Sanna Marinin hallitus

  • 2 700 240
  • 21 453

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos kokoomuksen ainoa keino merkittävään talouskasvuun on edelleen se sama keino, jolla luodaan suomalaisille yrityksille intensiivi liittyä halpatyövoiman käyttöön niin silloin tätä ei pidä tehdä. Jos ratkaisu on tämä niin silloin pitää remontoida myös sosiaaliturvaa sekä määritellä työ uudelleen, koska jos jonkun osan kansasta pitää/kuuluu tehdä työtä, jolla ei ole tarvetta tulla toimeen niin silloin ei voida puhua työstä.

No, alentamalla palkkaveroja kaikissa tuloluokissa, siirtämällä verotusta haittoihin ja kulutukseen, laajentamalla veropohjaa, priorisoimalla ansiosidonnaisen korvausta ensimmäisiin vuosiin kuukausiin, laittamalla toimeentulolle oma vastuu, supistamalla asumistukea, muuttamalla ja supistamalla maataloustukia (omat, ei EU:n), pienentämällä esim yli 2 000 euron eläkkeitä, supistamalla yristystukia, lisäämällä tutkimusta ja tuotekehittelyä sekä koulutusta, laajentamalla ihmisen omaa vastuuta ja oikeuksia, poistamalla valtio "vääristä" omistuksista, avaamalla Alkon ja Veikkauksen monopoli kilpailulle jne jne.

Paljon konkreettisia esityksiä seuraavaan hallitukseen. Jos niistä osakin toteutetaan, meillä on mahdollisuus talouskasvuun ja velkaantumisen stoppaamiseen. Sen jälkeen vasta on aika suunnitella, miten siivuja jaetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Työllisyyttä ja tuotavuutta tukevia toimia on hyvä nähdä seuraavilta hallituksilta, on niiden kokoonpano mikä tahansa.

Työllisyysasteen trendi vuonna 2021 on 73,7 prosenttia, joka on korkein 2000-luvulla. Työttömyysasteen trendi 6,8 prosenttia.

Suomen työllisyysaste on muutaman prosenttiyksikön jäljessä Pohjoismaiden tasosta. Tosin Suomessa on muita Pohjoismaita korkeampi kokoaikatyön osuus. Kun otetaan huomioon tehdyt työtunnit huomioon, Suomen työllisyys on korkeampi kuin Tanskassa ja Norjassa ja hieman matalampi kuin Ruotsissa. Eurooppalaisesti vertailtuna työllisyysaste on keskimääräistä korkeampi.

Suomessa yrittäjien osuus työllisistä on suurempi kuin muissa Pohjoismaissa ja Virossa.

Tätä on muutaman kerran mietitty, että miten on mahdollista samaan aikaan velkaantua lisää rajusti (pl. korona ja puolustus). Eletään korkeasuhdanteessa, työpaikat on "täynnä" ja silti hallituskaudella on otettu toistakymmentä miljardia velkaa, jotta menot saadaan maksettua.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, alentamalla palkkaveroja kaikissa tuloluokissa

En muuten ota esittämiisi keinoihin kantaa, koska en niitä oikeastaan riittävällä tasolla ymmärrä, että kommentointi olisi viisasta.

Edelleen otan tästä kiinni, koska mielestäni tämä ei sitä ongelmaa ratkaise. Nythän on se tilanne, että käytännössä pienimmissä tulosegmenteissä veroja ei muutenkaan makseta hirveästi eli merkittävä osuus palkasta ei uppoa veroihin. Verotus rupeaa tuntumaan siinä n. 2700 €:n tulojen kohdalla, jos olen ymmärtänyt oikein. Tämä ei siis millään muotoa poista tai muuta esittämääni ongelmaa esim. osa-aikatyöstä ja matalapalkka-alan työvoiman lisäyksestä.
 

Randall Flagg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suukkuluukku
Tätä on muutaman kerran mietitty, että miten on mahdollista samaan aikaan velkaantua lisää rajusti (pl. korona ja puolustus). Eletään korkeasuhdanteessa, työpaikat on "täynnä" ja silti hallituskaudella on otettu toistakymmentä miljardia velkaa, jotta menot saadaan maksettua.
Kun vuodesta 2000 vuoteen 2030 yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa 78,7 prosenttia väestörakenne on ongelma, kuten edellä asiaa on sivuttu.

Edit. Verotuksen painopisteen siirtäminen kulutukseen ainakaan yleisen alv:n osalta ei ole ratkaisu. Sopisi tosin varmasti hyvin kokoomukselle ja hyvin toimeentuleville tasaverona. Haittojen verotuksen nostaminen edelleen on toinen asia, millaisista tuloista niiden osalta sittem puhuttaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En muuten ota esittämiisi keinoihin kantaa, koska en niitä oikeastaan riittävällä tasolla ymmärrä, että kommentointi olisi viisasta.

Edelleen otan tästä kiinni, koska mielestäni tämä ei sitä ongelmaa ratkaise. Nythän on se tilanne, että käytännössä pienimmissä tulosegmenteissä veroja ei muutenkaan makseta hirveästi eli merkittävä osuus palkasta ei uppoa veroihin. Verotus rupeaa tuntumaan siinä n. 2700 €:n tulojen kohdalla, jos olen ymmärtänyt oikein. Tämä ei siis millään muotoa poista tai muuta esittämääni ongelmaa esim. osa-aikatyöstä ja matalapalkka-alan työvoiman lisäyksestä.

Palkkaverotuksen yksi oleellinen tavoite ja vaikutus on mahdollistaa paremmin kilpailua työperäisistä maahanmuuttajista. Duunareista, ei vain korkeammin koulutetuista.

Mitä tulee mataliin palkkoihin, vaikkapa vuodessa kaikkine lisineen ja lomakorvauksineen yms 30 000 ansiotuloa saava maksaa veroa ja maksuja yhteensä noin 6 700 euroa. En osta lainkaan väitettä, jonka mukaan palkasta ei uppoa merkittävää osaa veroihin. Kyllä uppoaa, aivan liikaa. Suuremmissa toki suhteessa enemmän progressiosta johtuen, mutta Suomen verotus karsii osaltaan työvoiman halukkuutta tulla Suomeen tekemään työtä muissakin kuin korkeissa tuloluokissa. Ja on tietenkin suomalaisille keski- ja korkeammissa tuloluokissa kansainvälisestikin liian korkea.

Demarit on nyt jotain 20 vuotta lässyttäneet SAK:laisen ay-liikkeen suulla, miten muutoksia ei tarvitse tehdä ja miten Suomi on mukamas Pohjoismainen hyvinvointivaltio. Totuus on kylmä. Olemme kaukana muista Pohjoismaista.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kokoomuksen ratkaisu tähän ongelmaan on se, että menet töihin, koska ilman töitä et saa mitään. Kun saat 0 niin 150 € on motivoivaa. Tämä puolestaan paisuttaa ainoastaan matalapalkka-aloja entisestään - paljon työvoimaa, paljon köyhyyttä. Ei suinkaan ainoa ala, jossa tilanne on tämä. Jollakin tavalla työ pitää määritellä uudestaan, jos tarkoituksena on saada isot massat tekemään töitä korvauksetta valtion laskuun. Kokoomuksen suosima politiikkaa tuottaa tätä. Haluaa sitä tai ei niin liiketoimintahan tuosta hyötyy.

Tämäkin malli on edes puhtaasti kapitalistinen ja parempi kuin nykyinen sekasikiö joka yrittää olla vähän kaikkea. On toimeentuloloukkuja ja kuluja eikä kakku kasva silti ja kaikki yritetään pitää velaksi tyytyväisenä. Ehkä on tunnustettava ettei meillä ole varaa pitää yllä tuloeroja pieninä vaan hyväksyä jonkinlainen eriytyminen ja ehkä ne toiset työmarkkinatkin. Ei kuulosta kiehtovalta mutta saattaa olla realismia niinkauan kun pääomatkin liikkuvat vapaasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämäkin malli on edes puhtaasti kapitalistinen ja parempi kuin nykyinen sekasikiö joka yrittää olla vähän kaikkea. On toimeentuloloukkuja ja kuluja eikä kakku kasva silti ja kaikki yritetään pitää velaksi tyytyväisenä. Ehkä on tunnustettava ettei meillä ole varaa pitää yllä tuloeroja pieninä vaan hyväksyä jonkinlainen eriytyminen ja ehkä ne toiset työmarkkinatkin. Ei kuulosta kiehtovalta mutta saattaa olla realismia niinkauan kun pääomatkin liikkuvat vapaasti.
Meillä on aivan liian pienet tuloerot. Euroopan maista ollaan lähes pohjalla ja kaukana EU-28 keskiarvon alapuolella. Joskus 2000-luvun alussa tuloerot kasvoivat Suomessa, mutta sen jälkeen jostain 2006 käännyttiin taas väärään suuntaan.

Ay-mafian ja vasemmiston lisäksi ei taida olla yhtään tutkijaa tai tahoa, joka näkisi nykytilanteen terveenä. Kova verotus ja korkeat hinnat. Esimerkiksi Ruotsi on rakentanut matalat tuloeronsa niin, että verotus on suhteellisen alhaisilla tuloilla pienempää kuin Suomessa ja suuremmilla merkittävästi alempaa kuin Suomessa.

Koulutus on avain tässäkin. Jos vähän ansaitsevien kantasuomalaisten ja humanitaarisen maahanmuuton lasten koulutuksesta ei huolehdita, ääripäässä on USA:n tapainen tilanne. Tällöin tuloeroista tulee vähitellen ongelma ja yhteiskunnan talous- ja muu kasvu ottaa osumaa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Se sitten miten valtiontalous tasapainotetaan paitsi veroja alentamalla, on aina jäänyt oikeiston kohdalla vähän mysteeriksi. Leikata pitää, mutta miten olisi konkreettinen lista leikkauksista, konkreettinen toimenpideohjelma? Ei riittäisi sellainen sisäsiisti ja epämääräinen retoriikka vaan esitettäisiin jokin ihan oikea ohjelma. Kun puhutaan paljon vaikka "kannustinloukkujen purkamisesta" (jota itsekin lämpimästi kannatan) niin notta miten siis? Miten puretaan, mistä leikataan, miten paljon siitä tulee säästöjä?

Usein ne asiat, joita vähänkin enemmän uskalletaan spesifioida eivät riitä vaikutuksiltaan yhtään mihinkään. Ja sitten kun Kokoomus pääsee hallituksen johtoon niin tapahtuu mitä? Ei paljon mitään. Parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Pitää olla rohkeutta esittää myös niitä epäsuosittuja asioita - ei valtiontalous tasapainotu veroleikkauksilla ja epämääräisillä juhlapuhe-heitoilla.

En tiedä, kelpaanko edustamaan oikeistoa, mutta muutama ajatus tähän dilemmaan. Ensinnäkin on pölhöpopulismia ilmoittaa, että jos veroastetta lasketaan pari prosenttia, verokertymä pienenee parilla prosentilla. Ensinnäkin, kun työnteko muuttuu kannattavammaksi, ihmisillä on insentiiviä tehdä enemmän töitä. Yksinkertaistettuna, jos 100 miljardin tuloista kerätään veroja 30 prosenttia, saadaan 30 miljardia kassaan. Sen sijaan jos alempi veroaste houkuttaa työntekoon siten, että tuloa muodostuu 120 miljardia ja siitä veroa kerätään 27 prosenttia, verokertymäksi muodostuu 32,4 miljardia eli pienemmällä veroasteella veron tuotto kasvaa.

Tähän voidaan tietenkin vastata, että emme tiedä nouseeko taloudellinen toimeliaisuus niin paljon, että se kattaisi esimerkiksi kolmen prosentin veroasteen laskun. Tätä ei tietenkään voi tietää kokeilematta. Kyseessä on kansantaloudesta tuttu rajahyödyn käsite. Veroastetta voidaan kokeilla ja sillä tavalla hakea verotuksen optimitaosa, jolla tuotto olisi paras mahdollinen ja talous voisi paremmin. Tätä Orpokin varmaan hakee, mutta A-Talkin katsojista korkeintaa kymmenen prosenttia ymmärtäisi asian auki selitettynä.

Sitten toinen pieni huomio. Jos ansioverotuksessa jää rahaa keräämättä, osa siitä palautuu vääjäämättä valtion kassaan välillisen verotuksen kautta. Eli kun minulle jää satanen enemmän käteen, kulutan sen johonkin ja maksan ostoksestani 24 prosentin alvin. Sitten taas se yritys, johon rahat kulutan maksaa kasvaneesta voitostaan veroja ja mahdollisesti toiminnan volyymin kasvaessa palkkaa uuden työntekijän (= valtio säästää työttömyyskorvauksissa ja saa verotuloja tämän uuden duunarin palkkaverotuksen muodossa).

Verotuksen kasvamisella ei ole mitään yllä mainituista hyödyistä, vaan rahat menevät tehokkuudeltaan erittäin kyseenalaisen julkisen sektorin lihottamiseen ja - tietenkin poliitikkojen fact finding missioneihin Bahamalle helmikuussa, puoluekavereiden suojatyöpaikkoihin yms. turhailuun.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Onko missään/kukaan ikinä laskenut, jos tuloveroa alennettaisiin reippaasti, niin kuinka paljon ihmisten kulutus kompensoisi menetettyjä veroeuroja? Tähän olisi mielenkiintoinen saada vastaus. Itse uskon, että menetys valtiolle olisi aika mitätön. Varsinkin kun kitupiikki- ikäpolvi alkaa hiljalleen väistyä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tiedä, kelpaanko edustamaan oikeistoa, mutta muutama ajatus tähän dilemmaan. Ensinnäkin on pölhöpopulismia ilmoittaa, että jos veroastetta lasketaan pari prosenttia, verokertymä pienenee parilla prosentilla. Ensinnäkin, kun työnteko muuttuu kannattavammaksi, ihmisillä on insentiiviä tehdä enemmän töitä. Yksinkertaistettuna, jos 100 miljardin tuloista kerätään veroja 30 prosenttia, saadaan 30 miljardia kassaan. Sen sijaan jos alempi veroaste houkuttaa työntekoon siten, että tuloa muodostuu 120 miljardia ja siitä veroa kerätään 27 prosenttia, verokertymäksi muodostuu 32,4 miljardia eli pienemmällä veroasteella veron tuotto kasvaa.
Ruotsissa demarihallituksen valtiovarainministeriö laski, että suurtuloisten ylimääräisen veron poisto ja muut palkkaveron alennukset eivät todennäköisesti vähennä verotuloja. Kyse on siitä, että työllisyyden ja veropohjien arvioidaan kasvavan pitkällä aikavälillä niin paljon, että verotulot eivät kokonaisuudessaan pienene.

Siksi Ruotsi alensi ansiotuloverotusta ja nosti samaan aikaan esimerkiksi kotitalousvähennystä noin 7 200 euroon. Koska ne olivat laskelmien mukaan järkeviä toimia.

Vaihtaisin milloin tahansa FI demarit S demareihin. Perehtyvät talouteen edes vähän.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Turvattomuus esimerkiksi taloudellisessa toimeentulossa johtaa ihmisen lannistumiseen. Kokoomus pakottaa kaikki, jotka eivät ole hyvässä asemassa, hakeutumaan mihin tahansa työpaikkaan ja luovat Suomeen väkisin halpatyövoimamarkkinan.
Demareiden mallissa lannistetaan kaikki ne jotka tienaanavat. Ei kannata hakeutua parempiin töihin tai korkeampiin virkoihin, kun kaikki palkankorotukset valuvat veroihin. Se luo työmarkkinoille epäterveen tilanteen kun osaajat eivät vie yrityksiä eteenpäin, koska heidän kannattaa mielummin tehdä perustyötä. Mikään ei palkitse heidän panostaan vaan johtaa taloudellisessa toimeentulossa ihmisen lannistumiseen.

Ja tuohon viimeiseen, niin kumpi on parempi tulevaisuuden kannalta? Halpatyövoimamarkkina vai tuilla elätetty "ei hyvässä asemassa oleva kansanosa" jotka eivät välttämättä aio työtä koskaan tehdäkään, kun pärjäävät ilmankin?
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tiedä, kelpaanko edustamaan oikeistoa, mutta muutama ajatus tähän dilemmaan. Ensinnäkin on pölhöpopulismia ilmoittaa, että jos veroastetta lasketaan pari prosenttia, verokertymä pienenee parilla prosentilla.
Tosiaan monet edelleen elävät siinä fiktiivisessä maailmassa, että veronalennukset "maksavat itsensä takaisin". Reagan proved it, deficits don't matter. Veronalennukset voivat jossain määrin elvyttää kysyntää, eivätkä näkyä täysimääräisinä lisävajeina, mutta eivät ne itseään maksa takaisin. Eli jos haluat tasapainottaa valtiontalouden niin sitä ei todellakaan tasapainoteta veroleikkauksilla vaan niillä pääosin vain kasvatetaan vajeita. On halpahintaista populismia teeskennellä toisin - tai tietysti on ne aidot (libertaarit ja liberalistiset) uskovaiset, joille empirialla ei ole mitään väliä, ja jotka ihan oikeasti uskovat tuon hölynpölyn.

Eli kirjoitin tuon aamuisen kommenttini tietämättä siitä, että kosteikkotukien (tms?) leikkaaminen on Petteri Orpon vastaus valtiontalouden rakenteelliseen alijäämään (veroleikkausten ohella), mutta tosiaan, he tekevät sen itse - tuollaista on suht mahdotonta edes parodioida.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tosiaan monet edelleen elävät siinä fiktiivisessä maailmassa, että veronalennukset "maksavat itsensä takaisin". Reagan proved it, deficits don't matter. Veronalennukset voivat jossain määrin elvyttää kysyntää, eivätkä näkyä täysimääräisinä lisävajeina, mutta eivät ne itseään maksa takaisin. Eli jos haluat tasapainottaa valtiontalouden niin sitä ei todellakaan tasapainoteta veroleikkauksilla vaan niillä pääosin vain kasvatetaan vajeita. On halpahintaista populismia teeskennellä toisin - tai tietysti on ne aidot (libertaarit ja liberalistiset) uskovaiset, joille empirialla ei ole mitään väliä, ja jotka ihan oikeasti uskovat tuon hölynpölyn.
Todellisuudessa veroprosentin vaikutus niin yritysten kuin henkilöidenkin osalta on nähtävissä. Yhteisöveroprosentin lasku ei pudottanut verokertymää, vaan lisäsi sitä. Ansiotuloverotuksen osalta OECD on tuonut esille sen, että liian suuri progressio estää ihmisiä kouluttautumasta ja siirtymästä urallaan eteenpäin. Tämä ei tietenkään ole järkevä tilanne.

Eli kirjoitin tuon aamuisen kommenttini tietämättä siitä, että kosteikkotukien (tms?) leikkaaminen on Petteri Orpon vastaus valtiontalouden rakenteelliseen alijäämään (veroleikkausten ohella), mutta tosiaan, he tekevät sen itse - tuollaista on suht mahdotonta edes parodioida.

Orpolta tiukattiin, mistä hän leikkaisi. Useamman kerran. Orpo vastasi, että kävisi kaikki budjetin 81 kohtaa läpi ja katsoisi, mistä leikkaisi. Tämä ei riittänyt, vaan huudettiin esimerkkejä. Orpo sanoi mitä sattui mieleen tulemaan. Se ei todellakaan ole Kokoomuksen tai Orpon lista.

On halpahintaista populismia teeskennellä toisin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tosiaan monet edelleen elävät siinä fiktiivisessä maailmassa, että veronalennukset "maksavat itsensä takaisin". Reagan proved it, deficits don't matter. Veronalennukset voivat jossain määrin elvyttää kysyntää, eivätkä näkyä täysimääräisinä lisävajeina, mutta eivät ne itseään maksa takaisin. Eli jos haluat tasapainottaa valtiontalouden niin sitä ei todellakaan tasapainoteta veroleikkauksilla vaan niillä pääosin vain kasvatetaan vajeita. On halpahintaista populismia teeskennellä toisin - tai tietysti on ne aidot (libertaarit ja liberalistiset) uskovaiset, joille empirialla ei ole mitään väliä, ja jotka ihan oikeasti uskovat tuon hölynpölyn.

Eli kirjoitin tuon aamuisen kommenttini tietämättä siitä, että kosteikkotukien (tms?) leikkaaminen on Petteri Orpon vastaus valtiontalouden rakenteelliseen alijäämään (veroleikkausten ohella), mutta tosiaan, he tekevät sen itse - tuollaista on suht mahdotonta edes parodioida.

Petteri Orpo heitti A-talkissa ilmoille muutaman nopean ajatuksen (lähetysajan puitteissa on pirun vaikea perata koko budjettia (etenkin kun eräs ilmeistä kotikasvatusvajetta kärsivä ikiteini rääkyi koko ajan päälle). Näilläkin esimerkeillä saatiin kasaan (Saarikon laskelman mukaan) n. 80 miljoonan säästöt. Lainaten pääministerin ilmaisua on kovin huvittavaa, ettei 80 miljoonan säästö kiinnosta hallitusta millään tasolla, vaan sellainen voi ohittaa naurettavana. Vertailukohtana esimerkiksi Suomen Akatemian koko tutkimusrahoitus on 406 miljoonaa euroa. Olen aivan varma, että perkaamalla tällaisia "naurettavuuksia" tosissaan löytäisi budjetista helposti miljardin tai pari säästettävää.

Miten muuten onnistuisi toisen puhujan päälle rääkyvän pyhää vihaa uhkuvan pääministerin parodiointi, esim. lausunto siitä, että jos joku haluaa leikata hyvinvointialueiden hallinnon rahoituksesta, on se sairaanhoidon rapauttamista. Et pitänyt näitä asioita koomisena?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miten muuten onnistuisi toisen puhujan päälle rääkyvän pyhää vihaa uhkuvan pääministerin parodiointi, esim. lausunto siitä, että jos joku haluaa leikata hyvinvointialueiden hallinnon rahoituksesta, on se sairaanhoidon rapauttamista.
Tämä jäi myös mieleeni. Orpo nosti esille aivan oikein hallinnon lisäkuluja Marinin hallituskaudella. Soten tehtiin hallinnollisesti erittäin kalliisti, osana keskustan kukkaruukut. Mitään vastausta näihin ei Marinilta tai Saarikolta saanut, vaikka he tuottivat miljardeilla lisää hallintokuluja vihreiden, vassarien ja ruotsalaisten tukemana. Orpon olisi tullut lyödä takaisin: hallitukselle sairaanhoito on hallintoa ja puolueavustajien uusia työpaikkoja, mutta kokoomus haluaa lisää lääkäreitä ja parempaa sairaanhoitoa julkisen ja yksityisen yhteistyönä tms.

Voi sanoa aika suoraan asiantuntijoiden kritiikin perusteella, että SDP, Keskusta, RKP, Vas ja Vihr rapauttivat suomalaista sairaanhoitoa kohti kustannuskriisiä ja rakensivat aivan turhia hallintohäkkyröitä erittäin kalliilla.

Ja toki tämän päälle se rahan holtiton jako.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viisas presidenttimme Niinistö totesi jo vuonna 2013 seuraavaa: …vaikeaa on ymmärtää sitä ajattelua, että tämä olisi oleskeluyhteiskunta, jossa tietoisesti jätetään omat mahdollisuudet käyttämättä ja odotetaan muiden kattavan pöydän”.

Kannustaako yhteiskunta työskentelemään kovasti vai mahdollistaako se syömisen kuormasta itse osallistumatta yhteisen hyvän luomiseen? Tämä tulonsiirtojen luvattu maa on pehmeään pakettiin kääritty sosialistinen maa, jossa kova työ palkitaan kovalla veroprosentilla. Jouten oleminen nähdään yksilöstä johtumattomana asiana, joka on hänelle runsain mitoin korvattava.

Koko asetelma tulisi kääntää toisinpäin. Työnteon tulisi aina olla moninverroin kannattavampaa kuin oleskelu. Ansiotuloverotusta tulisi laskea jopa puoleen nykyisestä, asumistuki tulisi lakkauttaa kokonaan (ei koskisi erityisryhmiä), vastikkeettomia tukia rajusti alaspäin ja/tai vastikkeellisesti. Vasemmisto usein paasaa, että työmies on palkkansa ansainnut. Tämä korulause unohtuu heti, kun pitäisi ansiotuloveroa alentaa. Miksi jokainen on oman onnensa seppä -ajattelu ei voisi toimia Suomessa? Palkasta ”ryöstetään” valtava siivu jokaiselta, jota sitten jaellaan aivan liian isolle joukolle.

Toinen asia, jonka jankkaamista on vaikea käsittää, on tuloerojen kasvamisen kauhistelu. Jos tekee paljon tuottavaa työtä, niin pitääkin ansaita paljon rahaa. Ne rahat on työntekijä/yrittäjä itse omalla työllään ja ahkeruudella luonut, joten palkka tai palkkio kuuluu hänelle, ei yhteiskunnalle. Tässä maassa on jokaisella lähtökohtaisesti samanlaiset mahdollisuudet kouluttautua ja työskennellä, joten latu on auki kaikille. Jos latu ei maistu, niin oleskelun saisi suorittaa omalla kustannuksellaan. Juttelin tänään useamman yrittäjän kanssa, jotka tuskailivat työntekijäpulan kanssa. Suomalaisia ei nappaa lähteä töihin 2200-2500 euron palkalla, koska menettää tuet jne. Aika monta latvialaista näkyi olevan töissä sillä aikaa, kun kotimaan pojat juopottelee verorahoilla. Tässä olisi työnsarkaa hallitukselle.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ainakin itsellä pessimistiset arviot tulevien hallitusten maineteoista perustuvat aiempina hallituskausina annettuihin näyttöhin.

Kokoomuksella on hallitusvastuuta takana melko pitkiä pätkiä. Velkaantumista on tapahtunut heidän aikana merkittävästi. Rakenteelliset uudistukset ovat jääneet tekemättä. Jos kokoomuksen talousosaaminen olisi sillä tasolla, mihin heidän kovimmat kannattajat uskovat, ei meillä edes olisi nykyisiä ongelmia. Mutta tämähän on tietysti helppo selittää ns cobolilaisella talousteorialla. Aiempien hallitusten aikana kokoomus on tehnyt hyvää politiikkaa, mutta huonoista tuloksista vastaa demarit ja ay-liike.

Perussuomalaisten osalta näytöt tulevat vain yhdeltä sarjakaudelta. Kovalla rytinällä mentiin muuttamaan politiikan suunta. Ja hallitukseen pääsyn jälkeen jatkettiin aivan samaa politiikkaa kuin aiemmin. Sitten katosi kannatus ja puolue hajosi. Nyt rakennetaan tarinaa siitä, että ei hallituksessa olleet nykyiset perussuomalaiset, vaan siniset. Nykyiset perussuomalaiset kyllä muuttaisivat kaiken, kunhan hallitukseen pääsevät. Nähtäväksi jää, mutta ensimmäisen näytön perusteella epäilen.

Liikaa velkaannutaan nyt ja liikaa velkaannutaan tulevaisuudessa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tämä jäi myös mieleeni. Orpo nosti esille aivan oikein hallinnon lisäkuluja Marinin hallituskaudella. Soten tehtiin hallinnollisesti erittäin kalliisti, osana keskustan kukkaruukut. Mitään vastausta näihin ei Marinilta tai Saarikolta saanut, vaikka he tuottivat miljardeilla lisää hallintokuluja vihreiden, vassarien ja ruotsalaisten tukemana. Orpon olisi tullut lyödä takaisin: hallitukselle sairaanhoito on hallintoa ja puolueavustajien uusia työpaikkoja, mutta kokoomus haluaa lisää lääkäreitä ja parempaa sairaanhoitoa julkisen ja yksityisen yhteistyönä tms.

Voi sanoa aika suoraan asiantuntijoiden kritiikin perusteella, että SDP, Keskusta, RKP, Vas ja Vihr rapauttivat suomalaista sairaanhoitoa kohti kustannuskriisiä ja rakensivat aivan turhia hallintohäkkyröitä erittäin kalliilla.

Ja toki tämän päälle se rahan holtiton jako.
Onko teillä mitään tietoa siitä miten hallitus aikoo hoitaa rahoituksen tulevaisuudessa hyvinvointialueille. Sote-uudistus aiheuttaa runsaasti lisäkustannuksia palkkaharmonisoinnin ja hoiva-alan kohoavien palkkojen ansiosta ( lakot / palkankorotukset ).

Hoitajamitoitus on jo tuomittu epäonnistumaan. Tämän lisäksi kukaan ei tiedä miten hyvin eri ohjelmistot toimivat tulevaisuudessa hyvinvointialueilla ja saavatko ihmiset ajallaan palkkansa. Huom. Helsingin ongelmat palkkojen maksamisessa henkilökunnalleen.
 

Byvajet

Jäsen
Miksi jokainen on oman onnensa seppä -ajattelu ei voisi toimia Suomessa?

Ainahan se menestyjille toimii. Kun luodaan kilpailuyhteiskunta, voittajat saavat hirveästi ja häviäjät eivät oikein mitään.

Missä maassa olot ovat toiveidesi mukaiset? Mistä mielestäsi kannattaisi ottaa oppia?

Jos sinulta kiellettäisiin asuminen Suomessa, mihin maahan muuttaisit?
 

Byvajet

Jäsen
Kokoomuksella on hallitusvastuuta takana melko pitkiä pätkiä. Velkaantumista on tapahtunut heidän aikana merkittävästi. Rakenteelliset uudistukset ovat jääneet tekemättä.
Kokoomus ei kerro realismiin perustuvia ehdotuksia rakenneuudistuksiksi. Puolue elää populismista.

Olisi virkistävää kuulla oikeistolaissävyinen ehdotus uudeksi yhteiskuntamalliksi. Yksikään puolueista ei uskalla avata peliä. Leikataan vähän sieltä, annetaan vähän tuonne, mutta suuret kuluerät ohitetaan.

Olisi hienoa, kun kokoomus löisi laskelmat pöytään ja kertoisi, että näin säästetään kolme miljardia. Sen jälkeen jokainen voisi äänestää mielensä mukaan.

Suomessa rakenneuudistuskeskustelua ei käy kukaan, ei yksikään puolue. Seuraavakin hallitus käyttää tahtipuikkonaan juustohöylää. Se ei tule tekemään rakenneuudistuksia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko teillä mitään tietoa siitä miten hallitus aikoo hoitaa rahoituksen tulevaisuudessa hyvinvointialueille. Sote-uudistus aiheuttaa runsaasti lisäkustannuksia palkkaharmonisoinnin ja hoiva-alan kohoavien palkkojen ansiosta ( lakot / palkankorotukset ).
Valtion ja kuntien rahoituksella = nostamalla joko veroja ja/tai lisäämällä velkaa. Julkinen sektori velkaantuu nopeasti. Suhtautuminen riippuu siitä, ymmärtääkö taloudesta jotain vai onko demari/vassari. Heille velka ei ole ongelma eikä sitä makseta pois. Korkojen nousu tarkoittaa jo nyt sitä, että Suomi maksaa pelkästään valtion osalta luokkaa 1 mrd korkomenoja 2023. Kuntien talous parani osalla kun valtio otti velkaa ja laittoi vaalirahaa kuntiin 800 milj. Mutta osa kunnista on hyvin ongelmallisesti jo veloissa ja kuntaliitokset olisi tullut tehdä, vaikka SDP ja Keskusta ne estivätkin.

Hoitajamitoitus on jo tuomittu epäonnistumaan. Tämän lisäksi kukaan ei tiedä miten hyvin eri ohjelmistot toimivat tulevaisuudessa hyvinvointialueilla ja saavatko ihmiset ajallaan palkkansa. Huom. Helsingin ongelmat palkkojen maksamisessa henkilökunnalleen.

Totta. Mutta sehän oli Kiurun mukaan 15 min kun kaikki saadaan kuntoon. Kertoo aika paljon siitä, miksi Rinne ei halunnut kuunnella asiantuntijoita hallitusohjelmaa valmistellessa. Lopputulos oli, että leikattavaa ei tullut ja velkaa päätettiin reippaasti lisätä. Tämä siis ennen koronaa ja Venäjän uutta hyökkäystä.
 
Ainakin itsellä pessimistiset arviot tulevien hallitusten maineteoista perustuvat aiempina hallituskausina annettuihin näyttöhin.

Kokoomuksella on hallitusvastuuta takana melko pitkiä pätkiä. Velkaantumista on tapahtunut heidän aikana merkittävästi. Rakenteelliset uudistukset ovat jääneet tekemättä. Jos kokoomuksen talousosaaminen olisi sillä tasolla, mihin heidän kovimmat kannattajat uskovat, ei meillä edes olisi nykyisiä ongelmia. Mutta tämähän on tietysti helppo selittää ns cobolilaisella talousteorialla. Aiempien hallitusten aikana kokoomus on tehnyt hyvää politiikkaa, mutta huonoista tuloksista vastaa demarit ja ay-liike.

Perussuomalaisten osalta näytöt tulevat vain yhdeltä sarjakaudelta. Kovalla rytinällä mentiin muuttamaan politiikan suunta. Ja hallitukseen pääsyn jälkeen jatkettiin aivan samaa politiikkaa kuin aiemmin. Sitten katosi kannatus ja puolue hajosi. Nyt rakennetaan tarinaa siitä, että ei hallituksessa olleet nykyiset perussuomalaiset, vaan siniset. Nykyiset perussuomalaiset kyllä muuttaisivat kaiken, kunhan hallitukseen pääsevät. Nähtäväksi jää, mutta ensimmäisen näytön perusteella epäilen.

Liikaa velkaannutaan nyt ja liikaa velkaannutaan tulevaisuudessa.
Suomessa on eduskunnassa liikaa puolueita jonka vuoksi aina joudutaan tekemään surkeita kompromisseja ja suuret tarpeelliset muutokset jää tekemättä. Lisäksi tarvittaisiin johtavia poliitikkoja jotka välittäisivät tästä maasta eivätkä omasta kannatuksesta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainahan se menestyjille toimii. Kun luodaan kilpailuyhteiskunta, voittajat saavat hirveästi ja häviäjät eivät oikein mitään.

Missä maassa olot ovat toiveidesi mukaiset? Mistä mielestäsi kannattaisi ottaa oppia?

Jos sinulta kiellettäisiin asuminen Suomessa, mihin maahan muuttaisit?
Kyse ei ole kilpailuhteiskunnasta, vaan yhteiskunnasta, jonka rakentamiseen tulisi kaikkien kykenevien osallistua omalla panoksellaan. Mahdollisuus menestymiseen on kaikilla, mutta jos on valmiiksi häviäjän asenne, niin sen saa, mitä ansaitsee. Miten se nyt onkaan, onko yhteiskunta ihmistä varten vai ihminen yhteiskuntaa varten?

Nuo kysymykset ei liity mitenkään asiaan, joten jätän vastaamatta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mahdollisuus menestymiseen on kaikilla, mutta jos on valmiiksi häviäjän asenne, niin sen saa, mitä ansaitsee. Miten se nyt onkaan, onko yhteiskunta ihmistä varten vai ihminen yhteiskuntaa varten?

Mielenkiintoinen näkemys, koska tähän häviäjän asenteeseen vaikuttavat aika paljon sellaiset seikat, joita ilman yhteiskuntaa on hyvin vaikea tasoittaa pois. Suomessa nykytilanteessa esimerkiksi ihmisten kouluttaminen maksaa valtavasti yhteiskunnalle ihan koko ajan, mutta sen kääntöpuolella juuri koulutus on yksi isoista valteista, joilla niitä eroja voidaan suitsia.

Huono-osaisuus periytyy. Ihmisten, joilla itsellä ei ole parhaita mahdollisia lähtökohtia, on hyvin vaikea ponnistaa ylöspäin. Ja ei - tämä ei koske kaikkia. Toiset menestyvät lähtökohdistaan huolimatta, mutta toiset eivät. Lähtökohdat ovat erilaiset kuten on persoonatkin. Sitten taas, miten määritellään häviäjän asenne? Ihmiset ovat ongelmaisia ja meihin tarttuu ongelmia, joita ei pääse pakoon. Yleensä katsomme ihmisiä niiden ongelmien lävitse eli näemme, että x on narkkari, alkoholisti tai lääkeriippuvainen, muttemme juurikaan tiedä, mikä ihmisen on tuohon tilanteeseen tuonut.

Sitten iso kokonaisuus Suomessa on myös mielenterveys: jos mielenterveys heittelee mistä tahansa syystä niin sitä voittajan asennetta on vaikea tavoittaa esimerkiksi työmarkkinoilla. Joka päivä yhteiskunta menee näissä asioissa eteenpäin eli liikaa asioita ei kannata minunkaan surkutella, mutta rahan kova maailma jättää väistämättä monta juttua sivuun, jotka siellä muuten olisivat. Ihmiset mittailevat toisiaan hyvinkin paljon ulkoisin mittarein - koskee se sitten rahaa tai mitä tahansa muuta. En nyt tänne mitään sosialistista yhteiskuntaa halua perustaa, mutta kannattaa myös huomata, että jos meillä on kova järjestelmä, jossa liian moni jää sivuraiteelle niin lopputulos on se, että yhteiskunnan yhtenäisyys heikkenee.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@peterra meidän nykyisen yhteiskunnan heikkous on siinä, että pääsääntöisesti hoidetaan vaan niitä oireita ja jokainen puolue vuorollaan kitisee oppositiossa, kun oireiden hoitoon (esim mielenterveys tai lihavuus tai periytyvä työttömyys) menevä rahamäärä kasvaa vuosi vuodelta.

Miltään hallitukselta ei löydy uskallusta lähteä korjaamaan niitä juurisyitä pitkäjänteisesti, koska ne tulokset eivät ehdi näkyä vuodessa tai kahdessa, ei välttämättä edes kyseisen 4 vuotisen hallituskauden aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös