismista päästiin jo eroon yli 100 vuotta sitten, mutta silti nyt lakiin oltaisiin kirjaamassa puhtaasti feodaalista mallia missä ihmisen oikeudet määrittää syntyperä. Mielestäni on käsittämätöntä että koko vasemmisto tuntuu rummuttavan tätä mallia, taitaa johtua siitä että punavuoren kuplassa asia nähdään vain mustavalkoisesti ihmisoikeusasiana eikä mietitä mitä oikeasti nyt ollaan päättämässä nykyisille lapsille ja heidän lapsilleen. Myös tuollainen olemassaolevien oikeuksien poisto taannehtivasti etnisyyden takia on varsin mielenkiintoinen näkökulma, uskon että PS on esittänyt monesti vastaavaa eri kontekstissa mutta sitä ei yleensä nähdä kovinkaan progressiivisena.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ihan hyvä analogia kuitenkin se että jos Uudenmaan ruotsinkielinen vähemmistö tahtoisi tehdä lain joka määrittää Uudenmaan päätösvallan vain ruotsia äidinkielenään puhuville koska se on ollut alueen historiallinen kieli.
Uudenmaan ruotsinkieliset eivät ole tunnustettu alkuperäiskansa, vaan heitä on tullut sieltä, täältä ja tuolta. Heitä ei siis voi verrata saamelaisiin vaikka kielivähemmistöä ovatkin.
 

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan hyvä analogia kuitenkin se että jos Uudenmaan ruotsinkielinen vähemmistö tahtoisi tehdä lain joka määrittää Uudenmaan päätösvallan vain ruotsia äidinkielenään puhuville koska se on ollut alueen historiallinen kieli.

Eikö tällaisesta laista kuulu päättää joko koko suomen tai koko uudenmaan tasolla siten että kaikki suomalaiset tai kaikki uusimaalaiset päättävät tehdäänkö tällainen laki ja miten sitä sovelletaan eikä niin että asiasta päätetään akselilla uudenmaan ruotsalaiset vastaan uudenmaan ruotsinkielestä luopuneet. Minusta uudenmaan ikiaikaisilla suomalaisilla pitäisi olla aivan samanlainen oikeus osallistua päätöksentekoon uudenmaan asioista kuin uudenmaan ruotsinkielestä luopuneilla.

Mutta tätä koko uudenmaan tai koko suomen kansan mielipidettä vastaan saa minun mielestä aivan hyvin sallia olevan olemassa joku ruotsinkielisten oma organisaatio argumentoimaan heidän asiaansa eikä tätä organisaaatiota tarvitse mennä häiritsemään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joka jeesuksen kerta kun saamelaiset ovat tapetilla, niin kyse on mielensäpahoittamisesta, etuoikeuksista tappelemisesta, eri kuppikuntien keskinäisistä tukkanuottasilla olemisesta, tai ylipäätään vaan kitisemisestä ja natisemisesta. Vittu ei noita jaksa.

Poronliha olisi muuten hyvää, mutta nyt taidan laittaa poronsyönnin vähän pidemmälle tauolle. Syökööt nunnukat petteriä vaikka keskenään. Valkkaan poron sijasta lautaselle mieluummin lantalaisen maamiehen kasvattamaa nautaa, sikaa tai lammasta. Palataan sitten asiaan uudestaan, kun kitinää kuuluu vähemmän.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jos lähdetään siitä että saamelaiskäräjien tarkoitus on turvata saamen kielen ja kulttuurin säilyminen niin ihan ensimmäinen lähtökohta millä rajauksia kuka tähän hommaan sopii on että pitää kannattaa tätä tavoitetta.
Jos saamelaiskäräjien ulottuvuus olisi pelkästään kieli ja kulttuuri (esim. Karjalan kielet ry:n tapaan), niin tämän kaltaiset argumentit olisivat puhdasta huttua:

Toiseksi tässä on kysymys elinkeinosta. Siitä, että saamelaisilla on mahdollisuus harjoittaa omia elinkeinojaan ilman, että keskustan jäsenet antavat maankäytön tuulivoimapuistoille tai kansainvälisille kaivosyrityksille.

Vaikuttaisi siltä että nimimerkki "Euro71" suhtautuu varsin vihamielisesti organisaation ydintavoitteeseen ja siis tällaisia mielipiteitä omaavat pitäisi voida ihan ensimmäisenä heittää pois organisaation toimintaa häiritsemästä.
No tämähän ei kyllä nyt ollenkaan pidä paikkaansa. Minulla ei ole asiasta vahvaa mielipidettä, mutta ymmärrän lakiuudistuksen vastustajien näkökannan.

Minä kun luen saamelaiskäräjien määritelmää mitä varten se on olemassa niin en todellakaan löydä sieltä mitään tavoitetta "huolehtia saamelaisista" eli Näkkäläjärven mielipidettä ei voi tästä arvostella ja jos joku näkee että tavoite olisi "huolehtia saamelaisista" niin silloin ajaudutaan just tuohon suohon että pitäisi määritellä kuka on saamelainen ja kuka ei ole.
Laki kyllä näkee saamelaiskäräjät saamelaisten oikeutena, siis esimerkiksi:

§1: "Saamelaisilla alkuperäiskansana on saamelaisten kotiseutualueella omaa kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto sen mukaan kuin tässä laissa ja muualla laissa säädetään."

§5: "Saamelaiskäräjien tehtävänä on hoitaa saamelaisten omaa kieltä ja kulttuuria sekä heidän asemaansa alkuperäiskansana koskevat asiat."

Koko kiistan kääntäminen siihen kuka on saamelainen on saamelaiskäräjien tavoitteen mädättämistä.
Tuo kiista ei varmaan ratkea koskaan. Olen varovaisesti sillä kannalla, että selkeintä olisi mennä "kielilinjalla", vaikka se onkin osalle iso potku hampaisiin. Kielilinjalla etenemisessä kyllä sitten tulee aiheuttamaan isoa riitaa se, että saamelaisten joukossa on nk. "parempi porukka", jolla on enemmän oikeuksia mm. vaikuttaa maankäyttöön. Tuo @varjo :n suomenruotsalaisanalogia on minusta siihen ihan hyvä.
 

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
§1: "Saamelaisilla alkuperäiskansana on saamelaisten kotiseutualueella omaa kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto sen mukaan kuin tässä laissa ja muualla laissa säädetään."

§5: "Saamelaiskäräjien tehtävänä on hoitaa saamelaisten omaa kieltä ja kulttuuria sekä heidän asemaansa alkuperäiskansana koskevat asiat."

En ole saamelainen enkä juristi mutta minä ymmärrän tämän että tämä tukee just sitä mitä minä sanoin.

Kieltä ja kulttuuria hoidetaan kahdessa eri lauseessa plus lisänä tuon viimeisen lauseen pointti jonka ymmärrän siten että kun tulee kysymys "onko saamelaiset alkuperäiskansa vai ei" niin tähän kysymykseen tämä organisaatio saa antaa vastauksen onko saamelaiset alkuperäiskansa vaiko ei ole ja miten tätä asemaa määriteltynä alkuperäiskansana edistetään. Voin tietysti ymmärtää väärinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oddasatia vuosien ajan aina silloin tällöin katselleena debattia saamelaisuuden määritelmästä on ollut mielenkiintoista seurata. Alkuperäis- ja vähemmistökansoille kun on periaatteessa ihan ymmärrettävästi suotu määritellä kriteerit huomattavasti tiukemmin, mitä kansallisvaltioissa.

Voit olla suomalainen, ruotsalainen, amerikkalainen jne. sataprosenttisesti ja täysinäinen osa kansaa, olivat sukujuuret mistä päin maapalloa hyvänsä ja mielestäni näin kuuluukin olla. Ollaksesi saamelainen, pitää sukujuurista vähintään tietty osa olla "saamelaista verta" ja ymmärtäneekseni kysymys siitä kuka on "riittävän saamelainen" on herättänyt voimakasta keskustelua ja eriäviä mielipiteitä yhteisön sisällä. Vaikka saamelaiset, eritoten saamea äidinkielenään puhuvat ovatkin nykyään pienehkö vähemmistö, voi Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosien saamelaiseksi identifioimattomistakin huomattavalla osalla olla saamelaisia sukujuuria, periaatteessa käsitän, ettei moni saamelainen halua heitä yhteisönsä jäseniksi, mutta tiukka etnis-nationalismi ja kansallisuuden määrittäminen sukutaulukoiden perusteella on 2020-luvulla varsin vieraannuttava ilmiö.

En ole saamelainen, enkä oletettavimmin omaa saamelaisia geenejäkään muita kantasuomalaisia enempää, mutta ihan jo hienon ja rikkaan saamelaisen kulttuurin elinvoimaisuuden kannalta toivon sisäisistä kiistoista päästävän pian.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En ole saamelainen enkä juristi mutta minä ymmärrän tämän että tämä tukee just sitä mitä minä sanoin. Kieltä ja kulttuuria hoidetaan kahdessa eri lauseessa plus lisänä tuon viimeisen lauseen pointti jonka ymmärrän siten että kun tulee kysymys "onko saamelaiset alkuperäiskansa vai ei" niin tähän kysymykseen tämä organisaatio saa antaa vastauksen onko saamelaiset alkuperäiskansa vaiko ei ole ja miten tätä edistetään. Voin tietysti ymmärtää väärinkin.
No, jos tuo ei vielä riitä, niin entäpä sitten:

9 § Neuvotteluvelvoite

Viranomaiset neuvottelevat saamelaiskäräjien kanssa kaikista laajakantoisista ja merkittävistä toimenpiteistä, jotka voivat välittömästi ja erityisellä tavalla vaikuttaa saamelaisten asemaan alkuperäiskansana ja jotka koskevat saamelaisten kotiseutualueella:

1) yhdyskuntasuunnittelua;

2) valtionmaan, suojelualueiden ja erämaa-alueiden hoitoa, käyttöä, vuokrausta ja luovutusta;

3) kaivosmineraaleja sisältävän esiintymän etsintää ja hyödyntämistä sekä valtion maa- ja vesialueilla tapahtuvaa kullanhuuhdontaa; (10.6.2011/626)

4) saamelaisten kulttuurimuotoon kuuluvan elinkeinon lainsäädännöllistä tai hallinnollista muutosta;
Jos siis jollain vaikkapa Inarissa olevalla on sellainen käsitys, että saamelaiskäräjät hoitavat muitakin tehtäviä kuin pelkästään kieltä ja kulttuuria koskevia, niin se käsitys on saattanut muodostua esimerkiksi vaikkapa Suomen saamelaiskäräjälaista.

Laitapa lakiin viranomaisille neuvotteluvelvoite Karjalan kielet ry:n kanssa Savo-Karjalan maankäyttöä koskevista asioista, ja huomaat varmasti, että kohta on riitaa siitä, ketkä saavat olla Karjalan kielet ry:n jäseniä.
 

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Neuvottelevat. Hui kauheaa.

En oikein ymmärrä pointtiasi. Haluatko sinä argumentoida että saamelaiskäräjien tarkoitus on "huolehtia saamelaista" jonka väitteen olin kumonnut aikaisemmin. Tämä sinun uusi lainaus ei ainakaan tätä "huolehtia Saamelaisista" jonkinlaisena kenties etnisenä ryhmänä ei nimittäin saa mitään tukea tuosta lainauksestasi.

Ja kyllä. Minuta tuo lainaus on järkevää koska kun tarkoitus on huolehtia elinkeinosta ja kulttuurista ja nämä vaativat maita tai rakennuksia niin on ihan hyvä että asioista neuvotellaan.

Varmaankin riitaa on. Siitä ei ole epäselvyyttä. Minusta vain nämä riidat on lietsottu viekkaudella ja vääryydellä ja tätä jatketaan. Kyllä minun maallikkona asioista mitään ymmärtämättömänä on luulo että maankäytöstä neuvotellaan jossakin muuallakin joittenkin porukoitten kanssa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En oikein ymmärrä pointtiasi. Haluatko sinä argumentoida että saamelaiskäräjien tarkoitus on "huolehtia saamelaista" jonka väitteen olin kumonnut aikaisemmin. Tämä sinun uusi lainaus ei ainakaan tätä "huolehtia Saamelaisista" jonkinlaisena kenties etnisenä ryhmänä ei nimittäin saa mitään tukea tuosta lainauksestasi.
Kyllähän tuo _laki_ on hyvin eksplisiittinen puhuessaan _saamelaisista_ alkuperäiskansana ja heidän oikeuksistaan mm. maankäyttöön liittyen.

Ja kyllä. Minuta tuo lainaus on järkevää koska kun tarkoitus on huolehtia elinkeinosta ja kulttuurista ja nämä vaativat maita tai rakennuksia niin on ihan hyvä että asioista neuvotellaan.
Kyllä minun maallikkona asioista mitään ymmärtämättömänä on luulo että maankäytöstä neuvotellaan jossakin muuallakin joittenkin porukoitten kanssa.
Kyllä, mutta tällaiset neuvotteluoikeudet kuuluvat minusta kaikille paikallisille, samalla tavalla saamelaisille, saamenkielisille, kainuulaisille kuin savolaisillekin. Olen sitä mieltä, että riippumatta kielestä, kulttuurista, etnisyydestä tai sukupuolesta paikallinen maankäyttö (esim. kaivos, moottoritie, junarata, sellutehdas, ydinvoimala) ei voi pohjautua "harvainvaltaan" (ts. se jolla on rahaa, sellaisen perustaa) tai (puhtaasti) enemmistön valtaan, koska tuollaisilla hankkeilla on vaikutus kaikkien alueella elävien elämään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän tuo _laki_ on hyvin eksplisiittinen puhuessaan _saamelaisista_ alkuperäiskansana ja heidän oikeuksistaan mm. maankäyttöön liittyen.
Minun ymmärtääkseni tämä "saamelaiset alkuperäiskansana" on aika harmiton juttu pelkästään sanojen määrittelyä eikä mikään iso juttu joksi sinä sen kenties haluat määritellä jollakin tavalla jota et ole selittänyt.

Kyllä, mutta tällaiset neuvotteluoikeudet kuuluvat minusta kaikille paikallisille, samalla tavalla saamelaisille, saamenkielisille, kainuulaisille kuin savolaisillekin. Olen sitä mieltä, että riippumatta kielestä, kulttuurista, etnisyydestä tai sukupuolesta paikallinen maankäyttö (esim. kaivos, moottoritie, junarata, sellutehdas, ydinvoimala) ei voi pohjautua "harvainvaltaan" (ts. se jolla on rahaa, sellaisen perustaa) tai (puhtaasti) enemmistön valtaan, koska tuollaisilla hankkeilla on vaikutus kaikkien alueella elävien elämään.

No hyvä että loppujenlopuksi oikeudet onkin aivan kaikilla noitten viranomaisten kautta jotka päätetään demokraattisesti koko kansan voimalla ketä ne ovat ja mitä asioita he ajavat ja nämä viranomaiset on ne jotka loppujenlopuksi päättää jos neuvottelut ei tuota viranomaisten mielestä hyvää lopputulosta.

Minulla on kyllä täysin eri näkemys tuosta harvainvallasta siten että maanomistajilla on hyvä olla jotakin valtaa maankäytön suhteen ja että se jos jollakin on rahaa on hyvä olla parempi mahdollisuus perustaa sellutehdas kuin toisella jolla rahaa ei ole.

Mutta tämä on nyt mennyt sellaiseksi vänkäämiseksi jota en halua jatkaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Alkuperäiskansan määrittely" on mielenkiintoinen asia sinänsä niin ikään. Käsittääkseni ei ole ainakaan vielä pystytty todentamaan, että saamelaiset olisivat Fennoskandian väestöstä vanhinta. Ainakin Suomen osalta olen ymmärtänyt jääkauden loppuvaiheessa ensimmäisten asukkaiden tulleen eteläisemmästä Euroopasta ja puhuneen nyt jo hävinnyttä ei-suomalaisugrilaista kieltä, kun taas suomalaisten, virolaisten ja saamelaisten kielelliset esivanhemmat ovat saapuneet vasta pronssikaudella nykyisen Venäjän alueelta ja nämä tulijat sitten sulautuivat alueella aiemmin asuneeseen väestöön.

Asia on toki huomattavasti monisyisempi ja lainasanakerrostumien avulla ja modernin geenitieteen perusteella suomalaiset, kuten muutkin kansat ovat taustaltaan huomattavasti heterogeenisempiä, mitä perinteinen nationalismi haluaisi nähdä.

Saamelaisia on nykytiedon perusteella vielä yllättävänkin hiljan asunut Lapin lisäksi myös eteläisemmässä Suomessa, mistä kertovat mm. saamelaisperäiset paikannimet. Tämä väestö toki on ymmärtäneekseni sulautunut kantasuomalaisiin täysin.

Saamelaisten määrittely alkuperäiskansaksi ei ole minulle minkäänlainen ongelma, mutta silloin tällöin näkemäni narratiivi, missä suomalaiset rinnastettaisiin kutakuinkin espanjalaisiin konkistadoreihin on. Tämä siis siitäkin huolimatta, ettei taannoisista saamelaisiin kohdistuneista väärinteoista pidä vaieta myöskään.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Offtopic:

Minulla on kyllä täysin eri näkemys tuosta harvainvallasta siten että maanomistajilla on hyvä olla jotakin valtaa maankäytön suhteen ja että se jos jollakin on rahaa on hyvä olla parempi mahdollisuus perustaa sellutehdas kuin toisella jolla rahaa ei ole.
Jotain valtaa, kyllä. Mutta jos vaikkapa omistat kaistaleen joesta, sinulla on ylimääräistä rahaa ja ajattelit tehdä vähän sähköbisnestä, niin ennen kuin saat luvan padon ja vesivoimalaitoksen rakentamiseen, niin asiasta pitäisi kuulla alajuoksun ihmisiä (jotka saattavat menettää elinkeinonsa) sekä yläjuoksun ihmisiä (joiden maat jäävät patoaltaan alle). Jos minä päättäisin vaikka tuohon takapihalle rakentaa minisellutehtaan, niin kyllä ne hajuhaitat ulottuisivat myös naapureiden puolelle.
 

Hiihtäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Wikipedia: Saamelaiset – Wikipedia

"Suomi ei ole ratifioinut Kansainvälisen työjärjestön (ILO) alkuperäis- ja heimokansoja koskevaa yleissopimusta nro. 169, koska kysymys saamelaisten maaoikeuksista Suomessa on edelleen selvittämättä. Pohjoismaista Norja ja Tanska ovat ratifioineet sopimuksen. Kaisa Korpijaakko-Labba ei oikeushistoriallisen tutkimuksensa Saamelaisten oikeusasemasta Suomessa (2000) puitteissa löytänyt laillista perustetta valtion väitetylle maanomistusoikeudelle."

Wikipedia: Indigenous and Tribal Peoples Convention, 1989 - Wikipedia

Arctic Today: Sweden still 'working towards' approval of Indigenous rights agreement - ArcticToday

Viime aikoina on uutisoitu saamelaiskäräjien tilanteesta. Miksei ILO 169 ole noussut otsikoihin, vaikka Suomi on saanut siitäkin jo pitkään moitteita? Näyttää olevan Ruotsissakin hyväksymättä, vaikka siellä on ollut punavihreitä hallituksia, kuten Suomessa tälläkin hetkellä. Norja, jossa on moninkertainen määrä saamelaisia, on onnistunut sen hyväksymisessä jo 1990, mutta Löfven, Andersson ja Marin eivät edes 2020-luvulla. Vuodesta 1989 lähtien on ollut monia hallituksia, mutta voisi kuvitella, että ainakin nämä mainitut pääministerit olisivat halunneet ratifioida 169:n.
Vai onko tämä sen verran kuuma peruna ettei SDP uskalla ottaa kantaa? Keskustahan sen varmasti Suomessa torppaisi kun saamelaiskäräjätkin on vaikea asia, mutta outoa ettei ole edes aloitetta tullut vasemmistopuolueilta tai mediassa puhuttu viime aikoina.

"kysymys saamelaisten maaoikeuksista Suomessa on edelleen selvittämättä" "ei -- löytänyt laillista perustetta valtion väitetylle maanomistusoikeudelle"

Pääministeri Marin, miten kommentoitte?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pääministeri Marin, miten kommentoitte?
Vaikka Marinin henkilökohtainen kannatus onkin edelleen vankka, uskon hänen pysyvän sensitiivisestä asiasta niin etäällä kuin mahdollista. Tarvittaessa hän osaa kerätä pisteet kotiin, mutta tällä hetkellä uskon hänen pyrkivän välttämään "gatet" niin pitkälle kuin mahdollista, näin vaalien lähestyessä.

Huomioiden, miten ILO 169 on aina aika ajoin noussut esille, on kieltämättä mielenkiintoista miten hallitus, missä istuvat niin SDP, Vihreät, kuin Vasemmistoliitto (+vähemmistöasioissa usein äänessä oleva RKP), ei ole edennyt asiassa.
 

Hiihtäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Vaikka Marinin henkilökohtainen kannatus onkin edelleen vankka, uskon hänen pysyvän sensitiivisestä asiasta niin etäällä kuin mahdollista.
Tästähän se on kyse. Valikoivaa saamelaismyönteisyyttä historian saamelaismyönteisimmältä hallitukselta. Juridisena kysymyksenä tuo on mielenkiintoinen, onko valtiolla(/kunnilla) täyttä oikeutta omistamaansa maahan. Jos ei, niin missä viipyy anteeksipyyntö siitä, että suomalaiset ovat tuhansien vuosien ajan pitäneet omanaan valloittamiaan alueita? Missä reparaatiot? Vaikeaa imagomielessä toisaalta olisi sanoa, että tarpeeksi kauas kun esihistoriaan mennään, kaikki maailman asutetut alueet on otettu sotimisella ja valloituksilla. Mukaan lukien Pohjoismaat.

Henkilökohtaisesti veikkaan, että tämä nostetaan otsikoihin kun Orpo on kruunattu Manner-Suomen pääministeriksi ja Ahvenanmaan suojelijaksi. Käyttääkö silloin fraasia "mutku SDP viime hallituksessa" näpäyttääkseen Marinia? Ai mutta jos se onkin sinipuna.

Vaikeita nämä vaikeat asiat.
 

Hiihtäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Sattuikin tulemaan Inarin metsiä koskeva ja samalla poronhoitoa sivuava artikkeli vastaan.

HS: HS Ympäristö | ”Etelän hippi” muutti Inariin ja sotkeutui metsäsotaan, joka sinetöi 20 vuodeksi Lapin metsien kohtalon

"Pyykön mukaan metsäomistajien saamat suojelukorvaukset ovat nykyään suurempia kuin metsistä puun myynnillä saatava tuotto. Suojelusta on tullut taloudellisesti kannattavaa, mutta isossa kuvassa se ei vielä näy. Luonnon monimuotoisuus heikkenee edelleen.

Silti Pyykkö on optimistinen Inarin metsien tulevaisuuden suhteen. Hänen mukaansa luonnonsuojelun ja talouselämän ristiriidasta on nyt siirrytty tilanteeseen, jossa luonnonsuojelu edistää taloutta."


Valtio maksaa metsänomistajille siitä että metsiä suojellaan. Siis veronmaksajat maksavat eli raha kiertää taskusta toiseen tekemättä mitään matkan varrella, muuta kuin että osa siitä siirtyy julkisen sektorin palkkakuluihin. Talouskasvun luonti on tuosta kaukana. Tämä voi olla luonnonsuojelumielessä hyvä, mutta miten tuosta saa "taloutta edistävää"? Kommentoin nyt siis käsitteitä, en itse toimintaa. Kiva jos on löydetty kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

Vielä siitä poronhoidosta.

Wikipedia: Poronhoito – Wikipedia

Ymmärsinkö oikein, että poronhoito on pääasiassa porojen kasvattamista teurastamista ja myymistä/syömistä varten? Poronhoito-käsitteestä saa erilaisen kuvan (Joulupukin porot jne.)

Edit. Muokattu selkeämmäksi
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kun tästä aiheesta on yrittänyt muodostaa jotain objektiivista kuvaa ilman palstan "anti-kepu" lasillisia kommentteja, niin on jotenkin huvittanut lukea somesta tiettyjen somesaamelaisten ulostuloja. Jos en tietäisi aihetta, voisin kuvitella lukevani 30-luvun Saksalaisten kirjoituksia kun noissa somekommenteissa puhutaan "rotupuhtaudesta" ja lietsotaan jopa vihaa "metsäsaamelaisia" kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös