Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 669 753
  • 21 464

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Energiakriisin ekonomiasta paljon julkisuudessa ollut taloustieteilijä Sanna Kurronen tylyttää näköjään hallitusta yllättävänkin rajusti:





"On aivan käsittämätöntä rahan hassaamista tämän hallituksen touhu. Aivan uskomatonta, näköalatonta tuhlausta. Jos näitä tunareita joku vielä keväällä äänestää, uskoni järjen voittoon Suomen talouspolitiikassa on loppu. Ne ovat sinun rahojasi, jota he siellä surutta jakavat."

Ihan näin rajusti en asiaa muotoilisi mutta ei puheenjohtajien katsominen ylellä varsinaisesti huolia lievittänyt. Pieni pelko on myös siitä, että Marin sabotoi sinipunan kun sopeutuspolitiikka ei maistu eikä sen tarpeellisuutta tunnusteta.

Minä voin kyllä, ihan täydestä sydämestä, olla täysin samaa mieltä Sanna Kurrosen kanssa tästä hallituksen ns. talouspolitiikasta.

Hienoa, että joku uskaltaa sanoa, kuinka pahasti päin persettä tämä hallitus on talousasiat vetänyt. Koronasta ja muusta huolimatta.

Olen tähän asti äänestänyt aina Keskustaa, kun se on ollut mahdollista, mutta nyt saattaa käydä niin, että menee puolue vaihtoon. Näkisin Keskustan mieluummin enemmän oikealle suuntautuneena, mutta nyt suunta on ihan toinen ja kieli on syvällä vasemmiston ahterissa. Tosin näin maaseudulla kasvaneelle ja siellä edelleen viihtyvälle (matkaa nykyisestä asuinpaikasta taajama-alueelle on kilometri eli "reilusti" maaseudulla ollaan), ei oikein muita kunnollisia vaihtoehtoja ole.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No mutta sillälailla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220901-233442_Facebook.jpg
    Screenshot_20220901-233442_Facebook.jpg
    93,7 KB · kertaa luettu: 322
No mutta sillälailla.
Mikä tuossa nyppii?

Pitäisikö ne korvata kokonaisuudessaan vai ei lainkaan?

Tehokkaampi apu taitanee olla kuin kokoomuksen ehdottama tuloveron alennus tai perussuomalaisten päästökaupasta luopuminen.

Mikä olisi oikea ja toivomasi toimi?
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
No mutta sillälailla.
Kerrankin Sanna edes yhden järkevän lauseen sanoo ja heti mollaas. Itse ainakin toivon mahdollisimman pientä kompensaatiota sähköön. Ruokaan helpotukset ja veroihin. Sähkölasku saa maksaa vaikka +100%. Oman talouteeni sähkön hinnan nousulla ei mitään merkitystä(toki varmaan välillisesti), mutta bensa ja ruoka huomattavasti sähköä tärkeämmät kohteet.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mikä tuossa nyppii?

Pitäisikö ne korvata kokonaisuudessaan vai ei lainkaan?

Tehokkaampi apu taitanee olla kuin kokoomuksen ehdottama tuloveron alennus tai perussuomalaisten päästökaupasta luopuminen.

Mikä olisi oikea ja toivomasi toimi?
Vittuako minä tätä tietää. Siellä on ministeriö ja Valtioneuvosto päättämästä näistä asioiststa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kerrankin Sanna edes yhden järkevän lauseen sanoo ja heti mollaas. Itse ainakin toivon mahdollisimman pientä kompensaatiota sähköön. Ruokaan helpotukset ja veroihin.
Boldaus oma. Demarihallitus ja verotuksen keventäminen eivät oikein istu samaan lauseeseen. Toki varmaan joku entuudestaan sikamaisen progression jyrkentäminen voisi löytyä työkalupakista, mutta tämähän ei ole verotuksen keventämistä vaan korkeintaan lahkeen vaihtamista johon kusta talvipakkasella.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Hei kahdeksan miljardia lisää velkaa. Meidän nykyinen hyvinvointivaltio on pelkkä pikavipeillä koossa pysyvä illuusio. Tuollaista alijäämää ei talouskasvulla tai verotuksen viilaamisella paikata. Mutta ei muuta kuin päätä pensaaseen ja jatketaan kuten ennenkin. Tosiasioiden tunnustaminen olisi taas kerran se viisauden alku. Ei meillä ole tähän kaikkeen enää varaa.

