Sanna Marinin hallitus

  • 2 692 283
  • 21 453

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Saamelaiset eivät äänestä keskustaa, siispä keskusta haluaa tällä tavalla olla mukana myös niissä päätöselimissä, joissa tulisi muuten vastustettua sen etuja.

Saamelaisväestölle kysymys on alkuperäiskansalle kuuluvista oikeuksista, jotka YK tunnustaa. Keskustalle taas vallanhimosta ja oikeudesta tehdä alkuperäiskansaa polkevaa politiikkaa.

Lakiesitys on uhka keskustan vallan loppumiselle saamelaiskäräjillä, siksi se ei saa toteutua, vaikka se tarkottaisi parempaa asemaa yhdelle väestönosalle.
 

Analyzer

Jäsen
Kepun Pohjois-Suomen kansanedustajat tässä vain keräävät irtopisteitä kotiin. Saamelaiset on pieni ryhmä ja he eivät joka tapauksessa Kepua äänestä. Heistä ei tarvitse siis välittää. Sen sijaan näitä saamelaisten ”erikoiskohtelun” ja oman päätäntävaltansa lisäämisen vastustajia on pohjoisessa paljonkin - jotka ovat näitä Kepun äänestäjiä. Heitä nyt kosiskellaan.

Kepun lestadiolaisiipi on puolueessa hyvin vaikutusvaltainen ja ennen kaikkea yhtenäinen. Markus Lohi on tässä saamelaisasiassa yksi kovimpia vastustajia ja hän on puolueessa hyvin vaikutusvaltainen. On siis tätä lestadiolaissiipeä. Saarikon tehtäväksi jää reagoida miten sanotaan, kun huonon kannatuksen vuoksi hänestä on tulossa rampa ankka.

Kärnä on tässä saamelaisasiassa ollut myös aktiivinen, mutta hän nyt on jopa oman puolueensakin keskuudessa pelkkä vitsi, jota ei tarvitse kuunnella.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Saamelaiset eivät äänestä keskustaa, siispä keskusta haluaa tällä tavalla olla mukana myös niissä päätöselimissä, joissa tulisi muuten vastustettua sen etuja.

Saamelaisväestölle kysymys on alkuperäiskansalle kuuluvista oikeuksista, jotka YK tunnustaa. Keskustalle taas vallanhimosta ja oikeudesta tehdä alkuperäiskansaa polkevaa politiikkaa.
Ei se kyllä ole ihan noin yksioikoista. Ehkä Keskusta koettaa kerätä poliittisia irtopisteitä, ehkä ei, mutta minusta kyse on loppuviimeksi ihan vain niin raadollisesta asiasta kuin siitä, että kenen suvun edustajat saavat istua saamelaiskäräjillä, ja kenen ei. Siksi mikä tahansa määritelmä ei kelpaa, ja siksi tuo edustuskelpoisuuden arviointi halutaan saamelaiskäräjille mielellään niin, että jos joku katsotaan ei-saamelaiseksi, niin siitä ei sitten ole valitusoikeutta.

Kuten @opelix ehti jo avata:

Tuo itseidenfikaatio ei saamelaisten ”porosuvuille” kelpaa, haluavat sen tiukemmaksi niin säilyttäisivät valtansa. Siellä on nytkin saamelaiskäräjävaalien kaksi eniten ääniä saanutta ehdokasta täydessä koirankopissa(Kyrö,Avaskari) koska eivät täytä kaikkien mielestä tuota tiukempaa määritelmää(etnisyys,kieli).

Vaikea asia. Kumminkin porosuvuilla on pelko vallastaan kun eivät uskalla hyväksyä Norjan ja Ruotsin mallia.
 
Onko näin ettei muita alkuperäisväestöä ole Euroopassa kuin saamelaiset?
Kyllä, Euroopan unionin alueen ainoa alkuperäiskansa.

Eli siis nykyinen saamelaiskäräjälaki rikkoo YK:n mukaan saamelaisten ihmisoikeuksia ja itsemääräämisoikeutta. Keskusta ei halua korjata tätä epäkohtaa, koska esimerkiksi Markus Lohen mielestä tämä on ihmisoikeuskysymys. Kuullostaa jotenkin niin keskustalaiselta.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Eli siis nykyinen saamelaiskäräjälaki rikkoo YK:n mukaan saamelaisten ihmisoikeuksia ja itsemääräämisoikeutta. Keskusta ei halua korjata tätä epäkohtaa, koska esimerkiksi Markus Lohen mielestä tämä on ihmisoikeuskysymys.
No, siis... YK:n alkuperäiskansa-asioiden pysyvän foorumin varapuheenjohtaja Oliver Looden mukaan asia oli näin (YLE 2015):

"...kollektiiviset oikeudet ovat alkuperäiskansajulistuksen ytimessä. Alkuperäiskansoilla on ryhmänä oikeus määritellä, ketkä kuuluvat kansaan. Se on myös kansainvälisen oikeuden hengen mukaista, Loode sanoo."

Ja tästä nyt on minun käsittääkseni kysymys eli että kenen mielestä kukakin on saamelainen. Mielipiteet eroavat sen mukaan, keneltä kysyy. Voiko siis saamelaiskäräjät tai vaikkapa sen enemmistö heittää vaaleilla sinne valittuja edustajia ulos sillä, että se itse päättää, etteivät he eivätkä heidän äänestäjänsä ole saamelaisia. Ja että onko noilla ihmisillä, joiden osallistuminen käräjille on evätty, valitusoikeutta johonkin muuhun tahoon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä, Euroopan unionin alueen ainoa alkuperäiskansa.

Eli siis nykyinen saamelaiskäräjälaki rikkoo YK:n mukaan saamelaisten ihmisoikeuksia ja itsemääräämisoikeutta. Keskusta ei halua korjata tätä epäkohtaa, koska esimerkiksi Markus Lohen mielestä tämä on ihmisoikeuskysymys. Kuullostaa jotenkin niin keskustalaiselta.

Tottakai keskustan kanta on vaalitaktinenkin, Lapissa on tästä asiasta väännetty kymmeniä vuosia. Kepun ydinkannattajaryhmää vaikka ei määrällisesti suuri olekaan.

YK olisi tyytyväinen kun laki saataisiin aikaan, ongelma on mainitsemani ettei se kaikille saamelaisille kelpaa mikä naapurimaissa on voimassa. YK:ta ei siis kiinnosta sisältö, kunhan se on saamelaisten itsensä määrittelemä ja hyväksymä. Ongelma on siis suomalaisten saamelaistenkin, ei pelkästään eduskuntapuolueiden.

Itse en yhtään ihmettele miksi juuri RKP, Vihreät ja Vasurit kannattavat tuota ahdasta määritelmää, paljon yhteyksiä sitten kielipolitiikkaan. Vihreät ja Vasemmisto taas sopivan tyhmiä etteivät edes ymmärrä asiaa vaan tällaisissa kysymyksissä pelaavat omille äänestäjilleen, maankäyttö ja ympäristönsuojelu Ylä-Lapissa tärkeimpänä. SDP taas taktikoi ihan Kepun tapaan. Saamelaisnuorien johtotehtävissä on demareita ja käräjillä pari muutakin näkyvää hahmoa.

Eli politikointia kaikilta, ihan kaikilta.
 

Nurangätine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Anteeksi jos menee hieman OT:ksi: Kun tätä saamelaiskäräjälakia vatvotaan, niin suositus Eatnameamet - Hiljainen taistelumme -dokumentin katsomiselle. Dokumentti avaa asiaa saamelaisnäkökulmasta. Nähtävästi dokumenttia ei kuitenkaan enää näe Yle Areenasta, vaan pitää suunnata kirjastoon DVD:tä varailemaan.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kaikista koomisinta mun silmään on tässä "kriisissä" ettei saamelaiset edes ole alueen alkuperäiskansaa, vaan valloittajia ketkä hävitti edelliset porukat tieltään.
Kepun perseily menee liialliseen toistohuumoriin, matka kohti 5% kannatusta jatkuu. Which is nice.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kaikista koomisinta mun silmään on tässä "kriisissä" ettei saamelaiset edes ole alueen alkuperäiskansaa, vaan valloittajia ketkä hävitti edelliset porukat tieltään.
Kepun perseily menee liialliseen toistohuumoriin, matka kohti 5% kannatusta jatkuu. Which is nice.
Olisi erittäin toivottavaa, että ne puolueet jotka muodostavat seuraavan hallituksen, eivät ota siihen kepuleita.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olisi erittäin toivottavaa, että ne puolueet jotka muodostavat seuraavan hallituksen, eivät ota siihen kepuleita.
Jep, mutta valitettavan epätodennäköistä. Vaatisi Persujen puhdistautumisen hörhöistä, vaan kun niillä on edelleen Soinin pehmeä harja käytössä...
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Norjassa ja Ruotsissa on käytössä laajempi saamelaismääritelmä eli henkilö joka identifikoi itsensä saamelaiseksi on sellainen. En ymmärrä miksei toimisi Suomessa. Kysehän on oikeasti vallasta josta muutama iso porosuku ei haluaisi luopua. Jos määritelmä pysyy laajana, näin tulee tapahtumaan.

Paitsi, että Norjassa ja Ruotsissa on nimenomaan tiukempi määritelmä saamelaiskäräjille. Tässä Norjan saamelaiskäräjien kotisivulta (https://sametinget.no/_f/p1/i762165...b4/sametinget-generell-brosjyre_eng_web-1.pdf): Anyone who perceives themselves as Sámi and who either has Sámi as their home language, or who has a parent, grandparent or great-grandparent with Sámi as their home language, can register in the Sámi Parliament`s electoral roll.

Eli Norjassa vaaditaan, että pitää olla itse saamenkielinen tai sitten vanhempi, isovanhempi tai iso-isovanhempi saamenkielinen. Suomen laissa (Laki saamelaiskäräjistä 974/1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®) on kielivaatimus tai sitten vaihtoehtoisesti ne, joiden suvussa on joku, joka on merkitty joskus johonkin paperiin lappalaiseksi.

Nythän tavoitteena on, että laista otettaisiin saamelaisuuden määrittely pois ja jätettäisiin vain sen, kellä on oikeus äänestää vaaleissa. Ja tämä oikeus rajattaisiin vain kielihistorian perustella (samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa; kummassakaan maassa ei saa kuka tahansa saamelaisena itseään pitävä äänestää saamelaiskäräjävaaleissa, vaikka tätä väitettä nyt esitetään). Suomessakin myös tuota kielivaatimusta laajenttaisiin samalla yksi sukupolvi taaksepäin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Paitsi, että Norjassa ja Ruotsissa on nimenomaan tiukempi määritelmä saamelaiskäräjille. Tässä Norjan saamelaiskäräjien kotisivulta (https://sametinget.no/_f/p1/i762165...b4/sametinget-generell-brosjyre_eng_web-1.pdf): Anyone who perceives themselves as Sámi and who either has Sámi as their home language, or who has a parent, grandparent or great-grandparent with Sámi as their home language, can register in the Sámi Parliament`s electoral roll.

Eli Norjassa vaaditaan, että pitää olla itse saamenkielinen tai sitten vanhempi, isovanhempi tai iso-isovanhempi saamenkielinen. Suomen laissa (Laki saamelaiskäräjistä 974/1995 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®) on kielivaatimus tai sitten vaihtoehtoisesti ne, joiden suvussa on joku, joka on merkitty joskus johonkin paperiin lappalaiseksi.
Tässä on YLE:n selvitys aiheesta joulukuulta 2014 eli vain hetkeä ennen pankin räjäyttänyttä vaalia:


Norjassa äänestysoikeudesta viimeinen sana on saamelaiskäräjillä, Ruotsissa Norbottenin lääninhallituksella ja Suomessa KHO:lla. Kaikissa näissä maissa noiden vaaliluettelojen tekeminen on aiheuttanut närää, mutta Suomessahan tuo räjähti aivan uusiin mittaluokkiin vuonna 2015:


Eli kun tavallisena vuonna kiistoja on aiheuttanut vain muutamat tapaukset, niin 2015 saamelaiskäräjien vaalilautakunta hylkäsi yli 300 hakemusta, joista vajaa 200 päättyi KHO:lle, joista KHO hyväksyi vähän reilun 90. Päätöstä kommentoitiin laidasta laitaan:

Anu Avaskari oli puolesta:


Klemetti Näkkäläjärvi voimakkaasti vastaan:


Nythän tavoitteena on, että laista otettaisiin saamelaisuuden määrittely pois ja jätettäisiin vain sen, kellä on oikeus äänestää vaaleissa.
Määritelmästä on kyse joka tapauksessa ja siitä, kellä on asiaan viimeinen sana, ts. kenelle teet valituksen, jos koet tulleesi kohdelluksi väärin. Tässä on YLE:ltä mielestäni ihan hyvä yhteenveto:


"Lakimuutosta vastustavien mielestä uudistettu laki sulkisi saamelaiskäräjien ovet ihmisiltä, joilla heidän mukaansa olisi oikeus osallistua. Lain puolustajien mielestä taas nykylaki mahdollistaa sen, että saamelaisten asioista päättämään pääsee ihmisiä, jotka eivät ole saamelaisia. ... Nykyisen kaltaisena lakimuutos pistäisi koko vaaliluettelon uusiksi. Tämä kysymys on keskustalle ja Lapin kansanedustajille erityisen hankala. Vaaliluettelosta siis poistettaisiin ihmisiä, jotka eivät täyttäisi uuden lain määritelmää."

En ota kovin voimakkaasti kantaa siihen, että millä kriteereillä saamelaiskäräjille saisi osallistua. Se taitaa olla kuitenkin suht selvää, että päätetään laista mitä vain, niin se aiheuttaa eripuraa, että kyseessä ovat kuitenkin (pääosin) paikalliset ihmiset.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Voihan tuossa saamelaiakysymyksessä olla mukana keskustan ja/tai demarien peliä, mutta fakta on ettei lakiesitys ole vielä hyväksyttävällä tasolla. Jos tämmöisenään hyväksyttäisiin, niin osa nykyisistä saamelaisista ei enää olisikaan saamelaisia ja valittaisivat EITn, joka melko varmasti antaisi ankarat nuhteet eriarvoisessa kohtelusta ja vähemmistön vähemmistön syrjimisestä. Sitten lakia pitäisi hetimiten muuttaa, mutta tuskin se olisi sitten yhtään helpompaa. Minusta näyttää, että itseasiassa saamelaiset ovat jokseenkin riitainen joukko. En tiedä onko kyse eri saamen kielistä vai porojen laidunmaista, mutta melko erikoiselta näyttää ulkopuolelta.
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Voihan tuossa saamelaiakysymyksessä olla mukana keskustan ja/tai demarien peliä, mutta fakta on ettei lakiesitys ole vielä hyväksyttävällä tasolla. Jos tämmöisenään hyväksyttäisiin, niin osa nykyisistä saamelaisista ei enää olisikaan saamelaisia ja valittaisivat EITn, joka melko varmasti antaisi ankarat nuhteet eriarvoisessa kohtelusta ja vähemmistön vähemmistön syrjimisestä. Sitten lakia pitäisi hetimiten muuttaa, mutta tuskin se olisi sitten yhtään helpompaa.

Näinhän ei tule tapahtumaan, sillä jokainen kansainvälisesti merkittävä ihmisoikeusjärjestö on sitä mieltä, että saamelaisilla pitäisi olla itsemäärämisoikeus oman hallintoelimensä suhteen (nyt KHO päättää). Tai siis tietysti valittaa saa, mutta ei EIT asiassa mitään nuhteita antaisi, koska se olisi YK:n alkuperäiskansajulistusten vastainen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ja tästä nyt on minun käsittääkseni kysymys eli että kenen mielestä kukakin on saamelainen. Mielipiteet eroavat sen mukaan, keneltä kysyy. Voiko siis saamelaiskäräjät tai vaikkapa sen enemmistö heittää vaaleilla sinne valittuja edustajia ulos sillä, että se itse päättää, etteivät he eivätkä heidän äänestäjänsä ole saamelaisia. Ja että onko noilla ihmisillä, joiden osallistuminen käräjille on evätty, valitusoikeutta johonkin muuhun tahoon.
Saamelaiskäräjien tarkoitus on suojata alkuperäiskansan elinkeinoa ja kieltä. Siksi sillä pitää olla oikeus valita, ketkä ovat kykeneviä näitä asioita käräjillä ajamaan.

Jos minä olisin Lapissa saamelaiskulttuurin mukaan elävä saamelainen, en todellakaan haluaisi kärnäläisten ja keskustalais-lestadiolaisten pääsevän tekemään myyräntyötä.

Ei se kyllä ole ihan noin yksioikoista. Ehkä Keskusta koettaa kerätä poliittisia irtopisteitä, ehkä ei, mutta minusta kyse on loppuviimeksi ihan vain niin raadollisesta asiasta kuin siitä, että kenen suvun edustajat saavat istua saamelaiskäräjillä, ja kenen ei.

Ei olekaan poliittista irtopisteitä, vaan vallanhimosta. Poliittisilla irtopisteillä pyritään hankkimaan vapaan olevia ääniä, vallanhimon eteen taas tehdään politiikkaa, jossa luonto- ja ihmisarvot ovat toissijaisia. Sitä on keskustalainen ideologia.

Keskusta halusi maakuntauudistuksen, koska sillä pienien paikkakuntien kepulaisilla on helpompi päästä valtaan isoissa asioissa. Nyt keskusta haluaa torpata lain, jota YK on Suomelta vaatinut, jotta se pystyisi pitämään kiinni tällä hetkellä olevasta vallasta.

Kun saamelaiskäräjien edustaja ottaa keskustan toimiin kantaa, puolueen lappilainen lestadiolainen kansanedustaja reagoi asiaan seuraavasti.


 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Tasapuolisuuden nimissä olisi kiva kuulla mikä se P. Näkkäläjärven palaute/kannanotto oli.

Hmm, aika vaikea tuolta on nyt nostaa jotain tiettyä asiaa, jonka takia Näkkäläjärvi on estetty. Aika tavanomaiselta poliittiselta keskustelulta vaikuttaa eli Näkkäläjärvi on nostanut omaa näkemystään tukevia uutisia, kannanottoja ja tutkimustuloksia. Pari kertaa ollut Lohen kanssa samassa ketjussa, mutta hyvin sivistynyttä keskustelua noin niinkuin Twitterin tasolle.

Onkohan se niin, että Lohi ei oikein tykännyt, kun saamelaiset ovat kiinnittaneet huomiota Lohen "freudilaiseen lipsahdukseen": Hallitus | Keskusta syyttää Marinia keskinäisen luottamuksen nakertamisesta

"Lisäksi Lohen mielestä saamelaiskäräjät saisi esityksessä liian paljon valtaa estää saamelaisalueille suunniteltavia maankäyttö- ja muita hankkeita."

Eli tosiaan keskusta haluaa, että suomalaiset ovat päättämässä saamelaisalueen asioista, jotta ei tulisi mitään vastustusta, jos vaikka joku pyhä alue jyrätään kelomökkien alle.

EDIT: Vai onkohan se niin, että tämä twiittiketju oli liikaa: Pirita Näkkäläjärvi (@biret)
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Saamelaiskäräjien tarkoitus on suojata alkuperäiskansan elinkeinoa ja kieltä. Siksi sillä pitää olla oikeus valita, ketkä ovat kykeneviä näitä asioita käräjillä ajamaan.
Määrittelepä minulle nyt ensimmäisenä se, että ketkä sinun mielestäsi ovat saamelaisia, ja sen jälkeen kerro minulle, että onko tuon ryhmän enemmistöllä oikeus heittää vähemmistönsä ulos?

Seuraavaksi, kerro minulle, miten elinkeino liittyy asiaan? Elinkeino on asia, jolla ihminen hankkii elantonsa. Se muuttuu aikojen muuttuessa. Ei kukaan ole suojellut sen enempää länsisuomalaista tai uusmaalaista vilja-karjatilaa, ei savolaista kaskeamista, ei kainuulasta pientilallisuutta. Kielen ja kulttuurin säilyttämisen aspektin ymmärrän, mutta minusta kyllä henkilökohtaisesti olisi ihan älytöntä alkaa isossa mittakaavassa tekemään "akvaarioita", joissa muu yhteiskunta tukee sitä, että toiset representoivat menneitä elämäntapoja. Sitä paitsi nykyinen poronhoito on jo aika kaukana siitä perinteisestä, mönkijöineen, moottorikelkkoineen ja kivääreineen. Se on lihantuotantoa, ihan kuten kainuulainen tilakin.

Jos minä olisin Lapissa saamelaiskulttuurin mukaan elävä saamelainen, en todellakaan haluaisi kärnäläisten ja keskustalais-lestadiolaisten pääsevän tekemään myyräntyötä.
Minusta tämä on melkoista leimaamista.

Minulla on taustani takia pieni haju, minkä ihmisryhmien oikeudesta osallistua saamelaiskäräjille on kyse, ja sen ryhmän leimaaminen kärniksi ja keskustalais-lestadiolaisiksi on kyllä omasta mielestäni väärin.

Suomessa saamelaiskäräjälaki tosiaan lähtee liikkeelle eräänlaisesta saamelaisuuden määrittelemisestä. Kaunis ajatus taustalla on se, että laki määrittelee sen, ketä ovat saamelaiset, jotka omista asioistaan voivat päättää, niin, että ihmisryhmiä ei voi potkia ulos vähän tällaiseen "unkarin demokratian" malliin enemmistöpäätöksillä, vaan ihmisillä on oikeus vedota jonkinlaiseen tuomioistuimeen kokiessaan tulleensa väärin kohdelluiksi.

Jos laista otetaan pois saamelaismääritelmä, niin se tarkoittaa sitä, että jatkossa on ihan turha koettaa vedota omaan saamelaiseen identiteettiinsä, sillä ei ole merkitystä, koska laki sanelee vain äänestysoikeuden saamelaiskäräjille.

Kyllä, määritelmä on ongelmallinen, mutta sillekin on kyllä taustansa. Yksi ongelmallinen ryhmä ovat olleet mm. kolttasaamelaiset, joiden elinkeino ajautui kriisiin jo Tarton rauhassa. Kun Suomi menetti Petsamon, alueelta evakuoitiin Suomen puolelle kolttasaamelaisia. Heille laadittiin erillislaki eli mahdollisuus lunastaa kolttatila, ja tämä oikeus ei katso kieltä, vaan syntyperää. Samaa on sitten koetettu soveltaa saamelaiskäräjien suhteen.

EDIT: Vai onkohan se niin, että tämä twiittiketju oli liikaa: Pirita Näkkäläjärvi (@biret)
Jos tuon twiittiketjun lukee, niin jos katsoo asiaa juuri sieltä vastapuolelta, niin tuo itse asiassa kuulostaa tosi rasistiselta. Siis vaikkapa tämä kohta: "Vaaliluetteloon haikaillaan vetoamalla kieleen, joka on traagisesti sammunut jo 1700-luvun lopulla. #Saamelaiskäräjät|ien toimivaltaan kuuluvat vain kaikki 3 Suomessa elävää, puhuttua #saame|a. Kuolleen kielen elvyttämispuhe on leikkimistä."

Näkkäläjärvi näkee saamelaiskäräjät nimenomaan kielen kautta, eli siis instituutiona jonka tehtävä ei ole huolehtia saamelaisista, vaan vielä puhutuista saamen kielistä. Sitten on olemassa itseään saamelaisina pitäviä, joiden omat kielet ovat jo kuolleet. Ja sitten on olemassa itseään saamelaisina pitäviä, joiden mielestä saamelaisten oikeuksien ajamiseen kuuluu jotain muutakin kuin muutaman hengissä säilyneen kielen ja "perinteisen poronhoidon"(*) vaaliminen.

(*) Muistinvaraisesti Klemetti Näkkäläjärvi on määritellyt poronhoidon kahteen kategoriaan, on "saamelaista poronhoitoa" ja "lantalaista poronhoitoa". Muistinvaraisesti itselleni jäi epäselväksi se, että mikä tämä ero on, inarilainen moottorikelkan päällä on "lantalaista" ja enontekijöiläinen moottorikelkan päällä on "saamelaista", tai jotain.

Minun mielestäni Klemetti Näkkäläjärvi on ollut omissa lausunnoissaan ihan avoimesti rasisti leimaamalla "lantalaisiksi" kaikki ne ihmisryhmät, joita ei itse pidä saamelaisina, ja määritelmä itsessään on about yhtä eksakti kuin Hitlerin määritelmä arjalaisuudesta.

Mutta koetan jättää tämän nyt viimeiseksi postaukseksi tästä aiheesta.

- - -

Lisäys: Tiedän, että joillain ihmisillä on sellainen ideologinen modernin ajan käsitys "jaloista villeistä" eli että jos kuulut vähemmistöön, et voi olla väärässä. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Myös vähemmistöihin kuuluvat ihmiset ovat ensisijaisesti ihmisiä. Vähemmistöön kuuluminen ei tee sinusta automaattisesti moraalisesti ja eettisesti kaikessa oikeassa olevaa, ei, vaikka nykyinen kritiikitön julkinen keskustelu antaa niin ymmärtää. Toivon, että itse kukakin luopuisi sellaisesta ajatusmallista, että jos ihminen kuuluu vähemmistöön, hän on automaattisesti vihervasemmistolainen ihmisoikeuksien esitaistelija.
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ei ollut hallitukselle hyvä päivä. Kaiken keskusta-sdp-väännön lisäksi kävi ilmi, ettei uutisointia määrittelekään keski-ikäistyvien mielensäpahoittaminen. Ikäväähän se on, kun valta ei ole rajaton, vaikka niin haluaisi.

Ei sellaista pomo kestä mököttämättä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Määrittelepä minulle nyt ensimmäisenä se, että ketkä sinun mielestäsi ovat saamelaisia, ja sen jälkeen kerro minulle, että onko tuon ryhmän enemmistöllä oikeus heittää vähemmistönsä ulos?

Seuraavaksi, kerro minulle, miten elinkeino liittyy asiaan? Elinkeino on asia, jolla ihminen hankkii elantonsa. Se muuttuu aikojen muuttuessa. Ei kukaan ole suojellut sen enempää länsisuomalaista tai uusmaalaista vilja-karjatilaa, ei savolaista kaskeamista, ei kainuulasta pientilallisuutta. Kielen ja kulttuurin säilyttämisen aspektin ymmärrän, mutta minusta kyllä henkilökohtaisesti olisi ihan älytöntä alkaa isossa mittakaavassa tekemään "akvaarioita", joissa muu yhteiskunta tukee sitä, että toiset representoivat menneitä elämäntapoja. Sitä paitsi nykyinen poronhoito on jo aika kaukana siitä perinteisestä, mönkijöineen, moottorikelkkoineen ja kivääreineen. Se on lihantuotantoa, ihan kuten kainuulainen tilakin.
Ensiksi en määrittele saamelaisuutta. Minä en ole saamelainen, joten ei ole minun tehtäväni tehdä määrittelyjä.

Lain tarkoitus on, että saamelaiset tekevät määrittelyn itse, ei ulkopuoliset niin kuin nykyään. Olenkin sitä mieltä, että alkuperäiskansaa koskevan lain tulee suojata mahdollisimman hyvin sitä alkuperäiskansaa.

Olennaista on myös huomioida, ettei Suomen laki salli ihmisten lisäämistä etnisen taustan perusteella tehtyihin rekistereihin ilman heidän itsensä lupaa. Tämä tarkoittaa saamelaiskäräjälain osalta sitä, että jokaisen saamelaisen tulisi sekä itse identifioida itsensä saamelaiseksi että antaa lupa itsensä lisäämiselle tällaiseen rekisteriin.

Toiseksi tässä on kysymys elinkeinosta. Siitä, että saamelaisilla on mahdollisuus harjoittaa omia elinkeinojaan ilman, että keskustan jäsenet antavat maankäytön tuulivoimapuistoille tai kansainvälisille kaivosyrityksille.

Eivät saamelaiset tietenkään eroa sillä, etteikö erimielisyyksiä olisi. Saamelaiskäräjien tarkoitus ei ole sotia muita hallinnonalueita vastaan, vaan muodostaa oma mielipide, joka ei tietenkään ole aina yksimielinen, edustamaan sen näkemystä, kun saamelaisia ja saamelaisalueita koskevia päätöksiä tehdään.

Saamelaiskulttuurien moninaisuus muodostaa pohjan myös koko Saamelaiskäräjien työlle, jossa tavoitteena on kaikkien saamelaisten kieliryhmien ja perinteisten elinkeinojen tuki ja edistäminen. Tämän työn kautta on saatu esimerkiksi elvytettyä ja voimistettua pienempiä kieliryhmiä, tuettua ja kannustettua saamelaiskulttuuria, parannettua perinteisten elinkeinojen harjoittajien mahdollisuuksia sekä tuotua koko alkuperäiskansayhteisön ääntä paremmin kuuluviin kansainvälisestikin. Kaiken työn ytimessä on rakkaus ja arvostus saamelaiskieliä ja saamelaiskulttuuria kohtaan.


Se näkemys, joka haluaa rikkoa yhteneväisyyttä, tulee tässä (Markus Lohi, kesk.):

Saamelaiskäräjät saisi lakiesityksessä liian paljon valtaa estää saamelaisalueille suunniteltavia maankäyttö- ja muita hankkeita.

Voidaan jatkaa tätä vielä, jos on tarvetta, mutta siirryn silti seuraavaan. Minua on tällä palstalla syytetty Marin-faniksi ja hallituksen vankkumattomaksi kannattajaksi. Kumpaakaan en ole, mistä myös rakentamista (purkamista) koskeva lakiesitys on hyvä esimerkki.


Tulevina vuosina rakennusten purkaminen saattaa kiihtyä entisestään. Syynä siihen on rakentamislain mittava uudistus, joka on parhaillaan valiokuntakäsittelyssä.
Lain on tarkoitus tehdä rakentamisesta ilmastoystävällisempää, sujuvampaa ja käyttöiältään pidempää.
Moni alan ammattilainen kuitenkin pelkää, että käy juuri päinvastoin.

Lopputuloksella on ilmaston kannalta suuri merkitys. Ympäristöministeriön mukaan rakentaminen ja rakennukset muodostavat jopa kolmanneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Nopeita muutoksia siis tarvitaan.
Valtioneuvoston mukaan lain painotuksia ovat muun muassa vähähiilinen ja pitkäikäinen rakentaminen sekä kiertotalouden edistäminen. Laki pyrkii myös vauhdittamaan rakennetun ympäristön digitalisaatiota.
Kriitikoiden mukaan lakiesitys voi kuitenkin johtaa siihen, että ilmastotavoitteissa epäonnistutaan.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensiksi en määrittele saamelaisuutta. Minä en ole saamelainen, joten ei ole minun tehtäväni tehdä määrittelyjä.

Hmm. Ei ihan loogisesti koherentein ajatus, että vain joukkoon X kuuluvat voivat määritellä joukon X ja siten ketkä siihen kuuluvat. Uskaltaisin jopa nimittää tuota kehäpäätelmäksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ensiksi en määrittele saamelaisuutta. Minä en ole saamelainen, joten ei ole minun tehtäväni tehdä määrittelyjä. Lain tarkoitus on, että saamelaiset tekevät määrittelyn itse, ei ulkopuoliset niin kuin nykyään. Olenkin sitä mieltä, että alkuperäiskansaa koskevan lain tulee suojata mahdollisimman hyvin sitä alkuperäiskansaa.
Kuten tuossa @BigRedCat sanoo, niin tämä on ihan tyhjä argumentti. Ketkä _sinun_ mielestäsi ovat niitä saamelaisia, jotka saavat määritellä, ketkä ovat saamelaisia? Oletko Näkkäläjärven, Juuson, Kyrön vai Avaskarin kannalla? Kuka vaikkapa noista neljästä on mielestäsi tarpeeksi saamelainen määritelläkseen saamelaisuuden?


Se näkemys, joka haluaa rikkoa yhteneväisyyttä, tulee tässä (Markus Lohi, kesk.):
Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole:

 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Hmm. Ei ihan loogisesti koherentein ajatus, että vain joukkoon X kuuluvat voivat määritellä joukon X ja siten ketkä siihen kuuluvat. Uskaltaisin jopa nimittää tuota kehäpäätelmäksi.
Muutenkin tämä YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien julistus, nimenomaan sen tulkinta, on ongelmallinen. Perusajatus on hyvä; Amazonin alueen kansat, Kanadan inuiitit, Venäjän lukuisat vähemmistökansat, jne, tarvitsevat suojeua, olemassaolonsa tunnustamista ja oikeuksia osallistua itseään koskeviin päätöksiin. Mutta kuten myös YK:n pakolaissopimuksissa, väärinkäyttö, korruptio, jopa avoin rasismi, piileskelee ihan nurkan takana.

Länsimaisissa demokratioissa kaikille kuuluvat samanveroiset oikeudet sekä velvollisuudet ja jokaista kohdellaan yksilönä, ei ryhmänsä edustajana. Siten erilaisten leimojen lyöminen etnisyyden, tai itsestä riippumattomien ominaisuuksien mukaan, on vierasta. Erityisesti ulkopuoliseksi leimaaminen on jopa vahigollista. Natsi-Saksassa juutalaiseksi leimaamiseen riitti, jos joku isovanhemmista on juutalainen, käänteisesti tiettyjä etuja ollaan saamelaisuuden alla tavoittelemassa, kun joku isoisovanhemmista on saamelainen.

Olen todistanut Lähi-idässä sekä Afrikassa, kuinka "alkuperäiskansojen" etuja ajamalla voidaan oikeuttaa melkoista diskriminointia. Siksi pidän tiukkaa etnistä, kielellistä ja kulttuurisista profilointia vieraana länsimaiselle ihmisoikeusjärjestelmälle. Kannatan saameilaiskielten ja kulttuurin tukemista yhteiskunnan varoin, mutta se kuka saa tähän porukkaan kuulua, siinä olisin hyvin varovainen laatimaan ulossulkevaa lainsäädäntöä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hmm. Ei ihan loogisesti koherentein ajatus, että vain joukkoon X kuuluvat voivat määritellä joukon X ja siten ketkä siihen kuuluvat. Uskaltaisin jopa nimittää tuota kehäpäätelmäksi.
On se parempi tapa kuin nykyinen, jossa määrittely on ulkopuolisten tekemä rasistinen määritelmä. Siitähän tässä on kysymys, kun joskus on katsottu, että kaikki porotaloutta harjoittavat ovat lappalaisia, vaikka eivät ole saamelaisia.

Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole:

Osa saamelaiskäräjien äänestäjistä ei ole toisen osan mielestä saamelaisia. Heidän mielestään saamelaisiksi tunnistautuvia henkilöitä on päässyt äänestämään saamelaiskäräjävaaleissa ”porsaanreiän” kautta. Porsaanreiällä he tarkoittavat esi-isän lappalaismerkintää historiallisissa dokumenteissa, joka nykyisen saamelaiskäräjälain mukaan oikeuttaa ääneen.

Keskusta on asettunut sen joukon taakse, joka voisi menettää saamelaiskäräjälain muutoksen myötä äänestysoikeuden.


Keskusta on tässä määrittelemässä saamelaisuutta tukeutumalla vanhaan rasistiseen määritelmään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös