Norjassa ja Ruotsissa on käytössä laajempi saamelaismääritelmä eli henkilö joka identifikoi itsensä saamelaiseksi on sellainen. En ymmärrä miksei toimisi Suomessa. Kysehän on oikeasti vallasta josta muutama iso porosuku ei haluaisi luopua. Jos määritelmä pysyy laajana, näin tulee tapahtumaan.
No, siis, käsittääkseni tässä ei ole kyse saamelaismääritelmän laajentamisesta, vaan ihan päinvastaisesta eli saamelaiskäräjien ja KHO:n erimielisyydestä siitä, että ketkä ovat käräjillä äänestys- ja ehdokkuuskelpoisia. Eli siis saamelaiskäräjät haluaa itse päättää, ketkä siihen voivat osallistua eivätkä halua, että KHO:lla olisi tähän "veto-oikeutta". Näin siis olen käsittänyt.
Käsittääkseni tämä siis liittyy siihen kohuun, joka aiheutui siitä, kun saamelaiskäräjille äänestettiin "väärä ihminen" eli "lantalainen", ja sitten vietiin äänestysoikeus about 200 ihmiseltä. KHO palautti joidenkin osallistumisoikeuden.
Jos ihan totta puhutaan, niin tuo on minusta melkoinen suo, ja se johtuu siitä, että riitoja ja isojakin riitoja on myös Lapissa. Ei siellä kaikki halua poronhoitajiksi, ja eri tahoilla on isojakin eturistiriitoja keskenään. Se aiheuttaa kyllä kitkaa, että paikalliset itse jakavat toisiaan "meihin" ja "heihin".
- - -
Lisäys: Oletettavasti siis tämä juttu lakiuudistuksesta liittyy tähän:
Saamelaiskäräjien vaalit 2015 – Wikipedia
"Maaliskuussa 2015 saamelaiskäräjien puheenjohtajan tehtävästä eronnut Klemetti Näkkäläjärvi kutsui KHO:n päätöstä osoitukseksi Suomen valtion rasismista, koska se ei hänen mukaansa tunnusta saamelaisuuden olevan oma kulttuurinsa, vaan saamelaiset pyritään sulauttamaan suomalaisiin."
Ja tämä mainittu henkilö on siis Kari Kyrö, joka sai noissa vaaleissa 189 ääntä Inarissa.