Itse olen koko yrittäjäuran maksanut minimi YEL:ä ja ottanut sitten muita kustannustehokkaampia vakuutuksia siihen kylkeen, joten en ole tämän uudistuksen suhteen kovin myötämielinen.
Pikkufirmojen luukkujen laputuksesta olen silti vähän eri mieltä, kun ymmärtääkseni siinä on 8000e raja kuinka paljon sitä työtuloa voi nostaa? Tämä tarkoittaa reilu huntin nostoa kuukausittaiseen vakuutusmaksuun, jos lähtötilanne on ~8200. Jos siihen kaatuu yritys, niin se kaatuisi kyllä muutenkin lähiaikoina.
Se miten tämä uudistus tullaan tekemään on kyllä mielenkiintoinen, kuka mahtaa olla niin viisas että pystyy minun ”oikean” työtulon arvioimaan paremmin kuin minä itse?
"- Esityksen mukaan lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2023 ja niitä sovelletaan työtulon vahvistamiseen, joka tehdään lain voimaantulon jälkeen. Eläkeyhtiöt myös tarkistavat vuoden 2023 loppuun mennessä niiden yrittäjien työtulot, joilla työtulo on alle 15 000 euroa, ellei yrittäjän työtuloon ole tehty tarkistusta muulla perusteella viimeisen kolmen kalenterivuoden aikana. Muiden yrittäjien työtulot tarkistetaan vuosina 2024–2025. Jatkossa kaikki tarkistetaan aina kolmen vuoden välein.
- Jotta yrittäjillä olisi aikaa varautua työtulojen ja vakuutusmaksun nousuun, säädettään enimmäiskorotuksesta työtuloon. Niillä yrittäjillä, joilla on YEL-vakuutus voimassa 1.1.2023, vuotuista työtuloa voidaan nostaa korkeintaan 8 000 eurolla tai 20 prosenttia riippuen siitä, kumpi tarkoittaa suurempaa muutosta työtuloon.
- Työtulon alarajalle vahvistettu työtulo voi nousta ensimmäisessä tarkistuksessa siten korkeintaan noin 16 262 euroon vuoden 2022 tasossa, jolloin vakuutusmaksu nousee keskimäärin enintään 170 eurolla kuukaudessa."
Tuo viimeinen kysymyksesi on oikeasti mielenkiintoinen. Jos sen määrittelee vakuutusyhtiö, niin siinä on pukki kaalimaan vartijana.