Pelottavinta on se, että yksikään puolue ei pysty tarjoamaan muutosta tähän tilanteeseen.

Eilinen A-Talk oli murheellista katsottavaa. Orpon ratkaisu velkaantumiseen oli ”kammata budjettikirja kohta kohdalta ja etsiä sieltä säätökohteita esimerkiksi koskteikkoviljelyn tuli 30miljoonaa ja avustajien määrä”. Riikka Purran vastaus oli ympäripyöreää jargonia siutä, että säästöt pitää löytää ”hallinnon alojen sisältä”.

Olipa hallituksessa ketkä tahansa, sama velkaantuminen jatkuu.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Olipa hallituksessa ketkä tahansa, sama velkaantuminen jatkuu.

Tässä on kaikki oleellinen tiivistettynä. Jos saataisiin oikea leikkuri- hallitus, niin kuinka paljon se ehtii lyhentämään valtion velkaa, ennen kuin tilalle tulee neljän vuoden päästä bile- hallitus? Ja tärkein kysymys on, kuinka paljon niillä säästöillä on merkitystä?

Tuntuu olevan ihan tekemätön paikka. Virheet on tehty vuosikymmeniä sitten. Kaikki ratkaisut on tästedes kakkaläjän koristelua.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olipa hallituksessa ketkä tahansa, sama velkaantuminen jatkuu.

Varmasti näinä aikoina mutta ei näin voimakkaasti. Sekään ei ole oleellista saammeko velkamme maksettua mutta se on kriittisen oleellista ettei oteta syömävelkaa ja velkaantumisen lisääntyminen saadaan hallintaan. Nythän on tilanne ettei tällä konseptilla valtio pysty perusmenojaan tuloilla kattamaan. Tulossa saattaa olla kalliita palkkaratkaisuja ja eläkejärjestelmäkin tökkii. Lisätään vielä velanhoitokustannukset pottiin. Nämähän vain kiihdyttävät ennestään hirmuista velkaantumista.

Pakko on alkaa priorisoimaan ja myös leikkaamaan,isosti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
"On aivan käsittämätöntä rahan hassaamista tämän hallituksen touhu. Aivan uskomatonta, näköalatonta tuhlausta. Jos näitä tunareita joku vielä keväällä äänestää, uskoni järjen voittoon Suomen talouspolitiikassa on loppu. Ne ovat sinun rahojasi, jota he siellä surutta jakavat."
Oletin että sieltä olisi tullut joku analyysi, mutta homma oli siis tuossa? Sehän nyt on totta, että esim. veronalennukset inflaatio-tilanteessa ovat yleensä hukkaanheitettyjä eivätkä summittaiset energialasku-subventiot käyttäjille kuulosta erityisen rationaalisilta. Meillä myöskin on energiajättejä, jotka onnistuvat tekemään jättitappioita tässä tilanteessa, mikä on hämmentävää virtoosimaisuutta.

Rakenteellisen vajeen eliminoiminen on sitten erillinen asia ja vaatii yli vaalikausia jatkuvaa yhteistyötä. Tällä hetkellä se ei ole missään suhteettomissa mitoissa eikä uhkaa valtion kestokykyä, mutta asia täytyy korjata ja toimeen tarttua suht heti. Se että taloudellisissa ja muissa kriisitilanteissa tulee kertaluontoista alijäämää, on vain järkevää ja viisasta talouspolitiikkaa.

Se sitten miten valtiontalous tasapainotetaan paitsi veroja alentamalla, on aina jäänyt oikeiston kohdalla vähän mysteeriksi. Leikata pitää, mutta miten olisi konkreettinen lista leikkauksista, konkreettinen toimenpideohjelma? Ei riittäisi sellainen sisäsiisti ja epämääräinen retoriikka vaan esitettäisiin jokin ihan oikea ohjelma. Kun puhutaan paljon vaikka "kannustinloukkujen purkamisesta" (jota itsekin lämpimästi kannatan) niin notta miten siis? Miten puretaan, mistä leikataan, miten paljon siitä tulee säästöjä?

Usein ne asiat, joita vähänkin enemmän uskalletaan spesifioida eivät riitä vaikutuksiltaan yhtään mihinkään. Ja sitten kun Kokoomus pääsee hallituksen johtoon niin tapahtuu mitä? Ei paljon mitään. Parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Pitää olla rohkeutta esittää myös niitä epäsuosittuja asioita - ei valtiontalous tasapainotu veroleikkauksilla ja epämääräisillä juhlapuhe-heitoilla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vähän joka paikasta. Ei riitä rahat, palvelutasoa on laskettava. Etkö ole samaa mieltä?
Palvelutasoa on tehostettava, johon on todella paljon mahdollisuuksia. Se jos pidämme kaikki raskaat rakenteet ennallaan, mutta leikkaamme "vähän joka paikasta" on sangen tehoton vaihtoehto, mikä voi lopulta johtaa melkoiseen noidankehään. Mutta nyt saimme kuitenkin edes sinulta ohjelman "vähän joka paikasta" - tämä lienee aika yleinen versio yksityiskohtaisuudessaan myös oppositiossa...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Palvelutasoa on tehostettava, johon on todella paljon mahdollisuuksia. Se jos pidämme kaikki raskaat rakenteet ennallaan, mutta leikkaamme "vähän joka paikasta" on sangen tehoton vaihtoehto, mikä voi lopulta johtaa melkoiseen noidankehään. Mutta nyt saimme kuitenkin edes sinulta ohjelman "vähän joka paikasta" - tämä lienee aika yleinen versio yksityiskohtaisuudessaan myös oppositiossa...

Sanoisinko lisäyksenä että koulutuksesta ei pienen maan ole syytä leikata.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Ruotsalaisilla ja monilla eurooppalaisilla on vanhaa, perittyä varallisuutta paljon enemmän kuin suomalaisilla. Suomi on nuori maa, joka oli vielä hyvin köyhä ja maatalousvaltainen joku sata vuotta sitten. Silloin sitä omaisuutta ei ole ehtinyt vielä kovin paljon kertyä. Varallisuus myös asuu kaupungeissa, ja kaupungistumisessa Suomi on pitkällä takamatkalla moniin muihin eurooppalaisiin maihin nähden.
Tämä ei ole ihan näin. Ruotsin suurvaltaseikkailut kävivät yli sen voimavarojen, talous taantui, ei kehittynyt. Vielä 1800-luvulla Ruotsi oli köyhä maatalousmaa. Nousu teollisuusmaaksi alkoi todenteolla ensimmäisen maailmansodan aikoihin ja "rikkaaksi" hyvinvointivaltioksi toisen maailmansodan molemmin puolin. Suomen tarina kulkisi samoja ratoja, mutta meillä oli ne sodat (1918, 1939-1945 + sotakorvaukset, alueluovutukset ja siirtolaiset). Idänkaupan ja dynaamisen väestönkasvun turvin kiri oli kova ja 90-luvun kyykkäyksestä huolimatta kirimme kiinni myös lujaa juoksevaa Ruotsia. Vuosituhannen vaihteessa tulimme rinnalle. Vuoden 2008 kriisin jälkeen Ruotsi on painellut menemään ja Suomi on hapottunut paikoilleen. Miksi?

Ruotsi on onnistunut ja epäonnistunut ulkomaalaispolitiikassaan. Sadat tuhannet suomalaiset (jos suomalaisia nyt voi ulkomaalaisiksi laskea, omakohtaista kokemusta), yli satatuhatta puolaistaustaista (Suomi 5000), yli 60 000 balttia (virolaisten ansiosta Suomi pääsee samaan), yli 50 000 saksalaista (Suomi 5000), jne ovat suureksi osaksi työperäistä ja työllistynyttä maahanmuuttajaa (perheineen). Näissä ryhmissä myös naiset työllistyvät kantaväestön tavoin.

Entisen Jugoslavian alueelta on tullut yli 100 000 maahanmuuttajaa, suuri osa humanitaarisista syistä. Tässä ryhmässä työllistyminen on ollut kohtuullista, mutta myös jengiytymistä, eriytymistä esiintyy. Syyriasta ja Irakista on tullut lähes suomalaisia vastaava määrä, eli noin 350 000 henkeä. Näiden joukosta tulee 150 000 hengen assyrialaisten vähemmistö. Kristittyjen assyrialaisten integraatio on onnistunut erinomaisesti, huomattavasti muita syyrialaisia ja irakilaisia paremmin. Haasteellista on ollut yli 60 000 afgaanin ja yli 70 000 somalin integroituminen.

Ruotsissa on jo ennen SD:n nousua politiikan vakavaksi haastajaksi, toteutettu maahanmuuttajien ongelmiin nähden varsin kovaa politiikkaa. Työmarkkinoita on muutettu Suomea joustavammaksi, halpa- ja pätkätöitä sallitaan (osin integroitumisen edistämiseksi), sosiaalietuuksia tehty vastikkeellisemmiksi (osallistuminen koulutuksiin, kielikouluun, jne). Ruotsin hyvinvointivaltio on siirtynyt enemmän amerikkalaiseen suuntaan, vastuullisuus omasta tekemisestä on lisääntynyt. Osin tämä on ollut pakko, koska yhteisen kakun jakajia olisi erityisesti tietyissä maahanmuuttajissa enemmän kuin tekijöitä. Toisaalta tämä aiheuttaa yhteiskunnan eriytymistä, tuloserot kasvavat, mutta niin kasvaa koko kansantalouskin.

Suomi tarvitsee porukkaa ulkomailta, koska meitä ei tunnu lapsenteko kiinnostavan. Mutta koska meillä on todellinen hätä kohta jo eteisessä, meillä ei ole varaa epäonnistua ulkomaalaisten integroimisisessa ja sopeuttamisessa työelämään. Euroopasta ei ukrainalaisia lukuun ottamatta taida olla tungosta Suomeen. Aasiasta kannattaa ottaa kaikki vietnamilaiset, thaimaalaiset, jne tulijat. Heillä on yleensä kova hinku opiskella ja työllistyä. Ja vaikka tämä lause aiheuttaa näppylöitä osassa jatkislaisista, niin Lähi-idästä kannattaa ottaa pakolaisina ja ahdingossa olevia kristittyjä (esim. assyrialaisia, Iranin armenialaisia, libanonilaisia ja palestiinalaisia kristittyjä) . Olen asunut ja työskennellyt alueen eri maissa ja luulen ymmärtäväni jotain sen tilanteesta ja kulttuurista. Tiedän, että sieltä olisi myös tulijoita.

Lisäksi työmarkkinat on uudistettava ja sosiaaliturvaa tehtävä enemmän vastikkeelliseksi. Muuten Viro menee kohta edelle ja Ruotsi ohittaa meidät kierroksella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosituhannen vaihteessa tulimme rinnalle. Vuoden 2008 kriisin jälkeen Ruotsi on painellut menemään ja Suomi on hapottunut paikoilleen. Miksi?
Mielestäni tähän löytyy ihan yksinkertainen vastaus kun mietitään miksi Suomi kiri Ruotsia laman jälkeen vuoteen 2008 asti, ja mikä muuttui laman lisäksi niihin aikoihin: Nokia.

Nokian vaikutuksen Suomen talouteen on laskettu olleen 50 miljardia. Nokia nosti Suomen lamasta ja Nokian taantumisen jälkeen ei ole tullut samanlaista talousveturia.

Noh, on niitä muitakin tekijöitä toki, mutta Nokian merkitys 90-luvun laman ja finanssikriisin välisellä ajanjaksolla Suomen taloudelle oli massiivinen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Suomi tarvitsee porukkaa ulkomailta, koska meitä ei tunnu lapsenteko kiinnostavan. Mutta koska meillä on todellinen hätä kohta jo eteisessä, meillä ei ole varaa epäonnistua ulkomaalaisten integroimisisessa ja sopeuttamisessa työelämään. Euroopasta ei ukrainalaisia lukuun ottamatta taida olla tungosta Suomeen. Aasiasta kannattaa ottaa kaikki vietnamilaiset, thaimaalaiset, jne tulijat. Heillä on yleensä kova hinku opiskella ja työllistyä. Ja vaikka tämä lause aiheuttaa näppylöitä osassa jatkislaisista, niin Lähi-idästä kannattaa ottaa pakolaisina ja ahdingossa olevia kristittyjä (esim. assyrialaisia, Iranin armenialaisia, libanonilaisia ja palestiinalaisia kristittyjä) . Olen asunut ja työskennellyt alueen eri maissa ja luulen ymmärtäväni jotain sen tilanteesta ja kulttuurista. Tiedän, että sieltä olisi myös tulijoita.

Lisäksi työmarkkinat on uudistettava ja sosiaaliturvaa tehtävä enemmän vastikkeelliseksi. Muuten Viro menee kohta edelle ja Ruotsi ohittaa meidät kierroksella.
Suomi tarvitsee seuraavan 10 - 20 vuoden aikana satojatuhansia uusia osaajia ( maahanmuuttajia ) Suomeen korvaamaan poistuvaa työikäisten määrää väestössämme. Jo nyt on pulaa osaajista joka puolella Suomessa ja eri työtehtävissä eri aloilla ( kuten esim. hoiva-ala, opetustoimi ja teollisuus ).

Siirtyminen vihreään talouteen on vaikea rasti niin taloudellisti kuin resurssien kannalta. Esimerkiksi Ruotsi käyttää runsaasti rahaa ja resursseja uusiutuvaan energian siirtymiseen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletin että sieltä olisi tullut joku analyysi, mutta homma oli siis tuossa? Sehän nyt on totta, että esim. veronalennukset inflaatio-tilanteessa ovat yleensä hukkaanheitettyjä eivätkä summittaiset energialasku-subventiot käyttäjille kuulosta erityisen rationaalisilta. Meillä myöskin on energiajättejä, jotka onnistuvat tekemään jättitappioita tässä tilanteessa, mikä on hämmentävää virtoosimaisuutta.

Suotakoon toki asiantuntijoillekin purkauksensa. Olennaista on, että analyysi ylipäätään löytyy ja Kurronen on kyllä ottanut kantaa ihan asiallisen asiantuntevastikin. Kokoomusmutkutteluun, joka on ollut tässäkin tapauksessa nettidemareiden luontainen reaktio, ei ainakaan ole Kurrosen kanssa aihetta. Sen verran rajusti ihan vähän aikaa sitten sivalsi kykypuoluettakin:






Veroalennuksesta olemme varmasti samaa mieltä. Sähkön alv-alennus on idioottimainen tapa heikentää valtiontaloutta ilman mitään hyötyä ja sortuu maamme perisyntiin. Se siis tukee aivan mainiosti omillaan pärjäävää keskiluokkaa potentiaalisesti oikeasti vaikeuksissa olevien kustannuksella. Tavanomainen lineaarinen logiikka ei oikein päde sähkömarkkinassa vaan jopa hitusen suurempi kysyntä voi aiheuttaa äärimmäisiä piikkejä.





Taloustieteilijöiden (ml. Kurronen) asiallista kritiikkiä (ja kehujakin) myös Hesarissa:


"Määttäsen mukaan alv:n lasku on siis tässä tilanteessa epäonnistunut tulonsiirto, koska siitä hyötyvät myös hyvätuloiset ja ne, jotka eivät kärsi korkeista sähkön hinnoista.

”Tarvitseeko meidän nyt tukea keskiluokkaisia ihmisiä, jotka eivät ole isossa hädässä? Masentava reaktio hallitukselta. Verotuksen keventäminen pitäisi yhdistää menojen leikkaamiseen.”

Arvonlisäveron alennuksen hintalapuksi valtiolle on arvioitu 209 miljoonaa euroa."


Tässäpä erinomainen esimerkki hyvästä säästökohteesta. 209 miljoonaa ei voine kuitata pelkäksi pavunlaskijoiden huuteluksi.

Rakenteellisen vajeen eliminoiminen on sitten erillinen asia ja vaatii yli vaalikausia jatkuvaa yhteistyötä. Tällä hetkellä se ei ole missään suhteettomissa mitoissa eikä uhkaa valtion kestokykyä, mutta asia täytyy korjata ja toimeen tarttua suht heti. Se että taloudellisissa ja muissa kriisitilanteissa tulee kertaluontoista alijäämää, on vain järkevää ja viisasta talouspolitiikkaa.

Niin, ongelmahan on myös se että jo tällä hetkellä rakenteellinen vaje ja valtionvelka rajoittaa liikkumatilaa uusissa tilanteissa. Nousevat korot nostavat lainanhoitokustannuksia, valmiiksi korkea velkataso asettaa rajan lisävelanotolle... Yksi olennainen mutta huolestuttavan vähän käytetty argumentti tasapainoisen valtiontalouden puolesta on, ettei olla valmiiksi kiikun kaakun kun kriisi iskee. Ei kannata "optimoida" velkavipua nousukaudella nollakorkoympäristössä.


Se sitten miten valtiontalous tasapainotetaan paitsi veroja alentamalla, on aina jäänyt oikeiston kohdalla vähän mysteeriksi. Leikata pitää, mutta miten olisi konkreettinen lista leikkauksista, konkreettinen toimenpideohjelma? Ei riittäisi sellainen sisäsiisti ja epämääräinen retoriikka vaan esitettäisiin jokin ihan oikea ohjelma. Kun puhutaan paljon vaikka "kannustinloukkujen purkamisesta" (jota itsekin lämpimästi kannatan) niin notta miten siis? Miten puretaan, mistä leikataan, miten paljon siitä tulee säästöjä?

Usein ne asiat, joita vähänkin enemmän uskalletaan spesifioida eivät riitä vaikutuksiltaan yhtään mihinkään. Ja sitten kun Kokoomus pääsee hallituksen johtoon niin tapahtuu mitä? Ei paljon mitään. Parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Pitää olla rohkeutta esittää myös niitä epäsuosittuja asioita - ei valtiontalous tasapainotu veroleikkauksilla ja epämääräisillä juhlapuhe-heitoilla.

Kyllähän niitä leikkauskohteitakin on esitetty vaikka minkä tahojen toimesta. Yksi ongelma keskustelussa on, että ensin pyydetään esimerkkejä ja sitten tartutaan yksittäiseen esimerkkiin ja lällätellään kuinka merkityksetön se on kokonaisuudessa. Mitäpä joku miljoona on kun kyse on miljardeista. Ei kukaan kuitenkaan väitä, että olisi yksi leikkauskohde joka korjaisi kaiken. Pienistä puroista jne.

Olet minustakin silti oikeassa siinä, että esim. kokoomus ei esitä tarpeeksi rohkeasti leikkauslistoja. Tämä lienee ymmärrettävää poliittista realismia ja liittyy tarpeeseen hallituskaudet ylittävästä jaetun näkemyksen talouspolitiikasta tältä osin. Niin kauan kuin esim. sdp pokkana julistaa vaihtoehtoa, jossa ei tarvitse leikata eikä "kurjistaa", ei niitä tarkkoja leikkauslistoja tulla muidenkaan suurten toimesta näkemään. Keskustelu pitäisi saada siihen pisteeseen, jossa viestisi tavoin tunnistetaan kyseessä olevan vakava joskaan ei akuutti kriisi jonka ratkaiseminen tulee aloittaa nyt. Sitten alkaa keskustelu siitä kuka leikkaa eniten keneltäkin ja kenen tasapainotus on realistisin/inhimillisin/reiluin. Erityisesti minua harmitti eilisessä A-talkissa, että Sanna Marin jätti tällaisen pienenkin konsensuksen mahdollisuuden käyttämättä väistämällä jälleen kerran myöntämästä että edes ensi vaalikaudella olisi tarpeen sopeuttaa.

Kun sdp suostuu kohtaamaan todellisuuden, uskon että sinipuna rkp:n ja vihreiden kanssa on paras pohja laittamaan talouden tasapainoon. Tuolla pohjalla voisi myös olla mahdollista jatkaa toinenkin kausi putkeen kenties pääministeripuoluetta vaihtaen.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaalikamppailua: jos etukäteen sanot keneltä rahat viedään niin et tuosta leiristä saa äänen ääntä.

Selvää on että vähän kaikkialta sitä löysää pitäisi viilata, mutta niiden kohteiden julkisesti sanominen on poliittinen harakiri.
Näinhän se on. Siksihän Marin veti kierroksia siitä, kun Orpo mainitsi jotain sotesta säätökohteena. "Minä muistan tämän, kun keskustellaan jatkossa...."

No siinä mielessä Orpon kanssa samaa mieltä, että jos valtion budjetti on 81miljardia, niin eikö sieltä muka mitään säästettävää löydy.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
@BigRedCat Ihan hyvää pohdintaa, luulisin että ainoa vastaus ongelmaan voisi olla valmis diktaattoriksi vielä tässä korkeassa iässäänkin. Näillä poliittisilla ja taloudellisilla rakenteilla ei taideta pystyä mihinkään kovinkaan järkevään. Enkä siis pidä tässä Kokoomusta jonain pelastavana järjen äänenä vaan mielikuvituksettomuudessaan ja pro-business -asenteissaan yhtenä merkittävänä syynä tähän paralyysiin. Säälihän tätä on katsoa. Pox on all their houses.

Ja pahinta olisi säilyttää rakenteet ja "säästää vähän kaikesta" - se vain pitkittää palvelutuotannon kriisiä. Tietysti perustana tässä on väestön ikääntyminen ja talouskasvun jatkuva suhteellisen matala taso. Jotka eivät ole toisistaan irrallisia tekijöitä. Nuoren, työikäisen väestön pula on todella suuri, mutta sen suhteen ei mikään etene.

Suomen olisi hyvä olla Ruotsi sekä demografialtaan että omalla joustavalla valuutallaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näkemykset joissa Kokoomus ei olisi mikään vaihtoehto eikä ratkaisuja saataisi Kokoomuksen johdolla sen paremmin, ovat mielenkiintoisia. Ne kertovat sen, kuinka huonosti Suomen talouteen keskeisesti vaikuttavia peruspilareita tunnetaan.

Kokoomuksen esitykset työmarkkinoiden, talouden ja sosiaalipolitiikan osalta siirtäisivät Suomen rotkoon vievältä polulta turvaan. Ongelma on siinä, että Kokoomus ei voi niitä toteuttaa, koska yksikään hallitus vasemmistohallitusten ulkopuolella ei omaa Suomessa riittävää päätösvaltaa hallitusohjelman toteuttamiseen enemmistöhallituksessa. Keskustan ja Kokoomuksen sekä PS/Sinisten hallitus törmäsi tähän.

Vastassa on aina vasemmistokonservatiivinen SAK:n suojissa oleva ay-liike ja sen lonkerot mm. YLE:ssä ja järjestöissä. Yleislakolla uhataan, jos asiat eivät mene ay-liikkeen haluamaan suuntaan. Ay-liike torpedoi vähänkään järkevämmät esitykset ja tätä mielivaltaa tukee vasemmistopuolueet eduskunnassa.

Itse en valitettavasti enää usko Suomen pelastuvan velkakriisiltä ellei ay-liikkeen valtaa saada vähennettyä. Seuraava hallitus tulee aloittamaan toivottavasti sillä, että ay-liikkeen bisnekset saadaan verolle ja lopetetaan ay-maksun vähennysoikeus veroista. Siitä suurempiin kysymyksiin, kuten lakko-oikeuden rajoittamiseen ja saneluvallan päättämiseen siitä, kuka voi edustaa työntekijöitä yritysten hallinnossa.

Oikeistolainen markinnatalouspolitiikka on mahdollista.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kokoomuksen esitykset työmarkkinoiden, talouden ja sosiaalipolitiikan osalta siirtäisivät Suomen rotkoon vievältä polulta turvaan. Ongelma on siinä, että Kokoomus ei voi niitä toteuttaa,

Tämä on kaunis näkemys, mutta myös erittäin poliittinen kuten tietysti saakin olla. Politiikan makrossa taitaa kuitenkin olla pitkälle se tilanne, että rahaa ei loppuviimein kaikkeen ole kuitenkaan. Ei se mikään salaisuus ole, että kokoomuksen käsitys perinteisesti ja historiallisesti on ollut vaihtoehdottomuus. Ihmisillä on motivaatiota työhön, kun vaihtoehtoa ei ole. Sipilä toteutti kokoomuksen unelmapolitiikkaa mielestäni hyvin järjestelmällisesti:

1) rahat pois kaikista heikoimmassa asemassa olevilta eli säästöt kohdistetaan heihin
2) rahaa lisää niille, joilla jo on paljon. Tasaveroja ylös, kaikkia muita veroja sitten alaspäin

No juu, tämä on minun mielipiteeni eikä se ole mitenkään vähän raflaava. Kokoomus tulee johtamaan ensi kaudella hallitusta, joten nopeasti tullaan palaamaan siihen aiempaan. Se aiheuttaa ihmisissä aika paljon toivottomuutta, koska turvaverkon pienentäminen tarkoittaa myös turvattomuutta. Turvattomuus esimerkiksi taloudellisessa toimeentulossa johtaa ihmisen lannistumiseen. Kokoomus pakottaa kaikki, jotka eivät ole hyvässä asemassa, hakeutumaan mihin tahansa työpaikkaan ja luovat Suomeen väkisin halpatyövoimamarkkinan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös